ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
#-
Oproep aan de Burgerij
Winterhulp Nederland.
UKDE5TERHIE
OAEa Efl flACHT
ZATERDAG 23 NOVEMBER 1940
De Kern
...EJ1 TDCH KDMT
5iriT-niCDLAA5
ABONNEMENT
Rrfji 11.60 p. kwartaal, bultan Zlerlkz»
11.80. Voor het buitenland 110.00 p. Jaar.
Afzonderlijke nummeri E cent, Ver-
■chljnt dagelljka, behalve 'i Zondag*,
Uitgave: N.V, de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzèe, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
97STE JAARGANG No. 14501
ADVERTENTIES
Erljz: EO cent pet regel, minimum 80 cent,
BI) contract speciale prijzen. Grootte d«t
lette?* oaac plaatsruimte. „Succesje*"
60 cent. inzending tot 's morgens 10 uuc
Op Vrijdag en Zaterdag 29 en 30 November 1940 zal de eerste
van de reeks collecten ten bate van de Winterhulp in Nederland ge
houden worden en ik wil U met een enkel woord gaarne opwekken
om uw bijdrage voor dit doel beschikbaar te stellen.
Het doel daarvanhulpbetoon van alle Nederlanders, onder toe
zicht van Nederlanders is U voldoende bekend gemaakt. Ook is uit
drukkelijk de verzekering gegeven, dat kerkelyke en particuliere
instellingen, welke zich op het gebied der weldadigheid bewegen, hun
arbeid kunnen voortzetten en dat het geld niet alleen in Nederland
maar ook voor een deel ter plaatse blijft.
Het gaat hier niet om, of WIJ het met de winterhulp eens zijn,
maar om de vraag, hoe groot de som van leed, armoede en ontbering
is, welke velen achter zich hebben, in den komenden oorlogswinter
nog te wachten staat en waarin voorziening dringend noodig is.
Wij staan hier als Volk van Nederland tegenover nooden in ons
eigen land, waarbij de grondgedachte is „voor het volk, door het
volk".
Zierikzee heeft meerdere malen getoond te weten wat de nooden
van den medemenseh zijn en daaraan te kunnen geven. Welnu, doet
dit ook thans.
Zierikzee, 23 November 1940.
De Burgemeester van Zierikzee,
SCHUURBEQUE BOEIJE.
I
L
Griekenland, het land van woeste
bergen en moerassige vlakten
heeft weinig gebaande wegen
De Italiaansche troepen hebben in Grie
kenland te kampen met terreinmoeilijk
heden, waarvan men zich geen denk
beeld kan vormen. Het woeste, onbegaan
bare terrein van den Epirus strekt zich
ten Zuiden van het huidige Albanië en
een uitlooper van Joegoslavië uit van
de Jonische Zee tot aan de Westelijke
hellingen van den Pindos, tot aan de
Golf' van Arta, aan welker ingang het
steunpunt van de vloot, P r e v e z a, ligt.
Er bestaat in den Epirus eigenlijk slechts
één stratennet, dat aan Grieksche zijde
sterk verwaarloosd is.
Dit wegennet scheidt in het Noorden
den Epirus van Macedonië; het strekt
zich in het Noordelijkste deel uit tot
bij de stad Fiorina en sluitzich aan
bij den weg, die naar Koritza in Albanië
leidt. Een andere weg voert in den
Noordelijken Epirus via den veelge-
noerr.den Metsovo-pas naar Thessalië.
Het hoogteverschil bedraagt van 1100 tot
1700 meter. Dit is een voortzetting van
den weg, die van Argyrokastro in het
Zuiden van Albanië uitgaat. De Epirus
was oorspronkelijk een bijeenhoorend ge
heel, welks verbindingswegen door de
politiek werden gescheiden. Een groote
verkeersweg, die over J a n i n a naar
het Zuidwesten loopt, splitst zich bij
deze belangrijke stad in den weg naar
Metsovo en den Zuidelijken weg naar
Arta, dat in de nabijheid van genoemde
Golf van gelijken naam aan den voet
van den Pindos ligt. De weg loopt dan
verder naar Philippiada en vandaar ver
der naar Salagora, aan de Golf en naar
Prevoza.
Behalve deze hoofdwegen zijn er in
den Epirus nog slechts bijwegen, dien
men beter „paden" zou kunnen noemen.
Deze worden thans door de Italiaansche
pionniers met ontzaglijke moeite in orde
gebracht voor het verkeer met zware wa
gens en geschut. Hierbij moeten af en
toe belangrijke hoogteverschillen worden
overwonnen. Woeste bergen en moeras
achtige vlakten dat zijn de geweldige
terreinhindernissen, welke Italië moet
trachten te overwinnen.
Zooais bekend, heeft de Italiaansche
luchtmacht ook verschillende plaatsen in
het Westen van Griekenland gebombar
deerd. Zoo heeft zij een bezoek gebracht
aan het groote eiland Kephalonia
aan de Jonische Zee, dat 688 vierkante
km. groot is en breed uit ligt voor den
ingang van de Golf van Patras. Hier
was het doel de hoofdstad, Argostoli.
Zij ligt aan de Westzijde van het eiland
aar. een baai, welke diep landinwaarts
loopt en het schiereiland Lixoria vormt.
Kephalonia is een welvarend eiland,
dat een levendigen handel drijft in kren
ten, wijn en olie. Op een kwartier af
stand van Argostoli ligt een natuurwon-
GENERAAL SODDU
is benoemd tot bevelhebber der Italiaansche
troepen aan het Grieksche front. (P.I B
der, dat ook vele vreemden trekt. Dit
zijn de z.g. „zeemolens", zonderlinge,
eigenaardige bouwsels. Het zeewater
stroomt op die plaats door een geul het
land in en verdwijnt dan spoorloos in
den met spleten en kloven bedekten
kalkbodem. Men heeft de kracht van het
zeewater aangewend tot het drijven van
de molens.
De tweede plaats, waar de Italiaan
sche vliegers hun bommen lieten vallen,
is gelegen aan de Westzijde van den
Peleponnesus, namelijk Navarino
eigenlijk de Grieksche haven Pylos, ge
legen aan een kleine baai. Deze baai
wordt bijna geheel afgesloten door het
eiland Spakterin, dat er voor ligt. Nava
rino werd bekend door het feit, dat
aldaar den 20en October 1827 de Griek
sche bevrijdingsoorlog door een zeeslag
werd beslist. De Engelsch—-Fransch—-Rus
sische vloot liep de haven van Navarino
binnen en versloeg de Turksche vloot.
De bladen pubü'iweren definitieve ge
gevens van het bureau voiotr de statistiek},
volgens welke na, de tweede scheidsrech
terlijke uitspraak van Weeafin de toena.
iming vain het grondgebied 43.942 vierk.
km. bedraagt met 2.633.D00 inwoners,j
Hongarije heeft thans e®n bevolking van
13.490.000 zielen:.
In de Zwitsersche karton- en papier
industrie treedt het gebrek aan grond
stoffen reeds duidelijk aan het licht.
Vooral heerscht er groot gebrek aan
oud papier, zoodat thans inzamelin
gen worden gehouden van oude'kranten,
tijdschriften, boeken, pakpapier, enz. Het
tekort aan grondstoffen zou in de pa
pierindustrie reeds tot beperkingen van
het bedrijf hebben geleid.
GENERAAL ANTONESCU,
de Rumeeneche nConducator"
(Pl.B.)
is gisteren te Berlijn aangekomen, ver
gezeld van Sturdza, de Rumeensche mi
nister van buitenlandsche zaken, waar
zij met den Führer en von Ribbentrop
langdurige besprekingen hebben gehad,
naar verluidt over de toetreding van
Rumenië tot het pact 'van Berlijn.
Duitsch weermachtsberieht
Havencomplexen an spoorlijnen
gebombardeerd
Het opperbevel van de weenm'aelit
/maakte gisteren het volgende bekendHet
lucht wapen ondernam lopk in den nacht
van 20 op 21 November succesvolle v©r-
geldingsaanvafen op Londen, Birming
ham en andere wapenfabrieken in Mid
den-En gel and, alsmedeop havencom
plexen ien bedrijven in Zuid-EngeTand.
Talrijke branden waren de uitwerking.
Op 21 November werd in het kader van
de gewapende verkenningen.. Londen en
voioir den oorlog belangrijke doelen ini
Zuid- en Zuidoost-Bngeland met bommen
bestookt. Spoorlijnen en fabriekscom
plexen ontvingen treffers. Voortgegaan'
werd met het leggen van mijnen voor
Britsclhe havens. In den nacht van 21
Op 22 November vlogen geen vijande
lijke vliegtuigen het gebied van Duitsch-
land binnen. Twee eigen toestelHen w|oir.
den vermist.
Nai een tocht van 54 dagen over den
Atlaintischen Oceaan is het Duitsche zeil
schip „Bugomg" te La Qotruna aangeko
men. Aan bpord bevond zich een inge
nieur uit Hamburg, met zijn vrouw, die
den overtocht van Noord-Amerika naar
Europai met het scheepje iopdemomen had. I
Duitschland telt 72 steden van over de
100.000 inwoners, iongerekend de 4 groot©
steden in het protectoraat en twee ini
het generaal-gouveraement. Alle zijn in
de afgeloiopen 30 jaren met uitzondering
van Weenen en Plauen in bevolking toe
genomen. Berlijn in de eerste plaats eni
wel tot 4.8 miUiioien. Hierna komt Essen,,
dat sinds 1910 eveneens veel meer dan
verdubbelde. Het aantal inwoners gaat
thans de 650.000 te boven. Bijzonder groot
was de toeneming te Hamburg.
WANG TSJING-WEI (Pl.B)
Uit bevoegde kringen te Sjanghai ver
neemt United Press, dat de Japansehe
regeering begin December de regeering
van Wang Tsjing-wei officieel zal er
kennen indien Tsjoengking de Japan
sehe vredesvoorwaarden van de hand
zal wijzen. In dit geval zal Tokio direct
met Nanking een formeelen Chineesch-
Japanschen» vrede sluiten. Men veronder
stelt dat de regeering te Nanking dan
direct tot het pact van de mogendheden
van de spil zal toetreden, en dat de
staten, die tot dit pact zijn toegetreden,
op him beurt de regeering van Wang
Tsjing-wei zullen erkennen.
OPBOUW VAN ROTTERDAM
dat een miilioenenitad wordt
Wie in deze dagen zijn weg neeft te
zoeken langs de gapende kelders en fun
damenten van de Rotterdamsche binnen
stad, ervaart niet alleen, dat er in weini
ge maanden respectabel veel werk is ver
zet, maar tevens, dat er wordt doorge
werkt. Men is nu gekomen in de periode
van overgang tusschen opruimen en op
bouwen. Het opruimingswerk is nagenoeg
voltooid; de eerste teekenen van den we
deropbouw worden zichtbaar.
Trouwens het was een voortreffelijke
staal van doorzettingsvermogen, dat ir.
Witteveen in een goede zes weken tijds
zijn plan voor het nieuwe Rotterdam
in principe klaar had.
Dat eerste plan was gebaseerd op een
stad met een millioen inwoners. Nadien
gebeurden er dingen in Europa, die de
toekomst van Rotterdam anders deden
beschouwen. Men zag voor de Maasstad
een zeer spoedige en zeer groote ont
wikkeling. Rotterdam is nu dien gedach-
tengang voorbestemd de plaats van Lon
den te gaan innemen.
Toen dan ook Hitler's vredesaanbod
aan Engeland werd afgewezen hield men
er rekening mede, dat het oorspronke
lijke plan-Witteveen te klein van opzet
was. Er moest een plan komen voor een
Rotterdam van 2i/2 millioen inwoners.
Dat plan is er nu. De hoogste autoritei
ten bestudeeren dit plan, met de ge
meenten Overschie, Schiebroek, Hillegers-
berg en IJsselmonde, welke laatsten zoo
als reeds gemeld, zeer waarschijnlijk nog
het komende voorjaar Rotterdamsch zul
len zijn.
Een nieuwe tunnel
In dit grootê plan is begrijpelijkerwijs
veel aandacht besteed aan het oever-
verbindingsvraagstuk. Tusschen Schie
dam en Vlaardingen is een tweede tun
nel onder de rivier geprojecteerd en
in het oosten de uit de netelige ge
schiedenis van de oeververbindingen be
kende brug bij den Stormpolder. Deze
brug is in het plan opgenomen, een
weinig oostelijker dan waar ze tot nu
toe was geprojecteerd.
Voor de verbinding van de havenspo
ren langs de havens van den Linker
en den Rechter Maasoever is eveneens
een oplossing gevonden. Een vaste ver
binding enkel en alleen voor treinver
keer heeft men niet gewild. De bedoe
ling is nu, dat er bewesten de tunnel
een veer voor treinen zal komen, dat
de verbindingsschakel zal vormen tus
schen de havensporen van de beide
oevers. Deze verbinding zal noodzakelijk
zijn, want er is een groote uitbreiding
van industrieën aan de Waalhaven te
verwachten. In het nieuwe Rotterdam
namelijk, zal het vliegveld Waalhaven
niet meer bestaan. Deze grond zal in
dustrieterrein worden.
Een nieuwe Maasbrug
Rotterdam zal een nieuwe Maasbrug
krijgen. Een brug van 36 m. breedte. Tus
schen de hoofdliggers komt een rijvloer
van 18 m. breedte en aan weerszijden
op consoles uitgebouwd een wegdek van
8 m. voor fietsers en voetgangers.
Het ligt in de bedoeling met den bouw
van deze nieuwe brug, welke naast de
bestaande ten westen er van komt
te liggen, te beginnen zoodra de Maas
tunnel gereed is. Vóór dit werk voltooid
is, zal men met den bouw van de pijlers
voor de nieuwe brug beginnen. De oude
brug zal verdwijnen zoodra de nieuwe
klaar is.
In het hart van de stad wordt een
nieuw kanaal gegraven en weldra zullen,
aldus het R.N.B., de eerste spaden in
den grond gaan. Dit kanaal zal een
vei binding vormen tusschen Rotte en
DelLtschevaart, loopende van de Korte-
brantstraat rechtstreeks naar een punt
in de Delftschevaart, dat gelegen is ter
hoogte van de St. Jacobsstraat. Teneinde
het Hofplein de ruimte te geven, welke
het noodig heeft, moeten enkele gedeel
ten van Rotte ert Delftsche vaart wor
den gedempt.
Rumenië zal ook tot het pact
van Duitschland toetreden
Griekenland, het land van woeste
bergen en moerassig» vlakten
Rotterdam krijgt een nieuwe
tunnel en 'n nieuwe Maasbrug
Stookverbod voor teelt van
warmoeze> ijgewassen in kassen
Schouweche voetbalclubs leveren
elkaar Zondag slag
DE VERDUISTERING
Heden (Zaterdag)avond gaat de ziotn oin
17 uur 38 onder. Zondag komt zij op]
omj 9 uur 16 en gaat iojn 17 uur 37-
onder. De imaan komt om 2 uur 32 op
ien gaat om 15 uur 13 d.a.v. londer.
Maandagmorgen komt de zon om 9
uur 17 op en gaat des avionds om 17'
uur 36 onder. De maan komt dan om
3 uur 50 op 'en gaat joim 15 uur 40 d.a.vi
onder. Tusschen zomsonder- en -opgang
(moet wionden verduisterd!
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
24 Nov. 9.03 21.58 2,43 15,12
25 Nov. 10,27 23,21 3,58 16,27
Kantongerecht Bergen-op-Zoom
De zJaiak tegen J. A. Tu te Thol© ml,
welke wiais uitgesteld, kon Diond^ndag na.
der; belicht worden door den vöihlailisant.
P. de Bil, toen gem.-veldw. ter plaatse,
thans maréchaussée.
En nu kreeg zij een eenigszins
ander aspect. Want T. bracht nu voor,
dait hij weliswaar een Duitsdh. /militair,
die den weg niet wist. haid begeleid, die
dan later en toen was het al oiv©r 10
uur T. weer als metgezel: naar huis
haid begeleid. Nu werd er wel even ver
zachtende omstandgiheden gepleit, maar
de verbalisant had te kennen gegeven,
dait all'en gelijk staan en dat T. zonder
meer in overtreding wajs. Maar van de
oorspronkelijke bewering, dat een ander
op da,t uur jook een Duitsche miitair ver
gezelde om hem te helpen een boot van
de kant te steken, welk feit de verba
lisant als in orde had beschouwd eni
waarvoor geen verbaal was opgemaakt,
op welke bewering deze zaak werd ver
daagd teneinde de verbalisant nader te
hoioiren, is niets vernomen. Alleen kostte
deze affaire aan T<. f 10 b. of 10 d. h..
De gewezen Framsche min.-president
Paul Raynaud alsmede Mandel zijn, naar
de Gringoire meldt, van het kasteel Cha-
zeron, dat hun als gedwiongen verblijf
plaats was aangewezen, overgebracht naar
Pelvoisin, waar zich iook de vroegere,
kopstukken van het volksfront Dommoyi,
Auriol, Mioch, Grumbadi e.a. bevinden.
'Het kasteel Chazeron zal miet langer
voioir interneeringen dienst doen.