ZIERIKZEESCHE
MIEUWSBODEI
MAANDAG 23 SEPTEMBER 1940
OPGEN<
ZKMKZBESOCCOIiNülf
De Kern
ABONNEMENT
17SZ>*JBBQ
ErlJ» f 1.50 p. kwartaal, bulten Zlertkzee
11.80. Voor het buitenland f 10.00 p. Jaar.
Afzonderlijke nummert 6 cent. Ver-
•chljnt degelijks, behalve 'tZondagt.
Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierlkzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de L.ooze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
97STE JAARGANG No. 14448
ADVERTENTIES
Erijt: SO cent per regel, minimum 80 cent.
BIJ contract speciale prijzen. Grootte der
letters naar plaatsruimte. „Succeajea"
60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur
EGYPTE HET STRIJDTOONEEL
Dejrlootbasis van Alexandrië
De Nijl als levensader
De steeds toenemende activiteit der
Italianen in het "Egyptische gebied
trekt de volle opmerkzaamheid van
de gansche wereld, die zich thans
ten volle begint te interesseeren
voor dit deel der wereld, waarin
zich militaire operaties van het al
lergrootste belang afspelen.
Bij de militaire acties in Afrika moe
ten geweldige afstanden worden over
brugd. De MiddellandscheZee snijdt aan
de Oostelijke grens van het Italiaansch-
Libysche Cyrenaica met de Golf van
Solloem diep in 'het Afrikaansche kust
gebied in. Van deze golf uit gaat de
grens tusschen Lybië en Egypte, lijnrecht
naar het Zuiden en stoot na 1063 kilo
meter op den van Oost naar West loo-
pende grens van den Engelsch-Egypti-
schen Soedan. Van hier uit loopt de
grens naar het Oosten en eindigt na
960 kilometer aan de Roode Zee. Even
lang als de Westelijke en Zuidelijke grens
is ook de afstand, die in het Noorden
Solloem scheidt van Palestina en nu nog
1000 kilometer het Westen van Egypte
door Sinaï, de Golf van Akaba en de
Roode Zee afsluit. De door deze gren
zen afgesloten ruimte beslaat een opper
vlak van 995.000 vierkante kilometer,
waarvan echter slechts 33.000 vierk. km.
bebouwd zijn, dus 3,5 pet. Dit zijn de
oevers van den Nijl, de Nijldelta en eeni-
ge weinige vlakten in de dun gezaaide
oasen in het binnenland. Voor de rest
is alles zand en rotsachtige hoogvlakte.
Dit land wordt bewoond door 15 millioen
zielen, voor het grootste deel Mbhamme-
danen.
De levensader van Egypte
is de Nijl. Hij levert het noodige water
voor de katoeneultuur; en op hem be
rust de geheele economische welstand
des lands. In de geweldige stuwdammen
van Kalliub, Assoean, Asioet, Esna Sifta
en Nag Hamadi werden tijdens den vloed
de watermassa's verzameld, die in den
tijd van laag water weder worden vrij
gegeven.
K a i r o, de hoofdstad, is dank zij zijn
1,100.000 inwoners niet alleen de groot
ste stad van Egypte, doch ook de groot
ste stad van geheel Afrika. Zij ligt aan
den rechteroever van den Nijl, ongeveer
25 kilometer van het punt, waar deze
rivier zich verdeelt in den Rosette- en
den Damiate-arm. Van dat punt af vormt
de geheele Nijldelta niets anders dan
een onontwarbaar net van smalle en
bijna onbevaarbare kanalen.
De Egyptische steden, die aan de kus
ten van de Middellandsche Zee liggen,
zijn door de Italiaansche legercommuni
qués bekend geworden: Solloem, RasHa-
leima, Sidi Barani en Marsa Matroeh
Teneinde een beeld te geven van de
moeilijkheden, waarmede een militaire
operatie in dit verkeerstechnisch (op
zicht toch niet misdeelde gebied van
Noord-Afrika te kampen heeft, herinne
ren wij er slechts aan, dat van de Ly-
bische grens tot aan Marsa Matroeh
slechts primitieve kustwegen zijn ange-
legd. Eerst te Marsa Matroeh begint
een spoorweg, die over Ralem-Ram, Ra-
meJ-el-Khamais en Ghoeka eerst naar
Alexandrië en vervolgens naar het
Suezgebied voert. Deze spoorweg had
vroeger speciale beteekins, daar hier
langs de materiaal- en troepentranspor
ten van Engelsche zijde van Suez en
Alexandrië in de richting van de Itali-
aansch-Lybische grens plaats vonden.
Da vlootbasis Alaxandrië
De Engelschen hebben Alexandrië tot
hun voornaamste vlootbasis in de Mid
dellandsche Zee uitverkoren. Engeland
verzamelt steeds meer onderdeelen van
zijn vloot in Alexandrië, Rosette, Damiet-
te en Port Said, daar het van de Mid
dellandsche Zee uit met alle middelen
den toegang tot het Suezkanaal wil
verdedigen.
De verdediging van den zeeweg naar
Indië via Suez vormt in den grond de
kern van alle maatregelen, die Engeland
in Egypte heeft genomen. Het is echter
de vraag, of de geheele Middellandsche
Zeevloot wel in staat zal blijken, de
krachtig beveiligde machtspositie aan het
Suezkanaal te redden.
Bij ee:i marsch door het binnenland van
Egypte leidt de weg over karavaanwegen.
Het belangrijkste knooppunt ligt ongeveer
200 kilometer ten Zuiden van de Middel
landsche Zee dicht achter cfe Italiaanseh-
Lybische grens, bij de oase Siwa. Als de
BOGDAN FILOFF,
de Bulgaarsche premier
In ©en feestelijke bijeenkomst va|ra hiet
Bulgaarsche parlement, welke twerd ge
houden in verhand met het loprukkep
yan de Bulgaarsche troepen in de Zui
delijke Dobroedsja, hield minister-presi
dent, prof. Fiüioff, een rede, waarin hiji
aeide, dat Krajiowa niet mjogeliijk zou
ziijtn geweest zonder Salzburg. Het ver
drag van Kraj owa is to|t stand ge
komen deor wederzijldsche concessies en
dank Zij' den wil', die aan heide zijidea
aanwezig fw|as, |Oin tof lovereenstemming
te geraken. Dit feit garandeert de duur
zaamheid van de regeling. Het is te ho
pen, dat tusschen Bulgarije en Roeme
nië, welker bietrekkingen tot het jaar 1913
dojor geen enkel geschilpunt werd ver
troebeld, weer een verhouding van goed©
nabuurschap zal ontstaan.
DE VLEESCHDISTRIBUTIE
De geldige bonnen van 23—29 Sept.
De Secretaris-Generaal, wnd. hopfd van
het Departement van Landbouw en Vis-
scherij deelt, in aansluiting aan hetgeen
reeds eerder is gepubliceerd met be
trekking tot de distributie van vleesch
en vleeschwaren het volgende mede:
Met ingang van heden, Maandag 23
September a.s., zal de nieuw uitgereikte
vleeschkaart in gebruik worden geno
men. Elke der hierop met „01. vleesch"
gemerkte bonnen geeft gedurende het
tijd vale van 23 tot en met 29 September
as. recht op 'het koopen van 100 gram
vleesch, been inbegrepen, óf een rant
soen vleeschwaren.
De met „01. worst, vleeschwaren" ge
merkte bon geeft uitsluitend recht op
het koopen van een rantsoen vleesch
waren. De bonnen, welke op Zondag 29
September a.s. nog niet gebruikt zijn,
blijven nog geldig tot en me|t 6 October.
Dit geldt niet voor de voor het ver
krijgen van vleesch en vleeschwaren aan
gewezen bonnen van het algemeen distri-
bntiebonboekje, welke slechts geduren
de de week van 16 tot en met 22 Sept.
geldig zijn.
Het rantsoen vleeschwaren, dat per
bon kan worden gekocht, loopt uiteen
voor de verschillende soorten. Het be
draagt 75 gram voor gerookt of gekookt
varkens-, rund- of kalfsvleesch en voor
gerookte worstsoorten. Tot deze groep
behooren o.a. ham, schouder, carbonade,
spek, rookvleesch, pekelvleesch, Gelder-
sche rookworst, plockworst en snijworst.
Voor gekookte worststoorten, zooals
boterhammenworst en lunchworst en voor
rolpens en knakworst, zooals Frank-
forter en Weener, bedraagt een rantsoen
100 gram. Van leverartikelen, als b.v.
Berliner, Saksische en Haagsche lever
worst en verder van tongenworst en
nierbrood zullen 125 gram tegen afgifte
van een bon gekocht kunnen worden.
Tenslotte geeft een bon recht op het
koopen van 150 gram bloedworst. Bij
vleeschwaren in blik dient bij de bereke
ning van het benoodigde aantal bonnen
te worden uitgegaan van den netto in
houd, met inachtneming van de verschil
lende rantsoenen voor de uiteenloopen-
de soorten. Bij soepen en gemengde spij
zen in blik, waarin vleesch is verwerkt,
moet worden gelet op de verwerkte hoe
veelheid vleesch.
draden van een spinneweb verspreiden
zich van hier de wegen, die naar het
Italiaansche Cyrenaica en naar de Egyp
tische oases van Chargha, Dachla en Ba-
harija voeren. Van daar uit spreidt zich
het wegennet uit naar de kust, plaatsen
en naar de handelscentra aan den Nijl,
MOETEN KLEINE ZAKEN
VERDWIJNEN
Distributiewaran met een omzet
van minder dan 40 bonnen
worden niet toegewezen
Een zeer belangrijke maatregel, welke
in haar uitvoering, vooral op het platte
land velen zal treffen, is volgens de
„Sehager Courant" in voorbereiding. Het
Centraal Distributiekantoor in Den Haag
is niet meer of minder, clan voornemens
om alle kleine zaken, waaronder dus
buurt- en kleine dorpswinkeltjes vallen,
uit te sluiten van distributieproducten.
Deze komen dus niet meer in aanmer
king voor de op de bon gezette artike
len. De maatstaf welke zal worden aan
gelegd, is als volgt: iedere winkelier,
die per vastgestelde periode niet het
voorgeschreven minimum van 40 bonnen
per artikel kan overleggen, komt niet
meer voor een toewijzing daarvan in
aanmerking.
„De Zaanlander" voegt hier aan toe:
Op het platteland vooral, zullen velen
hierdoor gedupeerd worden. Hoeveel
winkeltjes zijn er niet door weduwen
gedreven, die door een kleine nering
hun zeer beperkt inkomen vergrooten,
ot van hun zaakje geheel trachten te
leven? i i I i ,i
Dan is er nog een categorie, waarvoor
„de winkel" een noodzakelijke bijver
dienste is, wanneer de man door licha
melijke ongeschiktheid, niet geheel het
brood voor zijn gezin kan verdienen en
ten slotte kan nog genoemd worden de
combinatie winkel-café, winkel-kleine pa
troon, die men op het platteland ook
meermalen aantreft.
In de stad zijn het de buurtwinkeltjes,
welke slechts de bewoners van enkele
straten tot klant hebben.^
Combinatie van kleine zaadjes schijnt
thans de eenige oplossing, in dien zin,
dat twee zaakjes bijvoorbeeld samen
bonnen inleveren en dan de toegewezen
hoeveelheid in verhouding van den om
zet, samen deelen.
VERKOOP VAN
BRANDSTOFFEN
Verbruiken in groepen
Opgave van voorraden
De secretaris-generaal, wnd. hoofd van
het Departement van Handel, Nijverheid
en Scheepvaart deelt mede, dat gedu
rende het tijdvak van Maandag 30 Sept.
tot en met Dinsdag 8 October 1940 de
verkoop en de aflevering van vaste brand
stoffen aan verbruikers verboden is.
Onder vaste brandstoffen worden ver
staan: steenkolen, steenkoolbriketten (ook
eierbriketten) turf en petroleumcokes.
Onder de verbruikers op wie dit afle
veringsverbod betrekking heeft, vallen:
groep a: particuliere personen; groep
b: de openbare gebouwen (niet voor pu
blieke vermakelijkheden), ziekenhuizen,
sanatoria, rijks-, gemeente- en provinciale
kantoren, gestichten, kerken, gevangenis
sen, kazernes, scholen, centrale keukens,
apotheken, wacht- en behandelingskamer
van artsen e.d.; groep c.: warenhuizen,
winkels, hotels, pensions (ook kamerver
huurders), restaurants, café's, particuliere
kantoren, lesruimten in particuliere hui
zen; groep d: gebouwen voor publieke
vermakelijkheden, vereenigings- of ver
gaderingslokalen, niet behoorende tot de
de groepen a, b en c; groep e: klein-
industrie met een jaarverbruik van vaste
brandstoffen van minder dan 240 ton en
niet behoorende tot de groepen a, b, c
en d.
Verder wordt medegedeeld, dat de
plaatselijke distributiediensten op nader
bekend te maken wijze en tijdstip de
verbruikers behoorende tot de groepen
a, b, c en d in het bezit zullen stellen
van formulieren „voorraadopgaven vaste
brandstoffen", waarop de verbruikers de
per 29 September 1940 aanwezige voor
raad vaste brandstoffen (gesplitst naar
soorten, inclusief turf) en huishoudbrand-
olie, moeten worden ingevuld. Onder
huisbrandolie wordt in dit verband ver
staan huisbrandolie, dunne en dikke
stookolie, voor zoover bestemd voor ver
warmingsdoeleinden.
Deze voorraadopgaven moeten door de
betreffende verbruikers op de distributie
diensten plaatselijk bekend te maken da
ta, gedurende- de periode van 30 Sept.
tot en met 8 October 1940 bij deze
diensten worden ingeleverd ter verkrij
ging van de voor de brandstoffendistri-
butie benoodigde bescheiden.
De aandacht wordt er nog op ge
vestigd, dat zoogenaamde „vrije ko
len" niet bestaan, zoodat alle vaste
brandstoffen, onder welke beschrij
ving deze ook zijn of worden aan
geboden, onder het afleverlngsver-
bod en onder de verplichte voor-
raadopgave vallen.
Voorts zij vermeld, dat op de door de
verbruikers gedane voorraad-op gaven
controle zal worden uitgeoefend.
Aan bepaalde verbruikers, behoorende
tot de groepen b, c, d en e zullen door
een door het Rijkskolenbureau aan té wij
zen instantie tegen betaling van f 1 plus
eventueele portokosten, zoogenaamde
identiteitskaarten worden uitgereikt, wel
ke door de houders bij het in ontvangst
nemen van de distributiebescheiden bij
de plaatselijke distributiediensten voor
identificatie en ter waarmerking moeten
worden overlegd.
VERGADEREN GEOORLOOFD
ouder bepaalde voorwaarden
Optochten, openluchtbijeen-
komiten en openbare vergade
ringen blijven echter verboden
In ©en cireu>llaire aan de burgemeesters
deelt de Secretaris-Generaal, waarnemend
ho(0(fd van het Departement van Bilmnenr
landsche Zaken mede, dat wederom toe
laatbaar zSjtn vergaderingen, int besloten
gebouwen, (waartoe slechts daartoe schrif
telijk uitgenqadigde leden der betrokken
viereeniging iOf partiji toiegang hebben.
Door den gevoegdm procureur-gene
raal!, fungeerend directeur van politie mag
dispensatie van de bepalingen, dat de
deelnemers aan vergaderingen-I, uitgaan-
de van staatkundige vereenigilragen of van
plaatselijke afdeelingen daarvan, of waar
staatkundige onderwerpen besproken wor
den, schriftelijk moeten worden uitge-
noioidigd en dat de uitnoodigipg pp naam
tnoet zlijh. gesteld, voorshands niet wor
den verleend.
In het bljtzander behoort geen b'ezWaar
'gemaakt te worden tegen vergaderingen
van leden van vereehigingen van zuiver
economischen of ©ommercieelien aard
voor zoover deze niet ingevolge de ver-
(ordening no. 24 vainj 21 Juni 1940 van
de Secretarissen-Generaal van Justitie era
van BinnenUandsche Zaken uit anderen
hoofde ongewemscht Zijfn te achtera.
Vertoloden Zijn en blüjvéni voorshands:
optochten in het openhaar, bijeenkomsten
in de open lucht, ien jopeplblare, voor het
publiek toegankelijke vergaderingen, in
toesloten lokalen.
Egypte In het brandpunt van den
Kolonialen oorlog in Afrika
Waarom Napoleons aanvalsplan
tegen Engeland faalde
Onderzoek naar den toestand
der kleine landbouwbedrijven
De vleeschkaart wordt heden,
23 Sept., in gebruik genomen
Bommen op Vlissingen veroor
zaakten den dood van 4 menschen
Verkoop en aflevering brand
stoffen deze week verboden
DE VERDUISTERING
In het belang van de naleving van de
bepalingen ten aanzien van de verduis-
tering. J j*j
Zonsondergang 23 Sept. 19 nur 45 min.
Zonsopgang 24 Sept. 7 uur 30 min.
Maan op: Maan onder:
24 Sept. 22,24 13,22
Laatste Kwartier 18,07
Hoog- en Laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
24 Sept. 6,51 19,10 0,25 12,50
B fl de vroeger geldende tydsoanwyzing
dient 1,40 uur te worden bijgevoegd.
Volgens gelijkluidende berichten uit:
Londen is de ontruiming van de Engel
sche hoofdstad in vollen gang. Met alle
middelen poogt de regeering tenminste
een zekere orde te brengen in de stel-
sellooze vlucht der bevolking. Voor
zoover dat mogelijk was zijn extra-trei
nen ingelegd, om het verkeer op de
wegen te ontlasten, daar deze bijwijlen
vol vluchtelingen zijn. Alle pogingen om
de bevolking van Londen te bewegen
tot blijven, zijn op niets uitgeloopen.
NAPOLEON'S AANVALSPLAN
OP ENGELAND FAALDE
i Het is niet de eerste maal', dat ©én
inval' in Ehgelairad wordt loverlwfogen.
Niemand minder dan Napoleon had
dit plan ©ok reeds opgevat, doch hij
moest het (Laten varen, jofmdat hijl
igeen luchtvloot toezat.
Het is toékend, dat reeds Bonapart© &en
(Landing in Bnigeland overwoog; doch tot
lOpi heden wist men niet precies, hoe hijl
zich de uitvoering van dit plan gedacht
had- Het voornemen, een inval te doen
in Engeland, dateert reeds vatra 1802,
Voor de uitvoering achtte men, volgens]
den Franschem generaal' Duval, een let
germacht noodig van 150.000 anan, 400
stukken geschut en 10.000 paarden. Het
ministerie van Marine, dat destijlds oirader
leiding stond van Admiraal Decrais
zou het hoofdorgaan bijl deze onderne
ming. vormen. Bonaparte had echter
slechts een beperkt vertrouwen in De
crais. niet omdat het dezen aan de)ra noo-
digen moed ontfb!rak, doch omdat hij! meer
critischen geest toezat, dan vermetelheid
Daarom maakte Napoleon voor ziijln tot
in de kleinste details afdalende studies
gebruik van de diensten vaira twee zeer
bekwame ingenieurs, Forfait en Sangin,
die een oplossing moesten trachten; te
vinden voor alle moeilijkheden e|ra die
direct onder hem stonden.
Het ging er niet alleen om, ©efra groote
'menigte innenschen, paardejra ©n (oorlogs
materiaal over het Kanaal en de
Noordzee te blrengen, doch ook, om dit
op zoodanig© wijze te bewerkstelligen dat
de Fransche strijdkrachten op elk gewild
oogenblik in staat waren hafradelend op
te treden en den tegejrastand van den
vijland te breken, dien men zou ontmoeten
zoowel bijl den overtocht als biji de lan
ding.
Met het oog hierop' moest de transsplort
vloot zoowel in haar geheele inrichting
■a'lis in haar formatie het karakter dragen
van een steeds opi het leveren vaira een
sliag voorbereide formatie. De trans-
i portschepen voor de legermacht
moesten platboomd zijnhun diepgang zou
in onbeladen toiestalrad niet meer dan een
meter moeten bedragen, en ilra beladen
toestand niet meer dan anderbajlyen meter
Deze 1500 schepen moesten zoodanig
worden „ingevaren", dat zij! te zame.n'
konden manaeuvreeröra, om het hoofd te
beiden aan een eskader, wajraraeer meiï
dit tijdens dm overtocht ontmoette
de landing uit te voeren aalra de kust, die
toen moest bereiken als de vloed zijn
hooigste punt had toereikt. Alle lan
ding s ma g el ij k s h ed n waren zorg
vuldig nagegaan. Ervaren zeeliedera wer*
den over dit punt geraadpleegd ©n drie
van de ontvangelra raadgevingen werden
meer in het bijzonder overwogen. Mora
wilide tijdens het gunstigst© jaargetij! twee
of drie geschikte dagen kiezen, ,of ge-
toruik maken van de onmiddellijke ;op de
dag- en nachtevening volgende kalm©
zee, of de onderneming uitvoeren! in den
loop van den winter, op eelra der vaak
voorkomende mistige dagen met kalme
zee. Men voelde nog het meeste voor de
laatste methode.
Op de slagvlooit Zou nog een tweede
vlooit volgen met de voor een groot leger
noodzakelijke voorraden levensmiddelen,
ammunitie, paarden en oorlogsmateriaal
Deze vloot zou moeten toestaan uit een
duizental schepen, toestaande uit v i s -
schersviaartuigen en andere kleine
schepen van acht tot twintig tojra. Om de
slag- en transportschepen vlug era zonder
dat het opviel te kunnen bouwen, wer
den aan talrijke crivierenwerven opge
richt,,, die niet hooger waren dan voor
den geringen diepgang der schepen noo
dig was. De actie zou (worden uitgevoerd
met de vijftien honderd, tegelijkertijd ge.
bouwde schepen in de havens va|ra het
Kanaal.
Alles was reeds Zoo ver gevorderd, dat
in de jaren 1803 en 1804 de troepen in
de legerplaatsen en de schepen iira de
voor de inlading blestemde havens wer-
den samengetrokken. Ilra 1805 evenwel
zag Napoleon af van het plan, daar het
hem niet mocht gelukken, de Britsch©
zeestrijdkrachten uit het Kanaal te ver
drijven. Het ontbrak Napoleon namelijk
aan een 'luchtvloot! ,_j