STRIJD EN OVERWINNING LICHTBAKENS IN DE DUISTERNIS De toenemende ruilverkaveling Het verslag van de centrale cultuur technische commissie en de cultuurtech- nischen dienst over 1939, de ruilverka veling behandelende, wijst er op, dat de belangstelling voor de ruilverkave ling in den laatsten tijd, vooral na het inwerkingtreden van de nieuwe wet, zeer is toegenomen. Het aantal aanvragen, dat in 1936 slechts 7 bedroeg, steeg in 1937 tot 10, 1938 tot 20 en in 1939 tot niet minder dan 62. Het aantal blokken, dat sinds de invoering van de eerste ruil- verkavelingswet (1924) werd verkaveld, bedroeg tot einde 1939: 27, met een totale oppervlakte van 10.602 H.A., waar van 1724 in Drenthe; 3037 in Overijsel; 403 in Friesland; 166 in Groningen; 627 in Noord-Holland; 4317 in Noord-Brabant en 228 H.A. in Limburg. Zieke vluchtelingen in 't vaderland terug Maandagmiddag Zijln de twee ambulan ce-autobussen, die veertien dagen gele den onder medische leiding van dr. A. Overeem uit Den Haag naar het on- fbezette Frankrijk vertrokken olm zieke Nederlandsche vluchtelingen op te halen, te Breda aangekomen. In totaal werden medegebracht 46 zieke vluchtelingen, waarvan echter een deel in België woon achtig was en daar dus reeds aan het Belgische Roede Kruis was overgegeven. Uit Breda en directe omgeving bevon den zich in de bussen slechts vier zieken, terwijl de overigen uit verschillende dee- len van het land, als Rotterdam, Den Haag, Bergen, afkomstig waren. Te Breda werd ook achtergelaten een oude man uit Maastricht, die sterk aan ondervoeding leed en biovendicja verblijf had gehouden in een vluchtelingefnlkamp waar typhus heerschte. Deze man werd ter aansterking en ter observatie opge nomen in het Rochuspaviljoen voor be smettelijke ziekten te Breda. Het jongste patiëntje was een peuter van twee jaar, afkomstig uit Den Haag en die de lieveling was van den ge. heelen Rooide Kruisstaf. Het voornemen is om Donderdag of Vrijldag met de beide ambulancebussen opnieuw naar Fra|nlkrijk te vertrekken vooir het ophalen van zieke vluchtelingen in de omgeving va(ni Nice en Marseille. Uit da Nieuwsbode van vóór vijfentwintig jaar Van 9—15 September 1915. De te Oosterland herkozen raadsleden de Rijke en Struijk werden geïnstalleerd. De heer de Rijke werd tot wethouder herkozen. Tot hoofd der Chr. School te Axel werd benoemd de heer A. Coumou, ge boren te Z i e r i k z e e. De heer C. Schikker te Haam stede werd tot lid van den gemeente raad gekozen. Te Stavenisse werd de heer Ji. Gaakeer als zoodanig ge kozen. Tot Wethouder der gemeente St. Ann a land werd gekozen dr. D. Quak- kelaar; Tholen de heer M. Christiaamse Benoemd tot onderwijzeres, aan de Chr. School te Poortvliet mej. A. H. Visser te Papendrecht. Ds. van Maanen. te Burgh vertrok voor eenige weken als predikant op het hospitaalschip „De Hoop". De herkozen leden van de raad te Haamstede de heeren M. Bolle Lzn. en J. C. Vis werden geinstallleerd. Tot ambtenaar valn den burgelijken stand te Haamstede werd benoemd de heer J. A. van Zuijen. Gelijk een schoone bloem vol kleuren, maar zonder geur, zijn de schoone, maar vruchtelooze woorden van iemand, die niet daarnaar handelt. FEUILLETON Nadruk ROMAN VAN 38 verboden HANS HIRTHAMMER Broeder Vincent zou echter geen ge legenheid krijgen zich van de hem op gedragen taak te kwijten. Wamt Lerenz Burmester keerde niet meer in de Kraut- straat terug. Het was een bijlzoinder zware werkdag geweest en terwijl hij1 z'n asphal'tketel sjouwde, had Lorenz zich iin gedachten met allerlei dwaze dingen bezig gehou den. Er Zijln nu eenmaal zulke dageln. en uren van twtijfel en neerslachtigheid. Was dat, wat hijl hier deed, nu werkelijk de juiste weg? Of was het tenslotte toch een krankzinnige onderneming? Waren er voor menschen van Zij(n slag dair> geen andere mogelijkheden? Moest hij zich dan afjakkeren, terwijl duizenden Onderen, die veel minder presteerden, geen vinger uitstaken en er toch behoor lijk schenen te kunnefn. komen Zooals gezegd, hij, was nu eenmaail' in zoo'n gedeprimeerde stemming en mis schien zou hijl reeds een paar uren later Heropbouw van Rotterdam Puin uit de binnenitad bijna verwijderd Veel is er de laatste maanden geschre ven en gesproken over de energie waar mede de Rotterdammers den heropbouw van hun stad en hun zaken ter hand na men, maar bij woorden is het niet ge bleven en wie thans een wandeling door de Maasstad maakt, staat versteld over de resultaten, die, qpdanks zeer groote moeilijkheden, in zoo korten tijd reeds bereikt zijn. Men kan thans zeggen, dat het grootste deel van het puin uit Rotterdamsch bin nenstad verwijderd is. Op tal van pun ten is men tot keldernivöau genaderd en er ziin reeds heele wijken, waar nog slechts lange rijen fundamenten er aan herinneren, dat hier eenmaal straten wa ren. Wiide vergezichten zijn daardoor ontstaan en het zal niet lang meer du ren of het verwoeste deel van Rotter dam zal zich voordoen als een onafzien bare kale vlakte, waarop nog slechts hier en daar gespaard gebleven gebouwen staan. De talrijke zwartgeblakerde boom stammen, die van lanen en tuinen over gebleven zijn, leveren nu met hun kale takken nog een naargeestig gezicht op, maar binnenkort zullen vele honderden doode boomen worden omgehakt. Ook in het verwoeste deel van Kra lingen schiet het werk hard op; de puinauto's rijden hier van vroeg in den morgen tot laat in den middag in on afgebroken files om hun lading in den Kralingscher. Plas te storten. Op sommige uren kan men op de belangrijkste ver keerswegen in dit gebied eindelooze autocolonnes waarnemen en zoo intensief is het „puinverkeer", dat de puinwer- kers op tal van punten hun eigen „ver keersagenten", gekenmerkt door een band om de mouw, hebben moeten aanstellen. En deze lieden worden evenzeer iop com mando gehoorzaamd als de echte ver keerspolitie. Zoo verdwijnen iederen dag weer mil- lioenen kilo's puin in het water of op de stortplaats op het land van Hoboken, waar de puinbergen inmiddels een respec tabele hoogte bereikt hebben, die Rotter dam in den volksmond den bijnaam „Steenbergen aan de Maas" be zorgd hebben. Het zal nog wel enkele maanden duren eer al het puin is ver wijderd, maar dat tijdstip nadert dan ook zienderoogen. Intusschen kan men thans constateeren, schrijft de Tel., dat het tweede stadium van Rotterdamsch heropbouw is aange broken. Op verschillende punten is men namelijk begonnen met de tenuitvoerleg ging var. het p 1 a n-W i 11 e v e e n. Dit plan schijnt nog steeds niet rijp te zijn voor publicatie, maar dat verhindert niet, dat reeds hard gewerkt wordt aan het aanleggen van de nieuwe groote ver keerswegen, die een belangrijk deel van het plan uitmaken. Zeer groot zijn ook de vorderingen, die in de afgeloopen maanden met den bouw van noodwinkels en noodwoningen zijn gemaakt. Hier en daar zijn reeds heele, winkelstraten verrezen en de aanvanke lijke vrees, dat deze noodbouw erg lee- lijk zou worden, is niet bewaarheid. Met eenige feestelijkheid is Dinsdag middag het eerste van de groote winkel panden geopend. Het is de N.V. Mij. voor Woninginrichting Piet van Reeuwijk, die zich er op kan beroemen, de eerste te zijn geweest, die haar bedrijf in een splinternieuw, 1350 vierkante meter be slaand gebouw van] 2 verdiepingen en 18 etages, heropende. HET VERKEERSVRAAGSTUK eiicht, in juridisch opzicht, spoedige oplossing Het Bureau Bestuur ien Recht bijl den Bevelhebber van de Ordnungspolizei in het bezette Nederlandsche gebied van den commissaris-generaal voior het vei ligheidswezen en den hoiogeren S.S. 'ejm politieleider heeft lapdrabht gegeven, om, in overeenstemming met den Rijkscommis saris, met het ministerie van waterstaat, om dezen aanVal valn moedeloosheid heb ben gelachen, wanneer ja, walnlneer niet tijldiens de middagrust die geschie denis met Anno Meissner was gelbeu rd. Klokslag twaalf zette hij1 zijn afspbalt- ketel neer om een piaatsje te zoeken naast zijln kameraden, die opi het trot toir zittend, hun brood nuttigden. Een van hen liet hem uit Zijln koffiekruik meedrinken en kreeg daarvoor een si garet, een ruilhandel!', welke blijlna een gewoonte was geworden. Joost miag wieten, waarom LorenZ ech ter ditmaal niet tot het einde van den schafttijd bleef zitten. Er was iets, dat hem (opjoeg, een prikkelend gevoeü', een soort onrust. Hijl stond op, slenterde de straat wat op en neer en bekeek de étalages. In een drogisterij! was niet veel bij- Zanders te zien en de verschillende toi letartikelen, die bij een kapper geëtaleerd waren, vermochten hem al evenmin te boeien. Maar dan volgde een boekwinkel en daarvoor bleef LorenZ geïnteresseerd staan. Ach ja, hüjl had zich de weelde van een boek al sinds lang inliet meer kunnen veroorloven; je raakte er heej'e- maal uit. Zoo, een nieuwe Hamsun. Moest hijl bijl gelegenheid eens lezen. En hé! Wat was dat dan? Dat was toclu..? Lorenz trad mag wat dichter op het winkelraam toe en staarde met intenss belangstelling naar een boek i|a een licht- alsook met de bevoegde verkeerskringen van Nederland, onverwijld het verkeers- vraagstuk in juridisch opzicht als een dringende opgave tot oplossing te bren gen. Er kan mee gerekend worden, dat de reorganisatie in betrekkelijk korten tijld volgt en dat Nederland ten spoe digste de aansluiting aan het moderne wegverkeersrecht van Europa zal vinden. Het voorbereidende werk voor de schep ping van een nieuw uiniiformwegverkeers- recht voor het geheele bezette Neder- alndsche gebied is reeds aan den gang. De voorwaarde voor een mlodern en elastisch wegverkeer, dat ook aan de vergaande ontwikkeling recht belooft te doen, kan slechts een uniform wegver keersrecht vormen. Dit recht im|oet in de eerste plaats den grondslag vormen voor de echte gemeenschap van alle deel nemers aan het verkeer, met inbegrip van de voetgangers in het belang van een duurzame verbetering van de ver- keersdiscipline. Het moet zonder reke ning te houden met den telkelnls intre. denden afloop alle feiten strafbaar stel len, welke naar de ervaring leert andere deelnemers aan het verkeer in gevaar kan brengen. De aangeduide hoofdregels voor de gedraging in het wegverkeer moeten te gelijkertijd de rechts ron dsTa gen voor een iOptredieu iu alle niet in blij!Zo|n]derheden geregelde gevallen opleveren, doordat zij: ieder optreden strafbaar stellen, waar door bet Verkeer in gevaar geblriaeht kan worden of 'een ander béinladeeid of onvermijdelijk gehinderd of lastig geval len Wordt. Niet de kleinzielige toepassing van de verkeersvoiorschriften in ieder geval, maar «en aan het doel beantwoordende hand having zal de echte gemeenschap van alle deelnemers aan het verkeer onder elkaar len huet de vpojr de orde, vei ligheid en vlotheid vain het wegverkeer verantwoordelijke autoriteiten en hun be. ambten bevorderen, In het besef, dat in de Europeesche verkeersruimte een uniform verkeersrecht gelden moet, wordt ier voortaan naiar ge streefd ook het Nederlandsche wegVer- keersrecht den weg naar de Europee sche verkeersruimte te effenen en het aan te passen bijl het Duitsche verkeers recht. I, Uit de Nieuwsbode van vóór vijftig Jaar Vian 9—15 September 1890. Voor het eerste gedeelte van het notarieel examen slaagde o.a. de heer J. M|. J. van Lis te Tholen. Tot leden van den gemeenteraad te Zie rik'zee Werden gekozen de hoe ren C. J. v. d. Bout, Jhr. A. C. RoeljL «n mri J. C. van der Lek de Clercq. Z.M. benoemde tot subst.-griffier bij de arrondissementsrechtbank te Zie- rikze© dhr. mr. J. G. v. d. Lek de Clercq, gemeentesecretaris ajldaar. Het tooineelgeschap' van Allex Faas- sen Go. voerde tijdens de kermis te (Zier ik zee op „Lazaro1 de Veehoe der" en o.a. „Margaretha Gauthier". Bij het te Amsterdam gehouden; examen M.O. rechtüjlnig - en perspec tief teekenen slaagde o.a. de heer J. H. Ochtman Sz., geb. te Zier ik zee. In de vergadering van de maat schappij tot bevordering van landbouw «n Veeteelt in Zeeland te Ziierikzee trad als spreker op dr. K. H. Mi. van de Zande. Beroepen te Tholen ds. J. F. de Later, predikant bij de Ned. Herv. Gemeente te Wissekerke. Geheel Spanje is door onweersbuien geteisterd,, die gedeetelijk groote schade hebben aangericht. In Barcelona viel ge- 1 durende verscheidene uren een geweldige regen, waardoor in de lager liggende I deelen van de stad groote overstroo mingen ontstotndejni. Door een hagelre- gen vooral in de provincies Catelonië ©ni Andalusie werd de wijn- en ojlijlveinioogst in talrijke dorpen vernield. gelen bend, dat op een verhooging in het midden van de étalage l'ag. Arno Meissner: „De groene spin". En daaronder stond: „De nieuwste ro man van den bekendefni detectiveschrijl- ver". Wederom een voortreffelijk, met spanning geladen Werk! De eerst1© druk was onmiddellijk na verschijlning uitver kocht! Arno Meissner? mloimlpelde Lorenz1. Natuurlijk, dat was Arno, die reeds op het gymnasium verzot was geweest op detectiveromans en daaribtLj' herhaaldelijk beweerde, dat hijl dat later nog eens veel beter in elkaar zou zetten. Arno Meissner! Het 'Zwarte schaap op het gym1, maar een beste kerel, als het er om! ging gemeen© zaak te maken tegen de listen en lagen der dooejnlten. Hoeveel genoeglijke avonturen hadden zi] samen niet beleefd en hoeveel Latijnn sche dictaten had Arno niet van hem overgeschreven olm van zijln geraffineer de spiekmethodes blijl pro|efWerk nog maar te zwlijlgen! In de derde of vierde klas was Arno tenslotte zoo hopeloos blijven zitten, dat Zij|n vader, eigenaar van een goed be klante kleermakerij1 hem ten einde raad maar van school had genomen en een- plaats in Zijin werkplaats voor den ont aarden zoon had ingeruimd. Maar ook deze laatste hoop van den heer Meiss ner senior was tensljo|tte ijldel gebleken. RICHTLAMPEN ZULLEN ALS GIDS DIENEN BEBAKENING VAN DEN WEG Het is van groot sociaal en econo misch belang, dat het gewone leven ook des avonds zooveel mogelijk voortgang vindt. Maar om dit te bereiken zal het nopidig Zijln, dat de straten in de steden., ondanks de verduistering ©enigermate be gaanbaar worden en de kans op ver keersongelukken tot een minimum be perkt wordt. Het spreekt wel vanzelf, dat de over heid ter zake diligent is en met grooten spoed voorbereidingen heeft getroffen om het verkeer bijl duisternis zooveel moge lijk te beveiligen. De rijksinspectie-lucht bescherming heeft aan de hand van daar toe door haar vastgestelde voorschriften, een en ander medegedeeld omtrent den aard dezer beveiligingsmaaitregeiein. Hulpmiddelen Vooropgesteld moet worden, dat het geheele land en elke stad zoodanig ver duisterd moet züjin, dat in het donker en bijl goed zicht van een hoogte van 500 meter boven het aardoppervlak geen enkel rechtstreeksch of gereflecteerd licht kan worden waargenomen. In de aldus ontstane duisternis moetein tnlu hulpmid delen worden aangebracht of gebruikt ten behoeve van het verkeer. Deze hulpmiddelen zlijtn als volgt te onderscheiden a. Richtlijnen Dit zlijln de op enkele wegen min stens vier meter boven het wegdek en boven, daarvoor in aanmerking kolmien- 'de kruispunten van wegen hangende lam'- pen met ©en twee spieetvormige hori zontal© openingen, Welke juist voldoeini- de licht doorlaten ,om het rijdend ver keer het beloop van den weg of het kruispunt aan te geven. Zij worden als regel 'en in bepaalde gevallen ook bui ten de bebouwde kommen toegepast. Deze richtlijnen hebben één horizolmtaïe spleet, Wanneer 'zij' het beloop' van den weg aangeven em twee spleten, wajnlneer z'iji boven kruispunten van wege)r» hangen. Da kleur van deze richffijfaetn is wi,t of geel. b. Geleidelichten Geleideülchten Zijln lichten, welk© bininlen de bebouwde ko|m van een gemeente als bebakening aan den kajnlt van den rij weg mogen worden geplaatst, is het blij,- zonder ook ter geleiding van het voet gangersverkeer. Geleideilichteni moetein b'ij' voorkeur op ©.en hoogte van 1.20 m. tot 1.70 m. worden geplaatst. De lcleur van het licht van geleidelichten is wit of geel. c. Obstakellichten Deze komen zoowel binnen ajfe buitam de bebouwde kommen voor en zijln uit sluitend bestemd em verkeersobstakels (weghersteLlingen, bomtrechters e.d.) dui delijk aan te geven. Een wit obstakel- licht moet imien rechts passeeren, ©en roold obBtakkellïcht altijld links, zulks in overeenstemming met de ook in vredes tijd geldende regelen van wegbiebakenlng. Lucht beschermingiver lichting Naast al deze bebakeningsmaatregelen. waarvan het essentieel© karakter ligt in het feit, dat Zij, geen verlichting aan het wegdek geven, doch alleen een richting gevend effect hebben, komt nu nog de mogelijkheid van de toiepassing van open bare luchtbeschermingsverlichting. Deze verlichting brengt wel! licht op het weg dek en is dus aan verschillende beper kende bepalingen gebonddm. Voetgangerslantaarns Doch ook de voetganger wordt in staat gesteld zelf een bescheiden verlich ting Ib'ij' zich te dragen. Daartoe komen in den handel de z.g. voetgangersla,r(- taarns. Ook aan deze lantaarns zijjni door de rijksinspectie bepaalde eischen ge steld, omdat gevaar voor teveel licht uitgesloten moest worden. De aandacht Zijl er op gevestigd, dat 'deze voetgan gerslantaarns uitsluitend wit of geel licht mogen uitstralen. Lichtgevende voorwerpen Behalve lantaarns Zijln tenslotte ook lichtgevende voorwerpen op eenigerfei- Wijze aan het lichaam te bevestigen. Deze voorwerpen Zijln nog niet aa|a keuring onderworpen. In velband hiermede wordt er de aandacht op gevestigd, dat thans ook tal van waardelooze phosphorescee- rende voorwerpen als speldjes, schildjes, gordels e.d. in den handel worden aan geboden. Deze moeten uiteraard door be straling met Wit licht (daglicht) geactiV veerd worden iom des avonds lichtgevend te Zijln. Alle hierboven opgesomde hulpmidde len ten maatregelen zullen er (naar het qordeel der rijksinspectie luchtbescher ming tijdens de komende winteravonden veel too kunnen bijdragen om het vér- keer bij! avond belangrijk te vergemak kelijken. Het bezoeken van winkels, café's, restaurants, schouwburgen en concerteia zal dan ook mogelijk zijln. Men moet er alleen zich aan gewennen, met behulp van de geleide - en andere lichten Zijn Weg te vinden. Wanneer al deze hulp maatregelen Zijin toegepast, zal een ieder, die niet zoogenaamd schemeringsblind is, 'Zich, met inachtneming van de moodige extra-voorzichtigheid, in de verduisterde stad kunnen orienteerelnt. Maandagnacht: is de burgerbevolking te Hamburg opnieuw het object van Enge sche luchtaanvallen geweest. De Britsche vliegtuigen lieten talrijke bommen vallen die voor het grootste deel terecht kwa men in de arbeiderswijken en daar ver scheidene woningen verlniielden. Dicht bijl ©en ziekenhuis Zijln twee groot© blomtrech ters gevonden ©n eenige bralndboimmien branden in een villawijk aajn den West rand verooi zefikt Een bloer verloor twee Aan het einde der vorige week heeft ook Antwerpen kennis gemaakt met de vernielkracht van BngeHsche bommen. Een vijftal kwam terecht in het hartje van de stad; Vijf andere belandden in het veld en richtten vrij' belangrijke mate rieel© schade aan. Zoo werden in de Car- notstraat de bioscopen Majestic en Rio getroffen. Verliezen aan mensche'n|lievens vallen iniet te betreuren. Reeds na ©en paar maanden kwam vast te staan, dat vaar Anna ook als kleer maker naait een behoorlijke toekjoimst zou Zijln weggelegd en ap zekeren dag was hijl plotseling uit Zijln woonplaats vertrokken. Terwijl Lorenz deze heriuneringeb in Zijln gedachten terug riep', staarde hij' onafgebroken op' het lichtgele boek in de étalage. Hij1 had altijd uitstekend met Arno kunnen idpschietejm 'en meer dan eens had hij! zich later afgevraagd, wat er wel van dit levenslustige jongmensch terecht kon Zijln gekomen. Zander er diep bijl doior te denken, ging hijl den boekwinkel binfnen. Een jeugdige bediende trad op' hem toe lan informeerde voorzichtig naar zijln wen- schen. Waarschijnlijk twijfelde hij wel «enigszins aan de literaire bletaingstelljng van dezen ietwat haveloos uitzienden man, wiens ongewasschen handen meer op' ruw werk duidden. U hebt daar een boek van Arno, Meissner in de étalage! btegon Lorenz Zijln marnier van spreken e|ni Zijln zelfbe wust optreden misten hun uitwerking niet. Ja, zeker, buitengewoon spannend. Ik kan het u bijlzonder aanbevelen. Ge bonden vier mark vijftig! Mag ik het ivoor u inpakken? Neen, dank u! Het gaat om wat anders. Zqudt u mlij' misschien het adres D.N.B. meldt uit New York: Tengevolge van de steeds meer beperkte afzetmoge lijkheden is het tarwe probleem zoo kritiek geworden dat terstond een veel geld eischende hulpactie voo'r de farmers noodzakelijk is geworden, ten einde een catastrophe te vo'orkom©n. Het alsnog onverkochte ooigsto,verschot uit de den vorigen oogst bedraagt 285 millioen bushels (1 bushels is 35,257 1.) Koning George VI heeft Maandag de door de Duitsche luchtaanvallen het zwaarst getroffen stadswijken bezocht. Uit alles bleek 'dat hij' diep geschokt was. Verscheidene uren vertoefde de koning bij het opruimingswerk en zag hij! toe bijl de wanhopige pogingen van de brandweer om de door brandbommen veroorzaakte branden te blusschen. Een dramatisch hoogtepunt bereikte de inspec tietocht, toen de koning in eela door een enkelen bom veroorzaakte krater, waarin twintig huizen waren verdwenen, klom. van den schrlijlver kunneini opgeven? Ik Vermoed, dat hijl wel in het literaire jaarboekje zal staan? Wel zieker! Met genoegen! Een ooigenblik alstublieft! De jonge man haast te zich naar ©en aangrenzelnid kantoortje en keerde eenige minuten later met een open geslagen boiek terug. Hier heb ben we het al: Arno Meissner, geboren 17 Maart 1905 in Landshut, woomt in Berrijn-Lichterfelide, Köiningsdamlm 18a, te lefoon E 53189. Zafl ik het voor u iOpi- schrijlven? Dat is heel vriendeflïjk van u! En u hebt hier zeker wel tëllefoion? Zou ik daar misschien even gebruik van mo gen maken? Arno Meissner is namelijk een oude schoolkameraad van me. Natuurlijk, allp u even hiernaast wilt gaan! De jongeman was de voorkomend heid zelf. U wilt meneer Meissner waar schijnlijk opbellen, vermoed ik. Als ik misschien even de verbinding vaar u tot stand kan brengen....? Maar dat is werkelijk..... Nee, nee, met genoegen. H-oie was het nummer ook weer? Hijl raadpleegde nog eens het jaarboekje. Ah, juist, E 53189! En reeds spoedde hij' zich naar het toestel. i j (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 2