ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889 Nederland's eischen; to.v. Duitschland t DONDERDAG 30 JANUARI 1317, No. 15503 101e Jaargang ABONNEMENT Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling in Zitrikzee f 2.75, daar buiten f 3,—. Losse nummers 10 ct. Verschijnt iederen werkdag Adm'n.: Schuithaven B 94. Tel. 32. Giro 137677 Redactie: Lange Nobelstraat A 171 Uitg.: N.V. Drukkerij v/h. Lakenman Ochtman Uange Nobelstraat A 171, Zierikzee ADVERTENT1EN 12 cent per m.m. Bij contract speeiale prijzen. Succesjes maximum 15 m.mi. (4 regels) f 1,— per stuk. Grenscorrecties historisch verantwoord Op 5 November 1946 publiceerde onze regeering een memorandum, bestemd voor de Grcote Vier, waarin werd uiteengezet wat Ne der.and verlangt aan grenscorrec ties en economische voordeden ten aanzien van Duitschland. Deze eischen zijn thans nader toegelicht in een nota aan de Kleine Vier, da plaatsv en angende ministers van bui tenlandsche zaken, die momenteel te Londen vergaderen. Dit aanvullend memorandum be gint met den historischen achter grond van de gevraagde grenswij zigingen te bekijken. Samenvattend kan men zeggen, dat de door Ne der and vosrgcs e'dc grenswijzigin gen overeenstemmen met de his torische ontwikkeling der grens en aan het historisch overgeleverde grtmsbeloop, slechts die verande ringen nastreven, die hetzij strek ken tot rectificatie van vroeger be gane fouten of omissies, hetzij ver- eischt worden door de nieuwe in bet spel gebrachte factoren. TTet tweede gedeelte van de aan vullende nota gaat uitvoerig in de economische vraagstukken Voor een redelijk herstel van da welvaart van Nederland is abso luut noodzakelijk het openen van alle wegen, die er toe kunnen lei den, dat Nederland niet alleen weer toegang krijgt tot zijn natuurlijk achterland, doch vooral, dat dit onder voorwaarden kan geschieden, «aarbij iedere discriminatie wordt uitgesloten. Nederland vraagt daar bij den vrijen Rijn, niet alleen in technisch opzicht, doch ook wat tarieven, handelspolitiek en mone taire maatregelen betreft.. Het aehter.and van Nederland strekt zich geografisch ook uit tot de Donaulanden. Alleen al om die redenen mag Nederland met recht verlangen, dat het transito, verkeer door Duitschland naar beide richtingen zonder d scrimi- natie voor Nederland openstaat en dat daarmede ook bij de 'naven- politiek van andere dan de Duitsche Noordzeehavens wordt rekening ge houden. V7ater staatproblemen TT et derde hoofdstuk der Nota geeft een beschrijving van den waterstaatkundigen toestand langs de Neöerlandsch-Duitsche grens en de daarin gewe.ischte veranderingen. Uitvoerig gaat de Nota voorts in op de voorwaarden, welke ge steld moeten worden, ten aanzien van den waterafvoer der in belde lar.aen gelegen stroomgebieden, de veiontreiniging van het Rijnwater en de landaanwinning in Eems en Do.'lard, terwijl tenslotte wordt op gemerkt dat, door het Twenteka naal in Oostelijke richting op Duitsah gebied door te trekken naar het Dordtmund-Eemskanaal en daardoor tevens naar het Mitteilandkanaal, een goede, voor groote schepen bevaarbare Oost-West verbinding tcss.chen de Nederlandsche vaar wegen en het Duitsche kanaalstelsel wordt verkregen, wat voor beide landen van belang kan zijn. Communiqué van de Commissie-Generaal ocer de gebeurtenissen in en om Soerabaja De Commissie-Generaal heeft een «ommuniqué ui.gegeven, waarn met betrekking tot de gevechten te Soe rabaja het volgende wordt ver' kiaard: „De gebeurtenissen te Soe rabaja evens.s soortgelijke gebeur tenissen te Medan, Palembang en Padang zijn in eerste instantie een gevolg van het van reputllkeinsche zijde nog steeds uitblijven van een duidelijk bevel tot staken van het vuren en van een behoorlijke na leving van dat bevel. De maatregel, waardoor de desa Krian Sidoardjo werd bezet, moet worden gezien als een zuivere po litieke maatregel in een gebied, waar op dit moment geen duidelijk gezagsapparaat aanwezig is. Hei ligt ■iet in de bedoeling dat gebied ah zoodanig in te lijven bij het bezette gebied, zoodat de Nederlandsche strijdkrachten kunnen worden te ruggetrokken, wanneer een regel matig bestuur zal zijn hersteld. Botsingen op Jwa In den «ectcr van Buitenzorg heb ben Nederlandsche troepen repu- blikeinache m l ia ren, waaronder vrouwen in uniform, op de vluchit gejaagd. In den sector van Ban doeng meldden zich wederom In donesische vluchtelingen bij N d r- Iandacke poelen. Te Semarang sloe gen enkele kleine republikeinsehe patrouilles, die zich in Oostelijk randgebied ophielden, bij het nade ren van de Nederlandsche troepen op de vlucht. In den sector van Soerabaja lag een Nederlandsche patrouille onder zwaar mortier- en artillerievuur. Verder werd een Ne derlandsche post bij Djebreng met mortieren en milral Icurs aangeval len. Nederlandsche troepen open den artillerievuur bij Dijondo. WINTER IN EUROPA Heel Europa ligt geklemd in den greep van koning winter. Felle vorst en sneeuw teisteren NoorJ en Midden Europa. Ook in Enge land heerscht strenge vorst. Daar is het vooral de sneeuw die de we gen onberijdbaar maakt. Zoo heeft het in Londen zes dagen gesneeuwd. Het aantal absenten in de scholen is groot. Ook heerscht er veel griep, evenals in Parijs, waar de zieken huizen vol liggen. De Fransche Ri- vièra, een geliefde verblijfplaats voor hen, die het kunnen betalen de kou te ontvluchten, ligt onder de sneeuw. In Duitschland is het heel k.oifd. Rivieren en kenden zijn dichtgevroren. Op enkele plaatsen zijn menschen van koude omgeko men. Uit Denemarken komen be richten, dat de Groote Belt dicht vriest. Alleen in Zuid-Italië is het milder. Daar valt momenteel veel regei. Ook in ons land brengt de strenge vorst allerlei ellende. Voor al het autoverkeer ondervindt vele moeilijkheden door bevriezen der radiatoren. Groote 'omwegen moe ten voorts gemaakt worden om van Noord naar Zuid te komen. In de havens van Rotterdam en Amster dam vertoont zich veel drijf ijs, maar het verkeer te water tusschen deze twee steden wordt opengehou den. De beneden Merwede, Noord en Oude Maas zitten vol ijs. Voor Dordrecht probeert men het ijs te breken, wat niet altijd lukt. Liefhebbers voor een reisje met een V-2 Het Amerikaansch6 leger krijgt talrijke aanbiedingen van menschen d e als vrijwil liger met een V-2 een lacht willen maken, 150 kilometer het luchtruim in. Het leger gaat er niet op in, omdat de kans, levend weer naar be neden te komen, „te gering'* is. De luchtreis zou ongeveer 10 minuten duren. Het groot ste deel zou de vrijwilliger per parachute af egg.n, want de tocht tot 150 km. hoogte duurt maar zeer kort, en het is de bedce ing, dat een even- tueele piloot uit de V-2 zou springen wanneer deze terug gaat naar de aarde. 'Toenemende Amerikaansche steenftoolexport naar Europa Een toelangrijke toename naar Europa van den Amerikaanschen steenkoolexport werd voorspeld door James A. Still ^ell, adviseur voor bevoorrading van oorlogsge bieden van het Departement van Buitenlandsche Zaken. Hij bevestigde tevens een mede- deeling uit Londen, dat de Euro- peesche steenkoolorganisatie voor een jaar is verleng!. De twaalf naties, welke in de groep zijn ver tegenwoordigd, kwamen overeen het vrijwi.lige apparaat voor het verdeeien van Europa's zeer schaar- sche steenkoolvoorraden voort te zetten. Amerika heeft voor het kalender jaar 1947 zijn doel voor steenkool export vastgesteld op een tolaal van 30 tot 36 millioen ton, waar van 24 tot 30 milüben ton naar Europa zal worden verscheept, op een peil van twee tot twee en een half millioen ton per maand. In het kalenderjaar 1946 werden iets meer dan 17 millioen ton naar Europa verscheept. De rest van de voor export vastgeste'de hoeveel heid steenkool is hoofdzakelijk toe gewezen voor de Latijnsch-Ameri- kaansche gebieden. Het huidige tekort aan steenkool- voorraden voor Europa als geheel is gesteld op tusschen 30 en 35 millioen ton. Stillweli schatte dat wellicht gedurende vijf of zes jaar de ernstige tekorten nog zu Ien voortduren. Hoewel men hoopt dat in Duitschland, als gevolg van de economische eenwording van de Amerikaansch-Britsche zenes en de thans aan den gang zijnde aan werving van arbeidskrachten voor het verhoogen van de productie in het Roergebied, de steenkoo'.voor- raad iets zal toenemen, zijn er weinig vooruitzichten voor toename SPREUK VAN DEN DAG Die d'onrust in het hart niet heeft, leeft zalig ais hij buiten leeft WEERBERICHT Verwachting tot den avond va* 30 Januari: Enkele overdrijvend» wolkenvelden, waaruit plaatselijk lichte sneeuw valt. Aanventelijk zwakke, later toenemende Ooslelij ke wind, met strenge vorst 30. Zon op 8 25; onder 17.22 Maan op 11.43; onder 1.43 Eerste kwartier 1.07. Hoogwater te Zierikzee over de maand Januari 31. 9.10 v.m. 21.59 n.m. Hoogwater te Bruinisse 15 nut), later dan te Zierikzee. Laagwater Zierikzee 5.50 uur na hoogwater. van de voorraden in andere ge bieden, uitgezonderd dan het ver ruimde programma voor den Ame rikaansdien export. Wereld-festival in België De Belgische regeering heeft thans ofjiciee. haar bescher-n.ng veil.end aan het wereldfestival voor film en schoone kunsten, dat van 1 tot 30 Juni in België zal worden gehou den. Dit festival zal gepaard gaan met een r e s fees.e.i wauraij in h«t bijzonder de kunst en de folklore op den voorgrend zullen treden. Het meerendeel der feesten zal zich af spelen in het Palcis voor Schoon# Kunsten te Brussel. Ook in 'de pro vincie zullen evenwel cultureele ma nifestaties worden gehouden. Reeds thans hebben zich verscheiden» vooraanstaande personen uit the ater- en filmwereld, zoowel uit het .buitenland als uit België zelf, be reid verklaard aan deze feesten me de te werken. NIEUWE KOLENBON Heden Donderdag zal ee* nieuwe kolenbon worden aangewe zen. Het is de bedoeling dat d* handelaren bij het afleveren op d«- ze bon zoodanig te werk gaan^ dat aan iedere rechthebbende voor- loopig één mud wordt afgeleverd, zoodat de beschikbare voorraad zoo billijk mogelijk kan worden ver deeld. De Trans-Pacific Airlines wijdt een nieuwen luchtdienst in tusschen Amerika en het Oosten met een vloot van vier-motorige Douglas Skymasters. Het is vastgesteld dat de vrachtdienst ongeveer op 1 Fe- bbruari zal aanvangen, het passa giersvervoer kort daarna. De vluch ten zullen plaats vinden van het vliegveld Oakland (California) naar Honoloeloe, Manilla cn Shanghai, met landingen om te tanken op Guam en andere eilanden in de® Midden-Pacific. De walvisschei in de Zuidelijk* IJszee zijn in dit seizoen zoo mager en zoo snel, dat de walvischvaar- ders vreezei, dal zij hun beoogd» vangst niet gehaald zullen hebben, als bet seizoen over tien weken eindigt I J

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1947 | | pagina 1