ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Kjm
DINSDAG 22 SEPTEMBER 1942 ZIÏSKZEESCHE'COUIIAMT
ABONNEMENT i 1797 - 1889
Prijs: in Zierikzee ƒ1.60, elders ƒ1.90 Uitgave: N.V. Zierikzeesche Nieuwsbode', jZierikzeeJ Schuithaven B 94,
Telei. 32, Giro no. 137677 - Directeur-Administrateür (Advertentiechei
A. J. de Looze, Zierikzee - Hoofdredacteur: M. J, Hosten, Zierikzee
per kwartaal. Weekabonnementen resp.
13 en IS cent. Losse nummers 5 cent.
Verschijnt lederen werkdag.
993TB JAAR9AHQ Ho. 15044
ADVERTENTIES
Advertentiên 10 cent per millimeter; in
gezonden mededeelingen 10 cent per
millimeter; kleine advertentiên 84 cent.
BIJ contract belangrijke korting.
GROOT KONVOOI ZWAAR GETEISTERD
38 TRANSPORTSCHEPEN IN DEN GROND GEBOORD
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakte Zondag het volgende extra
bericht bekend:
Na ide volkomen vernietiging van een
j^root konvooi in de Noordelijke IJzee
in den tijd van 2 tot 7 Juli 1942 werd
op 13 September van Britsche zijde een
nieuwe poging gedaan om een groot
konvooi, dat doo^ sterke vlooteenheden
beschermd werd over de Noordelijke IJs
zee naar een Sowjethaven te brengen.
De zeer slechte weersomstandigheden en
het feit, dat de ijsgrens een sterk Noor
delijken koers mogelijk maakte, begun
stigden dit plan.
Duitsche formaties gevechtsvliegtuigen
en duikbooten openden den aanval en
vernietigden in dagenlange moeilijke ge
vechten ook dit uit 45 koopvaardijsche
pen bestaande konvooi. Onder omstandig
heden die den strijd zeer bemoeilijkten,
op groote afstanden, bij slecht weer en
krachtigen vijandelijken afweer door
luchtdoelgeschut en jachtvliegtuigen,
brachten onze gevechtsvliegtuigen van
dit konvooi in totaal 25 koopvaardijsche
pen met een totalen inhoud van 177.000
brt. tot zinken. Acht andere schepen
werden zoo zwaar beschadigd, dat zij
als verloren beschouwd moeten worden.
Bovendien vernietigde de luchtmacht van
de bewakingsvaartuigen een torpedoboot-
jager alsmede twee patrouillevaartuigen,
terwijl een tweede torpedoboot jager in
brand
Onze duikbooten vernietigden in felle
achtervolging vijf koopvaardijschepen met
een gezamenlijken inhoud van 29.000 brt.
en plaatsten torpedotreff ers op twee Brit
sche torpodobootjagers. De heerschende
weersomstandigheid maakte het niet mo
gelijk te constateeren of de beide laatst
genoemde vaartuigen vergingen.
Daarmede léed de vijand* een zijner
zwaaTste nederlagen in konvooigevechten.
Hij verloor binnen zes dagen tijds 38 'met
oorlogsmateriaal van allerlei aard gela
den koopvaardijschepen, waaronder ook
tankbooten met een totalen inhoud van
27Q.OOO brt. Daar komt nog bij het ver
lies van zes oorlogsschepen. Slechts res
ten van het konvooi, ten deele aanzienlijk
beschadigde schepen, konden ontkomen.
TEREK EN WLADIMIROWKII
VEROVERD
Het Opperbevel van de Duitsche weer
macht maakte Maandag bekend:
Aan den Terek werden na het over
winnen van het moeilijke en met mijnen
bezaaide terrein, de belangrijke door den
vijand taai verdedigde stedjen Terek en
WladimirowkL stormenderhand genomen
Iü enkele stadsdeelen van Stalingrad:,
dat de vijand door het aanvoeren van
nieuwe strijdkrachten wanhopig tracht
te behouden, zijn nog verbitterde straat
gevechten aan den gang. Hernieuwde ont-
lastingsaanvallen op de grendelstelling
ten Noorden der stad stortten met vele
verliezen ineen. Bij Saratow wierp de
luchtmacht opslagplaatsen van vloeibare
brandstoffen aan de Wolgain brand.
Ten Noordwesten van W or ones j-
mislukten opnieuw verscheidene vijande
lijke aanvallen. Ook ten Zuidoosten van
het Ilmenmeer en ten Zuiden van het
Ladogameer werden nieuwe aanvallen
van de Bolsjewisten door het samenge
bundelde vuur van alle wapens met zwa
re, bloedige verliezen afgeslagen. De
luchtmacht bracht op het Ladogameer
een vrachtschip tot zinken. Een ander
schip werd beschadigd en een bewakings
vaartuig werd in brand geworpen.
Duitsche gevechtsvliegtuigen bestookten
gisteren in de Dwinabaai, bij Archangel,
ondanks de moeilijke weersomstandighe
den, de overblijfselen van het groote
Engelsch-Amerikaansche convooi. 3 koop
vaarders werden verscheidene malen ge
troffen.
In Noord-Afrika vielen formaties van
De Duitsche luchtmacht vijandelijke strijd
krachten aan het El Alameinfront en in
het Zuidelijke woestijngebied met bom
men en de boordwapens aan. Vier Brit
sche jagers werden in luchtgevechten!
neergeschoten. In de periode van 9 tot
20 September verloor de Britsche lucht
macht 189 vliegtuigen, waarvan 46 bo
ven de Middellandsche Zee en in N.-
Afrika. In dezelfde periode gingen in
den strijd tegen Groot-Brittannië 22 eigen
vliegtuigen verloren. Tijdens de gevech
ten in het gebied van Stalingrad schoot
een Pommersch-West Pruisische gCmoio.
riseerde infanteriedivisie bij den succes
vollen afweer van sterke ontlastingsaan-
vallen van den vijand op één dag 129
Bolsjewistische tanks stuk.
Itallaansch weermachtsbericht
Vliegtuigactie boven Egypte
In zijn Weermachtsbericht no. 847.
maakte 't Italiaansche Opperbevel Maan
dag het volgende bekend:
Gisteren heeft de luchtmacht van de
As doeltreffend formaties gemotoriseer
de strijdmiddelen van djen vijand aan
het Egyptische front met bommen en
boordwapenen aangevallen. Talrijke voer
tuigen geraakten In brand. Duitsche jacht
vliegtuigen schoten in luchtgevechten 4
vijandelijke vliegtuigen omlaag. Britsche
vliegtuigen bombardeerden Tobroek. Vij
andelijke vliegtuigen 'beschoten met ma
chinegeweren en lieten bommen vallen
op eenige bewoonde centra van de pro
vincie Agrigento op Sieilië, maar maak
ten geen slachtoffers.
DE STRIJD OP NIEUW-GUINEA
Land zonder wegen
De Japanners zijn, na de bezetting
van Nederlandsch-ïndië, voortgetrokken
langs de Noordkust van Nieuw-Guinea
en hebben zich, na de verovering van
Rabaul, de hoofdstad van Australisch
Nieuw-Guinea, op het eiland New Britain
(Neu Pommern), in het bezit gesteld van
de havenplaatsen Salamaua en Lae, gele
gen aan de andere zijde van het schier
eiland, waarop ook Port Moresby ligt.
Van hieruit hebben zij hun eerste poging
gedaan om tegen laatstgenoemde plaats
op te rukken, een poging, die echter
niet gelukt is; men heeft er althans niets
meer van gehoord. Deze mislukking be
hoeft geen verwondering te wekken als
men bedenkt, dat in dit gedeelte van
Nieuw-Guinea in het geheel géén wegen
voorkomen, dat het land bedekt is met
zwaar oerbosch en dat het schiereiland
in het midden doorsneden wordt door
hooge bergketenen, waarvan de hoogste
toppen tot boven de 4000 M. oprijzen. De
Engelschen en Australiërs hebben de
transportmoeilijkheden in dit gebied op
gelost door den aanleg- van een groot
aantal vliegvelden en door personen en
goederen uitsluitend te vervoeren door
de lucht. Van deze vliegvelden wordt
thans door beide strijdende partijen voor
deel getrokken.
Na de bezetting van Salaimaua en Lae
zijn de Japanners langs> de kust plotse
ling naar het Zuiden verder getrokken
en hebben Buna in bezit genomen, terwijl
zij kortgeleden geland zijn in de Milne-
baai aan het uiterste einde van het
schiereiland. Een blik op de kaart toont
aan, dat de afstand Bijna—Port Mo
resby vèel kleiner is dan die tusscben
Salamaua—Port Moresby e"n de Japan
ners zijn nu ten tweeden male vanuit
Buna tegen de vlootbasiS opgerukt. Daar
bij hebben zij de plaats Kokoda bereikt,
ongeveer in het midden van het schier
eiland gelegen. Thans echter beginnen
voor hen de groote moeilijkheden. Om
verder te kunnen trekken moeten zij de
ruim 4000 M. hoogen Mount ScVatchley
passeeren en het Owen Stanley-gebergte
overtrekken, "dat zich eenige duizenden
meters boven dén zeespiegel verheft. Dit
alles moet geschieden door een nage
noeg onbewoond gebied, waarin zich geen
wegen bevinden, zoodat de ravitailleering
wel uiterst bezwaarlijk zal zijn en wel
licht grootendeels met vliegtuigen zal
moeten plaats vinden. Waar tegenover
staat, dat de andere partij met dezelfde
moeilijkheden zal te kampenjiebben.
Doodvonnissen voltrokken
Officieel wordt bekend gemaakt:
Over de bij vonnis van het Duit
sche Obergeridht in het t&zfètt© Ne
deriandsche gebied van 31 Augus
tus 1942 ter dood veroordeelden
Levie de Groot, Jan Pieter 'Ca-
toen en Heijman Herman Meijer,
is de straf door fusilleering vol
trokken, nadat de Rijkscommissa
ris van zijn recht tot gratie geen
gebruik had gemaakt.
De Jood De Groot en1 Catoen
waren recidivisten, die reeds eer
der tot zware straffen wéren
veroordeeld. In den nacht vam 1
opi 2 April 1942 hebben zij "een
groote inbraak gepleegd in het dis
tributiekantoor van Beverwijk. De
Jood Meijer, die-eveneens reeds
eerder herhaaldelijk Is veroordeeld
was de voornaamste afnemer van
de gestolen 'kaarten en bonnen,
die tegen hooge prijzen in den
sluikhandel verkocht zijn, Zoodat
Zergroote schade ontstaan is voor
de Nederiandsche levensmidid(elen-
voorziening.
TAXI EN TRAM IN MADRID
Oorlogstijd stelt bijzondere eischen
aan bet vervoer
Als .men in 4e jaren vóór den Spaan-
schen burgeroorlog over de Casrtellana
te Madrid liep, reed vaak een taxi hl
langzaam tempo achterop en noodigde
de chauffeur met vriendelijk gebaar tot
instappen uit, De tijd, dat een chauffeur
om 'dêfir gunst der voetgangers' dong' en
men voor een halve gulden Madrid in
alle richtingen kon doorkruisen en voor
een dubbeltje meer bovendien de be- m
zienswaardigheden te zien kreeg, behoort
echter tot het verleden.
Ook thans zijn er nog taxi's te Madrid,
misschien zelfs meer dan in andere Eu-
ropeesehe hoofdsteden; maar men moet
er naar zoeken. De meeste hebben in
den burgeroorlog aan do zijdie dér roodien
„meegevochten", hebben leden der inter
nationale brigade vervoerd, maakten deel
uit van gemotoriseerde colonnes der com
munisten, kortom, zijn rijp voor het auto
kerkhof. Spatborden vol deuken en een
rammelend carosserie spreken van een
bewogen verleden. Maar de door benzi
negebrek, lastige klanten en gecpmpli-
ceerde rijvoorschriften geplaagde chauf-
feur1 behoort tot de populairste menschen
in Spanje.
Het rijden in een taxi is een aparte
kunst geworden. Als men een benzine
auto gehuurd heeft, doet men de chauf
feur geen grooter genoegen dan hem
onderweg overal lang te laten wachten,
want de taximeter loopt door en benzine
wordt niet verbruikt; Maar als men in
een houtgasauto zit, moet alles in groote
haast gebeuren, omdat de generator altijd
brandt. De prijs wordt m4«t een soort
logarithmentafel berekend, want bij den
ouden prijzen die de taximeter aangeeft,
komen allerlei toeslagen en belastingen.
Vele straatjongen® hebben taxi's gehuurd
en bieden alleen aan financieel© draag
krachtige personen hun diensten aan om
nog -eens toeslagen van eigen vinding
op de prijs te leggen.
Sommige straten van Madrid hebben
een uiterst levendig verkeer. Dat zijn
de straten met lichte hellingen, waar
de" auto's honderden meters met *afgebette
motor kunnen rijden. De meeste chauf-
feurs kunnen ook met bijzondere handig- j
heid hun wagen precies tot de voorge- j
nomen stopplaats laten uitloopen.
Tusschen Zaterdagmiddag en Maandag-
middag mogen zich alleen op houtgas
rijdende auto's op den weg bevinden- i
Gevolg van deze bepaling is, dat som- j
mige autobezitters, die nog over geheim
zinnige benzinebronnen schijnen te be
schikken, voor de schijn hun, generator j
meevoeren.
Zijn er dan geen traras in Madrid?'Na
tuurlijk, maar ook het rijden met de
tram vereischt speciale vaardigheid. Het
aantal passagiers is sterk toegenomen,
daar de taxi's vóór den oorlog ruim
evenveel passagiers vervoerden als de
tram. En door materiaalgebrek moesteen
uitbreiding van het tramnet achterwege
blijven.
STRAFMAATREGELEN
BIJ OVERTREDINGEN
Straffen door politie
Het Zaterdag verschenen Verordenin
genblad. bevat een verordening van iden
Rijkscommissaris voor het bezette Neder
iandsche gebied betreffende strafbevelen,
strafbeschikkingen en aan kosten onder
worpen waarschuwingen.
Hierbij wordt ten aanzien van rechter
lijke strafbevelen om., bepaald, dat ter
zake van een overtreding de rechter bij
schriftelijk bevel geldboete, hechtenis
van ten hoogste zes maanden of ver
beurdverklaring van voorwerpen kan op
leggen. Aan de uitvaardiging van een
strafbevel gaat geen behandeling ter
terechtzitting vooraf.
De rechter vaardigt het strafbevel uit
op vordering van het openbaar ministerie.
Acht de rechter behandeling ter terecht
zitting gewenscht of bestaat geen over
eenstemming tusschen den rechter en het
openbaar ministerie ten aanzien van de
op te leggen straf dan wordt geen straf
bevel uitgevaardigd.
ïn het strafbevel wordt vermeld: 1.
het gerecht, hetwelk het strafbevel uit
vaardigt, 2. voor- en achternaam, beroep
en woonplaats van den verdachte, 3. net
als bewezen aangenomen feit, onder
vermelding van tijd en plaats, waarop het
is begaan, 4. de bewijsmiddelen, 5. ,1e
toegepaste wettelijke voorschriften. 6. de
opgelegde straffen, 7. het den verdachte
ter beschikking staand© rechtsmiddel, 8,
het kantoor, .waar de opgelegde boete
moet worden voldaan.
De verdachte kan, binnen een termijn
van twee weken, nadat hem het strafbe
vel is uitgereikt, daartegen bij het ge
recht schriftelijk of door een mondelinge
verklaring aan den griffier, bezwaar
i'^ntcckcrer, met het verzoek: behande
ling ter terechtzitting te doen plaatsvin
den. Indien het strafbevel aan den ver
dachte niet in persoon is uitgereikt, en
deze aannemelijk maakt, dat hij daar
van eerst op een later tijdstip kennis
heeft kunnen krijgen, vangt, de termijn
op dit tijdstip aan. Wordt bezwaar aan-
geteekend, dan maakt het openbaar mi
nisterie de zaak door dagvaarding ter
terechtzitting aanhangig.
Voorts wordt o.a. het volgende be
paald, ten aanzien van strafbeschikkin
gen van de plaatselijke hoofden van po
litie.
Overtredingen van:
1. De verordening no. 34/1940 betref
fende het verduisteren, als gewijzigd bij
de verordening no. 3/1941.
2. De luchtbeschérmingsverordening
(no. 13/1942).
3. De verordening no. 138/1941 be
treffende de handhaving van de open-
bare orde, als gewijzigd bij de verorde-
ning no. 182/1941.
4. De wegen verkeersregeling (Besluit i
no. 193/1941). I
of van de op grond van dezeverordenin
gen of van dit besluit uitgevaardigde ui1-
Wanneer verduisteren?
Heden (Dinsdag): zon onder
19 40 Morgen (Woensdag) son
op26; zon onder 19.38
Tusschen zonsondergang en
zonsopgang moet worden ver
duisterd.
Maan onder 5.43; op 19.24.
Volle maan Donderdag 24
Sept. Laatste kwartier Vrijdag
2 Oct. Nieuwe maan Zaterdag
10 October. Eerste kwartier
Zaterdag 17 October.
BEKENDMAKING
Het bureau van den weermachts-
bevelbebber in Nederland deelt 't
volgende mede,:.
Herhaaldelijk is geconstateerd,
dat 'bnrgers de plaatsen naderen,
waar vijandelijke vliegtuigen ztfjn
neergestort of waar vliegtuigen-
onderdeelen verspreid liggen, om
zich uitrustingstukken of voorwer
pen toe te eigenen.
Hiertegen wordt dringend ge
waarschuwd.
Wie zich n.l. uitrustingsstukken
van vijandelijke vliegers of onder-
deelen of instrumenten van vijan
delijke vliegers toeeigent en daar
door voorwerpen, die tot den in
de lucht behaalden buit behooren
aan de Duitsche weermacht ont
trekt, onverschillig of er sprake
is van zaken die als onbeteelte-
nend voorkomen, begunstigt hier
door den vijand en kan met den
dood gestraft worden.
voeringsvoorschriften worden in plaats
van dóór het bevoegde Nederiandsche
gerecht door het plaatselijke hoofd van
politie berecht, overeenkomstig de be-
palingen van deze afdeeling.. Het kan
hierbij geldboete van ten.hoogste hon
derdvijftig ,gulden, hechtenis van ten
hoogste twee weken of verbeurdverkla
ring van voorwerpen opleggen. Dit is
-niet van toepassing in geval van samen
loop van overtreding met andere dan
de in lid i genoemde strafbare feiten.
Het ANP" meldt uit Tokio:
De spoorbrug over de Serajoe in Mid
den-Java is weer hersteld. Midden Sep
tember heeft de heropening plaats ge
had, zoodat het verkeer van West-Jaya
naar Soerabaja weer kon worden her
vat. Bovendien zal niet alleen een spoor
wegverbinding over Bandoeng, maar ook
over Cheribon mogelijk zijn.
Terug in het Vaderland, Als waardeering van het voorbeeldige gedrag der be-
fjfvolking van Dieppe tydens de mislukte Britsche invasiepoging heeft de Filhrer
bevolen, dat een aantal Fransche krijgsgevangenen uit Dieppe en omgeving naar
het Vaderland mocht terugkeerenOp een station in Normandie werden ty door
vrouwen en meisjes, in haar mooie oude kleederdracht, verwelkomd.
(P.K. Koll-DV-R Pax Holland s)