MKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 3 OCTOBER 1940 OPGEN< De Kern ABONNEMENT Prija fl.60 p. kwartaal, bulten Zlerikzee f 1.80. Voor het buitenland 110.00 p. Jaar. Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver- schijnt dagelijks, behalve Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14457 ADVERTENTIES Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 cent, Bi) contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesje»" 60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur ONZE FIETS De inkrimping van het gemotoriseerde verkeer als onverbiddelijK gevolg van de benzineschaarsehte heeft in ons reeds zoo rijwielrijke land het wielrijden nog aan merkelijk doen toenemen. Een niet on aanzienlijk gedeelte van het personen vervoer kan gezegd worden, bepaald door het rijwiel te zijn opgevangen; de fiets heeft voor een zeer groot percentage diegenen te vervoeren gekregen, die zich tevoren per eigen auto plachten te ver plaatsen, en bovendien is een gedeelte van de taxi- en autobusreizigers tot fiet sen overgegaan. Ook tram en trein heb ben overgens een deel van deze cate gorie te verwerken gekregen. Een en ander komt niet slechts in het zakelijke of zoo n^n wil in het „noodige" per sonenverkeer tot uiting, doch evenzeer in het excursiewezen. Onze groote toeristische organisaties, de A.N.W.B. met de banier van het algemeen belang voorop hebben zich van meet af aan groote moeite gegeven „oude" zoowel als „nieuwe" fietsers aan te moedigen om er eens op uit te trek ken. Dagbladen en tijdschriften hebben aan deze aansporing en voorlichting gaarne medegedaan. Het gevolg van een en ander is dat het rijwiel onder alle kringen en leeftijdsgroepen van ons volk wederom aanmerkelijk aan populariteit en prestige gewonnen heeft. Het verzadigingspunt is ingevolge de ontmotoriseering des verkeers wederom verschoven, want de rijwielindustrie moet nog alle zeilen bijzetten om ook maar eenigszins aan de bestellingen te kunnen voldoen. Aldus nadert ons volk een sta tistische positie waarin men op twee Nederlanders één fiets kan rekenen, met inbegrip zelfs van kinderen beneden den schoolgaanden leeftijd, van hoogbejaar den, van invaliden en van het steeds geringer wordende percentage dergenen die bepaald iftet op de fiets willen. Na herstel van het vrije motorverkeA: zal hierop uiteraard een terugslag volgen, doch deze zal dan waarschijnlijk tevens een zwaren druk uitoefenen op den prijs voor tweedehandsche rijwielen, zoodat 'n gedeelte van ons tegenwoordige rijwiel- park zich vermoedelijk zal verschuiven in de richting der minder draagkrach tige bevolkingsgroepen. Een ander gedeel te der jongste aanschaffingen zal on getwijfeld ook door de tegenwoordige ge bruikers nog eenigen tijd worden aan gehouden. Wa anneer wij ons aldus rekenschap ge ven omtrent aantal en functie van het rijwiel in Nederland, dan moet het stel lig bevreemding wekken wanneer men ten aanzien van dit voertuig slechts zoo wei nig talrijke en zoo ondoeltreffende voor zieningen krijgt te aanschouwen. Reeds voor het parkeeren der rijwielen is be paald zeer onvoldoende gezorgd. Het bes te ziet men hiermede rekening gehouden in het geval van groote fabrieken, kan toren, spoorwegstations en nog enkele andere punten alwaar geregeld een uitge breid aantal rijwielen onderdak gebracht moet worden. Verbazingwekkend talrijk zijn echter de gevallen waarin zelfs van „onderdak" geen sprake is, doch waar slechts op uiterst elementaire wijze gelegenheid wordt gegeven om fietsen neer te zetten. Men denke in dit opzicht eens aan de toestanden bij schouwburgen, sportterrei nen, caféterrassen e.d. Slechts zelden vindt men daar een overdekte rijwiel bewaarplaats, hoewel hieraan naar om vang en frequentie een onmisbare be hoefte bestaat. Zoowel inzake veiligheid en zorgzame behandeling, als ook voorzoover betreft het aanbrengen en uitleveren der fietsen, voldoen de gangbare inrichtingen slechts aan de allerbescheidenste eischen. En toch zit er ongetwijfeld in de gtoote aantallen een element dat betere ex ploitatie mogelijk zou moeten maken. Hoe vreemd dat nog nimmer eenig zaken- initiatief van beteekenis zich op dit ge bied heeft geopenbaard. E en vervoermiddel dat door oud en jong, arm en rijk, burgers, arbeiders en buitenlieden ten getale van verscheide ne millioenen gebezigd wordt, heeft in onze samenleving een taak van dusdanige beteekenis te vervullen dat men zou mo gen verwachten, het openbare en par ticuliere leven volkomen daarop ingescho ten te zullen vinden. Aldus is Venetië ingesteld op gondels, de Wild West op mustangs en het overige Amerika op auto's. Bovendien zou men meenen dat er door schrandere zakenlieden meer aan- dacht zou worden gewijd aan de moge- lijkheden om aan een millioenenclientèle een aantal simpele doch dagelijks terug- keerende diensten te bewijzen, .tegen 'n kleine vergoeding, die den cliënt licht valt, doch in het groot een voordeelige exploitatie mogelijk maakt. De geweldige getallen van het Nederlandsche rijwiel park zijn het, die hier interessante cijfers kunnen opbouwen, zooals trouwens wel uit de opbrengst der rijwielbelasting blijkt Een cent per dag voor de eene of andere handreiking zou op zichzelf een luttel bedrag mogen heeten. Doch vermenig vuldig dit met ten minste vier millioen, en er ontstaat een dagelijksche lomzet van f40.000,— of een jaarlijksche van f 14.600.000.—Onbegrijpelijk dat er niet bepaald een wedloop is ontstaan om aan de fiets service te leveren! r. g. casey, de Australische gezant te Washington, die met Cordell Huil, de Amerikaansche minister van buitenlandsche zaken, het plan van een Amerikaansch Australisch verdedigingsverdrag besproken heeft. (P.I.B CONFERENTIE TE DELHI over de verdediging van het Britsche Rijk ten Oosten van Suez Op uitnoodiging van den onderkoning van Britsch-Indië zal in October te Delhi een conferentie bijeenkomen van afge vaardigden van Zuid-Afrika, Australië. Nieuw-Zeeland, Zuid-Rhodesië, de Oost- Af rikaansche bezittingen en mandaten, alsook van Ceylon, de Maleische staten en Hongkong, om met de Indische ver tegenwoordigers te beraadslagen over de verdediging van het Britsche Rijk ten Oosten van Sue2 en over vraagstukken, die zich na den oorlog kunnen voordoen. Toen Italië aan Engeland den oorlog verklaarde, werd de verbinding tusschen Indië en het moederland door de Mid- dellandsche Zee afgesneden; ook de ge meenschap door de lucht viel weldra weg. De Italiaansche oorlogvoering werd sindsdien heviger, de vaart om de Kaap werd belemmerd door Duitsche oorlogs bodems en Duitsche mijnen voor de ha veningangen; er was een scheiding ont staan tusschen het Westelijke en het Oostelijke deel van het Britsche Rijk. Reeds jaren tevoren is men op deze mogelijkheid bedacht geweest en sedert de Rijksconferentie van 1937 zoekt Enge land naar middelen om het Oostelijke deel zooveel mogelijk zelfstandig te ma ken ten opzichte van de voorziening der weermacht. Engeland kan deze rijksdeelen niet afdoende van het noodige voorzien, vandaar dat Britsch-Indië, Australië en Nieuw-Zeeland de middelen zouden moe ten leveren. Wel is, zooals de Deutsche Volkswirt nagaat, de ijzernijverheid van Australië in snelle opkomst en heeft Britsch-Indië ziin ijzerindustrie uitgebreid, maar bijna geheel ontbraken eersteklas machinein dustrieën, fabrieken, die voor de ver vaardiging van krijgsbehoeften konden worden ingericht en vakarbeiders. Voor een te groot deel was men afhankelijk van den invoer uit de Vereenigde Staten en, lot den oorlog, uit Duitschland. Het Britsche Rijk, Oost nan Suez, zal nu alle soorten van wapenen voor land en luchtmacht zelf moeten maken. En niet minder, in staat moeten zijn om te zorgen voor de behoeften van de vloot, die in dat uitgestrekte Rijksgebied noodi- ger is dan waar ook. In hoofdzaak zijn het daarom produc tievraagstukken, welke in de conferentie van Delhi moeten worden behandeld. DE WOESTIJN-OORLOG Met zwaard en houweel lm het LyMsche Iwloestijingebied biestaato slechts ©enige iwieimig© karavaanwegen), dien den meestefn tijd mog dioor die winf den verwaaid en met zand overdekt zijn. Zij voeren van de kus> maar het binnen land. De Italiamsche ©pmarsdh vindt der-, halve plaats laings den ©enigen straat- 'weg, die de Egyptenaren i|n de laatste jaren langs de kust hébb% aangelegd en Wel doior zuiver woestijngebied. De Italianen jon verdienen ten volle demi roep van uitstekend© wegenbouwers. Reeds tijdens den Abessijlnscben oorlog Waren, terwijl de hoofdmacht nog tegen den vijand optrok, reeds speciale arbeids- troepen bezig jam, terwijl' de strijd nog voortduurde, nieuwe straatwegen aam te leggen, Waarlangs de gemotoriseerde troe pen kunnen 'Oprukken mm het nieufwfa Ita liaansche Iblezit te beveiligen. Doch in Lyibië is het in de eerste plaats de soldaat, die met onvermoeibaar élan voorwaarts dringt. In dezen Afrikaan- schen wioestijhoorlog heeft de ItaJiaa|nsdhe soldaat opnieuw blijken gegeven van zijn groot aanpassaingsvermogelni aan de ver moeienissen Ons de iontbieringen, welke hij hier moet doorstaan. Het zijn vooral de afdeelingön, die uit Zuid-Italië ©m Sic!* I&ë komen, Welke hier goede diemstep be wijzen. De Italiaansche soldaat heeft zich door zijn groiote soberheid en zijfm bij zonder aanpassingsvermogen, opgewassen getoond tegen de bovenmenschelijke vermoeienissen, en de gloeiende, mee- doogenlooze hitte van de Afrikaan- sche Woiestijh. Dit is de factor, die het meeste gewicht in de schaal liegt en die den besten Waarborg biedt voor de uit eindelijke victorie. INKRIMPING OPBOUWDIENST Vorming van de karn van een Arbeidsdienst In de k'omlende dag©ni zal ©en reorga nisatie van den opbouiwdienst ten uitvoer Worden gelegd; welke ©en aanzienlijke vermindering vajn de persopeelstjerkte zal medebrengen. In de periode van 8 tot 15 October zullen geleidelijk uit den OpbouWdietost ontslagen Wordefn alle korp oraals en man schappen ouder dan 25 jaar ejni lopder- officierer. louder dan 35 jaar. In overeenstemming met deze vermin dering van de sterkte zal ook een aantal Officieren den .opbouWdieiast verlaten. V:an het .ontslagen personeel zal ruimi de helft gesteld kunnen Worden bij de [luchtbescherming en wel op ©en arbeids contract in ©en normale burgerlijk© re- Üiatie. Voorts zullen nog ©Inge veer 1500 man, hoofdzakelijk onderofficieren, plaatsing kunnen vinden bliji politie en brandweer. De aanmelding voor Werk in Duitsch land, blijft verder .onbeperkt opengesteld. Bij de z.g. organisatie-Todt voor den aan leg van wegen külnnctn ongeveer 5000 man in den leeftijd van 25—35 jaar werk vinden. Bij genoegzame animo hiervoor bestaat het plan allen samen te brengen in Ne derlandsche korpsen onder Nederlandsche officieren en onderofficieren. Werkkrachten in den (landbouw Zullen in aanmerking kunnen komen voor kolo nisatie in Frankrijk onder leiding van Nederlandsche deskundigen. Het resteerende deel van dep Oplb!ouw|- dienst, dat in 18 korpsen zal Wonden in- gedeellid, elk ter sterkte van circa 1000 man, zal' tevens de ©ncadreering en de kern van vast personeel vormen voor ©en Nederiandschen arbeidsdienst, Wiaarvan die instelling door den commandant van den opblouwidienst, majoor J. N. Breunes©, in ons land zal twiordea voorbereid, BOMMEN OP ONS LAND veroorzaakten allevn materiele schade Dinsdagnacht zijn Engelsche bommen gevallen te Eist (Bet), zoo meldt het ANP. Een brandbom viel op het terrein van de betonfabriek van den heer Van Dijk. Het personeel heeft den bom tijdig onschadelijk gemaakt. Vier bommen vie len nabij de Willemsstraat. lEem trof de woning van den heer G. Peters, welk huis gedeeltelijk werd vernield. De vrouw werd licht gewond. De woning naast die van de familie l?ete;rs werd beschadigd. Bij De Vork is een bom ontploft, welke geringe schade aanrichtte. In een boomgaard en een weiland achteK het huis van den heer Van de Pol is een aantal bommen ontploft, vröardoor en- Reizen naar het Spergebied. De Burgemeester van Zierikzee maakt, onder intrekking van vorige ter zake ge dane bekendmakingen, bekend, dat met betrekking tot het reizen naar de eilanden, die voor niet-iDgezetenen niet toegankelijk zija, door niet-ingezetenen der in dit gebied gelegen gemeenten, de volgende regeling van kracht is geworden: 1. Reizigers naar het versperde gebied (de eilanden) moeten zich voortaan schriftelijk rechtstreeks wenden tot den burgemeester van de gemeente, waar voor de vergunning gevraagd wordt 2. De gevraagde vergunning zal door den Stafofficier des Ordnungspolizei bij den Gevolmachtigden van den Rijkscom missaris eventueel worden verleend, Zierikzee, 3 Ootober 1940. De Burgemeester van Zierikzee, SCBDURBEQÜE BOEI JE. Deze publicatie geldt ook voor de andere gemeenten op SchouwenDuiveland. Overname dezer publicatie in andere bladen wordt verzocht. kele trechters werden geslagen. Van ver scheidene huizen werden de ruiten ver nield. Ook te A alten zijn een aantal bommen neergekomen. Een drietal kwam terecht in een boschje tegenover de wo ning van den heer Stronks op De Haard; alle ruiten aan de voorzijde werden ver nield. Een andere bom sloeg een trechter van ongeveer vijf meter doorsnede voor het huis van den heer De Vries, hoofd der christelijke nationale school. Ook hier sloegen alle ruiten stuk, terwijl de voor deur werd vernield. Persoonlijke onge lukken kwamen niet voor. Zaandam heeft Dinsdagnacht ander maal bezoek van Engelsche vliegers ge had, die ditmaal het T u in dorp-O os t- zaan hebben gebombardeerd. De bom- Wdkis contra Roocevalt of Amerika op den tweesprong De verdediging van het Britsche Rijk ten Oosten van Suez Nederlanders bezitten gezamelijk vier millioen rijwielen Vermindering van personeel bij den Opbouwd|enst voorbereid Bommen vielen op verscheidene plaatsen in ons land DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis tering. Zonsondergang 3 Oot. 19 uur 12 min. Zonsopgang 4 Oot. 7 uur 47 min. 4 Oot. Maan op: 9,51 Maan onder: 19,20 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 4 Oot. 4,27 16,42 9,33 22,08 Bfj de vroeger geldende tydsaanwyzing dient 1,40 uur te worden bijgevoegd. men hebben echter geen huizen of men- schen getroffen en zijn in weiden en tuinen neergekomen. Tenslotte zijn er ook op het eiland Rozenburg en in de gemeente Ouddorp verscheidene bommen geworpen. Schade is hier niet veroorzaakt. AMERIKA OP DEN TWEESPRONG Willkie contra Roosevelt De Amerikaansche presidentsverkiezin gen hebben een abstract karakter en ver schillen zeer sterk van de tijden, toen het land bii zulke gelegenheden in wilde opwinding geraakte over vraagstukken, zooals de zilverkwestie of over bescher mende douane-tarieven. De persoon van den toekomstigen president zou niet zoo in het middelpunt van den strijd staan en de partijbesluiten zouden niet zoo op den achtergrond blijven, wanneer niet velen geloofden, dat men thans staat op een belangrijken tweesprong in de geheele Amerikaansche ontwikkeling. De campagne toont het volgende beeld: De republikeinsche candidaat Willkie loopt uit alle macht storm tegen den president en tegencandidaat Roosevelt en deze laat hem stormloopen. Zulk een si tuatie is het voordeeligst voor den nieu wen man, juist omdat hij nieuw is, terwijl zijn tegenstander het presidentschap reeds zeven jaar bekleedde en naar de resul taten daarvan kan worden beoordeeld. Daarentegen heeft Willkie alleen op eco nomisch gebied en wel als zakenmani veel succes gehad, hetgeen voor velen reeds een bewijs is van politieke be kwaamheid. Nochtans kan Willkie niet anders dan vele belangrijke daden van Roosevelt principieel goedkeuren, zooals sociale maatregelen, alsmede de buitenlandsche en dc militaire politiek. Dit verzwakt zijn offensief echter, omdat hij daar door meer wordt beperkt tot critiekdan dat hij nieuwe eischen kan stellen. En daardoor legt het optreden van de tegen partij, die voortdurend op Roosevelts prestatie wijst, weer meer gewicht in de schaal. Willkie's aanval keert zich dan ook ove" het geheele front tegen de tech niek en den geest van Roosevelt's New Deal en niet zoozeer tegen zijn her vormingen zelf. Willkie vat zijn economische verlan gens tezamen in den eisch, dat de uit breiding der productie het werkelijk moet zijn; de democraten zouden de theorie huldigen, dat Amerika zijn prestaties niet meer zou kunnen vergrooten en dat het verzadigd zou zijn. Daartegenover eischt de republikeinsche candidaat een dyna- myisch liberalisme tegenover het „on- wendell willkie, de candidaat der republikeinen in den Amerikaanschen verkiezingsstrijd amerikaansche" veiligheidsideaal van Roo sevelt, waardoor de energie van het land wordt ondermijnd. Aan de arbeiders kan Willkie slechts socialen vrede in plaats van klassenstrijd beloven; overigens blijft hem blijkbaar niets over dan bij de so ciale politiek voor de arbeiders op Roo sevelts weg voort te gaan. Natuurlijk speelt Willkie het feit uit, dat er on danks Roosevelts maatregelen nog altijd 9,6 millioen werkloozen zijn. Wat de buitenlandsche politiek betreft, betoogen de democraten dat het „ver wisselen van paarden in den stroom" thans uitgesloten moet zijn. Willkie werd door het Witte Huis gepolst over de mo gelijkheid dit thema onaangeroerd te la ten, doch hij wees dit van de hand. Aan den anderen kant heeft hij energiek te genstand geboden, aldus Das Reich, aan vooraanstaande republiekeinen om af te wijken van Roosevelts program op het gebied der buitenlandsche politiek. Vele partij vrienden rieden hem aan het pro grammapunt om Engeland alle mogelijke hulp (met uitzondering van oorlog) te verleenen, te verzwakken en zich tegen den dienstplicht te keeren. Wel be schuldigt Willkie zijn tegenstander ervan, dat hij het land onnoodig in den strijd in Europa betrekt; dat zijn onnoodig scherpe uitlatingen kwaad bloed hebben gezet bij andere mogendheden en zelfs dat hij Amerika aan den rand van den oorlog heeft gebracht.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1