ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
MAANDAG 9 NOVEMBER 1942
OPGENOl
ZIERIKZEESCHE COURANT
ABONNEMENT:
Prijs: ln Zlerikzee ^1.60, eld«* Kl.90
per kwartaal. Weekabonnementen reep.
IS en 15 cent. Losee nummers 5 cent.
Verschijnt lederen werkdag.
1797 - 1889
Uitgave: N.V. Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee,Schuithaven B 94,
Telei. 32, Giro no. 137677 - Directeur-Administrateur (Advertentiechel)
A. J. de Looze, Zierikzee - HooldredacteurII, J. Kosten, Zierikzee
999TB JAARGAHQ Ho. 15085
F ADVERTENTIES:
AdrartentlSn 10 cenl per millimeter: In
gezonden mededoelingen EO cent per
millimeter; kleine adeertentlën 84 cent,
BIJ contract belangrijke korting. K 2620
ACHTERVOLGING
DER KOZAKKEN
Moeilijke strijd in de Zalmukkensteppe
In de Kalmukkensteppe, het gebied be
zuiden Stalingrad en ten Westen van
de Wolga, hebben de Duitsche troepen,
naar hét oppercommando der weermacnt
mededeelt, op 3 November dè achtervol
ging van de den dag te voren verslagen
formaties cavalerie voortgezet. De bolsje
wisten hadiden in dit gebied aanvallen
ondernomen om de vooruitgeschoven
Duitsche afdeelingen infanterie en pant-
serstrijdkrachten van haar ravitaillee-
rmgssteunpunten af te snijden. Bij den
tegenaanval werden de Kozakken onder
zware verliezen teruggeslagen en tijdens
de achtervolging grootendeels vernietigd.
De strijd in deze steppe stelt de Duit
sche soldaten voor geheel nieuwe taken.
Het uitgestrekte heuvellandschap ten
Westen van de Kaspische Zee is een
waterarm gebied, dat slechts door zwer
vende herders met hun kudden wordt
bewoond. Er zijn bijna geen wegen,
slechts de sporen der op kompas rijden-,
de Duitsche pantserwagens geven de
richting van den opmarsch aan. Ook
beken of rivieren zijn nauwelijks te be
kennen. 1
Zij verdrogen eenvoudig in het zand.
Menigmaal duiken witte zoutstrepen, de
resten van uitgedroogde meren, op. In
deze woestenij gaat de strijd om afge
legen kleine nederzettingen, die meest
ontstonden nabij de weinige plaatsen,
waar zoet water iwlordt gevonden.
De oprukkende Duitsche troepen zijn
in walken uiterst fijn zand gehuld, daar
elk voertuig reusachtige stofwolken op
werpt. Stofwolken verraden ook de aan
wezigheid van den vijand, die slechts
zelden een gevecht begint- In dit troos-
telooze steppengebied dringen de Duit
sche troepen over een breed front naar
het Oosten op. De vijand poogt tusschen
de vooruitgeschoven afdeelingen door te
dTingen met snel beweeglijke strijdkrach
ten. De afdeelingen van de voorhoede
hebben het moeilijk, daar zij nooit weten
of de op de kaarten voorkomende water-
vindplaatsen ook werkelijk aanwezig zijn
Ook de aansluiting van de hoofdmacht
op de voorhoede wordt dikwijls een
probleem, daar deze bewegingen bij nacht
moeten worden uitgevoerd.
Het geheele gebied is echter zeer
geschikt voor de ontplooiing van snelle
eenheden en de bolsjewisten brengen
derhalve bij voorkeur hun regimenten
kozakken in den strijd, die tot taak
hebben de Duitsche troepen in de flank
aan te vallen. Eenige dagen geleden!
scheen de vijand dit met steun van zijn
vliegers bijna te zijn gelukt, doch da
Duitsche pantserwagens waren nog snel
ler. Zij sneden de punten van de wig
gen, die de vijand in de Duitsche flank
had gedreven af en vernietigden de af
deelingen kozakken, die zich te ver
vooruit hadden gewaagd. Daarop wer
den de resten teruggeslagen en tege
lijkertijd de oprukkende bewegingen in
het centrum hervat.
B$ de zuivering van het terrein in
de volkomen vernielde voorsteden van
de fel omstreden stad Stalingrad. J
(P.K. Rothkopf-O-H-P. U. s)
DE STRIJD IN AFRIKA
Uiterste tegenstand van de
Dnitsch-Italiaansche troepen
Op het oogenblik beschikt men te
Berlijn nog niet over nadere gegevens
van den strijd in Egypte. In een toelich
ting op den stand van de gevechten werd.
van militaire zijde in het licht gesteld dat
de slag hardnekkig wordt voortgezet en
dat de Duitsüh-Inaliaansche trioepen ten
opzichte van de energieke aanvallen van
de Engelschen uitersten tegenstand bie
den. Wel zijn de verdedigers, aldus heet
het, op sommige punten op een voorbe
reide tweede linie teruggetrokken, het
geen zou beteekenen, dat in de huidige
positie niet van een geslaagde doorbraak
van de imperiale troepen mag worden
gesproken.
Men wees er nogmaals op, dat de
woestijnoorlog meer het karakter heeft
van een zeeoorlog. De strategie moet
dus dienovereenkomstig zijn. Wat die
strategie betreft heeft generaal-veldmaar-
schalk Rommel tot dusver duidelijk doen
bljjken hierin een meester te zijn. Dik
wijls heeft 'Rommel dingen gedaan, die
de tegenstander niet geheel begreep en
in dit licht wordt het ook begrijpelijk ge
acht, dat de berichtenpolitiek van de
aanvallers op het oogenblik in weerwil
van de gemelde successen toch eenigszins
terughoudend van aard is. Men be
schouwt het in Berlijsche militaire krin
gen niet van groot belang waar de troe
pen zich in do woestijn bevinden. Belang
rijk daarentegen is wie de kust in Noord-
Af rika in zijn bezit vermag te houden
of te krijgen. Een oordeel over de vraag
in Wiens voordeel deze strijd geëindigd
is, is eerst mogelijk na het einde van den
veldtocht.
De vijandelijkheden op
Madagascar geslaakt
Da verdedigers capituleeren
Te Vichy is een officieel communiqué
uitgegeven, waarin |g|ezegd wordt, dat na
twee maanden van fel verzet de vijan?
delijkheden op Madagascar zijn gestaakt.
De Fransche radiozender op het eiland
zendt niet meer uit. Op 5 November
om 15 uur 10 heeft hij als laatste me-
dedeeling de volgende boodschap uit
gezonden: „De gebeurtenissen ontwikke
len zich met verrassende snelheid.
Wij breken de verbinding af".
Eenige uren tevoren had de gouver
neur-generaal nog verslag] uitgebracht
over de nopelooze positie van de ver
dediging. Ambalavao had acht da|g|ên
lang verzet gepleegd en in den nacht
van 3 op 4 November moest het stadje
onder den druk van 2000 aanvallende
Engelschen capituleeren. De opperbevel
hebber van de Fransche strijdkrachten
op Madagascar had van toen af nog
slechts 27 Europeesche soJdaten ter be
schikking. In overleg met de rejgteering
en wegens het nutteloos van verder
verzet heeft hij derhalve op 5 Novem
ber met den vijand onderhandelingen
geopend om de vijaandelijkheden te
staken.
HET EERSTE
LUCHTBOMBARDEMENT
vond in don Balkanoorlog plaat
Balkan 1912..... De heksenketel van
Europa staat in vuur en vlam. Serven
en Montenegrijnen, Grieken en Bulgaren,
hebben den strijd tegen de Turksche
heerschers opgenomen. De bergen weer
kaatsen het geknal 'der geweerschoten,
geschutdonder rolt over de hoogvlakten
en lange rijen vluchtelingen trekken langs
de stoffige wegen.
Overal worden de Turksche legers te
ruggedrongen. De Bulgaren rukken op
naar het Oosten, moeten evenwel halt
houden voor de Tsjadaltsja-linie. Adria-
nopel, de oude vesting aan de Orient-
express, wordt ernstig door hen bedreigd.
Op een vliegveld achter de Bulgaar-
sche linies heerscht groote bedrijvigheid.
Voor een primitieve hangar staat een
vliegtuig, een wonderlijk samenstel van
zeildoek, spanten en lijnen. Luitenant
Milkoff zit reeds op de bestuurdersplaats,
achter hem zijn waarnemer, beide uitge
rust met dikke bontjassen en valhelmen.
I Mecaniciens slaan do motor aan, het
toestel begint te trillen en als de rem-
blokken zijn weggetrokken, verheft het
zich na een langen aanloop moeizaam
in de lucht. Tusschen de voeten van
den waarnemer liggen twee kleine bom
men behoedzaam neergevlijd
lp de ijle morgenlucht zweeft het koe
stel laag over de voorste linies. Bul-
gaarsöhe soldaten wuiven met helmen
en geweren. Luitenant Milkoff wuift vroo-
lijk terug. Als de eerste huizen van
Adrianopel in zicht komen, trekt hij het
toestel wat op en vliegt honderden me
ters boog boven de stad. Een ware pa
niek ontstaat in de straten. Menschen loo-
pen radeloos heen en weer, soldaten vu
ren in het wilde weg op den vreemden
vogel, die rustig zijn weg vervolgt. Want
het doel ligt verder, enkele kilometers
ten Zuiden van de stad.
Aan de glimmende spoorrails van de
Orient-express ligt het station Kara
Agatsj. De perrons zijn overvol met ma
teriaal en troepen, die bij het motorge
ronk jjüngs uit elkander stuiven.
Plotseling snijdt een scherp gefluit door
de lucht. De waarnemer heeft de bommen
afgeworpen. Als nietige stipjes tegen den
blauwen hemel vallen ze fluitend omlaag,
midden op de volle perrons. Loodsen
storten in, gewonden kermen en ver
geefs trachten de officieren de orde te
herstellen. Hoog in de lucht zweeft het
toestel langzaam verder.
Bij Zijn terugkomst wacht een dichte
drom militaire attaéhé's en journalisten
luitenant Milkoff op. De eerste bom!,
Een, sensatie voor de wereldpers! Alle
bladen brengen voorspellingen omtrent
het toekomstige gebruik van het lucht-
wapen. Voorspellingen, die werkelijkheid
;zijn geworden. In 'den Wereldoorlog!
suisden reeds tallooze bommen van
zwaar kaliber omlaag. Thans brengen
honderden vliegtuigen dag en naöht hun
doodelijken "last door het fel omstreden
luchtruim, slechts dertig jaren na die
eenzame vlucht van een Bulgaarschen
vliegenier. (V.PB.)
DE OPROEPING
VOOR DEN ARBEIDSDIENST
Verbetering. Dezer dagen is een
bericht gepubliceerd, volgens hetwelk
tegen 4 Januari 1943 o.m. voor, den ar
beidsdienst i kunnen worden opgeroe
pen zij, die zijn geboren van en' met
1 October 1924 tot en met 31 December.
1924 en die niet of niet volledig in
een beroep of bedrijf werkzaam zijn en
geen geregelde beroeps- of schooloplei
ding volgen.
De in dit bericht aangeduide beper
king berust op een misverstand. Der
halve kunnen1 voor den eerstvolgemidern
arbeidsdiensttijd worden opgeroepen
o.m. alle jonge Nederlanders, die zijn
géboren tusschen 1 October en 31 De
cember 1924.
EUROPEESCHE
JEUGDPROPAGANDA
Besprekingen te Borne
Op Maandagavond 26 Oct. arriveerden
te Rome de verschillende commissies, die
deel uitmaken van de Werkcommissie van
het Europeesche Jeugdverband, afdee-
ling Pers en Propaganda, om voeling
te nemen omtrent de mogelijkheden,'
eener gecombineerde internationale jeugd-
propaganda, via pers, film en radio.
Onder dezen bevond zich de heer H,
A. Goedhart, als afgevaardigde voor
Nederland.
De commissies werden ontvangen door
den vice-commandant van de GIL, Bona-
mici, die na een kort doch warm be
groetingswoord, waarin hij' den deelne
mers wees op ide verstrekkende verant
woordelijkheid van hun taak, de leiding
der besprekingen opdroeg aan prof.
Eugenio Canepa, een bekende figuur in
het Italiaansche jeugdwerk. Prof. Cenepa
toonde zich niet alleen een uitstekend
leider, doch tevens een charmant gast
heer, die de besprekingen illusteerde met
bezoeken aan de belangrijkste instellin
gen van de GIL, van het Romeinsche
zendstation en van Cine-Citta en zijn
gasten tevens gelegenheid bood, de be
zienswaardigheden der eeuwige stad te
bezoeken.
De onderhandelingen verliepen vlot en
bevredigend. Zoo overwoog men o.m.
een onderlinge uitwisseling van propa
gandafilms, betrekking hebbende op het
werk der jeugdvérbanden in de verschil
lende landen en de regelmatig uitzen
ding van radiocauserieën voor de jeugd.
Het iedeaat van de Werkcommissie zou
zijn, een Europeesch program voor alle
zenders te combineeren, doch dit stuilt
momenteel nog op technische moeilijk
heden. Wat de afdeeling pers betreft
werd besloten tot de publicatie van een
rijk geïllusteerd maandschrift, dat in alle
aangesloten landen in de eigen taal,
doch overal met denzelfden tekst en
hetzelfde fotomateriaal zal uitkomen en
den titel „Nuova Europa" (nieuw Europa,
neues Europa, enz.) zal dragen. Dit tijd
schrift, waarin berichten en artikelen
over het jeugdwerk in alle aangesloten
landen zal voorkomen, zal niet zoozeer
de jeugd als wel ouders en opvoeders
gewijd zijn en beoogt, dezen nader in
contact te brengen met het werk en
de idealen der nationale jeugdverbaniden
binnen het kader van het Europeesche
Verband!.
In den loop deZer dagen waren de
deelnemende commissies tevens de gas
ten van minister Rieci en minister Pa-
volini. Bij de lunch, aangeboden door
minister Ricci, was de tafel versierd met
oranje bloemen, welke bijzondere atten
tie de NedeTlandsche vertegenwoordi
gers zeer heeft getroffen. De leider der
Vlaamsche commissie, Frans van Lan
gend onck, dankte uit naam vatn alle deel
nemers den vroegeren leider en ideator
van de Italiaansche Jeugdbeweging] voor
de bijzonder prettige ontvangst, die men
in Italië heeft mogen ondervinden.
Na de slotvergadering, die bijgewoond!
werd door den secretaris der fascistische
partij, Vidussoni, werden verschillende
telegrammen verzonden aan hooge func
tionarissen, o.a. ook aan de beide Duit
sche Reiéhsjugendführer Baldur von Schi-
rach en Axmann.
DE TOEKOMST
VAN ONZE ZEEVAART
De invloed der luchtvaart
Zoolang de oorlog duurt zal er na
tuurlijk geen sprake van zijn, dat de
Nederlandsche zeevaart, die overal ter
wer6ld zulk een goeden naam heeft ge
had, zich in eenigszins beteekenende
mate zal kunnen ontplooien. Daarmee
wil echter nog niet gezegd Zijn, dat we
nu maar bij de pakken moeten neer.
zitten. Zooals de heer A. Hessing, de
leider van het Zeevaartfront in een on
derhoud verklaarde, is het integendeel
juist nu de tijd om allerlei voorbe
reidende maatregelen te treffen, ten
eind© paraat te Zijn als er straks weer
in vollen omvang gevaren zal kunnen
worden.
Dit voorbereidende werk zal niet in
de laatst© plaats verricht worden onder
leiding van het Zeevaartfront. Nóg
is de organisatie van dit lichaam niet
geheel voltooid, doéh reeds thans Zijn
de richtlijnen duidelijk uitgestippeld'. Een
ultra moderne vakbond wil het Zee
vaartfront niet zijn, al behartigt het wel
de sociale belangen van zijn leden. Het
ziet Zijn werkterrein echter ruimer, om
dat het ook in technisch en oeconomisch
opzicht een taak te vervullen meent te
hebben. Het gaat daarbij te werk vol
gens het motto: Zeemansstand in zee
manshand. Dat wil dus zeggen, dat er
op de verantwoordelijke posten in de or
ganisatie slechts menschen uit het vale
zullen mogen zetelen, mannen, die per
soonlijk in de Zeevaart de noodige er
varing hebben opgedaan.
Met dat al bekleedt de zorg1 voor de
sociale belangen van den zeeman toch
wel een sleutelpositie in het streven
van het Zeevaartfront. Als oud-gezQg-
voerder ter koopvaardij weet de heer
Hessing, met alle waardeering overijgjens
door de geweldige prestaties van onze
zeevaart in het verre en nabije ver
leden, dat ©r op dit gebied' nog veel
goeds te verrichten valt.
De kwesties van de loonschaal, de
opleiding, het dienstverband en de re
geling der werktijden vrajg|en allereerst
de aandacht.
Sprekende in grooter verband over de
toekomst van onze zeevaart, noemde de
heei' Hessing deze zeer duister. In deze
oorlogsjaren zullen we onze toekomst
in den waren zin des woords moeten
verdienen. Waar er nog gevaren kan
worden zullen derhalve 'de Nederland
sche zeelieden zich in moeten zetten.
Wat de vrijwilligers in het Oosten doen,
dat dienen de schepelingen hunnerzijds
aan een soort Westfront te verrichten.
Pas dan zal aan het einde van den oor
log ons volk 'Zijn rechten als zeevarende
natie tenvolle kunnen laten gelden. Die
rechten zullen ongetwijfeld gesteund wor
den door de erkentenis, dat ons volk
door alle eeuwen heen bewonderens
waardige prestaties heeft geleverd op
alle onderdeelen van de zeevaart. Het
is stellig waar, dat we op het gebied
van de navigatie en op dat van den
scheepsbouw van den buitenlander iniets
meer behoeven te leeren. Desondanks
mag ons volk zich thans niet afzijdig
houden. Wordt er straks weer gevaren,
dan moeten we onze leidende positie
Wanneer verduisteren
Heden (Maandag): zon onder
16 58* Morgen (Dinsdag) zon
op 7.51zon onder 16.57
Tusschen zonsondergang en
zonsopgang moet worden ver
duisterd.
Maan op 9.48; onder 18.47.
Eerste kwartier Zondag 15
Nov. Volle maan Zondag 22
Nov. Laatste kwartier Dinsdag
1 Dec. Nieuwe maan Dinsdag
8 Dec.
ter 'zee weer kunnen innemen, Zij het
wellicht ook in grooter Europeesch ver
band. Daarom zal het aanbeveling ver
dienen, dat de in het vaderland aan
wezige zeelieden zich voor het vak blij
ven infceresseeren, Zelfs al zitten ze in
verband met de omstandigheden op an
dere posten.
Over het type schip van na den oorlog
Zeide de heer Hessing, dat een eenvoudig
standaardschip, dat overal in serie ge
bouwd kan worden, hem het waarschijn
lijkst lijkt. Slechts dan zal het mogelijk,
zijn in betrekkelijk korten tijd weer een'
koopvaardijvloot van flinken omvang te
vormen.
Ten aanzien van invloed van de
luchtvaart op het scheepvaartverkeer
merkte de heer Hessing tenslotte op, dat
hij een krachtige ontwikkeling van het
verkeer door de lucht tegemoet ziet. On
getwijfeld zal het vliegtuig een groot
gedeelte van he* vervoer der passagiers
schepen gaan overnemen, ja moeten over
nemen met het oog op het gebrek aan
veel passagiersruimte op de schepen. Aan
het vrachtvervoer per schip zal het
vliegtuig naar de meeninlgl van den heer
Hessing echter geen afbreuk doen.
Zuinig
met gas en electriclteitl
RECHTZAKEN
Dubhelo moord ie Velsen berecht
Op 26 Augustus van het vorig jaar is
te Velsen een dubbele moord gepleegd!
door den 41-jarigen fabrieksarbeider J.
sterdam had gekocht, doodde hij zijn
K. H. uit Mui den. Met een koksmes
dat hij 's-morgens in een winkel te Am
sterdam had gekocht, doodde hij zijn
vrouw, die hem verlaten had, en denl
man met wien zij samenleefde. Toen
hij met het mes in 'de hand naar de
punt vluchtte, liep hij in de armen van
een politie-agent, die hem arresteerde.
Aanvankelijk bekende hij den moord te
hebben beraamd, doch later zeide hij
in drift gehandeld te hebben en zich!
van de geheele geschiedenis niets meer
te herinneren.
De rechtbank te Haarlem veroordeelde
den man in Januari van 'dit jaar. tot
twaalf jaar gevangenisstraf.
Zoowel de verdachte als de officier
van justitie, die 20 jaar had geëischt,
gingen tegen dit vonnis in hooger be
roep en Vrijdag stond de fabrieksarbei
der terecht voor het gerechtshof te Am-
Sterdam.
Bij zijn verhoor bleef de man ont
kennen de bedoeling gehad te hebben
zijn vrouw te vermoorden.
De procureur-generaal meende dat van
een plotseling driftgevoel, toen de man
voor zijn vrouw stond niets is geble
ken. Hij kon zich niet vereenigen met
de straf door de rechtbank opgelegd!
en vroeg een gevangenisstraf voor, den
tijd van tien jaar.
De verdediger pleitte clementie.
Uitspraak 19 November.
Het Fransche ministerie van binnen*
landsche zaken heeft de arrestatie van
een groot aantal communisten bevestigd,
die is uitgevoerd door de Fransche po
litie in samenwerking met de Duitsche
autoriteiten. Onder de gearresteerden be
vinden zich, naar wordt gemeld, de be-»
drijvers van zeer belangrijke sabotage
daden. De leider van de Fransche politie,
Bousquet, heeft aan deze arrestatie een
groot aandeel gehad. (S.P.T.)