NIEUWSBODE
DONDERDAG 17 OCTOBER 1940
LONDEN IN DE BRANDING VAN DEN KRIJG
De Kern
ABONNEMENT
Prtji 11.60 p, kwartaal, bulten Zierikzee
11.80. Voor het buitenland 110.00 p. jaar.
Afzonderlijke nummer. 5 cent. Ver-
■chljnt dagelijks, behalve 's Zondags.
Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
97STE JAARGANG No. 14469
ADVERTENTIES
Prijs: EO cent per regel, minimum 80 cent.
BIJ contract speciale prijzen. Grootte der
letteTS naar plaatsruimte. „Succesjes"
60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur
De stad één uitgebreide vlammenzee
Vooral het centrum zwaar getroffen
Het grootste bombardement uit de geschiedenis
Londen is één uitgestrekte vlammenzee.
Nog op een afstand van 80 tot 100
kilometer konden de Duitsche vliegers de
branden zien, schrijft het D.N.B. Ten
Noorden van de Victoriahavens zijn vijf
bijzonder groote branden waargenomen,
waardoor belangrijke pakhuizen vernie
tigd zijn. Deze verwoestingen zijn van
groote beteekenis voor de levensmidde
lenvoorziening van Londen, omdat hier
de groote opslagplaatsen met geweldige
voorraden levensmiddelen liggén.
Ook in het midden van de stad en in
den Noord-Oostelijken hoek van de bocht
in de Theems zijn groote branden uitge
broken, welker bestrijding zeer groote
moeilijkheden- zal opleveren, zelfs wan
neer brandweerafdeelingen op groote
schaal het vuur aantasten.
Wederom passeerden Duitsche bommen
werpers om de vijf minuten de Engelsche
kust in een der hardnekkigste aanvallen
van dezen oorlog, zoo meldt Associated
Press uit Londen.
Bommen hagelden neer
op de hoofdstad en op Liverpool, bene
vens de industriegebieden in de Midlands.
Arbeiders, die trachtten het puin van
den vorigen nacht op te ruimen en doo-
den en gewonden te bergen uit de in
gestorte gebouwen, werden met bommen
overstelpt'. Het was het grootste bom
bardement der wereldgeschiedenis. Het
ronken der Duitsche motoren en het neer
vallen der bommen leek niet meer op
te houden. Nog des ochtends vlamden
ontelbare branden, die de brandweer
wanhopig onder controle trachtte te
krijgen. In totaal werden 56 Londen-
sche stadswijken door min of meer
belangrijke schade getroffen. Er is
nog niets bekend gemaakt over de verlie
zen, maar de regeering geeft te kennen,
dat zij in Londen grooter waren dan
elders. Vele openbare gebouwen werden
met den grond gelijk gemaakt. Zelfs
de Londensche ochtendbladen schrijven j
boven hun verslagen met groote koppen:
„vreeselijkste nacht van den oorlog" en
„Londen's bombardement erger dan ooit
tevoren."
Wapenfabrieken en vliegvelden bestookt
Het centrum eh de Westelijke wijken
van de Britsche. hoofdstad werden bij
zonder zwaar geteisterd. Nadat overdag
sterke afdeelingen lichte gevechtsvlieg
tuigen hier hun vernietigingswerk ver
richt hadden, volgden des nachts zware
formaties om het effect te vergrooten
en van de avondschemering zonder on
derbreking tot de vroege morgenuren
de Engelsche hoofdstad niet tot rust
te laten komen. Bij den terugkeer kon
den nog op honderd kilometer afstand
de uitgestrekte branden worden waar
genomen. Zeer zwaar getroffen werden
ook het vliegveld en de wapenfabrieken
van de stad Rochester, die in een baai
van de trechtervormige Theemsmonding
ligt.
Rijdende (rein getroffen
De golf van aanvallende Duitsche ge
vechtsvliegtuigen voerde gisterochtend
naar het gebied van Midden-Engeland,
waar aan |de Westkust, ten Zuiden van
Liverpool een groot vliegveld werd aan
gevallen, De Duitsche vliegers plaatsten-
in drie verschillende hallen drie treffers
met bommen van het grootste kaliber en
een treffer in een ketelhuis, dat in de
lucht vloog. Een andere loods werd in
brand geschoten. Verscheidene voor de
loodsen staande Bristol-Blenheim vlieg
tuigen werden met machinegeweerkogels
doorzeefd. Op den terugweg werd op
een spoorbaan een in Westelijke richting
rijdende trein door een Ju 88 aangevallen.
De locomotief ontplofte en viel met de
eerste zes wagons van de spoorbaan. De
andere wagons schoven mee. Men rekent
met 300 dooden en gewonden.
Hanoi ligt, evenals Bordeaux en Ham
burg bijvoorbeeld, aan de uitmonding
van deze rivier op ongeveer 130 kilo
meter van de zee. Vroeger gingen ook
tal van zendingen oorlogsmateriaal over
Hanoi naar het gebied van de Tsjoenking-
regeering. Hierbij werkte de omstandig
heid mede, dat de handel in Hanoi,
evenals in een groot tieel van Achter-
Indië, in handen was van Chineezen.
Hanoi, welks bevolking in hoofdzaak
uit Annamieten 'bestaat, werd eerst in
1874 voor de. Europeanen ontsloten, in
1882 don; de Franschen bezet en komt
thans in aanraking met de Europeesch-
Aziatische verwikkelingen. Binnen een
straal van 1800 kilometer liggen zoowel
Tsjoenking, de zetel van de regeering
van Tsjang Kai Sjek, alsmede al de
toegangswegen tot Tsjoenking.
Deze toegangswegen zijn door middel
van luchtbombardementen betrekkelijk
gemakkelijk buiten dienst te stellen, daar
zij op zeer grooten afstand over de
hooge, Zuidelijke uitloopers van de Hi-
malaja loopen. Tot op dit oogenblik is
slechts één enkele weg aangelegd van
Birma naar Tsjoengking, zij het dan in
zeer provisorischen zin.
Men vraagt zich af, of Engeland het
conflict met Japan inderdaad op de
spits zal drijven en in- hoeverre de
Vereenigde Staten "het daarin zullen
steunen.
Italiaansch weermachtsbericht
Gevecht tusschen duikbooten
In zijn weermachtsbericht no. 131 maakt
het Italiaansche hoofdkwartier bekend:
In den afgeloopen nacht heeft de Ita
liaansche duikboot „Toti", die op pa
trouille was in het centrale deel van de
Middellandsche Zee, een Engelsche duik
boot opgemerkt van de „Perseus"-klasse
en daarop resoluut met kanonschoten
een aanval ondernomen. Er ontstond van
zeer korten afstand een hevig gevecht,
gedurende hetwelk onze duikboot den
vijand trof met het kanon- en mitrail-
leurvuur, vervolgens een snelle manoeu
vre maakte en daardoor in gunstige po
sitie kwam te liggen om hem te torpe-
deeren. Het vijandelijke vaartuig werd
midscheeps getroffen en zonk verticaal
met den voorsteven omhoog.
Onze duikboot heeft geen verliezen
onder de opvarenden geleden en heeft
slechts schade van weinig beteekenis op-
geloopen aan den lichten bovenboeg.
De vijandelijke onderzeeërs van dePer-
seus-klasse geschikt voor het bevaren
van den Oceaan meten 1500 ton aan
de oppervlakte en 2000 onder water.
Zij zijn bewapend met acht torpedo's
een kanon van 102 m.m. en twee machine
geweren.
DE EUROPEESCHE OOGST
overtreft het gemiddelde
der laatste jaren
Het beeld, dat de oogst van dit jaar
in Europa biedt, ziet er ongeveer uit
als volgt: in een aantal landen, die tot
dusver een overschot hadden, is de oogst
zoo schraal uitgevallen, dat niets van
belang kan worden uitgevoerd. Hiertoe
behooren de landen aan den Donau. De
oogst in Duitschland en Italië kan ge
middeld worden genoemd. In Frankrijk
dat eveneens een bevredigenden oogst
had, hebben zich moeilijkheden voorge
daan, waardoor de oogst minder goed is
uitgevallen. In het Oosten van Europa
is de oogst zeer goed te noemen. Sov
jet-Rusland heeft een oogst, die bo
ven het gemiddelde uitgaat. Van Tur
kije wordt beweerd, dat de oogst er in
geen jaren zoo goed is geweest. Den
toestand samenvattend kan men zeggen,
dat de oogst in Europa niet alleen niet
beneden het gemiddelde van de laatste
jaren blijft, maar dien zelfs overtreft.
Het behoort tot den plicht van vooruit
ziende regeeringen, om tijdens een oor
log, waarin ook hun land betrokken kan
worden, bijzondere voorzorgsmaatregelen
te treffen. Zoo valt het te verklaren,
dat enkele staten in het Zuido osten
van Europa reeds in het eerste half
jaar van 1940 begonnen zijn met den
uitvoer van graan te beperken, ofschoon
men nog beschikte over ruime voorraden
van het vorige jaar. Men vergete ook niet
dat in oorlogstijd de verhouding der
reserven tol de loopènde behoeften en
den voorraad, die nog noodig is tot
den volgenden oogst, bijzonder groot is. j
Door het feit, dat men er naar streeft,
den reservevoorraad niet aan te
tasten en zoo mogelijk nog te vermeer- 1
deren, neemt in de landen, die een over-
schot hebben, de bereidwilligheid tot
exporteeren af, terwijl daarentegen bij
de andere landen groote vraag bestaat.
De uitspraak, volgens welke deze ver- 1
meerderde vraag bij verminderd aanbod
in tijden van oorlog geen juist beeld
geeft van den werkelijken toestand, 1
wordt hierdoor bewezen. Het graanpro- j
bleem op het vasteland van Europa moet
dus door een verstandige wisselwerking
tusschen de overschot- en tekort-landen
worden geregeld. Er bestaat geen en-
kele aanleiding om te vreezen, dat dit
niet mogelijk zou blijken.
HANOI ALS VLIEGTUIGBASIS
voor Japan in Indo-China
Tokio wacht rustig de ontwikkeling
van den loop der gebeurtenissen in Oost-
Azië af. In het kader van de Fransch-
Japansche overeenkomst heeft de Japan- 1
sche luchtmacht zich een basis ver- 1
schaft in Hanoi, van waaruit het haar
niet moeilijk zal vallen, den z.g. Birma- 1
weg te bestoken. Hanoi is de voornaam- j
ste handelsstad van het Noordelijke ge-
bied van Fransch Ido-China, telt meer j
dan 170.000 inwoners en ligt aan den
rechteroever van de Song-Ka, die van
de Oostelijke uitloopers van de Himalaja
komt. I
MATSOEOKA, de Japamsobe minister v.
buitenlamdsche zaken, heeft verklaard, dat
iwlamneer Amerika zich in het huidige
Europeesche conflict mengt, de oorliogs'-
verk'laring van Japain aan do Vereenigy»
de Staten volgt. (Pl.I.B.)
Duitsch weermachtsbericht
Bommen van zwaar kaliber op Londen
Het oppercommando van de weermacht
maakte gisteren bekend:
Het Britsche luchtwapen, dat niet in
staat is militaire en oorlogs-economische
objecten in Duitschland bij dag aan te
vallen, zette zijn nachtelijke lukrake
bomaanvallen, tegen niet-militaire doelen
en daarmede bovenal tegen de Duitsche
burgerbevolking, voort.
Ook gisteren werden weer in Midden-
en West-Duitschland woonhuizen en boer
derijen, alsmede een ziekenhuis getroffen
Onder de bevolking vallen opnieuw doo
den en gewonden te betreuren.
De aanvallen van het Duitsche lucht
wapen op voor den oorlog belangrijke
doelen in Zuid- en Midden-Engeland en
met name de vergeldingsaanvallen op
Londen, werden derhalve essentieel ver
sterkt. Sterke formaties lichte gevechts
vliegtuigen vlogen reeds overdag onder
bescherming van jacht-eskaders onge
hinderd boven Zuid-Engeland binnen en
wierpen bommen van zwaar kali
ber op de Britsche hoofdstad.
De aanvallen namen gedurende den
nacht door het in den strijd werpen van
zware gevechtsformaties nog grooter
omvang aan. Bommen van het zware
en zwaarste kaliber troffen in grooten
getale vooral bewapeningsfabrieken, ver-
keersinrichtingen en ravitailleringsbe-
drijven, alsmede de haveninstallaties van
de beide oevers van de Theems.
De groote branden, die na sterke ex
plosies in de stadskern ter weerzijden
van de Theems, alsmede tusschen de
Theemsbocht en de Victoria-dokken ont
stonden, waren bij de terugtocht nog tot
aan de Kannalkust te zien. Ofschoon de
Britsche jagers veelal poogden gevechts
contact te vermijden, konden ze in ver
scheidene gevallen door onze jachtforma-
ties tot den strijd gedwongen en versla
gen worden.
In den loop van den dag en gedurende
den nacht werden verder talrijke fabrie
ken, olie-opslagplaatsen, vliegvelden,
spoorweg- en haveninstallaties, alsmede
bewapenings- en ravitailleeringsbedrij-
ven in Zuid- en Midden-Engeland met
bommen tot de zwaarste kalibers be
stookt. i I
TREIN RAMT AUTOBUS
waardoor elf personen het
leven verloren
Omtrent de toedracht van de aanrij
ding van de autobus met werkliedendoor
een lokaaltrein te Winssum (Gron.)
meldt ANP. nog, dat omstreeks zeven
uur negen bussen met arbeiders, die in
de slikken te werk waren gesteld, door
de duisternis op den grintweg waarin
zich de bewuste onbewaakte overweg
bevindt, reden. Ofschoon het uitzicht
op den onbewaakten overweg goed is,
kon men toch slecht om zich heen zien
om dat er een dichte mist hing. Acht
bussen passeerden den overweg en om
dat alles regelmatig verliep, heeft de
chauffeur van de negende bus vermoe-
lijk gedacht, dat er geen trein in aan
was, daarbij de geboden voorzichtigheid
bij mistig weer uit het oog verliezend.
Met een geweldigen slag botste de
locaaltrein ,op de autobus, welke vrijwel
geheel vernield nog een eind werd mee
gesleurd. 1
Onmiddellijk ging men aan 'twerk Om de
dellijk ging men aan het werk om de
gewonden uit het wrak te bevrijden, ter
wijl ondertusschen de Geneeskundige
Dienst te Groningen werd gewaarschuwd.
De directeur van het Academische Zie
kenhuis nam onmiddellijk de leiding van
het reddingswerk op zich en spoedde
zich met een aantal dokters en ver
pleegsters naar de plaats van de ramp.
In allerijl werden ziekenauto's en parti
culiere wagens gerequireerd om dooden
en gewonden te vervoeren. De bergings
werkzaamheden verliepen ondanks de
moeilijkheden en het schemerduister, vlot
Toen het ongeluk in de stad bekend
werd, spoedden zich vele vrouwen en
verwanten van de slachtoffers naar het
Academisch Ziekenhuis, ten einde iets te
kunnen vernemen, omtrent de slachtof
fers. De politie moest een groote afzet
ting maken.
HALFLINNEN TEGEN
EEN HALF AANTAL PUNTEN?
De studiecommissie van het Rijkstex-
tielbureau tot het bevorderen van het
bewerken van linnengarens en de vlas
commissie hebben in een onlangs ge
houden vergadering besproken welke rol
het vlas kan spelen in de kleeding-
voorziening van ons volk. Men wil de
betrokken rijksinstanties voorstellen doen,
de aanschaffing van zuiver linnengoede
ren geheel buiten de textieldistributie
te doen vallen en die zonder punten
beschikbaar te doen stellen.
In een brief van 27 September van
het Rijksbureau voor de distributie van
textielproducten door den handel is mee
gedeeld, dat het onmogelijk is een af
zonderlijke waardeering op te nemen
voor halflinnen en linnen artikelen. Over
deze kwestie gaat dus bedoeld onder
zoek.
Voor halflinnen producten heeft men
inmiddels gedacht aan een beschikbaar
stelling tegen de helft van het aantal
punten, dat blijkens de textieldistribu
tieregeling voor wol en katoen noodig
is. Men verwacht, dat uitvoering van het
voorgestelde een prikkel zal zijn tot
grooter gebruik van linnen goederen, het
geen, nu er betrekkelijke schaarschte aan
katoen is, wellicht niet ongewenscht ware
ORGANISATIE DER
VOEDSELVOORZIENING
Ter verkrijging van een gelijkmatige
verdeeling van den beschikbaren voed
selvoorraad moet van overheidswege over
de geheele voedselproductie van den Ne-1
derlandschen bodem beschikt kunnen
worden.
Ten einde dit te bereiken werd be
paald, dat de telers van akkerbouwge
wassen over het meerendeel van hun
producten niet kunnen beschikken dan
door deze in te leveren bij de desbe
treffende overheidsinstantie,
Londen had Dinsdag den
zwaarsten aanval te verduren
De Europeesche oogst overtreft
gemiddelde der laatste jaren
Inleverlngsplicht van vele akker
bouwproducten te verwachten
Botsing tusschen trein en bus
kost elf menschen het leven
De suikervoorraad in Nederland
is tot 1 November toereikend
DE VERDUISTERING
In het belang van de naleving van de
bepalingen ten aanzien van de verduis
tering.
Zonsondergang 17 Oct. 18 uur 41 min.
Zonsopgang 18 Oot. 8 uur 11 min.
18 Oot.
Maan op:
18,14
Maan onder:
8,25
Hoog- en laagwater te Zierikzee
I Hoogwater: Laagwater:
18 Oot. 3,54 16.02 9,08 21,34
de vroeger geldende ttfdeaanwyzing
dient 1,40 uur te worden bijgevoegd.
Voor een groot aantal producten, waar
onder granen en peulvruchten, bestaat
zelfs het voornemen binnen korten tijd
een inleveringsplicht op grond van het
Landbouwinleveringsbesluit 1940 in het
leven te roepen. Voor het komende sei
zoen zal worden geleverd aan de Pro
vinciale Inkoopcentrales voor Akkerbouw
producten (P.I.C.A.'s), wglke de procdu-
ten overnemen tegen vastgestelde prij
zen, terwijl deze provinciale instanties,
waarbij iedere teler als georganiseerde
moet zijn aangesloten, de aanwijzingen
hebben op te volgen van de Nederland-
sche Inkoop centrale voor Akkerbouwpro
ducten (N.I.C.A.)
DE OUDE SUIKERVOORRAAD
toereikend tot 1 November a.s.
Bij het huidige suikerverbruik heeft,
naar wordt gemeld, Nederland tot 20
October a.s. voldoenden voorraad, afkom
stig van de campagne 1939. De productie
van de thans loopende campagne zal vol
doende zijn tot 1 November van het
volgende jaar om aan de Nederlandsche
bevolking per hoofd bijna de normale
hoeveelheid suiker te verstrekken, welke
zij verbruikte, toen de verkoop nog vrij
was.
De opbrengst van de campagne wordt
geschat op ongeveer 30 kg suiker per
hoofd der bevolking tot 1 November 1941
De oogst van 1940 is per h.a. kwantita
tief ongeveer 10 pet. hooger dan die van
1939, welke oogst toch ook zeer goed
te noemen was. Ook kwalitatief is de
oogst-1940 beter dan de oogst-1939.
Het suikergehalte der bieten is hoo
ger, zoodat, indien er zich geen verras
singen voordoen, deze oogst een record
kan worden ten opzichte van de laat
ste jaren. Het bietenloof is zeer goed
ontwikkeld, het heeft bijna niet aan de
vergelingsziekte geleden het gevolg
hiervan is, dat het loof ongeveer 30
pet. meer veevoeder zal opleveren dan
het vorige jaar.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
De prijs van vUeich in blik
Het verhandelen en afleveren van
vleeschconserven in Mlik aan verbruikers
is voprtaan, blijkens een in de Staats1-*
courant van gisteren pp genomen bleschik!-
king sleclhts toegestaan tegen prij'zen, wel
ke niet hopger zijp dan die, welke dp
verkopper vóór 13 Juli 1940 bijl den ver-
kopp van gelijke soorten en kwaliteiten}
berekende. Z oioals bekend geldt een soort
gelijke regeling reeds vopr een heelej
reeks VUeeschsoprten en vleeschtwiaren,
waarbij! echter de datum 16 September '40
PIS critiek puint twtordt genpimen.
Ten aanzien van vlieesch in blik geldti
niet de bepaling dat een aan bepaalde
eischen voldoende prijslijst in den winkel;
van den verkopper motet zijn opgehangen,