ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vliegtuigramp der K L.M. te Kopenhagen WAARIN OPGENOMEN DE ZIERfKZEESCKE COURANT 1797-1889 NIEUWE VLIEGRAMP Zestien passagiers en 6 leden der bemanning verloren het leven - Prins Gustaaf Adolf van Zweden, de Amerik. zangeres Grace Moore, onder de slachtoffers De oudste piloot, G. J. Geysendorffer, verongelukt DINSDAG 28 JANUARI 1947 No. 15501 101e Jaargang ABONNEMENT Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling in Zierikzee f 2.75, daar buiten 3,—. Losse nummers 10 ct. Verschijnt i^deren werkdag Ad mil.: Schuithaven B,S4. Tel. 32. Giro 1376 i 7 Redactie: Lange Nobe'straat A 171 Uitg.: N.V. Drukkerij v,h. Lajtenman Oohtman Lange Nobelstraat A ltT, Zierikzee ADVERTENTIEN 12 cent per m.m. Bij contract speeiaJe prijzen. Succesjes maximum 15 m.m. (4 regels) f 1,— per stuk. De ramp die andermaal het na tionale bedrijf bij uitnemendheid, de K.L.M., heeft getroffen slaat ons volk in rouw. Het valt zoo moei lijk te aanvaarden dat de bloei, de uitbreiding en vervolmaking van deze trotsche onderneming, plotse ling onderbroken wordt door een catastrophe, die vele dooden eiseht en een knak toebrengt aan het go 3d vertrouwen van de zijde vam hit reizend publiek, een factor die voor een rendabel vliegbedrijf onontbeer lijk is. Reeds vele experts hebben langen tijd de hersenen gepijnigd om een verklaring te vinden voor deze tegenslag in de vliegwereld, een verschijnsel overigens dat niet tot de K.L.M. beperkt blijft, maar dat over de heele linie valt te eonstateeren. Er zijn natuurlijk enkele aspecten van de zaak die in het algemeen nog al eens aan de aandacht ont snappen. De frequentie van het vliegverkeer is enorm gestege.i, hetgeen de kans op ongelukken uiteraard grooter maakt. Zouden vooroorlogsche cijfers van vliegram pen met die van thans worden ver geleken, dan is er peroentssgewijzï toch niet een ontstellende stijging van de grafische lijn te eonstatee ren. Wel is een feit dat de inciden- tieele ramp steeds grooter van om vang wordt, juist omdat het aantal passagiers, dat met een toestel ver voerd wordt, stijgende is. tn dit laatst efeit, vinden wij een aanknoopingspunt voor een derde opmerking, n.l. dat het vliegwezjn zich in een duidelijk te omschrijven overgangsstadium bevindt Na den oorlog en met name ook door den oorlog is een massaliteit in n st luchtverkeer opgetreden, die hst vliegwezen zich doet bewegen naar den voorrang boven elke vorm van vervoer. Wij denken in dit verband aan weg, rail en zeeverkeer. Zoo goed als het experimenteele stadi um van de kindertijd eischt dit overgangsstadium van puberteit naar de volwassenheid slachtoffers. W el zeer verre ligt ons inmiddels de gedachte een ramp als ie onderhavige zuiver en alleen met het verstand te benaderen. Dat Ia- ten wij over aan den robot-mensch van onze eeuw, met zenuwen van staaldraad, een hart van ijzer, een aangezicht van "glas, maar zender ziel. De vertechniseerde mensch zal spreken van het noodlot „dat je mee moet nemen" en zonder ge voeligheid accepteeren. Zoo mogen' en kunnen wij de tegenslagen in het leven evenwel niet opnemen, noch minder verklaren. Het is van alle tijden en all e plaatsen dat de glorie van het msn- schelijk bunnen en weten door een harde en pijnlijke slag van de ge waande hoogte tot den betrekke- (ijken staat wordt teruggebracht. Dit beteekent intusschcn nooit dat het roer moet worden omgewen], dat een andere koers moot worden gekozen of de mensch een begon nen werk moet neerleggen. Het be teekent wel. dat onze waardeering en trotsch voor en on bereikte re sultaten bij vernieuwing op den Zondagmiddag, ongeveer 3 uur is de P.H.-T.C.R. op het vliegveld Kas- trup bij Kopenhagen, waar het een tusschenlanding moest maken, ver ongelukt, waardoor de 22 inzitten den, o.w. zes leden der bemanning het leven verloren. Tien minuten voor twaalf Was het toestel van Schiphol opgestegen en om 14.55 landde het op het vliegveld Kastrup bij Kopenhagen. 3 uit Amsterdam komende passa giers verlieten het toestel, twaalf anderen voegden zich bij de 4, die in de cabine waren blijven zitten. Zes en dertig minuten nadat het toestel veilig was geland, startte het opnieuw met bestemming Stock holm. Kort nadat de machine van den grond was gekomen, zagen zij, die op het vliegveld waren achter gebleven, dat het toestel hoogte verloor en opeens van 100 m. hoog- neerstortte, Bij„da..?anrait:ng van den grorfd explodeerden de moto ren en vloog de machine in brand. Een aantal ambulancewagens reed dadelijk naar de onheilsplek; ook de brandweer was spoedig ter plaat se. Nadat de vuurzee was gedoofd heeft men de stoffelijke resten dier inzittenden geborgen. Commandant van het verongeluk te toestel was de oudste piloot van de K.L.M., G. J. Geijsendorffer, een naam die ook buiten de grenzen van ons land bekend was door zijn succesvolle vluchten met K.L. M. toestellen. Toen de Amerikaa.i- sche multi-millionnair van Lear Black indertijd lange afstandsvlueh- ten wilde ondernemen, koos hij Je K.L.M., die Geijsendorff er en Schol- te afstond. Ook de kleinzoon van den Zweed- schen koning, prins Gustaaf A do 1 f, gehuwd met Sybille van Saksen Coburg, behoort onder de slachtoffers. Zooals bekend had prins Gustaaf Adolf vorige week een bezoek gebracht aan het Prinse lijk Paar, wadr hij met Prins Bern- hard in de omgeving van het Loo op jacht geweest is. Het stoffelijk overschat van den Prins, die 40 jaar oud was, zal per Deensch oor logsschip naar Stoel:holm worden overgebracht. De Zweedsche Kroon prins is naar Kopenhagen vertrok ken om de voorbereidingen voor de overbrenging te regelen. De omge komen prins laat 4 kinderen, 3 doch ters en 1 zoon achter. De Amerikaansche zangeres G r a- e e Mo or e, die bij deze ramp het leven verloor, was 45 jaar oud. Zij was in Tennessee geboren en kwam in 1930 aan de film. Aan verscheidene vorstenhoven in Euro pa was zij als zangeres opgetreden. Rouw in Zweden De dood van Prins Gustaaf Adolf heeft te Stockholm groote ontstelte nis teweeg gebracht. De prins was Au zeer populaire figuur. Veel heeft hij voor de "Zweedsche jeugd beweging gedaan en o.m. was hij hoofdverkenner van de Zweedsche padvinders. Ook was hij voorzitter van den Zweedsehen sportbond. Hij was een uitstekend schermer. De Zweedsche radio heeft sleohts treur muziek ten gehoore gebracht. Tal van diplomatieke vertegenwoordi gers in Zweden hebben bezoeken van rouwbeklag ten paleize afge legd. De Zweedsche bladen zijn met extra edities uitgekomen. Onderzoek naar de oorzaak Vertegenwoordigers van de K.L. M. te Kopenhagen hebben de lading- lijst van het verongelukte toestal gecontroleerd en gerapporteerd lat van overbelasting of van foutieve belading geen sprake kan zijn. De machine is voor den start nagezien en volmaakt in orde bevonden. Zweedsche, Deensehe en Neder- landsche deskundigen zullen teza men een onderzoek naar de oor zaak van de ramp instellen. juisten wortel moet worden geënt Bij alle adembenemende producten van technische verfijning die vorm en gestalte krijgen, blijft de mensch zelf een nietig en kwetsbaar we zen, dat alleen bij volmacht en in opdracht zijn aardsche taak kan en mag vervullen. Wordt ons besef hiervoor ver zwakt en staren wij louter en alleen op den almachtig schijnenden mensch, dan komt er een incident, dat de gedachten bij het wezenlij ke van onze taak bepaalt. Het mid del in onze handen en geen uit eindelijk doel sta voorop. Zulks te overdenken in het aangezicht van den dood die koningen roeh prinsen «spaart, voert tot de eenig juiste reactie van den geest, ook tegen over dit vliegongeluk, dat n'e'.s min der dan een nationale ramp be teekent. Vliegramp te Croydon kostte twaalf menschen het leven Bij het neerstorten van een En- geische Dakota boven Croydon kwa men 12 menschen om het leven; vier man kwamen om bij Hongkong met pen vliegtuig dat voor vijf mi'.liocn dollar aan goud vervoerde; vier passagiers en de piloot van een Amerikaansch sportvliegtuig verlo ren het leven in den Amerikaan- schen s^aat Indiana, terwijl ten slotte een Amerikaansch legervlieg tuig bij Hamburg is neergestort, hetgeen den piloot het leven kostte. Over het vliegtuigongeluk op het Londensriie vlieg eld Cro'don seinde Associated Press het volgende: Het sneeuwde en de mist hing laag boven Croydon toen een Da kota opsteeg vo-r em vlucht naar Zuid-Afrika. Nog voor het 'omstel het einde van de startbaan had be- WEEKBER1CHT Verwachting loft den avond va* 28 Januari: Matige aan de Wadde*- kuist krachtige N.O- wind, overdrij vende wolkenvelden, waaruit hier en daar sneeuw valt. Ln het N.W. lichte tot matige vorst; Ln het ove rige deel matige tot 6trenge vorst. 28. Zon pp 8.28, onder 17.19. Maan op 11.09, onder Hoogwater te Zierihzee •ver de maand Januari 29. 7.36 v.m. 20.07 a.m. Hoogwater te Bruinisse 15 nita. later dan te Zierikzee. Laagwat«r Zierikzee 5.50 uur na hoogwater. reikt, zag men het hevig sohuddea en vervolgens scherp naar bencdc* duiken. Het vliegtuig vloog' rake lings over een hangar en stortte neer op een Tsjechoslowaaksch to»- stel, waaorin zich gelukkig niemand bevond. Beide, toestellen vlogen pa- middellijk in brand. Geen boter, maar margarine In de periode van 2 tot en met 15 Februari zal voor personen va» 5 jaar en ouder uitsluitend marga rine en geen boter beschikbaar wor den gesteld. Deze maatregel is noo- dlg om den voor den winter be schikbaren botorvoprraad over t gehee'e seizoen zoo goed mogelijk te kunnen verdeelen,. In de vooraf gaande maanden is er eenige male» in het totale vetrantsoen meer bo ter gegeven om het hoofd te kunne* men bieden aan de moeilijkheden i» de grondstoffenvoorziening van de margarine-industrie. Vermoedelijk zal deze vervanging van het voor de A-B en C-groep gebruikelijk ge worden veertiendaagsche boorrant- soen niet behoeven te worden her haald. „Sydney Sun" meldt, dat speciaal uitgeruste vliegtuigen van het vlieg veld Mascot zouden opstijgen om droog ijs uit te strooien op d* wolken, teneinde neerslag te ver wekken. Generaal Eisen houwer, de Ame rikaansche stafchef, heeft verklaard, dat de Amerikaansche bezettings troepen in Japan en Duitschlan^, thans tot een dergelijk peil zijn teruggebracht, dat „wij het gevaar lijke punt bereikt hebben". Koning George van Griekenland heeft Dimitrios .Maxmos benoemd tot minister-president van de n'eu- we coalitieregeering. De thans 72 ja rige maxmos is lid van de Konings gezinde Volkspartij. Van 1933 tot 1934 is hij minister van buitenland- sche zaken geweest. Het directoraat-generaal voor de prijzen wijst er op, dat voor elke huurverhooging toestemming moet worden aangevraagd. Dit gedt ook voor onderhuur. Tegen overtreding zal streng worden opgetreden. Do Chineesche Dakota, die als vermist was vermeld, is gevonden. De 18 inzittenden waren albn dood. Gezagvoerder was een Amerikaan. Doordat alle beschikbare ^ijno'ie voor de wederopto iw wordt gere serveerd, is een groot aantal huis schilders - men spreekt van 13.000 werkloos geworden.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1947 | | pagina 1