verschillende berichten voor de huisvrouw sport Binnenkort wordt in Nederland een aantal modeshows gehouden, waarop de nieuwste Duitsche mode getoond zal worden. Deze shows vinden plaats op 8 en 9 December in het Amstelhotel te Amsterdamr op 10 en 11 December in het Kushaus te Scheveningen, op 12 December te Arnhem en op 15 December te Utrecht. Hierboven eenige der nieuwste scheppingen van de Duitsche modeproductie, waarvan de shows een prachtig overzicht zullen geven. foto's Haenchen Recla. Door trein g»grap*n en gedood' Dinsdagmiddag is op den rijksweg na bij het station te Doetinchem de 71- ja-ige mej. Volgers liit de buurtschap Lange rak do,or een locomotief van de G.T.M. gegrepen. Het slachtoffer werd ongeveer 100 meter meegesleept en is op sla JeuQd'a» irbr»W«rt gearr«*t®«rd Wegens diefstal met inklimming in het magazijn eener coöperatie te Breda en wegens diefstal van levensmiddelen uit fietstasschen en van bodewagens zijn al daar aangehouden de 19-jarige E., de 13-jarige v. R., de 14-jarige S. en de 14jarige v. G., die bekend 'hebben zich bij 6 inbraken en 4 diefstallen van een groote hoeveelheid levensmiddelen en rookgerei te hebben meester gemaakt. De vader van den 19-jarigen hoofdver dachte is wegens heling mede gear resteerd. D# 5 pet. ftalarigkorting voor rijlc'ambtenaran Naa" het Utreohtsöh Nieuwsblad ver neemt, zal de korting van 5 pet. op de salarissen van de rijksambtenaren wor den opgeheven.- Aan dezen maatregel1 wordt terugwerkende kracht verleend tot 1 Augustus 1941. D« actie) voor d» Ir-nrUrz»Q*Ii De Centrale propaganda-eommissie voor den verkoop van de weldadijjgheidspost- zegels schrijft: f Dank zij den gewaardeerden steun van den Nederlandschen omroep zal op den Tweeden Kerstdag een groote luisterwed strijd gehouden worden, ten bate van de actie voor de kinderpostzegels. Voor de samenstelling van een hoor spel voor dezen wedstrijd heeft de com missie bereid gevonden den heer Toon Rammelts te Amsterdam, die dergelijke uitzendingen..,meermalen heeft verzorgd voor den K.R.O. Nadere mededeeLingen over dezen luis terwedstrijd zullen tijdig bekend worden gemaakt. BOEKEN EN BROCHURES „ITALIA". Van het driemaandelijks verschijnende tijdschrift „I t a 1 i a", uitgave van de „ENJT" is het herfstnummer verschenen. Ook nu bevat het rijk geïllustreerde orgaan diverse -lezenswaardige artikelen over Italië als touristenland. Deze zijn o.a. gewijd aan de Italiaansche meren, villa's en tuinen, de kemarische indus trie en het fruit. Een apart artikel is aan de wijnoogst gewijd. Ook de ope ning van het tooneelseizoen wordt be sproken. „Beroemde plaatsen op de film" is oojc heel interessant om te. lezen, evenals het artikeltje over de Lit- toriojeugd, MODE VOOR IEDER Vol verwachting klopt ons hart wat het Dectmber-nummer van Beyer's „Mode für Alle" ons voor deze feestmaand bren gen zal. En zooals altijd worden onze verwachtingen overtroffen. Voor middag- jurk ;n werdt momenteel veel zijde of kiT.stzjjdo verwerkt. De modellen dra gen allen een eenigszins sportief karak ter, maar door het materiaal zijn ze uitstekend geschikt voor de avond. Ook thans ziet men vele japonnen van di verse stoffen gemaakt, waardoor vele perspectieven voor het veranderen van een japon geopend worden. Mantels te kust en te keur, voor wie zoo gelukkig is nog goede mantelstof te bezitten. Maar ook hierbij zijn mogelijkheden, om een ouderwets geworden mantel volgens één der vele voorbeelden te wijzigen en te moderniseeren. Ook de kinderen moeten er in deze maand leuk uitzien. Er zijn schattige pakjes, jurkjes en manteltjes* die een feestelijk tintje vertonnen. Beyer's „Mode für Alle" is overal in de bockhandel verkrijgbaar. Kunsten en Wetenschappen W. A MOZART Heden gedenkt de geheele wereld eem een der grootste muzikale genieën, wel- ke ooit hebben geleefd: op 5 December 1791, honderd-vijftig jaar geleden, over- j leed Wolfgang Amadeus Mozart. Uiter- aard zal het zwaartepunt bij deze her- denking in Weenen en Salzburg liggen, j de steden waar hij geleefd en gewerkt j heeft en van welker muzikale sfeer hij als het ware een der dragers is geJ weest, maar er is vrijwel geen stad in Europa ook de Nederlandsche con certprogramma's bewijzen het die in deze dagen niet in de mate van haar krachten tot de herdenking bijdraagt. En zelfs wanneer buiten Europa van een j officieel© viering geen sprake mocht zijn er zal toch wel geen muziek vriend zijn, die- in deze dagen zijn gedachten niet laat uitgaan naar het xwonder van Mozart's muziek, naar het korte, maar aan schokkende gebeurtenissen zoo rijke leven dat dit genie beschoren is ge weest, naar zijn verrasseiid snelle op komst en naar de tragische omstandig heden van zijn dood. LANDELIJKE RUITERSPORT De «>port» voor het platteland Dat ook hel platteland zijn deel moet hebben aan de sportbeoefening, zal wel- niemand willen tegenspreken. Het is ge heel onjuist te meenen, dat iemand, die zijn heele leven in de buitenlucht vertoeft, sport en lichamelijke onwikkeling kan missen. Wij zouden haast zeggen: integen deel. Uitgaandevan het feit, dat de plattelander recht heeft op sport en dat beoefening van sport voor hem zelfs noodzakelijk is om lichamelijke afwijkin gen. zooveel mogelijk tegen te gaan, ko men wij vanzelf bij de vraag: Welke tak van sport past den platte lander het best? Deze vraag beantwoorden wij dadelijk met: de ruitersport of vollediger: de lan delijke ruitersport want dat be grip is veelzijdiger. Onder landelijke ruitersport wordt verstaan, niet alleen het rijden van paarden onder den zadel, doch evenzeer het mennen, het ontvan gen van theorie, het maken van excursies, het houden. van lezingen, het volgen van cursussen, enz. Maai" hwelk geval gaan wij uit van het paard. Dat paard nu is de kern van de zaak, want do,or dat paard wordt juist bepaald, dat de landelijke ruitersport is: de sport van het platteland. Om te beginnen kan de stedeling niet op dezelfde gemakkelijke en goedkoop© wijze de paardensport beoefenen, zoodat reeds daarom de landelijke ruitersport ook werkelijk aan het platteland en zijn bewoners gebonden is. Het paard toindt echter ook den beoefe naar aan zijn bedrijf. Het paard hoort bij het bedrijf, evenals de boer en zijn zoon en de arbeider, die met dat paard in de rijvereeniging meerijdt. Het weg trekken naar de stad, met zijn moderne geneugten, waardoor de „vlucht van het land" wordt bevorderd, wordt door de landelijke ruitersport tegengegaan. Vooral als strijdmiddel tegen de vlucht naar de groote stad moet de landelijke ruitersport niet onderschat Worden. Motorfietsen en auto's zijn duur, veel duurder dan het paard van zijn eigen bedrijf, maar zij leiden er bovendien van zelf toe, dat de plattelander wègtrekt van zijn eenzaam gelegen hoeve met het ge volg, dat de boer vervreemdt van zijn eigen land. Wij hebben er voorbeelden genoeg van gezien en het is de ondergang van ons volk. Een goede boerenstand is aan zijn land verbonden en daarom past de lan delijke ruitersport zoo goed bij een ge zonden boerenstand. Tal van sportsoor- ten, 2ooals bv. hardioopen, voetballen enz. kunnen dtxor overtraining gevaar op leveren voor de gezondheid van dengene, die hen beoefenen, b.v. wanneer het uiterste gevraagd "wordt o.a. bij record- pogingen. Dit is nu bij de landelijke rijvereenigin- gen buitengesloten, zonder dat dit wil zeggen, dat de wilskracht en het door zettingsvermogen niet zouden worden ont wikkeld en geprikkeld. Zij, die weten wat het zeggen wil, landelijk ruiter te zijn, zullen direct toegeven, .dat het juist zeer veel wilskracht endoorzettingsvermogen van den beoefenaar vraagt. De landelijke ruitersport is ook daarom de sport van het platteland, omdat zij zich dienstbaar wil maken aan het bedrijf en aan het platteland. De landelijke rui tersport is niet namelijk in de ee 'ste plaats „sport", doch in de .eerste plaats middel in handen van den boer om te komen tot beter inzicht in het gebruik van het paard en verder een middel om te komen tot verheffing van het platte land De sport is dus bij de landelijke zij- vereenigingen niet slechts doel, maar ook middel 'om tot het doel te geraken. Wan neer wij zoo de landelijke ruitersport -willen zien, 2al men ook onmiddellijk be grijpen, welke geweldige cultureele mo gelijkheden in een goed geleide lande lijke ruitersportórganisatie schuilen. Zij past prachtig in het kader van een jeugd organisatie. En verder pok de ouderen te paard, wantdan blijven ze jong. Ook wil de landelijke ruitersport aan- kweeken gevoel voor orde, tucht, net heid en stiptheid. Dit wordt bereikt door strenge discipline, want zonder discipline is het aanleeren van paardrijden onmo gelijk. De landelijke ruitersport is geen luxe'en mag niet te duur worden opge zet. Iedpre plattelander moet er aan mee kunnen doen, zooweb\de welgestelde boer als zijn armere coltega, de dokter en graanhandelaar en de boerendochter. Allen rijden eendrachtelijk tesamen in de landelijke rijvereeniging. Kijk, dat is dorpsgemeenschap. Natuurlijk kan men het niet voor niets hebben, maar bedenkt, dat het in_het bedrijf en in het leven, ten platteland© ruimschoots zijn rente zal opbrengen. L. R. „De Schouwsche Rüiters'L D® kamerplanten Het staat altijd gezellig eenige bloeien de planten in de kamers te hebben. Vooral nu het winter is en de tuin; ons geen versche snijbloemen meer kan geven. Het is goed een ketel water op de kachel te plaatsen, zoodat de tempe ratuur voor de kamerplanten niet te droog wordt. Het gebeurt wel eens, dat de planten door een plotselinge vorst zelfs in de kamer bevriezen. Meestal gebeurt dit als ze voor het raam staan en er 'snachtsi geen kachel brandt. Hebben de planten van de vorst geleden, dan moeten ze niet plotseling in een te warme omge ving gebracht worden. Als u in het be zit bent van een plantenspuit, dan be sproeit u de bladeren met koud water, doch niet te dichtbij, daar anders het water met te groote kracht' tegeïi da bevroren bladeren aankomt. Cyclamen behooren nu wel tot de meest dankbare soorten wat hun bloei betreft. Als men ze goed behandelt, kun nen ze zeker den geheelen winter in bloei blijven. Men zet de plant in een diep kommetje en vult dit iederen dag met lauwwarm water. Als mén regen water heeft, is dit wel het beste. Bij planten die in knop staan moet men er voor zorgen, dat zij niet steeds omgedraaid worden, anders vallen de knoppen af. LAND- EN TUINBOUW D® bewaring »n aanwending van sta)m*st In dezen tijd, nu verschillende mest stoffen slechts in beperkte mate voor handen zijriT wordt de aandacht weer eens wat meer gevestigd op de in eigen bedrijf te winnen mest. En dit is wel eens hard noodig, want men kan gerust zeggen, dat er op dit gebied nog wel wat kan worden verbeterd en er nog vrij wat planten voedende stoffen onnut verloren gaan. Het is hier ook weer zoo', als met" zoovele andere dingen: wab de boer moet aankoopen, daarop is hij zui nig en probeert dit zoo doelmatig mo gelijk te gebruiken; maar met wat hij zelf heeft, wordt slordig omgegaan. Dat deze slordigheid hem geld kost, omdat hij hierdoor meer meststoffen moet aan koopen, zal wel duidelijk zijn. Een andere reden moet worden ge- I zocht in moeilijkheden van financieelen aard: „de cost, gaet voor de baet uijt"j, zeiden onze voorouders en zij wisten het deksels goed! Voor de beste bewarings- j methode is dan ook een gierkelder en j een mestplaat onmisbaar, al kost de aannmaak van die dingen wat geld. We zijn hiermede al meteen in de kern van het probleem aangeland; wan neer we een goede mestbewaring en -aanwending willen 'toepassen is een luchtdicht afgesloten kelder van gewa pend beton en een mestplaat beslist nood zakelijk. En op welké boerderijen vindt men die? Wat de mestbewaring betreft, onder scheidt men in den regel twee metho den, n.l. de gescheiden bewaring, waar bij de gier in een afzonderlijke kelder en de stalmest hier bovenop wordt be waard, en een gemengde bewaring, waar bij stalmest en gier tezamen worden op geslagen. Vroeger werd aan de gescheiden be waring verre de voorkeur gegeven; het is echter gebleken, dat de gemengde bewaring hiervoor niet behoeft onder te doen, mits de vetste en vloeibare mest tezamen in een luchtdicht afgesloten kel- cfer worden bewaard, waarbij het nood zakelijk is, dat geen of zoo weinig mo gelijk stroo in de mest terecht komt* De gemengde bewaring zoo op den grond en in de vaalt geeft inderdaad belangrijke verliezen, speciaal aan de waardevolle stikstof dopr vervluchtiging van de in de gier aanwezige ammoniak. NIJVERHEID EN TECHNIEK stantie in het leven geroepen, het Bu reau Ombouw Motoren, dat zich bezig zal houden met het onderzoeken van de mogelijkheden om motpren om te bouwen voor het gebruik van een gas-generator, waarbij een dergelijke positie is gescha pen, dat motor-ombouwingen van deze strekking slecflts met goedkeuring van dit bureau mag geschieden. Het laat zich aanzien, dat de gasgenerator binnen zeer korten tijd een groote rol zal spelen in de binnenvaart. Wat dienaangaande op een excursie te zien was bij de werf „De Industrie" te Alphen aan de Rijn en bij de; Kromhoutmotorenfabriek te Amsterdam, wettigt-het vermoeden, dat dè binnenvaart, die' thans mëer dan ooit van zeergroot belang is voor het goe derenvervoer, in het bijzonder voor aan water gelegen plaatsen, ook bij toene mende schaarschte aan dieselolie n3ar behooren in stand gehouden zal kunnen worden. VAREN OP GAS Nadat het rijden van auto's op anthra- ciet, hout of lichtgasvan uitzonderlijk al weer tot heel alledaagsch is geworden, is het thans de scheepvaart, en wel in het bijzonder de binnenscheepvaart, die in dit opzicht in het brandpunt van de belangstelling staat. Navigare necesse est: Er moet gevaren worden! Tot voor kort was het zoo, dat men varen zonden olie nauwelijks meer voor mogelijk hield. Nu is het dan zoo, dat er geen olie meer voor de binnenscheepvaart ter be schikking gesteld kan worden, hoewel die binnenscheepvaart onverminderd een be langrijke economische taak heeft. Het is de generator, die nu, na de auto, ooit het schip zal veroveren. En het kan al wel als een vaststaand feit beschouwd worden, dat de scheepsmotor zich heel goed met gas laat aandrijven, zoo goe.i zelfs, dat er voor het ieekenoor geen verschil te hooren is in hét vertrouwe lijke stooten van de volgens de nieuwe methode in beweging gebrachte motor boot en die, welke met olie werkt. Er zijn. proefvaarten gemaakt in de Nieuwe Maas te Rotterdam met grootere zoowel als met kleinere sleepbooten cn het was opmerkelijk, hoe rustig de sche pen lagen op een water, dat toch heusch behoorlijk roerig was. Er werden ver schillende manipulaties uitgevoerd, maar de motorluisterde zeer secuur en ook in dit opzicht was er geen verschil tus- schen de olie- en de gas-generator-aan- drijving. - Toch bestaan er wel degelijk verschil-" punten. Eer. van de belangrijkste dair- van 'is uiteraard de plaatsruimte. Men heeft dit probleem ook bij het weg verkeer duidelijk aan den idag zien tre den, het spreekt van zelf, dat het zich ook inzake het belangrijke verkeer te water, dat ten aanzien van- het goederen vervoer gelijk gesteld moet worden aan het wegverkeer en het spoorwegverkeer tezamen doet gevoelen. Inderdaad biedt niet ieder schip ruimte om een gasgene rator te plaatsen, maar over de geheele lijn kan toch gezegd worden, dat de mogelijkheden dienaangaande dusdanig be vredigend zijn, dat zich voor de binnen vaart in -ieder geval hoopvolle perspec tieven openen. Een gasgenerator vraagt onder alle om standigheden veel meer verzorging dan een motor mét olie-aandrijving. Dat heeft men ook in het wegverkeer maar al te duidelijk ondervonden. Daar hapert er nog wel eens het een en aijder aan het vlotte gebruik van den generator. Het is intusschen gebleken, dat deze hape ringen voor een zeer belangrijk deel zijn terug te brengen tot onvoldoende schoon houden. In dit verband kan het steeds aanwezig zijn van water bij het gebruU van den generator voor de binnenvaart, als een gunstige factor worden be schouwd. Er is thans te Delft een speciale in- NED. VOETBALBOND. Het eerste" klasse-programma voor Zon dag 7 December luidt: DISTRICT r. RotterdamFeijenoord—DOS. Den Haag: ADO—VUC. Dordrecht- DFC—Ajax. Amsterdam; DWS—Xerxes. Haarlem: EDOStormvogels. DISTRICT II. Amsterdam: Blauw Wit—Haarlem. IJmuiden: VSVSparta. Schiedam- Hermes DVS—Emma. Rotterdam: RFC—DHC. Den Haag: HBS—'tGQoi. DISTRICT III Apeldoorn: AGOVV—NEC. Hangelo: Hengelo—Heracles. EnschedeEnschedeEnsch. Boys. Nijmegen: Quick—Tubantia. WageningenWageningen—PEC. DISTRICT IV Eindhoven: PSV—Helmond. Eindhoven: Eindhoveh—Willem II. Tilburg: NOAD—Picus. Spekh.heideSpekh,heideRoermond Tilburg: LONGA—MVV. Den Besoh: BW—NAC. DISTRICT V. Veendam: Veendam—GVAV. Groningen: Be Quick—Achilles. Beurs van Amsterdam ▼•b Woensdag 3 December STAATSLEENINGEN NEDERLAND Obl. 1 lüO 1940 I 4 Obl. f 500 1940 I 4 Obl. f 1000 1940 I 4 Obl. f 100 1941 4 Obl. f 500 1941 4 Obl. 1 1000 1941 4 Grootboek f 1000 31 Reoep. f 100 1941 3V8 Rooep. f 500 1941 3Va Reeep. 1 1000 1941 31/, Oertif. t»d Insotor. 3 Grootboek f 1000 3 Obl. f 100 1936 3 1936 3 1936 3 1937 3 1937 3 1937 3 V.B.. LR. 100 7, 100'/,gb 1007/, 100'/, 101'/,. 10"/, 100'/i, 101"/, 10U»„, 100'/, 100»/„gl 100»/..! 95'/. 96»/,gb 96'/,, 96»/,gb 96'/,, 96'/,gl 89 96»/.gl CO 89'/, OU 95'/, 95'/,, 95", 95'/,. 95»/, 95»/, Obl. f 500 Obl. f 1000 Obl. t 100 1937 3 907/8 Obl. 1 500 1937 3 91 Obl. f 1000 1937 3 89i»/1# Obl.f 100(31/,) 1938 3 927/1# Obl./ 600(31/,) 1938 3 92>/igb Obl.f 1000(3i/,) 1938 3 93i/4gi Certificaten f 1000 21/, 75s/g Grootboek f 1000 2i/, 758/* HYPOTHEEKBANKEN Dordreohteohe Insulaire L. Utreobtsohe E Zeeuwsobe Zuid-Holl.aohe Z PETROLEUM Seteelaehe Petr. Obl. 4J/, 102l/le PREMIELEENINGEN Amsterdam'74 f KKJ 3 37, 3 V. 3'/, 31/# 37, 97'/. 99 987, 97'/, 97»/, 907. 907. 89"/,. 927, 92'/,,b 93'/,. 75»/, 75'/,. 97»/, 99'/, 98"/,, 97»/. 97»/, 102'/. Awterdut'74 f1000 3 •MOgb ,«.l.rd.-'26 f 100 3 110'/, HOV, 4m.t.rd.H'33 f 100 3 105»/, 104*/, Wilt. Rral, 1888 80'/. 82 INDUSTRIEELEN r. 4. B.rgb k J. 200 A 144gb T.d. B.rgb h J. 200 B 144 Brnyter A p.A. 174gb 0. ttrajt.r B p.w.A. 169'/, 169 Lever Bro» A Dull. e.A, 169»,, 170 N.d.rL Ford Anton. A. 344'/,gl Nederl. Kebelf.br. O.A. 510 Philips Urm. Be.it o.A 286 SCHEEPVAART J.m-ChiD.-J.p.L. o. A. 178 177 Ned.8oheepv.Umeo A. 232 233 SUIKER ETWodelev. A'd.m o.A. 489 486V, J.r. Cultuur Mij. o.A. 296 293

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1941 | | pagina 3