ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZATERDAG 21 MAART 1942 OPGENOI ZIERIKZEESCHE COURANT 1797 - 1889 GEVECHTEN BIJ KERTSJ EN IN HET DONETZGEBIED ABONNEMENT Prijs: in Zierikzee [ƒ1.60, elders J 1.9Q per kwartaal. Weekabonnementen resp. 13 en 15 cents. Losse nummers 5 cents. Verschijnt lederen werkdag., Uitgave: N.V. Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuith. B 94, Tel. 32 Giro no. 137677 - Dir.A. J. de Looze - Hoofdred.M. J. Kosten, Zierikzee 98STB JAAROANO No. 14890 ADVERTENTIES I P-rlJi: 22 cents per regel, mlnlmael 88 cents. Bij contract speciale prijzen. Suc cesje! op Maandag, Dinsdag, Woensdag en Donderdag: 70 cents. Inzending tot 's morgens 9 uur. DE BOLSJEWIEKEN BIJ CHARKOV TERUGGEWORPEN Het opperbevel van de weermacht deelde Vrijdag mede: Op het schier eiland Kertsj viel de vijand weer met vrij sterke strijdkrachten aan. Alle aanvallen zijn na verwoeden strijd afgeslagen. 28 vijandelijke pantserwagens werden vernield. Ten Zuiden van Sebastopol werden op 18 Maart een groot tankschip door luchttorped o-treffers vernietigd. In het Donetzgebied herhaalden de bolsjewisten hun vruchtelooze aanval len op de Duitsch-Roemeensche stel lingen. Een plaatselijke aanval van Duitsch-Hongaarsche formaties had succes. In den sector ten Oosten van Charkov werd de vijand na den af weer van nieuwe aanvallen terugge worpen, waarbij hij zware verliezen leed. Ook aan de overige deelen van het Oostelijk front mislukten vijan delijke aanvallen. Eigen aanvallen le verden nieuwe successen op. De luchtmacht bracht vernietigende sla gen toe aan pantserwagens en troe penconcentraties der bolsjewisten op het schiereiland Kertsj en bestookten met bizonder succes vliegvelden en spoorwegtransporten Li den midden sector van het front. De vijand ver loor 62 vlieegtuigen, waarvan 12 in luchtgevechten werden neergeschoten. 5 eigen toestellen keerden niet terug. De 46e infanteriedivisie heeft sedert begin. Februari talrijke aanvallen van veel sterkere strijdkrachten van den vijand onder hooge bloedige verlie zen voor den vijand afgeslagen en DUITSCHLAND STRIJDT VOOR EUROPA in 11 dagen 162 .pantserwagens ver nield. De laatste dagen heeft het Roemeensche 33e infanterieregiment zich door bizondere dapperheid on derscheiden. Op het, eiland Malta werden vlieg velden en afweerbatterijen gebom bardeerd. Een Duitsehe jachteskader behaalde in het Middellandsche Zee gebied met het neerschieten van 2 Britsche vliegtuigen sedert het uit breken van den oorlog zijn 100e overwinning in de lucht. In het zee gebied rond Engeland hebben ge vechtsvliegtuigen ,in den afgeloopen nacht ten Zuiden van Portland een koopvaarder van 6000 brt. tot zinken gebracht. Twee andere middelgrote schepen werden zo« zwaar getroffen, dat zij naar aangenomen kan worden, verloren zijn gegaan. Verder werden luchtaanvallen ondernomen op een havenstad aan de Engelsche Zuidkust. In het tijdvak van 10—19 Maart ver loor de Britsche luchtmacht 62 vlieg tuigen, waarvan 28 boven het Mid dellandsche Zee-gebied en in Nqord- Afiika. In hetzelfde tijdvak gingen in den strijd tegen Groot-Brittannië 13 eigen vliegtuigen verloren. TURKIJE'S HOUDING door zijn president toegelicht De president der Turksehe republiek, Ismet Inönü, heeft Woensdag in een rede te Smyrna verklaard, dat Turkije met bepaalde andere landen zich buiten den oorlog kon houden, maar dat 't nochtans de uitwerking daarvan merkte. Wij heb ben onze politiek steeds zeer duidelijk verkondigd. Zij kan als volgt warden geformuleerd: wij onderhouden betrek kingen met de oorlogvoerenden op grond van verdragen, die zonder onderscheid in goed vertrouwen gehandhaafd worden Het is niet gemakkelijk met een oor logvoerend land een neutrale en vriend schappelijke politiek te voeren, doch de regeering der republiek, die op het par lement steunt, volgt deze politiek tegen over alle mogendheden en' put de kracht daartoe uit hun vertrouwen. Wij hebben geen onopgeloste kwestie welke ons met de oorlogvoerenden in conflict zou kun nen brengen, wij hebben geen wolken aam onzen nabijen horizon. Wij zijn voor zichtig met onze voorspellingen', want de allesomvattende en gecompliceerde aard van den oorlog maakt het nood zakelijk alle moeilijkheden onder het oog te zien. Wij hebben aan onzen kant alle maatregelen getroffen. Ons besluit ten aanzien van de toe komst is eenvoudig en duidelijk. Wij zullen trachten buiten den oorlog te blij ven. Als het echter onvermijdelijk zou zijn, zullen wij onzen plicht jegens het vaderland met eer en waardigheid ver vullen. Wij gaan het voorjaar met ver trouwen, met bewustzijn van eigen kracht en edele gezindheid te gemoet, doch deze kracht berust niet alleen op de macht van onze wapens, doch ook op die van het geloof en de vastbesloten heid. DRIJVENDE VLIEGTUIGBASES Succesvolle inzet in het Verre Oosten Tusschen San Frimcisco, op 120 graden Westerlengte en Tokio op 100 graden strekt zich een duizenden kilometers wijde wateroppervlakte uit. Het front in den oorlog i;n het Verre Oosten kan men eigenlijk van een front spreken? stelt problemen, welke ook het wapen bij uit stek voor den oorlog over groote afstan den: het luchtwapen, niet vermag op te lossen. Vandaar, dat de vliegtuigbases in een oorlog als deze zulk een beslis* seinde rol spelen. Amerika heeft reeds lang voor de oor log met Japan uitbrak, een doelbewuste „steunpuntenpolitiek" gevolgd. In het Noordelijk deel van het front liggen ze op de Aleöeten, in het Centrum was het de lijn Ha wal, Midway, Wake, Guan, Philippijnen, in het Zuiden zijn ze hoofd zakelijk op de Phoenim- en Samca-eilan- den ingericht. De weg na air deze steun punten voert over duizenden kilometers zee. De afstand San Francisco—Wake is gelijk aan die van Suez naar Singapore. Daaruit blijkt, dat men, als men zich een idee wil vormen van de strijdruimte in het Verre Oosten, moet loeren in we- relddeelen te denken en niet de ruiimte- maatstaven te gebruiken, welke tot nu toe in dezen oorlog golden. Japan beschikte bij bet uitbreken van den oorlog slechts over een beperkt aan tal lucht- en vlootsteunpunten. Van Ja pan uit was noch tegen Guam, noch tegen Wake en nog veel minder tegen H'awai een luchtaanval uitvoerbaar. Daarom schiep Japan zich luchtsteunpuntem door het bouwen van vele vl iegtuigmoe- derschepen, die daar, waar zulks noodig was, onder de bescherming van sterke eenheden der oorlogsmarine wer den ingezet. Een dergelijk beweegbaar luchtsteunpunt kan zoowel voor Haiwai als voor Manilla en Celebes verschijnen. Den vijand bezorgt het buitengewoon veel last, want op geen enkele kaart laat het zich aangeven. Wanneer de tegenstander het vandaag in kaart heeft gebracht, kan het morgen honderden zeemijlen verder verwijderd zijn. Het beschermt zichzelf door den sterken afweer van de bege leidende oorlogsschepen en jachtvliegtui gen. Slechts een superieure vijandelijke vloot, waarin eveneens vliegtuigmoeder schepen' meevaren, kan een gevaarlijke tegenpartij vormen. Dit gevaar heeft Ja pan echter door den zeeslag bij Hawai en de vernietiging van de „Repulse" en „Prince of Wales", alsmede door den zeeslag bij Java voorloopig uitgeschakeld. Japan's „drijvende vliegtuigbases" heb ben tenvolle aan de gestelde eischen vol- Itallaansch weermachtsbericht Het 657e Italiaansche weermachtsbe richt luidt: Ten Oosten van Mechili nu en dan contact tusschen verkenningsafdeelingen. Vijandelijke bommenwerpers, die een vooruitgeschoven vliegveld trachtten aan te vallen, werden terstond door een on zer jachtformaties onderschept en terug gedreven. Een Curtiss werd neergescho ten en talrijke met machinegeweervuur bestookt. Sterke Duitsch-Italiaansche eenheden deden opnieuw hevige luchtaanvallen op den vliegvelden van Halfar en Venezia Twee toestellen werden op den grondi vernield en een derde bij een luchtge vecht. HET STEENKOLENVRAAGSTUK De productie moet worden opgevoerd Uit den aard der omstandigheden is het steenkolen vraagstuk dezen winter in het middelpunt van de belangstelling gekomen. Het behveft wel geen nader betoog, dat nog minder kolen voor ons maatschappelijk, huiselijk en industrieel leven een kwaad ding zou zijn. Maar nu wil het geval, dat wanneer men de dingen op zijn beloop zou laten, het daar pmgetwijfeld naar toe zou gaan. Nuchtere cijfers wijzen namelijk uit, dat de dagproductie van de Nederlandsche mijnen, die in 1941 gemiddeld '44.000 ton bedroeg, door deskundigen over 1942 geschat wordt op 40.000 ton, hetgeen neerkomt op een vermindering van on geveer tien procent. De eerste vraag, die bij deze voor stelling van een verminderde dagproduc tie jijst, is natuurlijk: hoe komt dat? Hieraan zou men nog meer vragen kun nen vastknoopen, veTbarid houdende met de productie per dienst per man, enz. Dit laatste is echter overbodig als men weet, dat de bruto.*opbrengst nauwelijks geringer is ..geworden, maar juist de netto-opbrengst, waar het op aan komt. En dit is het gevolg hiervan, dat wij thans bezig zijn aan de exploitatie van veel minder goede steenkoollagen, waar bij het percentage steenen grooter is dan gewoonlijk. Over enkele jaren, wan neer nieuwe schachten in gebruik ge nomen zullen worden en nieuwe velden ontgonnen, zal het wel weer beter wor den. Maar aan dezen schralen troost hebben wij op het «ogenblik natuurlijk niets. Het feit van die verminderde netto- opbrengst heeft Nederland eenvoudig te aanvaarden. Dit wil echter heelemaal niet zeggen, dat we nu maar gelaten bij de pakken gaan neerzitten. De omstandigheden zijn van dien aard,, dat wij niet mogen en ook niet knunen dulden, dat die netto- op brengst achteruit gaat, zoadat aller wegen gezocht dient te worden naar middelen, om dien achteruitgang tenmin ste .op te kunnen vangen. En er is slechts één enkel middel; dat is het op voeren van de productie. Indien de Nederlandsche mijnen slecht ingericht waren of verouderde werk methoden toepasten, zou rationalisatie hier wellicht kunnen helpen. Maar onze mijnen jkunnen juist trotsch zijn pp hun outillage en op hun werkwijzen, zoodat van dien kant hoegenaamd niets te ver wachten valt. Er blijft derhalve niets an ders over dan langer werken. Met een teleurgesteld gevoel, omdat zij zich zeer wel de consequenties be wust zijn, hebben de mijndirecties dan ook besloten, met ingang van 22 dezer, éénmaal per maand voor het ondergrond- sche personeel den Zondagsdienst in te voeren. Het is thans bittere ernst en deze dienst zal gehandhaafd blijven, zqolang de omstandigheden, waarin wij thans verkeeren, voortduren. OPROEP VAN DE WINTERHULP Landgenooten. Sedert tientallen jaren hadden wij niet zoo'n zwaTen winter als dit jaar. Onbeschrijfelijk is het leed, dat is ge leden. Duizenden huisgezihnen gaan ge bukt onder het tekort aan de allernood zakelijkste levensbehoeften. Er is leed, veel leed in Nederland. Onoverzichtelijk is nog steeds de stroom van aanvragen om hulp, die iederen dag de kantoren van Winterhulp Nederland binnenvloeit. Winterhulp! Dat is de stroohalmwaar aan vele duizenden landgenooten zich vastklampen. Winterhulp Nederland, getrouw haar devies: voor het volk, door het volk, helpt allen die in nood verkeeren. Voor het volk! Dat beteekent, voor allen, zonder onderscheid. Door het volk! Dat wil zeggen, dat Winterhulp allen, die den nood van deze tijden begrijpen, oproept tot offer vaardigheid. Heden, Zaterdag 21 Maart, houdt Winterhulp Nederland haar laatste »,bloemen"-collecte. Geeft met milde hand! Rijk en arm, voor hen, die nog armer zijn. Morgen is het lentedag. Een nieuwe tijd breekt aan. Een tijd die licht en leven brengen zal, ook in de donkerte van vele levens. Offert daarom met milde hand. Tooit u met de bloempjes van de Winterhulp. Dit bloempje zij de tolk van uw liefde voor hw volk. Bonkaarten voor Zeep en Toiletzeep voor kinderen De secretaris-generaal van handel, nijver heid en scheepvaart maakt bekend, dat ge durende het tijdvak van 29 Maart tot en met 18 April 1942 de plaatselijke distributiediensten op nader door dezen diensten bekend te maken dagen nieuwe bonkaarten voor zeep en toeiletzeep voor kinderen zullen uitreiken. Deze bonkaar ten zullen geldig zijn gedurende een. periode van drie maanden. Aan kinderen, die zijn geboren na 1 Mei 1940 zal één bonkaart e.g. 0507, bevattende drie bonnen voor toiletzeep, worden uitgereikt, alsmede één bonkaart e.f. 0506, bevattende drie bonnen voor zeep. Aan kinderen, die zijn geboren na 1 Mei 1934, doch vóór 2 Mei 1940, zal alleen een bonkaart e.f. 0506 worden verstrekt, bevattende drie bonnen voor zeep. De aandacht wordt erop geves tigd, dat bij het afhalen van de boven genoemde bonkaarten bij de plaatselijke distributiediensten de stamkaart van het betrokken kind moet worden meege bracht. INSTALLATIE COMMISSIE VAN ADVIES LANDSTAND Boerenleider E. J. Roskam en Generaal-Adviseur Br. F. E. Posthuma omschrijven de groote taak De berichtendienst van den Ned. Land stand meldt: In het Agrarisch Huis te Den Haag heeft de plechtige installa tie plaats gevonden van de Commissie van Advies van den Ned. Landstand. Door het Hoofd van den Nederland- schen Landstand, Boerenleider E. J. Ros kam, werd de Commissie geïnstalleerd1 en in bewoordingen, die recht tot het hart spraken, droeg de Boerenleider aan den Genera al-Adviseur van den. Land stand, Dr. F. E. Posthuma, de leiding op. Dr. Posthuma sprak op de kern achtige, hem eigene wijze en zette dui delijk de taak van de Commissie van Advies uiteen. In de Commissie namen de volgende leden zitting: Joh- M. Stevenson, Den Helder; mej. Tini H. Smit. Exloo (Dr.); Ir. J. H, C. Schroder. Utrecht; Prof. C. F. v. Oyen, Utrecht; E. J. Lankwarden, Hengelo (O.) Prof. J. Jeswiet. Wageningen; Ir. J.. Heemstra. Groningen; Dr. H. de Haan, Wageningen; Mr. J. Feitsma, Amster dam; Dr. Ir. W. Feekes, Kampen; Dr. Ir. M. D. Dijt, Haarlem; Jac. Brouwer, Maastricht; Prof. A. R. F. Boudet, Utrecht Prof. F. E. Posthuma aanvaardde het voorzitterschap gaarne, omdat hij de taak van de Commissie, die uit vier deelen zal bestaan, buitengewoon be langrijk vindt. Ten eerste zal aan de Commissie advies gevraagd kunnen wor den, o.a. door den Boerenleider, de Prov. Boerenleiders de Hoofdlen van de Hoofd- afdeelingen van den Landstand, den Hoofdstafleider en de Stafleiders van de Hoofdafdeelingen. En voor wat de colleges betreft, door den Boerenraad1 van den Landstand1 en de Provinciale Boerenraden. Men wendt zich uitsluitend tot den Voorzitter van de Commissie van Advies, om verwarring en tegen stellingen te voorkomen. Ten tweede zal de Comm. uit eigen initiatief advies kunnen geven aan de zelfde reeds genoemde personen en col leges. ook uitsluitend via den voorzit ter. waarbij bepaalde personen doorspr. kunnen worden geroepen om mondelinge inlichtingen of raad te geven of terecht wijzingen in ontvangst te nemen. Ten derde moet de Commissie van Advies contact hebben met het land en met de verschillende provinciën. Om vruchtdragend contact mogelijk te doen zijn, moeten de leden der Commissie weten wat er in het land en in de provinciën omgaat. Zij zullen dus de agenda moeten ontvangen van de ver gaderingen der genoemde colleges en de stukken, die van deze colleges en van de Hoofdafdeelingen van den Land- stand uitgaan, voor zoover die stukken van algemeen karakter zijn. De Commissie van Advies heeft als vierde deel van haar taak te beschou wen de landbouwvraagstukken, betrek king hebbende op een onderdeel 'van den landbouw en ook de landbouw po litiek wetenschappelijk op te bouwen. Bedoeling is, om in deze tot daden te komen en zich daarbij geheel te rich ten op het Nederlandsche landbouwbe lang als onderdeel van een Europeesch geheel. Wanneer verduisteren? Heden (Zaterdag): zon onder 19 54. Morgen (Zondag) zon op 7.40; zon onder 19.55. Maandag zon op 7.38 zon onder 19.57. Tusschen zonsondergang en zonsopgang moet worden ver duisterd. Maan op 10.24; Maan op 10.59, onder onder 0.50 1.49 Eerste kwartier Woensdag 25 Maart. Volle maan Woensdag 1 April. Laatste kwartier Woensdag 8 April. Nieuwe maan Woensdag 15 April. DISTRIBUTIENIEUWS De volgende bonnen zjjn na Zaterdag 21 Maart niet meer geldig: 13 Brood, Vleesch, Aardapp. 06 t/m 13 Melk. 10C, 10 D Reserve (Cacao). 11D, 12 D Reserve (Rijst). 204 t/m 208 Algemeen. 213 t/m 227 Algemeen. Na Woensdag 25 Maart: 13 Boter en Vet. De geldigheidsduur van de volgende bonnen is verlengd: tot en met Dinsdag 31 Maart: 211 Algemeen (Zeep), G Zeep, Toiletzeep. VERSCHILLENDE BERICHTEN Autobus in hst wator geredsn Donderdagavond is een autobus van de firma van Ieperen en Verhoef, die van Schoonhoven naar Utrecht reed, bij het uitwijken voor een wielrijder in de Lopiker Wetering gereden. Het ongeluk gebeurde onder de gemeente L o p i k, vermoedelijk als gevolg van het haperen van de stuurinrichting. De groote auto bus. waarin 30 personen zaten, sloeg om en kwam op zijn kant in het water te liggen, dat gelukkig daar ter plaatse niet erg diep is. De inzittenden hebben zich met groote moeite uit hun benarde positie weten te redden. Een van de in zittenden, de 5o-jarige mej. C. van Vliet uit Lopik. is echter verdronken. Gevaarlijk speelgoed Donderdag speelden eenige jongens te Weert met een gevonden projectiel. Toen een hunner het voorwerp tot ont ploffing bracht, door het op den grond te gooien, waren de gevolgen zoo hevig, dat een tienjarige jongen levensgevaarlijk gewond naar het ziekenhuis moest wor den gebracht. Een twaalfjarige jongen werd eveneens gewond, doch niet zoo zwaar. Beide slachtoffers verkeerden Vrijdag nog in levensgevaar. Politio deelt strafwerk uit De V e e n e n d a a 1 s c h e politie voert sedert eenigen tijd een hardnekkigen strijd tegen de baldadigheid der opge schoten jeugd. Bij politie-verordening its het verboden zich voor winkels, in por tieken of op hoeken van de straat zich op te houden, doch de Veenendaalsclie jongelui hebben daar min of meer maling aan. Het resultaat van deze halstarrigheid is geweest, dat de Veenendaalsche po litie dezer dagen een razzia hield en een groot aantal opgeschoten jongens, die zich niet behoorlijk konden gedragen naar het bureau heeft meegenomen. Daar kre gen de belhamels geen proces-verbaal, maar moesten zij een aantal strafregels schrijven. Toen dit naar behooren was geschied konden zij weer hun weg gaan. In Turkije is een nieuwe lichting onder de wapens geroepen. De opge- roepenen moeten zich voor 25 Maart bij de recruteeringsbureaux melden,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1942 | | pagina 1