ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Kjm DINSDAG 22 SEPTEMBER 1942 ZIÏSKZEESCHE'COUIIAMT ABONNEMENT i 1797 - 1889 Prijs: in Zierikzee ƒ1.60, elders ƒ1.90 Uitgave: N.V. Zierikzeesche Nieuwsbode', jZierikzeeJ Schuithaven B 94, Telei. 32, Giro no. 137677 - Directeur-Administrateür (Advertentiechei A. J. de Looze, Zierikzee - Hoofdredacteur: M. J, Hosten, Zierikzee per kwartaal. Weekabonnementen resp. 13 en IS cent. Losse nummers 5 cent. Verschijnt lederen werkdag. 993TB JAAR9AHQ Ho. 15044 ADVERTENTIES Advertentiên 10 cent per millimeter; in gezonden mededeelingen 10 cent per millimeter; kleine advertentiên 84 cent. BIJ contract belangrijke korting. GROOT KONVOOI ZWAAR GETEISTERD 38 TRANSPORTSCHEPEN IN DEN GROND GEBOORD Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakte Zondag het volgende extra bericht bekend: Na ide volkomen vernietiging van een j^root konvooi in de Noordelijke IJzee in den tijd van 2 tot 7 Juli 1942 werd op 13 September van Britsche zijde een nieuwe poging gedaan om een groot konvooi, dat doo^ sterke vlooteenheden beschermd werd over de Noordelijke IJs zee naar een Sowjethaven te brengen. De zeer slechte weersomstandigheden en het feit, dat de ijsgrens een sterk Noor delijken koers mogelijk maakte, begun stigden dit plan. Duitsche formaties gevechtsvliegtuigen en duikbooten openden den aanval en vernietigden in dagenlange moeilijke ge vechten ook dit uit 45 koopvaardijsche pen bestaande konvooi. Onder omstandig heden die den strijd zeer bemoeilijkten, op groote afstanden, bij slecht weer en krachtigen vijandelijken afweer door luchtdoelgeschut en jachtvliegtuigen, brachten onze gevechtsvliegtuigen van dit konvooi in totaal 25 koopvaardijsche pen met een totalen inhoud van 177.000 brt. tot zinken. Acht andere schepen werden zoo zwaar beschadigd, dat zij als verloren beschouwd moeten worden. Bovendien vernietigde de luchtmacht van de bewakingsvaartuigen een torpedoboot- jager alsmede twee patrouillevaartuigen, terwijl een tweede torpedoboot jager in brand Onze duikbooten vernietigden in felle achtervolging vijf koopvaardijschepen met een gezamenlijken inhoud van 29.000 brt. en plaatsten torpedotreff ers op twee Brit sche torpodobootjagers. De heerschende weersomstandigheid maakte het niet mo gelijk te constateeren of de beide laatst genoemde vaartuigen vergingen. Daarmede léed de vijand* een zijner zwaaTste nederlagen in konvooigevechten. Hij verloor binnen zes dagen tijds 38 'met oorlogsmateriaal van allerlei aard gela den koopvaardijschepen, waaronder ook tankbooten met een totalen inhoud van 27Q.OOO brt. Daar komt nog bij het ver lies van zes oorlogsschepen. Slechts res ten van het konvooi, ten deele aanzienlijk beschadigde schepen, konden ontkomen. TEREK EN WLADIMIROWKII VEROVERD Het Opperbevel van de Duitsche weer macht maakte Maandag bekend: Aan den Terek werden na het over winnen van het moeilijke en met mijnen bezaaide terrein, de belangrijke door den vijand taai verdedigde stedjen Terek en WladimirowkL stormenderhand genomen Iü enkele stadsdeelen van Stalingrad:, dat de vijand door het aanvoeren van nieuwe strijdkrachten wanhopig tracht te behouden, zijn nog verbitterde straat gevechten aan den gang. Hernieuwde ont- lastingsaanvallen op de grendelstelling ten Noorden der stad stortten met vele verliezen ineen. Bij Saratow wierp de luchtmacht opslagplaatsen van vloeibare brandstoffen aan de Wolgain brand. Ten Noordwesten van W or ones j- mislukten opnieuw verscheidene vijande lijke aanvallen. Ook ten Zuidoosten van het Ilmenmeer en ten Zuiden van het Ladogameer werden nieuwe aanvallen van de Bolsjewisten door het samenge bundelde vuur van alle wapens met zwa re, bloedige verliezen afgeslagen. De luchtmacht bracht op het Ladogameer een vrachtschip tot zinken. Een ander schip werd beschadigd en een bewakings vaartuig werd in brand geworpen. Duitsche gevechtsvliegtuigen bestookten gisteren in de Dwinabaai, bij Archangel, ondanks de moeilijke weersomstandighe den, de overblijfselen van het groote Engelsch-Amerikaansche convooi. 3 koop vaarders werden verscheidene malen ge troffen. In Noord-Afrika vielen formaties van De Duitsche luchtmacht vijandelijke strijd krachten aan het El Alameinfront en in het Zuidelijke woestijngebied met bom men en de boordwapens aan. Vier Brit sche jagers werden in luchtgevechten! neergeschoten. In de periode van 9 tot 20 September verloor de Britsche lucht macht 189 vliegtuigen, waarvan 46 bo ven de Middellandsche Zee en in N.- Afrika. In dezelfde periode gingen in den strijd tegen Groot-Brittannië 22 eigen vliegtuigen verloren. Tijdens de gevech ten in het gebied van Stalingrad schoot een Pommersch-West Pruisische gCmoio. riseerde infanteriedivisie bij den succes vollen afweer van sterke ontlastingsaan- vallen van den vijand op één dag 129 Bolsjewistische tanks stuk. Itallaansch weermachtsbericht Vliegtuigactie boven Egypte In zijn Weermachtsbericht no. 847. maakte 't Italiaansche Opperbevel Maan dag het volgende bekend: Gisteren heeft de luchtmacht van de As doeltreffend formaties gemotoriseer de strijdmiddelen van djen vijand aan het Egyptische front met bommen en boordwapenen aangevallen. Talrijke voer tuigen geraakten In brand. Duitsche jacht vliegtuigen schoten in luchtgevechten 4 vijandelijke vliegtuigen omlaag. Britsche vliegtuigen bombardeerden Tobroek. Vij andelijke vliegtuigen 'beschoten met ma chinegeweren en lieten bommen vallen op eenige bewoonde centra van de pro vincie Agrigento op Sieilië, maar maak ten geen slachtoffers. DE STRIJD OP NIEUW-GUINEA Land zonder wegen De Japanners zijn, na de bezetting van Nederlandsch-ïndië, voortgetrokken langs de Noordkust van Nieuw-Guinea en hebben zich, na de verovering van Rabaul, de hoofdstad van Australisch Nieuw-Guinea, op het eiland New Britain (Neu Pommern), in het bezit gesteld van de havenplaatsen Salamaua en Lae, gele gen aan de andere zijde van het schier eiland, waarop ook Port Moresby ligt. Van hieruit hebben zij hun eerste poging gedaan om tegen laatstgenoemde plaats op te rukken, een poging, die echter niet gelukt is; men heeft er althans niets meer van gehoord. Deze mislukking be hoeft geen verwondering te wekken als men bedenkt, dat in dit gedeelte van Nieuw-Guinea in het geheel géén wegen voorkomen, dat het land bedekt is met zwaar oerbosch en dat het schiereiland in het midden doorsneden wordt door hooge bergketenen, waarvan de hoogste toppen tot boven de 4000 M. oprijzen. De Engelschen en Australiërs hebben de transportmoeilijkheden in dit gebied op gelost door den aanleg- van een groot aantal vliegvelden en door personen en goederen uitsluitend te vervoeren door de lucht. Van deze vliegvelden wordt thans door beide strijdende partijen voor deel getrokken. Na de bezetting van Salaimaua en Lae zijn de Japanners langs> de kust plotse ling naar het Zuiden verder getrokken en hebben Buna in bezit genomen, terwijl zij kortgeleden geland zijn in de Milne- baai aan het uiterste einde van het schiereiland. Een blik op de kaart toont aan, dat de afstand Bijna—Port Mo resby vèel kleiner is dan die tusscben Salamaua—Port Moresby e"n de Japan ners zijn nu ten tweeden male vanuit Buna tegen de vlootbasiS opgerukt. Daar bij hebben zij de plaats Kokoda bereikt, ongeveer in het midden van het schier eiland gelegen. Thans echter beginnen voor hen de groote moeilijkheden. Om verder te kunnen trekken moeten zij de ruim 4000 M. hoogen Mount ScVatchley passeeren en het Owen Stanley-gebergte overtrekken, "dat zich eenige duizenden meters boven dén zeespiegel verheft. Dit alles moet geschieden door een nage noeg onbewoond gebied, waarin zich geen wegen bevinden, zoodat de ravitailleering wel uiterst bezwaarlijk zal zijn en wel licht grootendeels met vliegtuigen zal moeten plaats vinden. Waar tegenover staat, dat de andere partij met dezelfde moeilijkheden zal te kampenjiebben. Doodvonnissen voltrokken Officieel wordt bekend gemaakt: Over de bij vonnis van het Duit sche Obergeridht in het t&zfètt© Ne deriandsche gebied van 31 Augus tus 1942 ter dood veroordeelden Levie de Groot, Jan Pieter 'Ca- toen en Heijman Herman Meijer, is de straf door fusilleering vol trokken, nadat de Rijkscommissa ris van zijn recht tot gratie geen gebruik had gemaakt. De Jood De Groot en1 Catoen waren recidivisten, die reeds eer der tot zware straffen wéren veroordeeld. In den nacht vam 1 opi 2 April 1942 hebben zij "een groote inbraak gepleegd in het dis tributiekantoor van Beverwijk. De Jood Meijer, die-eveneens reeds eerder herhaaldelijk Is veroordeeld was de voornaamste afnemer van de gestolen 'kaarten en bonnen, die tegen hooge prijzen in den sluikhandel verkocht zijn, Zoodat Zergroote schade ontstaan is voor de Nederiandsche levensmidid(elen- voorziening. TAXI EN TRAM IN MADRID Oorlogstijd stelt bijzondere eischen aan bet vervoer Als .men in 4e jaren vóór den Spaan- schen burgeroorlog over de Casrtellana te Madrid liep, reed vaak een taxi hl langzaam tempo achterop en noodigde de chauffeur met vriendelijk gebaar tot instappen uit, De tijd, dat een chauffeur om 'dêfir gunst der voetgangers' dong' en men voor een halve gulden Madrid in alle richtingen kon doorkruisen en voor een dubbeltje meer bovendien de be- m zienswaardigheden te zien kreeg, behoort echter tot het verleden. Ook thans zijn er nog taxi's te Madrid, misschien zelfs meer dan in andere Eu- ropeesehe hoofdsteden; maar men moet er naar zoeken. De meeste hebben in den burgeroorlog aan do zijdie dér roodien „meegevochten", hebben leden der inter nationale brigade vervoerd, maakten deel uit van gemotoriseerde colonnes der com munisten, kortom, zijn rijp voor het auto kerkhof. Spatborden vol deuken en een rammelend carosserie spreken van een bewogen verleden. Maar de door benzi negebrek, lastige klanten en gecpmpli- ceerde rijvoorschriften geplaagde chauf- feur1 behoort tot de populairste menschen in Spanje. Het rijden in een taxi is een aparte kunst geworden. Als men een benzine auto gehuurd heeft, doet men de chauf feur geen grooter genoegen dan hem onderweg overal lang te laten wachten, want de taximeter loopt door en benzine wordt niet verbruikt; Maar als men in een houtgasauto zit, moet alles in groote haast gebeuren, omdat de generator altijd brandt. De prijs wordt m4«t een soort logarithmentafel berekend, want bij den ouden prijzen die de taximeter aangeeft, komen allerlei toeslagen en belastingen. Vele straatjongen® hebben taxi's gehuurd en bieden alleen aan financieel© draag krachtige personen hun diensten aan om nog -eens toeslagen van eigen vinding op de prijs te leggen. Sommige straten van Madrid hebben een uiterst levendig verkeer. Dat zijn de straten met lichte hellingen, waar de" auto's honderden meters met *afgebette motor kunnen rijden. De meeste chauf- feurs kunnen ook met bijzondere handig- j heid hun wagen precies tot de voorge- j nomen stopplaats laten uitloopen. Tusschen Zaterdagmiddag en Maandag- middag mogen zich alleen op houtgas rijdende auto's op den weg bevinden- i Gevolg van deze bepaling is, dat som- j mige autobezitters, die nog over geheim zinnige benzinebronnen schijnen te be schikken, voor de schijn hun, generator j meevoeren. Zijn er dan geen traras in Madrid?'Na tuurlijk, maar ook het rijden met de tram vereischt speciale vaardigheid. Het aantal passagiers is sterk toegenomen, daar de taxi's vóór den oorlog ruim evenveel passagiers vervoerden als de tram. En door materiaalgebrek moesteen uitbreiding van het tramnet achterwege blijven. STRAFMAATREGELEN BIJ OVERTREDINGEN Straffen door politie Het Zaterdag verschenen Verordenin genblad. bevat een verordening van iden Rijkscommissaris voor het bezette Neder iandsche gebied betreffende strafbevelen, strafbeschikkingen en aan kosten onder worpen waarschuwingen. Hierbij wordt ten aanzien van rechter lijke strafbevelen om., bepaald, dat ter zake van een overtreding de rechter bij schriftelijk bevel geldboete, hechtenis van ten hoogste zes maanden of ver beurdverklaring van voorwerpen kan op leggen. Aan de uitvaardiging van een strafbevel gaat geen behandeling ter terechtzitting vooraf. De rechter vaardigt het strafbevel uit op vordering van het openbaar ministerie. Acht de rechter behandeling ter terecht zitting gewenscht of bestaat geen over eenstemming tusschen den rechter en het openbaar ministerie ten aanzien van de op te leggen straf dan wordt geen straf bevel uitgevaardigd. ïn het strafbevel wordt vermeld: 1. het gerecht, hetwelk het strafbevel uit vaardigt, 2. voor- en achternaam, beroep en woonplaats van den verdachte, 3. net als bewezen aangenomen feit, onder vermelding van tijd en plaats, waarop het is begaan, 4. de bewijsmiddelen, 5. ,1e toegepaste wettelijke voorschriften. 6. de opgelegde straffen, 7. het den verdachte ter beschikking staand© rechtsmiddel, 8, het kantoor, .waar de opgelegde boete moet worden voldaan. De verdachte kan, binnen een termijn van twee weken, nadat hem het strafbe vel is uitgereikt, daartegen bij het ge recht schriftelijk of door een mondelinge verklaring aan den griffier, bezwaar i'^ntcckcrer, met het verzoek: behande ling ter terechtzitting te doen plaatsvin den. Indien het strafbevel aan den ver dachte niet in persoon is uitgereikt, en deze aannemelijk maakt, dat hij daar van eerst op een later tijdstip kennis heeft kunnen krijgen, vangt, de termijn op dit tijdstip aan. Wordt bezwaar aan- geteekend, dan maakt het openbaar mi nisterie de zaak door dagvaarding ter terechtzitting aanhangig. Voorts wordt o.a. het volgende be paald, ten aanzien van strafbeschikkin gen van de plaatselijke hoofden van po litie. Overtredingen van: 1. De verordening no. 34/1940 betref fende het verduisteren, als gewijzigd bij de verordening no. 3/1941. 2. De luchtbeschérmingsverordening (no. 13/1942). 3. De verordening no. 138/1941 be treffende de handhaving van de open- bare orde, als gewijzigd bij de verorde- ning no. 182/1941. 4. De wegen verkeersregeling (Besluit i no. 193/1941). I of van de op grond van dezeverordenin gen of van dit besluit uitgevaardigde ui1- Wanneer verduisteren? Heden (Dinsdag): zon onder 19 40 Morgen (Woensdag) son op26; zon onder 19.38 Tusschen zonsondergang en zonsopgang moet worden ver duisterd. Maan onder 5.43; op 19.24. Volle maan Donderdag 24 Sept. Laatste kwartier Vrijdag 2 Oct. Nieuwe maan Zaterdag 10 October. Eerste kwartier Zaterdag 17 October. BEKENDMAKING Het bureau van den weermachts- bevelbebber in Nederland deelt 't volgende mede,:. Herhaaldelijk is geconstateerd, dat 'bnrgers de plaatsen naderen, waar vijandelijke vliegtuigen ztfjn neergestort of waar vliegtuigen- onderdeelen verspreid liggen, om zich uitrustingstukken of voorwer pen toe te eigenen. Hiertegen wordt dringend ge waarschuwd. Wie zich n.l. uitrustingsstukken van vijandelijke vliegers of onder- deelen of instrumenten van vijan delijke vliegers toeeigent en daar door voorwerpen, die tot den in de lucht behaalden buit behooren aan de Duitsche weermacht ont trekt, onverschillig of er sprake is van zaken die als onbeteelte- nend voorkomen, begunstigt hier door den vijand en kan met den dood gestraft worden. voeringsvoorschriften worden in plaats van dóór het bevoegde Nederiandsche gerecht door het plaatselijke hoofd van politie berecht, overeenkomstig de be- palingen van deze afdeeling.. Het kan hierbij geldboete van ten.hoogste hon derdvijftig ,gulden, hechtenis van ten hoogste twee weken of verbeurdverkla ring van voorwerpen opleggen. Dit is -niet van toepassing in geval van samen loop van overtreding met andere dan de in lid i genoemde strafbare feiten. Het ANP" meldt uit Tokio: De spoorbrug over de Serajoe in Mid den-Java is weer hersteld. Midden Sep tember heeft de heropening plaats ge had, zoodat het verkeer van West-Jaya naar Soerabaja weer kon worden her vat. Bovendien zal niet alleen een spoor wegverbinding over Bandoeng, maar ook over Cheribon mogelijk zijn. Terug in het Vaderland, Als waardeering van het voorbeeldige gedrag der be- fjfvolking van Dieppe tydens de mislukte Britsche invasiepoging heeft de Filhrer bevolen, dat een aantal Fransche krijgsgevangenen uit Dieppe en omgeving naar het Vaderland mocht terugkeerenOp een station in Normandie werden ty door vrouwen en meisjes, in haar mooie oude kleederdracht, verwelkomd. (P.K. Koll-DV-R Pax Holland s)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1942 | | pagina 1