ZIERIKZEESCHE
KIEUWSBODE
DINSDAG 26 NOVEMBER 1940
OPGEïAf
ZEMKZBSOfCOURAMT
De Kern
ABONNEMENT
P.riji f 1.60 p. kwartaal, bulten Zierikzee
11.80. Voor bet buitenland 110.00 p. Jaar.
Afzonderlijke nummera 8 cent, Ver-
■chljnt degelijk», behalve 'aZondagi,
Uitgave: N.V. de Zierlkzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schnithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Loose - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
97STE JAARGANG No. 14503
ADVERTENTIES
Rrlja: H cent pet regel, minimam 80 cent,
Qi) contract speciale prijzen. Grootte der
letters naac plaatsruimte. „Succes Jea"
60 cent. Inzending tot 's morgens 10 aar
Haïia als tankhaven
voor"de Engelschen uitgeschakeld
Op bijna geen andere plaats ter we
reld heeft de petroleum een zoo be
slissende wending gegeven aan het lot
der staten en volken. Nergens anders op
de gansche wereld heeft een vernieling
van de betreffende inrichtingen een zoo
grooten invloed op den militairen en po-
litieken toestand der wereld als in Haïfa.
Na tal van moeilijke onderhandelingen
kwam eindelijk de Irak Petroleum Co.
tot stand.
In October 1927 behaalde men bij Baba
Goergoer, niet ver van Kirkoek in het
Mosoelgebied, een sensationeel succes bij
de eerste boring. Op 463 m diepte spoot
de petroleum met een zoodanig geweld
uit den grond, dat binnen 24 uur oen
hoeveelheid van niet minder dan 12000
ton werd geproduceerd. Eenige later uit
gevoerde boringen waren niet minder
succesvol.
Nadat op deze wijze de productie
mogelijkheden geen twijfel meer over
ig lieten, werd het tijd om naar de af-
zetmogelijkheden om te zien. De
plaatselijke markt kwam niet in aanmer
king. Het was dus zaak, de wereldmarkt
voor het product te interesseeren. Het
scheen weinig raadzaam, de petroleum
te expedieeren via de Perzische Golf,
met het oog op de concurreerende Iran-
sche olie, welke de grootste raffinaderij'
ter wereld bezat in Adaban. Den Fran-
schen deelhebbers was er veel aan ge
legen om dje petroleum uit Irak, na het
schipbreuk lijden van verschillende an
dere plannen voor de verzorging van
Frankrijk met petroleum, daarheen te
leiden. De omweg via het Suezkanaal,
met zijn hooge rechten, zou deze vloei
stof te duur hebben gemaakt. Over een
spoorwegaansluiting beschikte men niet.
Doch ook indien men er in slaagde, de
petroleum naar den B a g d ad sp oor-
we g te leiden, zou deze er niet op
berekend zijn, om de enorme hoeveel
heden petroleum te verwerken.
Gezien al deze omstandigheden besloot
men in 1931 tot den aanleg van een
buizenleiding naar de Middellandsche
Zee, hoewel deze in vogelvlucht ruim
800 kilometer was verwijderd. Van de
kust van de Middellandsche Zee zouden
de in de eerste plaats betrokken landen,
Frankrijk en Engeland (ook Italië sloot
zich daarbij gedurende korten tijd aan),
de petroleum snel, veilig en goedkoop
kunnen afhalen. Ook voor toekomstige
ontwikkelingsmogelijkheden was hier
speelruimte genoeg.
Nu maakten echter zoowel Frankrijk
als Engeland aanspraak op het eindpunt
van de lijn: Frankrijk voor het mandaat
gebied Syrië en Engeland voor P fi
les tin a. Daar Frankrijk er met recht
op kon wijzen, dat de weg naar zijn
eindpunt het kortste was, was het eenige
wat Engeland kon doorzetten een deeling.
De buisleiding werd dus als dubbele lei
ding ter lengte van 260 kilometer aan
gelegd van Kirkoek over den Tigris en
den Euphraat naar Haditha, aan laatst
genoemden stroom. Daar splitst zij zich
in een 612 km lange buis naar de Sy
rische haven Tripoli en in een Zuidelijke
buis van 747 km lengte naar Haifa in
Palestina. Den 14den Juli 1934 werd het
Fransche stuk en 14 Januari 1935 het
Engelsche gedeelte opgeleverd.
Aan beide eindpunten van de leiding,
zoowel in Tripoli als in Haïfa, werden
15 groote opslagtanks opgericht, ten
einde de tankschepen geregeld te kunnen
Iaden. In het begin konden zij alleen
ruwe petroleum laden, doch na korten
tijd bleek' de noodzakelijkheid om raf
finaderijen op te richten, zoowel om de
schepen van bunkerolie te kunnen voor
zien, als om dit artikel te kunnen le
veren aan verschillende landen in de,
Middellandsche Zee. De gedeeltelijke ver
nieling der tanks door de Italianen in
Haïfa heeft een leelijke streep door de
rekening van de Engelschen gehaald, daar
nu van het laden van petroleum in de
eigenlijke haven voorloopig geen sprake
meer kan zijn.
De Noordelijke (Fransche) lijn hebben
de Engelschen in dezen zomer, toen de
Franschen het bijltje er bij hadden neer-
gelegd, afgesneden. I
De FnanScfoe havenstad Marseille is
'Zaterdagavond door Engelsche vliegers
gebombardieerd. Verseheidenje bom-
cmlen wierden uitgeworpen, waardoor ne
gen mJensohen werden gedood of gewond.
De FramScihe regeering 'heeft krachtig te
Loinden laten pnoftésteeren iem schade
vergoeding geëisclht.
Duitsch weermachtsberïcht
Birmingham en Southampton
aangevallen
Het opperbevel van de weermacht
imlaakte Zondag bekend:
Een duikboot heeft zes bewapende vij
andelijke koopvaardijschepen met een ge-
zameiilijken inhoud van 29.100 b.r.t. tot
zinken gebracht.
In den nacht vah 22 op 23 November
zette het luchtwapen zijn vergeldings-
vluchten boven Londen met het grootste
succes voort, en viel met sterke afdee-
lingen opnieuw de installaties van de
Britsche bewapeningsindustrie te Bir
mingham aan.
Verscheidene 'honderden vliegtuigen
wierpen hier in een onafgebroken aanval
meer dan 300.000 kg bommen neer. In
het schijnsel van de liehtfakkels en van
de branden was duidelijk waar te nemen,
dat talrijke voor den oorlog belangrijke
fabrieksinstallaties vernield zijn.
Bij een in de vroege morgenuren van
22 November verrichten luchtaanval op
de wapenfabrieken in Grantham ont
stonden aldaar verscheiden branden.
Voorts waren de 'bomaanvallen gericht
tegen Portland, Southampton, Portsmouth
en andere voor de oorlogvoering belang
rijke doelen in Zuid-Engeland.
Het leggen van mijnen in de Britsche
havens werd in versterkte mate voort
gezet. In den loop van 23 November
wierpen vliegtuigen in het kader der ge
wapende verkenning bommen op Londen
Het grootste deel van de in den afge-
loopen nacht naar Duitschland gevlogen
Britsche vliegtuigen kon ten gevolge van
den krachtigen luchtafweer zijn doel niet
bereiken en wierp daarom de bommen
op open veld neer. In een klein plaatsje
werden woonhuizen door deze bommen
getroffen en verscheidene personen! ge
wond.
De totale verliezen van den vijand
bedroegen Zaterdag 11 vliegtuigen.
Zeven eigen vliegtuigen worden vermist
Southampton gebombardeerd
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht deelde Maandag mede:
Een van de in overzeesche wateren
opereerende oorlogsschepen meldt als
totaal resultaat van zijn bedrijvigheid het
tot zinken brengen van 95,000 ton vijan
delijke handelsscheepsruimte.
De vergeldingsaanvallen van het lucht
wapen tegen Londen duurden ook in
den nacht van 23 op 24 November voort.
Battersea, Southwark en andere stads
wijken waren het doel van geslaagde
bombardementen. Talrijke Duitsche ge
vechtseskaders bestookten bovendien,
zooals reeds gemeld, in onophoudelijke
aanvallen Southampton met bom
men van alle kalibers. In de haven- en
industrieele installaties braken gewel
dige branden uit, die tot in Frankrijk
te zien waren. Ook verschillende voor
den oorlog belangrijke doelen aan de
West- en Zuidkust van Engeland werden
met succes gebombardeerd. Het leggen
van mijnen voor de Britsche kust werd
voortgezet.
Overdag vielen Duitsche vliegtuigen tij
dens bewapende verkenningen Londen en
eenige plaatsen aan de Kanaalkust met
bommen aan.
In den nacht van 24 op 25 November
wierpen Britsche vliegtuigen in Noord-
Duitschland eenige bommen neer, zonder
noemenswaardige uitwerking. Het bericht
van het Britsche ministerie van voorlich
ting, dat in den nacht van 23 op 24 No
vember Britsche vliegtuigen te Berlijn
stations met bommen hebben bestookt,
is onjuist. Geen enkel vijandelijk vlieg
tuig heeft in dezen nacht boven Berlijn
gevlogen. In een luchtgevecht werd een
Britsch vliegtuig neergeschoten. Drie
Duitsche vliegtuigen worden vermist.
Italiaansch weermachtsbericht
Het Italiaansche hoofdkwartier maakt
bekend
Aan het Grieksche front doeltreffende
tegenaanvallen van onze afdeelingen.
Onze luchtmacht heeft de vijandelijke
stellingen gebombardeerd, vooral langs
de kust van Epirus. Vijandelijke vlieg
tuigen hebben een aanval gedaan op
Durazzo, waarbij eenige menschen ge
wond werden en lichte schade werd
aangericht. Een vijandelijk vliegtuig werd
neergehaald.
Onze jagers hebben een tweemotorig
vliegtuig van het type Wellington achter
volgd en het ten Noorden van Malta
in zee geschoten. Een onzer jachtesca-
drilles heeft in duikvlucht een aanval
gedaan op het vliegveld M i c a b b a. Tal
rijke aan den rand van het veld staande
vliegtuigen werden met machinegeweer
vuur bestookt; drie geraakten onmiddel
lijk in brand. Het vuur breidde zich snel
uit, waarvan ontploffingen het gevolg
waren. Het vuur nam zulk een omvang
aan, dat het van de Siciliaansche kust
af gezien kon worden. Alle vliegtuigen
zijn teruggekeerd.
Onze vliegtuigen hebben een aanval
ondernomen op de vlootbasis te Ale-
xan&rië en vele malen doelen in de
haven getroffen. Andere vliegtuigen keer
den zich tegen de militaire werken in het
gebied ten Zuiden van Mersa Matroe.
Vijandelijke vliegtuigen wierpen bommen
op Tobroek en Bardia, waar lichte schade
werd toegebracht. Te Bardia werden
eenige menschen gewond. Een aanval
werd ook gedaan op Derna, waar een
vacantiehuis werd getroffen; er zijn vijf
dooden en twee gewonden.
Te Apollonia is een ziekenhuis, dat
duidelijk van het Roode Kruis-teeken was
voorzien, door vijandelijke vliegtuigen ge
bombardeerd en van zeer dichtbij met
machinegeweervuur bestookt. Hier is nie
mand gewond. Ten Oosten van Amseat
is een Blenheimvliegtuig, dat door onze
jagers was ingehaald, neergeschoten. Het
storttte brandend omlaag.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Onze tijd, een tijd van overgang
Zaterdag heeft de leider der NSB, ir.
A. A. Mussert, de verschillende kring-
huizen en bankwartieren te Haarlem,
Zandvoort en Heemstede geïnspecteerd,
waarna des middags tweeduizend weer
mannen een marsch door Haarlem maak
ten, gevolgd door een ledenappèl in
alle zalen van het gemeentelijke concert
gebouw, aldus meldt het ANP, waar ir.
Mussert een rede hield, waarin hij sprak
over drie periodes in het bestaan der
NSB. De eerste periode liep van 14 Dec.
1931 tot 15 Mei1 1940, de tweede periode,
waarin wij ons thans bevinden is een
overgang naar de derde periode: de
overneming van de macht en de opbouw
van een nieuw volk in een nieuw Europa.
Destijds heeft dr. Colijn gezegd, dat
•wij politieke analfabeten waren, maar
alle pogingen, die men deed, om ons
belachelijk te maken, hebben wij getrot
seerd. Dr. Colijn stootte ons uit, maar
wij hebben ons pak opgenomen en het
gedragen. De in 1933 ondernomen po
ging om onze beweging te vermoorden,
is mislukt.
Sprekende over zijn bezoek aan Hitier,
zeide ir. Mussert, dat de Führer het
beste voor heeft met ons land en dat
het ook zijn wensch is, dat wij Indiië
behouden. Tenslotte zeide de leider, dat
zonder de NSB ons volk geen toekomst
heeft. De geschiedschrijver zal later van
dezen tijd getuigen, dat de goede gees
ten de kwade hebben overwonnen. In
de toekomst van ons volk kunnen wij
vertrouwen hebben.
Relletjes te Breda
Zondagmiddag hield de West-Brabant-
sche afdeeling der W.A. van de N.S.B.
een marsch door de stad waaraan door
een 130-tal W.A.-mannen werd deelge
nomen. Vele honderden toeschouwers
sloegen eveneens het défilé gade.
Na den opmarsch ontstond er een ru
moerige stémming, welke door eenige
incidenten werd gevolgd. Toen een der
ruiters passeerde, begon het publiek te
roepen en te fluiten, waarop de bereden
afdeeling op de toeschouwers inreed. Dit
verhitte de gemoederen nog meer, zoo
dat de politie zich genoodzaakt zag op
eenige plaatsen met sabel en gummistok
een charge uit te voeren, waarbij klappen
vielen. Enkele personen werden door de
politie gearresteerd en opgebracht. Na
deze incidenten werd de orde hersteld
en kon de colonne zich ongehinderd naar
de plaats van vertrek begeven, waar
zij werd ontbonden. (ANP)
Bigaan In melkbussen
Het vetgehalte van den inhoud van
de twee melkbussen, welke een agent te
Hengelo (O.) een dezer nachten aan
een onderzoek onderwierp, toen deze op
geheimzinnige wijze door iemand achter
op de fiets werden vervoerd, bleek hoo-
ger te zijn dan 21/2 °/oj want in plaats
van melk, vond de politieman er twee
geslachte biggen in. De man had deze
varkentjes, met medewerking van een
ander geslacht en trachtte ze in den
nacht te bestemder plaatse te brengen.
Procesverbaal en inbeslagneming van
biggen, bussen en fiets waren het resul
taat van dit nachtelijke avontuur.
Ernstige autobotsing
Gisteravond is op den Rijksstraatweg
tusschen Ede (Geld.) en De- Klomp een
vrachtauto tegen een trailer gebotst,
juist op een plaats, waar een luxe auto
aan den kant van den weg stond. Deze
laatste wagen was niet verlicht, aange
zien er kortsluiting in de electrische lei
ding was ontstaan. De chauffeur van de
zen auto was juist aan het repareeren,
toen de botsing geschiedde.
De gevolgen van deze botsing waren
heel ernstig. In de cabine van den vracht
auto zaten een chauffeur, zekere L., een
dame, mevrouw H. en nog een passa
gier, de heer B., terwijl in de laadbak
twaalf personen zaten. Van al deze per
sonen werden ér in totaal zes min of
meer ernstig gewond. Ook de chauffeur
van den trailer is gewond geraakt,
j De gewonden zijn naar de ziekenhui
zen te Ede eii te Velp overgebracht.
Een onderzoek wordt ingesteld.
Engelsche bommtn op ons land
J In den nacht van Zaterdag op Zon
dag, evenals in dien van Zondag op
Maandag zijn wederom Engelsche vlie-
1 gers boven ons land verschenen. In vele
1 plaatsen werd luchtalarm gemaakt, doch
slechts boven enkele werden bommen
afgeworpen. De hierdoor aangerichte
schade was, evenwel van geen beteeke-
nis. Een zes-tal huizen is min of meer
beschadigd. Ongeveer twee dozijn an
dere huizen kregen glasschade. Een per
soon is bij deze luchtaanvallen zwaar
gewond. (A.N.P.)
Door de duisternis misleid
Uit* de Zuid-Willemsvaart te V e g h e 1
(N.B.) is Zondagmorgen het lijk opge
haald van den 59-jarigen landbouwer J.
Franssen.
Uit het door de politie ingestelde on
derzoek kwam vast te staan, dat de
verongelukte in den vorigen nacht niet
thuis was geweest.. Hij was Zaterdag
avond naar den notaris gegaan, waarna
hij met eenige bekenden een café had
bezocht. Daarop is hij per rijwiel op
weg naar huis gegaan en te water ge
reden.
Door de duisternis misleid is de 39-
jarige P. Brouwer te Alblasserdam
in een der bassins van de waterleiding
geloopen en verdronken. Toen zijn vader
die daar machinist is, in de machine
kamer kwam, miste hij zijn zoon, die
er een half uur geleden heen was ge
gaan. Hij stelde een onderzoek in en na
eenigen tijd vond hij het stoffelijk over
schot in een der bassins. Het slachtoffer
was ongehuwd.
Tunnel onder de Maas
Een belangrijke phase in den 'bbuw
van de Maastunnel zal met het tot
zinken brengen van dit laatste tunnel-
stuk, zijn afgesloten. Men rekent te
Rotterdam dan er mee, dat het Febr.
1941 zal worden, voordat de tusschen-
schotten tusschen de tunnelstukken onder
den pneumatischen hamer bezweken zul
len zijn; er is dan echter nog zooveel
voorbereidend werk te doen, dat het
wel Mei zal worden vóór men, loopende,
van den éénen oever naar den anderen
zal kunnen komen.
Doofstomme vrouw aangereden
Zondag is de 36-jarige mej. H. uit
Ederveen op den onbewaalden overweg
bij de Klomp door een trein, welke uit
Utrecht kwam, gegrepen. Daar de vrouw
doofstom is heeft zij vermoedelijk van
het naderen van den trein niets bemerkt.
Zij werd zwaar gewond naar het Juliana-
ziekenhuis te Ede overgebracht.
Duisternis veroorzaakt aanrijding
Gistermorgen is in de Geversstraat te
Oegstgeest een verkeersongeluk ge
beurd. De 64-jarige J. W. van der Stoel,
uit Leiden, die in deze straat fietste,
is door een vrachtauto aangereden. De
aanrijdende auto vervoerde hem naar het
Academisch ziekenhuis te Ledden, waar
hij bij aankomst overleden bleek te zijn.
Zeer vermoedelijk is de duisternis de
oorzaak van dit ongeluk.
Cstharina van Renrèc overleden
Catharina van Rennes, de bekende mu-
ziekpaedagoge en componiste, die enkele
jaren geleden onder groote belangstel
ling van heel het land haar tachtigsten
verjaardag mocht vieren, is Zaterdag
middag op ruim 82-jarigen leeftijd over
leden.
Met den dood van deze op 2 Augustus
1858 te tltreéht geboren kunstenares, ver
liest Nederland een muzikaal opvoedster
der jeugd, die als geert andere toondich-
Da beteekenls van Haïfa als
Bntsch® tankhavan varmindard
Tot an met 5 December a.s. zijn
de winkels open tot 10 uur
Rubberbanden met koelkanalen
in plaats van luchtbanden
Catharina v. Renr da bekende
muziekpaedagoge, overleden
In Mei onder de Maas van oever
tot oever In Rotterdam
DE VERDUISTERING
De zon gaat heden (Dinsdag) avond
om 17 uur 35 onder. Woensdagmorgen
komt zij om 9 uur 21 op en gaat om
17 uur 34 onder. Tusschen zonsonder-
en opgang moet worden verduisterd.
De maan komt om half zeven op en
gaat om 16 uur 44 d.a.v. weer onder.
Hoog- en laagwater te Zierikzee
HoogwaterLaagwater
27 Nor. 0,23 12,44 6,01 18,28
ter vruchtbaar werk geleverd heeft op
het gebied van het voor kinderen ge
schreven lied.
Nijverheid en Techniek
VERDWIJNT DE LUCHTBAND?
Toen de Iersche dokter Dun-
lop den luchtband had uit
gevonden en daarmede een
einde maakte aan het be
staan van den band, die ge
heel uit gummi bestond, namen zoowel
de ontwikkeling van het rijwiel als van
de auto een hooge vlucht. Thans zou
men evenwel kunnen zeggen, dat de
band een kringloop heeft volbracht, wan
neer men hoort, dat een Duitsche uit
vinder een band heeft geconstrueerd
voor een auto, welke tegen hooge snel
heden bestand is en in vakkringen
groot opzien heeft gewekt.
Bij zijn vele goede eigenschappen heef t
de moderne luchtband het nadeel dat
hij, ondanks de verbeteringen, die hij
in den loop der jaren heeft ondergaan,
nog steeds door niet altijd opgeloste
oorzaken de lucht laat ontsnappen en
daardoor gevaar kan opleveren voor den
wagen en voor de inzittenden. Geheel
uit rubber bestaande banden, welke dit
nadeel niet vertoonen, kunnen den lucht
band niet vervangen, omdat, nog afge
zien van de mindere elasticiteit, deze
band niet is opgewassen tegen hooge
snelheden, tengevolge van den hoogen
verwarmingsgraad, die dan in het inwen
dige optreedt.
Hierop is de uitvinding van den Duit-
scher Alfred Spencker gebaseerd. De
door hem uitgevonden band is voorzien
van een systeem van afkoelingskanalen,
die dwars door den band loopen, naar
de velg. Hier worden zij door de spaken
naar de naaf geleid. Door een bijzondere
inrichting wordt er voor gezorgd, dat
van hier uit een stroioim verscihe lucht
in de kanalen dringt, die er voortdurend
doorheen spoelt. De druk van deze lucht
is zoo groot, dat daardoor onreinheden,
welke het kanaal dreigen te verstoppen,
worden weggeblazen. Bij een snelheid
van 100 km per uur en een belasting
van 600 kg was de inwendige tempera
tuur 72 gr., aan de oppervlakte zelfs
tot 70 gr. Door het gebruik van zachte
rubber en het systeem van koelkanalen
is de elasticiteit bijna even groot als
die van luchtbanden. Er kan dan ook
geen twijfel aan bestaan, of deze nieuwe
band zal spoedig algemeen in gebruik
worden genomen.
Kingsley Wood, de kanselier der 'schat
kist, heeft in ©en redevoering te Glas
gow verklaard, dat de huidige loorlog!
de duurste is, dien de wereld oodt heeft
giekend. In de 'eerste 77 dagen van het
tweede oorlogsjaar bedroegen die dag e-
lijkseh e oorlo gs u i t geven tnegem
millioen pond sterling. Het is plicht, zoo
verklaarde Wood verder, niet oim) de
oorlogsuitgaven te verminderen, maar er
voiOiT te waken, dat het geld niet wondt
verspild.