ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE! WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1940 OPOENi De Kern ABONNEMENT Prijs f 1.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee fl.80. Voor het buitenland f 10.00 p. jaar. Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N,V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.A. J. de Looze - Uitg.-Red.M. J. Kosten 97STE JAARGANG No. 14426 ADVERTENTIES Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 cent. Bij contract speciale prijzen. Grootte der letten naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur POLITIEKE ASPECTEN De afgekondigde Italiaansche blokkade in het Zuiden beteekent een krachtige versterking van de onlangs afgekondigde Duitsche blokkade in het Noorden. Im mers, terwijl de laatste den Engelschen handel ter zee in het Noorden belem mert, is dit door de Italiaansche blok kade het geval in het Zuiden, waar zij zich voornamelijk richt tegen de verbin ding met Indië en Egypte, alsmede de havens in de Middellandsche Zee. Hierdoor is voor de Italiaansche vloot de mogelijkheid geschapen om de voor naamste Britsche havens in de Middel landsche Zee: Alexandria, Haifa, de ha vens van Cyprus, voorts de Roode Zee, de Golf van Aden en de geheele kust van Oost-Afrika tot aan Kaapstad toe door mijnversperringen te blokkeeren en zoodoende het verkeer met Engelsche havens te belemmeren. Dit sluit in, dat elk neutraal schip, dat thans een poging waagt om een Engelsche haven aan te loopen, zich blootstelt aan het gevaar, om op een mijn te loopen, tot zinken te worden gebracht of voor goeden prijs te worden verklaard. Het spreekt vanzelf, dat de Italiaansche regeering er in haar nota op wijst, dat zij geenerlei verantwoordelijkheid op zich kan nemen voor eventueele schade, welke door een en ander aan de neutrale scheepvaart zou kunnen worden toege bracht. Voor de Engelsche scheepvaart in de Middellandsche Zee en ter Oostkust van Afrika beteekent dit een zware slag. Tot nu toe stond den Engelschen de vrije doorvaart door het Suezkanaal, de Roode Zee en de Golf van Aden ter beschikking. Het gevolg hiervan was, dat de Engelschen in den loop van de laatste maanden voortdurend troepen- en andere transporten, afkomstig uit Indië en de Zuid-AlTïkaansche koloniale gebieden, door de Roode Zee naar Alexandrië kon den dirigeeren, ter versterking der aan het Libysch—Egyptische front staande troepen. Het valt aan den anderen kant niet te ontkennea. dat de Italiaansche duikbooten in de diepe, doorzichtige en heete wate ren vai de Roode Zee en den Indische lOceaai met groote moeilükheden en ze evare* te kampen zullen hebben. Toch de italiaansche vloot heeft thans op- fraejt gekregen, de blokkade dcor te en van de onder Engelsche heer- ppij staande kustgebieden van de Gofl| van Suez tot Kaapstad. Italiaansche blokkade ftrekt zich niet uit tot het afsluiten van fer neutrale schepen oxvermijdelijke i^vtes %en passages. Allee* wanneer zij fl-arblilikelijk de bedoelirg hebben, Brit tle harens aan te doer, treden de Itali- nsche \blokkadebepal;ngen in werking. \MERIhVA, JAPAN EN DE STILLE OCEAAN Het Japaiwsche blad Hotsji Sjimboen bespreekt eeJT uitlating van den Ameri1- kaanschen adiVdraal Yannell over een ge bruik van Singapore als vlootbasis der Ver. Staten en\ schrijft: Het is voor vT apan niet m'ogelijik een- dergelijk vaomen^en stilzwijgend votorbij' te gaan. Japen hxSeft wegens Zijln vitale verkeerswegen bij1 A&n dergelijke verande ring te groot belaAg. Tot dusver waren de krachtsverhoudii igen tusscheïl Japan en Amerika in den ^tillen Oceaan gelijk. Een opdringen van 'merika in den Stil len Oceaan zou echter een versterking van de Amerikaansche macht tegenover Japan beteekenen. Sing'apore is een der sterkste steunpunten, dcNch heeft in han den van de Engelschen jsllechts de be tee kenis van een tweede vjöotbasis. Ingeval het een Amerikaanschevlootblasis zou worden, zou Japan tusschen twee vuren worden gezet. Japan zou'' daarmee voor het gevaar komen te staan* door Amerika te worden omsingeld. In dit verband Zijln de^ g Vruchten over een defensie-overeenkomst tusschen Aus tralië en de Vereenigde Statein van bleteta- kenis. Zouden de Vereenigde Staten Sin gapore werkelijk als vlootbasis krijgen, dan moet dat zoo verklaard worden, dat Engeland en Amerika gemeenschappelijk Japan uitdagen. In dat geval zouden zij1 Japan meesleuren in een gemeenschap pelijke catastrophe in den Stillen Oceaan Het 'blad Kokoemin Sjimboen schrijft: De uitingen van Yarnell toonen aalm, dat de Amerikaansche openbare meening te genover Japan buitengewoon vljlandig ge worden is. Dit bewijst, dat de positieve politiek der Vereenigde Staten in het Verre Oosten steeds vastere vormen aan neemt en zicli afwendt van de tot dus ver gevolgde beginselen van status quo. In Japan wordt de opvatting sterker, dat de Vereenigde Staten probeerien de lan den van den Stillen Oceaan onder hum invloed te brengen. De Amerikaansche activiteit op dit gebied Zal door Japan met de grootste aandacht worden gade geslagen. In geval de Vereenigde Staten aggressief zouden worden, zou Japan dien overeenkomstige maatregelen van verde diging moeten nemen. ITAL. WEERMACHTBERICHT Turijn gebombardeerd Het 81ste communiqué van het Itali aansche hoofdkwartier luidt: In Noord-Afrika heeft onze luchtmacht gemechaniseerde strijdkrachten te Bir Sceferzn en barakken te Sidi Barrani gebombardeerd. Een door oorlogssche pen begeleid vijandelijk konvooi ih het Oostelijke deel van de Middellandsche Zee is verscheidene malen door onze vliegtuigformaties gebombardeerd. In Oost-Afrika is een luchtaanval op Asma ra dank zij het snelle optreden van onze verdediging mislukt: de vijandelijke vlieg tuigen lieten hun bommen in het veld vallen zonder dat schade aangericht werd Onze jagers hebben een vliegtuig neer gehaald. I'M De vijand, die wederom uit Zwitser land kwam, -heeft boven verschillende Noord-Italiaansche provincies gevlogen. Dank zij den krachtigen afweer in de lucht en van het luchtdoelgeschut kon hij slechts enkele bommen op Turijn wer pen, waar een gebouw van de Fiat- fabrieken en het sanatorium van St. Louis zijn getroffen, alsmede in de provincie Paria, waar twee midden in het veld staalde boerderijen zijn beschadigd, een boer gedood en een andere boer zwaar gewf-nd is. Een door het vuur van de 27ste luchtdoelbatterij van Milaan ge troffen vijandelijk vliegtuig stortte bran dend neer nabij Valera (gemeente Aresse) 3e vijf leden van de bemanning zijn om het leven gekomen. Het Duitsche Weermachtbericht Het opperbevel vain de Duitsche weer- ïnacht maakte gisteren blekend: Afdeelingen Duitsche vliegers hebben opnieuw aanvallen gedaan op vliegvel den en troepenkampien in Zuid-Engelaind .em op: de jOprlogshaven Plymouth. Een radiostation op de Scilly.-eilanden werd vernield. Drie in convooi varende kotop- vaardijlschepen kregen ten Noorden van Fraserburgh zware bomtreffers. In het verloop- der gevechtshandelingen ontston den er verscheidene voojr de Duitsche vliegers succesrijke luchtgevechten. In den nacht van 26 op 27 Augustus onderna men sterke afdeelingen gevechtsvliegers aanvallen op de oorlogsha-ven Plymlouth, op -een vliegveld in Cornwall, op vlieg tuigfabrieken in Coventry en bij' Birming ham1, alsmede op de havenwerken van Hull en Newcastle. Na het werpen van talrijke blommen iontstonden er op vele plaatsen branden en ontploffingeln, vooral in Plymouth en Huil. Britsche zeehavens werden verder uit de lucht met mijlnen versperd. In den nacht van 26 op, 27 Augustus wierpen Britsche vliegtuigen in het rijksgebied op verscheidene plaatsen blommen uit. De aangerichte materieele schade is niet van b'eteekenis. Er werden twee burgers ge dood -en acht gewond. De totale verliezen van den vijland be droegen gisteren 70 vliegtuigen. 21 eigen vliegtuigen worden vermist. DE SCHOENENDISTRIBUTIE Kinderschoenen zonder bon Blijkens een beschikking van den se cretaris-generaal van het departement van handel, nijverheid en scheepvaart, opge nomen in de Staatscourant, is de schoe nendistributiebeschikking 1940 I gewijzigd Onder schoenen werd volgens den ouden tekst verstaan, alle soorten schoe nen, met inbegrip ,van kinderschoenen, laarzen, sportschoenen en pantoffels met uitzondering van leerloos schoeisel en zomerschoeisel, en van huispantoffels, Deze^ uitzonderingen zijn thans in den tekst" vervallen, doch in een apart be sluit opgenomen. Men kan thans zonder bon de volgende soorten koopen: leerloos en zomerschoei sel en bovendien kinderschoenen in de maten 17 tot en met 23, athletiekschoenen (spikes), raceschoenen voor wielrenners, korfbalschoenen, criketschoenen, klomp sokken en huispantoffels. k Volgens artikel 4 van den ouden tekst kon de distributiedienst den noodigen bon „slechts afgeven op vertoon van de distributiestamkaart aan hen, die ten ge noegen van dien dienst aantoonen, dat zij niet beschikken over een paar schoe nen, dat redelijkerwijze bruikbaar kan worden geacht". De nieuwe tekst luidt, dat de distributiedierst een schoenen bon „slechts (zal) afgeven op vertoon van de distributiestamkaart van dengene voor wien de goederen bestemd zijn". Blijkens het nieuwe lid van artikel 3 kunnen de distributiediensten de schoe nenbonnen uitreiken overeenkomstig door den secretaris-generaal te geven aanwij zingen. Behalve met een bon kan men ook schoenen koopen indien men een schriftelijke vergunning heeft, afgegeven door den secretaris-generaal of namens dezen door een daartoe aangewezen ambtenaar. GEEN AUTOVERKEER DES NACHTS VAN 10 TOT 4 UUR Op order van den Duits chen militairen blevielhebbber im Nederland en op ba-vel van den rijkscommissaris voor de bezette Nederlandsche gebied-en wordt het vol gende bepaald: 1. Van 27 Augustus 1940 af rhoet tot nadere aankondiging tusschen 22 en 4 uur alle verkeer van Nederlandsche auto's worden stopgezet Onbeperkt wat -den tijld betreft is het autoverkeer toegelaten voor auto's: a. Van de Duitsche weermacht, van de Waffen-S.S. ien van de Duitsche politie, van de bureaux van den Rijkscommissaris, van den douanedienst, van de „Technische Nothilfe" m van de Rijksduitsche bureaux met -officieele Duitsche onderscheidings- teek-enen. bi van ide Nederlandsche politie en brandweer, van den ambtelijken luchtbe schermingsdienst, evenals van ambulance- auto's, kraanwagens, auto's van artsen en vroedvrouwen bSji de uitoefening van den deSbetreffenden dienst. c. Taxi's, voorzoover zijl rijlden vooF art sen, vroedvrouw-en of zieken. Het in strijid handelen met deze be paling l'ei-dt tot dwangmaatregelen van de Zijde -der politie -en tot inbeslagne ming van het voertuig. 2. Van 27 Augustus 1940 af is het ben treden, van het strand in geheel Neder land tusschen het invallen van de duis ternis en het aanblreken van den dag tot nadere aankondiging verboden. De Duitsche kustwacht heeft hiertoe bijzondere aanwijlzingen van den Duit schen militairen bevelhebber ontvangen. TERUGGEKEERDE VLUCHTELINGEN vertellen van hun ervaringen in Frankrijk Van de 252 uit Parijs vertrokken vluch telingen kwamen Maandagavond slechts 160 te Breda aan, aangezien ruim 90 anderen reeds te Brussel en Antwerpen de pussen hadden verlaten. De ervaringen van de teruggekeerde vluchtelingen zijn overigens verschillend. Allen hebben weliswaar groote ontberin gen geleden, doch terwijl men eenerzijds wel tevreden is over de medewerking der Fransche autoriteiten, zijn er ander zijds tal van klachten. Over een ding is men het echter algemeen eens, ni. dat zoowel de Nederlandsche consul te Tou louse als de Nederlandsche consul te Tours alles hebben gedaan wat in hun vermogen was om de Nederlandsche vluchtelingen te helpen. Dat zulks niet altijd gelukte is volkomen begrijpelijk wanneer men b.v. weet dat te Toulouse met een normale bevolking van ongeveer 60.000 zielen op een gegeven oogenblik 135.000 vluchtelingen verbleven. Drie maanden in Frankrijk •Wethouder J. N. Kroone van Breda ver telde, op eersten Pinksterdag des mor gens vroeg in opdracht van Burgemeester van Slobbe per auto naar Mechelen te zijn vertrokken om aldaar voorbereidende maatregelen te treffen voor de huisves ting van Bredasche vluchtelingen. Deze vluchtelingen arriveerden echter niet en daarom reisde de heer Kroone door naar Brussel om bij de Nederland sche legatie inlichtingen in te winnen. De gezant bleek echter vertrokken te zijn, het zegevierende Duitsche leger naderde Brussel, zoodat aan den heer Kroone niet anders over bleef dan uit te wijken in de richting Frankrijk, waar hij na een moeizame reis met zijn familieleden tenslotte terecht kwam in het bergdorp Lacourt "bij Montauban. Hier heeft hij gedurende ruim drie maanden verblijf gehouden. Weinig medewerking De medewerking der Fransche autori teiten, aldus de heer .Kroone, heeft alles te wensehen overgelaten en steekt scherp af bij de houding der Duitsche militaire overheid in het bezette Frankrijk, welke alles heeft gedaan om den terugkeer van de vluchtelingen zoo vlot mogelijk te doen verloopen. De Fransche autori teiten gaven weliswaar aan de Neder landsche vluchtelingen een financieele toe lage van fr. 10 per persoon per dag, het geen voor groote gezelschappen voldoen de, maar voor kleine groepjes ten eenén- male onvoldoende was, doch personen die over voldoende Nederlandsch geld be schikten onderhoud te voorzien, konden dit geld in tegenstelling met de Belgische vluchtelingen niet in Fransche francs ge wisseld krijgen. De Nederlandsche vluch telingen immers werden na de capitu latie voor verraders gescholden. Het is te danken aan de Nederlandsche con suls te Toulouse en Tours, dat deze menschen na dagenlang wachten toch hun Nederlandsche guldens in francs konden wisselen, waarbij de consul zich voor eventueel te lijden koersverlies garant stelde. Dagen lang droog brood Ook al beschikte men echter over Fran sche valuta dan nog heeft men vooral de eerste weken gebrek geleden. Aard appelen, boter en melk waren niet jof vrijwel niet te krijgen, zoodat tal vhn vluchtelingen 'dagen lang geleefd hebben op droog brood met een schijfje tomaat. Eerst na ongeveer drie weken toen de nieuwe aardappelen en de versche groen ten konden worden geoogst, werd het iets beter. Doch dit neemt niet weg, qat Uit sterk beveiligde. Engelsche koopvaarders, welke in convooi varen, schieten de Duitsche duijebooten telkens schepen in den grond. (P.I.B.) De lucht boven den Stillen Oceaan wordt dreigender Voor 1940 wordt een middel matige Europ. oogst verwacht Drooglegging van het geheele Waddengebied bepleit Geen autoverkeer tusschen 10 en 4 uur des nachts Kinderschoenen zijn in bepaalde maten zonder bon te verkrijgen DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis- ring: Zonsondergang 28 Aug. 20 nnr 36 min. Zonsopgang 29 Aug. 6 uur 47 min. Maan op: Maan onder: 29 Aug. 0,36 16,18 Hoog- en Laagwater te Zierikzee HoogwaterLaagwater 29 Aug. 11,06 23,42 4,27 17,08 Bff de vroeger geldende tydsaanwyzing dient 1,40 uur te worden bygevoegd. de meeste vluchtelingen aanzienlijk in gewicht zijn achteruit gegaan. Een ge wichtsafneming van 10 tot 12 kilogram per persoon bleek bij volwassenen in het geheel geen zeldzaamheid te zijn. De burgemeester van Putte, de heer van de Ven, had in tegenstelling met wet houder Kroone vrij gunstige ervaringen. Terwijl de Bredanaars reeds den eersten Pinksterdag des morgens vroeg werden geëvacueerd, vluchtte burgemeester v. d. Ven eerst Dinsdags na Pinksteren des avonds 6 uur met 150 van zijn gemeen tenaren met vrachtauto's in de richting België. Verschillende dezer vluchtelingen zijn reeds lang in hun dorp terug doch de burgemeester zelf kwam met 37 zijner gemeenteleden terecht in Chateau Cler mont bij Toulouse. Over zijn ervaringen daar wenschte de burgemeester zich niet uit te laten. Looze geruchten omtrent uiterst slechte toestanden in bezet Nederland maakten de vluchtelingen huiverig naar Breda terug te keeren of pogingen daartoe aan te wenden. Een aantal vluchtelingen verblijvende in Mid den- en Zuid-Frankrijk heeft dan ook de wijk genomen naar Spanje en Portugal De Woensdag j.l. uit Toulouse ver trokken vluchtelingen hebben zooals uit alles blijkt een buitengewoon voorspoe dige terugreis gehad en de medewerking der Duitsche autoriteiten daarbij was voortreffelijk. Een ieder was vol lof over de van Duitsche zijde getroffen maatre gelen tot revacuatie der in Frankrijk verblijvende Nederlandsche vluchtelingen, waarvan er thans nog slechts enkele honderden worden vermist. Hun terug keer kan voor zoover zij zulks zelf wensehen, dan ook binnen enkele weken worden verwacht. Naar de Star en de Evening Standaard melden heeft majoor Lucas, commandant van compagnie burgerwachters, het mi nisterie van luchtvaart verzocht, een be- lqoming van Vijtf pond uit te loven voor iederem parachutist, die levend binnen - gebracht wordt. Als motief voerde hiif aan, dat daardoor voorkomen zou kunnen worden, dat Engelsche vliegers, die ge dwongen zijln, hun toestel met de para chute te verlaten, door Engelsche burger- Wachters doodgeschoten worden. Volgens een Tass-bericht uit Moskou is prof. Kolesnikow er in geslaagd, ent- bastaarden te verkrijgen van Krim-esch en olijf, welke groote groeikracht vertoo rnen en veel eerder vrucht dragen dan de oorspronkelijke olijf. De entbhstaard is vrij! winterhard. Kolesnikow koestert de hoop, dat hij: met rijn 'entbastaarden de grens der olijventeelt in de Krim naar het Noorden zal verschuiven.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 5