BONS, DIE GELDIG ZIJN BOTER, MARGARINE en VET. - Van 10 Maart tot en met 16 Maart geeft de met 07 genummerde bon van de boterkaart en van de vetkaart recht op het koopen van een half pond boter, of een half pond margarine, of twee ons vet naa? keuze (ook geldig tot 23 Maart). BROOD. Van Maandag 10 Maart tot en met Zondag 16 Maart a.s. geeft elke der met 07 genummerde bonnen van de broodkaart recht op het koopen van ongeveer 100 gram brood. Voorts geeft de met „6" genummerde "bton van de bloem'kaart tot en met Zon dag 23 Maart a.s. elk recht op het koo pen van 50 gram brood. GEBAK. Bon „07" van de broodkaart een rantsoen gebak. Van „05" van de bloem- kaart een half rantsoen gebak. EIEREN. Van 10 Maart tot en met 16 Maart bon „91" (algemeen) één ei (ook geldig tot én met 23 Maart). SUIKER. Van 17 Febr. tot en met 16 Maart bon 06 (algemeen) (1 k.g.) VLEESCH en VLEESCHWAREN. Van 10 Maart tot en met 19 Maart (ook geldig tot en met 22 Maart) bonnen 07 vleesch voor:100 gram vleesch (been inbegrepen) of een rantsoen vleeschwaren. Bonnen „07 worst vleeschwaren" zelfde periode voor een rantsoen vleeschwaren. KAAS. Van Maandag 10 Maart tot en met Zondag 23 Maart a.s. geven de met 61 en 71 genummerde bonnen van de „bonkaart algemeen" elk recht op het koopen van 100 gram kaas. De bónnen, welke op 9 Maart nog niet gebruikt zijn blijven voorts nog geldig tot en met Zondag1 6 April. (De 'bonnen, die na afloop van een veertiendaagsche periode nog niet ge bruikt zijn blijven daarna nog 2 weken geldig. Hierdoor blijft de mogelijkheid bestaan om voor vier bonnen tegelijk kaas te koopen). RIJST.. Van Maandag 24 Februari tot en met Zondag 23 Maart a.s. geeft de miet „11" genummerde blom van de „bonkaart algemeen" recht op het koopen van 250 gram rijst of rijlsteraueel of rijstebloem of rijstgries of gruttemeel (gemlengd meel) HAVERMOUT. Van Maandag 24 Februari tot en met Zondag 20 April a.s. geeft de met „07" genummerde bon van de „bonkaart algemeen" recht op het koo pen van 250 gram havermout of haver vlokken of haveibloem of aardiappemmeel- vlokken of gort of gortmout of grutten. TELEGRAMMEN dhr. -Sr L. Vijverberg. In 1939 overleed de secretaris. In Zijtn plaats Werd op 13 Maart 1940 zlijln zoon Adr. Hage Rz. als_opvolger benoemd. Het tegenwoor dige 'bestuur bestaat nu uit C. Hooger- land, voorz.; A. Hage, seor.; G. Goud zwaard, penningm!.; C. Heulie .en S. LI- Vijverberg, keurmeesters en Abr. Vijver, 'berg en P. W. v. d, Bos als comlmissa- ris. De vereeniging wierd in 1916 opge richt Imiet een standkapitaal' van f221 en 88 lieden. POORTVLIET. Het bestuur van het Wa terschap Poortvliet heeft op 7 Maart j.l. aanbesteed het verzwaren van een ge deelte zeedijk aan de uitwateringssluis, met ongeveer het verwerken van 300 M3. grond, met het afsteken van 600 M2. graszetting. Inschrijvers waren M. Kors- Iman, ThoJen f3050; W. J. Geuze, Poort vliet f1175; A. v. d. Werff, Scherpenisse f1280. Het werk werd niet gegund. Maandagavond hield de Melkfedera- tie afd. Poortvliet haar algemeene jaar vergadering in het café W. J. Gunter Voorzitter dhr. W. C. A. de Rijke. Het bestuur stelde voor om ieder lid f 0,25 contributie per jaar te laten betalen, tot het verkrijgen van een kas, daar men met geen nadeelig slot het jaar in kan gaan. Dit werd idoar de lieden] aangenomen. Met algemeene stemmen werd het bestuur herkozen. Tot afge vaardigden naar de Kring werden ge kozen de heeren W. C. A. de Rijke en P. v. d. Malie. Na rondvraag volgde slui tingen Dé laatst gehouden collecte W.H.N. heeft in deze gemeente opgebracht f 22,84 ST.-MAARTENSDIJK. Aan keurlioonen Werd ingevolge die vleeschkeuringswet in deze gemleente over de maand Februari iontvangen een bedrag van f70.—. Aan keuring werden 14 slachtdieren onder worpen. KERKNIEUWS Ned. Herv. Kerk. Bedankt voor Westbroek; ds. P. de Looze te IJssellmuiden. ST.-MAARTENSDIJK. Ned. Ger. Gem. 16 Maart dhr. Mieras van Axel. MARKTBERICHTEN Boterprljs-commissie f 1,01. RADIONIEUWS WinUrhulp N«d«rland Venavond zal de heer C. Piek, direct teur-goneraal van WHN, van 18.45—19 uur over beide zenders een radiotoe spraak betreffend® de Winterhulp houden DE OOSTMARK DRIE JAREN BIJ DUITSCHLAND. Woensdagavond ofm/streeks 9 uur is de Führer plotseling te Linz aangekolmen om' deel te nemen aan de herdenkings plechtigheid naar aanleiding van het feit. idat drie jaren gelleden de Oostmark weer bijl het Duitscbe Rijk is gekomen. De bevolking bereidde den Führer ee,n 1 geestdriftige ontvangst. In die Festhalle heeft Hitler ieen redevoering uitgespro- j ken. De Führer herinnerde aan Maart j 1938, waarop het Duitsche volk zich naar binnen aaneensloot en de volkskracht naar buiten werd gemobiliseerd en b'e- slioot imlet zijn onwrikbaar vertrouwen in de overwinning tot uiting te brem- gen. De 40.000 aanwezigen brachten den Führer na de rede een geestdriftige hull- j de- Ook Rijksminister Göbbelis heeft te Linz een rede gehouden mót ais onder. 1 werp„de internationale klassenstrijd", BOMMEN OP DUITSCHE STEDEN. Naar het DNB verneemt zijn Woens dagnacht een aantal Britsche vliegtuigen boven Duitsch gebied verschenen. Zijl vie len twee steden in Noord-Duitschlandi en Berilijn aan. Volgens de tot dusverre ontvangen berichten heeft de Duitsche afweer vijf vijandelijke vliegtuigen neer. geschoten. De Britsche aanval op Berlijn was de eerste weer sedert 82 dagen. DUITSCHE STEDEN AANGEVALLEN. In den af geloop en nacht, aldus m'el'dt Ihet DNB uit Berjl'ifn, hebben Britsche gevechtsvliegtuigen de Rijkshoofdstad, Bremen en Hamburg aangevafllen. De aaoj-. vali' w'as. zooals gewoonlijk, gericht op (woonwijken. Branden konden in de imiees. te gevallen reeds bij! het ontstaan ge- (bll'uscht worden. Benige woonhuizen wer den beschadigd. De militaire en militair- eeomom'isebe schade is ombteteekenend. Volgens de ontvangen berichten werd een aantal' personen gedood m gewond. Nachtjagers en afweerarti'llerie dwongen den tegenstandier op verschillende plaat, sen 'een anderen koers in te slaan of! te vroeg zijn Womlmón neer te werpen. Tot dusver is bericht ontvangen van het neerschieten van tien vij'andefl'ijke vlieg tuigen. Verwacht Wordt dat de tegenstan der nog miear verliezen heeft geleden. ENGELAND UIT DE LUCHT BESTOOKT. Volgens berichten van den Britsehen nieuwsdienst van hedenochtend zijn Duit sche gevechtsvliegtuigen Engeland bin- lien gevlogen. In bijna alle deelen van Engeland heeft men de toestellen ge- hoord, vooral in het Zuid-Westen, de Midlands en in het Zuiden. Een stad in het NoordWesten van Engeland is door de Duitsche gevechtsvliegtuigen he vig aangevallen. De aanval heeft toit de j vroege ochtenduren geduurd. Een an dere hevige aanval is ingezet op een stad in Zuid-West Wales. BOMAANVALLEN OP LIVERPOOL. Sterke afdeeïingeb Duitsche, gevechts,- vüetuigen hebben Woensdagnacht, na,ar het DNB verneemt, voor dien oorlog be langrijke 'doelen in die stad en de: haven van Liverpool aangevallen. Men kom goed geplaatste treffers ien hevige branden •waarnemen. GEEN SOLDATEN IN HONGARIJE OPGEROEPEN. Het Hbngaarsche TeülegraaifagentscWap publiceert de volgende miededeeling; On verantwoordelijke elementen hebben ge ruchten verspreid, volgens wtelke in Hon garije soldaten worden opgeroiepen en in bepaalde gr,enssectoiren troepen geconcen treerd zouden worden. Het Hbngaarsche Telegraaf agentschap wordt van bevoeg de zijde gemachtigd mede te deelien, dat van deze berichten geen woord waar is. FJRANSCHE KOOPVAARDER OPGEBRACHT. I Volgens te Roim'e uit Spaalnsche btoin 'Ontvangen bericht, is een Fransche koop- vaarder Woensdag door EngeüSche par 1 trouillleschepen in de straat van Gib'ral1- tar aangehouden en, naar Gibraltar opgo- bracht. Dit is het eerste Fransche schap, dat na de verklaring van Vichy tegen de Britsche bttbkkade door de Engel- scheh is opgebracht. HEVIGE GEVECHTEN AAN HET AL- BANEESCHE FRONT. De „Politica" te Belgrado meldt uit Saloniki, dat volgens van het front ont vangen berichten, de gevechtsactie aan het Albaneesche front nog steeds toe neemt. De aandacht der militaire krin gen blijft gericht op het centrale front, waar zware, bloedige gevechten gaande zijn. Aan beide zijden was de aanval gisteravond verscherpt. De luchtmacht heeft in 'de gevechten een groot aandeel. In Zweden zijn thans 35.000 voertuigen met gasgeneratoren in gebruik; midden 1940 waren er nog 70.000 met benzine ge dreven voertuigen. Van de genoemde 35.000 voertuigen zijn er 20.000 vracht auto's. In Februari zullen de gasgenera toren naar raming ongeveer 170.000 ku bieke meter houtskool en 82.000 kubieke meter motorbrandhout hebben gebruikt. Hoe staat de maan Van lichte (uitgaans) en donkere (thuisbljjf) avonden Nieuwe Eerste Volle Laatste maan kwartier maan kwartier 3 Maart op onder 13 19.59 7.52 (Volle maan) 14 21.20 8.21 15 22.51 8.47 16 0.02 9.23 17 1.18 9.59 18 1.48 10.41 19 2.26 11.29 20 3.27 12.23 (Laatiste kwartier) 21 4.18 13.22 22 5.03 14.26 23 5.39 15.31 24 6.08 16.3& 25 6.34 17.43 26 6.58 18.48 27 7.21 19.52 (Nieuwe maan) 28 7.44 20.55 29 8.07 21.59 30 8.33 23.01 31 9.01 0.01 PREDIKBEURTEN INGEZONDEN STUKKEN (Van Ingezonden stukken, geplaatst of ongeplaatst, wordt de copy niet terug gegeven. Op anoniem of zonder duide lijk geschreven handteekening toegezon den stukken 'wordt geen acht geslagen. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te verkorten, of te veranderen op een wijze, die naar haar meening ze geschikt maakt voor opne ming, zonder dat de bedoeling gewij zigd wordt). Zondag 16 Maart. Kerkwerve. 3 30 ure, ds. Veen. Serooskerke. 11 ure, ds. Veen. Burgh. 11 ure, ds. Sarsber. Renesse. 3 30 ure, ds. r. Griethuijsen van Noordgouwe. Noordwelle. 11 ure, oand, v. Drimmelen Haamstede. 3.30 ure, ds. Saraber van Burgh. Geref. kerk. 11 en 3.30 ure, ds. Voorneveld. Geref. gem. 11 en 3.30 ure, Leesdienst. Eikerzee. 11 ure, ds. Bosobloo. Geref. kerk. 11 en 3 40 ure, ds. Voorneveld van Haamstede. Brouwershaven. 11, ds. Ninok Blok en 1 ure, Jeugdkerk. Geref. kerk. 11 en. 3.30 ure, ds. Meester. Zonnemaire. 3.30 ure, ds. den Hol lander ran Haamstede. Geref. kerk. 11 en 3 30 ure, ds. v. d. Linde. Noordgouwe. 3.30 ure, ds. v. Griet- huijsen. Dreischor. 11 ure, ds. Siesen. Ouwerkerk. 11 ure, ds. Heijboer. Nieuwerkerk. 11 ure, ds. Westerhof. Geref. kerk. 11, ds. Venema en 3 30 nre, Leesdienst. Geref. gem. 11, 3 en 7 ure, Leesdienst. Oosterland. 11, dr. Weeda en 3.30 nre, idem (DoopBbed.) Geref. kerk, 11, Lees dienst en 3.30 ure, ds. Venema Geref. Gem. 11, 3.30 en 7 ure, Leesdienst. Sirjansland. 11 ure, ds. Aalbers. Bruinisse. 10, Leeskerk en 2 30 ure, ds. Aalbers van Sirjansland. Geref. kerk. 10 en 5 nre, ds. Unger. Geref. gem. 10, 2 en 6 ure, ds. Berth van Nieuwerkerk. Oud geref. kerk. 10 30 en 2.30 en 6 ure, Leeskerk. A.-J.-Polder. Geref. kerk. 11 en 3.30 ure, da. Spoelstra. Bt.-VlHpslaad. 11 en 3,30 ure, ds. Ver schoor. Geref. gem. 11, 3.30 en 7 ure, Leesdienst. Oud-geref. kerk. 10.30, 3.30 en 7 ure, Leesdienst. Tholen. 10, ds. r. Griethuysen van St.-Annaland en 2.30 ure, ds. BatelaaD. Geref. kerk. 10 en 2 30 ure, oand. r. Mane van Zeist. Geref. gem. 10, 2.30 en 6 ure, Leesdienst, Vrije geref. gem. 10, 2 30 en 6 ure, Leesdienst. St.-Maartensdijk. 11, ds. de Bres en 330 ure, Leesdienst. Ned. geref. gem. 11, 3.30 en 7 are, Leesdienst. Oud-geref. gem. 11, 3.30 en 7 ure, Leesdienst. Oud-Vossemeer. 11 en 3.30 ure, ds. v. Eist. Geref. kerk. 11 en 3,30 ure, ds. Vreugdenhil. Oud-geref. kerk. 11, 3.30 en 7 are, Leesdienst. Poortvliet. 11, Leesdienst en 3.30 ure, ds. v. d. Heuvel. Geref. kerk. 11 en 3 30 ure, ds. Steenblok van Rotterdam. Geref. gem. 11 en 3 30 nre, Leesdienst. Soherpenisse. 11 en 3.30 ure. ds. de Haan. Geref. gem. 11, 3.30 en 7.30 ure, Leesdienst. Stavenisse. 11, de. Batelaan van Tholen (Doopsbed en 4 ure, Leeskerk. Oud-geref. kerk. 1110, 3.40 en 7.10 ure, Leeskerk, St.-Annaland. 11 en 3.30 ure, ds. v. Griethuysen. Gere', gem. 11.10, 3.40 en 7.10 ure, Leeskerk. MATSOEOKA'S LOOPBAAN De Japansche minister van buitenland- sche zaken, Josoeke Matsoeoka, werd in 1880 in de provincie Jamagoetsji geboren. Hij studeerde in de Veer. Staten aan de universiteit te Oregon in de rechten en trad na zijn terugkeer in Japan in dienst van het departement van buitenlandsche zaken, waar hij in 1904 legatlesecrataris werd. In 1914 werd hij eerste secretaris aan de Japansche ambassade te Washing ton. In 1916 werd hij benoemd tot secre taris van den toenmaligen minister van buitenlandsche zaken en in 1919 lid van de Japansche delegatie op de vredes conferentie te Versailles. Na deze con ferentie er liet hij den buitenlandschen dienst. Van 1921 tot 1926 was hij directeur van de zuid-Mandsjoerijsche spoorweg maatschappij en in 1927 werd hij tot vice-president van deze onderneming be noemd. In 1930 werd hij tot lid van den Japanschen Rijksdag gekozen en in 1932 nam hij deel aan de vergaderingen van den Volkenbond te Genève, waar hij het Japansche standpunt in het Mandsjoerij- sche conflict krachtig verdedigt het .Rapport Lytton" dat Japan het recht tot een nieuwe ordening in Mandsjoerije ontzegde, bestrijdt, en tenslotte het ver trek van Japan uit de liga van Genève aankondigt. In 1933 legde hij zijn mandaat in den rijksdag neer om zich te wijden aan de vereeniging der Japansche partijen tot een eenheidspartij. In 1935 wordt hij pre sident. van den Manidsjoerijschen spoor weg en in 1937 adviseur van het kabinet. In Juli 1940 wordt hij, na aftreden van de regeering Jonai, minister van buiten landsche zaken in het kabinet Konoje. De loopbaan van den thans 61-jarigen minister duidt op de ongewone energie en vastberadenheid van dezen man, die alle moeilijkheden overwint en de doel einden nastreeft, die hij in het belang van zijn land juist acht. Als vice-president en president van de Zuid-Mandsjoerijsche spoorwegmaatschap pij gaf hij op een hoogst verantwoorde lijken post leiding aan den geweldigen economischen opbouw van Japan in Mandsjoekwo en schiep hij voor Japan een economische basis, die het land van de Engelsche en Amerikaansche dreige menten onafhankelijk maakte. Als minister van buitenlandsche zaken was het zijn taak Japan los te maken uit de gevaarlijke verbindingen met En geland en Amerika, daar hij had ingezien dat deze twee staten den opbouw van een Japansche-invloedssfeer in het Verre Oosten in den weg stonden, Van toen af aan voerde Matsoeoka ongehinderd de politiek, die leidde tot het sluiten van het driemogendheden-pact. UIT VROEGER DAGEN Harinnaringan aan den storm van 30 Saptembar 1911 En nu de tocht van de réddingsbólot in diehi verschrikkbiijfcein storm). Uit aan- teeen/ngen, tmlijl iweieer verstrekt door nu wijlen den heer van der Klooster, kan' ik ook dit verslag wieergeven. Ik1 volg weer Zoo na mógelijk het geschre vene: „30 September 1911 's nachts imieldde de kustwacht van Westenschouwón, dat er op den Banjaard noodvuren Werden gezien b'iji 'een vreeselijke stohmi uit het N.W., die alles verwóestte. Omi uit tel gaan imJet de reddingsbloot, daair was geen gedachte van. In den (mórgen ba daarde de storm, tmiaair de Zee was zoo woest als wijl nog niet hadden beleefd. Met Iden dag, circa 8 ure, zóu den wej eens trachten hulp te gaan verleenen; onze "motor had een kracht van 24 P.K. De stroom! was ons muee len telkens wer den wijl weder teruggeslagen, zoodat we lom) 10 ure nog op dezelfde hooglte/ Waren. Toen kwami de wind iets Noor delijker en Wij! besloten om1 kleine zeilen bijl te zetten. Dit ging somltij'ds nogali goed. mJaar Wanneer Wijl onze zeilen móés1, ten Imlinderen voor den. storm, dan ble ven We Imlaar op dezelfde hoogte. Circa 12 uur bbdaarde de stormi in het geheel, zoodat Wiji het mu maar sneer te doen hadden imlet de brandende Zeeën; w<aeir wij' door (móesten op den Banjaard. Wijl be speurden. achter de Zeehondenplaat een Acodssehoener, die ook aan de golven der zee toebehoorde- Oml half tWee wa ren wijl den schoener zoo kort gana-< derd, dat Wijl haair te kennen kenden] geven, dat de ankers móesten worden uitgestoken. Verbinding maken ojn de tnuenschen te redden, daajr wias geen (sprake van. Daa|r het laag water begon te worden, de schoener (móest de zee gehoor wezen... zlijln. ankelrlierem aan stuk ken en gelukkig kwiami de schoener uit zlijln gevaarlijkste toestand. Wijl deden hemi weer naderen en deel den de bemanning imede, dat zijl zeili tmloesten Ibij'zettan ien ons voAgón; de fmlenschen tmaakten Ons echter blekend, dat alle zeilen waren wieggestoirmd en verlangden, dat wij' hen zouden overi- neimien, omdat zijl al zqo veel waren overkomen. De imlenschen moesten ge- durend pompen. Wijl zouden dan dón schoener trachten te slleepen, Oml er stuur in te krijgen. En dit gelókte unlet IbóvenmiensohéHijke kracht. Het schip was reddeloos. Het ging Om) de mienschen, Zoodat Wij( het schip op een goede pliaats achter den Westbóut lieten stranden; Toen gelukte het ons oim de menschdn. in veiligheid te brengen. Het was een, Belgische Loodsboot, thuis behoonende te Wissimgen. tmiet elf mienschen 6 man equipage en 5 loodsen. Nog nooit had den wijl zulke Imenschien zoo dankbaar en blijlde gezien als deze. Zijl getuigen en waardeeren dit nog altijld. De Belgi sche regeering deed ons een verzoek; wat wüjl het liefst zouden hebben gehad: geld of een, eereteeken. Het eerste (heb ben wHj' aamgenoimlem, zoodat de Belgi sche Regeering ons Eén honderd gulden voor ons vijVen heeft gezonden". Tot zoovel' de aanteekeningen van w'ij1- len den heer Nelis van der Küóoster. Zoo hebben toen In trouwle samen werking, onzer zeer moeilijke omstandig heden, het personeel" van de kustwacht en de blemianniing van de Reddingsboot de redding vain elf mienschen bevorderd. Een eeresaluut aan al deze dappere mannen. B. W. G. B,. VOOR DE HUISVROUW Onz« schoanan zullen ongetwijfeld langer dienst moeten doen. Hoe voorkomen we nu de barsten en rimpels en hoe kunnen we de slij tage wat tegen gaan? Een geregeld onderhoud is tegen alle kwalen het beste middel. Een goede kwaliteit schoenwas, dun op het leer, nadat het eerst grondig van stof en vuil ontdaan is, uitgestreken, houdt het leer soepel en veerkrachtig. De was voor komt het indringen van vocht en vuil en zorgt voor een schoon en glimmend uiterlijk. Geregeld poetsen en met mate de was gebruiken, is de eerste voor waarde voor het zuinig omgaan met ons schoeisel. Vlekken kan men op gewoon leer verwijderen met een weinig lauw water. Vlekken op fijn leerwerk ver wijderen we door heel luchtig te wrijven met een watje in tetra gedoopt. Het ge bruik van speciale vlekkenmiddeltjes en vlekken-crèmes is meestal niet aan te raden. Ze bevatten oplosmiddeltjes voor alle vlekken en tasten daardoor het leer te veel aan, zoodat men vaak tot de conclusie komt, dat het middel erger is dan de kwaal. De levensduur der schoenzolen kan men belangrijk verlen gen door nieuwe zolen in te smeren met lijnolie, slaolie of desnoods levertraan. Lijnolie werkt zeer goed. De olie moet herhaalde malen krachtig in het leer gewreven worden. Lijnolie moet een paar uur intrekken, waarna het leer niet meer vettig mag aanvoelen. Slaolie en lever traan Jipnnen éénmaal ingewreven wor den en moeten met mate aangewend worden. hUt huis houden op het dienblad Hoeveel km. zou een huisvrouw per dag afleggen? Van de kamer naar de keuken, van de keuken naar de voor deur, zijn kleine wandelingetjes, maar ettelijke keeren afgelegd worden het ware afstandsmarschen. Het heen en weer draven met eventjes dit en dan weer eventjes dat wegbrengen neemt heel wat tijd in beslag, om van: de extra inspanning maar niet eens te spreken. Overleg, nadenken en gebruik maken van hulpmiddelen kunnen hier heel wat tijd besparen. Het dienblad (of een mandje) is voor deze zaken een ideaal hulpmiddel. Niet alleen voor het afruimen van de etens-tafel, maar ook voor het gebruik tijdens de kamerbenr- ten. Al het werkmateriaal kan zoo in één slag op de plaats van bestemming gebracht worden en al de voorwerpen die men tijdens het werk naar elders moet verhuizen, kunnen hier op verza meld worden. Het dienblad kan duizend diensten bewijzen mits we ons maar aanwennen het steeds bij de hand te hebben. Het mandje voor de boodschap pen bij de deur, het blad voor kamer- gebruik is niet alleen om iets te presen- teeren maar om onszelf er mee te be dienen. Het zijn hulpmiddelen, die het efficient werken ten zeerste bevorderen. DAMRUBRIEK Corespondentie: Bureau van dit blad, onder motto: „Damrubriek". Voordeel in de oplening. Wit: Ziwórt: 1. 31—26 19—23 2. 37—31 14—19 3. 41—37 10-14 4. 33—28 5—10 5. 39—33 20—25 6. 31—27 17-21 7. 26x17 11x31 8. 36x27 14—20? Hoewel voor de handliggend is deze Zet van z'w'art toch fout. want dan ver volgt Wit mfet: 27—22, 32x21, 46x37, 38— 32 en 34x5! Gorr|. A. J. F. U'w prcMeem is miiji niet duidelijk. Vermóedelijk heeft U en kele fouten gem'aakt (bfij' het noteeren. Wilt U een en ander nog eens nazien en opnieuW inzenden? Vraagstuk 16 (B). 1 2 3 4 5 46 47 48 49 50 Zwlart: 7. 14, 17, 18, 25, 26, 40. Wit: 28, 95, 96, 98, 49, 44, 47. Wit speelt en wint. Oplossingen uiterlijk 10 dagen na plaat sing.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1941 | | pagina 3