ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE #- Oproep aan de Burgerij Winterhulp Nederland. UKDE5TERHIE OAEa Efl flACHT ZATERDAG 23 NOVEMBER 1940 De Kern ...EJ1 TDCH KDMT 5iriT-niCDLAA5 ABONNEMENT Rrfji 11.60 p. kwartaal, bultan Zlerlkz» 11.80. Voor het buitenland 110.00 p. Jaar. Afzonderlijke nummeri E cent, Ver- ■chljnt dagelljka, behalve 'i Zondag*, Uitgave: N.V, de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzèe, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14501 ADVERTENTIES Erljz: EO cent pet regel, minimum 80 cent, BI) contract speciale prijzen. Grootte d«t lette?* oaac plaatsruimte. „Succesje*" 60 cent. inzending tot 's morgens 10 uuc Op Vrijdag en Zaterdag 29 en 30 November 1940 zal de eerste van de reeks collecten ten bate van de Winterhulp in Nederland ge houden worden en ik wil U met een enkel woord gaarne opwekken om uw bijdrage voor dit doel beschikbaar te stellen. Het doel daarvanhulpbetoon van alle Nederlanders, onder toe zicht van Nederlanders is U voldoende bekend gemaakt. Ook is uit drukkelijk de verzekering gegeven, dat kerkelyke en particuliere instellingen, welke zich op het gebied der weldadigheid bewegen, hun arbeid kunnen voortzetten en dat het geld niet alleen in Nederland maar ook voor een deel ter plaatse blijft. Het gaat hier niet om, of WIJ het met de winterhulp eens zijn, maar om de vraag, hoe groot de som van leed, armoede en ontbering is, welke velen achter zich hebben, in den komenden oorlogswinter nog te wachten staat en waarin voorziening dringend noodig is. Wij staan hier als Volk van Nederland tegenover nooden in ons eigen land, waarbij de grondgedachte is „voor het volk, door het volk". Zierikzee heeft meerdere malen getoond te weten wat de nooden van den medemenseh zijn en daaraan te kunnen geven. Welnu, doet dit ook thans. Zierikzee, 23 November 1940. De Burgemeester van Zierikzee, SCHUURBEQUE BOEIJE. I L Griekenland, het land van woeste bergen en moerassige vlakten heeft weinig gebaande wegen De Italiaansche troepen hebben in Grie kenland te kampen met terreinmoeilijk heden, waarvan men zich geen denk beeld kan vormen. Het woeste, onbegaan bare terrein van den Epirus strekt zich ten Zuiden van het huidige Albanië en een uitlooper van Joegoslavië uit van de Jonische Zee tot aan de Westelijke hellingen van den Pindos, tot aan de Golf' van Arta, aan welker ingang het steunpunt van de vloot, P r e v e z a, ligt. Er bestaat in den Epirus eigenlijk slechts één stratennet, dat aan Grieksche zijde sterk verwaarloosd is. Dit wegennet scheidt in het Noorden den Epirus van Macedonië; het strekt zich in het Noordelijkste deel uit tot bij de stad Fiorina en sluitzich aan bij den weg, die naar Koritza in Albanië leidt. Een andere weg voert in den Noordelijken Epirus via den veelge- noerr.den Metsovo-pas naar Thessalië. Het hoogteverschil bedraagt van 1100 tot 1700 meter. Dit is een voortzetting van den weg, die van Argyrokastro in het Zuiden van Albanië uitgaat. De Epirus was oorspronkelijk een bijeenhoorend ge heel, welks verbindingswegen door de politiek werden gescheiden. Een groote verkeersweg, die over J a n i n a naar het Zuidwesten loopt, splitst zich bij deze belangrijke stad in den weg naar Metsovo en den Zuidelijken weg naar Arta, dat in de nabijheid van genoemde Golf van gelijken naam aan den voet van den Pindos ligt. De weg loopt dan verder naar Philippiada en vandaar ver der naar Salagora, aan de Golf en naar Prevoza. Behalve deze hoofdwegen zijn er in den Epirus nog slechts bijwegen, dien men beter „paden" zou kunnen noemen. Deze worden thans door de Italiaansche pionniers met ontzaglijke moeite in orde gebracht voor het verkeer met zware wa gens en geschut. Hierbij moeten af en toe belangrijke hoogteverschillen worden overwonnen. Woeste bergen en moeras achtige vlakten dat zijn de geweldige terreinhindernissen, welke Italië moet trachten te overwinnen. Zooais bekend, heeft de Italiaansche luchtmacht ook verschillende plaatsen in het Westen van Griekenland gebombar deerd. Zoo heeft zij een bezoek gebracht aan het groote eiland Kephalonia aan de Jonische Zee, dat 688 vierkante km. groot is en breed uit ligt voor den ingang van de Golf van Patras. Hier was het doel de hoofdstad, Argostoli. Zij ligt aan de Westzijde van het eiland aar. een baai, welke diep landinwaarts loopt en het schiereiland Lixoria vormt. Kephalonia is een welvarend eiland, dat een levendigen handel drijft in kren ten, wijn en olie. Op een kwartier af stand van Argostoli ligt een natuurwon- GENERAAL SODDU is benoemd tot bevelhebber der Italiaansche troepen aan het Grieksche front. (P.I B der, dat ook vele vreemden trekt. Dit zijn de z.g. „zeemolens", zonderlinge, eigenaardige bouwsels. Het zeewater stroomt op die plaats door een geul het land in en verdwijnt dan spoorloos in den met spleten en kloven bedekten kalkbodem. Men heeft de kracht van het zeewater aangewend tot het drijven van de molens. De tweede plaats, waar de Italiaan sche vliegers hun bommen lieten vallen, is gelegen aan de Westzijde van den Peleponnesus, namelijk Navarino eigenlijk de Grieksche haven Pylos, ge legen aan een kleine baai. Deze baai wordt bijna geheel afgesloten door het eiland Spakterin, dat er voor ligt. Nava rino werd bekend door het feit, dat aldaar den 20en October 1827 de Griek sche bevrijdingsoorlog door een zeeslag werd beslist. De Engelsch—-Fransch—-Rus sische vloot liep de haven van Navarino binnen en versloeg de Turksche vloot. De bladen pubü'iweren definitieve ge gevens van het bureau voiotr de statistiek}, volgens welke na, de tweede scheidsrech terlijke uitspraak van Weeafin de toena. iming vain het grondgebied 43.942 vierk. km. bedraagt met 2.633.D00 inwoners,j Hongarije heeft thans e®n bevolking van 13.490.000 zielen:. In de Zwitsersche karton- en papier industrie treedt het gebrek aan grond stoffen reeds duidelijk aan het licht. Vooral heerscht er groot gebrek aan oud papier, zoodat thans inzamelin gen worden gehouden van oude'kranten, tijdschriften, boeken, pakpapier, enz. Het tekort aan grondstoffen zou in de pa pierindustrie reeds tot beperkingen van het bedrijf hebben geleid. GENERAAL ANTONESCU, de Rumeeneche nConducator" (Pl.B.) is gisteren te Berlijn aangekomen, ver gezeld van Sturdza, de Rumeensche mi nister van buitenlandsche zaken, waar zij met den Führer en von Ribbentrop langdurige besprekingen hebben gehad, naar verluidt over de toetreding van Rumenië tot het pact 'van Berlijn. Duitsch weermachtsberieht Havencomplexen an spoorlijnen gebombardeerd Het opperbevel van de weenm'aelit /maakte gisteren het volgende bekendHet lucht wapen ondernam lopk in den nacht van 20 op 21 November succesvolle v©r- geldingsaanvafen op Londen, Birming ham en andere wapenfabrieken in Mid den-En gel and, alsmedeop havencom plexen ien bedrijven in Zuid-EngeTand. Talrijke branden waren de uitwerking. Op 21 November werd in het kader van de gewapende verkenningen.. Londen en voioir den oorlog belangrijke doelen ini Zuid- en Zuidoost-Bngeland met bommen bestookt. Spoorlijnen en fabriekscom plexen ontvingen treffers. Voortgegaan' werd met het leggen van mijnen voor Britsclhe havens. In den nacht van 21 Op 22 November vlogen geen vijande lijke vliegtuigen het gebied van Duitsch- land binnen. Twee eigen toestelHen w|oir. den vermist. Nai een tocht van 54 dagen over den Atlaintischen Oceaan is het Duitsche zeil schip „Bugomg" te La Qotruna aangeko men. Aan bpord bevond zich een inge nieur uit Hamburg, met zijn vrouw, die den overtocht van Noord-Amerika naar Europai met het scheepje iopdemomen had. I Duitschland telt 72 steden van over de 100.000 inwoners, iongerekend de 4 groot© steden in het protectoraat en twee ini het generaal-gouveraement. Alle zijn in de afgeloiopen 30 jaren met uitzondering van Weenen en Plauen in bevolking toe genomen. Berlijn in de eerste plaats eni wel tot 4.8 miUiioien. Hierna komt Essen,, dat sinds 1910 eveneens veel meer dan verdubbelde. Het aantal inwoners gaat thans de 650.000 te boven. Bijzonder groot was de toeneming te Hamburg. WANG TSJING-WEI (Pl.B) Uit bevoegde kringen te Sjanghai ver neemt United Press, dat de Japansehe regeering begin December de regeering van Wang Tsjing-wei officieel zal er kennen indien Tsjoengking de Japan sehe vredesvoorwaarden van de hand zal wijzen. In dit geval zal Tokio direct met Nanking een formeelen Chineesch- Japanschen» vrede sluiten. Men veronder stelt dat de regeering te Nanking dan direct tot het pact van de mogendheden van de spil zal toetreden, en dat de staten, die tot dit pact zijn toegetreden, op him beurt de regeering van Wang Tsjing-wei zullen erkennen. OPBOUW VAN ROTTERDAM dat een miilioenenitad wordt Wie in deze dagen zijn weg neeft te zoeken langs de gapende kelders en fun damenten van de Rotterdamsche binnen stad, ervaart niet alleen, dat er in weini ge maanden respectabel veel werk is ver zet, maar tevens, dat er wordt doorge werkt. Men is nu gekomen in de periode van overgang tusschen opruimen en op bouwen. Het opruimingswerk is nagenoeg voltooid; de eerste teekenen van den we deropbouw worden zichtbaar. Trouwens het was een voortreffelijke staal van doorzettingsvermogen, dat ir. Witteveen in een goede zes weken tijds zijn plan voor het nieuwe Rotterdam in principe klaar had. Dat eerste plan was gebaseerd op een stad met een millioen inwoners. Nadien gebeurden er dingen in Europa, die de toekomst van Rotterdam anders deden beschouwen. Men zag voor de Maasstad een zeer spoedige en zeer groote ont wikkeling. Rotterdam is nu dien gedach- tengang voorbestemd de plaats van Lon den te gaan innemen. Toen dan ook Hitler's vredesaanbod aan Engeland werd afgewezen hield men er rekening mede, dat het oorspronke lijke plan-Witteveen te klein van opzet was. Er moest een plan komen voor een Rotterdam van 2i/2 millioen inwoners. Dat plan is er nu. De hoogste autoritei ten bestudeeren dit plan, met de ge meenten Overschie, Schiebroek, Hillegers- berg en IJsselmonde, welke laatsten zoo als reeds gemeld, zeer waarschijnlijk nog het komende voorjaar Rotterdamsch zul len zijn. Een nieuwe tunnel In dit grootê plan is begrijpelijkerwijs veel aandacht besteed aan het oever- verbindingsvraagstuk. Tusschen Schie dam en Vlaardingen is een tweede tun nel onder de rivier geprojecteerd en in het oosten de uit de netelige ge schiedenis van de oeververbindingen be kende brug bij den Stormpolder. Deze brug is in het plan opgenomen, een weinig oostelijker dan waar ze tot nu toe was geprojecteerd. Voor de verbinding van de havenspo ren langs de havens van den Linker en den Rechter Maasoever is eveneens een oplossing gevonden. Een vaste ver binding enkel en alleen voor treinver keer heeft men niet gewild. De bedoe ling is nu, dat er bewesten de tunnel een veer voor treinen zal komen, dat de verbindingsschakel zal vormen tus schen de havensporen van de beide oevers. Deze verbinding zal noodzakelijk zijn, want er is een groote uitbreiding van industrieën aan de Waalhaven te verwachten. In het nieuwe Rotterdam namelijk, zal het vliegveld Waalhaven niet meer bestaan. Deze grond zal in dustrieterrein worden. Een nieuwe Maasbrug Rotterdam zal een nieuwe Maasbrug krijgen. Een brug van 36 m. breedte. Tus schen de hoofdliggers komt een rijvloer van 18 m. breedte en aan weerszijden op consoles uitgebouwd een wegdek van 8 m. voor fietsers en voetgangers. Het ligt in de bedoeling met den bouw van deze nieuwe brug, welke naast de bestaande ten westen er van komt te liggen, te beginnen zoodra de Maas tunnel gereed is. Vóór dit werk voltooid is, zal men met den bouw van de pijlers voor de nieuwe brug beginnen. De oude brug zal verdwijnen zoodra de nieuwe klaar is. In het hart van de stad wordt een nieuw kanaal gegraven en weldra zullen, aldus het R.N.B., de eerste spaden in den grond gaan. Dit kanaal zal een vei binding vormen tusschen Rotte en DelLtschevaart, loopende van de Korte- brantstraat rechtstreeks naar een punt in de Delftschevaart, dat gelegen is ter hoogte van de St. Jacobsstraat. Teneinde het Hofplein de ruimte te geven, welke het noodig heeft, moeten enkele gedeel ten van Rotte ert Delftsche vaart wor den gedempt. Rumenië zal ook tot het pact van Duitschland toetreden Griekenland, het land van woeste bergen en moerassig» vlakten Rotterdam krijgt een nieuwe tunnel en 'n nieuwe Maasbrug Stookverbod voor teelt van warmoeze> ijgewassen in kassen Schouweche voetbalclubs leveren elkaar Zondag slag DE VERDUISTERING Heden (Zaterdag)avond gaat de ziotn oin 17 uur 38 onder. Zondag komt zij op] omj 9 uur 16 en gaat iojn 17 uur 37- onder. De imaan komt om 2 uur 32 op ien gaat om 15 uur 13 d.a.v. londer. Maandagmorgen komt de zon om 9 uur 17 op en gaat des avionds om 17' uur 36 onder. De maan komt dan om 3 uur 50 op 'en gaat joim 15 uur 40 d.a.vi onder. Tusschen zomsonder- en -opgang (moet wionden verduisterd! Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 24 Nov. 9.03 21.58 2,43 15,12 25 Nov. 10,27 23,21 3,58 16,27 Kantongerecht Bergen-op-Zoom De zJaiak tegen J. A. Tu te Thol© ml, welke wiais uitgesteld, kon Diond^ndag na. der; belicht worden door den vöihlailisant. P. de Bil, toen gem.-veldw. ter plaatse, thans maréchaussée. En nu kreeg zij een eenigszins ander aspect. Want T. bracht nu voor, dait hij weliswaar een Duitsdh. /militair, die den weg niet wist. haid begeleid, die dan later en toen was het al oiv©r 10 uur T. weer als metgezel: naar huis haid begeleid. Nu werd er wel even ver zachtende omstandgiheden gepleit, maar de verbalisant had te kennen gegeven, dait all'en gelijk staan en dat T. zonder meer in overtreding wajs. Maar van de oorspronkelijke bewering, dat een ander op da,t uur jook een Duitsche miitair ver gezelde om hem te helpen een boot van de kant te steken, welk feit de verba lisant als in orde had beschouwd eni waarvoor geen verbaal was opgemaakt, op welke bewering deze zaak werd ver daagd teneinde de verbalisant nader te hoioiren, is niets vernomen. Alleen kostte deze affaire aan T<. f 10 b. of 10 d. h.. De gewezen Framsche min.-president Paul Raynaud alsmede Mandel zijn, naar de Gringoire meldt, van het kasteel Cha- zeron, dat hun als gedwiongen verblijf plaats was aangewezen, overgebracht naar Pelvoisin, waar zich iook de vroegere, kopstukken van het volksfront Dommoyi, Auriol, Mioch, Grumbadi e.a. bevinden. 'Het kasteel Chazeron zal miet langer voioir interneeringen dienst doen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1