BONS, DIE GELDIG ZIJN
BOTER, MARGARINE en VET. -
Van 10 Maart tot en met 16 Maart
geeft de met 07 genummerde bon van de
boterkaart en van de vetkaart recht op
het koopen van een half pond boter, of
een half pond margarine, of twee ons vet
naa? keuze (ook geldig tot 23 Maart).
BROOD. Van Maandag 10 Maart tot en
met Zondag 16 Maart a.s. geeft elke
der met 07 genummerde bonnen van
de broodkaart recht op het koopen van
ongeveer 100 gram brood.
Voorts geeft de met „6" genummerde
"bton van de bloem'kaart tot en met Zon
dag 23 Maart a.s. elk recht op het koo
pen van 50 gram brood.
GEBAK. Bon „07" van de broodkaart een
rantsoen gebak. Van „05" van de bloem-
kaart een half rantsoen gebak.
EIEREN. Van 10 Maart tot en met 16
Maart bon „91" (algemeen) één ei (ook
geldig tot én met 23 Maart).
SUIKER. Van 17 Febr. tot en met 16
Maart bon 06 (algemeen) (1 k.g.)
VLEESCH en VLEESCHWAREN. Van
10 Maart tot en met 19 Maart (ook geldig
tot en met 22 Maart) bonnen 07 vleesch
voor:100 gram vleesch (been inbegrepen)
of een rantsoen vleeschwaren.
Bonnen „07 worst vleeschwaren" zelfde
periode voor een rantsoen vleeschwaren.
KAAS. Van Maandag 10 Maart tot en
met Zondag 23 Maart a.s. geven de met
61 en 71 genummerde bonnen van
de „bonkaart algemeen" elk recht op het
koopen van 100 gram kaas. De bónnen,
welke op 9 Maart nog niet gebruikt zijn
blijven voorts nog geldig tot en met
Zondag1 6 April.
(De 'bonnen, die na afloop van een
veertiendaagsche periode nog niet ge
bruikt zijn blijven daarna nog 2 weken
geldig. Hierdoor blijft de mogelijkheid
bestaan om voor vier bonnen tegelijk
kaas te koopen).
RIJST.. Van Maandag 24 Februari tot en
met Zondag 23 Maart a.s. geeft de miet
„11" genummerde blom van de „bonkaart
algemeen" recht op het koopen van 250
gram rijst of rijlsteraueel of rijstebloem
of rijstgries of gruttemeel (gemlengd meel)
HAVERMOUT. Van Maandag 24 Februari
tot en met Zondag 20 April a.s. geeft
de met „07" genummerde bon van de
„bonkaart algemeen" recht op het koo
pen van 250 gram havermout of haver
vlokken of haveibloem of aardiappemmeel-
vlokken of gort of gortmout of grutten.
TELEGRAMMEN
dhr. -Sr L. Vijverberg. In 1939 overleed
de secretaris. In Zijtn plaats Werd op
13 Maart 1940 zlijln zoon Adr. Hage Rz.
als_opvolger benoemd. Het tegenwoor
dige 'bestuur bestaat nu uit C. Hooger-
land, voorz.; A. Hage, seor.; G. Goud
zwaard, penningm!.; C. Heulie .en S. LI-
Vijverberg, keurmeesters en Abr. Vijver,
'berg en P. W. v. d, Bos als comlmissa-
ris. De vereeniging wierd in 1916 opge
richt Imiet een standkapitaal' van f221
en 88 lieden.
POORTVLIET. Het bestuur van het Wa
terschap Poortvliet heeft op 7 Maart j.l.
aanbesteed het verzwaren van een ge
deelte zeedijk aan de uitwateringssluis,
met ongeveer het verwerken van 300
M3. grond, met het afsteken van 600 M2.
graszetting. Inschrijvers waren M. Kors-
Iman, ThoJen f3050; W. J. Geuze, Poort
vliet f1175; A. v. d. Werff, Scherpenisse
f1280. Het werk werd niet gegund.
Maandagavond hield de Melkfedera-
tie afd. Poortvliet haar algemeene jaar
vergadering in het café W. J. Gunter
Voorzitter dhr. W. C. A. de Rijke. Het
bestuur stelde voor om ieder lid f 0,25
contributie per jaar te laten betalen,
tot het verkrijgen van een kas, daar
men met geen nadeelig slot het jaar
in kan gaan. Dit werd idoar de lieden]
aangenomen. Met algemeene stemmen
werd het bestuur herkozen. Tot afge
vaardigden naar de Kring werden ge
kozen de heeren W. C. A. de Rijke en
P. v. d. Malie. Na rondvraag volgde slui
tingen
Dé laatst gehouden collecte W.H.N.
heeft in deze gemeente opgebracht f 22,84
ST.-MAARTENSDIJK. Aan keurlioonen
Werd ingevolge die vleeschkeuringswet in
deze gemleente over de maand Februari
iontvangen een bedrag van f70.—. Aan
keuring werden 14 slachtdieren onder
worpen.
KERKNIEUWS
Ned. Herv. Kerk.
Bedankt voor Westbroek; ds. P. de
Looze te IJssellmuiden.
ST.-MAARTENSDIJK. Ned. Ger. Gem.
16 Maart dhr. Mieras van Axel.
MARKTBERICHTEN
Boterprljs-commissie f 1,01.
RADIONIEUWS
WinUrhulp N«d«rland
Venavond zal de heer C. Piek, direct
teur-goneraal van WHN, van 18.45—19
uur over beide zenders een radiotoe
spraak betreffend® de Winterhulp houden
DE OOSTMARK DRIE JAREN BIJ
DUITSCHLAND.
Woensdagavond ofm/streeks 9 uur is de
Führer plotseling te Linz aangekolmen
om' deel te nemen aan de herdenkings
plechtigheid naar aanleiding van het feit.
idat drie jaren gelleden de Oostmark
weer bijl het Duitscbe Rijk is gekomen.
De bevolking bereidde den Führer ee,n 1
geestdriftige ontvangst. In die Festhalle
heeft Hitler ieen redevoering uitgespro- j
ken. De Führer herinnerde aan Maart j
1938, waarop het Duitsche volk zich naar
binnen aaneensloot en de volkskracht
naar buiten werd gemobiliseerd en b'e-
slioot imlet zijn onwrikbaar vertrouwen
in de overwinning tot uiting te brem-
gen. De 40.000 aanwezigen brachten den
Führer na de rede een geestdriftige hull- j
de- Ook Rijksminister Göbbelis heeft te
Linz een rede gehouden mót ais onder. 1
werp„de internationale klassenstrijd",
BOMMEN OP DUITSCHE STEDEN.
Naar het DNB verneemt zijn Woens
dagnacht een aantal Britsche vliegtuigen
boven Duitsch gebied verschenen. Zijl vie
len twee steden in Noord-Duitschlandi
en Berilijn aan. Volgens de tot dusverre
ontvangen berichten heeft de Duitsche
afweer vijf vijandelijke vliegtuigen neer.
geschoten. De Britsche aanval op Berlijn
was de eerste weer sedert 82 dagen.
DUITSCHE STEDEN AANGEVALLEN.
In den af geloop en nacht, aldus m'el'dt
Ihet DNB uit Berjl'ifn, hebben Britsche
gevechtsvliegtuigen de Rijkshoofdstad,
Bremen en Hamburg aangevafllen. De aaoj-.
vali' w'as. zooals gewoonlijk, gericht op
(woonwijken. Branden konden in de imiees.
te gevallen reeds bij! het ontstaan ge-
(bll'uscht worden. Benige woonhuizen wer
den beschadigd. De militaire en militair-
eeomom'isebe schade is ombteteekenend.
Volgens de ontvangen berichten werd
een aantal' personen gedood m gewond.
Nachtjagers en afweerarti'llerie dwongen
den tegenstandier op verschillende plaat,
sen 'een anderen koers in te slaan of!
te vroeg zijn Womlmón neer te werpen.
Tot dusver is bericht ontvangen van het
neerschieten van tien vij'andefl'ijke vlieg
tuigen. Verwacht Wordt dat de tegenstan
der nog miear verliezen heeft geleden.
ENGELAND UIT DE LUCHT BESTOOKT.
Volgens berichten van den Britsehen
nieuwsdienst van hedenochtend zijn Duit
sche gevechtsvliegtuigen Engeland bin-
lien gevlogen. In bijna alle deelen van
Engeland heeft men de toestellen ge-
hoord, vooral in het Zuid-Westen, de
Midlands en in het Zuiden. Een stad
in het NoordWesten van Engeland is
door de Duitsche gevechtsvliegtuigen he
vig aangevallen. De aanval heeft toit de j
vroege ochtenduren geduurd. Een an
dere hevige aanval is ingezet op een
stad in Zuid-West Wales.
BOMAANVALLEN OP LIVERPOOL.
Sterke afdeeïingeb Duitsche, gevechts,-
vüetuigen hebben Woensdagnacht, na,ar
het DNB verneemt, voor dien oorlog be
langrijke 'doelen in die stad en de: haven
van Liverpool aangevallen. Men kom goed
geplaatste treffers ien hevige branden
•waarnemen.
GEEN SOLDATEN IN HONGARIJE
OPGEROEPEN.
Het Hbngaarsche TeülegraaifagentscWap
publiceert de volgende miededeeling; On
verantwoordelijke elementen hebben ge
ruchten verspreid, volgens wtelke in Hon
garije soldaten worden opgeroiepen en in
bepaalde gr,enssectoiren troepen geconcen
treerd zouden worden. Het Hbngaarsche
Telegraaf agentschap wordt van bevoeg
de zijde gemachtigd mede te deelien, dat
van deze berichten geen woord waar is.
FJRANSCHE KOOPVAARDER
OPGEBRACHT.
I Volgens te Roim'e uit Spaalnsche btoin
'Ontvangen bericht, is een Fransche koop-
vaarder Woensdag door EngeüSche par
1 trouillleschepen in de straat van Gib'ral1-
tar aangehouden en, naar Gibraltar opgo-
bracht. Dit is het eerste Fransche schap,
dat na de verklaring van Vichy tegen
de Britsche bttbkkade door de Engel-
scheh is opgebracht.
HEVIGE GEVECHTEN AAN HET AL-
BANEESCHE FRONT.
De „Politica" te Belgrado meldt uit
Saloniki, dat volgens van het front ont
vangen berichten, de gevechtsactie aan
het Albaneesche front nog steeds toe
neemt. De aandacht der militaire krin
gen blijft gericht op het centrale front,
waar zware, bloedige gevechten gaande
zijn. Aan beide zijden was de aanval
gisteravond verscherpt. De luchtmacht
heeft in 'de gevechten een groot aandeel.
In Zweden zijn thans 35.000 voertuigen
met gasgeneratoren in gebruik; midden
1940 waren er nog 70.000 met benzine ge
dreven voertuigen. Van de genoemde
35.000 voertuigen zijn er 20.000 vracht
auto's. In Februari zullen de gasgenera
toren naar raming ongeveer 170.000 ku
bieke meter houtskool en 82.000 kubieke
meter motorbrandhout hebben gebruikt.
Hoe staat de maan
Van lichte (uitgaans) en
donkere (thuisbljjf) avonden
Nieuwe Eerste Volle Laatste
maan kwartier maan kwartier
3
Maart op onder
13 19.59 7.52
(Volle maan)
14 21.20 8.21
15 22.51 8.47
16 0.02 9.23
17 1.18 9.59
18 1.48 10.41
19 2.26 11.29
20 3.27 12.23
(Laatiste kwartier)
21 4.18 13.22
22 5.03 14.26
23 5.39 15.31
24 6.08 16.3&
25 6.34 17.43
26 6.58 18.48
27 7.21 19.52
(Nieuwe maan)
28 7.44 20.55
29 8.07 21.59
30 8.33 23.01
31 9.01 0.01
PREDIKBEURTEN
INGEZONDEN STUKKEN
(Van Ingezonden stukken, geplaatst of
ongeplaatst, wordt de copy niet terug
gegeven. Op anoniem of zonder duide
lijk geschreven handteekening toegezon
den stukken 'wordt geen acht geslagen.
De redactie behoudt zich het recht voor
ingezonden stukken te verkorten, of te
veranderen op een wijze, die naar haar
meening ze geschikt maakt voor opne
ming, zonder dat de bedoeling gewij
zigd wordt).
Zondag 16 Maart.
Kerkwerve. 3 30 ure, ds. Veen.
Serooskerke. 11 ure, ds. Veen.
Burgh. 11 ure, ds. Sarsber.
Renesse. 3 30 ure, ds. r. Griethuijsen
van Noordgouwe.
Noordwelle. 11 ure, oand, v. Drimmelen
Haamstede. 3.30 ure, ds. Saraber van
Burgh. Geref. kerk. 11 en 3.30 ure, ds.
Voorneveld. Geref. gem. 11 en 3.30 ure,
Leesdienst.
Eikerzee. 11 ure, ds. Bosobloo. Geref.
kerk. 11 en 3 40 ure, ds. Voorneveld van
Haamstede.
Brouwershaven. 11, ds. Ninok Blok
en 1 ure, Jeugdkerk. Geref. kerk. 11 en.
3.30 ure, ds. Meester.
Zonnemaire. 3.30 ure, ds. den Hol
lander ran Haamstede. Geref. kerk. 11 en
3 30 ure, ds. v. d. Linde.
Noordgouwe. 3.30 ure, ds. v. Griet-
huijsen.
Dreischor. 11 ure, ds. Siesen.
Ouwerkerk. 11 ure, ds. Heijboer.
Nieuwerkerk. 11 ure, ds. Westerhof.
Geref. kerk. 11, ds. Venema en 3 30 nre,
Leesdienst. Geref. gem. 11, 3 en 7 ure,
Leesdienst.
Oosterland. 11, dr. Weeda en 3.30 nre,
idem (DoopBbed.) Geref. kerk, 11, Lees
dienst en 3.30 ure, ds. Venema Geref.
Gem. 11, 3.30 en 7 ure, Leesdienst.
Sirjansland. 11 ure, ds. Aalbers.
Bruinisse. 10, Leeskerk en 2 30 ure,
ds. Aalbers van Sirjansland. Geref. kerk.
10 en 5 nre, ds. Unger. Geref. gem.
10, 2 en 6 ure, ds. Berth van Nieuwerkerk.
Oud geref. kerk. 10 30 en 2.30 en 6 ure,
Leeskerk.
A.-J.-Polder. Geref. kerk. 11 en 3.30
ure, da. Spoelstra.
Bt.-VlHpslaad. 11 en 3,30 ure, ds. Ver
schoor. Geref. gem. 11, 3.30 en 7 ure,
Leesdienst. Oud-geref. kerk. 10.30, 3.30 en
7 ure, Leesdienst.
Tholen. 10, ds. r. Griethuysen van
St.-Annaland en 2.30 ure, ds. BatelaaD.
Geref. kerk. 10 en 2 30 ure, oand. r.
Mane van Zeist. Geref. gem. 10, 2.30 en
6 ure, Leesdienst, Vrije geref. gem. 10,
2 30 en 6 ure, Leesdienst.
St.-Maartensdijk. 11, ds. de Bres en
330 ure, Leesdienst. Ned. geref. gem.
11, 3.30 en 7 are, Leesdienst. Oud-geref.
gem. 11, 3.30 en 7 ure, Leesdienst.
Oud-Vossemeer. 11 en 3.30 ure, ds. v.
Eist. Geref. kerk. 11 en 3,30 ure, ds.
Vreugdenhil. Oud-geref. kerk. 11, 3.30 en
7 are, Leesdienst.
Poortvliet. 11, Leesdienst en 3.30 ure,
ds. v. d. Heuvel. Geref. kerk. 11 en 3 30
ure, ds. Steenblok van Rotterdam. Geref.
gem. 11 en 3 30 nre, Leesdienst.
Soherpenisse. 11 en 3.30 ure. ds. de
Haan. Geref. gem. 11, 3.30 en 7.30 ure,
Leesdienst.
Stavenisse. 11, de. Batelaan van Tholen
(Doopsbed en 4 ure, Leeskerk. Oud-geref.
kerk. 1110, 3.40 en 7.10 ure, Leeskerk,
St.-Annaland. 11 en 3.30 ure, ds. v.
Griethuysen. Gere', gem. 11.10, 3.40 en
7.10 ure, Leeskerk.
MATSOEOKA'S LOOPBAAN
De Japansche minister van buitenland-
sche zaken, Josoeke Matsoeoka, werd in
1880 in de provincie Jamagoetsji geboren.
Hij studeerde in de Veer. Staten aan de
universiteit te Oregon in de rechten en
trad na zijn terugkeer in Japan in dienst
van het departement van buitenlandsche
zaken, waar hij in 1904 legatlesecrataris
werd. In 1914 werd hij eerste secretaris
aan de Japansche ambassade te Washing
ton. In 1916 werd hij benoemd tot secre
taris van den toenmaligen minister van
buitenlandsche zaken en in 1919 lid van
de Japansche delegatie op de vredes
conferentie te Versailles. Na deze con
ferentie er liet hij den buitenlandschen
dienst.
Van 1921 tot 1926 was hij directeur
van de zuid-Mandsjoerijsche spoorweg
maatschappij en in 1927 werd hij tot
vice-president van deze onderneming be
noemd. In 1930 werd hij tot lid van den
Japanschen Rijksdag gekozen en in 1932
nam hij deel aan de vergaderingen van
den Volkenbond te Genève, waar hij het
Japansche standpunt in het Mandsjoerij-
sche conflict krachtig verdedigt het
.Rapport Lytton" dat Japan het recht
tot een nieuwe ordening in Mandsjoerije
ontzegde, bestrijdt, en tenslotte het ver
trek van Japan uit de liga van Genève
aankondigt.
In 1933 legde hij zijn mandaat in den
rijksdag neer om zich te wijden aan de
vereeniging der Japansche partijen tot
een eenheidspartij. In 1935 wordt hij pre
sident. van den Manidsjoerijschen spoor
weg en in 1937 adviseur van het kabinet.
In Juli 1940 wordt hij, na aftreden van
de regeering Jonai, minister van buiten
landsche zaken in het kabinet Konoje.
De loopbaan van den thans 61-jarigen
minister duidt op de ongewone energie
en vastberadenheid van dezen man, die
alle moeilijkheden overwint en de doel
einden nastreeft, die hij in het belang
van zijn land juist acht.
Als vice-president en president van de
Zuid-Mandsjoerijsche spoorwegmaatschap
pij gaf hij op een hoogst verantwoorde
lijken post leiding aan den geweldigen
economischen opbouw van Japan in
Mandsjoekwo en schiep hij voor Japan
een economische basis, die het land van
de Engelsche en Amerikaansche dreige
menten onafhankelijk maakte.
Als minister van buitenlandsche zaken
was het zijn taak Japan los te maken
uit de gevaarlijke verbindingen met En
geland en Amerika, daar hij had ingezien
dat deze twee staten den opbouw van
een Japansche-invloedssfeer in het Verre
Oosten in den weg stonden, Van toen
af aan voerde Matsoeoka ongehinderd
de politiek, die leidde tot het sluiten
van het driemogendheden-pact.
UIT VROEGER DAGEN
Harinnaringan aan den storm
van 30 Saptembar 1911
En nu de tocht van de réddingsbólot
in diehi verschrikkbiijfcein storm). Uit aan-
teeen/ngen, tmlijl iweieer verstrekt door
nu wijlen den heer van der Klooster,
kan' ik ook dit verslag wieergeven. Ik1
volg weer Zoo na mógelijk het geschre
vene:
„30 September 1911 's nachts imieldde
de kustwacht van Westenschouwón, dat
er op den Banjaard noodvuren Werden
gezien b'iji 'een vreeselijke stohmi uit het
N.W., die alles verwóestte. Omi uit tel
gaan imJet de reddingsbloot, daair was
geen gedachte van. In den (mórgen ba
daarde de storm, tmiaair de Zee was zoo
woest als wijl nog niet hadden beleefd.
Met Iden dag, circa 8 ure, zóu den wej
eens trachten hulp te gaan verleenen;
onze "motor had een kracht van 24 P.K.
De stroom! was ons muee len telkens wer
den wijl weder teruggeslagen, zoodat we
lom) 10 ure nog op dezelfde hooglte/
Waren. Toen kwami de wind iets Noor
delijker en Wij! besloten om1 kleine zeilen
bijl te zetten. Dit ging somltij'ds nogali
goed. mJaar Wanneer Wijl onze zeilen móés1,
ten Imlinderen voor den. storm, dan ble
ven We Imlaar op dezelfde hoogte. Circa
12 uur bbdaarde de stormi in het geheel,
zoodat Wiji het mu maar sneer te doen
hadden imlet de brandende Zeeën; w<aeir wij'
door (móesten op den Banjaard. Wijl be
speurden. achter de Zeehondenplaat een
Acodssehoener, die ook aan de golven
der zee toebehoorde- Oml half tWee wa
ren wijl den schoener zoo kort gana-<
derd, dat Wijl haair te kennen kenden]
geven, dat de ankers móesten worden
uitgestoken. Verbinding maken ojn de
tnuenschen te redden, daajr wias geen
(sprake van. Daa|r het laag water begon
te worden, de schoener (móest de zee
gehoor wezen... zlijln. ankelrlierem aan stuk
ken en gelukkig kwiami de schoener uit
zlijln gevaarlijkste toestand.
Wijl deden hemi weer naderen en deel
den de bemanning imede, dat zijl zeili
tmloesten Ibij'zettan ien ons voAgón; de
fmlenschen tmaakten Ons echter blekend,
dat alle zeilen waren wieggestoirmd en
verlangden, dat wij' hen zouden overi-
neimien, omdat zijl al zqo veel waren
overkomen. De imlenschen moesten ge-
durend pompen. Wijl zouden dan dón
schoener trachten te slleepen, Oml er
stuur in te krijgen. En dit gelókte unlet
IbóvenmiensohéHijke kracht. Het schip was
reddeloos. Het ging Om) de mienschen,
Zoodat Wij( het schip op een goede pliaats
achter den Westbóut lieten stranden;
Toen gelukte het ons oim de menschdn.
in veiligheid te brengen. Het was een,
Belgische Loodsboot, thuis behoonende te
Wissimgen. tmiet elf mienschen 6 man
equipage en 5 loodsen. Nog nooit had
den wijl zulke Imenschien zoo dankbaar
en blijlde gezien als deze. Zijl getuigen
en waardeeren dit nog altijld. De Belgi
sche regeering deed ons een verzoek;
wat wüjl het liefst zouden hebben gehad:
geld of een, eereteeken. Het eerste (heb
ben wHj' aamgenoimlem, zoodat de Belgi
sche Regeering ons Eén honderd gulden
voor ons vijVen heeft gezonden".
Tot zoovel' de aanteekeningen van w'ij1-
len den heer Nelis van der Küóoster.
Zoo hebben toen In trouwle samen
werking, onzer zeer moeilijke omstandig
heden, het personeel" van de kustwacht
en de blemianniing van de Reddingsboot
de redding vain elf mienschen bevorderd.
Een eeresaluut aan al deze dappere
mannen.
B. W. G. B,.
VOOR DE HUISVROUW
Onz« schoanan
zullen ongetwijfeld langer dienst moeten
doen. Hoe voorkomen we nu de barsten
en rimpels en hoe kunnen we de slij
tage wat tegen gaan?
Een geregeld onderhoud is tegen alle
kwalen het beste middel. Een goede
kwaliteit schoenwas, dun op het leer,
nadat het eerst grondig van stof en vuil
ontdaan is, uitgestreken, houdt het leer
soepel en veerkrachtig. De was voor
komt het indringen van vocht en vuil
en zorgt voor een schoon en glimmend
uiterlijk. Geregeld poetsen en met mate
de was gebruiken, is de eerste voor
waarde voor het zuinig omgaan met ons
schoeisel. Vlekken kan men op gewoon
leer verwijderen met een weinig lauw
water. Vlekken op fijn leerwerk ver
wijderen we door heel luchtig te wrijven
met een watje in tetra gedoopt. Het ge
bruik van speciale vlekkenmiddeltjes en
vlekken-crèmes is meestal niet aan te
raden. Ze bevatten oplosmiddeltjes voor
alle vlekken en tasten daardoor het leer
te veel aan, zoodat men vaak tot de
conclusie komt, dat het middel erger
is dan de kwaal. De levensduur der
schoenzolen kan men belangrijk verlen
gen door nieuwe zolen in te smeren met
lijnolie, slaolie of desnoods levertraan.
Lijnolie werkt zeer goed. De olie moet
herhaalde malen krachtig in het leer
gewreven worden. Lijnolie moet een paar
uur intrekken, waarna het leer niet meer
vettig mag aanvoelen. Slaolie en lever
traan Jipnnen éénmaal ingewreven wor
den en moeten met mate aangewend
worden.
hUt huis houden op het dienblad
Hoeveel km. zou een huisvrouw per
dag afleggen? Van de kamer naar de
keuken, van de keuken naar de voor
deur, zijn kleine wandelingetjes, maar
ettelijke keeren afgelegd worden het
ware afstandsmarschen.
Het heen en weer draven met eventjes
dit en dan weer eventjes dat wegbrengen
neemt heel wat tijd in beslag, om van:
de extra inspanning maar niet eens te
spreken. Overleg, nadenken en gebruik
maken van hulpmiddelen kunnen hier
heel wat tijd besparen. Het dienblad (of
een mandje) is voor deze zaken een
ideaal hulpmiddel. Niet alleen voor het
afruimen van de etens-tafel, maar ook
voor het gebruik tijdens de kamerbenr-
ten. Al het werkmateriaal kan zoo in
één slag op de plaats van bestemming
gebracht worden en al de voorwerpen
die men tijdens het werk naar elders
moet verhuizen, kunnen hier op verza
meld worden. Het dienblad kan duizend
diensten bewijzen mits we ons maar
aanwennen het steeds bij de hand te
hebben. Het mandje voor de boodschap
pen bij de deur, het blad voor kamer-
gebruik is niet alleen om iets te presen-
teeren maar om onszelf er mee te be
dienen. Het zijn hulpmiddelen, die het
efficient werken ten zeerste bevorderen.
DAMRUBRIEK
Corespondentie: Bureau van dit blad,
onder motto: „Damrubriek".
Voordeel in de oplening.
Wit:
Ziwórt:
1. 31—26
19—23
2. 37—31
14—19
3. 41—37
10-14
4. 33—28
5—10
5. 39—33
20—25
6. 31—27
17-21
7. 26x17
11x31
8. 36x27
14—20?
Hoewel voor de handliggend is deze
Zet van z'w'art toch fout. want dan ver
volgt Wit mfet: 27—22, 32x21, 46x37, 38—
32 en 34x5!
Gorr|. A. J. F. U'w prcMeem is miiji
niet duidelijk. Vermóedelijk heeft U en
kele fouten gem'aakt (bfij' het noteeren.
Wilt U een en ander nog eens nazien
en opnieuW inzenden?
Vraagstuk 16 (B).
1 2 3 4 5
46 47 48 49 50
Zwlart: 7. 14, 17, 18, 25, 26, 40.
Wit: 28, 95, 96, 98, 49, 44, 47.
Wit speelt en wint.
Oplossingen uiterlijk 10 dagen na plaat
sing.