BONS, DIE GELDIG ZIJN BLOEM. Van 2 tot en met 29 December bon 2 van de bloemkaart: 35 gr. tarwe meel of tarwebloem, roggebloem of rog gemeel of zelfrijzend bakmeel of boek- weitmeel. BOTER, MARGARINE EN VET. Gedu rende het tijdvak van 7 December tot en met 13 December geeft de met „20" genummerde bon van de boterkaart en van de vetkaart recht op het koopen van een half pond boter of een half pond margarine of twee ons vet naar keuze, voorzoover voorradig (geldig tot en met 20 Dec.) Gedurende het tijdvak van 14 Dec. tot en met 20 Dec. zal voorts de met 21 genummerde bon van de boterkaart en van de vetkaart recht geven op het koo pen van naar keuze een half pond boter of een half pond margarine of een halve flesch slaolie. BROOD. Van 9 tot en met 15 Dec. brood- bonnen 18 (geldig tot en met 22 Dec.) Bon 2 van de bloemkaart geeft tot en met 29 Dec. bovendien recht op 60 a 65 gram roggebrood of 50 gram ander brood GEBAK. Bon 18 van de broodkaart en bon 2 van de bloemkaart voor 1 rant soen gebak. EIEREN. Van 9 tot en met 15 Dec. bon 23 één ei (ook geldig tot en met 22 Dec.) SUIKER. Van 7 tot en met 20 Dec., bon 30 (algemeen) (1 kg.) THEE EN KOFFIE. Van 9 Nov. t/m. 20 Dec. bon 81 (algemeen) 75 g. thee of 1/2 pond koffie. KAAS. Van 2 tot en met 29 December a^s. geeft elke der met 49, 50, 62 en 63 genummerde bonnen van het algemeen distributiebonboekje recht op het koopen van 100 gram kaas. De geldigheidsduur van deze bonnen eindigt op 29 Dec. a.s. VLEESCH en VLEESCHWAREN. Van 5 Dec. tot en met 15 Dec. (ook geldig t/m. 18 Dec.) Vleeschkaart bonnen ,,11 vleesch" voor vleesch of vleeschwaren, „11 worst". GRUTTERSWAREN. Gedurende het tijd vak van 30 Nov. tot en met 27 Dec. a.s. geeft de met „43" genummerde bon van" het algemeen distributiebonboekje recht op het koopen van 250 gram rijst of rijstemeel of rijstebloem of gruttemeel (gemengd meel). BRANDSTOFFEN. Gedurende het tijdvak van 1 Nov. tot en met 14 Dec geven de met 04, 05, 06 en 07 gemerkte bon nen van de „bonnenkaart distributie vaste brandstoffen, haarden, kachels", alsme de de met 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13 en 14 gemerkte bonnen van de „bonnenkaart distributie vaste brandstoffen-centrale verwarming" en voorts de met „brand stoffen, één eenheid tweede periode" en de met „cokes, één eenheid tweede pe riode", gemerkte bonnen, elk recht op het koopen van één eenheid vaste brand stoffen. ZEEP. Van 7—31 Dec. a.s. geeft de met „17" genummerde bon van het algemeen distributiebonboekje recht op het koo pen van 150 gram toiletzeep (nieuwe samenstelling) of 120 gram huishoudzeep of 200 gram zachte izeep of 250 gram zeeppoeder of voor zoover voorradig 125 gram zeepvlokken of 250 gram zelfwerkende waschmiddelen of 200 gram vloeibare zeep. PEULVRUCHTEN. Van 19 Nov. t/m. 16 Dec. op bon 56 van het algemeen dis tributiebonboekje 1/2 kg peulvruchten. In Duitschland bestonden midden van dit jaar 46.111 landbodw-doöperaties, al dus deelt het Reidhsverbamd der Deut- sc'hen landwirtschaftlichen G©nossenschaf- Éan Raffeisen tmiede. In deze Cijfers zijn het gouvernement-generaal en het priop tectctraat miiet begrepen. De mieriw© chef van den Italiaanscben staf, Ugo Cav aldlierio, is 60 jaar oud. Hij heeft deelgenomen aan den oorlog in Libye ien werd in 1914 secretaris eni (naaste medewerker van den 'chef van! den staf. Wegens zijn buitengelwone ver diensten Iwterd hij' in 1918 bevorderd tot brigadegeneraal. Nadat hij 2 jaar lang Italië had vertegenwoordigd in het inter- geallïeerde Irn/ilitaire domité, verliet hïjl het leger om zidh aan de nijverheid te (wfijden. In 1937 wierd hij benoemd tot chef van den staf der troepen in Oiost- Afrika. (Stefani). MARKTBERICHTEN Coöperatieve Veiling Zicrikzee Veiling vatn 6 December. Cpmtesse de Paris 19—27; Pondspeer 18 Goudreimet 10—18; Sterappel 14—21; Spruiten 5—141/2 P'dr k.g. Savoij'e Kool f3.50; Prei f7.20; Andijvie f4; per 100 k.g. Bloemkool! f 813.60; Knolselderij! f 4.10; per 100 stuks. ST.-ANNALAND. Uienveiling van 5 Dec. 1140 balen Rijnsburger, gewone f4; 160 balen idem, grove f3,50; 15 balen idem, picklers f4; 120 balen, idem, stek f 1,41—1,59. Totaal verkocht 1435 balen ad 50 kg. Alles per 100 kg. MIDDELHARNIS, 5 Npy. Centrale Vei. ling voioir Goere© en O verf la kkee. Uien. Göwioine f4.17; Diri®l. f2,17; 2e f (2.24 2.50; Stekuien f 1.48; allies per 100 big. Aangevoerd 53.000 kiiogra|m). J LAND- EN TUINBOUW ZeeuwscHe Landbouw-Mij Aan het einde van de vergadering der ZLM te Goes, heeft men ir. Dorst, de voedselcommissaris 'verschillende vragen gesteld. Op eeu vraag antwoordde spreker, dat voor de te November gevorder de aardappelen, ook het kwartje bewaarloon zal worden gegeven. Het komt er, al zal het nog even duren. De PIGA betaalt dit. De toeslag op de brouwgerst komt spoedig, de zaak ligt gereed. Wat het „tweede kwartje" betreft, ook dit komt Er zal ook hooi gevorderd wor den, het dubbele der vorige vordering, n..l. 3 millioen kg. Men Hoopt, dat dit vrijwillig aangeboden wordt, en dan zal de inleveraar daarvan niet de dupe wor den Levert men inderdaad vrijwillig dan komen minder „ongelukken" voor dan anderszins. Men zal moet men vor deren rekening houden met de be drijven. Ook stroo moet geleverd wor den, waarvoor kwaliteiten en prijzen vast gesteld zijn. Bewaren heeft dus geen zin. Met de stikstof meststoffen is 't zoo, dat dè behoeften op de klei zeer uiteenloopen, er' i s echter één lijn ge trokken. Maar al wat meer wordt ge produceerd boven de toegewezen 70 pet. zal gegeven worden aan hen die gemid deld meer gebruikten dan de andere. Granen en peulvruchten moe ten voor een bepaalden datum worden afgedorscht. Gedacht wordt 1 Maart en voor andere iets vroeger of later. Men kan dus niet wachten tot 1 Juli. Een en ander wordt nader bekend gemaakt. Aangenomen wordt, dat de zakken gem. 50 kg. wegen. Aangenomen wordt dat lichtere zakken gebruikt worden, bv. 38 kg. per 50, dat dit bij de levering op gegeven zal worden opdat men er re kening mede kan houden. Men meent, dat de prijs voor de A klasse rundvee te laag is. Inderdaad was het verschil eerst grooter. Aange drongen zal worden op een hoogere be taling der betere kwaliteiten. De he©r Zwlagermam wijst er Oip, dat doio:r de overheid de boterprijzen zijd vastgesteld. Men heeft 4 Hwlaliteilen. Sp:r. heeft daama zijin bevreemding ken baar gembakt, dat de Ibfoerentoater in de 4e klasse iwterd geplaatst. Dit had de 2e klasse mjoeten zijln. Thans mag echter f 1,05 per poind berekend iwlor- j den, met inbegrip der omzetbelasting. Sp;r. geeft iraog eenige nadere uiteenzet tingen. Den handelaar en winkelier mag 95 'C't. berekend Iwlorden. j W.at de drachtigheid der merries biji de paarden vordering betreft, Iwijst ispr. er op, dat m!en een belwlijls van J drachtigheid benevens "bet dekkingsbe- wijs moet overleggen. Spr. raadt dus aan daarvoor te zorgen. i Ir. Versteeg deelt mede, dat reeds, meermalen aangedrongen kvterd [Olm de prijzen der Landbouwproduc ten vast te steden. Doch imlen twil zich niet binden. Maar als de prijzen ver- hoiogd Morden, zal dit in de eeirsttei plaats geiden vo)or ta;rfwte, rogge, aard- appels ien groene 'eirlwtbeai. Men dient' zooveel mogeüijk aan het vorige zaai- plan vast te houden, opdat de grondt zon nuttig mogelijk Iwfordt bebouwd. De voorzitter deelde tenslotte mede, dat de prijzen van de Zeeuwsche bon ten en blauwen f 1 per 100 kg. hooger moeten zijn, waarop reeds meermalen werd aangedrongen. I i r PERSPECTIEVEN VOOR ROTTERDAM J j Do Miaasstad prepareert j zich O'P eieln groot© I toiekioiimlst. I X. Me.i schrijft oins: Het Zal niet Ijang ,m|eer duren, of het Laatstg tumnetlSstuk zal omdèr de Nieuw0 Maas te Rotterdam !w|oirdem aangebracht. 1 Dian zal het mogelijk Zijn de twee deelen i van de onverminderd machtige Kpnin- I giinne vaai de Maas Zonder behulp van vaartuigen of brugigen te bereiken. Wel j is Iwiaer duurt het dan nog wel event, j een de Maastunnel voioir het ver- keer zal kuinnen |w|orden opengesteld, ;miaar toch moet de voorloopig® tot standkoming van deze belangrijke oever verbinding juist in dezen ,tij'd een 'wel zeer groot© gebeurtenis genoemid kv'or- der.. Rotterdam is van alle Nederland- I sche geimieenten verreiwieg het ZWaarst' doioir den oorlog getroffen. Desondanks I Zal het juist te Rotterdam, zijln, dat in Nederland, nog tijdens den ooribg, een groot nieulw1 werk voltooit. I Het spreekt vanzelf, dat de beteeke- inis van de Maastunnel zich veell verder uitstrekt dan to|t plaatsell'ijlce belangen,. De Maiastummiel is van 'bellang vo,oir ge heel Nederland, Imlaar (wiel in het bij zonder voor den (wijden invloedskring van Rotte rd ,a!m, de stad die, als ge volg van haar (ligging aan de (mioai ding viain de Rijn, de rivier die kv'el- 1 haast de belangrijkste is van Europa, i voiorlbeste'mld is om in het ihandelsvjer- kem een uiterst belangrijke roll' te spe- Hen. Het Westeljijk deel van Nooird-Bra- j biant zal er sterteer idoiotr georiënteerd, iwörden iop Rotterdalmi, uiteraard mede oioik door de bruggen Ibtiji Dordrecht en j Moerdijk. De Zuid-Hiodïlandsche eilanden kolmlen er nader d|oor bij de rest vani ons laind. De gehele streek, iw'aar het iwlater van de R'ijln i©n de Linge fmiet de Zijtakken vloeit zal er gemakkelijker doioir bereikbaar Iwlorden. De dooriitten naar Den Haag ien Amsterdam iwlorden er eenvoudiger door en het Westlamd kan zijn producten gemakkelijker naar eertijds lastig te bereiken streken ver voeren. Dat zijln dan alleen nog de in engen kring geziene Nederland sche beÜiugen, allleen ai biji het in gebruik stellen van! de Maastunnel, hetgeen dank zij' de energie der Rotterdammers slechts Mei- nig Later zal behoeven te gebeuren, dan •oiorspromkelij'k in de bedoeling lag. Maar ar is veel imleer, Iwaardoiqr Rot terdam voor zidh zielf ©n voor haan omgeving steeds belangrijker |w|ondt, Er is daardoor zeer veel, dat direct be trokken is bij dien jwiedeiropbouw van de Maasstad, Iwjaar men zidh van de eerste verbijstering heeft hersteld en Iwlaiar mian zidh nu met ©mst en toie- Iwiijldiing prepareert jop de dingen die kioimlen zul!l|en en die een groiote toe komst in het viopruitzidht stellen, mits Rotterdam ontvankelijk kan Zijn om het vele, dat haar te iw|adhten staaf, te ver- 'wjerken. Het is i'n dit verband gezien Kviel van zeer groot© beteekenis, 'dat de haven- 1 wier ken weinig te lijden hebbenV gehad. R o 11 ie r d 'ia rrt's h a v e in s alleen zullen ledhter niet voldoende Zijin, ook ial Zijn deze nog zoo voortreffelijk geoutilleerd. De geheele stad dient ingericht te Iwlor den op ie©n Iwlijize, zjooals de steden- böiUlw! in Nederland t.oit dusver niet ge kend heeft. Het behoeft geen betoog, dat niet alleen Rotterdam, maar Zeer Zeker geheel Nederland alsmede veleni daarbuiten, 'met intense belangstelling hiet p liain-W ittev©en tegemoet zien, het plan van den stads-architect ir. Witteveen, volgens hetlwiejHk de weder opbouw van Rotterdam zal geschieden. FINANTIEEL NIEUWS DE INCASSOBANK N.V. Naar |w!iji Vernieimen, heeft de Indassoi- bank N.V. een overeenkiomst aangegaan miet ide Directie van Van Heel Co:. N.V., betreffende het overgaan van het bedrijf dier Vennootschap naar de In- c'asso-Bank N.V., zulks behioudens goed keuring door de Algemleene Vergade ring van aandeelhouders van Van Heeüi Co-. N.V., die binnenkort Zal Iwlorden gehouden. De Iineasso-Bank N.V. Zal per 9 D©cC a.s. een bijkantoor openen in het thans| bijl V,an Heel Go.. N.V, in gefbiruik Zijinde p.and te Goes. De heeren A. J. van Heel en Mr. A. L. W. van H'eet Iwerden benoiemd tot directeuren van het kantoor te Goes der Incasso,-Bank N.V. Het ligt in de bedoeling van de In- catsso-Bak N.V. pm te zlijlner tijd hare beide kaïntoren te Goes tot één kantoor! te vereenigen. LANDELIJKE RUITERSPORT Het zij mij vergund door middeL van dit artikeltje en mogelijk door volgende eenig idee, te geven van hetgeen onder „Lanaiiijke' Ruitersport" dient verstaan te worden. Er heerschen omtrent deze sport helaas nog té veel onjuiste opvattingen en dit geldt zeer zeker ook voor ons eilanden gewest. Primo. Zoo beweren sommigen nog maar steeds dat de landelijke ruitersport de gebruikspaarden zouden schaden. Niets is echter minder waar dan dat! Het zou ons hier te ver voeren daar dieper op in te gaan. 'n Vaststaand feit is ech ter, dat in al de jaren, dat de Kon. Federatie werkt en leiding geeft aan de Ned. Land. Rijvereenigingen, nog nooit is gebleken dat door het werk bij de rijvereenigingen de paarden min der deugdelijk werden voor het boeren bedrijf. Het tegendeel kan zelfs bewe zen worden. Secundo wil men zeggen, dat de lan delijke ruitersport zoo duur is; dat deze sport alleen iets is voor de meer gegoede stand. Ach kom! Weet gij dat het groot ste deel der onder de Federatie res- sorteerende vereenigingen een wnkeJijk- sche contributie van 15 a 20 cent heffen? Welk sportvereeniging heft er een, lagere contributie? De onkosten behoeven niet hoog te zijn. Het zou trouwens tegen ons devies indruischen: „Met een mini mum van kosten een maximum resul taat". Ieder plattelander moet aan deze sport kunnen meedoen, zonder onder scheid van rang, stand of richting. Tertio, het aanschaffen van een zadel brengt de grootste moeilijkheden met zich mee. Maar toch komt het veel voor, dat men voor f 15 a f25 een behoorlijk goed zadel kan bemachtigen. Dan nog een paar rijlaarzen en een rijbroek en men is gereed om als Landelijke Ruiter mee te kunnen deen. De landelijke ruitersport is niet duur, wel kan men haar duur maken, maar zoo is het met vele dingen. En dat mag niet gebeuren terwille van de mnder financieel krachtigen. Daarom is h<t zoo prettig dat hetgeen waarom het hier gaat, niet te koop is, n.l. de lunst van paardrijden. Je moet het leeren het is iets persoonlijks. Elke andere tak van sport is minder moeilijk aan te leren dan juist de ruitersport. Wanneer nen oven nadenkt, kan men zulks begrijien. U moet niet uit 't oog verliezen dat men met twee geheel verschillende we zens te doen heeft, die samen één geleel moeten vormen. De mensch en het paird. Vandaar die moeilijkheid. I De mensch moet het paard leeren be grijpen en omgekeerd. Dit vereischt ge duld en inzicht van den mensch Op deze manier schenkt de ruitersport den beoefenaar een tweeërlei resultaat: zelf- beheersching en kennis van het paard, j De landelijke ruitersport biedt deplat- telandsjeugd zooveel perspectieven. Mo- reel zoowel als economisch is het de aangewezen sport voor het platteland, ze brengt de plattelandsbevolking samen. Men leert elkander beter kennen en waar- deeren. Opvallend is dan ook de ka meraadschappelijke geest die er onder de landelijke ruiters heerscht. En dit wordt veroorzaakt door den omgang met het paard. Ieder dorp zijn eigen rijvereeniging. Zoover zijn we helaas nog niet op ons eiland. Wel valt te constateeren, dat er on de/ onze jongens en meisjes steeds meer liefhebberij voorkomt. Gelukkig mo gen we ons verheugen in het bestaan van althans één Rijvereeniging .n.l. de Schouwsche Ruiters. Het ledenaantal groeit en meerderen wenschen zich aan te sluiten. i Ten besluite hoop ik dat- U uit het boven behandelde deze conclusie zult hebben getrokken dat het voor het plat- teland van groot belang is deze sport te steunen en op te bouwen. Niet door er welwillend tegenover te staan alleen, doch door actief mee te helpen. I Bedenk: Landelijke Ruitersport de sport j van het platteland. B. UIT VROEGER DAGEN Da .nieuwe weg" naar den Weatbout Wanneer wij eene oude kaart van Burgh-Ambacht onder het oog krijgen met Burgh-Ambacht wordt bedoeld dat deel van den Burgh en Westland- polder zonder Westland dan zien we dat slechts twee wegen leiden naar den zeedijk en den inlaagdijk, welke in ver binding staan met de haven van Burgh- sluis, zoowel die van vroeger als die van tegenwoordig. Over den Meeldijk aan de Oostzijde en over den Kraauwers- weg aan de Westzijde van Burgh-Am bacht kan men die dijk bereiken. Zoolang voornamelijk de graanbouw en de meekrapteelt de voornaamste land- bouwfactoren uitmaakten, was dit geen overwegend bezwaar; de granen toch werden vervoerd naar de verschillende landbouwhoeven, en de meekrap werd gereed in de meestoof „De Zeeuw" aan den Meeldijk (thans graanpakhuis van de firma Landegent), ofin de reeds jaren afgebroken meestoof aan den weg van Burgh naar Haamstede. Maar toen de suikerbiet zulk een belangrijke plaats in het landbouwbedrijf zou gaan in nemen, werd vooral voor de gronden in het midden van Burgh-Ambacht ge legen, de wenseh geuit een derde ver binding met den Zeedijk naar Burgh- sluis te verkrijgen. De suikerbieten zouden toch uit dat gedeele van den Polder langs omwegen naar de haven van Burghsluis moeten worden vervoerd. Het was dan ook de Gezworene, de heer Speelman, die in de Ingelanden Vergadering van 1 Juni 1881 te kennen gaf, dat reeds eenige jaren geleden de wenschelijkheid was uitgesproken om een weg te maken van het Groenewekken naar den Zeedijk, en hij achtte de tot standkoming van dien weg van zulk een groot belang, dat hij dit gaarne ander maal in behandeling wenschte te zien genomen. Na bespreking werd het be stuur uitgenoodigd te willen opnemen de kosten, welke dat werk zou vorderen, om daarvan in een volgende vergadering verslag uit te brengen. En nu laat ik de notulen spreken van de Ingelanden-Vergadering van 31 Mei 1882. „Daarna komt in behandeling het door het bestuur op uitnoodiging van Ingelanden opgemaakt ontwerp voor den aanleg van een weg van Groenlandswek- ken tot den Zeedijk. De voorzitter zegt, dat bij dat plan ook is opgenomen het begrinden van de rijbaan over den in laagdijk van den Westbout tot Kraau- wersweg met een klein gedeelte van dien weg, waardoor ook Westland in een betere verbinding wordt gebracht met de haven van Burghsluis. Wordt achtereenvolgens voorlezing gedaan van de omschrijving der door het bestuur voorgestelde werken en de daarvoor ge raamde kosten, als voor onteigening van gronden, aardewerken, landhoofd over den watergang, begrinding enz., waar van de gezamenlijke kosten worden be groot op f2000,—. Nog werden Ingelan den voorgelicht omtrent de lasten, welke dientengevolge jaarlijks voor rente en aflossing over de 425 M. in den polder zouden moeten worden omgeslagen, als buitengewoon geschot voor de inwen dige belangep. Verder bedoelde werken *met de daarvoor te maken kosten ge noegzaam overwogen zijnde, wordt met 8 tegen 2 stemmen besloten voor reke ning van den Polder aan te leggen: le. Een weg van Groenlandswekken tot den Zeedijk met begrinding van af Peereboomwekken 2e. Een grintbaan over den Inlaag- dijk tot Kraauwersweg en honderd Meter lengte over dien weg bewesten den Stee- nen duiker. Verder werd het bestuur gemachtigd -de uitvoering van de te maken werken voor te bereiden en po gingen aan te wenden om voor het be- noodigde bedrag eene geldleening te vin den, onder voorwaarde het kapitaal in twintig gelijke jaarlijksche termijnen af te lossen tegen een Rente van hoogstens 41/2 pet., en eindelijk uitgenoodigd om in een volgende vergadering van een en ander verslag uit te brengen". In eene vergadering van 31 Juli 1882 werd besloten, daar het niet mogelijk bleek de leening tegen 41/2 pet. te plaat sen, de Rente te bepalen op hoogstens 5 pet. Tegen die Rente van 5 pet. is het bestuur dan ook geslaagd, twintig aan- deelen van honderd gulden kon men bij verschillende personen in de omgeving plaatsen. In de vergadering van 13 December 1882 kon het bestuur mededeelen, dat de uitvoering der aardewerken van den te maken verbindingsweg is aangenomen door M. Oosse voor f 416, en dat de levering van de 350 M3. grind is besteed aan W. J. Blom, de grove voor f2,29 en de gewone voor f 2,08V2 per M3, waaronder de oplossing is begrepen. De overige kosten zullen voornamelijk be stemd zijn geweest voor de onteigende gronden. We kunnen dus aannemen dat de weg in het voorjaar van 1883 is aangelegd. Bezien we de kaart van den Burgh- en Westlandpolder, waarop de verschil lende oude Bevangen zijn aangeteekend, dan vormt de nieuw aangelegde weg nu ten deele de scheiding tusschen het Adriaan Straijersbevang aan de ééne zijde en het bevang tusschen Kromlandswek- ken en het Groenlandswekken aan de andere zijde. Het Adriaan Straijersbevang is het meest bekend als Bonnewerve. Officieel komt de weg in den Legger der wegen en voetpaden voor als „Groen- landsweg"het publiek spreekt meestal van den „Nieuwen weg". De „Nieuwe weg" stond onlangs in veler belangstelling; hierin vond ik aan leiding aan de totstandkoming van dezen weg door dit stukje te herinneren. B. W. G. B. NIJVERHEID EN TECHNIEK KUNT U GOED TELEFONEEREN Veranderingen in de tech niek van het dagelijksch leven eischen ook dikwijls nieuwe vormen voor de maat schappelijke verhoudingen. Toen de electriciteit enkele jaren ge leden haar intrede in het huishouden deed, moest men in de wetboeken een nieuwe paragraaf opnemen, die de clan destiene afname van stroom als diefstal strafbaar stelt, want tot dien tijd gold als diefstal slechts de onrechtmatige toe- eigening van een vreemd „bewegelijk ding" en de rechterlijke instanties op perden bezwaren om de stroom onder tot begrip te doen vallen. De automobiel bracht eveneens een aan tal nieuwe rechtsnormen en nieuwe maat schappelijke omgangsvormen, met zich mede. Niet minder revolutionnair voor het leven van alle dag bewerkt de telefoon. Maar ofschoon telefoneeren nu reeds lang tot onze dagelijksche bezigheid be hoort, hebben hierbij vreemd genoeg tot heden nog niet overal de alge- meene vereischte maatschappelijke vor men ingang gevonden. Beminnenswaardige menschen, die in den persoonlijken omgang volmaakte menschen genoemd mogen worden, voor wie „een faux pas" tot de onmogelijk heden behoort, plegen zich aan de tele foon dikwijls onbezorgd met een „Hallo" of met een „Ja" te melden als zij wor den opgebeld, terwijl zij zich toch eerst behoorden voor te stellen, daar de per soon aan de andere zijde van de lijn, hen via den draad nog niet kan zien en herkennen. Een andere soort van deze „beschei- dene" telefoneerders meldt zich als men hun nummer 33333 aangevraagd heeft, on veranderlijk met „Hier 33333", terwijl het toch mogelijk is dat de aanvrager ver geten is welk nummer hij zooeven aan gevraagd heeft. De al te groote bescheidenheid en de schuwheid om de eigen naam voor de telefoon uit te spreken, schijnt gunstig aangedyid ie©n pivierblijfsel uit dien tijd te zijn, waarin men in zeldzame bescheidenheid in plaats van „ik", slechts „mijn nietswaardig persoontje" zeide en in brieven het woordje „ik" over het algemeen wegliet om niet onbescheiden te lijken. Aan de telefoon echter is deze bescheidenheid den naam te verzwijgen op zijn minst zeer onpractisch, doch ook niet precies een modelvoorbeeld van beleefdheid. Hier betreft het blijkbaar menschen, die de aan het telefoonverkeer verbon den omgangsvormen nog niet beheer- schen of misschien ook nog niet ontdekt hebben. „Geëerde heer „Hallo" en geachte me vrouw „Ja" zoo zou men tot deze terug houdende telefoneerenden kunnen zeg gen", weest U alstublieft zoo goed Uw incognito af te leggen en me het ge heim van Uw geëerde naam toe te ver trouwen! Want eens zal ik deze toch vernemen, daar ik U hiernaar vragen moet, voor we verder spreken." Het spaart ons niet alleen tijd, als U direct na den oproep Uw naam noemt, maar het is ook een beleefdheidsvorm en deze tegemoetkoming kan ook niet met belachelijkheid verwisseld worden; het is niets anders dan de olie in deze gecompliceerde machine van een verkeer zonder wrijving van de menschen onder elkander.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 3