verschillende berichten
voor de huisvrouw
sport
Binnenkort wordt in Nederland een aantal modeshows gehouden, waarop de nieuwste Duitsche mode getoond
zal worden. Deze shows vinden plaats op 8 en 9 December in het Amstelhotel te Amsterdamr op 10 en 11 December
in het Kushaus te Scheveningen, op 12 December te Arnhem en op 15 December te Utrecht. Hierboven eenige der
nieuwste scheppingen van de Duitsche modeproductie, waarvan de shows een prachtig overzicht zullen geven.
foto's Haenchen Recla.
Door trein g»grap*n en gedood'
Dinsdagmiddag is op den rijksweg na
bij het station te Doetinchem de 71-
ja-ige mej. Volgers liit de buurtschap
Lange rak do,or een locomotief van de
G.T.M. gegrepen. Het slachtoffer werd
ongeveer 100 meter meegesleept en is
op sla
JeuQd'a» irbr»W«rt gearr«*t®«rd
Wegens diefstal met inklimming in het
magazijn eener coöperatie te Breda en
wegens diefstal van levensmiddelen uit
fietstasschen en van bodewagens zijn al
daar aangehouden de 19-jarige E., de
13-jarige v. R., de 14-jarige S. en de
14jarige v. G., die bekend 'hebben zich
bij 6 inbraken en 4 diefstallen van een
groote hoeveelheid levensmiddelen en
rookgerei te hebben meester gemaakt.
De vader van den 19-jarigen hoofdver
dachte is wegens heling mede gear
resteerd.
D# 5 pet. ftalarigkorting
voor rijlc'ambtenaran
Naa" het Utreohtsöh Nieuwsblad ver
neemt, zal de korting van 5 pet. op de
salarissen van de rijksambtenaren wor
den opgeheven.- Aan dezen maatregel1
wordt terugwerkende kracht verleend tot
1 Augustus 1941.
D« actie) voor d» Ir-nrUrz»Q*Ii
De Centrale propaganda-eommissie voor
den verkoop van de weldadijjgheidspost-
zegels schrijft: f
Dank zij den gewaardeerden steun van
den Nederlandschen omroep zal op den
Tweeden Kerstdag een groote luisterwed
strijd gehouden worden, ten bate van de
actie voor de kinderpostzegels.
Voor de samenstelling van een hoor
spel voor dezen wedstrijd heeft de com
missie bereid gevonden den heer Toon
Rammelts te Amsterdam, die dergelijke
uitzendingen..,meermalen heeft verzorgd
voor den K.R.O.
Nadere mededeeLingen over dezen luis
terwedstrijd zullen tijdig bekend worden
gemaakt.
BOEKEN EN BROCHURES
„ITALIA".
Van het driemaandelijks verschijnende
tijdschrift „I t a 1 i a", uitgave van de
„ENJT" is het herfstnummer verschenen.
Ook nu bevat het rijk geïllustreerde
orgaan diverse -lezenswaardige artikelen
over Italië als touristenland. Deze zijn
o.a. gewijd aan de Italiaansche meren,
villa's en tuinen, de kemarische indus
trie en het fruit. Een apart artikel is
aan de wijnoogst gewijd. Ook de ope
ning van het tooneelseizoen wordt be
sproken. „Beroemde plaatsen op de
film" is oojc heel interessant om te.
lezen, evenals het artikeltje over de Lit-
toriojeugd,
MODE VOOR IEDER
Vol verwachting klopt ons hart wat
het Dectmber-nummer van Beyer's „Mode
für Alle" ons voor deze feestmaand bren
gen zal. En zooals altijd worden onze
verwachtingen overtroffen. Voor middag-
jurk ;n werdt momenteel veel zijde of
kiT.stzjjdo verwerkt. De modellen dra
gen allen een eenigszins sportief karak
ter, maar door het materiaal zijn ze
uitstekend geschikt voor de avond. Ook
thans ziet men vele japonnen van di
verse stoffen gemaakt, waardoor vele
perspectieven voor het veranderen van
een japon geopend worden. Mantels te
kust en te keur, voor wie zoo gelukkig
is nog goede mantelstof te bezitten. Maar
ook hierbij zijn mogelijkheden, om een
ouderwets geworden mantel volgens één
der vele voorbeelden te wijzigen en te
moderniseeren. Ook de kinderen moeten
er in deze maand leuk uitzien. Er zijn
schattige pakjes, jurkjes en manteltjes*
die een feestelijk tintje vertonnen.
Beyer's „Mode für Alle" is overal in
de bockhandel verkrijgbaar.
Kunsten en Wetenschappen
W. A MOZART
Heden gedenkt de geheele wereld eem
een der grootste muzikale genieën, wel-
ke ooit hebben geleefd: op 5 December
1791, honderd-vijftig jaar geleden, over- j
leed Wolfgang Amadeus Mozart. Uiter-
aard zal het zwaartepunt bij deze her-
denking in Weenen en Salzburg liggen, j
de steden waar hij geleefd en gewerkt j
heeft en van welker muzikale sfeer hij
als het ware een der dragers is geJ
weest, maar er is vrijwel geen stad in
Europa ook de Nederlandsche con
certprogramma's bewijzen het die in
deze dagen niet in de mate van haar
krachten tot de herdenking bijdraagt.
En zelfs wanneer buiten Europa van een j
officieel© viering geen sprake mocht zijn
er zal toch wel geen muziek vriend
zijn, die- in deze dagen zijn gedachten
niet laat uitgaan naar het xwonder van
Mozart's muziek, naar het korte, maar
aan schokkende gebeurtenissen zoo rijke
leven dat dit genie beschoren is ge
weest, naar zijn verrasseiid snelle op
komst en naar de tragische omstandig
heden van zijn dood.
LANDELIJKE RUITERSPORT
De «>port» voor het platteland
Dat ook hel platteland zijn deel moet
hebben aan de sportbeoefening, zal wel-
niemand willen tegenspreken. Het is ge
heel onjuist te meenen, dat iemand, die
zijn heele leven in de buitenlucht vertoeft,
sport en lichamelijke onwikkeling kan
missen. Wij zouden haast zeggen: integen
deel. Uitgaandevan het feit, dat de
plattelander recht heeft op sport en dat
beoefening van sport voor hem zelfs
noodzakelijk is om lichamelijke afwijkin
gen. zooveel mogelijk tegen te gaan, ko
men wij vanzelf bij de vraag:
Welke tak van sport past den platte
lander het best?
Deze vraag beantwoorden wij dadelijk
met: de ruitersport of vollediger: de lan
delijke ruitersport want dat be
grip is veelzijdiger. Onder landelijke
ruitersport wordt verstaan, niet alleen
het rijden van paarden onder den zadel,
doch evenzeer het mennen, het ontvan
gen van theorie, het maken van excursies,
het houden. van lezingen, het volgen van
cursussen, enz.
Maai" hwelk geval gaan wij uit van
het paard. Dat paard nu is de kern van
de zaak, want do,or dat paard wordt juist
bepaald, dat de landelijke ruitersport is:
de sport van het platteland.
Om te beginnen kan de stedeling niet
op dezelfde gemakkelijke en goedkoop©
wijze de paardensport beoefenen, zoodat
reeds daarom de landelijke ruitersport
ook werkelijk aan het platteland en zijn
bewoners gebonden is.
Het paard toindt echter ook den beoefe
naar aan zijn bedrijf. Het paard hoort
bij het bedrijf, evenals de boer en zijn
zoon en de arbeider, die met dat paard
in de rijvereeniging meerijdt. Het weg
trekken naar de stad, met zijn moderne
geneugten, waardoor de „vlucht van het
land" wordt bevorderd, wordt door de
landelijke ruitersport tegengegaan.
Vooral als strijdmiddel tegen de vlucht
naar de groote stad moet de landelijke
ruitersport niet onderschat Worden.
Motorfietsen en auto's zijn duur, veel
duurder dan het paard van zijn eigen
bedrijf, maar zij leiden er bovendien van
zelf toe, dat de plattelander wègtrekt van
zijn eenzaam gelegen hoeve met het ge
volg, dat de boer vervreemdt van zijn
eigen land.
Wij hebben er voorbeelden genoeg van
gezien en het is de ondergang van ons
volk. Een goede boerenstand is aan zijn
land verbonden en daarom past de lan
delijke ruitersport zoo goed bij een ge
zonden boerenstand. Tal van sportsoor-
ten, 2ooals bv. hardioopen, voetballen
enz. kunnen dtxor overtraining gevaar op
leveren voor de gezondheid van dengene,
die hen beoefenen, b.v. wanneer het
uiterste gevraagd "wordt o.a. bij record-
pogingen.
Dit is nu bij de landelijke rijvereenigin-
gen buitengesloten, zonder dat dit wil
zeggen, dat de wilskracht en het door
zettingsvermogen niet zouden worden ont
wikkeld en geprikkeld. Zij, die weten wat
het zeggen wil, landelijk ruiter te zijn,
zullen direct toegeven, .dat het juist zeer
veel wilskracht endoorzettingsvermogen
van den beoefenaar vraagt.
De landelijke ruitersport is ook daarom
de sport van het platteland, omdat zij
zich dienstbaar wil maken aan het bedrijf
en aan het platteland. De landelijke rui
tersport is niet namelijk in de ee 'ste
plaats „sport", doch in de .eerste plaats
middel in handen van den boer om te
komen tot beter inzicht in het gebruik
van het paard en verder een middel om
te komen tot verheffing van het platte
land
De sport is dus bij de landelijke zij-
vereenigingen niet slechts doel, maar ook
middel 'om tot het doel te geraken. Wan
neer wij zoo de landelijke ruitersport
-willen zien, 2al men ook onmiddellijk be
grijpen, welke geweldige cultureele mo
gelijkheden in een goed geleide lande
lijke ruitersportórganisatie schuilen. Zij
past prachtig in het kader van een jeugd
organisatie. En verder pok de ouderen
te paard, wantdan blijven ze jong.
Ook wil de landelijke ruitersport aan-
kweeken gevoel voor orde, tucht, net
heid en stiptheid. Dit wordt bereikt door
strenge discipline, want zonder discipline
is het aanleeren van paardrijden onmo
gelijk. De landelijke ruitersport is geen
luxe'en mag niet te duur worden opge
zet. Iedpre plattelander moet er aan mee
kunnen doen, zooweb\de welgestelde boer
als zijn armere coltega, de dokter en
graanhandelaar en de boerendochter.
Allen rijden eendrachtelijk tesamen in
de landelijke rijvereeniging. Kijk, dat is
dorpsgemeenschap.
Natuurlijk kan men het niet voor niets
hebben, maar bedenkt, dat het in_het
bedrijf en in het leven, ten platteland©
ruimschoots zijn rente zal opbrengen.
L. R. „De Schouwsche Rüiters'L
D® kamerplanten
Het staat altijd gezellig eenige bloeien
de planten in de kamers te hebben.
Vooral nu het winter is en de tuin;
ons geen versche snijbloemen meer kan
geven.
Het is goed een ketel water op de
kachel te plaatsen, zoodat de tempe
ratuur voor de kamerplanten niet te
droog wordt.
Het gebeurt wel eens, dat de planten
door een plotselinge vorst zelfs in de
kamer bevriezen. Meestal gebeurt dit als
ze voor het raam staan en er 'snachtsi
geen kachel brandt. Hebben de planten
van de vorst geleden, dan moeten ze
niet plotseling in een te warme omge
ving gebracht worden. Als u in het be
zit bent van een plantenspuit, dan be
sproeit u de bladeren met koud water,
doch niet te dichtbij, daar anders het
water met te groote kracht' tegeïi da
bevroren bladeren aankomt.
Cyclamen behooren nu wel tot de
meest dankbare soorten wat hun bloei
betreft. Als men ze goed behandelt, kun
nen ze zeker den geheelen winter in
bloei blijven. Men zet de plant in een
diep kommetje en vult dit iederen dag
met lauwwarm water. Als mén regen
water heeft, is dit wel het beste.
Bij planten die in knop staan moet
men er voor zorgen, dat zij niet steeds
omgedraaid worden, anders vallen de
knoppen af.
LAND- EN TUINBOUW
D® bewaring »n aanwending
van sta)m*st
In dezen tijd, nu verschillende mest
stoffen slechts in beperkte mate voor
handen zijriT wordt de aandacht weer
eens wat meer gevestigd op de in eigen
bedrijf te winnen mest. En dit is wel
eens hard noodig, want men kan gerust
zeggen, dat er op dit gebied nog wel
wat kan worden verbeterd en er nog
vrij wat planten voedende stoffen onnut
verloren gaan. Het is hier ook weer zoo',
als met" zoovele andere dingen: wab de
boer moet aankoopen, daarop is hij zui
nig en probeert dit zoo doelmatig mo
gelijk te gebruiken; maar met wat hij
zelf heeft, wordt slordig omgegaan. Dat
deze slordigheid hem geld kost, omdat
hij hierdoor meer meststoffen moet aan
koopen, zal wel duidelijk zijn.
Een andere reden moet worden ge- I
zocht in moeilijkheden van financieelen
aard: „de cost, gaet voor de baet uijt"j,
zeiden onze voorouders en zij wisten het
deksels goed! Voor de beste bewarings- j
methode is dan ook een gierkelder en j
een mestplaat onmisbaar, al kost de
aannmaak van die dingen wat geld.
We zijn hiermede al meteen in de
kern van het probleem aangeland; wan
neer we een goede mestbewaring en
-aanwending willen 'toepassen is een
luchtdicht afgesloten kelder van gewa
pend beton en een mestplaat beslist nood
zakelijk. En op welké boerderijen vindt
men die?
Wat de mestbewaring betreft, onder
scheidt men in den regel twee metho
den, n.l. de gescheiden bewaring, waar
bij de gier in een afzonderlijke kelder
en de stalmest hier bovenop wordt be
waard, en een gemengde bewaring, waar
bij stalmest en gier tezamen worden op
geslagen.
Vroeger werd aan de gescheiden be
waring verre de voorkeur gegeven; het
is echter gebleken, dat de gemengde
bewaring hiervoor niet behoeft onder te
doen, mits de vetste en vloeibare mest
tezamen in een luchtdicht afgesloten kel-
cfer worden bewaard, waarbij het nood
zakelijk is, dat geen of zoo weinig mo
gelijk stroo in de mest terecht komt*
De gemengde bewaring zoo op den
grond en in de vaalt geeft inderdaad
belangrijke verliezen, speciaal aan de
waardevolle stikstof dopr vervluchtiging
van de in de gier aanwezige ammoniak.
NIJVERHEID EN TECHNIEK
stantie in het leven geroepen, het Bu
reau Ombouw Motoren, dat zich bezig
zal houden met het onderzoeken van de
mogelijkheden om motpren om te bouwen
voor het gebruik van een gas-generator,
waarbij een dergelijke positie is gescha
pen, dat motor-ombouwingen van deze
strekking slecflts met goedkeuring van
dit bureau mag geschieden. Het laat zich
aanzien, dat de gasgenerator binnen zeer
korten tijd een groote rol zal spelen in
de binnenvaart. Wat dienaangaande op
een excursie te zien was bij de werf
„De Industrie" te Alphen aan de Rijn
en bij de; Kromhoutmotorenfabriek te
Amsterdam, wettigt-het vermoeden, dat
dè binnenvaart, die' thans mëer dan ooit
van zeergroot belang is voor het goe
derenvervoer, in het bijzonder voor aan
water gelegen plaatsen, ook bij toene
mende schaarschte aan dieselolie n3ar
behooren in stand gehouden zal kunnen
worden.
VAREN OP GAS
Nadat het rijden van auto's op anthra-
ciet, hout of lichtgasvan uitzonderlijk
al weer tot heel alledaagsch is geworden,
is het thans de scheepvaart, en wel in
het bijzonder de binnenscheepvaart, die
in dit opzicht in het brandpunt van de
belangstelling staat. Navigare necesse est:
Er moet gevaren worden! Tot voor kort
was het zoo, dat men varen zonden
olie nauwelijks meer voor mogelijk hield.
Nu is het dan zoo, dat er geen olie
meer voor de binnenscheepvaart ter be
schikking gesteld kan worden, hoewel die
binnenscheepvaart onverminderd een be
langrijke economische taak heeft. Het is
de generator, die nu, na de auto, ooit
het schip zal veroveren. En het kan al
wel als een vaststaand feit beschouwd
worden, dat de scheepsmotor zich heel
goed met gas laat aandrijven, zoo goe.i
zelfs, dat er voor het ieekenoor geen
verschil te hooren is in hét vertrouwe
lijke stooten van de volgens de nieuwe
methode in beweging gebrachte motor
boot en die, welke met olie werkt.
Er zijn. proefvaarten gemaakt in de
Nieuwe Maas te Rotterdam met grootere
zoowel als met kleinere sleepbooten cn
het was opmerkelijk, hoe rustig de sche
pen lagen op een water, dat toch heusch
behoorlijk roerig was. Er werden ver
schillende manipulaties uitgevoerd, maar
de motorluisterde zeer secuur en ook
in dit opzicht was er geen verschil tus-
schen de olie- en de gas-generator-aan-
drijving. -
Toch bestaan er wel degelijk verschil-"
punten. Eer. van de belangrijkste dair-
van 'is uiteraard de plaatsruimte. Men
heeft dit probleem ook bij het weg
verkeer duidelijk aan den idag zien tre
den, het spreekt van zelf, dat het zich
ook inzake het belangrijke verkeer te
water, dat ten aanzien van- het goederen
vervoer gelijk gesteld moet worden aan
het wegverkeer en het spoorwegverkeer
tezamen doet gevoelen. Inderdaad biedt
niet ieder schip ruimte om een gasgene
rator te plaatsen, maar over de geheele
lijn kan toch gezegd worden, dat de
mogelijkheden dienaangaande dusdanig be
vredigend zijn, dat zich voor de binnen
vaart in -ieder geval hoopvolle perspec
tieven openen.
Een gasgenerator vraagt onder alle om
standigheden veel meer verzorging dan
een motor mét olie-aandrijving. Dat heeft
men ook in het wegverkeer maar al te
duidelijk ondervonden. Daar hapert er
nog wel eens het een en aijder aan het
vlotte gebruik van den generator. Het
is intusschen gebleken, dat deze hape
ringen voor een zeer belangrijk deel zijn
terug te brengen tot onvoldoende schoon
houden. In dit verband kan het steeds
aanwezig zijn van water bij het gebruU
van den generator voor de binnenvaart,
als een gunstige factor worden be
schouwd.
Er is thans te Delft een speciale in-
NED. VOETBALBOND.
Het eerste" klasse-programma voor Zon
dag 7 December luidt:
DISTRICT r.
RotterdamFeijenoord—DOS.
Den Haag: ADO—VUC.
Dordrecht- DFC—Ajax.
Amsterdam; DWS—Xerxes.
Haarlem: EDOStormvogels.
DISTRICT II.
Amsterdam: Blauw Wit—Haarlem.
IJmuiden: VSVSparta.
Schiedam- Hermes DVS—Emma.
Rotterdam: RFC—DHC.
Den Haag: HBS—'tGQoi.
DISTRICT III
Apeldoorn: AGOVV—NEC.
Hangelo: Hengelo—Heracles.
EnschedeEnschedeEnsch. Boys.
Nijmegen: Quick—Tubantia.
WageningenWageningen—PEC.
DISTRICT IV
Eindhoven: PSV—Helmond.
Eindhoven: Eindhoveh—Willem II.
Tilburg: NOAD—Picus.
Spekh.heideSpekh,heideRoermond
Tilburg: LONGA—MVV.
Den Besoh: BW—NAC.
DISTRICT V.
Veendam: Veendam—GVAV.
Groningen: Be Quick—Achilles.
Beurs van Amsterdam
▼•b Woensdag 3 December
STAATSLEENINGEN
NEDERLAND
Obl. 1 lüO 1940 I 4
Obl. f 500 1940 I 4
Obl. f 1000 1940 I 4
Obl. f 100 1941 4
Obl. f 500 1941 4
Obl. 1 1000 1941 4
Grootboek f 1000 31
Reoep. f 100 1941 3V8
Rooep. f 500 1941 3Va
Reeep. 1 1000 1941 31/,
Oertif. t»d Insotor. 3
Grootboek f 1000 3
Obl. f 100 1936 3
1936 3
1936 3
1937 3
1937 3
1937 3
V.B..
LR.
100 7,
100'/,gb
1007/,
100'/,
101'/,.
10"/,
100'/i,
101"/,
10U»„,
100'/,
100»/„gl 100»/..!
95'/.
96»/,gb
96'/,,
96»/,gb
96'/,,
96'/,gl
89
96»/.gl
CO
89'/,
OU
95'/,
95'/,,
95",
95'/,.
95»/,
95»/,
Obl. f 500
Obl. f 1000
Obl. t 100 1937 3 907/8
Obl. 1 500 1937 3 91
Obl. f 1000 1937 3 89i»/1#
Obl.f 100(31/,) 1938 3 927/1#
Obl./ 600(31/,) 1938 3 92>/igb
Obl.f 1000(3i/,) 1938 3 93i/4gi
Certificaten f 1000 21/, 75s/g
Grootboek f 1000 2i/, 758/*
HYPOTHEEKBANKEN
Dordreohteohe
Insulaire L.
Utreobtsohe E
Zeeuwsobe
Zuid-Holl.aohe Z
PETROLEUM
Seteelaehe Petr. Obl. 4J/, 102l/le
PREMIELEENINGEN
Amsterdam'74 f KKJ 3
37,
3 V.
3'/,
31/#
37,
97'/.
99
987,
97'/,
97»/,
907.
907.
89"/,.
927,
92'/,,b
93'/,.
75»/,
75'/,.
97»/,
99'/,
98"/,,
97»/.
97»/,
102'/.
Awterdut'74 f1000 3
•MOgb
,«.l.rd.-'26 f 100 3
110'/,
HOV,
4m.t.rd.H'33 f 100 3
105»/,
104*/,
Wilt. Rral, 1888
80'/.
82
INDUSTRIEELEN
r. 4. B.rgb k J. 200 A
144gb
T.d. B.rgb h J. 200 B
144
Brnyter A p.A.
174gb
0. ttrajt.r B p.w.A.
169'/,
169
Lever Bro» A Dull. e.A,
169»,,
170
N.d.rL Ford Anton. A.
344'/,gl
Nederl. Kebelf.br. O.A.
510
Philips Urm. Be.it o.A
286
SCHEEPVAART
J.m-ChiD.-J.p.L. o. A.
178
177
Ned.8oheepv.Umeo A.
232
233
SUIKER
ETWodelev. A'd.m o.A.
489
486V,
J.r. Cultuur Mij. o.A.
296
293