ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ZATERDAG 21 MAART 1942
OPGENOI
ZIERIKZEESCHE COURANT
1797 - 1889
GEVECHTEN BIJ KERTSJ EN IN HET
DONETZGEBIED
ABONNEMENT
Prijs: in Zierikzee [ƒ1.60, elders J 1.9Q
per kwartaal. Weekabonnementen resp.
13 en 15 cents. Losse nummers 5 cents.
Verschijnt lederen werkdag.,
Uitgave: N.V. Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuith. B 94, Tel. 32
Giro no. 137677 - Dir.A. J. de Looze - Hoofdred.M. J. Kosten, Zierikzee
98STB JAAROANO No. 14890
ADVERTENTIES I
P-rlJi: 22 cents per regel, mlnlmael 88
cents. Bij contract speciale prijzen. Suc
cesje! op Maandag, Dinsdag, Woensdag
en Donderdag: 70 cents. Inzending tot
's morgens 9 uur.
DE BOLSJEWIEKEN BIJ CHARKOV TERUGGEWORPEN
Het opperbevel van de weermacht
deelde Vrijdag mede: Op het schier
eiland Kertsj viel de vijand weer
met vrij sterke strijdkrachten aan.
Alle aanvallen zijn na verwoeden
strijd afgeslagen. 28 vijandelijke
pantserwagens werden vernield. Ten
Zuiden van Sebastopol werden op
18 Maart een groot tankschip door
luchttorped o-treffers vernietigd. In
het Donetzgebied herhaalden de
bolsjewisten hun vruchtelooze aanval
len op de Duitsch-Roemeensche stel
lingen. Een plaatselijke aanval van
Duitsch-Hongaarsche formaties had
succes. In den sector ten Oosten van
Charkov werd de vijand na den af
weer van nieuwe aanvallen terugge
worpen, waarbij hij zware verliezen
leed. Ook aan de overige deelen van
het Oostelijk front mislukten vijan
delijke aanvallen. Eigen aanvallen le
verden nieuwe successen op. De
luchtmacht bracht vernietigende sla
gen toe aan pantserwagens en troe
penconcentraties der bolsjewisten op
het schiereiland Kertsj en bestookten
met bizonder succes vliegvelden en
spoorwegtransporten Li den midden
sector van het front. De vijand ver
loor 62 vlieegtuigen, waarvan 12 in
luchtgevechten werden neergeschoten.
5 eigen toestellen keerden niet terug.
De 46e infanteriedivisie heeft sedert
begin. Februari talrijke aanvallen van
veel sterkere strijdkrachten van den
vijand onder hooge bloedige verlie
zen voor den vijand afgeslagen en
DUITSCHLAND STRIJDT
VOOR EUROPA
in 11 dagen 162 .pantserwagens ver
nield. De laatste dagen heeft het
Roemeensche 33e infanterieregiment
zich door bizondere dapperheid on
derscheiden.
Op het, eiland Malta werden vlieg
velden en afweerbatterijen gebom
bardeerd. Een Duitsehe jachteskader
behaalde in het Middellandsche Zee
gebied met het neerschieten van 2
Britsche vliegtuigen sedert het uit
breken van den oorlog zijn 100e
overwinning in de lucht. In het zee
gebied rond Engeland hebben ge
vechtsvliegtuigen ,in den afgeloopen
nacht ten Zuiden van Portland een
koopvaarder van 6000 brt. tot zinken
gebracht. Twee andere middelgrote
schepen werden zo« zwaar getroffen,
dat zij naar aangenomen kan worden,
verloren zijn gegaan. Verder werden
luchtaanvallen ondernomen op een
havenstad aan de Engelsche Zuidkust.
In het tijdvak van 10—19 Maart ver
loor de Britsche luchtmacht 62 vlieg
tuigen, waarvan 28 boven het Mid
dellandsche Zee-gebied en in Nqord-
Afiika. In hetzelfde tijdvak gingen
in den strijd tegen Groot-Brittannië
13 eigen vliegtuigen verloren.
TURKIJE'S HOUDING
door zijn president toegelicht
De president der Turksehe republiek,
Ismet Inönü, heeft Woensdag in een rede
te Smyrna verklaard, dat Turkije met
bepaalde andere landen zich buiten den
oorlog kon houden, maar dat 't nochtans
de uitwerking daarvan merkte. Wij heb
ben onze politiek steeds zeer duidelijk
verkondigd. Zij kan als volgt warden
geformuleerd: wij onderhouden betrek
kingen met de oorlogvoerenden op grond
van verdragen, die zonder onderscheid
in goed vertrouwen gehandhaafd worden
Het is niet gemakkelijk met een oor
logvoerend land een neutrale en vriend
schappelijke politiek te voeren, doch de
regeering der republiek, die op het par
lement steunt, volgt deze politiek tegen
over alle mogendheden en' put de kracht
daartoe uit hun vertrouwen. Wij hebben
geen onopgeloste kwestie welke ons met
de oorlogvoerenden in conflict zou kun
nen brengen, wij hebben geen wolken
aam onzen nabijen horizon. Wij zijn voor
zichtig met onze voorspellingen', want
de allesomvattende en gecompliceerde
aard van den oorlog maakt het nood
zakelijk alle moeilijkheden onder het oog
te zien. Wij hebben aan onzen kant alle
maatregelen getroffen.
Ons besluit ten aanzien van de toe
komst is eenvoudig en duidelijk. Wij
zullen trachten buiten den oorlog te blij
ven. Als het echter onvermijdelijk zou
zijn, zullen wij onzen plicht jegens het
vaderland met eer en waardigheid ver
vullen. Wij gaan het voorjaar met ver
trouwen, met bewustzijn van eigen
kracht en edele gezindheid te gemoet,
doch deze kracht berust niet alleen op
de macht van onze wapens, doch ook
op die van het geloof en de vastbesloten
heid.
DRIJVENDE VLIEGTUIGBASES
Succesvolle inzet in het
Verre Oosten
Tusschen San Frimcisco, op 120 graden
Westerlengte en Tokio op 100 graden
strekt zich een duizenden kilometers wijde
wateroppervlakte uit. Het front in den
oorlog i;n het Verre Oosten kan men
eigenlijk van een front spreken? stelt
problemen, welke ook het wapen bij uit
stek voor den oorlog over groote afstan
den: het luchtwapen, niet vermag op te
lossen. Vandaar, dat de vliegtuigbases
in een oorlog als deze zulk een beslis*
seinde rol spelen.
Amerika heeft reeds lang voor de oor
log met Japan uitbrak, een doelbewuste
„steunpuntenpolitiek" gevolgd. In het
Noordelijk deel van het front liggen ze
op de Aleöeten, in het Centrum was het
de lijn Ha wal, Midway, Wake, Guan,
Philippijnen, in het Zuiden zijn ze hoofd
zakelijk op de Phoenim- en Samca-eilan-
den ingericht. De weg na air deze steun
punten voert over duizenden kilometers
zee.
De afstand San Francisco—Wake is
gelijk aan die van Suez naar Singapore.
Daaruit blijkt, dat men, als men zich
een idee wil vormen van de strijdruimte
in het Verre Oosten, moet loeren in we-
relddeelen te denken en niet de ruiimte-
maatstaven te gebruiken, welke tot nu
toe in dezen oorlog golden.
Japan beschikte bij bet uitbreken van
den oorlog slechts over een beperkt aan
tal lucht- en vlootsteunpunten. Van Ja
pan uit was noch tegen Guam, noch tegen
Wake en nog veel minder tegen H'awai
een luchtaanval uitvoerbaar. Daarom
schiep Japan zich luchtsteunpuntem door
het bouwen van vele vl iegtuigmoe-
derschepen, die daar, waar zulks
noodig was, onder de bescherming van
sterke eenheden der oorlogsmarine wer
den ingezet. Een dergelijk beweegbaar
luchtsteunpunt kan zoowel voor Haiwai
als voor Manilla en Celebes verschijnen.
Den vijand bezorgt het buitengewoon veel
last, want op geen enkele kaart laat het
zich aangeven. Wanneer de tegenstander
het vandaag in kaart heeft gebracht, kan
het morgen honderden zeemijlen verder
verwijderd zijn. Het beschermt zichzelf
door den sterken afweer van de bege
leidende oorlogsschepen en jachtvliegtui
gen. Slechts een superieure vijandelijke
vloot, waarin eveneens vliegtuigmoeder
schepen' meevaren, kan een gevaarlijke
tegenpartij vormen. Dit gevaar heeft Ja
pan echter door den zeeslag bij Hawai
en de vernietiging van de „Repulse" en
„Prince of Wales", alsmede door den
zeeslag bij Java voorloopig uitgeschakeld.
Japan's „drijvende vliegtuigbases" heb
ben tenvolle aan de gestelde eischen vol-
Itallaansch weermachtsbericht
Het 657e Italiaansche weermachtsbe
richt luidt:
Ten Oosten van Mechili nu en dan
contact tusschen verkenningsafdeelingen.
Vijandelijke bommenwerpers, die een
vooruitgeschoven vliegveld trachtten aan
te vallen, werden terstond door een on
zer jachtformaties onderschept en terug
gedreven. Een Curtiss werd neergescho
ten en talrijke met machinegeweervuur
bestookt.
Sterke Duitsch-Italiaansche eenheden
deden opnieuw hevige luchtaanvallen op
den vliegvelden van Halfar en Venezia
Twee toestellen werden op den grondi
vernield en een derde bij een luchtge
vecht.
HET STEENKOLENVRAAGSTUK
De productie moet worden opgevoerd
Uit den aard der omstandigheden is
het steenkolen vraagstuk dezen winter in
het middelpunt van de belangstelling
gekomen. Het behveft wel geen nader
betoog, dat nog minder kolen voor ons
maatschappelijk, huiselijk en industrieel
leven een kwaad ding zou zijn. Maar
nu wil het geval, dat wanneer men de
dingen op zijn beloop zou laten, het
daar pmgetwijfeld naar toe zou gaan.
Nuchtere cijfers wijzen namelijk uit, dat
de dagproductie van de Nederlandsche
mijnen, die in 1941 gemiddeld '44.000
ton bedroeg, door deskundigen over 1942
geschat wordt op 40.000 ton, hetgeen
neerkomt op een vermindering van on
geveer tien procent.
De eerste vraag, die bij deze voor
stelling van een verminderde dagproduc
tie jijst, is natuurlijk: hoe komt dat?
Hieraan zou men nog meer vragen kun
nen vastknoopen, veTbarid houdende met
de productie per dienst per man, enz.
Dit laatste is echter overbodig als men
weet, dat de bruto.*opbrengst nauwelijks
geringer is ..geworden, maar juist de
netto-opbrengst, waar het op aan komt.
En dit is het gevolg hiervan, dat wij
thans bezig zijn aan de exploitatie van
veel minder goede steenkoollagen, waar
bij het percentage steenen grooter is
dan gewoonlijk. Over enkele jaren, wan
neer nieuwe schachten in gebruik ge
nomen zullen worden en nieuwe velden
ontgonnen, zal het wel weer beter wor
den. Maar aan dezen schralen troost
hebben wij op het «ogenblik natuurlijk
niets. Het feit van die verminderde netto-
opbrengst heeft Nederland eenvoudig te
aanvaarden.
Dit wil echter heelemaal niet zeggen,
dat we nu maar gelaten bij de pakken
gaan neerzitten. De omstandigheden zijn
van dien aard,, dat wij niet mogen en ook
niet knunen dulden, dat die netto- op
brengst achteruit gaat, zoadat aller
wegen gezocht dient te worden naar
middelen, om dien achteruitgang tenmin
ste .op te kunnen vangen. En er is
slechts één enkel middel; dat is het op
voeren van de productie.
Indien de Nederlandsche mijnen slecht
ingericht waren of verouderde werk
methoden toepasten, zou rationalisatie
hier wellicht kunnen helpen. Maar onze
mijnen jkunnen juist trotsch zijn pp hun
outillage en op hun werkwijzen, zoodat
van dien kant hoegenaamd niets te ver
wachten valt. Er blijft derhalve niets an
ders over dan langer werken.
Met een teleurgesteld gevoel, omdat
zij zich zeer wel de consequenties be
wust zijn, hebben de mijndirecties dan
ook besloten, met ingang van 22 dezer,
éénmaal per maand voor het ondergrond-
sche personeel den Zondagsdienst in te
voeren. Het is thans bittere ernst en deze
dienst zal gehandhaafd blijven, zqolang
de omstandigheden, waarin wij thans
verkeeren, voortduren.
OPROEP VAN DE
WINTERHULP
Landgenooten.
Sedert tientallen jaren hadden wij
niet zoo'n zwaTen winter als dit jaar.
Onbeschrijfelijk is het leed, dat is ge
leden. Duizenden huisgezihnen gaan ge
bukt onder het tekort aan de allernood
zakelijkste levensbehoeften. Er is leed,
veel leed in Nederland.
Onoverzichtelijk is nog steeds de stroom
van aanvragen om hulp, die iederen dag
de kantoren van Winterhulp Nederland
binnenvloeit.
Winterhulp! Dat is de stroohalmwaar
aan vele duizenden landgenooten zich
vastklampen.
Winterhulp Nederland, getrouw haar
devies: voor het volk, door het volk,
helpt allen die in nood verkeeren.
Voor het volk! Dat beteekent, voor
allen, zonder onderscheid.
Door het volk! Dat wil zeggen, dat
Winterhulp allen, die den nood van
deze tijden begrijpen, oproept tot offer
vaardigheid.
Heden, Zaterdag 21 Maart, houdt
Winterhulp Nederland haar laatste
»,bloemen"-collecte. Geeft met milde hand!
Rijk en arm, voor hen, die nog armer
zijn. Morgen is het lentedag. Een nieuwe
tijd breekt aan. Een tijd die licht en
leven brengen zal, ook in de donkerte
van vele levens.
Offert daarom met milde hand. Tooit
u met de bloempjes van de Winterhulp.
Dit bloempje zij de tolk van uw liefde
voor hw volk.
Bonkaarten voor Zeep en
Toiletzeep voor kinderen
De secretaris-generaal van handel, nijver
heid en scheepvaart maakt bekend, dat ge
durende het tijdvak van 29 Maart tot
en met 18 April 1942 de plaatselijke
distributiediensten op nader door dezen
diensten bekend te maken dagen nieuwe
bonkaarten voor zeep en toeiletzeep voor
kinderen zullen uitreiken. Deze bonkaar
ten zullen geldig zijn gedurende een.
periode van drie maanden.
Aan kinderen, die zijn geboren na 1
Mei 1940 zal één bonkaart e.g. 0507,
bevattende drie bonnen voor toiletzeep,
worden uitgereikt, alsmede één bonkaart
e.f. 0506, bevattende drie bonnen voor
zeep.
Aan kinderen, die zijn geboren na
1 Mei 1934, doch vóór 2 Mei 1940, zal
alleen een bonkaart e.f. 0506 worden
verstrekt, bevattende drie bonnen voor
zeep. De aandacht wordt erop geves
tigd, dat bij het afhalen van de boven
genoemde bonkaarten bij de plaatselijke
distributiediensten de stamkaart van het
betrokken kind moet worden meege
bracht.
INSTALLATIE COMMISSIE
VAN ADVIES LANDSTAND
Boerenleider E. J. Roskam en
Generaal-Adviseur Br. F. E. Posthuma
omschrijven de groote taak
De berichtendienst van den Ned. Land
stand meldt: In het Agrarisch Huis te
Den Haag heeft de plechtige installa
tie plaats gevonden van de Commissie
van Advies van den Ned. Landstand.
Door het Hoofd van den Nederland-
schen Landstand, Boerenleider E. J. Ros
kam, werd de Commissie geïnstalleerd1
en in bewoordingen, die recht tot het
hart spraken, droeg de Boerenleider aan
den Genera al-Adviseur van den. Land
stand, Dr. F. E. Posthuma, de leiding
op. Dr. Posthuma sprak op de kern
achtige, hem eigene wijze en zette dui
delijk de taak van de Commissie van
Advies uiteen. In de Commissie namen
de volgende leden zitting:
Joh- M. Stevenson, Den Helder; mej.
Tini H. Smit. Exloo (Dr.); Ir. J. H, C.
Schroder. Utrecht; Prof. C. F. v. Oyen,
Utrecht; E. J. Lankwarden, Hengelo (O.)
Prof. J. Jeswiet. Wageningen; Ir. J..
Heemstra. Groningen; Dr. H. de Haan,
Wageningen; Mr. J. Feitsma, Amster
dam; Dr. Ir. W. Feekes, Kampen; Dr.
Ir. M. D. Dijt, Haarlem; Jac. Brouwer,
Maastricht; Prof. A. R. F. Boudet, Utrecht
Prof. F. E. Posthuma aanvaardde het
voorzitterschap gaarne, omdat hij de
taak van de Commissie, die uit vier
deelen zal bestaan, buitengewoon be
langrijk vindt. Ten eerste zal aan de
Commissie advies gevraagd kunnen wor
den, o.a. door den Boerenleider, de Prov.
Boerenleiders de Hoofdlen van de Hoofd-
afdeelingen van den Landstand, den
Hoofdstafleider en de Stafleiders van
de Hoofdafdeelingen. En voor wat de
colleges betreft, door den Boerenraad1
van den Landstand1 en de Provinciale
Boerenraden. Men wendt zich uitsluitend
tot den Voorzitter van de Commissie
van Advies, om verwarring en tegen
stellingen te voorkomen.
Ten tweede zal de Comm. uit eigen
initiatief advies kunnen geven aan de
zelfde reeds genoemde personen en col
leges. ook uitsluitend via den voorzit
ter. waarbij bepaalde personen doorspr.
kunnen worden geroepen om mondelinge
inlichtingen of raad te geven of terecht
wijzingen in ontvangst te nemen.
Ten derde moet de Commissie van
Advies contact hebben met het land en
met de verschillende provinciën. Om
vruchtdragend contact mogelijk te doen
zijn, moeten de leden der Commissie
weten wat er in het land en in de
provinciën omgaat. Zij zullen dus de
agenda moeten ontvangen van de ver
gaderingen der genoemde colleges en
de stukken, die van deze colleges en
van de Hoofdafdeelingen van den Land-
stand uitgaan, voor zoover die stukken
van algemeen karakter zijn.
De Commissie van Advies heeft als
vierde deel van haar taak te beschou
wen de landbouwvraagstukken, betrek
king hebbende op een onderdeel 'van
den landbouw en ook de landbouw po
litiek wetenschappelijk op te bouwen.
Bedoeling is, om in deze tot daden te
komen en zich daarbij geheel te rich
ten op het Nederlandsche landbouwbe
lang als onderdeel van een Europeesch
geheel.
Wanneer verduisteren?
Heden (Zaterdag): zon onder
19 54. Morgen (Zondag) zon
op 7.40; zon onder 19.55.
Maandag zon op 7.38 zon
onder 19.57.
Tusschen zonsondergang en
zonsopgang moet worden ver
duisterd.
Maan op 10.24;
Maan op 10.59,
onder
onder
0.50
1.49
Eerste kwartier Woensdag 25
Maart. Volle maan Woensdag
1 April. Laatste kwartier
Woensdag 8 April. Nieuwe
maan Woensdag 15 April.
DISTRIBUTIENIEUWS
De volgende bonnen zjjn na
Zaterdag 21 Maart niet meer
geldig:
13 Brood, Vleesch, Aardapp.
06 t/m 13 Melk.
10C, 10 D Reserve (Cacao).
11D, 12 D Reserve (Rijst).
204 t/m 208 Algemeen.
213 t/m 227 Algemeen.
Na Woensdag 25 Maart: 13
Boter en Vet.
De geldigheidsduur van de
volgende bonnen is verlengd:
tot en met Dinsdag 31 Maart:
211 Algemeen (Zeep), G Zeep,
Toiletzeep.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Autobus in hst wator geredsn
Donderdagavond is een autobus van
de firma van Ieperen en Verhoef, die
van Schoonhoven naar Utrecht reed, bij
het uitwijken voor een wielrijder in de
Lopiker Wetering gereden. Het ongeluk
gebeurde onder de gemeente L o p i k,
vermoedelijk als gevolg van het haperen
van de stuurinrichting. De groote auto
bus. waarin 30 personen zaten, sloeg
om en kwam op zijn kant in het water
te liggen, dat gelukkig daar ter plaatse
niet erg diep is. De inzittenden hebben
zich met groote moeite uit hun benarde
positie weten te redden. Een van de in
zittenden, de 5o-jarige mej. C. van Vliet
uit Lopik. is echter verdronken.
Gevaarlijk speelgoed
Donderdag speelden eenige jongens te
Weert met een gevonden projectiel.
Toen een hunner het voorwerp tot ont
ploffing bracht, door het op den grond
te gooien, waren de gevolgen zoo hevig,
dat een tienjarige jongen levensgevaarlijk
gewond naar het ziekenhuis moest wor
den gebracht. Een twaalfjarige jongen
werd eveneens gewond, doch niet zoo
zwaar.
Beide slachtoffers verkeerden Vrijdag
nog in levensgevaar.
Politio deelt strafwerk uit
De V e e n e n d a a 1 s c h e politie voert
sedert eenigen tijd een hardnekkigen
strijd tegen de baldadigheid der opge
schoten jeugd. Bij politie-verordening its
het verboden zich voor winkels, in por
tieken of op hoeken van de straat zich
op te houden, doch de Veenendaalsclie
jongelui hebben daar min of meer maling
aan. Het resultaat van deze halstarrigheid
is geweest, dat de Veenendaalsche po
litie dezer dagen een razzia hield en een
groot aantal opgeschoten jongens, die
zich niet behoorlijk konden gedragen naar
het bureau heeft meegenomen. Daar kre
gen de belhamels geen proces-verbaal,
maar moesten zij een aantal strafregels
schrijven. Toen dit naar behooren was
geschied konden zij weer hun weg gaan.
In Turkije is een nieuwe lichting
onder de wapens geroepen. De opge-
roepenen moeten zich voor 25 Maart
bij de recruteeringsbureaux melden,