NIEUWSBODE MAANDAG 16 SEPTEMBER 1940 De Kern ABONNEMENT Prijs f 1.50 p. kwartaal, bulten Zierikzee fl.80. Voor het buitenland f 10.00 p. jaar. Afzonderlijke nummers 6 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave N,V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 .Tel, 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: IW. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14442 ADVERTENTIES Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 oent. BIJ contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesje»" 60 cent. Inzending tot morgens 10 uur LONDEN BLIJFT HET DOELWIT der Duitsche bommenwerpers Het Kanaal tot een groot vliegveld geworden De voortdurende aanvallen op de mili taire doelen van het Engelsche eiland veroorzaken een zoo sterk vliegverkeer, dat men zich boven het Kanaal bijna als op een groot verkeersvliegveld waant. Onafgebroken ronken machines van alle types afzonderlijk en in de meest uiteen- loopende formaties heen een weer. De bestuurders zijn bij deze ontmoetingen reeds een nieuwe gebarentaal' overeengekomen, waardoor zij 'hun ka meraden hun successen te kennen geven. Voor de jagers geldt op den terugtocht de ongeschreven wet het aantal neerge schoten vliegtuigen terstond aan de huis haven kenbaar te maken door evenzoo- vele loopings. De bommenwerpers schie ten evenzoovele lichtkogèls af, als zij groote militaire doelen krachtdadig ge bombardeerd hebben. Men krijgt hier den indruk, dat Engeland geen eiland meer is; het is nog slechts het doel van dagelijksche uitstapjes voor het Duitsche luchtwapen, welke geen nog zoo hoog geprezen Engelsche afweer- maatregelen kunnen verhinderen. Londen is thans in een stadium ge komen, waarin het moet kiezen tus- schen het lot van Warschau en dat van Parijs. Dit is de meening, die in welin gelichte Duitsche kringen tot uiting ge bracht wordt. Dezelfde kringen kenmer ken de Engelsche poging om de hoofd stad hals over kop te ontruimen als een hopelooze onderneming. Naar Duit sche opvatting zou het juist zijn geweest wanneer met de ontruiming van Londen voor het begin van de Duit sche aanvallen begonnen was. Thans is het naar men meent, te laat. De millii oenen, die thans trachten met hun have en goed uit de gevaarlijke zone te ge raken, komen daardoor juist midden in levensgevaar, want de omstreken van Londen zijn geen open bouwgrond, maar een verward dooreengebouwd industrie gebied. Juist dit industrie-gebied vormt door zijn militaire beteekenis het voor naamste doel der aanvallen van het Duitsche luchtwapen. Tijdens de aanvallen, die het Duitsche luchtwapen Zondag .op de Britsche hoofdstad heeft ondernomen, ontwikkel den zich taaie en talrijke luchtgevech ten, daar de Engelschen blijkbaar al kun jagers boven Londen hadden geconcen treerd, die zij konden vrij maken voor het afweren van de Duitsche bommenwer pers. Dit feit wordt hierdoor bevestigd dat de Duitschers bij hun aanvallen op1 Liverpool bijna geen afweer van jagers hebben ontmoet. Ondanks deze ongewone en, naar van goed ingelichte zijde toe gegeven verrassende concentratie van Britsche jagers, is het de "Duitsche ge vechtsvliegtuigen opnieuw gelukt in vier zware aanvallen dood en verderf boven Londen te zaaien. Naast elkaar woedende branden in de Londensche dokken, waar in vooral de Albert en Indiandokken zijn getroffen, groote felle branden in Wool wich, vernielde waterleidingbedrijven, als mede een electrische contrale en een pompstation, die door voltreffers werden getroffen, bewijzen dat de Duitsche bom menwerpers him taak hebben vervuld. Terwijl de gevechtsvliegtuigen hun bom- menlast uitwierpen, moesten de ter be scherming meegevlogen jachttoestellen een zwaarderen strijd leveren dan ge woonlijk. Ook het weer was ten gunste van de Engelschen. Desondanks werden 71 Engelsche toestellen neergeschoten, ter wijl 34 Duitsche vliegtuigen niet zijn te ruggekeerd. Van Duitsche zijde namen in achtereenvolgende formaties in totaal 179 vliegtuigen deel. DE OPPERBEVELHEBBER VAN DE BRITSCHE VLOOT Marine-officitr on hoveling Wie voert het feitelijke commando De opperbevelhebber van de Engelsche Home Fleet is, nadat hij in 1937 in den adelstand is verheven, Sir Dudley North, die gelijdelijk in zijn maritieme loopbaan is opgeklommen. In den wereldoorlog was hij eerste officier aan boord van den slagkruiser „New Zealand", die aan den strijd voor het Skagerak deelnam. In 1930 bad hij het gebracht tot chef van den staf der Engelsche Admiraliteit; in 1932 werd hij benoemd tot chef van den staf van de Home Fleet, Naast zijn bekwaamheid aan boord, had Sir Dudley ook blijken gegeven van Gaan inneming van sleutelposities SIR DUDLEY NORTH, de opperbevelhebber van de Britsche vloot in de Engelsche wateren. hoiofschen aanleg. In 1919 had hij den toenmaligen Prins van Wales vergezeld op zijn reizen naar Australië. Zuid- Amerika, Afrika, Indië en Japan. In 1922 begeleidde hij, als persoonlijk adjudant, den Hertog van Connaught op een reis naar Indië. In 1932 nam hij, naast zijn eigen ambt, ook de functie waar van persoonlijk adjudant des konings. Wat evenwel nog opmerkelijker is tusschen 1934 en 1939 was hij comman dant van het Koninklijke jacht „Victoria and Albert" en in deze hoedanigheid verantwoordelijk voor al de reizen, die het koninklijke paar ondernam, o.a. voor de groote reis, die de Koning en de Koningin in 1939 naar Amerika hebben gemaakt. Sir Dudley kan dus ongetwijfeld op hoofsche manieren bogen. Dit kan na tuurlijk zeer goed samengaan met zijn kwaliteiten als zeeman; maar toch doet het onwillekeurig de vraag rijzen in hoe verre de eerste eigenschappen den door slag hebben gegeven bij zijn benoeming tot chef van de Home Fleet. Zou de oorzaak moeten worden gezocht in de omstandigheid, dat Churchill op deze plaats gaarne een plooibaren man be noemd zag? De mogelijkheid schijnt niet uitgesloten, dat de minister-president ook in dezen oorlog de feitelijke leiding van de vloot in handen wil hebben. Nu moet worden afgewacht, welke houding Sir Dudley te genover dergelijke aspiraties, indien zij werkelijk bestaan, zal aannemen. Zal hij bereid zijn, naar Churchill's pijpen te dansen, of zal hij zijn onafhankelijkheid weten te bewaren en de eerste viool willen spelen? Dit zal er geheel van af hangen, of bij Sir Dudley de zeeman of de hoveling op den voorgrond zal treden. Wanneer het op slag leveren aankomt, zal hij de operaties zelf moeten leiden en zich niet laten leiden. Tot dusverre heeft hij zich niet Toemrijk kunnen .onder scheiden. GEEN OVERHEERSCHING VAN DUITSCH KAPITAAL De ontwikkeling van den aoribg heeft tot gevolg gehad, dat Groot-Brittanmië als afinemiei en alls leverancier van het vasteland vain Europa verdwenen is en men laat er te Berlijn geen twijfel over staan, dat Engeland na een eventueele Duitsche overwinning zijln betrekkingen (miet de landen van Europa sllechts in beperkte mate zal kunnen herstellen. Het Britsche kapitaal heeft zich in talrijke Europeesche landen, in het bijlzonder t©n Noorden, ten Zuid-oosten en tejni Wes ten van het Duitsche Rijk machtsposi ties verschaft, die ook in dezen oorlog weer Zijln aangewend om Duitschland het betrekken van belangrijke producten, 1®. vensmiddelen em gTondstoffejni te bemoei lijken. De Duitsche politiek, die zich ten doeili heeft gesteld den Britsehen invloed op het vasteland van Europa te breken, zaJi deze kapitaalbeieggimgen zeker niet in den ouden .omvang en imi den vroegeren vroegereu voirm kunnen laten bestaan. Het misbruik dat de Westelijke mogend heden van hun machtsposities in het Donau-gehied gemaakt hebben, heeft de landen in dit gebied er toe gebracht maatregelen tot bescherming van de na tionale economie te nemen Oa de be voegdheden van de kapitaalbezitters in te perken. Nimmer is de deelneming van de Westelijke mogendheden aan de eco nomie van de nog weinig Ontwikkelde landen een echte, vooruitziende hulp bij den natiofnalen lopbouw geweest. In Nederland en België is den laat- sten tijid de bezorgdheid tot uitdrukking gekomen, dat Duitschland de rod' van Frankrijk en Engeland zou overnemen, en door kapitalen in eerstgenoemd© tem den te beleggen, sleutel-posities zou gaan innemen, waardoor aan deze landen zelf de beschikking over belangrijke deeiien van hun economie zou worden oinitniomen. Naar aanleiding van deze vrees wordt te Berlijln verklaard, dat het met de Duit sche politiek in strijk! is, zich thans van dezelfde middelen te bedienen die Zij vroeger in de kapitaalkrachtige Westet- lijke mogendheden veroordeeld heeft. Dat beteekent natuurlijk niet, dat de voort schrijdende economische samenwerking van de staten van het vasteland haar invloed niet iop den finamicieelien grond slag van belangrijke ondernemingen zou doen gelden. Het zou echter tegen den geest van deze samenwerking indruischen, ijndien de kapitaai-deellnanie eenzijdig bleef. Duitschland zal ongetwijfeld de moge deelname vain buitenlandsch kapitaal aan Duitsche ondernemingen, waaneer daar geen heerschzuchtige bedoelingen mee gepaard gingen, geen moeilijkheden ia den wieg gelegd en er is geen reden om aan te nemen, dat Duitschland ila dit .opzicht in de toekomst een andere hou ding zal aannemen. Vapu dein amderen kant zal Duitschiand's deelname aan de economie van andere landeta uitgebouwd moeten worden, opdat een zeker over wicht wordt verkregen. Geen misbruik van invloed Men mag immers niet vergeten, dat Duitschland op dit gebied iets in te ha len heeft, waarvan het twintig jaar lang verstoken is gebleven. Het verdrag van Versailles beroofde Duitschland geheel van zijtn aandeel in de voormalige vij andelijke 'Landen. Van zijln aandeel in de economie der neutrale landen giing als indirect gevolg van het Verdrag van Versailles veel verloren, daar Duitsch land zich gedwongen zag tot dekking van Zijln dringendste behoeften aan voe dingsmiddelen en grondstoffen deviezen te verwerven. Duitschland zalo ingetwijlfield de moge lijkheid aanvatten om zijn economisch aandeel in buitenlandsche ondernemingen j op de hoogte te brengen, welke met de politieke en economische beteekenis van Duitschland overeenkomt. De hier endaar opgedoken bewering, als zou Duitschland j in de toekomst Zijln invloed >op dit ge- bied willen misbruiken iom groote buil- tenlamdsche werken stop te zetten 'en de daardoor vriji komende belangen op j Duitsche ondernemingen tover te birejngön, is volkomen onjuist. Volgens een bericht uit New York is het plan voor den aanleg van een nieu wen waterweg tusschen Atlantischen Oceaan en Stille Zuidzee evenwijding aan het Panamakanaal nu opgesteld. Daarmee j zou 277 millioen dollar gemoeid zijn, in i zes jaar zou het opgeleverd kunnen wor den. De voorbereidende werkzaamheden' hebben al een begin genomen. De slui zen moeten zoo worden ingericht, dat ze aan luchtbombardementen weerstand kunnen bieden. MICHAEL, die voor de tweede maal Koning van Rumenië werd. SIGRID UNDSET, de bekende Noorsche schrijfster en be- zitster van den Nobelprys voor letter kunde, treft voorbereidingen voor een touwde door de Vereenigde Staten SAMENVOEGING VAN GEMEENTEN kan besparing tot gevolg hebben In een door de afdeelingen Zeeland van de Vereeniging van Nederlandsche ge meenten en van den Nederlandschen bond van gemeenteambtenaren uitge bracht rapport is o.a. de samenvoeging van de gemeenten van Noord-Beve- land nader bekeken. Er wordt aan her innerd, dat de tegenstand grootendeels gebaseerd was op gevoelsoverwegingen. Aangevoerd werd b.v. eertijds het argu ment, dat de vier gemeenten, tengevol ge van de omstandigheden, dat hun be bouwde kommen betrekkelijk ver van el kaar verwijderd liggen, en geen van hen ten opzichte der andere centraal gele gen is, elk voor zich een zoodanig af gesloten geheel vormen, dat hun ver eeniging nooit zou leiden tot het ont slaan van een werkelijke eenheid. Dit bezwaar wordt overdreven geacht. Kortgene ligt 6.3 km. verwijderd van Wissekerke, 6 km. van Colijnsplaat en ongeveer 5 km. van Kats. Temeer daar de verbindingswegen over het algemeen goed zijn, kunnen deze afstanden geen onoverkomelijk bezwaar vormen. Dat een centraal liggende gemeente ont breekt, wordt ten deele onjuist geacht, want als zoodanig kan Kortgene gelden. Deze gemeente toch ligt aan het voor naamste veer (eerlang aan de vaste brug) van Noord-Beveland en is als het ware de ader, waardoor bijna alle ver keer uit en naar het eiland vloeit. Te recht was het dan ook door Gedepu teerde Staten in hun project als zetel der nieuw te vormen gemeente Noord- Beveland aangewezen. In het onderhavige rapport wordteen belangrijke plaats ingeruimd aan de be rekening van de besparing, die de sa menvoeging der vier dorpen tengevolge zou hebben. De post jaarwedden van burgemeesters, secretarissen en ontvan gers zou met 7657 gulden minder worden belast; in totaal zou 10.000 gulden per jaar, d.i. f 1,35 per inwoner worden be zuinigd. Na te hebben geconcludeerd, dat door inkrimping van het aantal gemeenten ook niet gering te achten besparingen en vereenvoudigingen in de diensten van het Rijk en van de provincie te verwezen lijken zijn, besluit het rapport met de aanwijzing, dat het aantal gemeenten in Zeeland van 106 tot.... 27 terug gebracht kan worden. De herindeeling heeft vier gemeenten op Schouwe n-D u i- v e 1 a n d, één op St.-Philipsland, één op Tholen, één op Noord-Beveland, vijf op Walcheren, zes op Zuid-Beveland, vijf in Oostelijk en vier in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Het gemiddelde bevolkingscijfer, dat thans rond 2300 per gemeente bedraagt, zou dan per gemeente stijgen tot ruim 9000. Hoewel niet verwacht kan worden, dat in de naaste toekomst de overheid de herindeeling van Zeeland zoo radicaal ter hand zal nemen als de rapporteurs wen- schen, lijkt het niet onwaarschijnlijk, dat de samenvoeging van Kruiningen en Scho- re gevolgd zal worden door andere, alles zins te motiveeren samenvoegingen. VERSCHILLENDE BERICHTEN Bliksem veroorzaakt brand Zaterdagnacht is te Sexbierum de ka pitale boerderij bewoond door M. Nam- mensma, door deft bliksem getroffen. De Londen blijft het doelwit der Duitsche bommenwerpers Geen overheersching van Duitsch kapitaal te verwachten Met ingang van heden wordt vleesch alleen op bonnen verstrekt Samenvoeging van Zeeuwsche gem. kan besparing opleveren Slachtverbod voor rundvee naast varkens heden van kracht DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis tering. Zonsondergang 16 8ept, 19 uur 52 min. Zonsopgang 17 Sept. 7 uur 19 min. LICHT OP1 Het is gebleken, dat enkele automloi- Ibllisten en wielrijders meenen, dat de vroegere bepalingen, betreffende het „licht op" nog steeds gelden. Dat is ech ter niet juist. Thans moeten auto's en fietsers dadelijk na zonsondergang voor zien zijln van de voorgeschreven lichten/ en niet. zooals vroeger, een half uur na zonsondergang. De lichteri mogen ge doofd worden op, het tijdstip van opkomst. Maan op: 17 Sept. 18,26 Maan onder: 6,23 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 17 Sept. 3,21 15,28 8,35 21,00 Bp de vroeger geldende tydsaanwyzing dient 1,40 uur te worden bijgevoegd. schuur met een grooten voorraad hooi en granen ging in de vlammen op, Ook een deel van het woonhuis werd ver woest. Het vee werd gered. Dienzelfden nacht werd de boerderij van den veehouder IJ. Postma aan het Zuidereind te Tiet jerk door den bliksem getroffen. Dadelijk stond het woonhuis in lichte laaie, waarbij de inboedel, 7 koeien, een paard en klein vee in de vlammen omkwamen. De bewoners kon den zich tijdig redden. Verzekering dekt gedeeltelijk de schade. De distributie van Zeep Het waarnemend hoofd van het depar tement van handel, nijverheid en scheep vaart, deelt mede, dat de geldigheids duur van de aan de detaillisten, gros siers en instellingen verstrekte toewij zingen ter verkrijging van zeep welke geldig zijn verklaard tot een bepaalden dag voor 1 October a.s. wordt ver lengd tot en met 31 October a.s. De aandacht wordt er op gevestigd, dat het bovenstaande niet van toepas sing is op de toewijzingen ter verkrij ging van scheerzeep. Terug uit de Oostmark Naar men van Duitsche zijde mede deelt, kunnen thans geen brieven of an dere postzendingen meer in ontvangst worden genomen ifoor de kinderen die thans in de Oostmark vertoeven. De thans reeds verzonden poststukken zullen nog besteld worden. Deze stopzetting houdt verband met de voorbereiding van den terugkeei' der kinderen. Zondag is de trein met kinderen uit Linz naar Neder land vertrokken. De rest zal regelmatig volgen, zoodat men verwacht, dat voor 30 September alle kinderen weer bij de ouders terug zullen zijn. Vandalisme te Zandvoort In den nacht van Woensdag op Don derdag hebben tot dusverre onbekende mannen het voor huize Sterre der Zee in Zandvoort staande Heilig Hartbeeld moedwillig beschadigd, door het de han den af te slaan. Men vond ze onder het beeld in het gras. De vandalen hebben bovendien in de onmiddellijke nabijheid de bloempotten ondersteboven gegooid en de hekken be schadigd. Van een en ander is aangifte bij de politie gedaan.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1