Butterfly Smwde J. E. VAN DEN BROEK Maria Cebotari r C.G.deOude CONCERTZAAL-BIOSCOOP Madame fèijwCeëdC^to&/ SUCCESJES De gemengde Bulgaarsch-Roemeensche verhuizingscommissie heeft, naar uit B©©- karest (wordt gemeld, in haar laatste zitting het aantal Bulgaren, die uit het Noorden der Dobroedzja zullen moeten verhuizen, definitief vastgesteld op 54000 De verhuizing zal op 1 Nov. beginnen!. De Bulgaarsdhe landverhuizers zullen voor een deel met paard en wagen, voor een deel met schepen langs den! Donau naar hun (nieuwe vaderland wor den gebracht. De Berliner Börsenzeitung ziet i|© de telegramwisseling tusschen komi|nig George in Athene ten koning George in Londen en tusschen Mataxas en Churchill het bewijs dat Griekenland zich niet pas! sinds gisteren aan Engeland uitgeleverd heeft. Bijzonder scherpe critiek oefent het blad op het feit, dat de koning van Griekenland zonder eenig voorbehoud de verklaring van koning George heeft aanvaard, dat de zaak van Griekenland tevens de zaak va)n Enge land is en in zijn telegram naar Lon den de leuzen van de Engelsche pro paganda onderschrijft. Het DNB meldt uit Athene, dat daar nog geen berichten ontvangen zijn over de landing van Engelsche troepen in Griekenland. Wel kwam er Dinsdag te Phaleron, bij Athene, ieen Bn(gelsch mi litair vliegtuig aan, dat Woensdaglmmr- gen (Weer vertrokken' is. Ook Engelsche oorlogsschepen zijn, volgens tot dusver ontvangen berichten, nog niet aangeko men. Dn Engelsche vliegers, die een maand geleden in Griekenland Waren geïnter neerd, zijn Dinsdag vrijgelaten'. ZUINIG MET DE WARMTE I We beginnen al te stokefni in onzd huizen. Er is gepubliceerd, dat er Waar schijnlijk geen kolentekloirt zal komiefhi, zoiodat We er dus vrijwel op rekenen!, dat we pp elke eenheid van de kolen- kaart een mud steenkolen zullejm ont vangen. Het verdient (niu aanbeveling on zen voorraad plus het ons toegelwezen; aantal mudden te verdeelen pver het tijdperk, dat we zullen moeten' stoken. Wanneer we daarvolor de periode van 1 November tloit 1 Mei nemen, zijn we aan den veiligen kant. Dit zijn dug zes maanden, (waarover we de hoeveel heid, waarover we beschikken, zullen •moeten verdeelen, Willen we straks (niet te kort komen. De groote meerderheid van ons vjotk zal Wel over vijf of mieer kamers beschikken en dus 21 mud toe gewezen hebben gekregen. Dat betee-J kent dus. dat We per maand ongeveer 31/2 mud kunnen verstotoefn. Dat is een tiende deel van een mud per dag. Het is gewenscht, nu 'eens uit te miet&m hoeveel er ongeveer in een kit gaant en dus na te gaan, hoeveel van die kit ten (we eiken dag uit onze bergplaats mogen halen. Maar er is nog iets anders. Laten) we voioral eens nagaan, of qnge deu ren en ramen (wel goed sluiten en geen! kieren en reten hebben), Waardofor we veel (warmte kwijt raken. We stoken tenslotte niet vjoor de vogels, maar voor onze huisgenooten. De ontplooiïng van het luchtvaartverkeer van Noord- naar Zuid-Amerika Van New York naar Bunoi Aires in 2 maal 24 uur Ongeveer een maand geledein) verscheen onder bovensta andeini titel een schets over de voornaamste luchtverbindingem tus schen Noord- en Zuid-Amerika. Opge-i merkt Wlerd toen dat ier twee hqofd-? lijnen Wkwden geëxploiteerd, die resp, de Atlantische tem de Zuidzeekust van Zuid Amerika volgen; en geconstateerd dat tusschen de beide voornaamste brand punten NeW! York en BuepiOiS Aires de korste en snelste verbinding niet de route langs de Atlantische kust bezigt (hoeWiel beide steden aan de kust liggen) doch dat ingevolge de geographischien samenhang en de eischen des bedrijfs het voordeeligst tracé liep via Panama en de Westkust. De keuze dezer route be- teekende tot dusverre (eetn vollen dag. tijdwinst op een reisduur van vier, resp. vijf dagen. Verdere bekorting bleef in- tussdhen (mogelijk. Reeds ©en paar Weken na het verschij nen dezer (miededeeling Werd uit Noord Amerika bericht dat ©r in dit opzicht thans Weer een nieuwe Verbetering van principieel© beteekenis kan Wordep inge voerd. De verreweg kortste route van Noord naar Zuid zou moeten leiden over d.e eilaindenreeks der Antilles en vervolgens dwars door het bininienland Brazilië heen. Tot dusverre kon dit laatste tracé echter niet gebezigd Worden we gens het ontbreken vap landingsgelegen heid. Langs de kust kan dat niet deren}, want daar heeft de natuur volop gezorgd voor breeds 'en rustige riviermiondingem, lagunes en kreeken. Mits dus met water vliegtuigen of aimphibie.toestellen wer kende, vindt men aldaar overal goede ge legenheid tot dalen. Doch in de bi|n(nen- landen is dit anders. Nu zijn in de zóne in het binnenland va|n Brazilië, Waar de directe luchtroute overheen zou moeten leiden, uitgestrekte aavanah's grasvlakten, waar men landen kan- Da groote beteekenis van deze vondst is nu «dat de Atlantische luchtlijn j voortaan den grooten omlwleg lapgs de Braziliaansche kust kan verlaten; er zal dan, evenals tevoren, van Miami (Florida) naar Trinidad (het groote Britsche eiland op de Venezolaansche kust, voor de Ori- noqojmonding), Worden gevlogen, Naar verluidt zal op deze hoofdlijn dan tevens het aantal tusschenlandiimgen Worden be perkt, terwille van de snelheid. Van Trini dad Wordt de reis voortgezet naarBelém dpi Para, aan de monding vap de Ama zone. Niet vermeld is |pï op dit laatste parcours dan, evenals tevoren, ook Para maribo zal worden aangedaan. Va|ni de Amazone-monding zal de directe lijp ver volgens rechtstreeks naar Rip de Janeiro vliegen, met één tusschenlapding voor technische doeleinden, dioch overigeinjs met de mogelijkheid torn ook tusschendoor noodlandingen) te verrichten. Van Rio de Janeiro Wordt via de hoog ontwikkelde Zuidelijke staten van Brazilië doorgevlo gen naar Mpntevidqoi iep Buenos Aires. Voor deze nieuwe, wederom ingekorte dienstregeling denkt men nog slechts 36 vlieguren noodig te hebben, doch met dien verstande dat voorloopig alleen overdag gevlogen kan worden. Dit wil dus zeggen dat de totale reis over ruim Idrie etmalen moet worden verdeeld. Er wordt echter reeds gewerkt aan de 1 voorbereiding voor het nachtvliegen, en zoodra dit kan worden toegepast, zal de reis van New York naar Bue- 1 nos Aires kunnen worden ingekort tot tweemaal 24 uur en weldra mis schien tot één dag. Er wordt gevlogen met „clippers", groote en zeer gerieflijke watervliegtui gen, die op de reizen zeer groote hoog ten opzoeken. Zij hebben plaats voor twintig passagiers en 1500 kilo lading, inclusief bagage en post. Tien jaar geleden stond de wereld reeds verbaasd te kijken toen er een geregelde luchtdienst tusschen de V.S. en Buenos Aires werd gevlogen in negen dagen. ïn 1932 kon deze reisduur be kort worden tot zeven dagen, in 1935 tot vijf. Thans komt men op drie, en binnen afzienbaren tijd zelfs op twee dagen of minder SPORT VOETBAL. RENESSE I NOORDGOUWE I Men schrijft pps van Remtessezijde Zondag ajs. speelt Remessie I iop haar terrein aan den Mjooüwieg ©epi vriend- schappelijken Wedstrijd tegep Npiopd- gouwe I. De voior de SchouW&ch© com'petiti© vastgesteld© wedstrijden Nppirdgouwe I- Ranesse I fep IVO I-R©nesse II gaap niet dpar, daar Repess© geen twee elftallep naar verschillend© plaatsen, ip dit geval Dreischor en Zierikzee, kap uitzenden^ De Wedstrijd IVO I—Riepesse II kap doior Repesse Wel op -17 Nov- worden gespeeld, [als Repesse I voior de peder- laagwedstrijdem tegep Zierikzee I uit komt. HioeWel ©en ep aaider aap den ooimpetitieleider Wlas medegedeeld, meen de deze toch de twiee genoemde wed strijden te antoeten vaststellen, heelwel reeds bij1 voqrfepat vaststond dat zij! niet konden doorgaan. Noordgouiwe ©p Re pesse Waren bovendiep reeds vqrigewieek overeengekomen a^s. Zondag vriendschap, pelijk te spelen, teriwüjl dan de return- Wedstrijd ©enige weken later zal plaatsi vinden. Verder is voor d.s. Zondag IVO uitgenoiodigd om tegen Renesse II (aan vang kw'art voor één) te komen spelen). Daar NoiordgouWe aa. Zopdag weer de beschikking over Klaass© heeft, ter- Wijl «oiok Priem tot de Combinatie, is} toegetreden, kap een aardige wedstrijd tegemoet Worden gezien, waarvan de uit slag ©venwel onzeker is. Wellicht dat het terreinvoiordeel den doorslag zal ge ven, doch ©Is de NioordgouWe-verdedi-' ging in vorm is zal het verschil hjeuschi niet. groiOit zijn. VOOR DE HUISVROUW EIEREN EN VLEESCH BAKKEN ZONDER VET Men kan, zooals bekend is, eieren bakken, koken of pocheeren. Maar er is nog een vierde mogelijkheid, namelijk, ze te bakken zonder vet of boter. Het is eigenlijk een tusschenvorm tusschen bakken en pocheeren. Ge hebt er alleen een pannetje voor noodig en een scho teltje dat daarop past, dus er niet in zakt, en ook niet kantelt. Men doet nu water in het pannetje en brengt dat aan den kook. Voordat het zoover is, laat ge het rauwe ei op het schoteltje glijden. Naarmate, dat het schoteltje heeter wordt begint het ©i te stollen, en ten slotte is het gebakken zonder vet. Ook vleesch kan zonder vet worden gebraden. Het bezwaar, dat er dan ook geen jus van komt, kan voor een groot deel verhol pen worden door de aardappels erbij te geven als purée of in gebakken vorm. Bovendien zijn er in den handel de be kende jus-blokjes te krijgen, die dit ge brek zeer goed verhelpen. Vleesch wordt op de volgende manier gebakken of liever geroosterd: neem een malsch stuk, en snijd het in reepen, die niet te dik mogen zijn. Als er wat vet aan zit, des te beter natuurlijk. Vlak voordat het vleesch in de pan gaat, wordt het gezouten; niet eerder, want dan zou het te vochtig zijn. Nu wordt het vleesch in de pan gelegd en op een niet te heet vuurtje gezet. Het vocht, dat eruit loopt, wordt er telkens over heen gedaan. Het vleesch wordt herhaal delijk gekeerd, zoodat het aan alle kanten wordt geroosterd. Vooral er niet in prikken, want dan loopt het sap eruit. Op deze wijze gebraden vleesch is heel smakelijk. Zat er heelemaal geen vet aan, dan is het noodzakelijk, de pan vóór het vleesch erin gaat, te verwar men en den bodem in te smeren met een weinig vet of boter. Anders zou het vleesch eraan vast bakken. En ten slotte kan men ook vleesch braden in melk. Immers, melk be vat alle bestanddeelen van boter, en dus ook het noodige vet. Dit gebeurt echter niet in een koekepan, maar in een ge sloten pan. Daarin wordt het vleesch liefst natuurlijk weer zoo malsch mo gelijk in melk met een beetje zout bijna gaar gekookt. Men kan rekenen, dat men een kilo vleesch kookt in |3 deciliter melk. Is het vleesch, bijna gaar, dan wordt de melk eraf gegoten, en de pan met het vleesch nogmaals op het vuur gezet, maar nu op een heet vuur. Het vleesch wordt zoodoende bruin ge bakken. Onderdehand gieten we er tel kens een beetje melk bij. De zoo ont stane jus is heerlijk. Nijverheid en Techniek «ONBREEKBAAR PORCELEIN» Het overtrekken van porselein met me taal is niet nieuw, maar de tot dusver gebruikte methoden leden aan bepaalde nadeelen, waardoor de goederen minder in trek waren. De Zwèedsche uitvinder Kraft, te Stockholm, heeft met een zgn. metalyt-procédé sinds drie jaar proeven genomen om deze nadeelen weg te ne men. Tenslotte verkreeg hij bevredigende resultaten en sinds eenigen tijd wordt zijn procédé in de fabricatie toegepast. De dikte van de metalen laag schommelt tusschen 0.3 en 0.5 mm, hetgeen voor de meeste doeleinden voldoende is. De laag bestaat over het algemeen uit chroom; doch ook zilver en andere me talen kunnen gebruikt worden. Een eigen schap van het nieuwe product is, dat de ooren van koffie- en thee-kannen; koud blijven, hoewel zij niet geïsoleerd zijn. Men verwacht, dat het procédé ook voor de electrische industrie van beteekenis zal zijn. PREDIKBEURTEN Zondag 3 November. Kerkwerve. 3.30 ure, de. Veen. Serooskerke. 11 ure, ds. Veen. Renesse. 11 ure, da. Faber (Dooden- herdenking). Noordwelle. 3.30 ure, ds. Faber (Dooden- herdeokiDg). Haamstede. 11 ure, ds. den Hollander. Geref. kerk. II en 3.30 ure, ds. Voorneveld. Geref. gem. 11 en 3.30 ure, Leesdienst. Eikerzee. 11.10 ure, ds. Bosohloo. Geref. kerk. 11.10, ds. A. v. ,d. Weg te Ooster beek (Bev. van oand. H. v. d. Berg) en 3.40 ure (Intrede van ds. H. v. d. Berg). Brouwershaven. 11 ure, ds. Ninck Blok Hërdenking der Hervorming, Zang van het Kerkkoor). Geref. kerk. 11, ds. Meester en 4 ure, Leesdienst. Zonnemaire. 3 ure, ds. Bosohloo van Eikerzee. Geref. kerk. 11 en 3.30 ure, oand. v. Doorninok, hulppr. te Winschoten. Noordgouwe. 10.30 ure, ds. v. Griet- huijsen (Oogstpreek). Dreischor. 11 ure, ds. Siezen. Ouwerkerk, 11 ure, ds. Heijboer. Nieuwerkerk. 11 en 3.30 ure, ds. Wes- terbof. Geref. kerk. 10.30, Leesdienst en 3 ure, ds. Venema. Geref. gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leesdienst. Oosterland. 11, dr. Weeda (Bed. H. Av.) en 3.30 ure, idem (Nabetr.) Geref. kerk. 10.30, ds. Venema en 3.30 ure, Leesdienst. Woensdag 6 Nov. (Dankdag) 10.30 en 3.30 ure, ds. Venema. Geref. gem. 11, 3.30 en 7 ure, Leesdieost. Woens dag 6 Nov. (Dankdag) 11, 3.30 en 7 ure, dhr. de Bel van Rotterdam. Sirjansland. 10.30 en 3 ure, ds. Aalbers (Orgelcolieote). Bruinisse. 9.30 en 2 ure, ds. Marsman. Geref. kerk. 10 en 3 nre, Leeskerk. Geref. gem. 9.30, 1.30 en 4.30 ure, ds Barth van Nieuwerkerk. Ond-geref. kerk. 10 en 3 ure, Leeskerk. St.-Filipsland. 11, ds. Verschoor (Her denking Kerkhervorming) en 3.30 ure, Leesdienst. Geref. gem. 10 30, 3 en 6.30 ure, Leesdienst. Oud-geref. kerk. 10.30, 3 30 en 7 ure, Leesdienst. St.-Maartensdjjk. 11, Leesdienst en 3 30 ure, ds. de Bres. Ned geref. gem. 11, 3.30 en 7 ure, Leesdienst. Oud-geref. gem. 11, 3.30 en 7 are, Leesdienst. Oud-Vossemeer. 10.30 en 3 ure, ds. v. Eist. Geref. kerk. 10.30 en 3 ure, ds. Vreugdenhil. Oud-geref. kerk. 10.30, 3 en 7 ure, Leesdienst. Poortvliet. 11 en 3.30 are, ds. v. d. Heuvel (Bed. fl. Doop en Goll. centrale verwarming). Geref. kerk. 11 en 3 30 ure, Leeskerk. Geref. gem. 11 en 3.30 ure, Leeskerk. Soherpenisse. 11 en 3.30 ure, ds. de Haan (Ooopsbed. en ooll. ziekenf.) Geref. gem. 11, 3 30 en 7.30 ure, Leesdienst. Stavenisse. 11, ds. Batelaan (Bed. H. Doop) en 4 ure, idem. Oad-geref. kerk. 11.10, 3.40 en 7.10 ure, Leeskerk. St.-Aimaland. 11, ds. v. Griethoysen en 3.30 ure, idem (Doopsbed.) Gere', gem. 11.10, 3.40 en 7.10 ure, Leeskerk. ADVERTENTIES Heden overleed, zioht en kalm, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten der Ster venden, onze gelieide Eohtge- noote en Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, mej. CORNELIA APPELS, in den ouderdom van 74 jaar. Namens de Familie, J. M. PLAÜM. Zierikzee, 30 Oot. 1940. Heden overleed tot onze diepe droefheid, onze geliefde Moeder, Behuwd- en Groot moeder, MAATJE FLUIJT, Wed. van A. R. v. d. Berge, in den ouderdom van 83 jaar en 8 maanden. J. A. v. d. BERGE. K. v. d. BERGEGoudzwaard. A. t. d. BERGE. M. v. d. BERGE-v. d. Maas en Kinderen. J. A. 8TEENPOORTE v. d. Berge. L. STEENPOORTE en Kinderen. Oosterland, 31 Oot. 1940. Nog zonder of bonnen Studieboeken Romans Jeugdlectuur Prentenboeken, enz. Boekhandel Sint Domusstraat Telefoon 243 Blokken zuurkool van 20 pond Vaatjes zuurkool van 20 pond Ook zuurkool en spercieboonen per pond Zaterdag 2- en Zondag 3 November De groote succesfilm der Tobis In deze film wordt op het doek gebracht de première van Puccim's opera „Butterfly". De rol van de kleine geisha Cho-Cho San wordt vertolkt door Toegang boven 18 jaar Ten gerieve van het wielrijdend publiek worden aan rijwielhande laren bovenstaande identiteitskaar ten gratis verstrekt. Zij vergemakkelijken het opsporen na verlies. De daarop vermelde Shell-olie-caps zijn a 5 cent per capsule verkrijgbaar. VRIJWIELREMNAAF Van 1-i regels f 0,60 Deze week nog ontvangen 2 stuks Nedarlandscha Kroon Rijwielen. Garage O. v. d. BOUT - Tel. 131. PIANO-, ORGEL- en PEDAAL ORGELLESSEN. Mevr. JOPPEGunst, Poststraat 94, Zierikzee. Een nette Dienstbode gevraagd, voor dag en naoht. Hotel Juliana", Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 4