1ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE I DONDERDAG 8 AUGUSTUS 1940 ÜPOENC ZSMICZBESCHiCOUPAin 17S7^t8ês De Kern - Goed verduisteren - ABONNEMENT Prijs fl.50 p. kwartaal, bulten Zierikzee fl.80. Voor het buitenland f 10.00 p. jaar. Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14409 ADVERTENTIES Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 cent. Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur VERKEER EN VERVOER Wielrijders, weest voorzichtig Zooals onze lezers weten, zijn dezer dagen nieuwe voorschriften bekend gemaakt met betrekking tot de maximum-snelheid voor automobielen. Sinds vanmorgen mo gen automobilisten binnen de kom der gemeenten niet sneller rijden dan 40 km, terwijl de maximum snelheid op de groote wegen voor personenauto's 80 en voor vracht wagens 60 km per uur bedraagt. De zaak der maximum-snelheid was tot nog toe, zooals bekend, plaatselijk geregeld; de maximumsnelheid werd in elke gemeente door borden aangegeven. Thans is de bovengenoemde regeling voor het geheele land bindend verklaard, het geen op zichzelf al een vooruitgang genoemd mag worden. Het zijn voor namelijk drie redenen, die tot dit be sluit hebben geleid. In de eerste plaats zijn in den laatsten tijd veel meer wielrijders op den weg verschenen, die het aantal daarvan, dat toch al groot was in ons land, nog be langrijk hebben opgevoerd. Ter wille van hun veiligheid was het noodzakelijk dezen maatregel te nemen, om te voor komen, dat het ongevallencijfer zou stij gen. Vooral in de groote steden met hun drukke verkeer klemde dit argument. Ten tweede is het in ieders belang, dat met het beschikbare materiaal spaar zaam wordt omgegaan. Bij het over schrijden van een bepaalde snelheid, die wel niet precies is vast te stellen, maar die toch omstreeks 70 of 80 km ligt, is de sliilage aan motoren, banden en carosserie veel grooter dan beneden of tot die grens. Ook benzine wordt be spaard, wanneer men niet te snel rijdt. En ten slotte wil men ook onze mooie, maar niet altijd sterke wegen sparen, en het noodzakelijke herstel zooveel voorkomen. Zware, snel rijdende auto mobielen, rijden die wegen stuk of ver oorzaken golvingen in het wegdek, om dat vele onzer wegen daarop niet be rekend zijn. De verordening is gebaseerd op de ervaring, die men in Duitscbland heeft opgedaan, waardoor de gestelde grenzen zich als juist hebben bewezen. Meer discipline gewenscht Voor de wielrijders zijn geen nieuwe voorschriften gemaakt, maar toch dienen ook zij van een aantal goed bedoelde wenken kennis te nemen, omdat dat in hun eigen veiligheid dringend noodzake lijk is. Er zijn verschillende reeds vroeger gegeven wenken en voorschriften, waar aan strenger de hand zal worden ge houden, terwijl in het algemeen voor zichtigheid geboden is, omdat men ook al is men in ziin recht, ongelukken kan veroorzaken. Dat komt vooral hierdoor, dat er veel Duitsche automobilisten en °.?k wielrijders op den weg verschenen zijn, die gewend zijn aan eenigszins andere voorschriften dan die hier gelden. Hier zijn enkele 'van die wenken in telegramstijl Niet met meer dan twee naast elkaar rijden en in ieder geval de linker weg helft vrij laten voor tegenliggend en inhalend verkeer; Duidelijk teekens geven, wanneer men van richting veranderen wil; automobi listen zijn geen gedachtenlezers Gebruik maken vanfietspaden, wan neer die er zijn; er is geen enkele reden, en het brengt het snelverkeer in gevaar, op de groote wegen te rijden, wanneer men de beschikking heeft over een mooi fietspad. OOK ZAKLANTAARNS zullen aan bepaalde eischen moeten voldoen De inspectie voor de luchtbescherming heeft naarmate van de urgentie voor schriften voor materiaal en verlichting uitgevaardigd in overleg met de Duit sche autoriteiten. Na de bekende voor schriften voor de rijwiellantaarns, heeft men zich beziggehouden met de auto koplampen, waarbij zich enkele moge lijkheden hebben voorgedaan, die men nader heeft moeten "bestudeeren. Er zit ten hier vraagstukken aan vast, die niet zoo eenvoudig zijn op te lossen. Naar wij vernemen zal binnen enkele dagen ook het vraagstuk van de voei- gangerlantaarns ter hand worden geno men, in het bijzonder dat van de zak lantaarns van particulieren, welke lampen aan bepaalde eischen zullen moeten vol doen. Hieronder behoort o.a. het voor schrift dat deze zaklantaarns geen licht naar boven mogen laten schijnen en dat zij .automatisch gedoofd moeten kunnen worden. GEEN EENHEIDSWORST maar wel vleeschdiitributie Hoe groot' het totaal aantal uit de markt te nemen koeien zal zijn, is nog niet zeker, maar een 300.000 wordt ge noemd, waarna onze veestapel met 1.1 millioen stuks door den winter moet. Ongeveer gelijktijdig met afslachting en export, niet onmogelijk nog daarvoor verwachten wij invoering van een alge- heele vleeschdistributie. Dus zoowel van rund-, varkens-, kalfs-, schapen- alspaar- denvleesch. En dit zal dan zijn een distributie op bonnen. Heel wat soesa voor het be drijf, maar de eenige mogelijkheid om een billijke verdeeling door te voeren. Aan den slager mag men nu eenmaal de verdeeling van b.v. 1 pond vleesch en rauw vet per man per week niet over laten. De versch vleesch-distributie is een ontzettend moeilijk probleem, omdat men hier niet te doen heeft met een eenheids product, maar met levend vee en met vleesch van velerlei soort en kwaliteit. Die groote moeilijkheid voerde in den vorigen oorlog uiteindelijk tot de be faamde eenheidsworst-productie. Tot zoo'n geweldige bedrijfsontwrich- ting en eenzijdige vleeschvoorziening wil men aan de Veehouderijcentrale niet weer terug. - Met de belanghebbende bonden aldus de „Vee- en Vleeschhandei", wordt nu overlegd, hoe deze distributie nu is op te zetten met de minst mogelijke be- drijfsontwrichting. GIBRALTAR. HET VRAAGTEEKEN De Engelsehein strijden thainS met ver. twijfelden moed oim Gibraltar voer het Britsche Imperium te behouden, (want zij iwieten maar al te zeer, dat met dein val van Gibraltar een dier belangrijkste Engelsche steunpunten komt te vervalj- len. een hoeksteen van de Engelsche hefer*- schappij in de Middellands che Zee, vopr (wlat het Westelijke gedeelte betreft. Het Britsche, prestige is thans in het geheele Middell'andsche Zeebekken, tot in het Na bije Oosten Zwfaar geschokt, Zoodat het verlies van Gibraltar voor de Engelschen een hoogst onaangename nasleep moet hebben. Daarom schijnen de Britten be sloten te zijn, Gibraltar tot eiken prijs te verdedigen ien onder ale omstanldig1- heden, ofschoon de Italiaansche bonman- valen reeds thans de militaire capicitejt en beteeken is van den,1 driehoeksrots heb ben verminderd. In Gibraltar strijden de Engelschen op het oogenblik om de heer- schapoiji in de MiddelUlamdschie Zee. Zon der Gibraltar zal dit bekken spoedig ge heel in de Italiaansche belangensfeer val len en houdt Gibraltar op een Engelseh Dominion te zijln. KORT EN BONDIG De eerste van 30 speciale treinen, (waarmede in totaal 20.000 Italiaansche industriearbeiders naar Duitschland zul len iworden vervoerd, is den Breniner gepasseerd. Het gaat om1 metaalbewer kers, mecaniciens «en arbeiders der che mische industrie, uit de provincies Mi laan, Brescia, Udine, Genua, Vineenzai, Salerno, Bergano, Beseara, Padua en Mo(- dena. Dagelijks (worden verdere treinen met Italiaansche arbeiders verlwacht. De hitte in Spajnje heeft Dinsdag haar hoogtepunt bereikt te Cord-oba met 42 graden. Ook te Cacetres, Sevilla, Jaen en Granada tw<erd meer dan 40 gradeni Warmte in de schadu,w waargenomen. JOSEF BÜRCKEL is tot rfjksatadhouder en gouwleider van Lotharingen benoemd, met gelyktydig ontslag in deze functies te Weenen De Mexicaansche Kamfer heeft een (wiet aangenomen op de ilmvoerimg van den al- gemeenen dienstplicht. De in het regeer ringsontwerp vastgestelde straffen tte- dgen hen, die zich aan defni dienst Willen onttrekken worden verzacht. Ook de in voering van de militaire opleiding aa|m staatsscholen (werd goedgekeurd. Krachtens 2 decreten van deini Fübrier zdl het geheele burgerlijke bestuur in Elzas-Lotharingen en Luxemburg ip het vervolg niet meer in handen van mili taire autoriteiten Zijn, maar in die van chefs der burgerlijke administratie, die onmiddellijk onder den Führer ressor teeren. De uitoefening c|er militaire gfe- zagsrechten blijft bij! de militaire -autor ri bei ten berusten. Duizenden belwoneirs vaini de kust van Louisiana zijn moeten vluchten voor ge weldige overstroiomingen, die door 'een tornado (waren veroorzaakt. Vele plaatsen Zijii thans geïsoleerd. De schade, die vooral in suikerplantages en moestuinen is aangericht is lontzaglijk. De eerste be richten spreken van doodem en van tal rijke geW'Ondan. Men vreest, dat vooral in afgelegen plaatsen talrijke m^nschen- levens zijn te betreuren. Naar het Stockholmsche blad Nye Dag- ligt Allehanda uit Londen is een Brit sche rijksconferentie voor October te Nieuwi-Delhi bijeen roepen. Er zal be raadslaagd worden over het beste ge bruik van de hulpbronnen voor den ooi;, log. Ook de Oost-Afrikaansche bezittin gen Zijn tot deze conferentie uitgenoo- digd. Canada daarentegen (niet. De Italiaansche troepen hebben in Britsch-Somaliland de havenstad Zeil a ingenomen. In deze berichten die uit Aden afkomstig zijn, wordt gezegd, dat de Italianen in drie kolonnes, op een af stand van 100 km van elkaar, concentrisch oprukten naar Berbera, dat de hoofdstad en de grootste haven des lands is. De Engelsche gemotoriseerde cavalerie, die een tegenaanval deed, werd met zware verliezen teruggeslagen. VERSCHILLENDE BERICHTEN Tragiach ongeluk Op de Wijde Ee bevond zich gisteren de 27-jarige heer P. Nijdam uit Fra- n e k e r, die met zijn vrouw en twee kinderen een dagje uit was, met een roeischouw, toen op een gegeven ©ogen blik het driejarig kind de moeder los liet en overboord geraakte. De vader, die niet kon zwemmen, sprong het kind in het zeer diepe water na, waarbij het kind werd gered, doch de vader in de diepte verdween. Reddingspogingen mochten niet baten. Na een half uur dreggen heeft de politie het lijk van den heer Nijdam opgehaald. Cacaoboonen en -producten In het Verordeningenblad is een be sluit opgenomen van den secretaris-ge neraal van het departement van land bouw en visscherij, waarbij ten aanzien van het bereiden, voorhanden en in voor raad hebben, verwerken, verpakken, ver handelen en vervreemden, afleveren en vervoeren van cacaoboonen en cacao- producten, beperkende regelen in den zin van artikel 9 van de Landbouw- crisiswet 1933 worden gesteld. Good afoeloopen Maandagavond jl. is een 10-tons vracht auto van de Firma Bernaards te Bergen op Zoom, bij het uitrijden der Thool- sche pont, doordat de motor plotseling stilhield en de remmen niet goed functio neerden, achteruit de groote helling van het Thoolsche veer afgereden. Door de tegenwoordigheid van geest van den chauffeur, welke direct het stuur om gooide, bleef de aanhangwagen schuin over de brugboom der pont hangen, ter wijl de tractor te water reed. De chauf feur kon zich tijdig redden. Direct is met lossing begonnen der meer dan 300 kisten aardappelen, waarna de vrachtauto van v. d. Klooster, het vehikel op den wal heeft getrokken. Door het vallende water was de pont tevens vast- geloopen. Meer dan; 2 uur is men bezig geweest deze met een groote ploeg volk te water te krijgen, wat. eindelijk na veel moeite mocht gelukken, zoodat het ver keer weer door kon gaan. De schade aan de pont blijkt niet groot te zijn. Voortaan zullen in donker geen zware vrachtauto's, wegens het groote gevaar voor mensch en materiaal, meer worden overgezet. Men vergete niet, dat voor 15 jaar, bij een dergelijk geval als boven vermeld, 7 slachtoffers zijn gevallen. Bij het zwemmen verdronken Dinsdagavond is aan het strand te Scheveningen, ter hoogte van den vuur toren, de 17-jarige M. K., uit de Van Wezenbekestraat, bij het zwemmen ver dronken. De jongen was bij een golf- J breker in zee gegaan en is vermoedelijk door den sterken stroom meegesleurd. Het lijk is nog niét aangespoeld, j Een vriend van hem, de 17-jarige N. H., die zich ook te water had be- geven, kwam eveneens in levensgevaar te verkeeren, doch kon gered worden door drie burgers. Hij bekwam geen let sel en kon op eigen gelegenheid naar huis gaan. Schore wordt bij Kruiningen gevoegd Onder de gemeenten die zwaar door i het oorlogsgeweld zijn getroffen behoort ook Schore. Naast talrijke woningen zijn i daar alle gemeentegebouwen, n.l. het ge- meentehuis, de toren en de school ver- loren gegaan. Financieel is Schore niet bij machte om dit alles te herstellen, waarom, naar de burgemeester vanKrui- I ningen Zaterdag mededeelde, tot ophef- I fing der gemeente Schore is besloten. J Zij zal dan bij Kruiningen worden ge- voegd. De opheffing zal op korten ter mijn, n.l. reeds per 1 October of 1 No- vember een feit worden. (P.Z.C.) Doodolijk ongeluk met een lift j In het gebouw van de Rijksverzeke- i ringsbank te Amsterdam is gister- middag een ernstig ongeluk gebeurd, j dat aan een 19-jarigen jongeman het i leven gekost heeft. I De jongeman wenschte gebruik te ma- ken van de goederenlift en had zich in de liftschacht voorovergebogen in af- wachting van de lift. Op hetzelfde oogen- blik kwam deze omlaag. De man ge raakte met het hoofd bekneld tusschen I den. muur en de lift. Met een schedel- fractuur en een ernstige hoofdwonde is hij naar het Wilhelmina-gasthuis ver- voerd, waar hij korten tijd later is over leden. Extra brood- en vetrantioenen vóór landarbeiders De secretaris-generaal, waarn. hoofd van het departement van landbouw en visscherij deelt mee, dat landarbei ders, werkzaam in den hooibouw en landar beiders, die zware oogstwerkzaamheden verrichten, nog tot 1 September 1940 voor een extra broodrantsoen van 100 pet. in aanmerking komen. Genoemde categorieën van landarbei ders kunnen gedurende deze periode ech ter geen aanspraak maken op extra- boter- of vetkaarten voor „zeer zwa- ren" arbeid. Zij komen derhalve uit sluitend voor de extra- boter- of vet kaarten voor „zwaren arbeid", dat is dus voor een extra boter- of vetr antsoen van 50 pet. in aanmerking. Na 1 September wordt het extra brood rantsoen van genoemde landarbeiders tot 50 pet. verminderd. Extra brood- en vetrantioenen voor landarbeiders tot 1 Sept. Waarschuwing tot de fietsers bij de nieuwe maximum-snelheden Kinderschoenen in de maten 1823 zonder bon te krijgen Geen eenheidsworst, maar wel vleeschdistributie verwacht Goede deelname voor den Wan deltocht door Schouwen op 10 Augustus a.s. DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis- ring: Zonsondergang 8 Aug. 21 uur 17 min. Zonsopgang 9 Aug. 6 uur 14 min. Maan op: 9 Aug. 11,57 Maan onder.' 22,09 Hoog- en Laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 9 Aug. 6,31 18,47 11,50 By de vroeger geldende tydsaanwyzing dient 1,40 uur te worden bygevoegd. Uw eigen belang De avonden worden korter. Men kan niet meer met daglicht toe tot het naar bed gaan, zooals velen vermoedelijk 't verduisterings- vraagstuk hebben opgelost, toen het nog lang lioht was. Het is dan dienst van de luchtbe scherming gebleken, dat vooral den laatsten tijd nog meermalen af en toe lioht wordt opgestoken in niet afgeschermde vertrekken (keukens, achtervertrekken, gangen, enz.) Met nadruk wordt er nog eens op gewezen, dat alle liohtnitstraling, ook aan de achterzijde der woningen, verboden is en niet kan geduld worden, daar het de oriënteering van de vliegers vergemakkelijkt. Ook al geschiedt dit lioht opsteken misschien bij onnadenkendheid, het eigen belaDg der bewoners brengt mede, dat er op juiste wijze en af doende afgeschermd wordt. Kinderschoenen zonder bon Naar het Alg. Hdbld. vernet imt, is j thans de verkoop van kinderschoe nen in de maten van 18—23 vrijgegeven. Voor den aankoop van desze kindersel ïoenen behoeft men dus vstn te voren geen bon aan te vragen. Opheffing van den B.V.L. Na de ontbinding der Vrijwillige Land» stormkorpen Motordienst, Vaartuigen- dienst, Spoorwegdienst, Luchtwachtdienst en Luchtafweerdienst is thans de mede- deeling ontvangen, dat op bevel der Duit sche Overheid, ook de B.V.L. wordt op geheven en zijn werkzaamheden moeten worden gestaakt. De bijzondere vrijwilligers zijn hier mede ontslagen van hunne verbintenis, welke na de bezetting haar feitelijken grondslag had verloren. Aldus het „Land stormblad". De B.V.L. bestaat niet meer. De herA innering aan deze waarlijk nationalè „concentratie" zal echter in onze harten blijven voortleven, evenals de dankbaar heid jegens onzen grijzen generaal Duy- maer van Twist, die dit monumentale bolwerk voor Kroon en Vaderland heeft opgericht. Voor de afwikkeling der loopende vor deringen e.d. zullen nog maatregelen worden getroffen. Voor dergelijke aangelegenheden kan men zich voorloopig nog wenden tot de bestaande correspondentie-adressen der Landstormcommissiën, die zelf evenwel tegelijk met den B.V.L. zijn opgeheven. Ook het Landstormblad verschijnt niet meer.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1