ZIERIKZEESCHE KIEUWSBODE DINSDAG 26 NOVEMBER 1940 OPGEïAf ZEMKZBSOfCOURAMT De Kern ABONNEMENT P.riji f 1.60 p. kwartaal, bulten Zierikzee 11.80. Voor bet buitenland 110.00 p. Jaar. Afzonderlijke nummera 8 cent, Ver- ■chljnt degelijk», behalve 'aZondagi, Uitgave: N.V. de Zierlkzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schnithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Loose - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14503 ADVERTENTIES Rrlja: H cent pet regel, minimam 80 cent, Qi) contract speciale prijzen. Grootte der letters naac plaatsruimte. „Succes Jea" 60 cent. Inzending tot 's morgens 10 aar Haïia als tankhaven voor"de Engelschen uitgeschakeld Op bijna geen andere plaats ter we reld heeft de petroleum een zoo be slissende wending gegeven aan het lot der staten en volken. Nergens anders op de gansche wereld heeft een vernieling van de betreffende inrichtingen een zoo grooten invloed op den militairen en po- litieken toestand der wereld als in Haïfa. Na tal van moeilijke onderhandelingen kwam eindelijk de Irak Petroleum Co. tot stand. In October 1927 behaalde men bij Baba Goergoer, niet ver van Kirkoek in het Mosoelgebied, een sensationeel succes bij de eerste boring. Op 463 m diepte spoot de petroleum met een zoodanig geweld uit den grond, dat binnen 24 uur oen hoeveelheid van niet minder dan 12000 ton werd geproduceerd. Eenige later uit gevoerde boringen waren niet minder succesvol. Nadat op deze wijze de productie mogelijkheden geen twijfel meer over ig lieten, werd het tijd om naar de af- zetmogelijkheden om te zien. De plaatselijke markt kwam niet in aanmer king. Het was dus zaak, de wereldmarkt voor het product te interesseeren. Het scheen weinig raadzaam, de petroleum te expedieeren via de Perzische Golf, met het oog op de concurreerende Iran- sche olie, welke de grootste raffinaderij' ter wereld bezat in Adaban. Den Fran- schen deelhebbers was er veel aan ge legen om dje petroleum uit Irak, na het schipbreuk lijden van verschillende an dere plannen voor de verzorging van Frankrijk met petroleum, daarheen te leiden. De omweg via het Suezkanaal, met zijn hooge rechten, zou deze vloei stof te duur hebben gemaakt. Over een spoorwegaansluiting beschikte men niet. Doch ook indien men er in slaagde, de petroleum naar den B a g d ad sp oor- we g te leiden, zou deze er niet op berekend zijn, om de enorme hoeveel heden petroleum te verwerken. Gezien al deze omstandigheden besloot men in 1931 tot den aanleg van een buizenleiding naar de Middellandsche Zee, hoewel deze in vogelvlucht ruim 800 kilometer was verwijderd. Van de kust van de Middellandsche Zee zouden de in de eerste plaats betrokken landen, Frankrijk en Engeland (ook Italië sloot zich daarbij gedurende korten tijd aan), de petroleum snel, veilig en goedkoop kunnen afhalen. Ook voor toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden was hier speelruimte genoeg. Nu maakten echter zoowel Frankrijk als Engeland aanspraak op het eindpunt van de lijn: Frankrijk voor het mandaat gebied Syrië en Engeland voor P fi les tin a. Daar Frankrijk er met recht op kon wijzen, dat de weg naar zijn eindpunt het kortste was, was het eenige wat Engeland kon doorzetten een deeling. De buisleiding werd dus als dubbele lei ding ter lengte van 260 kilometer aan gelegd van Kirkoek over den Tigris en den Euphraat naar Haditha, aan laatst genoemden stroom. Daar splitst zij zich in een 612 km lange buis naar de Sy rische haven Tripoli en in een Zuidelijke buis van 747 km lengte naar Haifa in Palestina. Den 14den Juli 1934 werd het Fransche stuk en 14 Januari 1935 het Engelsche gedeelte opgeleverd. Aan beide eindpunten van de leiding, zoowel in Tripoli als in Haïfa, werden 15 groote opslagtanks opgericht, ten einde de tankschepen geregeld te kunnen Iaden. In het begin konden zij alleen ruwe petroleum laden, doch na korten tijd bleek' de noodzakelijkheid om raf finaderijen op te richten, zoowel om de schepen van bunkerolie te kunnen voor zien, als om dit artikel te kunnen le veren aan verschillende landen in de, Middellandsche Zee. De gedeeltelijke ver nieling der tanks door de Italianen in Haïfa heeft een leelijke streep door de rekening van de Engelschen gehaald, daar nu van het laden van petroleum in de eigenlijke haven voorloopig geen sprake meer kan zijn. De Noordelijke (Fransche) lijn hebben de Engelschen in dezen zomer, toen de Franschen het bijltje er bij hadden neer- gelegd, afgesneden. I De FnanScfoe havenstad Marseille is 'Zaterdagavond door Engelsche vliegers gebombardieerd. Verseheidenje bom- cmlen wierden uitgeworpen, waardoor ne gen mJensohen werden gedood of gewond. De FramScihe regeering 'heeft krachtig te Loinden laten pnoftésteeren iem schade vergoeding geëisclht. Duitsch weermachtsberïcht Birmingham en Southampton aangevallen Het opperbevel van de weermacht imlaakte Zondag bekend: Een duikboot heeft zes bewapende vij andelijke koopvaardijschepen met een ge- zameiilijken inhoud van 29.100 b.r.t. tot zinken gebracht. In den nacht vah 22 op 23 November zette het luchtwapen zijn vergeldings- vluchten boven Londen met het grootste succes voort, en viel met sterke afdee- lingen opnieuw de installaties van de Britsche bewapeningsindustrie te Bir mingham aan. Verscheidene 'honderden vliegtuigen wierpen hier in een onafgebroken aanval meer dan 300.000 kg bommen neer. In het schijnsel van de liehtfakkels en van de branden was duidelijk waar te nemen, dat talrijke voor den oorlog belangrijke fabrieksinstallaties vernield zijn. Bij een in de vroege morgenuren van 22 November verrichten luchtaanval op de wapenfabrieken in Grantham ont stonden aldaar verscheiden branden. Voorts waren de 'bomaanvallen gericht tegen Portland, Southampton, Portsmouth en andere voor de oorlogvoering belang rijke doelen in Zuid-Engeland. Het leggen van mijnen in de Britsche havens werd in versterkte mate voort gezet. In den loop van 23 November wierpen vliegtuigen in het kader der ge wapende verkenning bommen op Londen Het grootste deel van de in den afge- loopen nacht naar Duitschland gevlogen Britsche vliegtuigen kon ten gevolge van den krachtigen luchtafweer zijn doel niet bereiken en wierp daarom de bommen op open veld neer. In een klein plaatsje werden woonhuizen door deze bommen getroffen en verscheidene personen! ge wond. De totale verliezen van den vijand bedroegen Zaterdag 11 vliegtuigen. Zeven eigen vliegtuigen worden vermist Southampton gebombardeerd Het opperbevel van de Duitsche weer macht deelde Maandag mede: Een van de in overzeesche wateren opereerende oorlogsschepen meldt als totaal resultaat van zijn bedrijvigheid het tot zinken brengen van 95,000 ton vijan delijke handelsscheepsruimte. De vergeldingsaanvallen van het lucht wapen tegen Londen duurden ook in den nacht van 23 op 24 November voort. Battersea, Southwark en andere stads wijken waren het doel van geslaagde bombardementen. Talrijke Duitsche ge vechtseskaders bestookten bovendien, zooals reeds gemeld, in onophoudelijke aanvallen Southampton met bom men van alle kalibers. In de haven- en industrieele installaties braken gewel dige branden uit, die tot in Frankrijk te zien waren. Ook verschillende voor den oorlog belangrijke doelen aan de West- en Zuidkust van Engeland werden met succes gebombardeerd. Het leggen van mijnen voor de Britsche kust werd voortgezet. Overdag vielen Duitsche vliegtuigen tij dens bewapende verkenningen Londen en eenige plaatsen aan de Kanaalkust met bommen aan. In den nacht van 24 op 25 November wierpen Britsche vliegtuigen in Noord- Duitschland eenige bommen neer, zonder noemenswaardige uitwerking. Het bericht van het Britsche ministerie van voorlich ting, dat in den nacht van 23 op 24 No vember Britsche vliegtuigen te Berlijn stations met bommen hebben bestookt, is onjuist. Geen enkel vijandelijk vlieg tuig heeft in dezen nacht boven Berlijn gevlogen. In een luchtgevecht werd een Britsch vliegtuig neergeschoten. Drie Duitsche vliegtuigen worden vermist. Italiaansch weermachtsbericht Het Italiaansche hoofdkwartier maakt bekend Aan het Grieksche front doeltreffende tegenaanvallen van onze afdeelingen. Onze luchtmacht heeft de vijandelijke stellingen gebombardeerd, vooral langs de kust van Epirus. Vijandelijke vlieg tuigen hebben een aanval gedaan op Durazzo, waarbij eenige menschen ge wond werden en lichte schade werd aangericht. Een vijandelijk vliegtuig werd neergehaald. Onze jagers hebben een tweemotorig vliegtuig van het type Wellington achter volgd en het ten Noorden van Malta in zee geschoten. Een onzer jachtesca- drilles heeft in duikvlucht een aanval gedaan op het vliegveld M i c a b b a. Tal rijke aan den rand van het veld staande vliegtuigen werden met machinegeweer vuur bestookt; drie geraakten onmiddel lijk in brand. Het vuur breidde zich snel uit, waarvan ontploffingen het gevolg waren. Het vuur nam zulk een omvang aan, dat het van de Siciliaansche kust af gezien kon worden. Alle vliegtuigen zijn teruggekeerd. Onze vliegtuigen hebben een aanval ondernomen op de vlootbasis te Ale- xan&rië en vele malen doelen in de haven getroffen. Andere vliegtuigen keer den zich tegen de militaire werken in het gebied ten Zuiden van Mersa Matroe. Vijandelijke vliegtuigen wierpen bommen op Tobroek en Bardia, waar lichte schade werd toegebracht. Te Bardia werden eenige menschen gewond. Een aanval werd ook gedaan op Derna, waar een vacantiehuis werd getroffen; er zijn vijf dooden en twee gewonden. Te Apollonia is een ziekenhuis, dat duidelijk van het Roode Kruis-teeken was voorzien, door vijandelijke vliegtuigen ge bombardeerd en van zeer dichtbij met machinegeweervuur bestookt. Hier is nie mand gewond. Ten Oosten van Amseat is een Blenheimvliegtuig, dat door onze jagers was ingehaald, neergeschoten. Het storttte brandend omlaag. VERSCHILLENDE BERICHTEN Onze tijd, een tijd van overgang Zaterdag heeft de leider der NSB, ir. A. A. Mussert, de verschillende kring- huizen en bankwartieren te Haarlem, Zandvoort en Heemstede geïnspecteerd, waarna des middags tweeduizend weer mannen een marsch door Haarlem maak ten, gevolgd door een ledenappèl in alle zalen van het gemeentelijke concert gebouw, aldus meldt het ANP, waar ir. Mussert een rede hield, waarin hij sprak over drie periodes in het bestaan der NSB. De eerste periode liep van 14 Dec. 1931 tot 15 Mei1 1940, de tweede periode, waarin wij ons thans bevinden is een overgang naar de derde periode: de overneming van de macht en de opbouw van een nieuw volk in een nieuw Europa. Destijds heeft dr. Colijn gezegd, dat •wij politieke analfabeten waren, maar alle pogingen, die men deed, om ons belachelijk te maken, hebben wij getrot seerd. Dr. Colijn stootte ons uit, maar wij hebben ons pak opgenomen en het gedragen. De in 1933 ondernomen po ging om onze beweging te vermoorden, is mislukt. Sprekende over zijn bezoek aan Hitier, zeide ir. Mussert, dat de Führer het beste voor heeft met ons land en dat het ook zijn wensch is, dat wij Indiië behouden. Tenslotte zeide de leider, dat zonder de NSB ons volk geen toekomst heeft. De geschiedschrijver zal later van dezen tijd getuigen, dat de goede gees ten de kwade hebben overwonnen. In de toekomst van ons volk kunnen wij vertrouwen hebben. Relletjes te Breda Zondagmiddag hield de West-Brabant- sche afdeeling der W.A. van de N.S.B. een marsch door de stad waaraan door een 130-tal W.A.-mannen werd deelge nomen. Vele honderden toeschouwers sloegen eveneens het défilé gade. Na den opmarsch ontstond er een ru moerige stémming, welke door eenige incidenten werd gevolgd. Toen een der ruiters passeerde, begon het publiek te roepen en te fluiten, waarop de bereden afdeeling op de toeschouwers inreed. Dit verhitte de gemoederen nog meer, zoo dat de politie zich genoodzaakt zag op eenige plaatsen met sabel en gummistok een charge uit te voeren, waarbij klappen vielen. Enkele personen werden door de politie gearresteerd en opgebracht. Na deze incidenten werd de orde hersteld en kon de colonne zich ongehinderd naar de plaats van vertrek begeven, waar zij werd ontbonden. (ANP) Bigaan In melkbussen Het vetgehalte van den inhoud van de twee melkbussen, welke een agent te Hengelo (O.) een dezer nachten aan een onderzoek onderwierp, toen deze op geheimzinnige wijze door iemand achter op de fiets werden vervoerd, bleek hoo- ger te zijn dan 21/2 °/oj want in plaats van melk, vond de politieman er twee geslachte biggen in. De man had deze varkentjes, met medewerking van een ander geslacht en trachtte ze in den nacht te bestemder plaatse te brengen. Procesverbaal en inbeslagneming van biggen, bussen en fiets waren het resul taat van dit nachtelijke avontuur. Ernstige autobotsing Gisteravond is op den Rijksstraatweg tusschen Ede (Geld.) en De- Klomp een vrachtauto tegen een trailer gebotst, juist op een plaats, waar een luxe auto aan den kant van den weg stond. Deze laatste wagen was niet verlicht, aange zien er kortsluiting in de electrische lei ding was ontstaan. De chauffeur van de zen auto was juist aan het repareeren, toen de botsing geschiedde. De gevolgen van deze botsing waren heel ernstig. In de cabine van den vracht auto zaten een chauffeur, zekere L., een dame, mevrouw H. en nog een passa gier, de heer B., terwijl in de laadbak twaalf personen zaten. Van al deze per sonen werden ér in totaal zes min of meer ernstig gewond. Ook de chauffeur van den trailer is gewond geraakt, j De gewonden zijn naar de ziekenhui zen te Ede eii te Velp overgebracht. Een onderzoek wordt ingesteld. Engelsche bommtn op ons land J In den nacht van Zaterdag op Zon dag, evenals in dien van Zondag op Maandag zijn wederom Engelsche vlie- 1 gers boven ons land verschenen. In vele 1 plaatsen werd luchtalarm gemaakt, doch slechts boven enkele werden bommen afgeworpen. De hierdoor aangerichte schade was, evenwel van geen beteeke- nis. Een zes-tal huizen is min of meer beschadigd. Ongeveer twee dozijn an dere huizen kregen glasschade. Een per soon is bij deze luchtaanvallen zwaar gewond. (A.N.P.) Door de duisternis misleid Uit* de Zuid-Willemsvaart te V e g h e 1 (N.B.) is Zondagmorgen het lijk opge haald van den 59-jarigen landbouwer J. Franssen. Uit het door de politie ingestelde on derzoek kwam vast te staan, dat de verongelukte in den vorigen nacht niet thuis was geweest.. Hij was Zaterdag avond naar den notaris gegaan, waarna hij met eenige bekenden een café had bezocht. Daarop is hij per rijwiel op weg naar huis gegaan en te water ge reden. Door de duisternis misleid is de 39- jarige P. Brouwer te Alblasserdam in een der bassins van de waterleiding geloopen en verdronken. Toen zijn vader die daar machinist is, in de machine kamer kwam, miste hij zijn zoon, die er een half uur geleden heen was ge gaan. Hij stelde een onderzoek in en na eenigen tijd vond hij het stoffelijk over schot in een der bassins. Het slachtoffer was ongehuwd. Tunnel onder de Maas Een belangrijke phase in den 'bbuw van de Maastunnel zal met het tot zinken brengen van dit laatste tunnel- stuk, zijn afgesloten. Men rekent te Rotterdam dan er mee, dat het Febr. 1941 zal worden, voordat de tusschen- schotten tusschen de tunnelstukken onder den pneumatischen hamer bezweken zul len zijn; er is dan echter nog zooveel voorbereidend werk te doen, dat het wel Mei zal worden vóór men, loopende, van den éénen oever naar den anderen zal kunnen komen. Doofstomme vrouw aangereden Zondag is de 36-jarige mej. H. uit Ederveen op den onbewaalden overweg bij de Klomp door een trein, welke uit Utrecht kwam, gegrepen. Daar de vrouw doofstom is heeft zij vermoedelijk van het naderen van den trein niets bemerkt. Zij werd zwaar gewond naar het Juliana- ziekenhuis te Ede overgebracht. Duisternis veroorzaakt aanrijding Gistermorgen is in de Geversstraat te Oegstgeest een verkeersongeluk ge beurd. De 64-jarige J. W. van der Stoel, uit Leiden, die in deze straat fietste, is door een vrachtauto aangereden. De aanrijdende auto vervoerde hem naar het Academisch ziekenhuis te Ledden, waar hij bij aankomst overleden bleek te zijn. Zeer vermoedelijk is de duisternis de oorzaak van dit ongeluk. Cstharina van Renrèc overleden Catharina van Rennes, de bekende mu- ziekpaedagoge en componiste, die enkele jaren geleden onder groote belangstel ling van heel het land haar tachtigsten verjaardag mocht vieren, is Zaterdag middag op ruim 82-jarigen leeftijd over leden. Met den dood van deze op 2 Augustus 1858 te tltreéht geboren kunstenares, ver liest Nederland een muzikaal opvoedster der jeugd, die als geert andere toondich- Da beteekenls van Haïfa als Bntsch® tankhavan varmindard Tot an met 5 December a.s. zijn de winkels open tot 10 uur Rubberbanden met koelkanalen in plaats van luchtbanden Catharina v. Renr da bekende muziekpaedagoge, overleden In Mei onder de Maas van oever tot oever In Rotterdam DE VERDUISTERING De zon gaat heden (Dinsdag) avond om 17 uur 35 onder. Woensdagmorgen komt zij om 9 uur 21 op en gaat om 17 uur 34 onder. Tusschen zonsonder- en opgang moet worden verduisterd. De maan komt om half zeven op en gaat om 16 uur 44 d.a.v. weer onder. Hoog- en laagwater te Zierikzee HoogwaterLaagwater 27 Nor. 0,23 12,44 6,01 18,28 ter vruchtbaar werk geleverd heeft op het gebied van het voor kinderen ge schreven lied. Nijverheid en Techniek VERDWIJNT DE LUCHTBAND? Toen de Iersche dokter Dun- lop den luchtband had uit gevonden en daarmede een einde maakte aan het be staan van den band, die ge heel uit gummi bestond, namen zoowel de ontwikkeling van het rijwiel als van de auto een hooge vlucht. Thans zou men evenwel kunnen zeggen, dat de band een kringloop heeft volbracht, wan neer men hoort, dat een Duitsche uit vinder een band heeft geconstrueerd voor een auto, welke tegen hooge snel heden bestand is en in vakkringen groot opzien heeft gewekt. Bij zijn vele goede eigenschappen heef t de moderne luchtband het nadeel dat hij, ondanks de verbeteringen, die hij in den loop der jaren heeft ondergaan, nog steeds door niet altijd opgeloste oorzaken de lucht laat ontsnappen en daardoor gevaar kan opleveren voor den wagen en voor de inzittenden. Geheel uit rubber bestaande banden, welke dit nadeel niet vertoonen, kunnen den lucht band niet vervangen, omdat, nog afge zien van de mindere elasticiteit, deze band niet is opgewassen tegen hooge snelheden, tengevolge van den hoogen verwarmingsgraad, die dan in het inwen dige optreedt. Hierop is de uitvinding van den Duit- scher Alfred Spencker gebaseerd. De door hem uitgevonden band is voorzien van een systeem van afkoelingskanalen, die dwars door den band loopen, naar de velg. Hier worden zij door de spaken naar de naaf geleid. Door een bijzondere inrichting wordt er voor gezorgd, dat van hier uit een stroioim verscihe lucht in de kanalen dringt, die er voortdurend doorheen spoelt. De druk van deze lucht is zoo groot, dat daardoor onreinheden, welke het kanaal dreigen te verstoppen, worden weggeblazen. Bij een snelheid van 100 km per uur en een belasting van 600 kg was de inwendige tempera tuur 72 gr., aan de oppervlakte zelfs tot 70 gr. Door het gebruik van zachte rubber en het systeem van koelkanalen is de elasticiteit bijna even groot als die van luchtbanden. Er kan dan ook geen twijfel aan bestaan, of deze nieuwe band zal spoedig algemeen in gebruik worden genomen. Kingsley Wood, de kanselier der 'schat kist, heeft in ©en redevoering te Glas gow verklaard, dat de huidige loorlog! de duurste is, dien de wereld oodt heeft giekend. In de 'eerste 77 dagen van het tweede oorlogsjaar bedroegen die dag e- lijkseh e oorlo gs u i t geven tnegem millioen pond sterling. Het is plicht, zoo verklaarde Wood verder, niet oim) de oorlogsuitgaven te verminderen, maar er voiOiT te waken, dat het geld niet wondt verspild.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1