ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE WOENSDAG 30 OCTOBER 1940 OPGEHl ZEWKZEESOf COURAKT HET GRIEKSCH - ITAUAANSCH CONFLICT PIJN De Kern ABONNEMENT Priji f 1.60 p. kwartaal, bulten Ztertkzee 11.80. Voor het buitenland 110.00 p. jaar. Afzonderlijke nummer» 5 cent. Ver- ichljnt dagelljki, behalve Zondag», Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel, 32, Postgiro 137677 - Dir.A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14480 ADVERTENTIES Rrlja: H cent pet regel, minimum 80 cent, Bij contract apeclale prijzen. Oroone der letten naar plaatsruimte. „Succesje»" N cent. Inzending tot morgens 10 nut HET BEGEERDE BEKKEN DER MIDDELLANDSCHE ZEE TURKIJE DOOR GRIEKENLAND OP DE HOOGTE GESTELD Begordo machtsfactor Griekenland is vooral in de laatste ja ren een veel begeerde machtsfactor ge worden in het Oostelijk deel van de Middellandsche Zee. Zijn geografische lig ging, voortreffelijke havens en talrijke baaien zijn van groote beteekenis. Daaren tegen is de Grieksche vloot zwak en niet evenredig aan de belangen van het land ter zee, want Griekenland bezit, naar verhouding, een groote handelsvloot. Het zal voor de Grieksche marine zeer moeilijk zijn, de talrijke eilanden en wa teren te beschermen. Eenige jaren ge leden is men begonnen, de kustverdedi ging door het opstellen van moderne kanonnen, de aanschaffing van motor- torpedobooten en andere maatregelen te verbeteren. Het scheepsmaterieel is over het algemeen verouderd; alleen acht tor pedojagers en acht onderzeebooten zijn modern; twee booten van elk type zijn nog in aanbouw. Met deze laatste vaar tuigen heeft Griekenland den bouw van oorlogsschepen in eigen hand genomen, terwijl tot dusver Engeland, Italië en Frankrijk de leveranciers waren. OvorUg mot Turkije Welke houding de omringende Balkan- kanlanden zullen aannemen in het Grieksch-Italiaansche conflict, is van veel beteekenis voor het verloop van den oorlog in het Oostelijke bekken der Middellandsche Zee. Maandag heeft Metaxas zich telefonisch in verbinding gesteld met den Turkschen Staatspresident Inönü. Te voren had de Grieksche premier met andere gezanten geconfereerd. Na het telefoongesprek met Ankara ontving Metaxas den Engelschen gezant, die na de besprekingen een on gecodeerd telegram aan zijn regeering te Londen zond. In dit telegram zet de gezant uiteen, dat Metaxas een over zicht heeft gegeven van den toestand en om hulp van Engeland "heeft verzocht. De regeering te Athene ontving in den loop van den dag het antwoord van de Engelsche regeering, waarin gezegd wordt, dat de aan Griekenland gegeven garantie zal worden nagekomen. Enge- land zal Griekenland volledigen steun geven. j Koning George van Griekenland heeft zelf het opperbevel van alle strijdkrach ten te land, ter zee en in de lucht op zich genomen. Generaal Papagos is tot opperbevelhebber benoemd. 1 REFIK SAYDAM, de Turksche minister-president heeft Dins dag dé feesten, ter viering van den lit verjaardag van de Turksche republiek, geopend met een radiorede, waarin hff betoogde „dat de situatie steeds ernstiger wordt." De houding der Balkanitaten De Bulgaarsche dagbladen wijden uiter aard alle aandacht aan de Italiaansche Grieksche spanning. Bijzondere belang stelling wordt gewijd aan de houding van Turkije en Zuidslavië. In dit ver band is het te Sofia algemeen opgevallen, aldus het D.N.B., dat de Turksche minis ter-president in zijn gehouden radiorede met geen woord melding heeft gemaakt van de Italiaansch-Grieksche spanning. Zijn verklaring, dat Turkije een oase des vredes is en wil zijn, is te Sofia met voldoening opgenomen. Wat de houding van Zuidslavië betreft, trekt een eigen bericht van het Bulgaarsche telegraaf-agentschap uit Bel grado sterk de aandacht. Het meldt, dat Zuidslavië rustig en neutraal wil blij ven. Grooten indruk maken hier ook de berichten uit Moskou, volgens welke de toestand op den Balkan rustig en ob jectief wordt beoordeeld. De bladen wij zen daarbij op de neutrale houding van de Sow j et-Unie jegens de Balkan- landen. De treinverbindingen tusschen Bulgarije, Turkije en Griekenland zijn sinds Maandag verbroken. Duitsch weermachtsbericht Troepenkampen bestookt Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakte gisteren bekend: Formaties gevechtsvliegers hebben gis teren hun vergeldingsaanvallen op de Britsche hoofdstad en op industrieën in Zuid-Engeland voortgezet. Bijzonder zwa- re treffers kregen fabrieken van militaire beteekenis bij Brooklands, Standon, Clac- ton aan zee en Ashford. In Z u i d- Engeland werden troepenkampen doel treffend met bommen bestookt. Bij een aanval op een konvooi bij Lowestoft kreeg een patrouillevaartuig midscheeps zoo zware treffers, dat het met slagzij bleef liggen. Des nachts Iw'aren de aainf- vallen van onze zware formaties ge- vechtsvliegers in versterkte mate op Londen gericht, waar talrijke branden ontstonden. Voorts werden fabriekscom- 1 plexen te Birmingham, Coventry, in de haven van Liverpool en eenige vliegvel den met succes gebombardeerd. Patrouillevaartuigen verzetten zich te gen een aanval van vijandelijke torpedo- j vliegtuigen door goed gericht vuur. De door der vijand afgeschoten torpedo's troffen hun doel niet. De vijandelijke vluchten naar Duitsch- land waren ook vannacht slechts van ge- rimgc beteekenis. Op enkele plaatsen, werden woonwijken aangevallen, huizen beschadigd en eenige burgers gedood of gewond. In een Noordduitsche stad werd een ketelhuis beschadigd zonder dat daardoor een belangrijke storing in het bedrijf ontstond. De vijand verloor gisteren tien vliegtui gen. Acht Duitsche vliegtuigen worden vermist. DE BAGDAD SPOORWEG van gewestelijken aard In „Spoor- en Tramwegen" gaf D. van Setten, een belangwekkend overzicht van het totstandkomen der grootsche spoor wegplannen om den Bosporus te verbin den met de Perzische Golf, door Klein- Azië en Mesopotamië heen. Bepaald vlot is het overigens met dien aanleg niet gegaan; veel vertraging werd ondervon den als gevolg van staatkundige en eco nomische tegenstellingen tusschen eenige groote mogendheden, wier belangen beur telings of gedeeltelijk weliswaar baat, gedeeltelijk echter rechtstreeks schade van de totstandkoming dezer verbinding verwachten. Met name bleek het verkor ten van den weg naar Indië aan den een bijzonder te convenieeren, doch aan den ander juist in het geheel niet. Het zou ons te ver voeren om dit relaas hier op den voet te volgen. Genoeg zij te memo- reeren dat het veertig jaar, van 1900 tot 1940, heeft moeten duren alvorens deze spoorweg voltooid kom worden. Van het enthousiasme voor spoorweg bouw, waardoor de vorige eeuw zich gekenmerkt heeft, is na veertig ja-ren 20e eeuw niet zoo heel veel meer over. In 1900, toen met den aanleg begonnen werd, was nog nauwelijks te voorzien tot welke verrichtingen het motorweg- verkeer en de luchtvaart zich reeds zoo spoedig daarna in staat zouden toonen. Men beschouwde de auto toen nog groo- tendeels als een luxegril van welgestelde sportslieden. Het vliegtuig was toen nog niet eens ver genoeg ontwikkeld om meer te presteeren dan een onbeholpen gehuppel van enkele meters. Te begrij pen valt dus dat men in die periode nog volle baat verwachtte van een rail- verbinding die van Constantinopel (aan sluitende op den Orient Express) vaini Aleppo naar Bagdad en tenslotte naar de aloude Oostersche zeehaven van Bas- ra of Bassorah zou leiden. Rijke doch moeilijk toegankelijke gebieden zouden in het wereldverkeer worden opgenomen, en de reis naar Indië zou aanmerkelijk worden bekort. Hoe de scheepvaart met hare oudere brieven hierop zou reageeren, viel des tijds nog niet geheel te overzien; ver wacht werd dat een deel van het op snelheid gestelde passagiersvervoer wel de nieuwe treinreis zou verkiezen en dus aan de mailboot ontrouw zou wor den, doch dat overigens de spoorweg aan het vrachtschip zeer nuttige diensten ■zou bewijzen als middel van toe- en -afvoer in de opengelegde streken. De werkelijkheid is evenwel geworden dat, ingevolge de vertraagde voltooiing, noch het eene, noch het andere verschijnsel zich heeft voorgedaan. Voor het snelle reizigersverkeer tusschen Europa en het Oosten heeft inmiddels het vliegtuig nog veel effectievere mogelijkheden gescha pen. Te memoreeren valt in dit verband hoe in de gedenkwaardige dagen van de London-Melbourne vlucht een der mede dingers reeds aanstonds begon met op één dag het traject Londen—Bagdad af te lv ggen, een prestatie die sindsdien door de K.L.M. op geheel commercieele basis al weer tot iets bijna normaals is gestempeld. Ten aanzien van het ove rige personenvervoer en het goederen transport ;zal de beteekenis van den Bag- dads spoorweg wel grootemdeels van plaatselijken en gewestelijken aard blij ven. WINTERHULP NEDERLAND Voor het volk - door het volk De Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche 'gebied heeft benoemd tot directeur-generaal Van de stichting Win terhulp Nederland, den heer C. Piek te 's-Gravenhage. De nieuwe directeur-generaal van de Stichting „Winterhulp Nederland" richt den volgen-den oproep tot de Nederland sche bevolking: In mijn hoedanigheid van directeur- generaal van de „Winterhulp Nederland", wend ik mij tot alle Nederlanders, in 't bijzonder pok tot de overheidsinstanties, kerkgenootschappen, partijen, instellin gen, vereenigingen en organisaties met hetverzoek om eendrachtig mede te hel pen -aan deze groote sociale hulpactie. Ik ben mij van den omvang van mijn taak ,en de grootte van mijn verantwoor delijkheid bewust en ik besef, dat ik mijn opgave slechts kan volbrengen, in dien het geheele Nederlandsche volk tot samenwerking bereid is. Vooral ook richt ik mij tot alle Neder landsche vrouwen en meisjes, die hier door in de gelegenheid worden gesteld een haar bij uitstek passenden arbeid op ,zich te nemen. Is er iets mooiers te bedenken dan in deze moeilijke tijden den nood zijner medemenschen te leni gen, zonder daarbij te letten op eenig onderscheid iin afkomst, persoon of po litieke gezindheid? Meldt o» daarom aan bij de plaatselijke bureaux van de „Winterhulp Nederland" Nederlanders, 'gij kunt te zamen de ge dachte (verwezenlijken. Winterhulp Nederland voor het volk, door het volk. TEXTIELPRODUCTEN VOOR OVERHEIDSINSTELLINGEN Gecentraliseerde regeling voor aanschaffing Het waarnemend hoofd van het de partement van handel, nijverheid en scheepvaart deelt mede: Het is noodzakelijk gebleken de aan schaffing van textielgoederen en de daar van vervaardigde kleedingstukken en .artikelen ten behoeve van overheidsdien sten en publiekrechterlijke lichamen, waaronderte verslaan zijn alle onder het rijk, provincie en gemeente ressortee- rende diensten en bedrijven, ziekenhui zen, instellingen tot hulpbetoon enz., te centraliseeren. De behandeling van deze gecentraliseerde aanschaffing is opge dragen aan het rijksinkoopbureau. In verband hiermede dienen de hier- bovengenoemde diensten ten spoedigste, doch uiterlijk 1 November e.k., een op gave te verstrekken aan den directeur van het rijksinkoopbureau van de namen der instellingen onder hun beheer, ten behoeve van welke textielgoederen of daarvan vervaardigde kleedingstukken en artikelen noodig zijn. Na ontvangst van deze opgaven zendt het rijksinkoopbureau den belanghebben den de vereischte formulieren ter invul ling van noodige gegevens. vlucht dlreet^oor7 1 Mijnhardtje Da achte zfjn nfat rond, maar hartvormig» Paus Pius XII heeft dotoir middel van 'n appostolischen brief gelast, dat 24 No-, vember over de geheele wereld missen ien openbare gebeden opgedragen; zul len worden1 vioor de aotueele noo- den der menschheid. Op dien dag zal de Paus zicih iniaar den SVPietefl begeven, waar hij zich met deze inten tie een mis zal opdragen. a a a Het officieels verzoek van de Roe* imleensche regeering aan de Spaalnjsche tot uitlevering van den voormalige© hof maarschalk Urdarianu, die tezamen met ex-koning Ca-rol het land verlate© heeft is de Sp aansche regeering Zaterdag over handigd. Ih tegenstelling tot anderslui dende berichten staat vast, dat dit ver zoek slechts betrekking heeft op Un- dariahu -en dat verder de uitlevering van mevrouw Lupesefu gevraagd ia. Naar de Möskousche radio meldt, is de temperatuur te Jak-oetsk in Oo-st- Siberië tot 20 graden vorst ge daald. Nog scherpere koude heerscht (er in de ten- Noordoosten valm Jakoetsk ge legen stad Sjigamsk, waar 37 graden] vorst gemeten wioirdt. De Lena is bo ven Jakoetsk dichtgevroren. Daarentegen! wordt uit de Krim, na een tijdelijke af koeling, een stijging va© de tempera tuur gemeld tot 22 graden bo.yen null, Griekeche havens en baaien vor men 'n begeerlijke machtsfactor De Bosporus per spoor met de Perzische Golf verbonden Dr. Seyis Ir quart's oordeel over den wederopbouw v. Nederland Zes scholieren moeten boeten voor hun onbezonnen daden Da telefoon als barometer voor het maatschappelijk (even DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis- tering. j ,J Zonsondergang 30 Oot. 18 uur 13 min» Zonsopgang 31 Oct. 8 nar 36 min. Maan op: Maan onder: 31 Oot. 7,21 17,10 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 31 Oot. 2,37 14,50 7,50 20.18 Bjjj de vroeger geldende tjjdsaanwyjzing dient 1,40 uur te worden bijgevoegd. Volgems een bericht uit Amerikaansche bron hebben de Amerikaansche ambasn sades in Japan en Noiord-Chiima den al daar wonendeti Amerikanen opnieuw* den raad gegeven met de eerstvolgende ge legenheid te vertrekken. Vernome© wordt dat dit advies geschiedde van gezagheb bende zijde ten wiel op grond va© in-t structies va© het departement van bui- tenlandsche zaken te Washington. Me© raamt, dat voior 1 December ruim 1000 Amerikanen, hoofdzakelijk vrouwen e© kinderen, zullen vertrekken DE WEDEROPBOUW Een vraaggesprek met den Rijkscommissaris De Rijkscommissaris voor de bezette Nederlandsche gebieden, rijksminister dr. Seyss-Inquart, heeft den hoofdredacteur van den Weltpressedienst, dr. Hagemann, een interview toegestaan, waarin hij de violgende belangwekkende mededeeli!ng©n deed. Op de vraag, welke vorderingen ge maakt werden met het herstel van de door den oorlog aangerichte vernielingen, verklaarde dr. Seyss-Inquart: Het ©pruimingswierk te Rotterdam is zoover gevorderd, dat het voor het einde van het jaar als nagenoeg geëin digd kan worden beschouwd. Tot dusver zijn er voortdurend 1015.000 arbeiders en 1000—2000 vrachtauto's aan het werk geweest. De plannen voor den herbouw van de verwoeste stadsdeelen zijn ge reed. Zij worden thans nog nader be studeerd, vooral ook met het oog hier op, of zij ook rekening houden met de toekomstige ontwikkeling van deze be langrijke havenstad. Zoowel van de zijde van het gemeentebestuur, alsook van particuliere belanghebbenden zijn - plan nen ontworpen voor den bouw van nieuwe officieele gebouwen alsmede van woon- en winkelhuizen, zoodat waar schijnlijk omstreeks de jaarwisseling met den bouW kan worden begonnen. Bestrijding der werkloosheid Vraag: Welke maatregelen worden ge nomen, om een einde te maken aan de werkloosheid in Nederland? Den 21en Juni 1940 bedroeg het aantal Nederlandsche werkloozen 321.809, tegen over een aantal van 208,863 opi 5 October 1940. Derhalve kon niet alleen een toe neming van het werkloozencijfer ver meden, doch daarenboven een verminde ring met ongeveer een derde binnen drie en een halve maand bereikt worden. Daar hij den tegenwoordigen stand van het Nederlandsche bedrijfsleven de werk loozen slechts in beperkte mate in het lamd zelf in het arbeidsproces kuminieml worden ingeschakeld, is gezocht naar wegen en middelen om werkloozen op behoorlijke voorwaarden in het Duitsche rijk werk te verschaffen. Er is voor ge zorgd, dat de tewerkstelling zooveel mo gelijk in gesloten groepen en met inacht neming van Nederlandsche levensgewoon ten geschiedt. De Nederlandsche arbeider leeft in Duitschland onder goede voor waarden en geniet dezelfde rechten als de Duitsche arbeider. Nieuwe oriënteering van de landbouw Vraag: Welke vorderingen maakt de aanpassing van het Nederlandsche oeco- nomische leven? De Nederlandsche landbouw, is reeds in uitgebreide mate in het genot van de hem binnen de omraming van de groot- Dultsche oeconomische ruimte geboden mogelijkheid tot afzet en wel tegen prijzen, welke aanzienlijk beter zijn dan de vroeger door Engeland geboden, met de conjunctuur wisselende prijzen, die over het algemeen slechts met behulp van rijkssteunmaatregelen voortzetting der productie toelieten. Hier voltrekt zich dus de heroriënteering naar het in het Oosten liggende afzetgebied vanzelf De landbouw streeft er met succes naar, den aanwezigen veestapel met de pro ducten van het eigen bedrijf in stand te houden, waarbij1 het gunstige weer het winnen van extra hoeveelheden ruw voer buitengewoon begunstigd heeft. Daarom kan verwacht worden, dat zoo wel de hier te lande gevolgde, alsook de door den Reichsnaehrstand beproefde methoden tot uitbreiding en verbetering van de eigen productie een aanzienlijk deel van de hoeveelheid veevoeder, die tot dusver werd ingevoerd, zullen kun nen doen vervallen. Da voedselvoorziening van ons land Vraag: Hoe is de ravitailleeringspositie van de Nederlandsche bevolking op het gebied van levensmiddelen en voorwer pen van dagelijksch gebruiK. De ravitailleering van de Nederland sche bevolking is in denzelfden omvang en volgens dezelfde methoden als in Duitschland gewaarborgd. De hoeveelhe den levensmiddelen en textielfabrikaten, die ieder toebedeeld worden, zijn met geringe afwijkingen, welke uit plaatselijke consumptiegewoonten voortvloeien, gelijk aan de rantsoenen in Duitschland. Er is zorg gedragen, dat de bepaalde hoe veelheden in vollen omvang ter be schikking staan.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1