BONS, DIE GELDIG ZIJN BOTER, MARGARINE en VET. Boter. Bon „22" en „23" van die bQ- terkaart: 30 Juni tot en met 16 Juli a-s., 250 gram boter per bon. Bon „22" en „23" van de vetkaart: 30 Juni tot en met 16 Juli a.s., 250 gram! boter ppr bon met 15 cent reductie per 250 gram. BROOD Bon 23 van de broodkaart: 23 Juni tot en met 6 Juli 200 gram brood of twee rantsoenen gebak per bon. Van Maandag 26 Mei t/m. Zondag 22 Juni geeft elk der met 24 genum merde bonnen van de broodkaart recht op het koopen van 100 gram brood of een rantsoen gebak. BLOEM. Bon „9" van de bloemkaart: van 16 Juni tot en met 13 Juli, 35 gram tarwebloem, tarwemeel, roggebloem roggemeel of zelfrijzend bakmeel, dan wel 50 gram brood of een half rantsoen gebak per bon. AARDAPPELEN. De met „OS" genum merde bonnen van de aardappelkaart, geven tezamen recht op het koopen van 2 kg. aardappelen. De verbruiksperiode vain deze bonnen loopt van 30 Juni tot en met 6 Juli. EIEREN. De intet „89" genummerde bon van de „bonkaart algemeen" geeft nacht op het koopein van één (ei. DP ver bruiksperiode van de bon loopt van 30 Juni tot en rnjet 6 Juli. KOFFIESURROGAAT en THEE Van 23 Juni tot en met 20 Juli bon „46" 250 gram koffiesurrogaat of 40 gram thee! SUIKER. De met '56 genummerde bon der bonkaart algemeen, geeft recht op het koopen van 1 kg. suiker van 23 Juni tot en met 6 Juli. VLEESCH EN VLEESCHWAREN. Bon 20 van de vleeschkaart 24 Juni tot en met 1 Juli per twee bonnen 100 gram vleesch, been inbegrepen, of een rantsoen vleeschwaren. Bon 20 worst 24 Juni tot en met 1 Juli twee bonnen één rantsoen vleeschwaren. MELK. Do met „23" gieaiummerde bon van de melkkaart geeft recht op het koopen van 13/4 liter melk. De verbruiks periode vaiti dezP bon loopt van 30 Juni tot en met 6 Juli. KAAS. De miet „69" en „79" genummerde bonnen van de bonkaart „algemeen" ge ven recht op het koopen van 100 gram kaas. De verbruiksperiode dezer bonnen loopt vain 30 Juni tot en rniet 13 Juli. Geldig tot -ent' rniet 27 Juli. RIJST. Van 16 Juni tot en met 13 Juli op bon 43 van de bonkaart algemeen 250 gram rijst, rijstebloem, rijstgries of gruttenmeel per bon. PEULVRUCHTEN. Van 23 Juni-6 Juli„ op bon 57 van de bonkaart algemeen 500 gram peulvruchten. HAVERMOUT. Van Maandag 16 Juni tot en rniet Zondag 10 Aug. aa. recht de miet „44" genummerde bon van de „bonkaart algemeen" recht op het koo pen van 250 gram haverimlout of haver vlokken of haverbloem of aardappelmJeel- vlokken of gort of gortmout of grutten. TOILET- EN HUISHOUDZEEP. Geduren de het tijdvak vajn Maandag 30 Juni' tot en mi©t Zondag 3 Augustus a.s. geeft de miet „38" genummerde bon van de „bonkaart algemieen" recht op het koo pen van 150 gram toiletzeep (nieuwie samenstelling) of 120 gram huishoudzeep of 200 gram Zachte zeep (oude samen stelling van vóór 1 Januari 1941) of' 150 gram zachte zeep (nieuwe samen stelling van na 1 Januari 1941) of 300 gram zachte zeepp.asta of 250 gram zeep poeder of 600 gram waschp oeder. Volledigheidshalve wordt er op 'gewe zen, dat waschpoeder niet gekocht kan worden door het publiek, doch uitslui tend wordt beschikbaar gesteld ten be hoeve vam wasseherij©n. PETROLEUM. Gedurende1 het tijdvak van 16 Juni tot en met 10 Augustus as. geeft elk der met „11" genummerde bonnen van de nieuw uitgereikte bon kaart „M" en de nieuw uitgereikte bon kaart „O" recht op het koopen van twee liter petroleum voor kookdoeleinden OFFICIEELE PUBLICATIE VAN DEN GEMACHTIGDE VOOR DE PRIJ2EN VASTGESTELDE VERVOERPRiJZEN Bericht no 12 De volgende prijzen voor vervoer met huurauto's moeten aan het publiek in rekening worden gebracht 1. Gemeenten boven 50.000 inwoners. a) voor auto's met taxameterindien de rit zich niet verder uitstrekt dan tot ten hoogste 10 kilometer buiten de gemeentegrens 1) een zgn. «eerste aanslag" van f 0,50, waarvoor kosteloos wordt voorgereden en vervolgens tot 1000 meter belast wordt gereden 2) f 0,10 voor elke volgende 500 meter of gedeelte daarvan, binnen de ge- meentegrens afgelegd 3) f 0,20 voor elke 500 meter of gedeelte daarvan, buiten de gemeentegrens afgelegd tot aan het adres van bestemming van den passagier. b) voor auto's met of zonder taxameter, indien de bestemming is gelegen op meer dan 10 kilometer van de gemeentegrens! f 0,15 per afgelegde kilometer of gedeelte daarvan, te berekenen over den ge- heeien, door de auto af te leggen, afstand van garage tot garage, o) voor auto's zonder taxameter, voor ritten, waarbij de grens der gemeente niet wordt overschreden t f 0,30 voor iedere met passagier^) afgelegde of aangevangen 1000 meter rit- lengte, met een minimum van f 0,75 per rit. 2. Gemeenten tot 50.000 inwoners. a) voor ritten binnen de bebouwde kom der gemeente f 0,30 voor iedere met paesagie*(s) afgelegde of aangevangen 1000 meter'rit- lengte, met een minimum van f 0,75 per rit. b) voor ritten, waarvan de bestemming buiten de bebouwde kom is gelegen f 0,15 per afgelegden kilometer of gedeelte daarvan, te berekenen over den ge- heelen. door de auto af te leggen, afstand van garage tot garage. De vergoeding voor //voorrijden" van de auto is in alle tarieven inbegrepen. Tengevolge van den gestegen benzineprijs wordt op de bovengenoemde tarieven een toeslag gelegd van 10 Het wachttarief bedraagt voor het geheele land f 0,10 voor iedere verstreken of aangevangen waohtperiode van 4 minuten. HET VRAGEN VAN HOOGEBE PRIJZEN 18 STRAFBAAR. BEWAAR ,DEZE OPGAVE EN GEBRUIK HAAR. Nieuwe opgaven kunnen de vroegere ongeldig maken. 28 Juni 1941. Bijkscommissaris, rijksminister dr. Seyss Inquart, tijdens zjjn rede op de massale bijeenkomst, welke Vrijdagavond op het IJsclubterrein in de hoofdstad is gehouden. Pax Polland) Provinciale Staten van Zeeland Wijziging bagrooting 1940 Geó. Staten stellen aan de Prov. Sta ten voor een wijziging te brengen in de begroeting 1940, waardoor de post on voorziene uitgaven wordt verlaagd met f 6,462,09 en uitgetrokken op f 17.071.81. O.a. is een post uitgetrokken van f10 902 voor vergoedingen aan personeel der Pro vincie voor verloren eigendommen in en door den dienst als gevolg van oorlogs handelingen. Dit betreft alleen hetgeen verloren ging in schepen of in gebouwen aan de Provincie toebehoorende of bij haar dn gebruik, vooir zoover dit niet op andere wijze aan de betrokkenen wordt vergoed. Heffing bruggelden Tholan De besprekingen inzake" de heffing van tolgelden op de brug te Tholen, zijn, nadat deze ingaande 10 October 1940 waren verlengd, voortgezet, doch zijn ook thans nog niet in een zoodanig sta dium, dat het Ged. Staten mogelijk is een definitief voorstel te doen. Veeleer laat het zich aanzien, dat de te voeren onder handelingen gezien de netelige kwesties, die daarbi; zijin betrokken en de ver schillende corporaties,n $Jie aan het tot stand kernen van een bevredigende op lossing moeten medewerken, nog zeer geruimen tijd in beslag zullen nemen. Ook op grond van in een schrijven aan den Secretaris-Generaal van Waterstaat aangevoerde motieven stellen Ged. Staten voor thans te besluiten tot een verlenging van het tarief voor een tijdvak van 3 jaren. j,r j j Zij, die voorstanders zijn van een sterke verlaging of zelfs van een algeheel ver dwijnen van het brugrecht, mogen beden- keu, dat een maatregél, waarvoor dit recht zonder meer buiten werking wordt gesteld of zelfs maar zeer sterk wordt beperkt, neer zou komen op een onteige ning zonder schadeloosstelling en dan zoodanig besluit mitsdien in strijd zou zijn met de grondbeginselen van het staatsrecht. Daarbij pretendeert het be sluit geenszins vooruit te loopen op een definitieve beslissing en daarin mag ze ker niet gezien worden een erkenning van het vooralsnog betwiste recht der gemeente. J_; G«<dle«ning voor de bootdieniter Reeds bij de behandeling van de be" grooting voor 1941 hebben Ged. Staten gewezen op den toestand van de sche pen van denProvincialen Stoomboot- dienst. Thans leggen zij een door hen tot den secretaris-generaal van het Depar tement van waterstaat gericht schrijven van hun college. Zooals blijkt uit het eerste schrijven zijn de kosten voor zoover deze niet worden gedekt door dè te ontvangen schade-vergoedingen, volgens een geheel vrijblijvend verstrekte opgaaf te stellen op f'l.300.090. Ten einde deze uitgaaf te kunnen betalen, dient hiervoor een geld- leening te worden aangegaan en stellen Ged. Staten voor daartoe te besluiten en de rente te bepalen op ten hoogste 41/2 pet., berekend tegen parikoers en de aflossing op ten hoogste 20 jaar. De uitgifte der leening geschiedt in eens of bij gedeelten bij openbare inschrijving of onderhands, naar mate Ged. Staten wenschelijk achten. Uit het- schrijven aan den secretaris generaal blijkt o.a,, dat het motorschip „Koningin Wilhelmina" hersteld is, dat de Kóningin Emma in herstel is gegeven. De Luctor et Emergo en de Schouwen komen niet voor herstel in aanmerking. De motorboot Zeemeeuw is hersteld. Voor het herstel van de Prinses Juliana, de Prins Hendrik, de Prins Willem I en de Westerschelde is opdracht gegeven. Voor de beide laatstgenoemde schepen is op dracht gegeven de tweede klasse dek salon op te offeren voor een grootere ruimte voor het vervoer van auto's. Het motorschip „Prinses Juliana" wordt ver lengd en omgebouwd tot een vaartuig, dat geschikt is voor een uurdienst op de lijn Vlissingen—Breskens. De machine installatie van dit schip wordt in dé Prins Hendrik overgebracht, welk schip ook verlengd wordt en tevens stabieler gemaakt, want de stabiliteit van dit schip was niet voldoende. WaUrschap .Hat Vrija van Sluit" Ged. Staten van Zeeland, die, zooals bekend is, thans nog het bestuur uit oefenen van het in Januari jl. opgerichte waterschap van Sluis, waarin een 80-tal polders en waterschappen in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen zijn opgenomen, hebben in hun Vrijdag gehouden ver gadering benoemd tot griffier van dat Waterschap mr. J. I. van Doomick, thans commies t$r Provinciale griffie, waar hij sedert 1931 werkzaam is en waar hij de laatste jaren aan de voor bereiding van de oprichting van het Vrije van Sluis een groot aandeel heeft gehad. f Binnenkort zullen Ged. Staten de tech nische ambtenaren van het waterschap benoemen en een aanbeveling opmaken voor de^ benoeming van £en Dijkgraaf, waarna dan later 'de andere bestuurs leden voor ge eerste nlaal zullen worden aangewezen. Vier en twintig menschen zijn levend bedolven en vier werden gewond toen een steile rotswand achter een electri- sche centrale in de Japansche prefectuur Sjiizoeoka, welke door de voortdurende regenbuien verzwakt was, instortte. Drie huizen, wharin vier gezinnen woonden, werden volkomen bedolven. UIT VROEGER DAGEN KRAMMAT Hier in Zeeland kennen we allen de Kraititaat van onze dijken. Volgens het werk v^n wijlen Jhr .De Muralt „Dijk en Oeverwerken van gewapend béton" is: „Een krammat, dienende om een grondslag af te dekken en te beschutten, een spreidsel van stroo of riet of van beiden, dat door strookrammen of beugels met den grondslag verbonden wordt. De ze aaneengesloten beugels vormen de zoogenaamde regels. Als materiaal wordt gebruikt tarwe- of roggestroo. Men on derscheidt winter- en zomermat". In oude tijden werd krammat veel meer gebezigd dan tegenwoordig. Een paar voorbeelden ten bewijze: In 1850 waren aan de Galamiteuze pol ders in Zeeland nog 483500 M2. winter- mat, in 1893 nog slechts 63950 M2. De zoogenaamde „wintermat" is van iets sterker constructie dan de „zomer mat". Hier aan den Burgh en Wejstland- polder werd nog in 1806 „bevonden te leggen 1870 vierkante roeden of schaf ten matwerk"; een opgaaf van 1850 spreekt nog van 19440 vierkante ellen kramwerken" en volgens een van de laatste begrootingen van den polder is er nu nog slechts 650 vierkantè meters zomermat. Boxhom (1644) schreef reeds: „Dit be- wereken ende bekrammen geschiet door stereke ende gesonde arbeijders, die het stroo soo hardt weten in malkander te draeijen, alsof het touwen waren' en het glui aan de dijeken vast te hechten met een ijser, dat sij' kram- of dijekspade noemen". Wijlen de heer De Muralt omschrijft de uitvoering van het kramwerk als volgt „Het kramwerk wordt meestal uitgevoerd door zoogenaamde krammers. Voor het aanbrengen van de pooten in den grond slag wordt een kramspade gebruikt, die van onder de vorm van een vork heeft kramvork Om deze vork gemakke lijk .in den grond te -kunnen duwen, is de kramwerker aan de voorzijde voor zien van een buikriem met schelpvormige ijzeren plaat, zoogenaamde kraplap, buik- plast. Met dezie kraplap is het mogelijk met zijn lichaam iop het handvat van de kramspade te vallen, waardoor de laat ste in den grondslag wordt gedreven". Inderdaad mocht Boxhorn wel schrijven van „stereke en gesonde arbeiders". Beek man verhaalt ons, dat in vorige eeuwen in Zeeland en op Goeree en Overflakke© de buitenglooiïngen van sommige dijken door het bekleeden van krammat tegen afspoeling en golfslag van het water verdedigd werden. Soms wel minstens tweemaal 'sjaars. Men hoore maar uit Voorne in 1565: '„Dat sij te draegen heeft wel 600 roeden zeedijcx, dair tseewater op een gemeene vloet wel twee of drie roeden vlacks opcomt ende moeten deselve crammen en de matten, ten minste tweemaal tsjaers". En uit Dirksland )1494) „Dat zij hebben an- de westzijde bet dan 300 roeden zeedijcx, die onderhouden moe ten worden met matten ende crammen, altemet mit één ende meest met twee matten tsjaers". Waar nu de basalt ons beschermt, lag toen den deele de krammat. Men zal vragen, hoe dik was die be kleeding .met stroo? Beekman geeft er ons dit antwoord op: „Wat de samen stelling van de krammat betreft, daartoe gebruikt men rogge-, tarwe-, gerst- of haverstroo of glui (gezuiverd, uitgekamd rogge- of tarwestroo) Gerst- en haver stroo zijn minder deugdelijk, het rogge stroo is het beste. Bij de gewone mat wordt het glui of stroo of ook wel stroo gedekt met riet, loodrecht op de richting des dijks, dus loodrecht op de buiteni- kruin uitgespreid, op het dijkstalud ter dikte van 11/2 2V2 cM., al naar de sterkte die men beoogt. Dit spreidsel (vloe ring) wordt dan met rijen beugels lood recht daarop, dus in de richting der buitenkruin bevestigd. Die rijen liggen bij wintermat hoogstens 15, - bij zomermat^ hoogstens 20 c.M. midden op midden uit een De beugels bestaan uit een platte band glui, ongeveer 5 c.M. breed, of uit ineengedraaid glui, ongeveer 6 c.M. dik. Zij hebben een lengte of spanning (van 8 fl'2 c.M. en worden met hunne uiteinden of pooten 12 tot 20 c.M. diep in den grond gestoken, al naar deze meer Of minder vast is en wel zoo, dat zij aan eengesloten rijen vormen". Beekman merkt vender op: „Bij de zloo. genaamlde Sohouwsche mat, die op Schou wen, Noord-Bevelaind 'en op een paar an dere plaatsen gebruikt wordt, 'ligt het stroo evenwijdig miet de dijkskruia; de rijen beugels liggen dus loodrecht hierop". Ook hier aan Burgh eni Westland wordt de Schouwsche mat gebezigd; in 1799 gaf dit aanleiding tot een conflict tus- schen het bevoegd Bestuur ©m die aan nemer van. de Meentewierkein, toen werd voorgeschreven dat die spreiding van het stroo in de hoogte- en. de steking der beugels in de 'lengte des dijks moest ge. schieden, waarop de aannemers niet wenschteia in te schrijven. Ik heb dit beschreven iirt m'ijh stukje „Een mislukt© aanbesteding" in de Nieuws, bode van 22 Juni 1937. Dit bekleedings- middel van jo iaze dijken had en heeft op den duur weinig weerstandsvermogen; het duurt hoogstens één jaar. I Zooals uit den aanvang van dit stukje blijkt, wordt de krammat dan oók wei mig meer aan onze dijken 'gebruikt. In 1893 hadden we hier in Zeeland 466480 M*. kramünat tegen 2993810 M3. stee^ glooiing. En. thans zal' dit verschil nog wel veel grooter zijn. Het was streng verboden de krammat te beschadigen. Wie moer van „Krammat" wil w©tent, kan terecht ui de Algemeen© Bepalingen voor de aanbesteding ©nz. der werken van de zeewering en o©verv©rdedigin g der Calamiteuze Polders en Waterschap pen in Zeeland. B. W. G. Bu MARKTBERICHTEN ROTTERDAM, 30 Julni. AARDAPPELEN. Eerstelingen f'9.021/2 per 100 k.g. Aanv, ruim voldoende. Handel' aan de vastge stelde prijzen. VLAS. Aangevoerd 1640 k.g. blauw fl 1.40; 1200 k.g. Zeeuwsch wit f 11.45; '1720 k.g. Holi. geel f 11J.45. De aanvoer wordt steeds kleiner. Het vlas Wordt aa|m de vastgestelde prijken geruimd» TELEGRAMMEN BRITSCHE LUCHTAANVALLEN OP WEST-DiUITSCHLAjND. Maandagnacht vlogen Britsche vlieg tuigen naar West-Duitsdhlamd en wier pen een aantal brisant- en brandbommen voornamelijk in het Rajhsch-WestfaaJsch,' industriegebied en op Keulen. D© bom- mlen richtten eenige materieele en per soonlijke schade a,an. Tot dusverre is melding gemaakt van twee door hetl luchtdoelgeschut neergehaalde vijandelij ke toestellen. 1 1 DUITSCHE LUCHTACTIE AAN HEfT SOVJETFRONT. Kleine formaties Duitsche gevechts vliegtuigen/ werden op 29 Juni ten Oos ten der brandpunten van.' den slag aan het Sovjetfront gebruikt, teneinde d©ach- terwaartsche verbindingen van den vijand te verbreken. Hierbij wierden acht brug gen verwoest en werde©n brug, die/ door Duitsche 'bommen reeds hevig was beschadigd, volkomen vernietigd. Daar 't aantal bruggen over de Sovjetrivierenl betrekkelijk gering is en er slechts voor de groote verkeerswegen' vaste overgan gen zijn gémaakt beteekent d© vernieti ging van deze bruggen een gevaarlijke! voor de sterk bedreigde nog in Wit-Rus- land staande Sovjettroepen. i Invloedrijke militaire kringen, zoo meldt de New York Herald .Tribune uit Was hington, dringen erop aan, dat de Ver. Staten met de Sowjetunie eenzelf de over eenkomst voor den afstand .van steun punten zullen aangaan als met Engeland as gebeurd door het afstaan van Britsche bases op het Westelijke halfrond. De Sowjetunie zou vliegtuiigbases in de Si berische toendra tegenover Alaska aan de Ver. Staten moeten afstaan. Naar officieel uit Vichy wordt mlede- gedeeld, heeft die Franseh© regaering de diplomatieke betrekkingen met d© Sov jet-unie verbroken. Naar U.P. meldt, he©ft Albanië den oorlog a.an de Sovjet-unie verklaard. Het aantal slachtoffers van den hevig1- steni regenval der laatste 52 jaar in) Japan: is tot 193 gestegen en velen kun- jn-en nog vermist blijken. Het zwaarst is de prefectuur Foekoeoka getroffen», Waar 52 dooden, 26 zwaar gewonden en 5 vermisten zijn en voorts 126 bruggen zijln weggespoeld en meer dan 7000 hui zen overstroomd. Te Osaka en Koyto zijni in totaal 14.000 huizen onder water gezet. Naar SPT uit Tokio meldt, wijst de verhoogde activiteit van alle Japansche regeerinjgsinstantiies volgens diplomatieke kringen op een spoedige beslissing ten aanzien van de houding van Tokio. De minister van buitenlandsche zaken, Mat- soeoka, heeft hij den keizer rapport uit gebracht over den buitenlandschen po litieleen toestand. Wegens de weigering van de Britsche autoriteiten om navycerts voor de leve ring van benzine naar Spanje af te geven, heeft de Spaansche regeering besloten van 1 Juli af het verbruik van benzine verder fe beperken. Dienovereenkomstige voorschriften zijn uitgevaardigd voor ,het automobielverkeeT. Vólgens Reuter is naar het DNB uit Stockholm verneemt, Lord BeaverbTOOk benoemd tot minister van voorziening. Sir Andrew Duncan is benoemd tot minis ter van handel. Zijn voorganger, Lyttle- ton, is met èen bijzondere opdracht naar het buitenland gezonden. De Paus heeft ter gelegenheid van den dag van Petrus en Paulus voor den va- ticaanzender een radiorede over de god delijke voorzienigheid bij de gebeurte nissen in het menscliemleven gehouden. In het middelpunt stond daarbij de be antwoording van de vraag, hoe God zoo veel lijden in de wereld kan toelaten. De Paus plaatste de opvatting en doel stelling van den mensch, die steeds naar ruimte en tijd begrensd is, tegenover; de oneindigheid van het goddelijk raads besluit en vergeleek Gods doen met het ingrijpen van een geneesheer.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1941 | | pagina 3