NIEUWSBODE DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1940 BEKENDMAKING. De Kern ABONNEMENT Priji f 1.50 p. kwartaal, bulten Zierikzee fl.80. Voor het buitenland 110.00 p. Jaar. Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.A. J. de Looze - Uitg.-Red.M. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14439 ADVERTENTIES Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 cent, Bi) contract speciale prijzen. Grootte dec lette?» naar plaatsruimte. „Succesje»" 60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur DUITSCHLAND'S OORLOGSVERKLARING aan de regeering van Churchill „Op dit oogenblik voel ik mij voor mijn geweten verplicht nog eens een beroep te doen op het verstand, ook in Engeland. Ik geloof dit te kunnen doen, omdat ik niet als overwonnene om iets verzoek, maar omdat ik als overwinnaar alleen voor het verstand spreek. Ik zie geen reden, die tot de voortzetting van dezen strijd zou kunnen noodzaken De heer Churchill kan zich nu van deze mijn verklaring wel weer afmaken met uit te roepen, dait dit slechts de uiting is van mijn vrees en twijfel aan de eind-overwinning, maar ik heb dan in ieder geval mijn geweten ontlast ten aanzien van de dingen die komen gaan". Nog geen volle acht weken zijn ver- loopen, sinds de Führer in den Rijks dag dit laatste beroep op het gezonde verstand van het Engelsche volk gedaan heeft. Nog kreeg dit volk tijd tot in keer te komen en de harde lessen ter harte te nemen welke tot dusver uit de geschiedenis van den Engelschen oorlog voortsproten. Maar weer hebben de Engelschen en thans definitief ver zaakt. Zij hebben niet den moed en de zelf- critiek gehad het dreigende noodlot nuch ter onder het oog te zien en daaruit de eenig mogelijke gevolgtrekking te maken, zijn z.g. regeering te verjagen en om een sehappelijken vrede te ver zoeken. Hitler's rede van Woensdag avond 4 September was zijn eerste toe spraak sinds den dag van de overneming der macht, 71/2 3aar geleden, welke En geland niet meer de hand tot verzoe ning bood. Wat vroeger als waarschuwing en aan maning gold, werd toen als onveran derlijk besluit verkondigd: Engeland zal ineenstorten! De geschiedschrijvers zullen eens con- stateeren, dat de Führer met deze woor den de eigenlijke oorlogsverklaring aan Groot-Brittannië heeft uitgesproken, de Duitsche oorlogsverklaring, nadat het plu tocratische Engeland sinds 3 September 1939 door den tekst van zijn nota's en de redevoeringen van zijn regeerders Duitschland oorlogsverklaringen aan den loopenden band in het gelaat heeft ge slingerd. Later pas zullen wij tijd vin den om de oorzaken na te gaan, die het Engelsche volk met zoo groote blind heid geslagen hebben. Aldus de „Völ- kischer Beobachter". Churchill's jongste radio-rede De dreigende inval in Engeland Voortdurende luchtactie De Britsche minister-president Churchill heeft, naar het D.N.B. meldt, gisteravond een radiorede gehouden, waarin hij ver klaarde: „Elk oogenblik van gunstig weer, duiken boven het Britsche eiland heele golven van Duitsche bommenwerpers on der bescherming van jagers op. Menig maal zijn het drie- tot vierhonderd Duit sche machines in één keer. Zij komen in het bijzonder van den kant van het graafschap Kent. Wij hebben hier te doen met pogingen van de Duitschers, de lucht- heerschappij over Engeland overdag te winnen". Dit is natuurlijk een beslissende factor voor het geheele verloop van den oor log. Tot dusver zijn deze pogingen, zoo zeide Churchill, niet gelukt. Engeland kan zich zelfs veel sterker voelen dan des tijds in Juli bij het begin van den strijd in de lucht, want door de voortdurende actie wordt van de Duitsche gevechts vliegers veel gevergd en zullen, als dit nog talrijke weken zoo doorgaat, uitge put raken. Dit verschaft Engeland een zee groot voordeel. Vervolgens wees Churchill op het drei gende gevaar van een Duitschen inval, dien hij „een zeer doldrieste onderne ming" noemde. De Duitsche voorberei dingen strekten zich langs de Europee- sche kust tot Brest uit. Niemand weet weliswaar, of de Duitschers ook maar zullen trachten te komen, doch niemand mag zijn oogen sluiten voor het feit, dat met alle Duitsche zorgvuldigheid een krachtige inval voorbereid wordt en dat hij elk oogenblik tegen Engeland kan be ginnen. Churchill spoorde vervolgens de be volking aan haar plicht te doen. Ter geruststelling verklaarde hij, dat de En gelsche vloot sterk was, hoewel de En gelsche luchtmacht numeriek in de min derheid was. Hij herhaalde, wat hij reeds jn vroegere redevoeringen over de pa- 1 raatheid van de Britsche landstrijdkrach- ten had gezegd en wees er opnieuw j op, dat geen civiele overwegingen zullen gelden. MM i Hij verklaarde hier woordelijk: „Iedere duimbreed gronds in elk dorp en in elke straat zal den vijand duur verkocht worden". De leden van de vrijwillige burgerwachten voor de plaatselijke ver dediging waren volgens de opvatting van Churchill evenzeer soldaten als de manschappen van het staande legerv. j De bombardementen op Londen, zoo vervolgde Churchill, zijn een deel van het Duitsche invalsplan. Churchill stelde de Duitsche luchtaanvallen op militaire doelen in Londen zoo voor, alsof de Duitsche vliegers „gruwelijk op goed ge luk" hun bommen uitwerpen. Na laste ring van Adolf Hitler en lof aan het adres van de Vereenigde Staten besloot Churchill zijn rede met de Engelschen nogmaals tot eenheid aan te sporen. VAN HET WATER NAAR DE LUCHT. In Duitschland pleegt men te zeggen, dat alleen een uitstekend zeeman ook een goed vlieger worden kan. Daarom krijgen de toekomstige vliegtuigbestuur- ders een grondige opleiding in de begin selen van de zeevaart. Zij moeten in alle houdingen 'n boot kunnen besturen. P.I.B. ZWARTE ZEE EN OOSTZEE 1 rechtstreeks verbonden 1 De eerste tankschepen van de Zwarte Zee via den ver naar het Oosten loo- penden Dnjepr en de Pripet zijn naar Brest-Lifowsk vertrokken, waar zij hun lading petroleum zullen overladen op Duitsche spoorwagens. Voorts heeft Rus- land nog een aantal schepen besteld in Boedapest, die evenals de groote stoombooten in den benedenloop van den Danau gebezigd kunnen worden zoo wel voor de vaart op de Zwarte Zee, waar het hevig kan stormen, als op de groote Russische rivieren. Reeds onmid dellijk nadat de Russen een deel van Polen dn bezit hadden genomen, gin gen zij aan het werk om het door de Polen sterk verwaarloosde net van ka nalen, dat zich aansloot aan de Pripet, te verbeteren. Voor een deel is deze arbeid thans voltooid, met het gevolg dat het goederenverkeer tusschen Rus land en Duitschland een aanmerkelijke vereenvoudiging heeft ondergaan, zoo als thans blijkt uit de bespoediging van het transport van petroleum. De ver binding met het Zuiden van Rusland, de Krom en Transkaukasië is veel gemak kelijker geworden. De verbetering der kanalen heeft te vens tot gevolg, dat de Weiehsel en de Boeg een groote rol zullen gaan spelen dn het groote scheepvaartver- keer. Tot dusverre was men genood zaakt om de voor Duitschland bestemde Russische goederen per as te vervoeren, hetgeen duur en tijdroovend was. Brest- Litowsk ligt aan de Boeg, een belang rijke zijrivier van de Weiehsel. Deze laatste rivier is door de Polen sterk verwaarloosd. Zij was hoogstens bevaar baar voor houtvlotten; slechts op enkele gedeelten kon er gebruik van worden gemaakt door stoombooten met geringen diepgang. Technisch is de Weiehsel moei lijk te verbeteren, omdat deze rivier steeds neiging vertoont om te verzan den; doch thans ds de mogelijkheid ge opend, om een eeuwenouden droom te verwezenlijken: het tot stand brengen 1 van een directe verbinding tusschen de Oostzee en de Zwarte Zee, een levens belang zoowel voor Duitschland als voor Rusland. De Burgemeester van Zierikzee maakt, ooder verwijzing naar de reeds gegeven voorschriften, bekend, dat het, zonder speciale machtiging, verboden is 1. Tusschen één uur voor zonsonder gang en een -half uur na zons opgang zioh te bevinden op het strandt de dijken (de havendijken inbegrepen), aan de zeekust, de zeearmen, de bermen en glooiingen van de dijken, zoowel binnen- als buitendijken 2. Tusschen 22 uur en 4 uur zich in het openbaar op te houden. Herhaling van deze bekendmakingen geschiedt, omdat gebleken is, dat zij niet ia voldoende mate worden nageleefd en het dringend noodzakelijk is, dat hier aan met de grootste nauwkeurigheid de hand wordt gehouden. De Burgemeester van Zierikzee waar schuwt een ieder, deze voorschriften ten volle na te leven, aangezien overtreders de eventaeele gevolgen van hun handel wijze ten volle over zich zullen zien komen. Zierikzee, 12 September 1940. De Burgemeester van Zierikzee, SCHÜÜRBEQUE BOEIJE. De inhoud van deze bekendmaking geldt ever zeer voor alie andere gemeenten op Schouwen en Duiveland. Duitsche weermachtsbericht Vergeldingsaanvallen op London Het hoofdkwartier van de Duitsche weermacht maakte gisteren bekend: De vijand heeft vannacht op verschei dene plaatsen in Noord-Frankrijk, België en Noord-Duitschland bommen geworpen, die echter slechts geringe schade aan richtten. Eenige vijandelijke vliegtuigen slaagden er in tot Berlijn door te drin gen en aldaar bommen uit te werpen. Op tal van plaatsen ontstonden branden in woon-1 en zakenwijken. In de binnen stad werden twee ziekenhuizen getrof fen. In de diplomatenwijk moesten eenige straten' wegens het dreigende gevaar voor instorting, tijdelijk ontruimd worden. Een bom viel op het gebouw van den Rijks dag, een andere op de Kunstacademie. Vijf burgers werden gedood, verscheide- nen gewond. Het krachtige ingrijpen van de veilig heids- en hulpdiensten, alsmede van den •eigen beschermingsdiénst der Berlijnsche bevolking, verhinderde dat de talrijke brandbommen grootere schade konden aanrichten. In de stad en de haiven van Londen bleven ook gisteren de installaties voor de oorlogvoering het belangrijkste doel van de Duitsche vergeldingsaanvallen. Er ontstonden talrijke nieuwe branden. Bo vendien werden nog andere belangrijke militaire doelen, vooral havenwerken, vliegvelden en fabrieken in het Zuid- Oosten van het Britsche eiland, met bommen bestookt. Ten Zuiden van de Hebriden bracht een gevechtsvliegtuig een tot een Britsch konvooi behoorend koopvaardijschip van 8000 bruto ton tot zinken. Bij de ge vechtshandelingen boven Engeland gin gen drie eigen vliegtuigen verloren. Luchtdoelartillerie en nachtjagers heb ben van de vliegtuigen, welke Berlijn aanvielen, elk een toestel neergehaald, terwül de marineartillerie aan de kust van het Kanaal bovendien vier vijande lijke machines omlaag geschoten heeft. Italiaansch weermachtsbericht Luchtaanvallen van belde zijden In weermachtsbericht no. 96 deelt het ïtaliaansche hoofdkwartier het volgende mede: ïtaliaansche vliegerafdeel in gen hebben verscheidene aanvallen ondernomen in de gebieden van Solium, Siddi-Barrani en Marsa-Matroe, waarbij! vrachtauto's en troepen werden gebombardeerd en be schoten. De daarbij veroorzaakte schade was zichtbaar van beteekenis. Twee vij andelijke jachtvliegtuigen werden in lucht gevechten door onze bommenwerpers neergeschoten, twee andere waarschijn lijk; twee eigen vliegtuigen zijn niet te ruggekeerd. De vijand heeft luchtaanvallen op Bar- dia, Tobroek en Derna gedaan. De scha de op nlel-militaire doelen is aanzien lijk. Totaal zijn er 13 dooden en 21 ge wonden te betreuren. Een vijandelijk vliegtuig werd neergeschoten en viel in ze©. Drie officieren vm een ander neer geschoten vliegtuig hetgeen geschied de tijdens de actie waarvan in het weer machtsbericht van gisteren melding is gemaakt werden gevangen genomenu In Oost-Afrika hebben Engelsche bom menwerpers Kassala met bommen be stookt, waarbij drie personen gewond werden. Een vijlandelijk vliegtuig werd door onze jagers neergeschoten. Van de bemanning waren twee man dood; de derde werd gevangen genomen. IEDER ZIJN EIGEN WITKIEL. Ieder die zijn koffer van of naar het station moet sleepen, zal met vreugde de nieuwe vinding begroeten, die kortgeleden in Duitschland in zwang is gekomen. In deze zware tijden waarin niet alle hulpmidde len ten dienste staan, zal deze een voudige kofferwagen zijn weg wel vin den. P.I.B. Maan op: 13 Sept. 16.51 Mean onder: 2,00 Churchill over de dreigende Dultzche inval in Engeland De wederopbouw van Rotterdam door stadsbouwmeester toegelicht De voedselpositie van ons land wordt niet ongunstig geacht Hoe dient de afscherming van onze rijwiellamp te zijn 7 Een groot aantal benzinepompen zal thans worden gesloten DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis tering. Zonsondergang 12 Sept. 20 uur 1 min. Zonsopgang 13 Sept. 7 uur 12 min. Hoog- en Laagwater te Zierikzee HoogwaterLaagwater 13 Sept. 0,20 12,48 6,14 18,41 B$ de vroeger geldende tydaaanwyzing dient 1,40 uur te worden bfjgevoegd. De Pan-Amerikan Airways maakt vol gen sde New York Herald Tribune be kend, dat haar vliegbooten op de route New YorkLissabon tijdens het komende slechte jaargetijde de Azorem zooveel' mogelijk zullen vermijden om het ongun stige vliegweer, alsmede d© gevaren van •de ankerplaatsen /aUdaar te ontgaan Daarbij' wil men d© Bermuda-eiiliainden meer als steunpunt nemen, die gedoemd worden als startpunt voor d© rechtstreek- sche vlucht naar Lissabon ©n in de toe komst blijkbaar regelmatig aangedaan zullen worden. DE WEDEROPBOUW VAN ROTTERDAM) Mededeelingen van den stadsbouwmeester Ir. W. G. Witteveen, de stadsbouw meester, heeft aan den vertegenwoordi- ger van de Deutsche Zeitung in den Niederlanden te Rotterdam een onder houd toegestaan, ten einde dezen in te lichten over het plan tot wederopbouw van de stad Rotterdam. Nadat de heer Witteveen het zou te ver voeren het interview op den voet te volgen verteld had van zijn pogin gen tot saneering van de binnenstad, constateerde hij, dat de oude binnenstad haar wezen weer terug zal krijgen. Zulks echte 1* op een zoodanige wijze, dat de stad in haar nieuwen vorm aan alle moderne eischen, in het bijzonder die van het verkeer, voldoet. Da spoorwegan Bij het ontwerpen van het plan is het eerst het mes gezet in de ceintuurbaan, die in 1899 is aangelegd en die in het Westen, Noorden en Oosten de stad om spant. In de toekomst nu zal een geheel nieuwe spoorlijn tot stand komen, die aansluit op de lijn Gouda en van Nieu- werkerk af in Westelijke richting naar het D.P.-station loopt, dat centraalsta tion in den volsten zin des woords wordt. Door de nieuwe lijn wordt de afstand tusschen Gouda en het Centraal Station Rotterdam 5 km. korter. De Cein tuurbaan en het Maasstation kunnen daardoor verdwijnen. Het terrein van 't Ma&sstation wordt, zoo schrijft de inter viewer verder op gezag van den Rotter- damschen stadsbouwmeester, een ideale plaats voor een centraal ziekenhuis, voor eenige hotels en voor eenige villa's. Ir. Witteveen rekent, dat er vier jaren gemoeid zullen zijn met den aanleg van de spoorbaan, zoodat met de nieuwe be bouwing van het terrein, waarop nu nog het Mccsstation staat, geen haast is. De Maasboulevard Na een overzicht van de totstandkoming van het Rotterdam van tegenwoordig heeft de heer Witteveen den heer Gran- zow, den schrijver van het interview, zijn plannen uiteengezet omtrent denhoo- gen boulevard langs de Maas, die als walerkeering de plaats zal innemen van de Hoogstraat. Hieromtrent was het voor naamste indertijd reeds medegedeeld in een overzicht dat het A.N.P. van de plannen van den heer Witteveen heeft gepubliceerd. Over de oplossing van het vraagstuk der oeververbinding heeft ir. Witteveen, die nog eens een summier overzicht heeft gegeven van de plannen die er in den loop der laatste jaren zijn geweest en weer losgelaten, het vol gende gezegd: „Er is eerst nog gedacht aan het bouwen van een tweede brug, doch men is daarvan teruggekomen en heeft besloten de Willemsbrug en de spoorbrug omhoog te brengen en te ver- breeden". Uit het op dit punt niet ge heel duidelijke verhaal begrijpen we, dat het in de bedoeling ligt de brug over de Koningshaven alleen des morgens en des avonds te openen, zoodat het land- verkeer zoo weinig mogelijk hinder zal ondervinden. De binnenstad Aan de Noordzijde van de Willemsbrug voert over den (ontworpen) boulevard een afdalende weg direct naar het Beurs plein en hiermede begint dan de eigen lijke wederopbouw van de binnenstad. Het verkeer kan daardoor met vrije krui singen in rechte banen worden geleid. Tusschen de Nieuwe Haven en den Goudschesingel bestond vroeger een bijna niet tc ontwarren kluwen van smalle straten, die menigeen die haast had tot vertwijfeling hebben gebracht. Het plan voorziet nu in de totstandko ming van twee breede wegen, een van 50 meter, direct van het Beursplein naar den Goudschesingel en een 40 meter breed»; straat van het Beursplein naar het Oostplein, welk plein tezamen met het Hofplein, een nieuw plein aan de uitmon ding van den Oude Binnenweg en het Beursplein een soort steunpunt zal wor den in een grooten verkeersring, die gaat over Goudschesingel, Coolsingel en Blaak en die viermaal zooveel verkeer kan ver zwelgen als het stratenstelsel van thans. Als zoogenaamd verdeelpunt zal het Beursplein een gewichtige rol in het verkeer spelen, daar het op natuurlijke wijze het verkeer dwingt tot rechts hou den. Men verwacht dat in dit nieuwe stadsgedeelte nieuwe zaken, kantoren enz. zullen worden gebouwd. k

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1