ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Vliegtuigramp der K L.M. te Kopenhagen
WAARIN OPGENOMEN DE ZIERfKZEESCKE COURANT 1797-1889
NIEUWE VLIEGRAMP
Zestien passagiers en 6 leden der bemanning verloren
het leven - Prins Gustaaf Adolf van Zweden, de
Amerik. zangeres Grace Moore, onder de slachtoffers
De oudste piloot, G. J. Geysendorffer, verongelukt
DINSDAG 28 JANUARI 1947
No. 15501 101e Jaargang
ABONNEMENT
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling in
Zierikzee f 2.75, daar buiten 3,—. Losse
nummers 10 ct. Verschijnt i^deren werkdag
Ad mil.: Schuithaven B,S4. Tel. 32. Giro 1376 i 7
Redactie: Lange Nobe'straat A 171
Uitg.: N.V. Drukkerij v,h. Lajtenman Oohtman
Lange Nobelstraat A ltT, Zierikzee
ADVERTENTIEN
12 cent per m.m. Bij contract speeiaJe
prijzen. Succesjes maximum 15 m.m.
(4 regels) f 1,— per stuk.
De ramp die andermaal het na
tionale bedrijf bij uitnemendheid, de
K.L.M., heeft getroffen slaat ons
volk in rouw. Het valt zoo moei
lijk te aanvaarden dat de bloei,
de uitbreiding en vervolmaking van
deze trotsche onderneming, plotse
ling onderbroken wordt door een
catastrophe, die vele dooden eiseht
en een knak toebrengt aan het go 3d
vertrouwen van de zijde vam hit
reizend publiek, een factor die voor
een rendabel vliegbedrijf onontbeer
lijk is. Reeds vele experts hebben
langen tijd de hersenen gepijnigd
om een verklaring te vinden voor
deze tegenslag in de vliegwereld,
een verschijnsel overigens dat niet
tot de K.L.M. beperkt blijft, maar
dat over de heele linie valt te
eonstateeren.
Er zijn natuurlijk enkele aspecten
van de zaak die in het algemeen
nog al eens aan de aandacht ont
snappen. De frequentie van het
vliegverkeer is enorm gestege.i,
hetgeen de kans op ongelukken
uiteraard grooter maakt. Zouden
vooroorlogsche cijfers van vliegram
pen met die van thans worden ver
geleken, dan is er peroentssgewijzï
toch niet een ontstellende stijging
van de grafische lijn te eonstatee
ren. Wel is een feit dat de inciden-
tieele ramp steeds grooter van om
vang wordt, juist omdat het aantal
passagiers, dat met een toestel ver
voerd wordt, stijgende is.
tn dit laatst efeit, vinden wij een
aanknoopingspunt voor een derde
opmerking, n.l. dat het vliegwezjn
zich in een duidelijk te omschrijven
overgangsstadium bevindt Na den
oorlog en met name ook door den
oorlog is een massaliteit in n st
luchtverkeer opgetreden, die hst
vliegwezen zich doet bewegen naar
den voorrang boven elke vorm van
vervoer. Wij denken in dit verband
aan weg, rail en zeeverkeer. Zoo
goed als het experimenteele stadi
um van de kindertijd eischt dit
overgangsstadium van puberteit
naar de volwassenheid slachtoffers.
W el zeer verre ligt ons inmiddels
de gedachte een ramp als ie
onderhavige zuiver en alleen met
het verstand te benaderen. Dat Ia-
ten wij over aan den robot-mensch
van onze eeuw, met zenuwen van
staaldraad, een hart van ijzer, een
aangezicht van "glas, maar zender
ziel. De vertechniseerde mensch zal
spreken van het noodlot „dat je
mee moet nemen" en zonder ge
voeligheid accepteeren. Zoo mogen'
en kunnen wij de tegenslagen in
het leven evenwel niet opnemen,
noch minder verklaren.
Het is van alle tijden en all e
plaatsen dat de glorie van het msn-
schelijk bunnen en weten door een
harde en pijnlijke slag van de ge
waande hoogte tot den betrekke-
(ijken staat wordt teruggebracht.
Dit beteekent intusschcn nooit dat
het roer moet worden omgewen],
dat een andere koers moot worden
gekozen of de mensch een begon
nen werk moet neerleggen. Het be
teekent wel. dat onze waardeering
en trotsch voor en on bereikte re
sultaten bij vernieuwing op den
Zondagmiddag, ongeveer 3 uur is
de P.H.-T.C.R. op het vliegveld Kas-
trup bij Kopenhagen, waar het een
tusschenlanding moest maken, ver
ongelukt, waardoor de 22 inzitten
den, o.w. zes leden der bemanning
het leven verloren.
Tien minuten voor twaalf Was
het toestel van Schiphol opgestegen
en om 14.55 landde het op het
vliegveld Kastrup bij Kopenhagen.
3 uit Amsterdam komende passa
giers verlieten het toestel, twaalf
anderen voegden zich bij de 4, die
in de cabine waren blijven zitten.
Zes en dertig minuten nadat het
toestel veilig was geland, startte
het opnieuw met bestemming Stock
holm. Kort nadat de machine van
den grond was gekomen, zagen zij,
die op het vliegveld waren achter
gebleven, dat het toestel hoogte
verloor en opeens van 100 m. hoog-
neerstortte, Bij„da..?anrait:ng van
den grorfd explodeerden de moto
ren en vloog de machine in brand.
Een aantal ambulancewagens reed
dadelijk naar de onheilsplek; ook
de brandweer was spoedig ter plaat
se. Nadat de vuurzee was gedoofd
heeft men de stoffelijke resten dier
inzittenden geborgen.
Commandant van het verongeluk
te toestel was de oudste piloot van
de K.L.M., G. J. Geijsendorffer, een
naam die ook buiten de grenzen
van ons land bekend was door
zijn succesvolle vluchten met K.L.
M. toestellen. Toen de Amerikaa.i-
sche multi-millionnair van Lear
Black indertijd lange afstandsvlueh-
ten wilde ondernemen, koos hij Je
K.L.M., die Geijsendorff er en Schol-
te afstond.
Ook de kleinzoon van den Zweed-
schen koning, prins Gustaaf
A do 1 f, gehuwd met Sybille van
Saksen Coburg, behoort onder de
slachtoffers. Zooals bekend had
prins Gustaaf Adolf vorige week
een bezoek gebracht aan het Prinse
lijk Paar, wadr hij met Prins Bern-
hard in de omgeving van het Loo
op jacht geweest is. Het stoffelijk
overschat van den Prins, die 40
jaar oud was, zal per Deensch oor
logsschip naar Stoel:holm worden
overgebracht. De Zweedsche Kroon
prins is naar Kopenhagen vertrok
ken om de voorbereidingen voor de
overbrenging te regelen. De omge
komen prins laat 4 kinderen, 3 doch
ters en 1 zoon achter.
De Amerikaansche zangeres G r a-
e e Mo or e, die bij deze ramp het
leven verloor, was 45 jaar oud.
Zij was in Tennessee geboren en
kwam in 1930 aan de film. Aan
verscheidene vorstenhoven in Euro
pa was zij als zangeres opgetreden.
Rouw in Zweden
De dood van Prins Gustaaf Adolf
heeft te Stockholm groote ontstelte
nis teweeg gebracht. De prins was
Au zeer populaire figuur. Veel
heeft hij voor de "Zweedsche jeugd
beweging gedaan en o.m. was hij
hoofdverkenner van de Zweedsche
padvinders. Ook was hij voorzitter
van den Zweedsehen sportbond. Hij
was een uitstekend schermer. De
Zweedsche radio heeft sleohts treur
muziek ten gehoore gebracht. Tal
van diplomatieke vertegenwoordi
gers in Zweden hebben bezoeken
van rouwbeklag ten paleize afge
legd. De Zweedsche bladen zijn
met extra edities uitgekomen.
Onderzoek naar de oorzaak
Vertegenwoordigers van de K.L.
M. te Kopenhagen hebben de lading-
lijst van het verongelukte toestal
gecontroleerd en gerapporteerd lat
van overbelasting of van foutieve
belading geen sprake kan zijn. De
machine is voor den start nagezien
en volmaakt in orde bevonden.
Zweedsche, Deensehe en Neder-
landsche deskundigen zullen teza
men een onderzoek naar de oor
zaak van de ramp instellen.
juisten wortel moet worden geënt
Bij alle adembenemende producten
van technische verfijning die vorm
en gestalte krijgen, blijft de mensch
zelf een nietig en kwetsbaar we
zen, dat alleen bij volmacht en in
opdracht zijn aardsche taak kan
en mag vervullen.
Wordt ons besef hiervoor ver
zwakt en staren wij louter en alleen
op den almachtig schijnenden
mensch, dan komt er een incident,
dat de gedachten bij het wezenlij
ke van onze taak bepaalt. Het mid
del in onze handen en geen uit
eindelijk doel sta voorop. Zulks te
overdenken in het aangezicht van
den dood die koningen roeh prinsen
«spaart, voert tot de eenig juiste
reactie van den geest, ook tegen
over dit vliegongeluk, dat n'e'.s min
der dan een nationale ramp be
teekent.
Vliegramp te Croydon kostte
twaalf menschen het leven
Bij het neerstorten van een En-
geische Dakota boven Croydon kwa
men 12 menschen om het leven;
vier man kwamen om bij Hongkong
met pen vliegtuig dat voor vijf
mi'.liocn dollar aan goud vervoerde;
vier passagiers en de piloot van een
Amerikaansch sportvliegtuig verlo
ren het leven in den Amerikaan-
schen s^aat Indiana, terwijl ten
slotte een Amerikaansch legervlieg
tuig bij Hamburg is neergestort,
hetgeen den piloot het leven kostte.
Over het vliegtuigongeluk op het
Londensriie vlieg eld Cro'don seinde
Associated Press het volgende:
Het sneeuwde en de mist hing
laag boven Croydon toen een Da
kota opsteeg vo-r em vlucht naar
Zuid-Afrika. Nog voor het 'omstel
het einde van de startbaan had be-
WEEKBER1CHT
Verwachting loft den avond va*
28 Januari: Matige aan de Wadde*-
kuist krachtige N.O- wind, overdrij
vende wolkenvelden, waaruit hier
en daar sneeuw valt. Ln het N.W.
lichte tot matige vorst; Ln het ove
rige deel matige tot 6trenge vorst.
28. Zon pp 8.28, onder 17.19.
Maan op 11.09, onder
Hoogwater te Zierihzee
•ver de maand Januari
29. 7.36 v.m. 20.07 a.m.
Hoogwater te Bruinisse 15 nita.
later dan te Zierikzee. Laagwat«r
Zierikzee 5.50 uur na hoogwater.
reikt, zag men het hevig sohuddea
en vervolgens scherp naar bencdc*
duiken. Het vliegtuig vloog' rake
lings over een hangar en stortte
neer op een Tsjechoslowaaksch to»-
stel, waaorin zich gelukkig niemand
bevond. Beide, toestellen vlogen pa-
middellijk in brand.
Geen boter, maar margarine
In de periode van 2 tot en met
15 Februari zal voor personen va»
5 jaar en ouder uitsluitend marga
rine en geen boter beschikbaar wor
den gesteld. Deze maatregel is noo-
dlg om den voor den winter be
schikbaren botorvoprraad over t
gehee'e seizoen zoo goed mogelijk
te kunnen verdeelen,. In de vooraf
gaande maanden is er eenige male»
in het totale vetrantsoen meer bo
ter gegeven om het hoofd te kunne*
men bieden aan de moeilijkheden i»
de grondstoffenvoorziening van de
margarine-industrie. Vermoedelijk
zal deze vervanging van het voor
de A-B en C-groep gebruikelijk ge
worden veertiendaagsche boorrant-
soen niet behoeven te worden her
haald.
„Sydney Sun" meldt, dat speciaal
uitgeruste vliegtuigen van het vlieg
veld Mascot zouden opstijgen om
droog ijs uit te strooien op d*
wolken, teneinde neerslag te ver
wekken.
Generaal Eisen houwer, de Ame
rikaansche stafchef, heeft verklaard,
dat de Amerikaansche bezettings
troepen in Japan en Duitschlan^,
thans tot een dergelijk peil zijn
teruggebracht, dat „wij het gevaar
lijke punt bereikt hebben".
Koning George van Griekenland
heeft Dimitrios .Maxmos benoemd
tot minister-president van de n'eu-
we coalitieregeering. De thans 72 ja
rige maxmos is lid van de Konings
gezinde Volkspartij. Van 1933 tot
1934 is hij minister van buitenland-
sche zaken geweest.
Het directoraat-generaal voor de
prijzen wijst er op, dat voor elke
huurverhooging toestemming moet
worden aangevraagd. Dit gedt ook
voor onderhuur. Tegen overtreding
zal streng worden opgetreden.
Do Chineesche Dakota, die als
vermist was vermeld, is gevonden.
De 18 inzittenden waren albn dood.
Gezagvoerder was een Amerikaan.
Doordat alle beschikbare ^ijno'ie
voor de wederopto iw wordt gere
serveerd, is een groot aantal huis
schilders - men spreekt van 13.000
werkloos geworden.