BONS, DIE GELDIG ZIJN
BLOEM. Van 2 tot en met 29 December
bon 2 van de bloemkaart: 35 gr. tarwe
meel of tarwebloem, roggebloem of rog
gemeel of zelfrijzend bakmeel of boek-
weitmeel.
BOTER, MARGARINE EN VET. Gedu
rende het tijdvak van 7 December tot
en met 13 December geeft de met „20"
genummerde bon van de boterkaart en
van de vetkaart recht op het koopen
van een half pond boter of een half
pond margarine of twee ons vet naar
keuze, voorzoover voorradig (geldig tot
en met 20 Dec.)
Gedurende het tijdvak van 14 Dec. tot
en met 20 Dec. zal voorts de met 21
genummerde bon van de boterkaart en
van de vetkaart recht geven op het koo
pen van naar keuze een half pond boter
of een half pond margarine of een halve
flesch slaolie.
BROOD. Van 9 tot en met 15 Dec. brood-
bonnen 18 (geldig tot en met 22 Dec.)
Bon 2 van de bloemkaart geeft tot en
met 29 Dec. bovendien recht op 60 a 65
gram roggebrood of 50 gram ander brood
GEBAK. Bon 18 van de broodkaart en
bon 2 van de bloemkaart voor 1 rant
soen gebak.
EIEREN. Van 9 tot en met 15 Dec. bon
23 één ei (ook geldig tot en met 22 Dec.)
SUIKER. Van 7 tot en met 20 Dec., bon
30 (algemeen) (1 kg.)
THEE EN KOFFIE. Van 9 Nov. t/m. 20
Dec. bon 81 (algemeen) 75 g. thee of
1/2 pond koffie.
KAAS. Van 2 tot en met 29 December
a^s. geeft elke der met 49, 50, 62 en 63
genummerde bonnen van het algemeen
distributiebonboekje recht op het koopen
van 100 gram kaas. De geldigheidsduur
van deze bonnen eindigt op 29 Dec. a.s.
VLEESCH en VLEESCHWAREN. Van 5
Dec. tot en met 15 Dec. (ook geldig t/m.
18 Dec.) Vleeschkaart bonnen ,,11 vleesch"
voor vleesch of vleeschwaren, „11 worst".
GRUTTERSWAREN. Gedurende het tijd
vak van 30 Nov. tot en met 27 Dec. a.s.
geeft de met „43" genummerde bon van"
het algemeen distributiebonboekje recht
op het koopen van 250 gram rijst of
rijstemeel of rijstebloem of gruttemeel
(gemengd meel).
BRANDSTOFFEN. Gedurende het tijdvak
van 1 Nov. tot en met 14 Dec geven
de met 04, 05, 06 en 07 gemerkte bon
nen van de „bonnenkaart distributie vaste
brandstoffen, haarden, kachels", alsme
de de met 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13 en
14 gemerkte bonnen van de „bonnenkaart
distributie vaste brandstoffen-centrale
verwarming" en voorts de met „brand
stoffen, één eenheid tweede periode" en
de met „cokes, één eenheid tweede pe
riode", gemerkte bonnen, elk recht op
het koopen van één eenheid vaste brand
stoffen.
ZEEP. Van 7—31 Dec. a.s. geeft de met
„17" genummerde bon van het algemeen
distributiebonboekje recht op het koo
pen van 150 gram toiletzeep (nieuwe
samenstelling) of 120 gram huishoudzeep
of 200 gram zachte izeep of 250 gram
zeeppoeder of voor zoover voorradig
125 gram zeepvlokken of 250 gram
zelfwerkende waschmiddelen of 200 gram
vloeibare zeep.
PEULVRUCHTEN. Van 19 Nov. t/m. 16
Dec. op bon 56 van het algemeen dis
tributiebonboekje 1/2 kg peulvruchten.
In Duitschland bestonden midden van
dit jaar 46.111 landbodw-doöperaties, al
dus deelt het Reidhsverbamd der Deut-
sc'hen landwirtschaftlichen G©nossenschaf-
Éan Raffeisen tmiede. In deze Cijfers zijn
het gouvernement-generaal en het priop
tectctraat miiet begrepen.
De mieriw© chef van den Italiaanscben
staf, Ugo Cav aldlierio, is 60 jaar oud.
Hij heeft deelgenomen aan den oorlog in
Libye ien werd in 1914 secretaris eni
(naaste medewerker van den 'chef van!
den staf. Wegens zijn buitengelwone ver
diensten Iwterd hij' in 1918 bevorderd tot
brigadegeneraal. Nadat hij 2 jaar lang
Italië had vertegenwoordigd in het inter-
geallïeerde Irn/ilitaire domité, verliet hïjl
het leger om zidh aan de nijverheid te
(wfijden. In 1937 wierd hij benoemd tot
chef van den staf der troepen in Oiost-
Afrika. (Stefani).
MARKTBERICHTEN
Coöperatieve Veiling Zicrikzee
Veiling vatn 6 December.
Cpmtesse de Paris 19—27; Pondspeer 18
Goudreimet 10—18; Sterappel 14—21;
Spruiten 5—141/2 P'dr k.g. Savoij'e Kool
f3.50; Prei f7.20; Andijvie f4; per 100
k.g. Bloemkool! f 813.60; Knolselderij!
f 4.10; per 100 stuks.
ST.-ANNALAND. Uienveiling van 5
Dec. 1140 balen Rijnsburger, gewone f4;
160 balen idem, grove f3,50; 15 balen
idem, picklers f4; 120 balen, idem, stek
f 1,41—1,59. Totaal verkocht 1435 balen
ad 50 kg. Alles per 100 kg.
MIDDELHARNIS, 5 Npy. Centrale Vei.
ling voioir Goere© en O verf la kkee. Uien.
Göwioine f4.17; Diri®l. f2,17; 2e f (2.24
2.50; Stekuien f 1.48; allies per 100 big.
Aangevoerd 53.000 kiiogra|m). J
LAND- EN TUINBOUW
ZeeuwscHe Landbouw-Mij
Aan het einde van de vergadering der
ZLM te Goes, heeft men ir. Dorst, de
voedselcommissaris 'verschillende vragen
gesteld.
Op eeu vraag antwoordde spreker,
dat voor de te November gevorder
de aardappelen, ook het kwartje
bewaarloon zal worden gegeven. Het
komt er, al zal het nog even duren. De
PIGA betaalt dit.
De toeslag op de brouwgerst komt
spoedig, de zaak ligt gereed. Wat het
„tweede kwartje" betreft, ook dit komt
Er zal ook hooi gevorderd wor
den, het dubbele der vorige vordering,
n..l. 3 millioen kg. Men Hoopt, dat dit
vrijwillig aangeboden wordt, en dan zal
de inleveraar daarvan niet de dupe wor
den Levert men inderdaad vrijwillig dan
komen minder „ongelukken" voor dan
anderszins. Men zal moet men vor
deren rekening houden met de be
drijven. Ook stroo moet geleverd wor
den, waarvoor kwaliteiten en prijzen vast
gesteld zijn. Bewaren heeft dus geen zin.
Met de stikstof meststoffen is
't zoo, dat dè behoeften op de klei zeer
uiteenloopen, er' i s echter één lijn ge
trokken. Maar al wat meer wordt ge
produceerd boven de toegewezen 70 pet.
zal gegeven worden aan hen die gemid
deld meer gebruikten dan de andere.
Granen en peulvruchten moe
ten voor een bepaalden datum worden
afgedorscht. Gedacht wordt 1 Maart en
voor andere iets vroeger of later. Men
kan dus niet wachten tot 1 Juli. Een
en ander wordt nader bekend gemaakt.
Aangenomen wordt, dat de zakken
gem. 50 kg. wegen. Aangenomen wordt
dat lichtere zakken gebruikt worden, bv.
38 kg. per 50, dat dit bij de levering op
gegeven zal worden opdat men er re
kening mede kan houden.
Men meent, dat de prijs voor de A
klasse rundvee te laag is. Inderdaad
was het verschil eerst grooter. Aange
drongen zal worden op een hoogere be
taling der betere kwaliteiten.
De he©r Zwlagermam wijst er Oip, dat
doio:r de overheid de boterprijzen
zijd vastgesteld. Men heeft 4 Hwlaliteilen.
Sp:r. heeft daama zijin bevreemding ken
baar gembakt, dat de Ibfoerentoater in
de 4e klasse iwterd geplaatst. Dit had
de 2e klasse mjoeten zijln. Thans mag
echter f 1,05 per poind berekend iwlor- j
den, met inbegrip der omzetbelasting.
Sp;r. geeft iraog eenige nadere uiteenzet
tingen. Den handelaar en winkelier mag
95 'C't. berekend Iwlorden. j
W.at de drachtigheid der merries biji
de paarden vordering betreft, Iwijst
ispr. er op, dat m!en een belwlijls van J
drachtigheid benevens "bet dekkingsbe-
wijs moet overleggen. Spr. raadt dus
aan daarvoor te zorgen. i
Ir. Versteeg deelt mede, dat reeds,
meermalen aangedrongen kvterd [Olm de
prijzen der Landbouwproduc
ten vast te steden. Doch imlen twil zich
niet binden. Maar als de prijzen ver-
hoiogd Morden, zal dit in de eeirsttei
plaats geiden vo)or ta;rfwte, rogge, aard-
appels ien groene 'eirlwtbeai. Men dient'
zooveel mogeüijk aan het vorige zaai-
plan vast te houden, opdat de grondt
zon nuttig mogelijk Iwfordt bebouwd.
De voorzitter deelde tenslotte mede,
dat de prijzen van de Zeeuwsche bon
ten en blauwen f 1 per 100 kg. hooger
moeten zijn, waarop reeds meermalen
werd aangedrongen.
I
i
r PERSPECTIEVEN VOOR ROTTERDAM J
j Do Miaasstad prepareert
j zich O'P eieln groot©
I toiekioiimlst.
I X.
Me.i schrijft oins:
Het Zal niet Ijang ,m|eer duren, of het
Laatstg tumnetlSstuk zal omdèr de Nieuw0
Maas te Rotterdam !w|oirdem aangebracht.
1 Dian zal het mogelijk Zijn de twee deelen
i van de onverminderd machtige Kpnin-
I giinne vaai de Maas Zonder behulp van
vaartuigen of brugigen te bereiken. Wel
j is Iwiaer duurt het dan nog wel event,
j een de Maastunnel voioir het ver-
keer zal kuinnen |w|orden opengesteld,
;miaar toch moet de voorloopig® tot
standkoming van deze belangrijke oever
verbinding juist in dezen ,tij'd een 'wel
zeer groot© gebeurtenis genoemid kv'or-
der.. Rotterdam is van alle Nederland-
I sche geimieenten verreiwieg het ZWaarst'
doioir den oorlog getroffen. Desondanks
I Zal het juist te Rotterdam, zijln, dat in
Nederland, nog tijdens den ooribg, een
groot nieulw1 werk voltooit.
I Het spreekt vanzelf, dat de beteeke-
inis van de Maastunnel zich veell verder
uitstrekt dan to|t plaatsell'ijlce belangen,.
De Maiastummiel is van 'bellang vo,oir ge
heel Nederland, Imlaar (wiel in het bij
zonder voor den (wijden invloedskring
van Rotte rd ,a!m, de stad die, als ge
volg van haar (ligging aan de (mioai
ding viain de Rijn, de rivier die kv'el-
1 haast de belangrijkste is van Europa,
i voiorlbeste'mld is om in het ihandelsvjer-
kem een uiterst belangrijke roll' te spe-
Hen. Het Westeljijk deel van Nooird-Bra-
j biant zal er sterteer idoiotr georiënteerd,
iwörden iop Rotterdalmi, uiteraard mede
oioik door de bruggen Ibtiji Dordrecht en
j Moerdijk. De Zuid-Hiodïlandsche eilanden
kolmlen er nader d|oor bij de rest vani
ons laind. De gehele streek, iw'aar het
iwlater van de R'ijln i©n de Linge fmiet
de Zijtakken vloeit zal er gemakkelijker
doioir bereikbaar Iwlorden. De dooriitten
naar Den Haag ien Amsterdam iwlorden
er eenvoudiger door en het Westlamd
kan zijn producten gemakkelijker naar
eertijds lastig te bereiken streken ver
voeren.
Dat zijln dan alleen nog de in engen
kring geziene Nederland sche beÜiugen,
allleen ai biji het in gebruik stellen van!
de Maastunnel, hetgeen dank zij' de
energie der Rotterdammers slechts Mei-
nig Later zal behoeven te gebeuren, dan
•oiorspromkelij'k in de bedoeling lag.
Maar ar is veel imleer, Iwaardoiqr Rot
terdam voor zidh zielf ©n voor haan
omgeving steeds belangrijker |w|ondt, Er
is daardoor zeer veel, dat direct be
trokken is bij dien jwiedeiropbouw
van de Maasstad, Iwjaar men zidh van de
eerste verbijstering heeft hersteld en
Iwlaiar mian zidh nu met ©mst en toie-
Iwiijldiing prepareert jop de dingen die
kioimlen zul!l|en en die een groiote toe
komst in het viopruitzidht stellen, mits
Rotterdam ontvankelijk kan Zijn om het
vele, dat haar te iw|adhten staaf, te ver-
'wjerken.
Het is i'n dit verband gezien Kviel van
zeer groot© beteekenis, 'dat de haven-
1 wier ken weinig te lijden hebbenV gehad.
R o 11 ie r d 'ia rrt's h a v e in s alleen zullen
ledhter niet voldoende Zijin, ook ial Zijn
deze nog zoo voortreffelijk geoutilleerd.
De geheele stad dient ingericht te Iwlor
den op ie©n Iwlijize, zjooals de steden-
böiUlw! in Nederland t.oit dusver niet ge
kend heeft. Het behoeft geen betoog,
dat niet alleen Rotterdam, maar Zeer
Zeker geheel Nederland alsmede veleni
daarbuiten, 'met intense belangstelling
hiet p liain-W ittev©en tegemoet zien,
het plan van den stads-architect ir.
Witteveen, volgens hetlwiejHk de weder
opbouw van Rotterdam zal geschieden.
FINANTIEEL NIEUWS
DE INCASSOBANK N.V.
Naar |w!iji Vernieimen, heeft de Indassoi-
bank N.V. een overeenkiomst aangegaan
miet ide Directie van Van Heel Co:.
N.V., betreffende het overgaan van het
bedrijf dier Vennootschap naar de In-
c'asso-Bank N.V., zulks behioudens goed
keuring door de Algemleene Vergade
ring van aandeelhouders van Van Heeüi
Co-. N.V., die binnenkort Zal Iwlorden
gehouden.
De Iineasso-Bank N.V. Zal per 9 D©cC
a.s. een bijkantoor openen in het thans|
bijl V,an Heel Go.. N.V, in gefbiruik
Zijinde p.and te Goes. De heeren A. J.
van Heel en Mr. A. L. W. van H'eet
Iwerden benoiemd tot directeuren van het
kantoor te Goes der Incasso,-Bank N.V.
Het ligt in de bedoeling van de In-
catsso-Bak N.V. pm te zlijlner tijd hare
beide kaïntoren te Goes tot één kantoor!
te vereenigen.
LANDELIJKE RUITERSPORT
Het zij mij vergund door middeL van
dit artikeltje en mogelijk door volgende
eenig idee, te geven van hetgeen onder
„Lanaiiijke' Ruitersport" dient verstaan
te worden.
Er heerschen omtrent deze sport helaas
nog té veel onjuiste opvattingen en dit
geldt zeer zeker ook voor ons eilanden
gewest.
Primo. Zoo beweren sommigen nog
maar steeds dat de landelijke ruitersport
de gebruikspaarden zouden schaden. Niets
is echter minder waar dan dat! Het
zou ons hier te ver voeren daar dieper
op in te gaan. 'n Vaststaand feit is ech
ter, dat in al de jaren, dat de Kon.
Federatie werkt en leiding geeft aan
de Ned. Land. Rijvereenigingen, nog
nooit is gebleken dat door het werk
bij de rijvereenigingen de paarden min
der deugdelijk werden voor het boeren
bedrijf. Het tegendeel kan zelfs bewe
zen worden.
Secundo wil men zeggen, dat de lan
delijke ruitersport zoo duur is; dat deze
sport alleen iets is voor de meer gegoede
stand. Ach kom! Weet gij dat het groot
ste deel der onder de Federatie res-
sorteerende vereenigingen een wnkeJijk-
sche contributie van 15 a 20 cent heffen?
Welk sportvereeniging heft er een, lagere
contributie? De onkosten behoeven niet
hoog te zijn. Het zou trouwens tegen
ons devies indruischen: „Met een mini
mum van kosten een maximum resul
taat". Ieder plattelander moet aan deze
sport kunnen meedoen, zonder onder
scheid van rang, stand of richting.
Tertio, het aanschaffen van een zadel
brengt de grootste moeilijkheden met
zich mee. Maar toch komt het veel voor,
dat men voor f 15 a f25 een behoorlijk
goed zadel kan bemachtigen. Dan nog
een paar rijlaarzen en een rijbroek en
men is gereed om als Landelijke Ruiter
mee te kunnen deen.
De landelijke ruitersport is niet duur,
wel kan men haar duur maken, maar
zoo is het met vele dingen. En dat mag
niet gebeuren terwille van de mnder
financieel krachtigen. Daarom is h<t zoo
prettig dat hetgeen waarom het hier
gaat, niet te koop is, n.l. de lunst
van paardrijden. Je moet het leeren het
is iets persoonlijks. Elke andere tak van
sport is minder moeilijk aan te leren
dan juist de ruitersport. Wanneer nen
oven nadenkt, kan men zulks begrijien.
U moet niet uit 't oog verliezen dat
men met twee geheel verschillende we
zens te doen heeft, die samen één geleel
moeten vormen. De mensch en het paird.
Vandaar die moeilijkheid.
I De mensch moet het paard leeren be
grijpen en omgekeerd. Dit vereischt ge
duld en inzicht van den mensch Op
deze manier schenkt de ruitersport den
beoefenaar een tweeërlei resultaat: zelf-
beheersching en kennis van het paard,
j De landelijke ruitersport biedt deplat-
telandsjeugd zooveel perspectieven. Mo-
reel zoowel als economisch is het de
aangewezen sport voor het platteland, ze
brengt de plattelandsbevolking samen.
Men leert elkander beter kennen en waar-
deeren. Opvallend is dan ook de ka
meraadschappelijke geest die er onder
de landelijke ruiters heerscht. En dit
wordt veroorzaakt door den omgang met
het paard.
Ieder dorp zijn eigen rijvereeniging.
Zoover zijn we helaas nog niet op ons
eiland. Wel valt te constateeren, dat
er on de/ onze jongens en meisjes steeds
meer liefhebberij voorkomt. Gelukkig mo
gen we ons verheugen in het bestaan
van althans één Rijvereeniging .n.l. de
Schouwsche Ruiters. Het ledenaantal
groeit en meerderen wenschen zich aan
te sluiten.
i Ten besluite hoop ik dat- U uit het
boven behandelde deze conclusie zult
hebben getrokken dat het voor het plat-
teland van groot belang is deze sport te
steunen en op te bouwen. Niet door
er welwillend tegenover te staan alleen,
doch door actief mee te helpen.
I Bedenk: Landelijke Ruitersport de sport
j van het platteland. B.
UIT VROEGER DAGEN
Da .nieuwe weg" naar
den Weatbout
Wanneer wij eene oude kaart van
Burgh-Ambacht onder het oog krijgen
met Burgh-Ambacht wordt bedoeld
dat deel van den Burgh en Westland-
polder zonder Westland dan zien we
dat slechts twee wegen leiden naar den
zeedijk en den inlaagdijk, welke in ver
binding staan met de haven van Burgh-
sluis, zoowel die van vroeger als die
van tegenwoordig. Over den Meeldijk aan
de Oostzijde en over den Kraauwers-
weg aan de Westzijde van Burgh-Am
bacht kan men die dijk bereiken.
Zoolang voornamelijk de graanbouw en
de meekrapteelt de voornaamste land-
bouwfactoren uitmaakten, was dit geen
overwegend bezwaar; de granen toch
werden vervoerd naar de verschillende
landbouwhoeven, en de meekrap werd
gereed in de meestoof „De Zeeuw" aan
den Meeldijk (thans graanpakhuis van
de firma Landegent), ofin de reeds
jaren afgebroken meestoof aan den weg
van Burgh naar Haamstede. Maar toen
de suikerbiet zulk een belangrijke plaats
in het landbouwbedrijf zou gaan in
nemen, werd vooral voor de gronden
in het midden van Burgh-Ambacht ge
legen, de wenseh geuit een derde ver
binding met den Zeedijk naar Burgh-
sluis te verkrijgen.
De suikerbieten zouden toch uit dat
gedeele van den Polder langs omwegen
naar de haven van Burghsluis moeten
worden vervoerd.
Het was dan ook de Gezworene, de
heer Speelman, die in de Ingelanden
Vergadering van 1 Juni 1881 te kennen
gaf, dat reeds eenige jaren geleden de
wenschelijkheid was uitgesproken om een
weg te maken van het Groenewekken
naar den Zeedijk, en hij achtte de tot
standkoming van dien weg van zulk een
groot belang, dat hij dit gaarne ander
maal in behandeling wenschte te zien
genomen. Na bespreking werd het be
stuur uitgenoodigd te willen opnemen
de kosten, welke dat werk zou vorderen,
om daarvan in een volgende vergadering
verslag uit te brengen.
En nu laat ik de notulen spreken van
de Ingelanden-Vergadering van 31 Mei
1882. „Daarna komt in behandeling het
door het bestuur op uitnoodiging van
Ingelanden opgemaakt ontwerp voor den
aanleg van een weg van Groenlandswek-
ken tot den Zeedijk. De voorzitter zegt,
dat bij dat plan ook is opgenomen het
begrinden van de rijbaan over den in
laagdijk van den Westbout tot Kraau-
wersweg met een klein gedeelte van
dien weg, waardoor ook Westland in
een betere verbinding wordt gebracht
met de haven van Burghsluis. Wordt
achtereenvolgens voorlezing gedaan van
de omschrijving der door het bestuur
voorgestelde werken en de daarvoor ge
raamde kosten, als voor onteigening van
gronden, aardewerken, landhoofd over
den watergang, begrinding enz., waar
van de gezamenlijke kosten worden be
groot op f2000,—. Nog werden Ingelan
den voorgelicht omtrent de lasten, welke
dientengevolge jaarlijks voor rente en
aflossing over de 425 M. in den polder
zouden moeten worden omgeslagen, als
buitengewoon geschot voor de inwen
dige belangep. Verder bedoelde werken
*met de daarvoor te maken kosten ge
noegzaam overwogen zijnde, wordt met
8 tegen 2 stemmen besloten voor reke
ning van den Polder aan te leggen:
le. Een weg van Groenlandswekken
tot den Zeedijk met begrinding van af
Peereboomwekken
2e. Een grintbaan over den Inlaag-
dijk tot Kraauwersweg en honderd Meter
lengte over dien weg bewesten den Stee-
nen duiker. Verder werd het bestuur
gemachtigd -de uitvoering van de te
maken werken voor te bereiden en po
gingen aan te wenden om voor het be-
noodigde bedrag eene geldleening te vin
den, onder voorwaarde het kapitaal in
twintig gelijke jaarlijksche termijnen af
te lossen tegen een Rente van hoogstens
41/2 pet., en eindelijk uitgenoodigd om
in een volgende vergadering van een en
ander verslag uit te brengen".
In eene vergadering van 31 Juli 1882
werd besloten, daar het niet mogelijk
bleek de leening tegen 41/2 pet. te plaat
sen, de Rente te bepalen op hoogstens
5 pet.
Tegen die Rente van 5 pet. is het
bestuur dan ook geslaagd, twintig aan-
deelen van honderd gulden kon men bij
verschillende personen in de omgeving
plaatsen.
In de vergadering van 13 December
1882 kon het bestuur mededeelen, dat
de uitvoering der aardewerken van den
te maken verbindingsweg is aangenomen
door M. Oosse voor f 416, en dat de
levering van de 350 M3. grind is besteed
aan W. J. Blom, de grove voor f2,29
en de gewone voor f 2,08V2 per M3,
waaronder de oplossing is begrepen. De
overige kosten zullen voornamelijk be
stemd zijn geweest voor de onteigende
gronden.
We kunnen dus aannemen dat de weg
in het voorjaar van 1883 is aangelegd.
Bezien we de kaart van den Burgh-
en Westlandpolder, waarop de verschil
lende oude Bevangen zijn aangeteekend,
dan vormt de nieuw aangelegde weg nu
ten deele de scheiding tusschen het
Adriaan Straijersbevang aan de ééne zijde
en het bevang tusschen Kromlandswek-
ken en het Groenlandswekken aan de
andere zijde. Het Adriaan Straijersbevang
is het meest bekend als Bonnewerve.
Officieel komt de weg in den Legger
der wegen en voetpaden voor als „Groen-
landsweg"het publiek spreekt meestal
van den „Nieuwen weg".
De „Nieuwe weg" stond onlangs in
veler belangstelling; hierin vond ik aan
leiding aan de totstandkoming van dezen
weg door dit stukje te herinneren.
B. W. G. B.
NIJVERHEID EN TECHNIEK
KUNT U GOED TELEFONEEREN
Veranderingen in de tech
niek van het dagelijksch
leven eischen ook dikwijls
nieuwe vormen voor de maat
schappelijke verhoudingen.
Toen de electriciteit enkele jaren ge
leden haar intrede in het huishouden
deed, moest men in de wetboeken een
nieuwe paragraaf opnemen, die de clan
destiene afname van stroom als diefstal
strafbaar stelt, want tot dien tijd gold
als diefstal slechts de onrechtmatige toe-
eigening van een vreemd „bewegelijk
ding" en de rechterlijke instanties op
perden bezwaren om de stroom onder tot
begrip te doen vallen.
De automobiel bracht eveneens een aan
tal nieuwe rechtsnormen en nieuwe maat
schappelijke omgangsvormen, met zich
mede.
Niet minder revolutionnair voor het
leven van alle dag bewerkt de telefoon.
Maar ofschoon telefoneeren nu reeds
lang tot onze dagelijksche bezigheid be
hoort, hebben hierbij vreemd genoeg
tot heden nog niet overal de alge-
meene vereischte maatschappelijke vor
men ingang gevonden.
Beminnenswaardige menschen, die in
den persoonlijken omgang volmaakte
menschen genoemd mogen worden, voor
wie „een faux pas" tot de onmogelijk
heden behoort, plegen zich aan de tele
foon dikwijls onbezorgd met een „Hallo"
of met een „Ja" te melden als zij wor
den opgebeld, terwijl zij zich toch eerst
behoorden voor te stellen, daar de per
soon aan de andere zijde van de lijn,
hen via den draad nog niet kan zien
en herkennen.
Een andere soort van deze „beschei-
dene" telefoneerders meldt zich als men
hun nummer 33333 aangevraagd heeft, on
veranderlijk met „Hier 33333", terwijl het
toch mogelijk is dat de aanvrager ver
geten is welk nummer hij zooeven aan
gevraagd heeft.
De al te groote bescheidenheid en de
schuwheid om de eigen naam voor de
telefoon uit te spreken, schijnt gunstig
aangedyid ie©n pivierblijfsel uit dien
tijd te zijn, waarin men in zeldzame
bescheidenheid in plaats van „ik", slechts
„mijn nietswaardig persoontje" zeide en
in brieven het woordje „ik" over het
algemeen wegliet om niet onbescheiden
te lijken. Aan de telefoon echter is deze
bescheidenheid den naam te verzwijgen
op zijn minst zeer onpractisch, doch
ook niet precies een modelvoorbeeld van
beleefdheid.
Hier betreft het blijkbaar menschen,
die de aan het telefoonverkeer verbon
den omgangsvormen nog niet beheer-
schen of misschien ook nog niet ontdekt
hebben.
„Geëerde heer „Hallo" en geachte me
vrouw „Ja" zoo zou men tot deze terug
houdende telefoneerenden kunnen zeg
gen", weest U alstublieft zoo goed Uw
incognito af te leggen en me het ge
heim van Uw geëerde naam toe te ver
trouwen! Want eens zal ik deze toch
vernemen, daar ik U hiernaar vragen
moet, voor we verder spreken."
Het spaart ons niet alleen tijd, als
U direct na den oproep Uw naam noemt,
maar het is ook een beleefdheidsvorm
en deze tegemoetkoming kan ook niet
met belachelijkheid verwisseld worden;
het is niets anders dan de olie in deze
gecompliceerde machine van een verkeer
zonder wrijving van de menschen onder
elkander.