ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE 4 OCTOBER 1940 aEftScZ^^CoSSr T ussehen de drie Amerika's onderling OORLOG- De Kern ABONNEMENT Prlji 11.50 p. kwartaal, bulten Zierikzee f 1.80. Voor het buitenland f 10.00 p. jaar. Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 'i Zondags. Uitgave N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14458 ADVERTENTIES Prijs: 19 cent per regel, minimum 80 cent. Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur HET, VLIEGWEZEN D e overgangstijd, waarin de mensche- lijke samenleving zich op het oogenblik bevindt, wordt o m. gekenmerkt door de verbazingwekkende verrichtingen waar toe onder sterk verhoogde eischen de luchtvaart zich in staat toont; met dezen technischen vooruitgang houdt intusschen gelijken tred de tijdelijke verhindering om deze snelle verkeersmiddelen voor bur- gergebruik te bezigen. Te verwachten is uiteraard dat de inmiddels ten opzichte van snelheid, afstand en hanteerbaarheid behaalde vooruitgang zoo spoedig als doenlijk ten goede zal komen aan den verderen opbouw van 's werelds vlieg verkeer. De Nederlander kan geacht worden, in groote trekken vertrouwd te zijn met de faciliteiten die hem laatstelijk op dé Europeesche luchtlijnen ten dienste ston den. Eveneens is de route naar Indië ions allen voldoende bekend. Voorts wisten de meesten onzer wel dat er reeds sinds verscheidene jaren snelle postvluch- ten werden uitgevoerd tusschen Europa en Zuid-Amer ika, waar bij aanvankelijk de overtocht van den Oceaan tusschen Kaap Verde en de neus van Brazilië nog verricht werd door snelvarende scheepjes van het type tor pedojager, totdat ook dit traject een voudig een etappe in de doorgaande luchtlijn werd. Bovendien is Zuid Ame rika met Europa verbonden geweest per Zeppelin, doch het schijnt dat het lucht schip, hoe geweldig ook van prestaties, zich niet in staat zal to.onen om het vliegtuig voorbij te streven. Als jongsten vorm van overzeesch vliegverkeer hebben wij vervolgens den clipper-dienst gekregen, met groote watervliegtuigen in één dag van New York naar "Lissabon. Men zal zich herinneren dat ten onzent de K.L.M. zich reeds had toegelegd op] het verschaf fen van een daarop aansluitenden dienst. A ldus behoeft er geen twijfel te bestaan of de burgerluchtvaart wacht slechts op terugkeer van den vrede om zich te ontplooien tot dusdanige vervoersver- richtingen dat het begrip „afstand" in ons aller mentaliteit grondige herzie ning zal moeten ondergaan. 'Het kan waarlijk geen kwaad om reeds in de huidige periode van verkeersrust aan der gelijke denkbeelden te leeren wennen. In Amerika b.v. is de luchtvaart zich geheel blijven aansluiten op de ver- keersgedachten die er reeds tevoren door het spoorwegverkeer waren gevormd. Zoo volgen de vliegdiensten in hoofdzaak de zelfde stamlijnen als de trein, en zo.o geven zij eveneens hun „time tables" uit in de gedaante van een spoorboekje, in den vorm waaraan de Amerikaan nu eenmaal gewend is. De vlucht over land van New York naar San Francisco wordt reeds volbracht in 17 uren, hetgeen ongetwijfeld een goede prestatie is voor een afstand van meer dan 4000 km. Niettemin plaatst dit aantal vlieguren den passagier nog voor consequenties die hem slecht schik ken. Vertrekt hij des ochtends 8,30, dan komt hij pas een flink stuk na mid-* dernacht aan. Wil hij precies den vol genden morgen ter plaatse zijn, dan kan hij niet volstaan met den vorigen avond te vertrekken, doch &an moet hij zich reeds om. een uur of vijf 's namiddags inschepen. Juist hetzelfde probleem dus als de spoorwegmaatschappijen destijds op te lossen hebben gehad voor het ge wichtige traject tusschen "New York en Chicago. Men dineert tusschen New York en Chicago, waarna een „sky sleeper" den passagier rustig sluimerende door de hoo- gere luchtlagen vervoert, om hem den volgenden ochtend bijtijds in het zaken centrum van het eindpunt neer te zet ten. Vermoedelijk is de spoortrein in hoofd zaak reeds aan het einde van haar stre ven naar tijdbekorting. Het vliegtuig ech ter niet. Verwacht mag worden dat de volgende phase zal zijn een 12-uurs vlucht hetzii geheel overdag, hetzij gedurende den nacht, dusdanig dat de reiziger dan ook geen kostbare namiddaguren meer behoeft op te offeren, doch zijn vollen werkdag kan blijven uitbuiten. Zulk een j vlucht kost op het oogenblik 150 dol- j lap, dus ^eg rond f300. worden de verbindingen gevlogen door de Pan American Airways, dezelfde maat schappij, die ook de lijn naar Lissa bon onderhoudt. De luchtlijnen houden zich hier in hoofdzaak vast aan de kus ten en eilanden. In deze configuratie behoeft intusschen geen technisch onver mogen te worden gezien om een langen rek dwars over land of zee af te leggen. De reden is eenvoudig, dat langs de kusten en op de eilanden nu eenmaal de bevolkingscentra gelegen zijn, op wier verkeersbehoeften het vliegtuig zich uiteraard richt. Inzonderheid in Zuid- Am e r i k a is dit het geval Men zal zich uit vroegere mededeelin- gen herinneren, dat de K.L.M. er reeds in geslaagd was om, uitgaande van haar West-Indische middelpunt Curasao vlieglijnen te organiseeren die op elk de zer groote Pan-Amerikaansche routes aansloten. Zoowel op punten aan die hoofdlijnen zelf, als ook op een onder linge verbinding tusschen deze beiden, die van het Panama Kanaal de Caraïbi- kust van Zuid Amerika volgt tot waar te Trinidad de Atlantische kustlijn wordt bereikt. De K.L.M. bedient de voornaam ste punten op deze verbindingslijn en vliegt ook zelf op de hoofdlijn het traject Trinidad—Suriname, zoodat zij aldus haar gebied alvast heeft ingeschakeld op de groote vvereldroutes, in afwachting eener directe verbinding van Curasao met Mi ami en van een overzeedienst Europa- Suriname. Er behoeft niet aan te worden getwij feld of de vooruitgang in techniek en in ervaring, Idie thans gedurende een stormachtige periode wordt behaald, zal na herstel van normale toestanden een ongekende uitbreiding en verbetering van 's werelds groote luchtverbindingen doen Duitsch weermachtsbericht Zuid- en Midden-Engeland getroffen Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt bekend: De aanvallen van het luchtwapen wa ren gisteren weer tegen Londen en tal rijke voor de oorlogvoering belangrijke doelen in Zuid- en Midden-Enge- land gericht. Te Londen werden over dag spo.orwegwerken in het centrum, alsmede docks en havenwerken in de bocht van de Theems .ernstig beschadigd. In verscheiden vlieghavens van Zuid en Midden-Engeland gelukte het door voltreffers hangars en onderkomens te verwoesten en een reeks vliegtuigen te vernietigen. In eenige Zuid-Engelsche havens, b.v. Swansea, Newquay en Weymouth deden treffers van zwaar kaliber in fabrieks- installalies, loodsen en olieopslagplaat sen zware branden ontstaan. Vflojr dein Zuidiwlestpuint van Ierland viel een gevechtsvliegtuig een Britsch vrachtschip aan, dat met een voltreffer in de machine-installatie en brandende deklading bleef liggen. Een onderzeeboot, onder commando van den luitenant-ter-zee Jenisch, heeft op een reis in totaal acht gewapende vijandelijke handelsschepen van totaal 42.644 bruto register Ion tot zinken ge bracht. Een andere onderzeeboot heeft het 14.172 bruto reg.-ton metende be wapende Britsche koopvaardijschip „High- land Patriot" tot zinken gebracht. Eenige vijandelijke vliegtuigen vlogen het Noordelijke en Westelijke grensge bied binnen, alsmede de bezette gebieden en wierpen bommen, zonder militaire schade of schade voor de oorlogseco nomie aan te richten. Op een plaats werd een stilgelegde fabriek getroffen. Eenige naar Berlijn vliegende toestellen werden door het afweervuur van hun oorspronkelijken koers verdreven. Ten Noorden van de Rijkshoofdstad schoot de luchtdoelartillerie een Britschen bom menwerper neer, die brandend omlaag stortte. De totale verliezen van den vijand be droegen gisteren zes vliegtuigen. Zeven eigen toestellen worden vermist. Burgerlijke Stand van Zierikzee Géboren28 Sept. Pietertmedla Jalnina Mar ria, d. van G. UijD em K. K. Schiettekatte; 1 Oct. Jakolb1, '21. van J. W. Stoutjesdijk en Johanfna van de Panne. Oveiflleden: 29. Johamwiis van Splunder. 77 j., Iwedn. van N. dern Boer. Levenloos aangegeven1: 28 Sept. Een z. van Jan Willem Leeulw© ein Suzanna de Zwarte. SCHADE VERZEKERING. InliohtiDgen A. C. JONGMAN8, Minnebroerstr&at B 216a, Zzee. ZondsoarUendienit Zierikzee ZONDAG 6 OCTOBER: Dr. Boogerd en Dr, van Hoorn. SUGIYAMA is benoemd' tot chef van den Japanschen generalen staf. s (P.I.B.) Soegijama is 60 jaar. Hij is o.m. plaats vervangend minister van oorlog geweest commandant van de 12e divisie, chef van het luchtwapen, plaatsvervangend chef van den generalen staf, directeur van de militaire academie en inspecteur- generaal van de afdeeling voor militaire opleiding. In 1937 werd hij ministervan oorlog en voorzitter van het kabinets bureau voor Mantsjoekwosche aangele genheden. Eind 1937 nam hij het opper bevel op zich van de Japansche strijd krachten in Noord-China. Deze functie bekleedde hij, tot hij nog hetzelfde jaar lid van den hoogen krijgsraad werd. Ver der is Soegijama militair attaché ge weest te Parijs en lid van de Japansche volkenb ondsdelegatie. EENHEID IN DE POLITIELEIDING Hat corps maréchaussée uitgebreid Uit een uiteenzetting van bevoegde zijde over de organisatie van. marechaus see en rijksveldwacht blijkt, dat thans eenheid in de leiding dezer politiekorp sen is gekomen. De marechaussee ressor teert thans eveneens onder het depar tement van Justitie. Daaraan is toege voegd een directeur-generaal van poli tie en in deze functie is, zooals reeds eerder gemeld, benoemd mr. A. Brants, de oud-procureur-generaal bij het Haag- sche Hof. Voorts blijkt dat het aantal divisies der marechaussee zal worden verhoogd van vier tot acht, welker stand plaatsen zullen zijn: Amsterdam, 's-Gra- venhage, Bergen op Zoom, 's-Hertogen- bosch, Maastricht, Arnhem, Zwolle en Groningen. De marechaussee zal dus in grooter getale dan voorheen ook in de groote steden worden gelegerd. Ook bij de rijksveldwacht worden thans divisies ingevoerd en wel ten getale van vier, t.w. 's-Gravenhage, Amsterdam, Arn hem en Leeuwarden. Deze vier divisies vormen te zamen tien districten. Chamberlain is afgetreden Reorganisatie van het kabinet Churchill Reeds gisteren kon onder Telegrammen worden medegedeeld, dat Chamberlain is afgetreden als lord president of the Council in het kabinet van Churchill. De Koning heeft zijn ontslag aanvaard. Churchill heeft den minister van finan ciën, Kingsley Wood, ontboden en hem, evenals den Minister van Arbeid Bevin, uitgenoodigd zitting te nemen in het ooiiogskabinet. Chamberlain wordt vervangen door sir- John Anderson, die minister voor de binnenlandsche veiligheid was. In zijn plaats wordt Herbert Morrison, tot dus ver minister voor de voorziening, minis ter voor de binnenlandsche veiligheid. Viscount Cranborne, tot dusver contro leur der betalingen, wordt staatssecre taris der Dominions ter vervanging van Viscount Caldecote, Sir Andres W. Dun can is benoemd tot minister voor de voorziening. Hij was tot dusverre mi nister van handel, in welke functie thans capt. Olliver Lyttleton is benoemd. Sir John Reith, tot dusverre minister voor het transportwezen wordt belast met de portefeuille van openbare wer ken. In zijn vorige functie is benoemd kol. Brabazon. Het oorlogskabinet zal met de benoe ming van Bevin en sir Kingsley Wood bestaan uit zeven leden. Behalve deze twee hebben nog zitting Churchill, Hali fax, Greenwood, Attlee en Lord Bea- verbrook. In Engelsche politieke kringen gelooft men, dat de uittreding van Chamberlain de vooruitzichten op een verbetering in de Engelsch-Russische betrekkingen ver groot heeft, temeer daar het afscheid van Chamberlain gepaard gaat met op neming van den vakvereenigingsleider Bevin in het oorlogskabinet. Weliswaar blijft Halifax in de regeering en deze wordt in Moskou als de Sowjet-Unie- vijandig gezinde beschouwd. De opneming van Kingsley Wood in het oorlogskabinet is vermoedelijk om de aanhangers van Chamberlain te verzoe nen. Het ministerie voor openbare wer ken, dat onder leiding is gekomen van Reith, is tegelijk met deze kabinetswij ziging in het leven geroepen. Over den omvang van de taak van het nieuwe ministerie zullen nog nadere mededee- Iingen gedaan worden. Over het algemeen wordt de kabinets wijziging te Londen beschouwd als op nieuw een stap terug op den weg van de „bemiddelingspolitiek", waarvan Cham berlain de meest prominente leider is geweest. Men gelooft, dat de positie van Churchill versterkt is en dat dientenge volge een intensiever oorlogsvoering van de zijde van Engeland is te verwachten; NEVILLE CHAMBERLAIN is afgetreden als Lordpreeident of the Council in het Eng. kabinet-Churchill (P.I.B.) In dit verband meent men, dat ook de opneming van Bevin in het oorlogskabinet als een symptoom van deze ontwikkeling is te beschouwen. Men herinnert er in Berlijn aan, dat het daar een reeds lang verwachte conse quentie van een feitelijken toestand be treft, die tot uiting is gekomen in de in den laatsten tijd steeds meer toegenomen kritiek van de Engelsche bevolking op de ontoereikende maatregelen en op de Engelsche oorlogsvoering, vooral na het fiasco van de jongste Engelsche actie tegen vDakar, tegen de vroegere Fran- sche bondgenooten. Duitschland heeft, zoo verklaart men in deze Berlijnsche kringen, voor de reor ganisatie van de Engelsche regeering nau welijks eenige belangstelling. Het Duit sche standpunt tegenover Engeland is bij vroegere gelegenheden duidelijk genoeg uiteengezet. Het beteekent: strijden tot de overwinning. Van dit standpunt uit ontmoet de nieuwe toestand in Londen in zooverre eenige belangstelling, omdat Churchill klaarblijkelijk heeft moeten toe geven aan den druk van de openbare meening. Churchill heeft klaarblijkelijk een nieu we zondebok gebruikt en heeft door het ontslag van Chamberlain een geste willen verrichten. Chamberlain, die den oorlog van 1939 heeft verklaard, scheen Chur chill als gevolg van zijn hoogen ouder dom en als gevolg van het feit, dat hij bij de meeste Engelsche bevolkingslagen steeds minder in den smaak viel, de meest geschikte persoon toe om aan den kant te zetten. Hij is thans als ballast definitief over boord geworpen. Opbloei van de burgerluchtvaart na den oorlog verwacht Chamberlain treedt uit het oor- logikabmet-Churchill Britsche bommen op Haarlem eischen een en twintig dooden Belangrijke concentratie van den Nederlandschen Middenstand Het corps maréchaussée uitge breid van vier op acht divisies DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis tering. Zonsondergang 4 Oot. 19 uur 10 min. Zonsopgang 5 Oot. 7 uur 49 min. 5 Oot. Maan op: 11,03 Maan onder: 20,06 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 5 Oot. 5,08 17,26 10,22 22,55 Bff de vroeger geldende tydsaanivfjzing dient 1,40 uur te worden bijgevoegd. PREDIKBEURTEN Zondag 6 October. Ned. flerr. Kerk. Zierikzee. Nieuwe kerk. 10 ure, de. Pijnaoker Hordijk. Kleine kerk. 10 en 3 ure, ds. Valeton. Luth. Kerk. Geen dienst. Gerei. Kerk. 10 en 2.30 ure, ds. Leene. Ghr. Geref. Kerk. 10 en 2.30 ure, ds. Hoogendoorn. Gerei. Gem. (St.-Domnsstraat) 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk. Oud-Gerei. Gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk. Leger des Heils (Poststraat) Zaterdagavond 8 ure, Openluohtwerk. Zondag 7.30 en 10, Zaalbij een komst, 3.30 Openluohtsamenkomet op 't Groentje en 7.30 ure, Zaalbijeenkomst. Dinsdag 8 ore voor soldaten en bekeerlingen. Donderdag 8 ure, Openbare samenkomst, alles onder leiding van adj. Ras en kapt. Torenbeek. Serooskerke. 3.30 ure, ds. Veen. Haamstede. Geref. kerk. 10.30 en 3.30 are, ds Voorneveld. A.-J.-Polder. Geref. kerk. 11 en 4 are, ds. Spoeistra. Bt.-Plllpsland. 11 en 3.30 ure, ds. Ver schoor. Geref. gem. 10 30, 3 en 6.30 ure, Leesdienst Oud-geref. kerk. 10.30, 3.30 en 7 ure, Leesdienst. LAND- EN TUINBOUW Stijqendo tuinbouwexport Hot ANP meldt: Dat onze Nedert'andsch© tuimlbloutari ziéh thans bi eert ander stadium "bevindt djau vóór den oootog, blijkt duidelijk uit die bekend gemaakte omzetcijfers vam de Westlandsche veiling te Naaldwijk. Alleen over de afgeloopen maaind zette deze veiling Ibljna een halve ton meer om, dan in September 1939.- De veilingscijfers spreken eettu duidelijke onopgesmukte taal en wijzen erop, dat onze tuinbnuwi zich geleidelijk saneert. Dit kan thans, dank zijl den export van tuinbouwproducten naar het groot- Duitsche rijk. De omzet van de Coöpera tieve fruiten- ©n groenitenveiling „Naaldi- fwijk" bedroeg (Over Sept. '40 f 672.694 tegen f190.893 over Sept. 1939. Tegen 823.801 kilogram tomaten en 1.421.675 ki logram druiven tover September 1940, (werd vorige jaar September aian deze veiling slechts aangevoerd: 104.203 k.g. tomaten en 749.688 kilogram druiven,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1