STRIJD EN
OVERWINNING
LICHTBAKENS IN DE DUISTERNIS
De toenemende ruilverkaveling
Het verslag van de centrale cultuur
technische commissie en de cultuurtech-
nischen dienst over 1939, de ruilverka
veling behandelende, wijst er op, dat
de belangstelling voor de ruilverkave
ling in den laatsten tijd, vooral na het
inwerkingtreden van de nieuwe wet, zeer
is toegenomen. Het aantal aanvragen, dat
in 1936 slechts 7 bedroeg, steeg in 1937
tot 10, 1938 tot 20 en in 1939 tot niet
minder dan 62. Het aantal blokken, dat
sinds de invoering van de eerste ruil-
verkavelingswet (1924) werd verkaveld,
bedroeg tot einde 1939: 27, met een
totale oppervlakte van 10.602 H.A., waar
van 1724 in Drenthe; 3037 in Overijsel;
403 in Friesland; 166 in Groningen; 627
in Noord-Holland; 4317 in Noord-Brabant
en 228 H.A. in Limburg.
Zieke vluchtelingen in 't vaderland terug
Maandagmiddag Zijln de twee ambulan
ce-autobussen, die veertien dagen gele
den onder medische leiding van dr. A.
Overeem uit Den Haag naar het on-
fbezette Frankrijk vertrokken olm zieke
Nederlandsche vluchtelingen op te halen,
te Breda aangekomen. In totaal werden
medegebracht 46 zieke vluchtelingen,
waarvan echter een deel in België woon
achtig was en daar dus reeds aan het
Belgische Roede Kruis was overgegeven.
Uit Breda en directe omgeving bevon
den zich in de bussen slechts vier zieken,
terwijl de overigen uit verschillende dee-
len van het land, als Rotterdam, Den
Haag, Bergen, afkomstig waren.
Te Breda werd ook achtergelaten een
oude man uit Maastricht, die sterk aan
ondervoeding leed en biovendicja verblijf
had gehouden in een vluchtelingefnlkamp
waar typhus heerschte. Deze man werd
ter aansterking en ter observatie opge
nomen in het Rochuspaviljoen voor be
smettelijke ziekten te Breda.
Het jongste patiëntje was een peuter
van twee jaar, afkomstig uit Den Haag
en die de lieveling was van den ge.
heelen Rooide Kruisstaf. Het voornemen is
om Donderdag of Vrijldag met de beide
ambulancebussen opnieuw naar Fra|nlkrijk
te vertrekken vooir het ophalen van zieke
vluchtelingen in de omgeving va(ni Nice
en Marseille.
Uit da Nieuwsbode
van vóór vijfentwintig jaar
Van 9—15 September 1915. De te
Oosterland herkozen raadsleden de
Rijke en Struijk werden geïnstalleerd.
De heer de Rijke werd tot wethouder
herkozen.
Tot hoofd der Chr. School te Axel
werd benoemd de heer A. Coumou, ge
boren te Z i e r i k z e e.
De heer C. Schikker te Haam
stede werd tot lid van den gemeente
raad gekozen. Te Stavenisse werd
de heer Ji. Gaakeer als zoodanig ge
kozen.
Tot Wethouder der gemeente St.
Ann a land werd gekozen dr. D. Quak-
kelaar; Tholen de heer M. Christiaamse
Benoemd tot onderwijzeres, aan de
Chr. School te Poortvliet mej. A. H.
Visser te Papendrecht.
Ds. van Maanen. te Burgh vertrok
voor eenige weken als predikant op het
hospitaalschip „De Hoop".
De herkozen leden van de raad te
Haamstede de heeren M. Bolle Lzn.
en J. C. Vis werden geinstallleerd.
Tot ambtenaar valn den burgelijken
stand te Haamstede werd benoemd
de heer J. A. van Zuijen.
Gelijk een schoone bloem vol kleuren,
maar zonder geur, zijn de schoone, maar
vruchtelooze woorden van iemand, die
niet daarnaar handelt.
FEUILLETON
Nadruk ROMAN VAN
38 verboden HANS HIRTHAMMER
Broeder Vincent zou echter geen ge
legenheid krijgen zich van de hem op
gedragen taak te kwijten. Wamt Lerenz
Burmester keerde niet meer in de Kraut-
straat terug.
Het was een bijlzoinder zware werkdag
geweest en terwijl hij1 z'n asphal'tketel
sjouwde, had Lorenz zich iin gedachten
met allerlei dwaze dingen bezig gehou
den. Er Zijln nu eenmaal zulke dageln. en
uren van twtijfel en neerslachtigheid. Was
dat, wat hijl hier deed, nu werkelijk de
juiste weg? Of was het tenslotte toch
een krankzinnige onderneming? Waren
er voor menschen van Zij(n slag dair>
geen andere mogelijkheden? Moest hij
zich dan afjakkeren, terwijl duizenden
Onderen, die veel minder presteerden,
geen vinger uitstaken en er toch behoor
lijk schenen te kunnefn. komen
Zooals gezegd, hij, was nu eenmaail' in
zoo'n gedeprimeerde stemming en mis
schien zou hijl reeds een paar uren later
Heropbouw van Rotterdam
Puin uit de binnenitad bijna verwijderd
Veel is er de laatste maanden geschre
ven en gesproken over de energie waar
mede de Rotterdammers den heropbouw
van hun stad en hun zaken ter hand na
men, maar bij woorden is het niet ge
bleven en wie thans een wandeling door
de Maasstad maakt, staat versteld over
de resultaten, die, qpdanks zeer groote
moeilijkheden, in zoo korten tijd reeds
bereikt zijn.
Men kan thans zeggen, dat het grootste
deel van het puin uit Rotterdamsch bin
nenstad verwijderd is. Op tal van pun
ten is men tot keldernivöau genaderd en
er ziin reeds heele wijken, waar nog
slechts lange rijen fundamenten er aan
herinneren, dat hier eenmaal straten wa
ren. Wiide vergezichten zijn daardoor
ontstaan en het zal niet lang meer du
ren of het verwoeste deel van Rotter
dam zal zich voordoen als een onafzien
bare kale vlakte, waarop nog slechts
hier en daar gespaard gebleven gebouwen
staan. De talrijke zwartgeblakerde boom
stammen, die van lanen en tuinen over
gebleven zijn, leveren nu met hun kale
takken nog een naargeestig gezicht op,
maar binnenkort zullen vele honderden
doode boomen worden omgehakt.
Ook in het verwoeste deel van Kra
lingen schiet het werk hard op; de
puinauto's rijden hier van vroeg in den
morgen tot laat in den middag in on
afgebroken files om hun lading in den
Kralingscher. Plas te storten. Op sommige
uren kan men op de belangrijkste ver
keerswegen in dit gebied eindelooze
autocolonnes waarnemen en zoo intensief
is het „puinverkeer", dat de puinwer-
kers op tal van punten hun eigen „ver
keersagenten", gekenmerkt door een band
om de mouw, hebben moeten aanstellen.
En deze lieden worden evenzeer iop com
mando gehoorzaamd als de echte ver
keerspolitie.
Zoo verdwijnen iederen dag weer mil-
lioenen kilo's puin in het water of op
de stortplaats op het land van Hoboken,
waar de puinbergen inmiddels een respec
tabele hoogte bereikt hebben, die Rotter
dam in den volksmond den bijnaam
„Steenbergen aan de Maas" be
zorgd hebben. Het zal nog wel enkele
maanden duren eer al het puin is ver
wijderd, maar dat tijdstip nadert dan
ook zienderoogen.
Intusschen kan men thans constateeren,
schrijft de Tel., dat het tweede stadium
van Rotterdamsch heropbouw is aange
broken. Op verschillende punten is men
namelijk begonnen met de tenuitvoerleg
ging var. het p 1 a n-W i 11 e v e e n. Dit
plan schijnt nog steeds niet rijp te zijn
voor publicatie, maar dat verhindert niet,
dat reeds hard gewerkt wordt aan het
aanleggen van de nieuwe groote ver
keerswegen, die een belangrijk deel van
het plan uitmaken.
Zeer groot zijn ook de vorderingen, die
in de afgeloopen maanden met den bouw
van noodwinkels en noodwoningen zijn
gemaakt. Hier en daar zijn reeds heele,
winkelstraten verrezen en de aanvanke
lijke vrees, dat deze noodbouw erg lee-
lijk zou worden, is niet bewaarheid.
Met eenige feestelijkheid is Dinsdag
middag het eerste van de groote winkel
panden geopend. Het is de N.V. Mij. voor
Woninginrichting Piet van Reeuwijk, die
zich er op kan beroemen, de eerste te
zijn geweest, die haar bedrijf in een
splinternieuw, 1350 vierkante meter be
slaand gebouw van] 2 verdiepingen en 18
etages, heropende.
HET VERKEERSVRAAGSTUK
eiicht, in juridisch opzicht,
spoedige oplossing
Het Bureau Bestuur ien Recht bijl den
Bevelhebber van de Ordnungspolizei in
het bezette Nederlandsche gebied van
den commissaris-generaal voior het vei
ligheidswezen en den hoiogeren S.S. 'ejm
politieleider heeft lapdrabht gegeven, om,
in overeenstemming met den Rijkscommis
saris, met het ministerie van waterstaat,
om dezen aanVal valn moedeloosheid heb
ben gelachen, wanneer ja, walnlneer
niet tijldiens de middagrust die geschie
denis met Anno Meissner was gelbeu rd.
Klokslag twaalf zette hij1 zijn afspbalt-
ketel neer om een piaatsje te zoeken
naast zijln kameraden, die opi het trot
toir zittend, hun brood nuttigden. Een
van hen liet hem uit Zijln koffiekruik
meedrinken en kreeg daarvoor een si
garet, een ruilhandel!', welke blijlna een
gewoonte was geworden.
Joost miag wieten, waarom LorenZ ech
ter ditmaal niet tot het einde van den
schafttijd bleef zitten. Er was iets, dat
hem (opjoeg, een prikkelend gevoeü', een
soort onrust. Hijl stond op, slenterde de
straat wat op en neer en bekeek de
étalages.
In een drogisterij! was niet veel bij-
Zanders te zien en de verschillende toi
letartikelen, die bij een kapper geëtaleerd
waren, vermochten hem al evenmin te
boeien. Maar dan volgde een boekwinkel
en daarvoor bleef LorenZ geïnteresseerd
staan. Ach ja, hüjl had zich de weelde
van een boek al sinds lang inliet meer
kunnen veroorloven; je raakte er heej'e-
maal uit. Zoo, een nieuwe Hamsun. Moest
hijl bijl gelegenheid eens lezen. En hé!
Wat was dat dan? Dat was toclu..?
Lorenz trad mag wat dichter op het
winkelraam toe en staarde met intenss
belangstelling naar een boek i|a een licht-
alsook met de bevoegde verkeerskringen
van Nederland, onverwijld het verkeers-
vraagstuk in juridisch opzicht als een
dringende opgave tot oplossing te bren
gen. Er kan mee gerekend worden, dat
de reorganisatie in betrekkelijk korten
tijld volgt en dat Nederland ten spoe
digste de aansluiting aan het moderne
wegverkeersrecht van Europa zal vinden.
Het voorbereidende werk voor de schep
ping van een nieuw uiniiformwegverkeers-
recht voor het geheele bezette Neder-
alndsche gebied is reeds aan den gang.
De voorwaarde voor een mlodern en
elastisch wegverkeer, dat ook aan de
vergaande ontwikkeling recht belooft te
doen, kan slechts een uniform wegver
keersrecht vormen. Dit recht im|oet in
de eerste plaats den grondslag vormen
voor de echte gemeenschap van alle deel
nemers aan het verkeer, met inbegrip
van de voetgangers in het belang van
een duurzame verbetering van de ver-
keersdiscipline. Het moet zonder reke
ning te houden met den telkelnls intre.
denden afloop alle feiten strafbaar stel
len, welke naar de ervaring leert andere
deelnemers aan het verkeer in gevaar
kan brengen.
De aangeduide hoofdregels voor de
gedraging in het wegverkeer moeten te
gelijkertijd de rechts ron dsTa gen voor een
iOptredieu iu alle niet in blij!Zo|n]derheden
geregelde gevallen opleveren, doordat zij:
ieder optreden strafbaar stellen, waar
door bet Verkeer in gevaar geblriaeht
kan worden of 'een ander béinladeeid of
onvermijdelijk gehinderd of lastig geval
len Wordt.
Niet de kleinzielige toepassing van de
verkeersvoiorschriften in ieder geval, maar
«en aan het doel beantwoordende hand
having zal de echte gemeenschap van
alle deelnemers aan het verkeer onder
elkaar len huet de vpojr de orde, vei
ligheid en vlotheid vain het wegverkeer
verantwoordelijke autoriteiten en hun be.
ambten bevorderen,
In het besef, dat in de Europeesche
verkeersruimte een uniform verkeersrecht
gelden moet, wordt ier voortaan naiar ge
streefd ook het Nederlandsche wegVer-
keersrecht den weg naar de Europee
sche verkeersruimte te effenen en het
aan te passen bijl het Duitsche verkeers
recht. I,
Uit de Nieuwsbode
van vóór vijftig Jaar
Vian 9—15 September 1890. Voor
het eerste gedeelte van het notarieel
examen slaagde o.a. de heer J. M|. J.
van Lis te Tholen.
Tot leden van den gemeenteraad
te Zie rik'zee Werden gekozen de hoe
ren C. J. v. d. Bout, Jhr. A. C. RoeljL
«n mri J. C. van der Lek de Clercq.
Z.M. benoemde tot subst.-griffier
bij de arrondissementsrechtbank te Zie-
rikze© dhr. mr. J. G. v. d. Lek de
Clercq, gemeentesecretaris ajldaar.
Het tooineelgeschap' van Allex Faas-
sen Go. voerde tijdens de kermis te
(Zier ik zee op „Lazaro1 de Veehoe
der" en o.a. „Margaretha Gauthier".
Bij het te Amsterdam gehouden;
examen M.O. rechtüjlnig - en perspec
tief teekenen slaagde o.a. de heer J. H.
Ochtman Sz., geb. te Zier ik zee.
In de vergadering van de maat
schappij tot bevordering van landbouw
«n Veeteelt in Zeeland te Ziierikzee
trad als spreker op dr. K. H. Mi. van
de Zande.
Beroepen te Tholen ds. J. F.
de Later, predikant bij de Ned. Herv.
Gemeente te Wissekerke.
Geheel Spanje is door onweersbuien
geteisterd,, die gedeetelijk groote schade
hebben aangericht. In Barcelona viel ge-
1 durende verscheidene uren een geweldige
regen, waardoor in de lager liggende
I deelen van de stad groote overstroo
mingen ontstotndejni. Door een hagelre-
gen vooral in de provincies Catelonië ©ni
Andalusie werd de wijn- en ojlijlveinioogst
in talrijke dorpen vernield.
gelen bend, dat op een verhooging in
het midden van de étalage l'ag.
Arno Meissner: „De groene spin".
En daaronder stond: „De nieuwste ro
man van den bekendefni detectiveschrijl-
ver". Wederom een voortreffelijk, met
spanning geladen Werk! De eerst1© druk
was onmiddellijk na verschijlning uitver
kocht!
Arno Meissner? mloimlpelde Lorenz1.
Natuurlijk, dat was Arno, die reeds op
het gymnasium verzot was geweest op
detectiveromans en daaribtLj' herhaaldelijk
beweerde, dat hijl dat later nog eens
veel beter in elkaar zou zetten.
Arno Meissner! Het 'Zwarte schaap op
het gym1, maar een beste kerel, als het
er om! ging gemeen© zaak te maken
tegen de listen en lagen der dooejnlten.
Hoeveel genoeglijke avonturen hadden zi]
samen niet beleefd en hoeveel Latijnn
sche dictaten had Arno niet van hem
overgeschreven olm van zijln geraffineer
de spiekmethodes blijl pro|efWerk nog maar
te zwlijlgen!
In de derde of vierde klas was Arno
tenslotte zoo hopeloos blijven zitten, dat
Zij|n vader, eigenaar van een goed be
klante kleermakerij1 hem ten einde raad
maar van school had genomen en een-
plaats in Zijin werkplaats voor den ont
aarden zoon had ingeruimd. Maar ook
deze laatste hoop van den heer Meiss
ner senior was tensljo|tte ijldel gebleken.
RICHTLAMPEN ZULLEN ALS GIDS DIENEN
BEBAKENING VAN DEN WEG
Het is van groot sociaal en econo
misch belang, dat het gewone leven ook
des avonds zooveel mogelijk voortgang
vindt. Maar om dit te bereiken zal het
nopidig Zijln, dat de straten in de steden.,
ondanks de verduistering ©enigermate be
gaanbaar worden en de kans op ver
keersongelukken tot een minimum be
perkt wordt.
Het spreekt wel vanzelf, dat de over
heid ter zake diligent is en met grooten
spoed voorbereidingen heeft getroffen om
het verkeer bijl duisternis zooveel moge
lijk te beveiligen. De rijksinspectie-lucht
bescherming heeft aan de hand van daar
toe door haar vastgestelde voorschriften,
een en ander medegedeeld omtrent den
aard dezer beveiligingsmaaitregeiein.
Hulpmiddelen
Vooropgesteld moet worden, dat het
geheele land en elke stad zoodanig ver
duisterd moet züjin, dat in het donker
en bijl goed zicht van een hoogte van
500 meter boven het aardoppervlak geen
enkel rechtstreeksch of gereflecteerd licht
kan worden waargenomen. In de aldus
ontstane duisternis moetein tnlu hulpmid
delen worden aangebracht of gebruikt
ten behoeve van het verkeer.
Deze hulpmiddelen zlijtn als volgt te
onderscheiden
a. Richtlijnen
Dit zlijln de op enkele wegen min
stens vier meter boven het wegdek en
boven, daarvoor in aanmerking kolmien-
'de kruispunten van wegen hangende lam'-
pen met ©en twee spieetvormige hori
zontal© openingen, Welke juist voldoeini-
de licht doorlaten ,om het rijdend ver
keer het beloop van den weg of het
kruispunt aan te geven. Zij worden als
regel 'en in bepaalde gevallen ook bui
ten de bebouwde kommen toegepast. Deze
richtlijnen hebben één horizolmtaïe spleet,
Wanneer 'zij' het beloop' van den weg
aangeven em twee spleten, wajnlneer z'iji
boven kruispunten van wege)r» hangen.
Da kleur van deze richffijfaetn is wi,t
of geel.
b. Geleidelichten
Geleideülchten Zijln lichten, welk© bininlen
de bebouwde ko|m van een gemeente als
bebakening aan den kajnlt van den rij
weg mogen worden geplaatst, is het blij,-
zonder ook ter geleiding van het voet
gangersverkeer. Geleideilichteni moetein b'ij'
voorkeur op ©.en hoogte van 1.20 m. tot
1.70 m. worden geplaatst. De lcleur van
het licht van geleidelichten is wit of
geel.
c. Obstakellichten
Deze komen zoowel binnen ajfe buitam
de bebouwde kommen voor en zijln uit
sluitend bestemd em verkeersobstakels
(weghersteLlingen, bomtrechters e.d.) dui
delijk aan te geven. Een wit obstakel-
licht moet imien rechts passeeren, ©en
roold obBtakkellïcht altijld links, zulks in
overeenstemming met de ook in vredes
tijd geldende regelen van wegbiebakenlng.
Lucht beschermingiver lichting
Naast al deze bebakeningsmaatregelen.
waarvan het essentieel© karakter ligt in
het feit, dat Zij, geen verlichting aan het
wegdek geven, doch alleen een richting
gevend effect hebben, komt nu nog de
mogelijkheid van de toiepassing van open
bare luchtbeschermingsverlichting. Deze
verlichting brengt wel! licht op het weg
dek en is dus aan verschillende beper
kende bepalingen gebonddm.
Voetgangerslantaarns
Doch ook de voetganger wordt in
staat gesteld zelf een bescheiden verlich
ting Ib'ij' zich te dragen. Daartoe komen
in den handel de z.g. voetgangersla,r(-
taarns. Ook aan deze lantaarns zijjni door
de rijksinspectie bepaalde eischen ge
steld, omdat gevaar voor teveel licht
uitgesloten moest worden. De aandacht
Zijl er op gevestigd, dat 'deze voetgan
gerslantaarns uitsluitend wit of geel licht
mogen uitstralen.
Lichtgevende voorwerpen
Behalve lantaarns Zijln tenslotte ook
lichtgevende voorwerpen op eenigerfei-
Wijze aan het lichaam te bevestigen. Deze
voorwerpen Zijln nog niet aa|a keuring
onderworpen. In velband hiermede wordt
er de aandacht op gevestigd, dat thans
ook tal van waardelooze phosphorescee-
rende voorwerpen als speldjes, schildjes,
gordels e.d. in den handel worden aan
geboden. Deze moeten uiteraard door be
straling met Wit licht (daglicht) geactiV
veerd worden iom des avonds lichtgevend
te Zijln.
Alle hierboven opgesomde hulpmidde
len ten maatregelen zullen er (naar het
qordeel der rijksinspectie luchtbescher
ming tijdens de komende winteravonden
veel too kunnen bijdragen om het vér-
keer bij! avond belangrijk te vergemak
kelijken. Het bezoeken van winkels, café's,
restaurants, schouwburgen en concerteia
zal dan ook mogelijk zijln. Men moet
er alleen zich aan gewennen, met behulp
van de geleide - en andere lichten Zijn
Weg te vinden. Wanneer al deze hulp
maatregelen Zijin toegepast, zal een ieder,
die niet zoogenaamd schemeringsblind is,
'Zich, met inachtneming van de moodige
extra-voorzichtigheid, in de verduisterde
stad kunnen orienteerelnt.
Maandagnacht: is de burgerbevolking te
Hamburg opnieuw het object van Enge
sche luchtaanvallen geweest. De Britsche
vliegtuigen lieten talrijke bommen vallen
die voor het grootste deel terecht kwa
men in de arbeiderswijken en daar ver
scheidene woningen verlniielden. Dicht bijl
©en ziekenhuis Zijln twee groot© blomtrech
ters gevonden ©n eenige bralndboimmien
branden in een villawijk aajn den West
rand verooi zefikt Een bloer verloor twee
Aan het einde der vorige week heeft
ook Antwerpen kennis gemaakt met de
vernielkracht van BngeHsche bommen. Een
vijftal kwam terecht in het hartje van
de stad; Vijf andere belandden in het
veld en richtten vrij' belangrijke mate
rieel© schade aan. Zoo werden in de Car-
notstraat de bioscopen Majestic en Rio
getroffen. Verliezen aan mensche'n|lievens
vallen iniet te betreuren.
Reeds na ©en paar maanden kwam vast
te staan, dat vaar Anna ook als kleer
maker naait een behoorlijke toekjoimst
zou Zijln weggelegd en ap zekeren dag
was hijl plotseling uit Zijln woonplaats
vertrokken.
Terwijl Lorenz deze heriuneringeb in
Zijln gedachten terug riep', staarde hij'
onafgebroken op' het lichtgele boek in
de étalage. Hij1 had altijd uitstekend met
Arno kunnen idpschietejm 'en meer dan
eens had hij! zich later afgevraagd, wat
er wel van dit levenslustige jongmensch
terecht kon Zijln gekomen.
Zander er diep bijl doior te denken,
ging hijl den boekwinkel binfnen. Een
jeugdige bediende trad op' hem toe lan
informeerde voorzichtig naar zijln wen-
schen. Waarschijnlijk twijfelde hij wel
«enigszins aan de literaire bletaingstelljng
van dezen ietwat haveloos uitzienden
man, wiens ongewasschen handen meer
op' ruw werk duidden.
U hebt daar een boek van Arno,
Meissner in de étalage! btegon Lorenz
Zijln marnier van spreken e|ni Zijln zelfbe
wust optreden misten hun uitwerking
niet.
Ja, zeker, buitengewoon spannend.
Ik kan het u bijlzonder aanbevelen. Ge
bonden vier mark vijftig! Mag ik het
ivoor u inpakken?
Neen, dank u! Het gaat om wat
anders. Zqudt u mlij' misschien het adres
D.N.B. meldt uit New York: Tengevolge
van de steeds meer beperkte afzetmoge
lijkheden is het tarwe probleem
zoo kritiek geworden dat terstond een
veel geld eischende hulpactie voo'r de
farmers noodzakelijk is geworden, ten
einde een catastrophe te vo'orkom©n. Het
alsnog onverkochte ooigsto,verschot uit de
den vorigen oogst bedraagt 285 millioen
bushels (1 bushels is 35,257 1.)
Koning George VI heeft Maandag de
door de Duitsche luchtaanvallen het
zwaarst getroffen stadswijken bezocht. Uit
alles bleek 'dat hij' diep geschokt was.
Verscheidene uren vertoefde de koning
bij het opruimingswerk en zag
hij! toe bijl de wanhopige pogingen van
de brandweer om de door brandbommen
veroorzaakte branden te blusschen. Een
dramatisch hoogtepunt bereikte de inspec
tietocht, toen de koning in eela door een
enkelen bom veroorzaakte krater, waarin
twintig huizen waren verdwenen, klom.
van den schrlijlver kunneini opgeven? Ik
Vermoed, dat hijl wel in het literaire
jaarboekje zal staan?
Wel zieker! Met genoegen! Een
ooigenblik alstublieft! De jonge man haast
te zich naar ©en aangrenzelnid kantoortje
en keerde eenige minuten later met een
open geslagen boiek terug. Hier heb
ben we het al: Arno Meissner, geboren
17 Maart 1905 in Landshut, woomt in
Berrijn-Lichterfelide, Köiningsdamlm 18a, te
lefoon E 53189. Zafl ik het voor u iOpi-
schrijlven?
Dat is heel vriendeflïjk van u! En
u hebt hier zeker wel tëllefoion? Zou
ik daar misschien even gebruik van mo
gen maken? Arno Meissner is namelijk
een oude schoolkameraad van me.
Natuurlijk, allp u even hiernaast wilt
gaan! De jongeman was de voorkomend
heid zelf. U wilt meneer Meissner waar
schijnlijk opbellen, vermoed ik. Als ik
misschien even de verbinding vaar u tot
stand kan brengen....?
Maar dat is werkelijk.....
Nee, nee, met genoegen. H-oie was
het nummer ook weer? Hijl raadpleegde
nog eens het jaarboekje. Ah, juist, E
53189! En reeds spoedde hij' zich naar
het toestel. i j
(Wordt vervolgd).