ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889
Nederland's eischen; to.v. Duitschland
t
DONDERDAG 30 JANUARI 1317,
No. 15503 101e Jaargang
ABONNEMENT
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling in
Zitrikzee f 2.75, daar buiten f 3,—. Losse
nummers 10 ct. Verschijnt iederen werkdag
Adm'n.: Schuithaven B 94. Tel. 32. Giro 137677
Redactie: Lange Nobelstraat A 171
Uitg.: N.V. Drukkerij v/h. Lakenman Ochtman
Uange Nobelstraat A 171, Zierikzee
ADVERTENT1EN
12 cent per m.m. Bij contract speeiale
prijzen. Succesjes maximum 15 m.mi.
(4 regels) f 1,— per stuk.
Grenscorrecties historisch verantwoord
Op 5 November 1946 publiceerde
onze regeering een memorandum,
bestemd voor de Grcote Vier,
waarin werd uiteengezet wat Ne
der.and verlangt aan grenscorrec
ties en economische voordeden ten
aanzien van Duitschland. Deze
eischen zijn thans nader toegelicht
in een nota aan de Kleine Vier, da
plaatsv en angende ministers van bui
tenlandsche zaken, die momenteel
te Londen vergaderen.
Dit aanvullend memorandum be
gint met den historischen achter
grond van de gevraagde grenswij
zigingen te bekijken. Samenvattend
kan men zeggen, dat de door Ne
der and vosrgcs e'dc grenswijzigin
gen overeenstemmen met de his
torische ontwikkeling der grens en
aan het historisch overgeleverde
grtmsbeloop, slechts die verande
ringen nastreven, die hetzij strek
ken tot rectificatie van vroeger be
gane fouten of omissies, hetzij ver-
eischt worden door de nieuwe in
bet spel gebrachte factoren.
TTet tweede gedeelte van de aan
vullende nota gaat uitvoerig in
de economische vraagstukken
Voor een redelijk herstel van da
welvaart van Nederland is abso
luut noodzakelijk het openen van
alle wegen, die er toe kunnen lei
den, dat Nederland niet alleen weer
toegang krijgt tot zijn natuurlijk
achterland, doch vooral, dat dit
onder voorwaarden kan geschieden,
«aarbij iedere discriminatie wordt
uitgesloten. Nederland vraagt daar
bij den vrijen Rijn, niet alleen in
technisch opzicht, doch ook wat
tarieven, handelspolitiek en mone
taire maatregelen betreft..
Het aehter.and van Nederland
strekt zich geografisch ook uit tot
de Donaulanden. Alleen al om die
redenen mag Nederland met recht
verlangen, dat het transito,
verkeer door Duitschland naar
beide richtingen zonder d scrimi-
natie voor Nederland openstaat en
dat daarmede ook bij de 'naven-
politiek van andere dan de Duitsche
Noordzeehavens wordt rekening ge
houden.
V7ater staatproblemen
TT et derde hoofdstuk der Nota
geeft een beschrijving van den
waterstaatkundigen toestand langs
de Neöerlandsch-Duitsche grens en
de daarin gewe.ischte veranderingen.
Uitvoerig gaat de Nota voorts
in op de voorwaarden, welke ge
steld moeten worden, ten aanzien
van den waterafvoer der in belde
lar.aen gelegen stroomgebieden, de
veiontreiniging van het Rijnwater
en de landaanwinning in Eems en
Do.'lard, terwijl tenslotte wordt op
gemerkt dat, door het Twenteka
naal in Oostelijke richting op Duitsah
gebied door te trekken naar het
Dordtmund-Eemskanaal en daardoor
tevens naar het Mitteilandkanaal,
een goede, voor groote schepen
bevaarbare Oost-West verbinding
tcss.chen de Nederlandsche vaar
wegen en het Duitsche kanaalstelsel
wordt verkregen, wat voor beide
landen van belang kan zijn.
Communiqué van de
Commissie-Generaal
ocer de gebeurtenissen
in en om Soerabaja
De Commissie-Generaal heeft een
«ommuniqué ui.gegeven, waarn met
betrekking tot de gevechten te Soe
rabaja het volgende wordt ver'
kiaard: „De gebeurtenissen te Soe
rabaja evens.s soortgelijke gebeur
tenissen te Medan, Palembang en
Padang zijn in eerste instantie een
gevolg van het van reputllkeinsche
zijde nog steeds uitblijven van een
duidelijk bevel tot staken van het
vuren en van een behoorlijke na
leving van dat bevel.
De maatregel, waardoor de desa
Krian Sidoardjo werd bezet, moet
worden gezien als een zuivere po
litieke maatregel in een gebied,
waar op dit moment geen duidelijk
gezagsapparaat aanwezig is. Hei ligt
■iet in de bedoeling dat gebied ah
zoodanig in te lijven bij het bezette
gebied, zoodat de Nederlandsche
strijdkrachten kunnen worden te
ruggetrokken, wanneer een regel
matig bestuur zal zijn hersteld.
Botsingen op Jwa
In den «ectcr van Buitenzorg heb
ben Nederlandsche troepen repu-
blikeinache m l ia ren, waaronder
vrouwen in uniform, op de vluchit
gejaagd. In den sector van Ban
doeng meldden zich wederom In
donesische vluchtelingen bij N d r-
Iandacke poelen. Te Semarang sloe
gen enkele kleine republikeinsehe
patrouilles, die zich in Oostelijk
randgebied ophielden, bij het nade
ren van de Nederlandsche troepen
op de vlucht. In den sector van
Soerabaja lag een Nederlandsche
patrouille onder zwaar mortier- en
artillerievuur. Verder werd een Ne
derlandsche post bij Djebreng met
mortieren en milral Icurs aangeval
len. Nederlandsche troepen open
den artillerievuur bij Dijondo.
WINTER IN EUROPA
Heel Europa ligt geklemd in den
greep van koning winter. Felle
vorst en sneeuw teisteren NoorJ
en Midden Europa. Ook in Enge
land heerscht strenge vorst. Daar
is het vooral de sneeuw die de we
gen onberijdbaar maakt. Zoo heeft
het in Londen zes dagen gesneeuwd.
Het aantal absenten in de scholen
is groot. Ook heerscht er veel griep,
evenals in Parijs, waar de zieken
huizen vol liggen. De Fransche Ri-
vièra, een geliefde verblijfplaats
voor hen, die het kunnen betalen
de kou te ontvluchten, ligt onder
de sneeuw. In Duitschland is het
heel k.oifd. Rivieren en kenden zijn
dichtgevroren. Op enkele plaatsen
zijn menschen van koude omgeko
men. Uit Denemarken komen be
richten, dat de Groote Belt dicht
vriest. Alleen in Zuid-Italië is het
milder. Daar valt momenteel veel
regei. Ook in ons land brengt de
strenge vorst allerlei ellende. Voor
al het autoverkeer ondervindt vele
moeilijkheden door bevriezen der
radiatoren. Groote 'omwegen moe
ten voorts gemaakt worden om van
Noord naar Zuid te komen. In de
havens van Rotterdam en Amster
dam vertoont zich veel drijf ijs,
maar het verkeer te water tusschen
deze twee steden wordt opengehou
den. De beneden Merwede, Noord
en Oude Maas zitten vol ijs. Voor
Dordrecht probeert men het ijs te
breken, wat niet altijd lukt.
Liefhebbers voor een
reisje met een V-2
Het Amerikaansch6 leger
krijgt talrijke aanbiedingen
van menschen d e als vrijwil
liger met een V-2 een lacht
willen maken, 150 kilometer
het luchtruim in. Het leger
gaat er niet op in, omdat de
kans, levend weer naar be
neden te komen, „te gering'*
is.
De luchtreis zou ongeveer
10 minuten duren. Het groot
ste deel zou de vrijwilliger
per parachute af egg.n, want
de tocht tot 150 km. hoogte
duurt maar zeer kort, en het
is de bedce ing, dat een even-
tueele piloot uit de V-2 zou
springen wanneer deze terug
gaat naar de aarde.
'Toenemende Amerikaansche
steenftoolexport naar Europa
Een toelangrijke toename naar
Europa van den Amerikaanschen
steenkoolexport werd voorspeld
door James A. Still ^ell, adviseur
voor bevoorrading van oorlogsge
bieden van het Departement van
Buitenlandsche Zaken.
Hij bevestigde tevens een mede-
deeling uit Londen, dat de Euro-
peesche steenkoolorganisatie voor
een jaar is verleng!. De twaalf
naties, welke in de groep zijn ver
tegenwoordigd, kwamen overeen
het vrijwi.lige apparaat voor het
verdeeien van Europa's zeer schaar-
sche steenkoolvoorraden voort te
zetten.
Amerika heeft voor het kalender
jaar 1947 zijn doel voor steenkool
export vastgesteld op een tolaal
van 30 tot 36 millioen ton, waar
van 24 tot 30 milüben ton naar
Europa zal worden verscheept, op
een peil van twee tot twee en
een half millioen ton per maand.
In het kalenderjaar 1946 werden
iets meer dan 17 millioen ton naar
Europa verscheept. De rest van de
voor export vastgeste'de hoeveel
heid steenkool is hoofdzakelijk toe
gewezen voor de Latijnsch-Ameri-
kaansche gebieden.
Het huidige tekort aan steenkool-
voorraden voor Europa als geheel
is gesteld op tusschen 30 en 35
millioen ton. Stillweli schatte dat
wellicht gedurende vijf of zes jaar
de ernstige tekorten nog zu Ien
voortduren. Hoewel men hoopt dat
in Duitschland, als gevolg van de
economische eenwording van de
Amerikaansch-Britsche zenes en de
thans aan den gang zijnde aan
werving van arbeidskrachten voor
het verhoogen van de productie in
het Roergebied, de steenkoo'.voor-
raad iets zal toenemen, zijn er
weinig vooruitzichten voor toename
SPREUK VAN DEN DAG
Die d'onrust in het hart niet
heeft, leeft zalig ais hij buiten leeft
WEERBERICHT
Verwachting tot den avond va*
30 Januari: Enkele overdrijvend»
wolkenvelden, waaruit plaatselijk
lichte sneeuw valt. Aanventelijk
zwakke, later toenemende Ooslelij
ke wind, met strenge vorst
30. Zon op 8 25; onder 17.22
Maan op 11.43; onder 1.43
Eerste kwartier 1.07.
Hoogwater te Zierikzee
over de maand Januari
31. 9.10 v.m. 21.59 n.m.
Hoogwater te Bruinisse 15 nut),
later dan te Zierikzee. Laagwater
Zierikzee 5.50 uur na hoogwater.
van de voorraden in andere ge
bieden, uitgezonderd dan het ver
ruimde programma voor den Ame
rikaansdien export.
Wereld-festival in België
De Belgische regeering heeft thans
ofjiciee. haar bescher-n.ng veil.end
aan het wereldfestival voor film
en schoone kunsten, dat van 1 tot
30 Juni in België zal worden gehou
den. Dit festival zal gepaard gaan
met een r e s fees.e.i wauraij in h«t
bijzonder de kunst en de folklore
op den voorgrend zullen treden. Het
meerendeel der feesten zal zich af
spelen in het Palcis voor Schoon#
Kunsten te Brussel. Ook in 'de pro
vincie zullen evenwel cultureele ma
nifestaties worden gehouden. Reeds
thans hebben zich verscheiden»
vooraanstaande personen uit the
ater- en filmwereld, zoowel uit het
.buitenland als uit België zelf, be
reid verklaard aan deze feesten me
de te werken.
NIEUWE KOLENBON
Heden Donderdag zal ee*
nieuwe kolenbon worden aangewe
zen. Het is de bedoeling dat d*
handelaren bij het afleveren op d«-
ze bon zoodanig te werk gaan^
dat aan iedere rechthebbende voor-
loopig één mud wordt afgeleverd,
zoodat de beschikbare voorraad zoo
billijk mogelijk kan worden ver
deeld.
De Trans-Pacific Airlines wijdt
een nieuwen luchtdienst in tusschen
Amerika en het Oosten met een
vloot van vier-motorige Douglas
Skymasters. Het is vastgesteld dat
de vrachtdienst ongeveer op 1 Fe-
bbruari zal aanvangen, het passa
giersvervoer kort daarna. De vluch
ten zullen plaats vinden van het
vliegveld Oakland (California) naar
Honoloeloe, Manilla cn Shanghai,
met landingen om te tanken op
Guam en andere eilanden in de®
Midden-Pacific.
De walvisschei in de Zuidelijk*
IJszee zijn in dit seizoen zoo mager
en zoo snel, dat de walvischvaar-
ders vreezei, dal zij hun beoogd»
vangst niet gehaald zullen hebben,
als bet seizoen over tien weken
eindigt I J