ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE MAANDAG 9 NOVEMBER 1942 OPGENOl ZIERIKZEESCHE COURANT ABONNEMENT: Prijs: ln Zlerikzee ^1.60, eld«* Kl.90 per kwartaal. Weekabonnementen reep. IS en 15 cent. Losee nummers 5 cent. Verschijnt lederen werkdag. 1797 - 1889 Uitgave: N.V. Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee,Schuithaven B 94, Telei. 32, Giro no. 137677 - Directeur-Administrateur (Advertentiechel) A. J. de Looze, Zierikzee - HooldredacteurII, J. Kosten, Zierikzee 999TB JAARGAHQ Ho. 15085 F ADVERTENTIES: AdrartentlSn 10 cenl per millimeter: In gezonden mededoelingen EO cent per millimeter; kleine adeertentlën 84 cent, BIJ contract belangrijke korting. K 2620 ACHTERVOLGING DER KOZAKKEN Moeilijke strijd in de Zalmukkensteppe In de Kalmukkensteppe, het gebied be zuiden Stalingrad en ten Westen van de Wolga, hebben de Duitsche troepen, naar hét oppercommando der weermacnt mededeelt, op 3 November dè achtervol ging van de den dag te voren verslagen formaties cavalerie voortgezet. De bolsje wisten hadiden in dit gebied aanvallen ondernomen om de vooruitgeschoven Duitsche afdeelingen infanterie en pant- serstrijdkrachten van haar ravitaillee- rmgssteunpunten af te snijden. Bij den tegenaanval werden de Kozakken onder zware verliezen teruggeslagen en tijdens de achtervolging grootendeels vernietigd. De strijd in deze steppe stelt de Duit sche soldaten voor geheel nieuwe taken. Het uitgestrekte heuvellandschap ten Westen van de Kaspische Zee is een waterarm gebied, dat slechts door zwer vende herders met hun kudden wordt bewoond. Er zijn bijna geen wegen, slechts de sporen der op kompas rijden-, de Duitsche pantserwagens geven de richting van den opmarsch aan. Ook beken of rivieren zijn nauwelijks te be kennen. 1 Zij verdrogen eenvoudig in het zand. Menigmaal duiken witte zoutstrepen, de resten van uitgedroogde meren, op. In deze woestenij gaat de strijd om afge legen kleine nederzettingen, die meest ontstonden nabij de weinige plaatsen, waar zoet water iwlordt gevonden. De oprukkende Duitsche troepen zijn in walken uiterst fijn zand gehuld, daar elk voertuig reusachtige stofwolken op werpt. Stofwolken verraden ook de aan wezigheid van den vijand, die slechts zelden een gevecht begint- In dit troos- telooze steppengebied dringen de Duit sche troepen over een breed front naar het Oosten op. De vijand poogt tusschen de vooruitgeschoven afdeelingen door te dTingen met snel beweeglijke strijdkrach ten. De afdeelingen van de voorhoede hebben het moeilijk, daar zij nooit weten of de op de kaarten voorkomende water- vindplaatsen ook werkelijk aanwezig zijn Ook de aansluiting van de hoofdmacht op de voorhoede wordt dikwijls een probleem, daar deze bewegingen bij nacht moeten worden uitgevoerd. Het geheele gebied is echter zeer geschikt voor de ontplooiing van snelle eenheden en de bolsjewisten brengen derhalve bij voorkeur hun regimenten kozakken in den strijd, die tot taak hebben de Duitsche troepen in de flank aan te vallen. Eenige dagen geleden! scheen de vijand dit met steun van zijn vliegers bijna te zijn gelukt, doch da Duitsche pantserwagens waren nog snel ler. Zij sneden de punten van de wig gen, die de vijand in de Duitsche flank had gedreven af en vernietigden de af deelingen kozakken, die zich te ver vooruit hadden gewaagd. Daarop wer den de resten teruggeslagen en tege lijkertijd de oprukkende bewegingen in het centrum hervat. B$ de zuivering van het terrein in de volkomen vernielde voorsteden van de fel omstreden stad Stalingrad. J (P.K. Rothkopf-O-H-P. U. s) DE STRIJD IN AFRIKA Uiterste tegenstand van de Dnitsch-Italiaansche troepen Op het oogenblik beschikt men te Berlijn nog niet over nadere gegevens van den strijd in Egypte. In een toelich ting op den stand van de gevechten werd. van militaire zijde in het licht gesteld dat de slag hardnekkig wordt voortgezet en dat de Duitsüh-Inaliaansche trioepen ten opzichte van de energieke aanvallen van de Engelschen uitersten tegenstand bie den. Wel zijn de verdedigers, aldus heet het, op sommige punten op een voorbe reide tweede linie teruggetrokken, het geen zou beteekenen, dat in de huidige positie niet van een geslaagde doorbraak van de imperiale troepen mag worden gesproken. Men wees er nogmaals op, dat de woestijnoorlog meer het karakter heeft van een zeeoorlog. De strategie moet dus dienovereenkomstig zijn. Wat die strategie betreft heeft generaal-veldmaar- schalk Rommel tot dusver duidelijk doen bljjken hierin een meester te zijn. Dik wijls heeft 'Rommel dingen gedaan, die de tegenstander niet geheel begreep en in dit licht wordt het ook begrijpelijk ge acht, dat de berichtenpolitiek van de aanvallers op het oogenblik in weerwil van de gemelde successen toch eenigszins terughoudend van aard is. Men be schouwt het in Berlijsche militaire krin gen niet van groot belang waar de troe pen zich in do woestijn bevinden. Belang rijk daarentegen is wie de kust in Noord- Af rika in zijn bezit vermag te houden of te krijgen. Een oordeel over de vraag in Wiens voordeel deze strijd geëindigd is, is eerst mogelijk na het einde van den veldtocht. De vijandelijkheden op Madagascar geslaakt Da verdedigers capituleeren Te Vichy is een officieel communiqué uitgegeven, waarin |g|ezegd wordt, dat na twee maanden van fel verzet de vijan? delijkheden op Madagascar zijn gestaakt. De Fransche radiozender op het eiland zendt niet meer uit. Op 5 November om 15 uur 10 heeft hij als laatste me- dedeeling de volgende boodschap uit gezonden: „De gebeurtenissen ontwikke len zich met verrassende snelheid. Wij breken de verbinding af". Eenige uren tevoren had de gouver neur-generaal nog verslag] uitgebracht over de nopelooze positie van de ver dediging. Ambalavao had acht da|g|ên lang verzet gepleegd en in den nacht van 3 op 4 November moest het stadje onder den druk van 2000 aanvallende Engelschen capituleeren. De opperbevel hebber van de Fransche strijdkrachten op Madagascar had van toen af nog slechts 27 Europeesche soJdaten ter be schikking. In overleg met de rejgteering en wegens het nutteloos van verder verzet heeft hij derhalve op 5 Novem ber met den vijand onderhandelingen geopend om de vijaandelijkheden te staken. HET EERSTE LUCHTBOMBARDEMENT vond in don Balkanoorlog plaat Balkan 1912..... De heksenketel van Europa staat in vuur en vlam. Serven en Montenegrijnen, Grieken en Bulgaren, hebben den strijd tegen de Turksche heerschers opgenomen. De bergen weer kaatsen het geknal 'der geweerschoten, geschutdonder rolt over de hoogvlakten en lange rijen vluchtelingen trekken langs de stoffige wegen. Overal worden de Turksche legers te ruggedrongen. De Bulgaren rukken op naar het Oosten, moeten evenwel halt houden voor de Tsjadaltsja-linie. Adria- nopel, de oude vesting aan de Orient- express, wordt ernstig door hen bedreigd. Op een vliegveld achter de Bulgaar- sche linies heerscht groote bedrijvigheid. Voor een primitieve hangar staat een vliegtuig, een wonderlijk samenstel van zeildoek, spanten en lijnen. Luitenant Milkoff zit reeds op de bestuurdersplaats, achter hem zijn waarnemer, beide uitge rust met dikke bontjassen en valhelmen. I Mecaniciens slaan do motor aan, het toestel begint te trillen en als de rem- blokken zijn weggetrokken, verheft het zich na een langen aanloop moeizaam in de lucht. Tusschen de voeten van den waarnemer liggen twee kleine bom men behoedzaam neergevlijd lp de ijle morgenlucht zweeft het koe stel laag over de voorste linies. Bul- gaarsöhe soldaten wuiven met helmen en geweren. Luitenant Milkoff wuift vroo- lijk terug. Als de eerste huizen van Adrianopel in zicht komen, trekt hij het toestel wat op en vliegt honderden me ters boog boven de stad. Een ware pa niek ontstaat in de straten. Menschen loo- pen radeloos heen en weer, soldaten vu ren in het wilde weg op den vreemden vogel, die rustig zijn weg vervolgt. Want het doel ligt verder, enkele kilometers ten Zuiden van de stad. Aan de glimmende spoorrails van de Orient-express ligt het station Kara Agatsj. De perrons zijn overvol met ma teriaal en troepen, die bij het motorge ronk jjüngs uit elkander stuiven. Plotseling snijdt een scherp gefluit door de lucht. De waarnemer heeft de bommen afgeworpen. Als nietige stipjes tegen den blauwen hemel vallen ze fluitend omlaag, midden op de volle perrons. Loodsen storten in, gewonden kermen en ver geefs trachten de officieren de orde te herstellen. Hoog in de lucht zweeft het toestel langzaam verder. Bij Zijn terugkomst wacht een dichte drom militaire attaéhé's en journalisten luitenant Milkoff op. De eerste bom!, Een, sensatie voor de wereldpers! Alle bladen brengen voorspellingen omtrent het toekomstige gebruik van het lucht- wapen. Voorspellingen, die werkelijkheid ;zijn geworden. In 'den Wereldoorlog! suisden reeds tallooze bommen van zwaar kaliber omlaag. Thans brengen honderden vliegtuigen dag en naöht hun doodelijken "last door het fel omstreden luchtruim, slechts dertig jaren na die eenzame vlucht van een Bulgaarschen vliegenier. (V.PB.) DE OPROEPING VOOR DEN ARBEIDSDIENST Verbetering. Dezer dagen is een bericht gepubliceerd, volgens hetwelk tegen 4 Januari 1943 o.m. voor, den ar beidsdienst i kunnen worden opgeroe pen zij, die zijn geboren van en' met 1 October 1924 tot en met 31 December. 1924 en die niet of niet volledig in een beroep of bedrijf werkzaam zijn en geen geregelde beroeps- of schooloplei ding volgen. De in dit bericht aangeduide beper king berust op een misverstand. Der halve kunnen1 voor den eerstvolgemidern arbeidsdiensttijd worden opgeroepen o.m. alle jonge Nederlanders, die zijn géboren tusschen 1 October en 31 De cember 1924. EUROPEESCHE JEUGDPROPAGANDA Besprekingen te Borne Op Maandagavond 26 Oct. arriveerden te Rome de verschillende commissies, die deel uitmaken van de Werkcommissie van het Europeesche Jeugdverband, afdee- ling Pers en Propaganda, om voeling te nemen omtrent de mogelijkheden,' eener gecombineerde internationale jeugd- propaganda, via pers, film en radio. Onder dezen bevond zich de heer H, A. Goedhart, als afgevaardigde voor Nederland. De commissies werden ontvangen door den vice-commandant van de GIL, Bona- mici, die na een kort doch warm be groetingswoord, waarin hij' den deelne mers wees op ide verstrekkende verant woordelijkheid van hun taak, de leiding der besprekingen opdroeg aan prof. Eugenio Canepa, een bekende figuur in het Italiaansche jeugdwerk. Prof. Cenepa toonde zich niet alleen een uitstekend leider, doch tevens een charmant gast heer, die de besprekingen illusteerde met bezoeken aan de belangrijkste instellin gen van de GIL, van het Romeinsche zendstation en van Cine-Citta en zijn gasten tevens gelegenheid bood, de be zienswaardigheden der eeuwige stad te bezoeken. De onderhandelingen verliepen vlot en bevredigend. Zoo overwoog men o.m. een onderlinge uitwisseling van propa gandafilms, betrekking hebbende op het werk der jeugdvérbanden in de verschil lende landen en de regelmatig uitzen ding van radiocauserieën voor de jeugd. Het iedeaat van de Werkcommissie zou zijn, een Europeesch program voor alle zenders te combineeren, doch dit stuilt momenteel nog op technische moeilijk heden. Wat de afdeeling pers betreft werd besloten tot de publicatie van een rijk geïllusteerd maandschrift, dat in alle aangesloten landen in de eigen taal, doch overal met denzelfden tekst en hetzelfde fotomateriaal zal uitkomen en den titel „Nuova Europa" (nieuw Europa, neues Europa, enz.) zal dragen. Dit tijd schrift, waarin berichten en artikelen over het jeugdwerk in alle aangesloten landen zal voorkomen, zal niet zoozeer de jeugd als wel ouders en opvoeders gewijd zijn en beoogt, dezen nader in contact te brengen met het werk en de idealen der nationale jeugdverbaniden binnen het kader van het Europeesche Verband!. In den loop deZer dagen waren de deelnemende commissies tevens de gas ten van minister Rieci en minister Pa- volini. Bij de lunch, aangeboden door minister Ricci, was de tafel versierd met oranje bloemen, welke bijzondere atten tie de NedeTlandsche vertegenwoordi gers zeer heeft getroffen. De leider der Vlaamsche commissie, Frans van Lan gend onck, dankte uit naam vatn alle deel nemers den vroegeren leider en ideator van de Italiaansche Jeugdbeweging] voor de bijzonder prettige ontvangst, die men in Italië heeft mogen ondervinden. Na de slotvergadering, die bijgewoond! werd door den secretaris der fascistische partij, Vidussoni, werden verschillende telegrammen verzonden aan hooge func tionarissen, o.a. ook aan de beide Duit sche Reiéhsjugendführer Baldur von Schi- rach en Axmann. DE TOEKOMST VAN ONZE ZEEVAART De invloed der luchtvaart Zoolang de oorlog duurt zal er na tuurlijk geen sprake van zijn, dat de Nederlandsche zeevaart, die overal ter wer6ld zulk een goeden naam heeft ge had, zich in eenigszins beteekenende mate zal kunnen ontplooien. Daarmee wil echter nog niet gezegd Zijn, dat we nu maar bij de pakken moeten neer. zitten. Zooals de heer A. Hessing, de leider van het Zeevaartfront in een on derhoud verklaarde, is het integendeel juist nu de tijd om allerlei voorbe reidende maatregelen te treffen, ten eind© paraat te Zijn als er straks weer in vollen omvang gevaren zal kunnen worden. Dit voorbereidende werk zal niet in de laatst© plaats verricht worden onder leiding van het Zeevaartfront. Nóg is de organisatie van dit lichaam niet geheel voltooid, doéh reeds thans Zijn de richtlijnen duidelijk uitgestippeld'. Een ultra moderne vakbond wil het Zee vaartfront niet zijn, al behartigt het wel de sociale belangen van zijn leden. Het ziet Zijn werkterrein echter ruimer, om dat het ook in technisch en oeconomisch opzicht een taak te vervullen meent te hebben. Het gaat daarbij te werk vol gens het motto: Zeemansstand in zee manshand. Dat wil dus zeggen, dat er op de verantwoordelijke posten in de or ganisatie slechts menschen uit het vale zullen mogen zetelen, mannen, die per soonlijk in de Zeevaart de noodige er varing hebben opgedaan. Met dat al bekleedt de zorg1 voor de sociale belangen van den zeeman toch wel een sleutelpositie in het streven van het Zeevaartfront. Als oud-gezQg- voerder ter koopvaardij weet de heer Hessing, met alle waardeering overijgjens door de geweldige prestaties van onze zeevaart in het verre en nabije ver leden, dat ©r op dit gebied' nog veel goeds te verrichten valt. De kwesties van de loonschaal, de opleiding, het dienstverband en de re geling der werktijden vrajg|en allereerst de aandacht. Sprekende in grooter verband over de toekomst van onze zeevaart, noemde de heei' Hessing deze zeer duister. In deze oorlogsjaren zullen we onze toekomst in den waren zin des woords moeten verdienen. Waar er nog gevaren kan worden zullen derhalve 'de Nederland sche zeelieden zich in moeten zetten. Wat de vrijwilligers in het Oosten doen, dat dienen de schepelingen hunnerzijds aan een soort Westfront te verrichten. Pas dan zal aan het einde van den oor log ons volk 'Zijn rechten als zeevarende natie tenvolle kunnen laten gelden. Die rechten zullen ongetwijfeld gesteund wor den door de erkentenis, dat ons volk door alle eeuwen heen bewonderens waardige prestaties heeft geleverd op alle onderdeelen van de zeevaart. Het is stellig waar, dat we op het gebied van de navigatie en op dat van den scheepsbouw van den buitenlander iniets meer behoeven te leeren. Desondanks mag ons volk zich thans niet afzijdig houden. Wordt er straks weer gevaren, dan moeten we onze leidende positie Wanneer verduisteren Heden (Maandag): zon onder 16 58* Morgen (Dinsdag) zon op 7.51zon onder 16.57 Tusschen zonsondergang en zonsopgang moet worden ver duisterd. Maan op 9.48; onder 18.47. Eerste kwartier Zondag 15 Nov. Volle maan Zondag 22 Nov. Laatste kwartier Dinsdag 1 Dec. Nieuwe maan Dinsdag 8 Dec. ter 'zee weer kunnen innemen, Zij het wellicht ook in grooter Europeesch ver band. Daarom zal het aanbeveling ver dienen, dat de in het vaderland aan wezige zeelieden zich voor het vak blij ven infceresseeren, Zelfs al zitten ze in verband met de omstandigheden op an dere posten. Over het type schip van na den oorlog Zeide de heer Hessing, dat een eenvoudig standaardschip, dat overal in serie ge bouwd kan worden, hem het waarschijn lijkst lijkt. Slechts dan zal het mogelijk, zijn in betrekkelijk korten tijd weer een' koopvaardijvloot van flinken omvang te vormen. Ten aanzien van invloed van de luchtvaart op het scheepvaartverkeer merkte de heer Hessing tenslotte op, dat hij een krachtige ontwikkeling van het verkeer door de lucht tegemoet ziet. On getwijfeld zal het vliegtuig een groot gedeelte van he* vervoer der passagiers schepen gaan overnemen, ja moeten over nemen met het oog op het gebrek aan veel passagiersruimte op de schepen. Aan het vrachtvervoer per schip zal het vliegtuig naar de meeninlgl van den heer Hessing echter geen afbreuk doen. Zuinig met gas en electriclteitl RECHTZAKEN Dubhelo moord ie Velsen berecht Op 26 Augustus van het vorig jaar is te Velsen een dubbele moord gepleegd! door den 41-jarigen fabrieksarbeider J. sterdam had gekocht, doodde hij zijn K. H. uit Mui den. Met een koksmes dat hij 's-morgens in een winkel te Am sterdam had gekocht, doodde hij zijn vrouw, die hem verlaten had, en denl man met wien zij samenleefde. Toen hij met het mes in 'de hand naar de punt vluchtte, liep hij in de armen van een politie-agent, die hem arresteerde. Aanvankelijk bekende hij den moord te hebben beraamd, doch later zeide hij in drift gehandeld te hebben en zich! van de geheele geschiedenis niets meer te herinneren. De rechtbank te Haarlem veroordeelde den man in Januari van 'dit jaar. tot twaalf jaar gevangenisstraf. Zoowel de verdachte als de officier van justitie, die 20 jaar had geëischt, gingen tegen dit vonnis in hooger be roep en Vrijdag stond de fabrieksarbei der terecht voor het gerechtshof te Am- Sterdam. Bij zijn verhoor bleef de man ont kennen de bedoeling gehad te hebben zijn vrouw te vermoorden. De procureur-generaal meende dat van een plotseling driftgevoel, toen de man voor zijn vrouw stond niets is geble ken. Hij kon zich niet vereenigen met de straf door de rechtbank opgelegd! en vroeg een gevangenisstraf voor, den tijd van tien jaar. De verdediger pleitte clementie. Uitspraak 19 November. Het Fransche ministerie van binnen* landsche zaken heeft de arrestatie van een groot aantal communisten bevestigd, die is uitgevoerd door de Fransche po litie in samenwerking met de Duitsche autoriteiten. Onder de gearresteerden be vinden zich, naar wordt gemeld, de be-» drijvers van zeer belangrijke sabotage daden. De leider van de Fransche politie, Bousquet, heeft aan deze arrestatie een groot aandeel gehad. (S.P.T.)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1942 | | pagina 1