Ne™ „AKKERTJE
Menschen
van karakter
Uit Stad en Provincie
Bedrljfslelderssamenkomst
In Middelburg
Reds van dr. Milnzer
In de werkgeverssamenkomst, welke
Zaterdag in het Schuttershof te Middel
burg is gehouden, heeft de gevolmachtig
de van den Rijkscommissaris in deze
provincie, dr. W. Münzer, een uitvoerige
rede gehouden.
Tweeërlei wereldbeschouwingen
staan in de wereld sinds 1938 tegenover
elkaar. Deze strijd, die eerst zuivere po
litiek was, doch later ook economisch
gevoerd, werd, wordt heden met de wa
pens beslist. Aan de eene kant staat
een materialistische, dat is de totnutoe
geldende liberalistische en kapitalistische
wereldbeschouwing, gehuldigd door Gr.-
Brittannië en de Vereenigde Staten en
bestuurd door de joden. Men spreekt
in dit verband ook van een westelijk
systeem, van westelijke democratiën,
omdat voornamelijk de volkeren van
West-Europa en van de westelijk van
Europa gelegen Vereenigde Staten aan
deze opvatting vasthouden.
Hiertegenover staat een idealistische
wereldbeschouwing, dat is de jonge
nationaal—socialistische wereldbeschou
wing van Duitschland en Italië. De grond
slag vafi het nationaal-soeialisme is niet
van materieele, doch van ideële aard.
Dit sluit niet uit, dat de nationaal-socia-
listische politiek evenzeer van een reëel
standpunt als van een ideële gedachte
uitgaat.
Anders uitgedrukt: De westelijke de
mocratiën zijn van de oorspronkelijke
waarde van het goud als middel tot het
doel afgeweken, hebben het goud zelf
tot het meest waardevolle deel verheven.
Goud was dus geen middel meer, maar
werd een macht. Het goud of het kapitaal
heerschte en gaf werk of ook geen werk,
naar believen van den bezitter. 'Wij natio-
naal-socialisten zeggen omgekeerd; goud
of geld mag in het leven van denmensch
sjechts een middel zijn en nooit doel;
niet het kapitaal geeft werk, doch het
werk verschaft kapitaal. Wij wijzen de
vorming van kapitaal geenszins vam de
hand, bezien echter niet meer het kapi
taal, doch het werk van den menschi
en daardoor den mensch zelf als den
grondslag, waarop alles rust.
Terwijl dus in de liberalistisch-kapita-
listische wereld van de laatste decennia
door de technische ontwikkeling steeds
meer het geld en tenslotte de machine
beide materialistische dingen als
waardeering gold en de mensch slechts
als middel werd beschouwd, plaatsen wij
den mensch en zijn werk weer op den
voorgrond. Daarbij zijn geld en machines
hulpmiddelen van den mensch. D e mensch
zal zich niet langer als hun slaaf, doch
als hun heer en meester beschouwen,
In overeenstemming met deze innerlijke
gesteldheid van de beide volkerengroepen
welke een zoo tegengestelde wereld
beschouwing huldigen is ook hun eind
doel in de wereldpolitiek. De materia
listische volkeren probeeren alles met
geld te beheerschen, landen, zeeën, vol
keren, menschen; zij zijn automatisch im
perialistisch. Zij willen alle zeewegen be
heerschen, alle grondstoffen, alle goudvel
den bezitten en over de volkeren der
aarde als werkslaven beschikken.
Het Duitsche volk daarentegen, met zijn
verdwijnt als sneeuw voor
de zon, na 't gebruik wan
een AKKERTJE. Geen sche
le hoofdpijn (migraine) meer
met AKKERTJES in huis.
De Nederlandsche Pijnstille
M M M M m M m
De mensch groeit, wordt sterker naar-■
mate hij zijn doel hooger stelt.
Feuilleton
3
idealistische wereldbeschouwing wil1 niet
verder gaan, als voor zijn leven en voor
zijn veiligheid noodisg is. Het DuLtscne
volk wil ruimte om te leven en de zeker
heid van een bestaansminimum hebben.
Van de politieke conceptie van de
Britten en Amerikanen, die een bestaans-
maximum verlangen, is deze eisch hemels
breed verwijderd. Adolf Hitler verlangt
voor het Duitsche volk een plaats onder
de zon en eischt niet alle plaats onder
de zon voor zich op als de Engelschen
en Amerikanen. Ter beveiliging van deze
plaats onder de zon voor Duitschland
wil Adolf Hitler de vereeniging en aan-
eensmeding van Europa, omdat hij weet,
dat dan de Europeesche volkeren rust
en werk en vrede zullen hebben.
Hoe reageerde au Nederland
op de worsteling van beide wereldbe
schouwingen? De staatspolitiek had ook
hier, zonder rekening te houden met 'de
toekomstige nationaal-economische nood
zakelijkheid betrekkingen losgelaten en
andere weer gesmeed, die stelselmatig
een afzondering uit het Midden-Europee-
sche economische blok ten gevolge had
den en ten nadeele van Europa en ten
slotte ook van de eigen bevolking
moesten voeren. Het Nederlandsche eco
nomische leven verschoof zich meer en
meer naar het westelijke economische
systeem en neigde zich daardoor tot de
materialistische, d.w.z. liberaaDkapitaiis-
tische wereldbeschouwing. Door een in
beginsel tegenovergestelde ik wil niet
zeggen vijandige houding tegenover
het Duitsche Rijk en Midden-Europa, die
propagandistisch gevoed werd, idrong
men de economie met geweld terug. Dat
wil niet zeggen, dat men niet profiteerde
van de voordeelen,«die door het rijk
geboden werden.
Nu weten wij, dat een deel van de
Nederlandsche economen deze handel
wijze van de hand wees en den weg
van het rijk begreep. Dit deel was echter
met het oog op de politieke constellatie
zonder invloed- Men moet echter beken
nen, dat sinds Mei 1940 juist bij de eco
nomen dit inzicht gerijpt is en daardoor
de concentratie van krachten, ten behoeve
van de Europeesche toekomst, bevor
derd is.
Wat heeft Nederland nu te doen?
De Rijkscommissaris heeft dikwijls ge
noeg uiteengezet, dat er voor Nederland
slechts één keuze is, n.l. een duidelijke
beslissing voor de idealistische wereld
beschouwing, d.w.z. voor het nationaal-
socialisme!
Dit is van toepassing voor geheel Ne
derland, het geldt ook voor het Neder
landsche economische leven en voor de
afzonderlijke bedrijven, het is ook van
kracht voor lederen ondernemer, bediende
en arbeider.
Ook ons Duitschers werd eens dezelfde
vraag gesteld en wij moesten beslissen.
Ook het Duitsche volk moest men steeds
weer toeroepen: „Duitschland ontwaak".
Wij zijn goddank ontwaakt, anders waren
we onherroepelijk ten gronde gegaan.
Hoe de ontwikkeling in Duiitschland tot
het (nationaal-soeialisme groeide en hoe
een waar socialisme in de bedrijven
ikwam vertelde de Beauftragte dan verder
Wij leerden anders te denken
Het (nationaal-soeialisme bracht de re
volutie niet door middel van het zwaard
en door de guillotine zooals de Fran-
sehe revolutie doch won het hart
van het volk met behulp van een idee
en vestigde daardoor de revolutie in het
binnenste van den Duiitsehen mensch. Het
Duitsche volk plaatste zich niet onder
dwang van machine-geweren of door bru
tale overweldiging zooals in Sovjet-
Rusland achter den Führer, doch uit
innerlijke overtuiging. Zooals gezegd
groeide deze overtuiging. Met den groei
moesten wij echter leeren anderp te den
ken. Ieder was gedwongen zich van oude
voorstellingen los te maken en naar
nieuwe wegen te zoeken. Ieder moest
'tover tallooze argumenten met zichzelf
eens worden en een beslissing nemen,
niet één keer, doch steeds en steeds
opnieuw. Door het nationaal-soeialisme
voltrok zich een omwenteling op alle
levensgebieden van ons volk en daar
door leerden de menschen anders te den
ken.
Hoe voltrok zich nu deze omwenteling
in het economische leven?
Toen het nationaal-soeialisme in 1983
de macht verkreeg om het lot van het
Duitsche volk te leiden, waren er in
Duitschland meer dan 7 millioen werk-
loozen. Landbouw en industrie, handel
en verkeer waren ineengestort. Nood
heerschte in bijna ieder huis, onzekerheid
in stad en land. De toekomst scheen
ieder grauw en donker.
Het dictaat van Versailles had niet
slechts Duitschland ontredderde, doch ook
in groote deelen van Europa een econo
mische chaos veroorzaakt. Het nationaal-
soeialisme begon dus zijn werk onder
zulke slechte omstandigheden, dat onze
tegenstanders voorspelden, dat het na
tionaal-soeialisme binnen korten tijd in
één zou storten. Die tegenstanders heb
ben zich vergist, want zij hebben de
wilskracht van de nationaal-socialisten
en van de door het nationaal-soeialisme
vereenigde volk onderschat.
Eon revolutie greep plaats
in het economische leven
De Führer zei api den rijksp'artijdag
voor de arbeid:
„De economie is één van de vele
functies van het volksche leven en
kan daarom slechts uit het oog
punt van doelmatigheid georgani
seerd en epgebouwd worden;nooit
kan ze dogmatisch behandeld wor
den.
Er is bij het economische leven
noch van een gesocialiseerde, noch
van een vrije economie' sprake; er
is slechts sprake van een verplichte
volksgemeenschap, d.w.z. een eco
nomie, die in het geheel de taak
toegewezen krijgt een volk de hoog
ste en beste levensvoorwaarden te
verschaffen".
Sinds 1933 heeft het nationaal-soeia
lisme een volkomen andere vorm gegeven
aan het Duitsche economische leven. Teil
eerste ontvingen de millioenen werke-
loozen door doelbewuste maatregelen
weer arbeid en brood. Het gelukte de
landbouw van hen afgrond af te houden
en daardoor de voeding van het volk
te verzekeren. De oorsprong van de in
nerlijke sociale verdeeldheid van ons voilk
werd grondig dicht geworpen. De wet
ter ordening van" de nationale arbeid
schiep in ieder bedrijf de voorwaarden
voor een harmonische samenwerking tus-
schen bedrijfsleider en gevolgschap (ge
volgschap is een nieuw begrip voor de
gemeenschap in 'het bedrijf, die den
leider van het bedrijf trouw en in volle
bereidheid tot werken volgt en helpt;
'dit woord heeft miëts met het woord
„gevolg" te maken, dat alleen een me
chanisch volgen van de menschen ken
schetst, zooals b.v; een kudde schapen
den belhamel volgt.
De rijksautowegen, die in breede ban
den de deelen van oris vaderland dichter
bij elkaar brengen, ontstonden. Er ont-
storiS zooveel, wat heden voor ons een
een vanzelfsprekendheid is. Hoeveel fa-
brieksschoorsteenen rookten weer, die
voor 1983 jarenlang nutteloos in de
hoogte rezen. Dit is reeds het geval:
de Führer heeft in een paar jaren een
vreedzaam bouwwerk geschapen, dat over
eeeuwen nog de bewondering van de
wereld zal npwekken.
Het nieuwe idee had succes
Wat is het .geheim van dit succes,
zullen velen vragen. Van te voren had
den -toch vele jnannen geprobeerd het
economische leven weer op gang te
brengen; het was hun echter niet gelukt.
Waarom gelukte het dan wel den
Führer?
Adolf Hitler gaf ons een nieuwe idee;
want de economie is altijd de uitdruk
king van de economische gezindheid van
haar menschen. De nationaal-socialistische
leiding slaagde er in, de denkwijze van
het geheele volk en daaronder ook dat
der economen in andere banen -te lei
den, vanuit het teugellooze liberalisme
naar de volksgebondenheid, dus naar het
ware socialisme, niet het socialisme van
één klasse, zooals de marxisten die pre
dikten, maar naar het socialisme van
het geheele volk. Wel op géén gebied
is het op andere wijze leeren denken den
menschen zoo zwaar gevallen als juist op
dat van het economische leven; dit had
zich van tevoren van het volk afgeschei
den en voerde een leven op zich zelf
zonder gevoel van verantwoordelijkheid
tegenover het geheele volk. De omwen
teling is wel het best als volgt geken
schetst:
„Was het volk er totdusver voor het
economische leven, nu moest het econo
mische leven zonder meer leeren er voor
het volle te zijn"- En het heeft geleerd op
een andere manier te denken en'te hande
len. Het' beste voorbeeld is daarvoor
wel de omvang van onze bewapening.
ZIER1KZEE. Tot ]id van het bestuur
der waterkeering van het calamiteuze
waterschap Bruinisse is benoemd dhr.
W. van den Berg té Bruinisse; tot dijk
graaf van den Sluispolder (Tholen) de
heer G. W. J. de Graaff te Oud-Vosse-
rneer en tot lid van den Dijkraad voor
de waterkeering van den Calamiteuzen
Vlietepolder als vertegenwoordiger van
dien polder de heer P. Dieleman te
Wissekerke.
HAAMSTEDE. De plaatselijke groep
van dé N.S.B. hield Vrijdag in TAVENU
een openbare vergadering, welke door
een 40-tal leden en geestverwanten was
bezocht. Na opening door den groepslei
der, den heer Mulock Houwer, gaf deze
het ..woord aan den heer Hendrikse, die
sprak over: Nationaal-soeialisme en de
problemen van "dezen tijd". Hij begon
met er op te wijzen, dat deze tijd van
buitengewone beteekenis is, hetgeen nie
mand pok buiten de N.S.B. zal kunnen
ontkennen. Zelfs de nationaal-socialisten
zijn hiervan niet voldoende doordrongen.
Scherp stelde hij de tegenstelling natio-
isocialisme, een probleem, dat wereld
omvattend is. Op de slagvelden van Rus
land, aldus de spreker, wordt ook over
het loit van ons land beslist. Felle kri
tiek werd uitgeoeèfend op verkeerde toe
standen,- zoowel van voorheen als thans
Bij zijn critiek spaarde hij, waar dit
noodig was. ook zijn eigen partijgenooten
niet en wees or op, dat een nationaal-
soeialist een voorbeeld moet zijn voor
zijn medeburgers, zoodat b.v. zwarte
handel voor een natïonaal-socialist nog
erger is dan voor een ander. Aan het
slot van deze, met groote overtuiging
uitgesproken rede, die in hoofdlijnen
met die in Zierikzee overeenkwam, wekte
hij zijn medeleden pp tot inzet van
hnu volle persoonlijkheid, waarna beslo
ten werd met het 6e couplet van*het
Wilhelmus.
Hamer van Koophandel
De agenda voor de vergadering van
de Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor de Zeeuwsche Eilanden op
27 Maart a.s. bevat alleen de vaststel
ling van eene wijziging in de begroeting
der Kamer voor 1941, waardoor deze
in ontv. en uitg. wordt verhoogd met
f 11.523.23 en de rekening over 1941 aan
wijzend in ontv. f31.806.97 en in uitg.
f 25.296.51, alzoo een goed slot van
f 6510.46.
KERKNIEUWS
ST-PHILIPSLAND. Woensdag 25 Maart
's avonds 8.30 uur, hoopt in de Gerefor
meerde Gemeente, voor te gaan Ds. Barth
van Nieuwerkerk.
Mevrouw Klein schudde van het lachen
en wees spottend in een bepaalde rich
ting van het doek:
Wat beduiden die purperen vlek
ken? Het lijken wel roode kooien en
die groeien toch niet in het Kreupel-
boschje?
Als ze af zijn zullen het rhododen-
dronsstruiken zijn.
En die andere plekken dan, die
er net uitzien als slecht-aangemaakte
mosterd
Dat is het kreupelhout in herfdtj-
tint.
En die kleine groene balletjes;
net Brusselsche spruitjes?
Nu werd het Aletta toch te erg! Ze
antwoordde niets, maar trok de schets
terug met hoogrooden blos en vlam
mende oogen.
Ben je nu boos?.... Je kan ook in
het geheel geen critiek verdragen.
Neem mij niet kwalijk, maar u
breekt enkel trfl
O, ja, ik had opbouwende critiek
moeten geven, hé? Die valt in den re
gel beter in den smaak! Nu kind, het
lijkt mij' maar het beste, dat wij van
dit onderwerp afstappen! 1
Dit leek Aletta ook, want het had
haar onbeschrijflijk veel moeite gekost,
om zich goed te houden. j
Nu, mijn veelbelovende jonge ar
tiste, als je hier klaar bent, kan je
gaan!
-V Graag. Ik mag zeker wel wat voor
de lunch meenemen?Hoe laat wilt
u mij terugzien?
Vóór donker in ieder geval.
Ik zal er voor zorgen.
Aletta was nu weer in de opgewekte
stemming en het keukenmeisje, dat haar
graag lijden mocht, pakte een stuk eigen
gebakken cake bij de boterhammen, zoo
dat juffrouw Moor althans een smake
lijke lunch zou hebben.
Met haar witte japon en slap vilten
hoedje op, zag ze er allerbekoorlijkst
uit en ze voelde zich met recht of ier
geen wolkje aan de lucht was: Ze was
immers geheel vrij om te loopen, te den
ken en te doen zooals ze wilde! Niets
dat haar terughield. Geen enkele rem
mende opmerking, als bijvoorbeeld:
Niet zoo haastig, kind! Bedenk toch,
dat je tot gezelschap bent van een oude
dame!
Tot gezelschap van een oude dame!
Juist; daar At 'm de fout in, Maxje!
Dit laatste tegen een buurhond, die als
goed vriend met haar meegeloopen was.
Ik geloof, dat bet veel makkelijker
Zou zijn, om tot gezelschap van een
ouden heer- te dienen! Hoeren zijn in
den regel niet zoo veeleischend
Wel, juffrouw Moor; dat tref ik!
klonk het daar ineens van dominé Gilse.
Waar gaat u heen?
De gezelschapsdame van mevrouw
Klein heeft een dag vrij-af 1 lachte zij.
En de gezelschapsdame van mevrouw
Klein zal daar een dankbaar gebruik
van maken! Is het niet heerlijk om
te leven?
Maxje deed den bek wijd open en
snapte een vlieg, zoodat dit arme dier
zich althans niet meer kon verheugen
in de vreugde van het leven!
Dominé Gilse zuchtte en antwoordde:
Met u Haast je, zeker!
Aletta lachte helder-op, of hij de
grootste geestigheid had gezegjd, in plaats
van die eenigszins sentimenteele betui
ging; en, op zijn uitnoodigend gebaar
reikte ze hem haar schildersgerei en
zei:
't Is jammer, dat u niet schildert,
dominé Gilse! 1 I
O, ja, maar ik doe er wel aan!
Dan zult u begrijpen, wat er In
mij omging, toen ik vanochtend mijn
Vandaag herdenken wij den geboorte
dag van Nederlands grootsten zeeheld,
van den grootsten zeeheld aller tijden:
Michiel Adriaanszoon de Ruyter, die den
24sten Maart 1607 te Vlissingen het le
venslicht aanschouwde, als vierde der
elf kinderen van den bierdragersknecht
Adriaan Michielszoon en Alida Jans.
schets liet zien aan mevrouw Klein en
ze zei
Nu kon ze weer helder-op lachen, ter
wijl ze het verslag gaf; maar dominé
Gilse was te verstandig om mee te doen;
ofschoon de uitdrukking van zijn ge-
laat toch duidelijk te verstaan gaf dat
hij deelde in haar ervaring. Zelfs had
zij' er nog wat meer dan enkel sym
pathie uit kunnen lezen!
De amateur-schilder met name vindt
het moeilijk, om de geschikte plaats te
bepalen,- van waaruit zijn werk het beste
slagen zal; en na heel wat verschikken
en verzitten en dit wel met schilders
gerei en al, had Aletta eindelijk dan
toch „de" plek gevonden en maakte zij
zich gereed tot den arbeid'.
Nadat dominé Gilse er eenigen tijd
zwijgend bij had gezeten, meer genie
tend van hóór, dan van het stuk na
tuur om zich heen, sprak hij van opr
staan.
Hoe jammer dat u niet blijVen
kunt. Ik heb genoeg te lunchen bij mij
voor twee personen: een heel pak bo
terhammen en een verrukkelijk stuk cake!
En dan hadden we later naar het strand
kunnen gaan. Daar is nog ruimschoots
gelegenheid voor thee-drinken.
Toch moet ik gaan; tot mijn zéér,
zéér groote spijt.
En ik moet ernstig werken.
Vriendelijk stak ze hem de hand toe
II 7 worden gekalmeerd
UW Zenuwen en gesterkt en Uw
«laap wordt weer rustig door het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glasen Buisje 75 ot. Bij Apoth. en Drogisten
RADIO-PROGRAMMA
Woensdag 26 Maart
HILVERSUM 1. 415.5 M.
7.15 Gram.; 7.45 Ochtendgymnastiek;
7.55 Gram.; 8.20 Ochtendgymnastiek; 8.30
BNO: Nieuwsberichten; 8.45 Gram.; 9.15
Voor de huisvrouw; 9.20 Gram.; 11 Voor
de kleuters; 11.20 Ensemble Timm; 12
Theo Üden Masman en zijn dansorkest;
12.40 Almanak; 12.45 BNO: Nieuws- en
economische berichten; 13 „Wat is mo-
delmelk?"; 13.15 Hobo en piano; 14
Gerard van Krevelen en zijn orkest; 15
„Palm, Palm-Paschen - Hei Koerei"; 15.20
Viool, cello en piano; 16 „Verschuivin
gen in de oud-Christelijke Kerlc"; 16.20
Voor de jeugd; 17 Gram.; 17.15 BNO:
Nieuws-, economische- en beursberichten;
17.30 Nationale Jeugdstorm-kwartier; 17.45
Grani.; 18 Bouwvakarbeiders aan het
woord; 18.15 4-handige pianovoordrachl
18.50 BNO: Nieuwsberichten; 19 BNO:
Binnenlandsch economisch praatje; 19.10
Gram.; 19.30 Radiorevue „Op tempo, tem
po komt het op' aan". Van 20.15 alleen
vóór de Radio-Centrales, die over een
lijnverbinding met de Studio beschikken.
20.15 Omroeporkest; 21 Orgelconcert en
zang; 21.30 Gram.; 21.45 BNO: Nieuws
berichten; 22 Amusemetsorkest22.45—
24 Dansmuziek en zang (gr.pl.).
HILVERSUM II. 301.5 M.
7.15—8.45 Zie Hilversum I; 8.45 Gram.;
10 Morgenwijding; 10.15 Arnhemsehe Or
kestvereniging (opn.); 10.40 Declamatie;
11 Zang met pianobegeleiding; 11.40
Gram.; 12 Otto Hendriks en zijn orkest;
12.45 BNO: Nieuws- en economische be
richten; 13 Omroeporkest; 14 Gram.;
14,15 Uit Neerlands Gouwen; 14,30 „De
ontvoering uit het Serail", opera (opn.);
16 Pianovoordracht; 16.35 Gram.; 17.00
Voer de jeugd; 17.15 BNO: Nieuws-,
economische- en beursberichten; 17.30
Roemeensch orkest Gregor Serban; 18
Potpourri van bekende melodieën; 18.30.
„In en om de N.S.B."; 18.45 Gram.;
"19 Utrechtsch Stedelijk Orchest en solist;
19.30 BNONieuwsberichten19.40 Spie
gel van den dag; 19.50 BNO: Brabantsch
praatje van den Dré; 20 Utrechtsch Ste
delijk Orchest; Van 20.15 alleen voor de
Radio-Centrales, die over e$n Jijnver-
binding met de studio beschikken; 21
Als je verre reizen dóet, dan kan je
veel verhalen; 21.15 Gram.; 21.45 BNO:
Nieuwsberichten; 22 Gram.; 22.10—22.15
Avondwijding.
RADIONIEUWS
Woensdag 25 Maart
Ernstige muziek.
Over Hilversum II hoort U om 16 uur
Anton Krelage met een piano-recital met
werken van Cl. Debussy en Fréd. Chopin
Gesproiken woord.
Om 17.30 uur begint het Nationale
Jeugdstormkwartier. Kees van Aels
spreekt over de vele doelpuntjes, die hij
als mid-voor van het Nederlandsche Wa-
terpolo-zevental heeft gemaakt. (Hilver
sum I). Over Hilversum II hooren we
om 14.15 uur UIT NEERLANDS GOUWEN
Ditmaal met^ ondertitel „Goeie klompen,
warme voeten". Wij gaan bij den klom
penmaker op bezoek.
Land en Volk.
D. Hiddinga brengt om 13 uur een be
zoek aan een consumptie-bedrijf in Ka-
terveer bij Zwolle, waar melk afgeleverd
wordt, die men „zoo van de koe kan
drinken". De uitzending vindt plaats over
Hilversum I, onder den titel „Wat is
modelmelk?"
Voor de v;ouw.
Over den zender Hilversum I zorgt
mevr. J. Hoekstra om 15 uur voor de
vorming. Ditmaal vertelt zij iets over
„Palm, palm Paschen, ei koerei".
en hij prevelde zoo iets, van dat hij
haar gauw weer hoopte te zien.
Ja, ik zal uw raad noodig hebben
om de schets af te maken.... Zou dit nu
iets van een rhododendrons krijgen?
Had mevrouw Klein toch maar niet van
roode kool gesproken, want nu kan ik
de juiste tint niet meer vinden.
En toen zij al weer een tijdje voort-
gewerkt had, sprak ze in zichzelve:
zal er tenminste niet op uit zijn
om afbrekende citriek te geven; eer
der het tegendeel! Wat ik noodig heb
is het oordeel van iemand, die er ge
heel neutraal tegenover staat. Dat zou
mij' goed doen en dan kon ik eens
hooren, of er waarlijk verdienste school
in mijri werk.
Dat is een geniale streek! ging zij
na een tijdje voort. Maar nu zal ik
liever eens ophouden. Als ik een half
uur wegga, dan kom ilr er weer frisch
voor. Ik rammel van den honger! Nu
ga ik beneden aan het strand mijn bo
terhammen eten.
Een vroolijke melodie zingend, en af
en toe een goudgeel blad plukkend, dar
telde zij verder in den stralenden zonne
schijn; zich met recht zoo vrij voe
lend als een vogeltje in de lucht!
(Wordt vervolgd).