ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
MAANDAG 9 DECEMBER 1940
Geabonneerden op ons blad
Kern
ABONNEMENT
OP6EN<
ZKRfKZEESOC COUBAMT
1707-168»
Prijs fl.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee
f 1.80. Voor het buitenland f 10.00 p. jaar.
Afzonderlijke nummers 6 cent Ver
schijnt dagelijks, behalve 's Zondags.
Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
97STE JAARGANG No. 14514
ADVERTENTIES
Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 cent.
Bij contract speciale prijzen. Grootte der
letters naar plaatsruimte. „Succesjes"
60 cent. Inzending tot 's morgens 8 uur
PIETRO BADOGLIO
organisator van da itaiiaansche
strijdmacht
Pietno Badoglio, dief vam den genera -
len staf en organisator van het Italiaan-
iscftie leger, behoort tot die generatie-
van Italianen, die de nederlaag van de
Italianen in den slag van Adoea hebbfen.
medegemaakt, in. 1896. Aan dezen slag
inam hij als jong luitenant deel. Spoe
dig daarop ontmoeten Wij1 Badoglio we.
(der in den generalen staf, nadat hiji
gedurende drie jaar de Militaire Aca
demie had bezjodht.
In haogere kringen 'wierd men opmerk
zaam op zijn militaire tallentdn, toen?
hiji in den Tripolitaajisdien oorl'og bij:
Zansar een belangrijk militair succes
wist te behalen op de Turken. Hoe hoog,
men zijn kundigheden aansloeg, blijkt
wiel hieruit, dat hij: im den neteligen toe
stand, i waar in Italië zich. tijdens den we.
reldoiotrlog bevond, tot chef van den ge
nerale1.» staf werd benoemd.
Na den wereldoorlog vertegenwoordig,
de Badoglioi Zijln land gedurende eenigen
tijd als gezant in de republiek Brazilië,
doöh in 1926 kreeg hij' van het intus-i
sc'hen fascistisch geworden Italië opdracht
om de Ialiaansdhil legerleiding te reor-
ganiseeren. Van deze nieuWie taak kweet
Badoglio; zich niet grooten ijver en taaie
energie en mlet buitengewoion succes.
De kracht ien de strijdvaardigheid van
het Itaiiaansche leger is voor een groot
deel Badoglloi's Werk. Nadat hij; reeds
in het jaar 1926 benoemld was toit Maar
schalk verhief de Koning van Italië hem
drie jaar later tot Markies van Sab|oit;no,
waardoor hiji zijn intrede deed in dep
adelstand.
Zeven weken na het begin van den.
oorlog in Abessyinië nam de Maarschalk
het opperbevel in handen. Vijf maan
den later trok hij! aan het hjoofd vam
zijn zegevierende troepen Addis Abeba
binnen. Bij dezen stputmoedigen veld
tocht vond Badolio gelegenheid, in hooge
mate het bewijis te leveren van zijn
militaire bekwaamheden. Als hertog van
Addis Abeba, keerde de zegevierende
Maarschalk uit Abessyinië terug- Thans;
is hij op Zijn verzioek afgetreden tenl
gunste ©ener jongere kracht.
OM DE SCHATTEN VAN VIGO
Een gezonken zilvervloot
De oude Spaansche stad aan de boor
den van den Atlantischen Oceaan, Vigo,
zal misschien weldra de aigemeene aan
dacht opeischen. Aanleiding daartoe zal
de verleende vergunning zijn, om po
gingen in het werk te stellen de schepen
te bergen, die sedert het jaar 1702 daar
buiten op de reede op den bodem van
de zee rusten. In genoemd jaar wilde
een vloot van 19 Spaansche schepen
haar kostbare lading goud, zilver en
edelsteenen in veiligheid brengen voor
de Engelsche kapers, die haar vervolg
den. Toen dit niet mogelijk bleek, brach
ten de kapiteins hun eigen schepen tot
zinken, liever dan ze in handen van den
vijand te later, vallen.
Deze begraven schatten hebben reeds
lange jaren de begeerte opgewekt van
avontuurlijk aangelegde karakters. Reeds
in het jaar 1732 stelde een Spaansche
maatschappij pogingen in het werk om
ze aan het licht te brengen, doch slaagde
er slechts in, enkele kanonnen en gou
den dubloenen boven te brengen. Later
toog een Fransche maatschappij aan het
werk, doch zonder noemenswaardig suc
ces. In de 19e eeuw werden vijf pogingen
in het werk gesteld. In 1928 probeerde
men het met de modernste middelen,
doch tevergeefs. In Juli 1934 droeg de
Spaansche regeering het bergingswerk op
aan den Spaanschen ingenieur Manuel
Moxo y Duran. Tijdens den burgeroor
log stierf deze; en thans heeft zijn we
duwe verlof gekregen, het werk voort
te zetten. Van 11 schepen heeft men
reeds kunnen vaststellen, waar zij lig
gen. Het moeilijkste echter is, dat men
een laag slijk zal moeten doorboren ter
dikte van 8 meter.
Men zal gebruik maken van een Hol-
landsche vinding, die het mogelijk maakt
op 20 meter diepte te werken, zonder
dat de arbeiders last hebben van het
water. Zoo hoopt men in het bezit te
komen van den schat van 400 millioen
pesetas waartegenover wij Nederlan
ders, na het experiment met de „Kari-
mata", dat ons nog zoo versch in het
geheigen ligt, uitermate sceptisch staan.
DE LANGE WEG
NAAR TIPPERARY
geicheiden door de lersche Zee
„It's a loing may t;a Tipperary", zongen
de Engelsche soldaten. Het liedje van
het weemoedige verlangen van den Ier-
schen soldaat naar zijn geboorteland, dat,
in dgi wereldoorlog het meest geliefde
en beende oorlogsliedje werd, typeert
intusschun ook de verhouding tusschen
Ieren en Engelschen; voor de laatsten
is het altijd een lange weg geweest naar
Ierland. In weerwil van alle pogingen
van de Engelsehen, om het groene eiland
te verCngelsdhen, bfeef de smalle lersche
Zee de grens, die de beide volken
scheidde.
Stug en onbuigzaam stonden en staan
nog steeds de belangen van Groot-Brit-
tannië op machtspolitiek en strategisch
gebied en de vrijheidsdrang van het klei
ne lersche volk tegenover elkaar. Deze
wordt een onoverkomenlijken hinderpaal
voor Engelands verlangen, zijn Westelijke
flank te dekken en zich te verzekeren
van den vrijen toegang tot den Oceaan.
In de lersche oorlogen van de Elisa
beths en de Cromwells hebben zee-stra
tegische overwegingen nooit een rol ge
speeld. De tegenstelling tusschen het
Katholicisme en het Protestantisme vorm
den den grondslag tot deze eerste im
perialistische veroveringen. Alle heer-
schers van Engeland hebben sinds dien
tijd vastgehouden aan de richtlijnen van
het geweld, onverschillig of het ging
om de zuiver-Katholieke Ieren van het
Zuiden of om de Engelseh-Protestantsche
Ieren in het Noorden.
In deze middeleeuwen werd de grond
gelegd voor de onoverbrugbare kloof,
welke thans gaapt tusschen de bevol
kingen vam beid© eilanden. Deze kl)o|0f liet
zich ook niet overbruggen, toen de En
gelschen hun toevlucht namen tot mil
dere methoden, nadat zij hadden inge
zien dat de strenge methoden niets uit
haalden. Het lersche volk kan de dageii
vain Cxiolmlwiell! niet vergeten. En daarom
kan het op dit oogenblik niet anders
handelen, dan het doet, volgens de ver
klaring van De Valera, den tegenwoor-
digen President van de. lersche republiek
Duitsch weermachtsbericht
Londen en Porstmouth aangevallen
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakte Zaterdag bekend:
f Ondanks de slechte weersomstandig-
j heden vielen gevechtsvliegtuigen, zooals
f reeds is gemeld, in den nacht van Don-
1 derdag op Vrijdag Londen en Ports-
mouth aan. Talrijke bomtreffers ver-
oorzaakten geweldige branden. In den
I loop van den dag voerde het luchtwapen
j verkenningsvluchten en afzonderlijke aan-
vallen uit. In den nacht van Vrijdag op
I Zaterdag bestookten gevechtsvliegtuigen
Bristol en andere voor den oorlog be
langrijke doelen aan de Kanaalkust met
bommen.
De vijand ondernam in den nacht voor
Zaterdag geen enkele poging om het
Duitsche rijksgebied (binnen te vliegen.
Patrouillevaartuigen van de marine scho
ten twee Britsche torpedovliegtuigen neer
Van Duitsche zijde werden geen ver-
liezen geleden. Van de eergisteren als 1
vermist opgegeven Duitsche vliegtuigen 1
zijn er inmiddels nog twee teruggekeerd.
Italiaansch weermachtsbericht j
Luchtaanvallen op het Grioktche front j
Het Itaiiaansche hoofdkwartier meldt:
In Albanië blijft de vijand druk uitoefe- j
nen op onzen uitersten linkervleugel en
wel in het gebergte ten westen van J
Pogradedsji waarbij de activiteit van den i
vijand, aan het overige front beperkt j
blijft tot plaatselijke aanvallen in de 1
zóne van Argirocastro. Onze tegenaan- I
vallen hebben ons in staat gesteld ver-
scheidene stellingen te heroveren. f
Ondanks de zeer slechte weersomstan
digheden en het hevige afweervuur heeft
onze luchtmacht tal van aanvallen onder-
nomen, waarbij zij vrachtauto's en ravi- I
tailleeringsafdeelingen met bommen en 1
mitrailleurvuur bestookten, de wegen on-
begaanbaar miaiakie ©n de centra, iwiaar 1
de versterkingen tezamen komen, teister-
de. De militaire doelen van Zante en j
Arta zijn hevig gebombardeerd. Te Er- j
seke is een opslagplaats van munitie in
de lucht gevlogen.
DE BOTERSCHAARSCHTE
Consumptie van margarine, resp.
spijsolie zal verplicht worden
Van bevoegde zijde wordt medege-
gedeeld:
In vroegere jaren bedroeg van het
geheele spijsvettenverbruik van het Ne-
- derlaiï9sche volk het jpoteraandeel min
der dan 25 pet. Meer dan de hetft van
de boterproductie werd geëxporteerd,
voornamelijk naar Engeland. Dat is in
middels volkomen veranderd. Toen in
Juni bij den melkovervloed tot een groo
ter boterverbruik in Nederland moest
worden overgegaan, werd dat opgevat
als een diep ingrijpen in de hier te
lande bestaande gewoonten.
Merkwaardiger wijze is echter geble
ken, dat het Nederlandsche volk van
de mogelijkheid om boter in plaats van
margarine of spijsvetten te nemen, in
veel grootere mate gebruik heeft ge;
maakt dan van de zijde der Nederland
sche instanties aangenomen werd. Te
zamen met het feit, dat op sociale gron
den boter goedkooper kon worden
gekocht, leidde dit juist naar een omkee
ring van de tot nu bestaande verbruiks-
toestanden. De met het seizoen samen
hangende achteruitgang in de melkpro
ductie was oorzaak, dat 't boterverbruik,
dat boven verwachting was gestegen, niet
kan worden gehandhaafd in den tot nu
toe béstaanden VjOlien omvang.
Met het oog op deze veranderlijke
productieverhoudingen was reeds voor
November het betrekken van een weke-
lijksch rantsoen naar, keuze ook voor
margarine vrij gegeven. De Nederland
sche instanties hadden verwacht, dat deze
maatregel door de bevolking, die in strijd
met haar vroegere gewoonten, thans uit
sluitend boter gebruikt, dankbaar be
groet zou worden. In tegenstelling met
de verwachting is van de mogelijkheid
margarine inplaats van boter te betrek
ken, weinig of heelemaal geen gebruik
gemaakt. De beschikkingen van de be
voegde Nederlandsche instanties werden
daardoor zeer gestoord.
Voor de komende periode zal daarom
het betrekken van een zekere hoeveel
heid margarine, resp. spijsolie, verplicht
moeten worden gesteld; om een gelijk
matige en rechtvaardige verdeeling der
beschikbare boter te waarborgen.
Zooals de statistiek van de zuivelcen-
trale aanwijst, is zelfs- bij dezen maat
regel het aandeel van het boterverbruik
van de Nederlandsche bevolking nog veel
grooter dan in het voorjaar en de ex
port in wezen geringer.
De Nederlandsche bevolking moet zich
daarom aan de van het seizoen afhan
kelijke productieschommelingen bij het
verbruik aanpassen en voor het geval,
dat in de wintermaanden de behoefte
grooter is dan de productie, gebruik
maken van de andere ter beschikking
gestelde vetten.
AFLEVERING VAN
SLACHTVEE
Voorloopig* regeling tot 28 Februari
Het 0 rijksbureau voor voedselvoorzie
ning in oorlogstijd deelt mede:
Tengevolge van de vrees voor een
eventueele vordering, is het aanbod van
slachtvee in de laatste weken zoodanig
teruggeloopen, dat het noodzakelijk is,
maatregelen te nemen om een regelma
tige vleeschvoorziening te verzekeren.
Daartoe zal aan de houders van rundvee
de verplichting worden opgelegd om
door bemiddeling van een handelaar vol
gens onderstaande -schaal, rundvee
voor slacht doeleinden aan te
bieden.
Aanvankelijk zal bij de vaststelling van
het aantal stuks vee, dat iedere veehou
der moet aanbieden, uitsluitend worden
uitgegaan van het aantal stuks melk
en kalfkoeien, mestvee en stieren van
één jaar en ouder, dat volgens de ge
gevens, vermeld op de registratiekaart,
in November in zijn bezit was. Déze
regeling zal van kracht zijn tot 2 8 F e-
bruari 1941. Daarna zal een defini
tieve regeling worden ingevoerd
waarbij tevens rekening wordt gehouden
met den aard van het bedrijf en met
het aantal dieren, dat in de periode
van 25 November tot 28 Februari gele
verd is. Onder de aan te bieden dieren
behooren niet kalveren, rundvee met een
levend gewicht van minder dan 400 kg
en wrakke dieren. Wel zullen deze dieren
ook in het vervolg worden afgenomen.
Kennelijk drachtige dieren worden niet
overgenomen. t t
op Schouwen-Duiveland, Tholen en St. Philipsland,
die de courant op den dag van uitgifte van de
agenten niet ontvangen, gelieven zich te wenden
tot den Directeur.
Uit de Nieuwsbode
van vóór vijfentwintig jaar
Van 2 8 Dec. Het aantal leer
krachten der o.l. school te St.-Ma ar-
t e n s d ij k werd volgens de wet van
1890 op zeven gebracht.
Uit Bruinisse werden in de eer
ste week van December 1250 ton mosse
len verzonden. De prijs bedroeg fl,50
a f2,25 per ton. Het ruwe weer, gevolgd
door strenge vorst, benadeelde den han-
del.
Den 27 November stond de ther
mometer gemiddeld 13 graden te laag
en bereikte toen zijn laagste stand 10,4
gr. C., welke lage temperatuur slechts
23 Nov. 1858 werd overtroffen (—10,6
gr. C.)
Te 's-Gravenhage slaagde voor het
examen in de Fransche taal (M.O.A.),
de heer G. C C. Bethe te Voorburg.
Het gemeentebestuur van Brui
nisse gaf kennis van de voorgenomen
aanbesteding van een post- en telegraaf
kantoor met directeurswoning.
Het 9e en laatste zinkstuk, groot
2800 M2, werd te Kolijnsplaat naar
dè Vlietepolder gesleept en daar gezon
ken, Aan dezen calamiteuzen polder wer
den dien zomer f206.000 verwerkt.
Aan den Anna Frisopolder te K a m-
p er land werd eveneens een kostbaar
werk verricht, dat ruim f130,000 kostte
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
10 Deo. 11,35 5,09 17 38
Èf de vroeger geldende ttfdeaanwyzing
dient 1,40 uur te worden bffgevoegd.
Piatro Badoglio. da organisator
der (tal. weermacht, afgatraden
Om de schatten van een ge-
zenken vloot in ds baai van Vigo
Consumptie van margarine, resp.
spijs-olie zal verplicht worden
De Provinciale vloot moet her
steld en aangepast worden
Perspectieven openen zich voor
de havenstad Rotterdam
DE VERDUISTERING
Zonsondergang 9 Deo. 17 uur 25 min.
Zonsopgang 10 Deo. 9 uur 40 min.
Maan op: Maan onder:
9 Deo. 15 06 10 Déo. 4,43
Van zonsondergang tot zonsopgang
moet worden verduisterd.
Vale mam 14 Doe. Nieuwe maan 28 Dec.
De Amerikaan Henry Clarke is na een
gevaarlijken tocht, welke zestig da
gen geduurd heeft, in een zeilboot
met een uit zes personen bestaande be
manning aan boord uit Engeland te
Miami in Florida aangekomen. Hij ver
klaarde dat hij dit vaartuig, den schoe
ner Noroit, gekocht had omdat dit de
eenige mogelijkheid was om van Groot
Brittannië naar Amerika terug te keeren
en met zijn vrouw en kinderen Kerstmis
te vieren.
HOE ROTTERDAM WORDEN ZAL
II.
Men schrijft -ons:
Hoewiel de finesses van dit plan-Witte-
veem uiteraard nog in den nevel der on
bekendheid sdhuil gaan, zijtt de gnoate
trekken er vam in den loop der voorbij1-
gieganie (maanden tpch (wiel dusdanig be
kend gëwarden dat men zich een goed
beeld kaïn vormen van het nieuwe
Rotterdam. Ir. Witteveem en zijtri hel
pers standen vioor d© opgaive Rotterdam
'een nieuw centrum te geven, da.t zich
zou kunnen aanpassen bijl de grotote wij
ken, die iarllen behouden zijn gebleven.
Bovendien zijn in diat centrum enkele
graoite gebouwen gespaard gebleven, die
de steunpunten zullen worden van het
nieuw© stadscentrum. Er zijn te Rotter
dam 26.000 huizen, verdeeld over 345 stra
ten, verloren gegaan. Het nieuwe stads
centrum zal ve©l minder straten en veel
'minder huizen bevatten. Woningen ko
men er slechts weinige. Er zal in het
hart van Rotterdam een moderne
city verrijzen, opgebouwd uit groote
boulevards, drukke (winkelstraten en groo
te kantoorpanden.
Het oude Rotterdam bevatte reeds Neer-
lamd's mooiste boulevard d©n Cooi-
singel. Die Coalsingel is ook nu nog
de hartader van de Maasstad, hoe-
Iwiel er toch slechts enkele groote ge-,
bouwen gespaard zijtn gebleven, te we-
,'tem het raadhuis, het postkantoor (dat'
aan één Zijde oioik nog leelijk beschadigd
is) het beursgebouw aan de eene, het
café „Atlanta" aan de andere zijde, als
mede pp het Van Hogendorpplein de
Erasmusflat, het Schielandshuis en een
gedeelte van liet Bijenkorfgebouw, waar
in'juist deze.r dagen (weer het bekende
Warenhuisgeroezemoes zal terug keeren.
Aansluitend op dien CaolSingel groeit een
imposante Schie-bouievard. Tevens zullen
Pompenburgsingel ©n Goudsdie singel,
Blaak en Sdhiedamsche singel, alsmede
een geheel nieuwe verbinding tusschen
Beursplein ©n Oostplfein een complex van
breed© boulevards vormen, dat de kern
belooft te Worden van het nieuwe Rot
terdam- En dan komt er nog een prach
tige, Waterkeerende boulevard |op de
plaats van de Boompjes, waarmede men
Rotterdam tevens voor goed hoopt te
verlossen van de kelderoverstroomingen,
die zich bijl hoiogwiater steevast voorde
den en di© toch wel heeli slecht passen
b'ijl ©en wereldstad.
I De H Oi n g s t r a. a t Wordt zoodoend©
van haar Iwiaterkeerende taak beroofd,
maar zij1 zal vermoedelijk niet verdwij-
I nen, want als winkelstraat zal de
vermaarde Hoogstraat naar alle waar
schijnlijkheid terugkeeren. De boulevards
j Iwprden 60 meter breed, de groote plei-
1 inen krijgen een middellijn van eenige
j honderden meters, maar voor de iwin-
i kelstratem heeft men terecht van die
i groote breedten afgezien. De Hoogstraat
en nog enkele andere winkelstraten zul
len dan ook aanzienlijk smaller Worden,
veel smaller oiok dan de toegangswegen
to-t het centrum, zooals de Kruiskade^
Aert van Nesstraat, Van Oldenbarneveld-
straat. Binnenweg, Gedempte Glashaven,
Jonker Fransstraat, die allemaal groote
straten, de meeste met éénrichtingver-
keer, zullen Worden en 'die veelal 'Ook
een breedte van 40 meter zullen krijgen.
GroiOitsch van conceptie Worden ook de
spoorwegoomplexen. Het l©elijke Maas-
statioin komt geheel te vervallen, zoodat
het spoorwegverkeer zich volledig op
het nieu'w© DP-station zal coincentreeren,
dat middels e©n breeden Stationsweg met
het Hofplein verhanden zal worden.
Machtig zal de nieuw© bebouwing van
het voormalige Diergaardeterrein zich bij
dit geheel aansluiten met een groioten
Schouwburg aan het ze©r belangrijk wor
dende Kruisplein alls waardige afsluiting.
Het nieuwe Rotterdam wordt een stad
van groot handelsverkeer, druk haven
bedrijf en als tegenwicht elck-wat-wils
biedend© recreatie.
De Rijn blijft een belangrijke rivier,
en zal dit zelfs in toenemende mate zijin
als straks een kanaalverbinding tusschen
Rijn en D ona u tot stand zal zijn ge
komen. Het is volkomen logisch, dat aan
de monding van zulk een rivier een
groote, belangrijke stad zal liggen en
slechts kan men er oprecht verheugd
over zijn, dat men dit ook in moeilijke
en sombere tijden voortreffelijk blijkt in
te zien. Voor Rotterdam verbergt zich
achter de thans laag hangende wolken
een stralende zon!