Butterfly
Smwde
J. E. VAN DEN BROEK
Maria Cebotari
r
C.G.deOude
CONCERTZAAL-BIOSCOOP
Madame
fèijwCeëdC^to&/
SUCCESJES
De gemengde Bulgaarsch-Roemeensche
verhuizingscommissie heeft, naar uit B©©-
karest (wordt gemeld, in haar laatste
zitting het aantal Bulgaren, die uit het
Noorden der Dobroedzja zullen moeten
verhuizen, definitief vastgesteld op 54000
De verhuizing zal op 1 Nov. beginnen!.
De Bulgaarsdhe landverhuizers zullen
voor een deel met paard en wagen,
voor een deel met schepen langs den!
Donau naar hun (nieuwe vaderland wor
den gebracht.
De Berliner Börsenzeitung ziet i|© de
telegramwisseling tusschen komi|nig George
in Athene ten koning George in Londen
en tusschen Mataxas en Churchill het
bewijs dat Griekenland zich niet pas!
sinds gisteren aan Engeland uitgeleverd
heeft. Bijzonder scherpe critiek oefent
het blad op het feit, dat de koning
van Griekenland zonder eenig
voorbehoud de verklaring van koning
George heeft aanvaard, dat de zaak van
Griekenland tevens de zaak va)n Enge
land is en in zijn telegram naar Lon
den de leuzen van de Engelsche pro
paganda onderschrijft.
Het DNB meldt uit Athene, dat daar
nog geen berichten ontvangen zijn over
de landing van Engelsche troepen in
Griekenland. Wel kwam er Dinsdag te
Phaleron, bij Athene, ieen Bn(gelsch mi
litair vliegtuig aan, dat Woensdaglmmr-
gen (Weer vertrokken' is. Ook Engelsche
oorlogsschepen zijn, volgens tot dusver
ontvangen berichten, nog niet aangeko
men. Dn Engelsche vliegers, die een maand
geleden in Griekenland Waren geïnter
neerd, zijn Dinsdag vrijgelaten'.
ZUINIG MET DE WARMTE I
We beginnen al te stokefni in onzd
huizen. Er is gepubliceerd, dat er Waar
schijnlijk geen kolentekloirt zal komiefhi,
zoiodat We er dus vrijwel op rekenen!,
dat we pp elke eenheid van de kolen-
kaart een mud steenkolen zullejm ont
vangen. Het verdient (niu aanbeveling on
zen voorraad plus het ons toegelwezen;
aantal mudden te verdeelen pver het
tijdperk, dat we zullen moeten' stoken.
Wanneer we daarvolor de periode van
1 November tloit 1 Mei nemen, zijn we
aan den veiligen kant. Dit zijn dug
zes maanden, (waarover we de hoeveel
heid, waarover we beschikken, zullen
•moeten verdeelen, Willen we straks (niet
te kort komen. De groote meerderheid
van ons vjotk zal Wel over vijf of mieer
kamers beschikken en dus 21 mud toe
gewezen hebben gekregen. Dat betee-J
kent dus. dat We per maand ongeveer
31/2 mud kunnen verstotoefn. Dat is een
tiende deel van een mud per dag. Het
is gewenscht, nu 'eens uit te miet&m
hoeveel er ongeveer in een kit gaant
en dus na te gaan, hoeveel van die kit
ten (we eiken dag uit onze bergplaats
mogen halen.
Maar er is nog iets anders. Laten)
we voioral eens nagaan, of qnge deu
ren en ramen (wel goed sluiten en geen!
kieren en reten hebben), Waardofor we
veel (warmte kwijt raken. We stoken
tenslotte niet vjoor de vogels, maar voor
onze huisgenooten.
De ontplooiïng van het
luchtvaartverkeer
van Noord- naar Zuid-Amerika
Van New York naar Bunoi Aires
in 2 maal 24 uur
Ongeveer een maand geledein) verscheen
onder bovensta andeini titel een schets over
de voornaamste luchtverbindingem tus
schen Noord- en Zuid-Amerika. Opge-i
merkt Wlerd toen dat ier twee hqofd-?
lijnen Wkwden geëxploiteerd, die resp,
de Atlantische tem de Zuidzeekust van
Zuid Amerika volgen; en geconstateerd
dat tusschen de beide voornaamste brand
punten NeW! York en BuepiOiS Aires
de korste en snelste verbinding niet de
route langs de Atlantische kust bezigt
(hoeWiel beide steden aan de kust liggen)
doch dat ingevolge de geographischien
samenhang en de eischen des bedrijfs het
voordeeligst tracé liep via Panama en
de Westkust. De keuze dezer route be-
teekende tot dusverre (eetn vollen dag.
tijdwinst op een reisduur van vier, resp.
vijf dagen. Verdere bekorting bleef in-
tussdhen (mogelijk.
Reeds ©en paar Weken na het verschij
nen dezer (miededeeling Werd uit Noord
Amerika bericht dat ©r in dit opzicht
thans Weer een nieuwe Verbetering van
principieel© beteekenis kan Wordep inge
voerd. De verreweg kortste route van
Noord naar Zuid zou moeten leiden over
d.e eilaindenreeks der Antilles
en vervolgens dwars door het bininienland
Brazilië heen. Tot dusverre kon dit laatste
tracé echter niet gebezigd Worden we
gens het ontbreken vap landingsgelegen
heid. Langs de kust kan dat niet deren},
want daar heeft de natuur volop gezorgd
voor breeds 'en rustige riviermiondingem,
lagunes en kreeken. Mits dus met water
vliegtuigen of aimphibie.toestellen wer
kende, vindt men aldaar overal goede ge
legenheid tot dalen. Doch in de bi|n(nen-
landen is dit anders.
Nu zijn in de zóne in het binnenland
va|n Brazilië, Waar de directe luchtroute
overheen zou moeten leiden, uitgestrekte
aavanah's grasvlakten, waar men landen
kan-
Da groote beteekenis van deze vondst
is nu «dat de Atlantische luchtlijn
j voortaan den grooten omlwleg lapgs de
Braziliaansche kust kan verlaten; er zal
dan, evenals tevoren, van Miami (Florida)
naar Trinidad (het groote Britsche eiland
op de Venezolaansche kust, voor de Ori-
noqojmonding), Worden gevlogen, Naar
verluidt zal op deze hoofdlijn dan tevens
het aantal tusschenlandiimgen Worden be
perkt, terwille van de snelheid. Van Trini
dad Wordt de reis voortgezet naarBelém
dpi Para, aan de monding vap de Ama
zone. Niet vermeld is |pï op dit laatste
parcours dan, evenals tevoren, ook Para
maribo zal worden aangedaan. Va|ni de
Amazone-monding zal de directe lijp ver
volgens rechtstreeks naar Rip de Janeiro
vliegen, met één tusschenlapding voor
technische doeleinden, dioch overigeinjs met
de mogelijkheid torn ook tusschendoor
noodlandingen) te verrichten. Van Rio de
Janeiro Wordt via de hoog ontwikkelde
Zuidelijke staten van Brazilië doorgevlo
gen naar Mpntevidqoi iep Buenos Aires.
Voor deze nieuwe, wederom ingekorte
dienstregeling denkt men nog slechts 36
vlieguren noodig te hebben, doch met
dien verstande dat voorloopig alleen
overdag gevlogen kan worden. Dit wil
dus zeggen dat de totale reis over ruim
Idrie etmalen moet worden verdeeld.
Er wordt echter reeds gewerkt aan de
1 voorbereiding voor het nachtvliegen, en
zoodra dit kan worden toegepast, zal
de reis van New York naar Bue-
1 nos Aires kunnen worden ingekort
tot tweemaal 24 uur en weldra mis
schien tot één dag.
Er wordt gevlogen met „clippers",
groote en zeer gerieflijke watervliegtui
gen, die op de reizen zeer groote hoog
ten opzoeken. Zij hebben plaats voor
twintig passagiers en 1500 kilo lading,
inclusief bagage en post.
Tien jaar geleden stond de wereld
reeds verbaasd te kijken toen er een
geregelde luchtdienst tusschen de V.S.
en Buenos Aires werd gevlogen in negen
dagen. ïn 1932 kon deze reisduur be
kort worden tot zeven dagen, in 1935
tot vijf. Thans komt men op drie, en
binnen afzienbaren tijd zelfs op twee
dagen of minder
SPORT
VOETBAL.
RENESSE I NOORDGOUWE I
Men schrijft pps van Remtessezijde
Zondag ajs. speelt Remessie I iop haar
terrein aan den Mjooüwieg ©epi vriend-
schappelijken Wedstrijd tegep Npiopd-
gouwe I.
De voior de SchouW&ch© com'petiti©
vastgesteld© wedstrijden Nppirdgouwe I-
Ranesse I fep IVO I-R©nesse II gaap niet
dpar, daar Repess© geen twee elftallep
naar verschillend© plaatsen, ip dit geval
Dreischor en Zierikzee, kap uitzenden^
De Wedstrijd IVO I—Riepesse II kap
doior Repesse Wel op -17 Nov- worden
gespeeld, [als Repesse I voior de peder-
laagwedstrijdem tegep Zierikzee I uit
komt. HioeWel ©en ep aaider aap den
ooimpetitieleider Wlas medegedeeld, meen
de deze toch de twiee genoemde wed
strijden te antoeten vaststellen, heelwel
reeds bij1 voqrfepat vaststond dat zij! niet
konden doorgaan. Noordgouiwe ©p Re
pesse Waren bovendiep reeds vqrigewieek
overeengekomen a^s. Zondag vriendschap,
pelijk te spelen, teriwüjl dan de return-
Wedstrijd ©enige weken later zal plaatsi
vinden. Verder is voor d.s. Zondag IVO
uitgenoiodigd om tegen Renesse II (aan
vang kw'art voor één) te komen spelen).
Daar NoiordgouWe aa. Zopdag weer
de beschikking over Klaass© heeft, ter-
Wijl «oiok Priem tot de Combinatie, is}
toegetreden, kap een aardige wedstrijd
tegemoet Worden gezien, waarvan de uit
slag ©venwel onzeker is. Wellicht dat
het terreinvoiordeel den doorslag zal ge
ven, doch ©Is de NioordgouWe-verdedi-'
ging in vorm is zal het verschil hjeuschi
niet. groiOit zijn.
VOOR DE HUISVROUW
EIEREN EN VLEESCH
BAKKEN ZONDER VET
Men kan, zooals bekend is, eieren
bakken, koken of pocheeren. Maar er is
nog een vierde mogelijkheid, namelijk,
ze te bakken zonder vet of boter. Het
is eigenlijk een tusschenvorm tusschen
bakken en pocheeren. Ge hebt er alleen
een pannetje voor noodig en een scho
teltje dat daarop past, dus er niet in
zakt, en ook niet kantelt. Men doet nu
water in het pannetje en brengt dat aan
den kook. Voordat het zoover is, laat
ge het rauwe ei op het schoteltje glijden.
Naarmate, dat het schoteltje heeter wordt
begint het ©i te stollen, en ten slotte
is het gebakken zonder vet. Ook vleesch
kan zonder vet worden gebraden. Het
bezwaar, dat er dan ook geen jus van
komt, kan voor een groot deel verhol
pen worden door de aardappels erbij
te geven als purée of in gebakken vorm.
Bovendien zijn er in den handel de be
kende jus-blokjes te krijgen, die dit ge
brek zeer goed verhelpen.
Vleesch wordt op de volgende manier
gebakken of liever geroosterd: neem een
malsch stuk, en snijd het in reepen,
die niet te dik mogen zijn. Als er wat
vet aan zit, des te beter natuurlijk. Vlak
voordat het vleesch in de pan gaat,
wordt het gezouten; niet eerder, want
dan zou het te vochtig zijn. Nu wordt
het vleesch in de pan gelegd en op een
niet te heet vuurtje gezet. Het vocht,
dat eruit loopt, wordt er telkens over
heen gedaan. Het vleesch wordt herhaal
delijk gekeerd, zoodat het aan alle kanten
wordt geroosterd. Vooral er niet in
prikken, want dan loopt het sap eruit.
Op deze wijze gebraden vleesch is heel
smakelijk. Zat er heelemaal geen vet
aan, dan is het noodzakelijk, de pan
vóór het vleesch erin gaat, te verwar
men en den bodem in te smeren met een
weinig vet of boter. Anders zou het
vleesch eraan vast bakken.
En ten slotte kan men ook vleesch
braden in melk. Immers, melk be
vat alle bestanddeelen van boter, en dus
ook het noodige vet. Dit gebeurt echter
niet in een koekepan, maar in een ge
sloten pan. Daarin wordt het vleesch
liefst natuurlijk weer zoo malsch mo
gelijk in melk met een beetje zout
bijna gaar gekookt. Men kan rekenen,
dat men een kilo vleesch kookt in |3
deciliter melk. Is het vleesch, bijna gaar,
dan wordt de melk eraf gegoten, en de
pan met het vleesch nogmaals op het
vuur gezet, maar nu op een heet vuur.
Het vleesch wordt zoodoende bruin ge
bakken. Onderdehand gieten we er tel
kens een beetje melk bij. De zoo ont
stane jus is heerlijk.
Nijverheid en Techniek
«ONBREEKBAAR PORCELEIN»
Het overtrekken van porselein met me
taal is niet nieuw, maar de tot dusver
gebruikte methoden leden aan bepaalde
nadeelen, waardoor de goederen minder
in trek waren. De Zwèedsche uitvinder
Kraft, te Stockholm, heeft met een zgn.
metalyt-procédé sinds drie jaar proeven
genomen om deze nadeelen weg te ne
men. Tenslotte verkreeg hij bevredigende
resultaten en sinds eenigen tijd wordt
zijn procédé in de fabricatie toegepast.
De dikte van de metalen laag schommelt
tusschen 0.3 en 0.5 mm, hetgeen voor
de meeste doeleinden voldoende is. De
laag bestaat over het algemeen uit
chroom; doch ook zilver en andere me
talen kunnen gebruikt worden. Een eigen
schap van het nieuwe product is, dat
de ooren van koffie- en thee-kannen;
koud blijven, hoewel zij niet geïsoleerd
zijn. Men verwacht, dat het procédé
ook voor de electrische industrie van
beteekenis zal zijn.
PREDIKBEURTEN
Zondag 3 November.
Kerkwerve. 3.30 ure, de. Veen.
Serooskerke. 11 ure, ds. Veen.
Renesse. 11 ure, da. Faber (Dooden-
herdenking).
Noordwelle. 3.30 ure, ds. Faber (Dooden-
herdeokiDg).
Haamstede. 11 ure, ds. den Hollander.
Geref. kerk. II en 3.30 ure, ds. Voorneveld.
Geref. gem. 11 en 3.30 ure, Leesdienst.
Eikerzee. 11.10 ure, ds. Bosohloo. Geref.
kerk. 11.10, ds. A. v. ,d. Weg te Ooster
beek (Bev. van oand. H. v. d. Berg) en
3.40 ure (Intrede van ds. H. v. d. Berg).
Brouwershaven. 11 ure, ds. Ninck Blok
Hërdenking der Hervorming, Zang van
het Kerkkoor). Geref. kerk. 11, ds. Meester
en 4 ure, Leesdienst.
Zonnemaire. 3 ure, ds. Bosohloo van
Eikerzee. Geref. kerk. 11 en 3.30 ure,
oand. v. Doorninok, hulppr. te Winschoten.
Noordgouwe. 10.30 ure, ds. v. Griet-
huijsen (Oogstpreek).
Dreischor. 11 ure, ds. Siezen.
Ouwerkerk, 11 ure, ds. Heijboer.
Nieuwerkerk. 11 en 3.30 ure, ds. Wes-
terbof. Geref. kerk. 10.30, Leesdienst en
3 ure, ds. Venema. Geref. gem. 10.30, 3
en 7 ure, Leesdienst.
Oosterland. 11, dr. Weeda (Bed. H.
Av.) en 3.30 ure, idem (Nabetr.) Geref.
kerk. 10.30, ds. Venema en 3.30 ure,
Leesdienst. Woensdag 6 Nov. (Dankdag)
10.30 en 3.30 ure, ds. Venema. Geref.
gem. 11, 3.30 en 7 ure, Leesdieost. Woens
dag 6 Nov. (Dankdag) 11, 3.30 en 7 ure,
dhr. de Bel van Rotterdam.
Sirjansland. 10.30 en 3 ure, ds. Aalbers
(Orgelcolieote).
Bruinisse. 9.30 en 2 ure, ds. Marsman.
Geref. kerk. 10 en 3 nre, Leeskerk. Geref.
gem. 9.30, 1.30 en 4.30 ure, ds Barth
van Nieuwerkerk. Ond-geref. kerk. 10 en
3 ure, Leeskerk.
St.-Filipsland. 11, ds. Verschoor (Her
denking Kerkhervorming) en 3.30 ure,
Leesdienst. Geref. gem. 10 30, 3 en 6.30
ure, Leesdienst. Oud-geref. kerk. 10.30,
3 30 en 7 ure, Leesdienst.
St.-Maartensdjjk. 11, Leesdienst en 3 30
ure, ds. de Bres. Ned geref. gem. 11, 3.30
en 7 ure, Leesdienst. Oud-geref. gem. 11,
3.30 en 7 are, Leesdienst.
Oud-Vossemeer. 10.30 en 3 ure, ds. v.
Eist. Geref. kerk. 10.30 en 3 ure, ds.
Vreugdenhil. Oud-geref. kerk. 10.30, 3 en
7 ure, Leesdienst.
Poortvliet. 11 en 3.30 are, ds. v. d.
Heuvel (Bed. fl. Doop en Goll. centrale
verwarming). Geref. kerk. 11 en 3 30 ure,
Leeskerk. Geref. gem. 11 en 3.30 ure,
Leeskerk.
Soherpenisse. 11 en 3.30 ure, ds. de
Haan (Ooopsbed. en ooll. ziekenf.) Geref.
gem. 11, 3 30 en 7.30 ure, Leesdienst.
Stavenisse. 11, ds. Batelaan (Bed. H.
Doop) en 4 ure, idem. Oad-geref. kerk.
11.10, 3.40 en 7.10 ure, Leeskerk.
St.-Aimaland. 11, ds. v. Griethoysen
en 3.30 ure, idem (Doopsbed.) Gere', gem.
11.10, 3.40 en 7.10 ure, Leeskerk.
ADVERTENTIES
Heden overleed, zioht en
kalm, na voorzien te zijn van
de H.H. Sacramenten der Ster
venden, onze gelieide Eohtge-
noote en Moeder, Behuwd- en
Grootmoeder, mej.
CORNELIA APPELS,
in den ouderdom van 74 jaar.
Namens de Familie,
J. M. PLAÜM.
Zierikzee, 30 Oot. 1940.
Heden overleed tot onze
diepe droefheid, onze geliefde
Moeder, Behuwd- en Groot
moeder,
MAATJE FLUIJT,
Wed. van A. R. v. d. Berge,
in den ouderdom van 83 jaar
en 8 maanden.
J. A. v. d. BERGE.
K. v. d. BERGEGoudzwaard.
A. t. d. BERGE.
M. v. d. BERGE-v. d. Maas
en Kinderen.
J. A. 8TEENPOORTE
v. d. Berge.
L. STEENPOORTE
en Kinderen.
Oosterland, 31 Oot. 1940.
Nog zonder
of bonnen
Studieboeken
Romans
Jeugdlectuur
Prentenboeken, enz.
Boekhandel
Sint Domusstraat
Telefoon 243
Blokken zuurkool
van 20 pond
Vaatjes zuurkool
van 20 pond
Ook zuurkool
en spercieboonen
per pond
Zaterdag 2- en Zondag 3 November
De groote succesfilm der Tobis
In deze film wordt op het doek gebracht de première
van Puccim's opera „Butterfly".
De rol van de kleine geisha Cho-Cho San wordt
vertolkt door
Toegang boven 18 jaar
Ten gerieve van het wielrijdend
publiek worden aan rijwielhande
laren bovenstaande identiteitskaar
ten gratis verstrekt.
Zij vergemakkelijken het opsporen
na verlies.
De daarop vermelde Shell-olie-caps
zijn a 5 cent per capsule verkrijgbaar.
VRIJWIELREMNAAF
Van 1-i regels f 0,60
Deze week nog ontvangen
2 stuks Nedarlandscha
Kroon Rijwielen.
Garage O. v. d. BOUT - Tel. 131.
PIANO-, ORGEL- en PEDAAL
ORGELLESSEN.
Mevr. JOPPEGunst, Poststraat 94,
Zierikzee.
Een nette Dienstbode gevraagd,
voor dag en naoht.
Hotel Juliana", Zierikzee.