ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE MAANDAG 9 DECEMBER 1940 Geabonneerden op ons blad Kern ABONNEMENT OP6EN< ZKRfKZEESOC COUBAMT 1707-168» Prijs fl.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee f 1.80. Voor het buitenland f 10.00 p. jaar. Afzonderlijke nummers 6 cent Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14514 ADVERTENTIES Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 cent. Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cent. Inzending tot 's morgens 8 uur PIETRO BADOGLIO organisator van da itaiiaansche strijdmacht Pietno Badoglio, dief vam den genera - len staf en organisator van het Italiaan- iscftie leger, behoort tot die generatie- van Italianen, die de nederlaag van de Italianen in den slag van Adoea hebbfen. medegemaakt, in. 1896. Aan dezen slag inam hij als jong luitenant deel. Spoe dig daarop ontmoeten Wij1 Badoglio we. (der in den generalen staf, nadat hiji gedurende drie jaar de Militaire Aca demie had bezjodht. In haogere kringen 'wierd men opmerk zaam op zijn militaire tallentdn, toen? hiji in den Tripolitaajisdien oorl'og bij: Zansar een belangrijk militair succes wist te behalen op de Turken. Hoe hoog, men zijn kundigheden aansloeg, blijkt wiel hieruit, dat hij: im den neteligen toe stand, i waar in Italië zich. tijdens den we. reldoiotrlog bevond, tot chef van den ge nerale1.» staf werd benoemd. Na den wereldoorlog vertegenwoordig, de Badoglioi Zijln land gedurende eenigen tijd als gezant in de republiek Brazilië, doöh in 1926 kreeg hij' van het intus-i sc'hen fascistisch geworden Italië opdracht om de Ialiaansdhil legerleiding te reor- ganiseeren. Van deze nieuWie taak kweet Badoglio; zich niet grooten ijver en taaie energie en mlet buitengewoion succes. De kracht ien de strijdvaardigheid van het Itaiiaansche leger is voor een groot deel Badoglloi's Werk. Nadat hij; reeds in het jaar 1926 benoemld was toit Maar schalk verhief de Koning van Italië hem drie jaar later tot Markies van Sab|oit;no, waardoor hiji zijn intrede deed in dep adelstand. Zeven weken na het begin van den. oorlog in Abessyinië nam de Maarschalk het opperbevel in handen. Vijf maan den later trok hij! aan het hjoofd vam zijn zegevierende troepen Addis Abeba binnen. Bij dezen stputmoedigen veld tocht vond Badolio gelegenheid, in hooge mate het bewijis te leveren van zijn militaire bekwaamheden. Als hertog van Addis Abeba, keerde de zegevierende Maarschalk uit Abessyinië terug- Thans; is hij op Zijn verzioek afgetreden tenl gunste ©ener jongere kracht. OM DE SCHATTEN VAN VIGO Een gezonken zilvervloot De oude Spaansche stad aan de boor den van den Atlantischen Oceaan, Vigo, zal misschien weldra de aigemeene aan dacht opeischen. Aanleiding daartoe zal de verleende vergunning zijn, om po gingen in het werk te stellen de schepen te bergen, die sedert het jaar 1702 daar buiten op de reede op den bodem van de zee rusten. In genoemd jaar wilde een vloot van 19 Spaansche schepen haar kostbare lading goud, zilver en edelsteenen in veiligheid brengen voor de Engelsche kapers, die haar vervolg den. Toen dit niet mogelijk bleek, brach ten de kapiteins hun eigen schepen tot zinken, liever dan ze in handen van den vijand te later, vallen. Deze begraven schatten hebben reeds lange jaren de begeerte opgewekt van avontuurlijk aangelegde karakters. Reeds in het jaar 1732 stelde een Spaansche maatschappij pogingen in het werk om ze aan het licht te brengen, doch slaagde er slechts in, enkele kanonnen en gou den dubloenen boven te brengen. Later toog een Fransche maatschappij aan het werk, doch zonder noemenswaardig suc ces. In de 19e eeuw werden vijf pogingen in het werk gesteld. In 1928 probeerde men het met de modernste middelen, doch tevergeefs. In Juli 1934 droeg de Spaansche regeering het bergingswerk op aan den Spaanschen ingenieur Manuel Moxo y Duran. Tijdens den burgeroor log stierf deze; en thans heeft zijn we duwe verlof gekregen, het werk voort te zetten. Van 11 schepen heeft men reeds kunnen vaststellen, waar zij lig gen. Het moeilijkste echter is, dat men een laag slijk zal moeten doorboren ter dikte van 8 meter. Men zal gebruik maken van een Hol- landsche vinding, die het mogelijk maakt op 20 meter diepte te werken, zonder dat de arbeiders last hebben van het water. Zoo hoopt men in het bezit te komen van den schat van 400 millioen pesetas waartegenover wij Nederlan ders, na het experiment met de „Kari- mata", dat ons nog zoo versch in het geheigen ligt, uitermate sceptisch staan. DE LANGE WEG NAAR TIPPERARY geicheiden door de lersche Zee „It's a loing may t;a Tipperary", zongen de Engelsche soldaten. Het liedje van het weemoedige verlangen van den Ier- schen soldaat naar zijn geboorteland, dat, in dgi wereldoorlog het meest geliefde en beende oorlogsliedje werd, typeert intusschun ook de verhouding tusschen Ieren en Engelschen; voor de laatsten is het altijd een lange weg geweest naar Ierland. In weerwil van alle pogingen van de Engelsehen, om het groene eiland te verCngelsdhen, bfeef de smalle lersche Zee de grens, die de beide volken scheidde. Stug en onbuigzaam stonden en staan nog steeds de belangen van Groot-Brit- tannië op machtspolitiek en strategisch gebied en de vrijheidsdrang van het klei ne lersche volk tegenover elkaar. Deze wordt een onoverkomenlijken hinderpaal voor Engelands verlangen, zijn Westelijke flank te dekken en zich te verzekeren van den vrijen toegang tot den Oceaan. In de lersche oorlogen van de Elisa beths en de Cromwells hebben zee-stra tegische overwegingen nooit een rol ge speeld. De tegenstelling tusschen het Katholicisme en het Protestantisme vorm den den grondslag tot deze eerste im perialistische veroveringen. Alle heer- schers van Engeland hebben sinds dien tijd vastgehouden aan de richtlijnen van het geweld, onverschillig of het ging om de zuiver-Katholieke Ieren van het Zuiden of om de Engelseh-Protestantsche Ieren in het Noorden. In deze middeleeuwen werd de grond gelegd voor de onoverbrugbare kloof, welke thans gaapt tusschen de bevol kingen vam beid© eilanden. Deze kl)o|0f liet zich ook niet overbruggen, toen de En gelschen hun toevlucht namen tot mil dere methoden, nadat zij hadden inge zien dat de strenge methoden niets uit haalden. Het lersche volk kan de dageii vain Cxiolmlwiell! niet vergeten. En daarom kan het op dit oogenblik niet anders handelen, dan het doet, volgens de ver klaring van De Valera, den tegenwoor- digen President van de. lersche republiek Duitsch weermachtsbericht Londen en Porstmouth aangevallen Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakte Zaterdag bekend: f Ondanks de slechte weersomstandig- j heden vielen gevechtsvliegtuigen, zooals f reeds is gemeld, in den nacht van Don- 1 derdag op Vrijdag Londen en Ports- mouth aan. Talrijke bomtreffers ver- oorzaakten geweldige branden. In den I loop van den dag voerde het luchtwapen j verkenningsvluchten en afzonderlijke aan- vallen uit. In den nacht van Vrijdag op I Zaterdag bestookten gevechtsvliegtuigen Bristol en andere voor den oorlog be langrijke doelen aan de Kanaalkust met bommen. De vijand ondernam in den nacht voor Zaterdag geen enkele poging om het Duitsche rijksgebied (binnen te vliegen. Patrouillevaartuigen van de marine scho ten twee Britsche torpedovliegtuigen neer Van Duitsche zijde werden geen ver- liezen geleden. Van de eergisteren als 1 vermist opgegeven Duitsche vliegtuigen 1 zijn er inmiddels nog twee teruggekeerd. Italiaansch weermachtsbericht j Luchtaanvallen op het Grioktche front j Het Itaiiaansche hoofdkwartier meldt: In Albanië blijft de vijand druk uitoefe- j nen op onzen uitersten linkervleugel en wel in het gebergte ten westen van J Pogradedsji waarbij de activiteit van den i vijand, aan het overige front beperkt j blijft tot plaatselijke aanvallen in de 1 zóne van Argirocastro. Onze tegenaan- I vallen hebben ons in staat gesteld ver- scheidene stellingen te heroveren. f Ondanks de zeer slechte weersomstan digheden en het hevige afweervuur heeft onze luchtmacht tal van aanvallen onder- nomen, waarbij zij vrachtauto's en ravi- I tailleeringsafdeelingen met bommen en 1 mitrailleurvuur bestookten, de wegen on- begaanbaar miaiakie ©n de centra, iwiaar 1 de versterkingen tezamen komen, teister- de. De militaire doelen van Zante en j Arta zijn hevig gebombardeerd. Te Er- j seke is een opslagplaats van munitie in de lucht gevlogen. DE BOTERSCHAARSCHTE Consumptie van margarine, resp. spijsolie zal verplicht worden Van bevoegde zijde wordt medege- gedeeld: In vroegere jaren bedroeg van het geheele spijsvettenverbruik van het Ne- - derlaiï9sche volk het jpoteraandeel min der dan 25 pet. Meer dan de hetft van de boterproductie werd geëxporteerd, voornamelijk naar Engeland. Dat is in middels volkomen veranderd. Toen in Juni bij den melkovervloed tot een groo ter boterverbruik in Nederland moest worden overgegaan, werd dat opgevat als een diep ingrijpen in de hier te lande bestaande gewoonten. Merkwaardiger wijze is echter geble ken, dat het Nederlandsche volk van de mogelijkheid om boter in plaats van margarine of spijsvetten te nemen, in veel grootere mate gebruik heeft ge; maakt dan van de zijde der Nederland sche instanties aangenomen werd. Te zamen met het feit, dat op sociale gron den boter goedkooper kon worden gekocht, leidde dit juist naar een omkee ring van de tot nu bestaande verbruiks- toestanden. De met het seizoen samen hangende achteruitgang in de melkpro ductie was oorzaak, dat 't boterverbruik, dat boven verwachting was gestegen, niet kan worden gehandhaafd in den tot nu toe béstaanden VjOlien omvang. Met het oog op deze veranderlijke productieverhoudingen was reeds voor November het betrekken van een weke- lijksch rantsoen naar, keuze ook voor margarine vrij gegeven. De Nederland sche instanties hadden verwacht, dat deze maatregel door de bevolking, die in strijd met haar vroegere gewoonten, thans uit sluitend boter gebruikt, dankbaar be groet zou worden. In tegenstelling met de verwachting is van de mogelijkheid margarine inplaats van boter te betrek ken, weinig of heelemaal geen gebruik gemaakt. De beschikkingen van de be voegde Nederlandsche instanties werden daardoor zeer gestoord. Voor de komende periode zal daarom het betrekken van een zekere hoeveel heid margarine, resp. spijsolie, verplicht moeten worden gesteld; om een gelijk matige en rechtvaardige verdeeling der beschikbare boter te waarborgen. Zooals de statistiek van de zuivelcen- trale aanwijst, is zelfs- bij dezen maat regel het aandeel van het boterverbruik van de Nederlandsche bevolking nog veel grooter dan in het voorjaar en de ex port in wezen geringer. De Nederlandsche bevolking moet zich daarom aan de van het seizoen afhan kelijke productieschommelingen bij het verbruik aanpassen en voor het geval, dat in de wintermaanden de behoefte grooter is dan de productie, gebruik maken van de andere ter beschikking gestelde vetten. AFLEVERING VAN SLACHTVEE Voorloopig* regeling tot 28 Februari Het 0 rijksbureau voor voedselvoorzie ning in oorlogstijd deelt mede: Tengevolge van de vrees voor een eventueele vordering, is het aanbod van slachtvee in de laatste weken zoodanig teruggeloopen, dat het noodzakelijk is, maatregelen te nemen om een regelma tige vleeschvoorziening te verzekeren. Daartoe zal aan de houders van rundvee de verplichting worden opgelegd om door bemiddeling van een handelaar vol gens onderstaande -schaal, rundvee voor slacht doeleinden aan te bieden. Aanvankelijk zal bij de vaststelling van het aantal stuks vee, dat iedere veehou der moet aanbieden, uitsluitend worden uitgegaan van het aantal stuks melk en kalfkoeien, mestvee en stieren van één jaar en ouder, dat volgens de ge gevens, vermeld op de registratiekaart, in November in zijn bezit was. Déze regeling zal van kracht zijn tot 2 8 F e- bruari 1941. Daarna zal een defini tieve regeling worden ingevoerd waarbij tevens rekening wordt gehouden met den aard van het bedrijf en met het aantal dieren, dat in de periode van 25 November tot 28 Februari gele verd is. Onder de aan te bieden dieren behooren niet kalveren, rundvee met een levend gewicht van minder dan 400 kg en wrakke dieren. Wel zullen deze dieren ook in het vervolg worden afgenomen. Kennelijk drachtige dieren worden niet overgenomen. t t op Schouwen-Duiveland, Tholen en St. Philipsland, die de courant op den dag van uitgifte van de agenten niet ontvangen, gelieven zich te wenden tot den Directeur. Uit de Nieuwsbode van vóór vijfentwintig jaar Van 2 8 Dec. Het aantal leer krachten der o.l. school te St.-Ma ar- t e n s d ij k werd volgens de wet van 1890 op zeven gebracht. Uit Bruinisse werden in de eer ste week van December 1250 ton mosse len verzonden. De prijs bedroeg fl,50 a f2,25 per ton. Het ruwe weer, gevolgd door strenge vorst, benadeelde den han- del. Den 27 November stond de ther mometer gemiddeld 13 graden te laag en bereikte toen zijn laagste stand 10,4 gr. C., welke lage temperatuur slechts 23 Nov. 1858 werd overtroffen (—10,6 gr. C.) Te 's-Gravenhage slaagde voor het examen in de Fransche taal (M.O.A.), de heer G. C C. Bethe te Voorburg. Het gemeentebestuur van Brui nisse gaf kennis van de voorgenomen aanbesteding van een post- en telegraaf kantoor met directeurswoning. Het 9e en laatste zinkstuk, groot 2800 M2, werd te Kolijnsplaat naar dè Vlietepolder gesleept en daar gezon ken, Aan dezen calamiteuzen polder wer den dien zomer f206.000 verwerkt. Aan den Anna Frisopolder te K a m- p er land werd eveneens een kostbaar werk verricht, dat ruim f130,000 kostte Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 10 Deo. 11,35 5,09 17 38 Èf de vroeger geldende ttfdeaanwyzing dient 1,40 uur te worden bffgevoegd. Piatro Badoglio. da organisator der (tal. weermacht, afgatraden Om de schatten van een ge- zenken vloot in ds baai van Vigo Consumptie van margarine, resp. spijs-olie zal verplicht worden De Provinciale vloot moet her steld en aangepast worden Perspectieven openen zich voor de havenstad Rotterdam DE VERDUISTERING Zonsondergang 9 Deo. 17 uur 25 min. Zonsopgang 10 Deo. 9 uur 40 min. Maan op: Maan onder: 9 Deo. 15 06 10 Déo. 4,43 Van zonsondergang tot zonsopgang moet worden verduisterd. Vale mam 14 Doe. Nieuwe maan 28 Dec. De Amerikaan Henry Clarke is na een gevaarlijken tocht, welke zestig da gen geduurd heeft, in een zeilboot met een uit zes personen bestaande be manning aan boord uit Engeland te Miami in Florida aangekomen. Hij ver klaarde dat hij dit vaartuig, den schoe ner Noroit, gekocht had omdat dit de eenige mogelijkheid was om van Groot Brittannië naar Amerika terug te keeren en met zijn vrouw en kinderen Kerstmis te vieren. HOE ROTTERDAM WORDEN ZAL II. Men schrijft -ons: Hoewiel de finesses van dit plan-Witte- veem uiteraard nog in den nevel der on bekendheid sdhuil gaan, zijtt de gnoate trekken er vam in den loop der voorbij1- gieganie (maanden tpch (wiel dusdanig be kend gëwarden dat men zich een goed beeld kaïn vormen van het nieuwe Rotterdam. Ir. Witteveem en zijtri hel pers standen vioor d© opgaive Rotterdam 'een nieuw centrum te geven, da.t zich zou kunnen aanpassen bijl de grotote wij ken, die iarllen behouden zijn gebleven. Bovendien zijn in diat centrum enkele graoite gebouwen gespaard gebleven, die de steunpunten zullen worden van het nieuw© stadscentrum. Er zijn te Rotter dam 26.000 huizen, verdeeld over 345 stra ten, verloren gegaan. Het nieuwe stads centrum zal ve©l minder straten en veel 'minder huizen bevatten. Woningen ko men er slechts weinige. Er zal in het hart van Rotterdam een moderne city verrijzen, opgebouwd uit groote boulevards, drukke (winkelstraten en groo te kantoorpanden. Het oude Rotterdam bevatte reeds Neer- lamd's mooiste boulevard d©n Cooi- singel. Die Coalsingel is ook nu nog de hartader van de Maasstad, hoe- Iwiel er toch slechts enkele groote ge-, bouwen gespaard zijtn gebleven, te we- ,'tem het raadhuis, het postkantoor (dat' aan één Zijde oioik nog leelijk beschadigd is) het beursgebouw aan de eene, het café „Atlanta" aan de andere zijde, als mede pp het Van Hogendorpplein de Erasmusflat, het Schielandshuis en een gedeelte van liet Bijenkorfgebouw, waar in'juist deze.r dagen (weer het bekende Warenhuisgeroezemoes zal terug keeren. Aansluitend op dien CaolSingel groeit een imposante Schie-bouievard. Tevens zullen Pompenburgsingel ©n Goudsdie singel, Blaak en Sdhiedamsche singel, alsmede een geheel nieuwe verbinding tusschen Beursplein ©n Oostplfein een complex van breed© boulevards vormen, dat de kern belooft te Worden van het nieuwe Rot terdam- En dan komt er nog een prach tige, Waterkeerende boulevard |op de plaats van de Boompjes, waarmede men Rotterdam tevens voor goed hoopt te verlossen van de kelderoverstroomingen, die zich bijl hoiogwiater steevast voorde den en di© toch wel heeli slecht passen b'ijl ©en wereldstad. I De H Oi n g s t r a. a t Wordt zoodoend© van haar Iwiaterkeerende taak beroofd, maar zij1 zal vermoedelijk niet verdwij- I nen, want als winkelstraat zal de vermaarde Hoogstraat naar alle waar schijnlijkheid terugkeeren. De boulevards j Iwprden 60 meter breed, de groote plei- 1 inen krijgen een middellijn van eenige j honderden meters, maar voor de iwin- i kelstratem heeft men terecht van die i groote breedten afgezien. De Hoogstraat en nog enkele andere winkelstraten zul len dan ook aanzienlijk smaller Worden, veel smaller oiok dan de toegangswegen to-t het centrum, zooals de Kruiskade^ Aert van Nesstraat, Van Oldenbarneveld- straat. Binnenweg, Gedempte Glashaven, Jonker Fransstraat, die allemaal groote straten, de meeste met éénrichtingver- keer, zullen Worden en 'die veelal 'Ook een breedte van 40 meter zullen krijgen. GroiOitsch van conceptie Worden ook de spoorwegoomplexen. Het l©elijke Maas- statioin komt geheel te vervallen, zoodat het spoorwegverkeer zich volledig op het nieu'w© DP-station zal coincentreeren, dat middels e©n breeden Stationsweg met het Hofplein verhanden zal worden. Machtig zal de nieuw© bebouwing van het voormalige Diergaardeterrein zich bij dit geheel aansluiten met een groioten Schouwburg aan het ze©r belangrijk wor dende Kruisplein alls waardige afsluiting. Het nieuwe Rotterdam wordt een stad van groot handelsverkeer, druk haven bedrijf en als tegenwicht elck-wat-wils biedend© recreatie. De Rijn blijft een belangrijke rivier, en zal dit zelfs in toenemende mate zijin als straks een kanaalverbinding tusschen Rijn en D ona u tot stand zal zijn ge komen. Het is volkomen logisch, dat aan de monding van zulk een rivier een groote, belangrijke stad zal liggen en slechts kan men er oprecht verheugd over zijn, dat men dit ook in moeilijke en sombere tijden voortreffelijk blijkt in te zien. Voor Rotterdam verbergt zich achter de thans laag hangende wolken een stralende zon!

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1