NIEUWSBODE DONDERDAG 17 OCTOBER 1940 LONDEN IN DE BRANDING VAN DEN KRIJG De Kern ABONNEMENT Prtji 11.60 p, kwartaal, bulten Zierikzee 11.80. Voor het buitenland 110.00 p. jaar. Afzonderlijke nummer. 5 cent. Ver- ■chljnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14469 ADVERTENTIES Prijs: EO cent per regel, minimum 80 cent. BIJ contract speciale prijzen. Grootte der letteTS naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur De stad één uitgebreide vlammenzee Vooral het centrum zwaar getroffen Het grootste bombardement uit de geschiedenis Londen is één uitgestrekte vlammenzee. Nog op een afstand van 80 tot 100 kilometer konden de Duitsche vliegers de branden zien, schrijft het D.N.B. Ten Noorden van de Victoriahavens zijn vijf bijzonder groote branden waargenomen, waardoor belangrijke pakhuizen vernie tigd zijn. Deze verwoestingen zijn van groote beteekenis voor de levensmidde lenvoorziening van Londen, omdat hier de groote opslagplaatsen met geweldige voorraden levensmiddelen liggén. Ook in het midden van de stad en in den Noord-Oostelijken hoek van de bocht in de Theems zijn groote branden uitge broken, welker bestrijding zeer groote moeilijkheden- zal opleveren, zelfs wan neer brandweerafdeelingen op groote schaal het vuur aantasten. Wederom passeerden Duitsche bommen werpers om de vijf minuten de Engelsche kust in een der hardnekkigste aanvallen van dezen oorlog, zoo meldt Associated Press uit Londen. Bommen hagelden neer op de hoofdstad en op Liverpool, bene vens de industriegebieden in de Midlands. Arbeiders, die trachtten het puin van den vorigen nacht op te ruimen en doo- den en gewonden te bergen uit de in gestorte gebouwen, werden met bommen overstelpt'. Het was het grootste bom bardement der wereldgeschiedenis. Het ronken der Duitsche motoren en het neer vallen der bommen leek niet meer op te houden. Nog des ochtends vlamden ontelbare branden, die de brandweer wanhopig onder controle trachtte te krijgen. In totaal werden 56 Londen- sche stadswijken door min of meer belangrijke schade getroffen. Er is nog niets bekend gemaakt over de verlie zen, maar de regeering geeft te kennen, dat zij in Londen grooter waren dan elders. Vele openbare gebouwen werden met den grond gelijk gemaakt. Zelfs de Londensche ochtendbladen schrijven j boven hun verslagen met groote koppen: „vreeselijkste nacht van den oorlog" en „Londen's bombardement erger dan ooit tevoren." Wapenfabrieken en vliegvelden bestookt Het centrum eh de Westelijke wijken van de Britsche. hoofdstad werden bij zonder zwaar geteisterd. Nadat overdag sterke afdeelingen lichte gevechtsvlieg tuigen hier hun vernietigingswerk ver richt hadden, volgden des nachts zware formaties om het effect te vergrooten en van de avondschemering zonder on derbreking tot de vroege morgenuren de Engelsche hoofdstad niet tot rust te laten komen. Bij den terugkeer kon den nog op honderd kilometer afstand de uitgestrekte branden worden waar genomen. Zeer zwaar getroffen werden ook het vliegveld en de wapenfabrieken van de stad Rochester, die in een baai van de trechtervormige Theemsmonding ligt. Rijdende (rein getroffen De golf van aanvallende Duitsche ge vechtsvliegtuigen voerde gisterochtend naar het gebied van Midden-Engeland, waar aan |de Westkust, ten Zuiden van Liverpool een groot vliegveld werd aan gevallen, De Duitsche vliegers plaatsten- in drie verschillende hallen drie treffers met bommen van het grootste kaliber en een treffer in een ketelhuis, dat in de lucht vloog. Een andere loods werd in brand geschoten. Verscheidene voor de loodsen staande Bristol-Blenheim vlieg tuigen werden met machinegeweerkogels doorzeefd. Op den terugweg werd op een spoorbaan een in Westelijke richting rijdende trein door een Ju 88 aangevallen. De locomotief ontplofte en viel met de eerste zes wagons van de spoorbaan. De andere wagons schoven mee. Men rekent met 300 dooden en gewonden. Hanoi ligt, evenals Bordeaux en Ham burg bijvoorbeeld, aan de uitmonding van deze rivier op ongeveer 130 kilo meter van de zee. Vroeger gingen ook tal van zendingen oorlogsmateriaal over Hanoi naar het gebied van de Tsjoenking- regeering. Hierbij werkte de omstandig heid mede, dat de handel in Hanoi, evenals in een groot tieel van Achter- Indië, in handen was van Chineezen. Hanoi, welks bevolking in hoofdzaak uit Annamieten 'bestaat, werd eerst in 1874 voor de. Europeanen ontsloten, in 1882 don; de Franschen bezet en komt thans in aanraking met de Europeesch- Aziatische verwikkelingen. Binnen een straal van 1800 kilometer liggen zoowel Tsjoenking, de zetel van de regeering van Tsjang Kai Sjek, alsmede al de toegangswegen tot Tsjoenking. Deze toegangswegen zijn door middel van luchtbombardementen betrekkelijk gemakkelijk buiten dienst te stellen, daar zij op zeer grooten afstand over de hooge, Zuidelijke uitloopers van de Hi- malaja loopen. Tot op dit oogenblik is slechts één enkele weg aangelegd van Birma naar Tsjoengking, zij het dan in zeer provisorischen zin. Men vraagt zich af, of Engeland het conflict met Japan inderdaad op de spits zal drijven en in- hoeverre de Vereenigde Staten "het daarin zullen steunen. Italiaansch weermachtsbericht Gevecht tusschen duikbooten In zijn weermachtsbericht no. 131 maakt het Italiaansche hoofdkwartier bekend: In den afgeloopen nacht heeft de Ita liaansche duikboot „Toti", die op pa trouille was in het centrale deel van de Middellandsche Zee, een Engelsche duik boot opgemerkt van de „Perseus"-klasse en daarop resoluut met kanonschoten een aanval ondernomen. Er ontstond van zeer korten afstand een hevig gevecht, gedurende hetwelk onze duikboot den vijand trof met het kanon- en mitrail- leurvuur, vervolgens een snelle manoeu vre maakte en daardoor in gunstige po sitie kwam te liggen om hem te torpe- deeren. Het vijandelijke vaartuig werd midscheeps getroffen en zonk verticaal met den voorsteven omhoog. Onze duikboot heeft geen verliezen onder de opvarenden geleden en heeft slechts schade van weinig beteekenis op- geloopen aan den lichten bovenboeg. De vijandelijke onderzeeërs van dePer- seus-klasse geschikt voor het bevaren van den Oceaan meten 1500 ton aan de oppervlakte en 2000 onder water. Zij zijn bewapend met acht torpedo's een kanon van 102 m.m. en twee machine geweren. DE EUROPEESCHE OOGST overtreft het gemiddelde der laatste jaren Het beeld, dat de oogst van dit jaar in Europa biedt, ziet er ongeveer uit als volgt: in een aantal landen, die tot dusver een overschot hadden, is de oogst zoo schraal uitgevallen, dat niets van belang kan worden uitgevoerd. Hiertoe behooren de landen aan den Donau. De oogst in Duitschland en Italië kan ge middeld worden genoemd. In Frankrijk dat eveneens een bevredigenden oogst had, hebben zich moeilijkheden voorge daan, waardoor de oogst minder goed is uitgevallen. In het Oosten van Europa is de oogst zeer goed te noemen. Sov jet-Rusland heeft een oogst, die bo ven het gemiddelde uitgaat. Van Tur kije wordt beweerd, dat de oogst er in geen jaren zoo goed is geweest. Den toestand samenvattend kan men zeggen, dat de oogst in Europa niet alleen niet beneden het gemiddelde van de laatste jaren blijft, maar dien zelfs overtreft. Het behoort tot den plicht van vooruit ziende regeeringen, om tijdens een oor log, waarin ook hun land betrokken kan worden, bijzondere voorzorgsmaatregelen te treffen. Zoo valt het te verklaren, dat enkele staten in het Zuido osten van Europa reeds in het eerste half jaar van 1940 begonnen zijn met den uitvoer van graan te beperken, ofschoon men nog beschikte over ruime voorraden van het vorige jaar. Men vergete ook niet dat in oorlogstijd de verhouding der reserven tol de loopènde behoeften en den voorraad, die nog noodig is tot den volgenden oogst, bijzonder groot is. j Door het feit, dat men er naar streeft, den reservevoorraad niet aan te tasten en zoo mogelijk nog te vermeer- 1 deren, neemt in de landen, die een over- schot hebben, de bereidwilligheid tot exporteeren af, terwijl daarentegen bij de andere landen groote vraag bestaat. De uitspraak, volgens welke deze ver- 1 meerderde vraag bij verminderd aanbod in tijden van oorlog geen juist beeld geeft van den werkelijken toestand, 1 wordt hierdoor bewezen. Het graanpro- j bleem op het vasteland van Europa moet dus door een verstandige wisselwerking tusschen de overschot- en tekort-landen worden geregeld. Er bestaat geen en- kele aanleiding om te vreezen, dat dit niet mogelijk zou blijken. HANOI ALS VLIEGTUIGBASIS voor Japan in Indo-China Tokio wacht rustig de ontwikkeling van den loop der gebeurtenissen in Oost- Azië af. In het kader van de Fransch- Japansche overeenkomst heeft de Japan- 1 sche luchtmacht zich een basis ver- 1 schaft in Hanoi, van waaruit het haar niet moeilijk zal vallen, den z.g. Birma- 1 weg te bestoken. Hanoi is de voornaam- j ste handelsstad van het Noordelijke ge- bied van Fransch Ido-China, telt meer j dan 170.000 inwoners en ligt aan den rechteroever van de Song-Ka, die van de Oostelijke uitloopers van de Himalaja komt. I MATSOEOKA, de Japamsobe minister v. buitenlamdsche zaken, heeft verklaard, dat iwlamneer Amerika zich in het huidige Europeesche conflict mengt, de oorliogs'- verk'laring van Japain aan do Vereenigy» de Staten volgt. (Pl.I.B.) Duitsch weermachtsbericht Bommen van zwaar kaliber op Londen Het oppercommando van de weermacht maakte gisteren bekend: Het Britsche luchtwapen, dat niet in staat is militaire en oorlogs-economische objecten in Duitschland bij dag aan te vallen, zette zijn nachtelijke lukrake bomaanvallen, tegen niet-militaire doelen en daarmede bovenal tegen de Duitsche burgerbevolking, voort. Ook gisteren werden weer in Midden- en West-Duitschland woonhuizen en boer derijen, alsmede een ziekenhuis getroffen Onder de bevolking vallen opnieuw doo den en gewonden te betreuren. De aanvallen van het Duitsche lucht wapen op voor den oorlog belangrijke doelen in Zuid- en Midden-Engeland en met name de vergeldingsaanvallen op Londen, werden derhalve essentieel ver sterkt. Sterke formaties lichte gevechts vliegtuigen vlogen reeds overdag onder bescherming van jacht-eskaders onge hinderd boven Zuid-Engeland binnen en wierpen bommen van zwaar kali ber op de Britsche hoofdstad. De aanvallen namen gedurende den nacht door het in den strijd werpen van zware gevechtsformaties nog grooter omvang aan. Bommen van het zware en zwaarste kaliber troffen in grooten getale vooral bewapeningsfabrieken, ver- keersinrichtingen en ravitailleringsbe- drijven, alsmede de haveninstallaties van de beide oevers van de Theems. De groote branden, die na sterke ex plosies in de stadskern ter weerzijden van de Theems, alsmede tusschen de Theemsbocht en de Victoria-dokken ont stonden, waren bij de terugtocht nog tot aan de Kannalkust te zien. Ofschoon de Britsche jagers veelal poogden gevechts contact te vermijden, konden ze in ver scheidene gevallen door onze jachtforma- ties tot den strijd gedwongen en versla gen worden. In den loop van den dag en gedurende den nacht werden verder talrijke fabrie ken, olie-opslagplaatsen, vliegvelden, spoorweg- en haveninstallaties, alsmede bewapenings- en ravitailleeringsbedrij- ven in Zuid- en Midden-Engeland met bommen tot de zwaarste kalibers be stookt. i I TREIN RAMT AUTOBUS waardoor elf personen het leven verloren Omtrent de toedracht van de aanrij ding van de autobus met werkliedendoor een lokaaltrein te Winssum (Gron.) meldt ANP. nog, dat omstreeks zeven uur negen bussen met arbeiders, die in de slikken te werk waren gesteld, door de duisternis op den grintweg waarin zich de bewuste onbewaakte overweg bevindt, reden. Ofschoon het uitzicht op den onbewaakten overweg goed is, kon men toch slecht om zich heen zien om dat er een dichte mist hing. Acht bussen passeerden den overweg en om dat alles regelmatig verliep, heeft de chauffeur van de negende bus vermoe- lijk gedacht, dat er geen trein in aan was, daarbij de geboden voorzichtigheid bij mistig weer uit het oog verliezend. Met een geweldigen slag botste de locaaltrein ,op de autobus, welke vrijwel geheel vernield nog een eind werd mee gesleurd. 1 Onmiddellijk ging men aan 'twerk Om de dellijk ging men aan het werk om de gewonden uit het wrak te bevrijden, ter wijl ondertusschen de Geneeskundige Dienst te Groningen werd gewaarschuwd. De directeur van het Academische Zie kenhuis nam onmiddellijk de leiding van het reddingswerk op zich en spoedde zich met een aantal dokters en ver pleegsters naar de plaats van de ramp. In allerijl werden ziekenauto's en parti culiere wagens gerequireerd om dooden en gewonden te vervoeren. De bergings werkzaamheden verliepen ondanks de moeilijkheden en het schemerduister, vlot Toen het ongeluk in de stad bekend werd, spoedden zich vele vrouwen en verwanten van de slachtoffers naar het Academisch Ziekenhuis, ten einde iets te kunnen vernemen, omtrent de slachtof fers. De politie moest een groote afzet ting maken. HALFLINNEN TEGEN EEN HALF AANTAL PUNTEN? De studiecommissie van het Rijkstex- tielbureau tot het bevorderen van het bewerken van linnengarens en de vlas commissie hebben in een onlangs ge houden vergadering besproken welke rol het vlas kan spelen in de kleeding- voorziening van ons volk. Men wil de betrokken rijksinstanties voorstellen doen, de aanschaffing van zuiver linnengoede ren geheel buiten de textieldistributie te doen vallen en die zonder punten beschikbaar te doen stellen. In een brief van 27 September van het Rijksbureau voor de distributie van textielproducten door den handel is mee gedeeld, dat het onmogelijk is een af zonderlijke waardeering op te nemen voor halflinnen en linnen artikelen. Over deze kwestie gaat dus bedoeld onder zoek. Voor halflinnen producten heeft men inmiddels gedacht aan een beschikbaar stelling tegen de helft van het aantal punten, dat blijkens de textieldistribu tieregeling voor wol en katoen noodig is. Men verwacht, dat uitvoering van het voorgestelde een prikkel zal zijn tot grooter gebruik van linnen goederen, het geen, nu er betrekkelijke schaarschte aan katoen is, wellicht niet ongewenscht ware ORGANISATIE DER VOEDSELVOORZIENING Ter verkrijging van een gelijkmatige verdeeling van den beschikbaren voed selvoorraad moet van overheidswege over de geheele voedselproductie van den Ne-1 derlandschen bodem beschikt kunnen worden. Ten einde dit te bereiken werd be paald, dat de telers van akkerbouwge wassen over het meerendeel van hun producten niet kunnen beschikken dan door deze in te leveren bij de desbe treffende overheidsinstantie, Londen had Dinsdag den zwaarsten aanval te verduren De Europeesche oogst overtreft gemiddelde der laatste jaren Inleverlngsplicht van vele akker bouwproducten te verwachten Botsing tusschen trein en bus kost elf menschen het leven De suikervoorraad in Nederland is tot 1 November toereikend DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis tering. Zonsondergang 17 Oct. 18 uur 41 min. Zonsopgang 18 Oot. 8 uur 11 min. 18 Oot. Maan op: 18,14 Maan onder: 8,25 Hoog- en laagwater te Zierikzee I Hoogwater: Laagwater: 18 Oot. 3,54 16.02 9,08 21,34 de vroeger geldende ttfdeaanwyzing dient 1,40 uur te worden bijgevoegd. Voor een groot aantal producten, waar onder granen en peulvruchten, bestaat zelfs het voornemen binnen korten tijd een inleveringsplicht op grond van het Landbouwinleveringsbesluit 1940 in het leven te roepen. Voor het komende sei zoen zal worden geleverd aan de Pro vinciale Inkoopcentrales voor Akkerbouw producten (P.I.C.A.'s), wglke de procdu- ten overnemen tegen vastgestelde prij zen, terwijl deze provinciale instanties, waarbij iedere teler als georganiseerde moet zijn aangesloten, de aanwijzingen hebben op te volgen van de Nederland- sche Inkoop centrale voor Akkerbouwpro ducten (N.I.C.A.) DE OUDE SUIKERVOORRAAD toereikend tot 1 November a.s. Bij het huidige suikerverbruik heeft, naar wordt gemeld, Nederland tot 20 October a.s. voldoenden voorraad, afkom stig van de campagne 1939. De productie van de thans loopende campagne zal vol doende zijn tot 1 November van het volgende jaar om aan de Nederlandsche bevolking per hoofd bijna de normale hoeveelheid suiker te verstrekken, welke zij verbruikte, toen de verkoop nog vrij was. De opbrengst van de campagne wordt geschat op ongeveer 30 kg suiker per hoofd der bevolking tot 1 November 1941 De oogst van 1940 is per h.a. kwantita tief ongeveer 10 pet. hooger dan die van 1939, welke oogst toch ook zeer goed te noemen was. Ook kwalitatief is de oogst-1940 beter dan de oogst-1939. Het suikergehalte der bieten is hoo ger, zoodat, indien er zich geen verras singen voordoen, deze oogst een record kan worden ten opzichte van de laat ste jaren. Het bietenloof is zeer goed ontwikkeld, het heeft bijna niet aan de vergelingsziekte geleden het gevolg hiervan is, dat het loof ongeveer 30 pet. meer veevoeder zal opleveren dan het vorige jaar. VERSCHILLENDE BERICHTEN De prijs van vUeich in blik Het verhandelen en afleveren van vleeschconserven in Mlik aan verbruikers is voprtaan, blijkens een in de Staats1-* courant van gisteren pp genomen bleschik!- king sleclhts toegestaan tegen prij'zen, wel ke niet hopger zijp dan die, welke dp verkopper vóór 13 Juli 1940 bijl den ver- kopp van gelijke soorten en kwaliteiten} berekende. Z oioals bekend geldt een soort gelijke regeling reeds vopr een heelej reeks VUeeschsoprten en vleeschtwiaren, waarbij! echter de datum 16 September '40 PIS critiek puint twtordt genpimen. Ten aanzien van vlieesch in blik geldti niet de bepaling dat een aan bepaalde eischen voldoende prijslijst in den winkel; van den verkopper motet zijn opgehangen,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1