1ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
I
DONDERDAG 8 AUGUSTUS 1940
ÜPOENC
ZSMICZBESCHiCOUPAin
17S7^t8ês
De Kern
- Goed verduisteren -
ABONNEMENT
Prijs fl.50 p. kwartaal, bulten Zierikzee
fl.80. Voor het buitenland f 10.00 p. jaar.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver
schijnt dagelijks, behalve 's Zondags.
Uitgave N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
96STE JAARGANG No. 14409
ADVERTENTIES
Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 cent.
Bij contract speciale prijzen. Grootte der
letters naar plaatsruimte. „Succesjes"
60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur
VERKEER EN VERVOER
Wielrijders, weest voorzichtig
Zooals onze lezers weten, zijn
dezer dagen nieuwe voorschriften
bekend gemaakt met betrekking
tot de maximum-snelheid voor
automobielen. Sinds vanmorgen mo
gen automobilisten binnen de kom
der gemeenten niet sneller rijden
dan 40 km, terwijl de maximum
snelheid op de groote wegen voor
personenauto's 80 en voor vracht
wagens 60 km per uur bedraagt.
De zaak der maximum-snelheid was
tot nog toe, zooals bekend, plaatselijk
geregeld; de maximumsnelheid werd in
elke gemeente door borden aangegeven.
Thans is de bovengenoemde regeling voor
het geheele land bindend verklaard, het
geen op zichzelf al een vooruitgang
genoemd mag worden. Het zijn voor
namelijk drie redenen, die tot dit be
sluit hebben geleid.
In de eerste plaats zijn in den laatsten
tijd veel meer wielrijders op den weg
verschenen, die het aantal daarvan, dat
toch al groot was in ons land, nog be
langrijk hebben opgevoerd. Ter wille
van hun veiligheid was het noodzakelijk
dezen maatregel te nemen, om te voor
komen, dat het ongevallencijfer zou stij
gen. Vooral in de groote steden met hun
drukke verkeer klemde dit argument.
Ten tweede is het in ieders belang,
dat met het beschikbare materiaal spaar
zaam wordt omgegaan. Bij het over
schrijden van een bepaalde snelheid, die
wel niet precies is vast te stellen, maar
die toch omstreeks 70 of 80 km ligt,
is de sliilage aan motoren, banden en
carosserie veel grooter dan beneden of
tot die grens. Ook benzine wordt be
spaard, wanneer men niet te snel rijdt.
En ten slotte wil men ook onze mooie,
maar niet altijd sterke wegen sparen,
en het noodzakelijke herstel zooveel
voorkomen. Zware, snel rijdende auto
mobielen, rijden die wegen stuk of ver
oorzaken golvingen in het wegdek, om
dat vele onzer wegen daarop niet be
rekend zijn.
De verordening is gebaseerd op de
ervaring, die men in Duitscbland heeft
opgedaan, waardoor de gestelde grenzen
zich als juist hebben bewezen.
Meer discipline gewenscht
Voor de wielrijders zijn geen nieuwe
voorschriften gemaakt, maar toch dienen
ook zij van een aantal goed bedoelde
wenken kennis te nemen, omdat dat in
hun eigen veiligheid dringend noodzake
lijk is. Er zijn verschillende reeds vroeger
gegeven wenken en voorschriften, waar
aan strenger de hand zal worden ge
houden, terwijl in het algemeen voor
zichtigheid geboden is, omdat men ook
al is men in ziin recht, ongelukken kan
veroorzaken. Dat komt vooral hierdoor,
dat er veel Duitsche automobilisten en
°.?k wielrijders op den weg verschenen
zijn, die gewend zijn aan eenigszins
andere voorschriften dan die hier gelden.
Hier zijn enkele 'van die wenken in
telegramstijl
Niet met meer dan twee naast elkaar
rijden en in ieder geval de linker weg
helft vrij laten voor tegenliggend en
inhalend verkeer;
Duidelijk teekens geven, wanneer men
van richting veranderen wil; automobi
listen zijn geen gedachtenlezers
Gebruik maken vanfietspaden, wan
neer die er zijn; er is geen enkele
reden, en het brengt het snelverkeer in
gevaar, op de groote wegen te rijden,
wanneer men de beschikking heeft over
een mooi fietspad.
OOK ZAKLANTAARNS
zullen aan bepaalde eischen
moeten voldoen
De inspectie voor de luchtbescherming
heeft naarmate van de urgentie voor
schriften voor materiaal en verlichting
uitgevaardigd in overleg met de Duit
sche autoriteiten. Na de bekende voor
schriften voor de rijwiellantaarns, heeft
men zich beziggehouden met de auto
koplampen, waarbij zich enkele moge
lijkheden hebben voorgedaan, die men
nader heeft moeten "bestudeeren. Er zit
ten hier vraagstukken aan vast, die niet
zoo eenvoudig zijn op te lossen.
Naar wij vernemen zal binnen enkele
dagen ook het vraagstuk van de voei-
gangerlantaarns ter hand worden geno
men, in het bijzonder dat van de zak
lantaarns van particulieren, welke lampen
aan bepaalde eischen zullen moeten vol
doen. Hieronder behoort o.a. het voor
schrift dat deze zaklantaarns geen licht
naar boven mogen laten schijnen en dat
zij .automatisch gedoofd moeten kunnen
worden.
GEEN EENHEIDSWORST
maar wel vleeschdiitributie
Hoe groot' het totaal aantal uit de
markt te nemen koeien zal zijn, is nog
niet zeker, maar een 300.000 wordt ge
noemd, waarna onze veestapel met 1.1
millioen stuks door den winter moet.
Ongeveer gelijktijdig met afslachting en
export, niet onmogelijk nog daarvoor
verwachten wij invoering van een alge-
heele vleeschdistributie. Dus zoowel van
rund-, varkens-, kalfs-, schapen- alspaar-
denvleesch.
En dit zal dan zijn een distributie
op bonnen. Heel wat soesa voor het be
drijf, maar de eenige mogelijkheid om
een billijke verdeeling door te voeren.
Aan den slager mag men nu eenmaal de
verdeeling van b.v. 1 pond vleesch en
rauw vet per man per week niet over
laten.
De versch vleesch-distributie is een
ontzettend moeilijk probleem, omdat men
hier niet te doen heeft met een eenheids
product, maar met levend vee en met
vleesch van velerlei soort en kwaliteit.
Die groote moeilijkheid voerde in den
vorigen oorlog uiteindelijk tot de be
faamde eenheidsworst-productie.
Tot zoo'n geweldige bedrijfsontwrich-
ting en eenzijdige vleeschvoorziening wil
men aan de Veehouderijcentrale niet weer
terug. -
Met de belanghebbende bonden aldus
de „Vee- en Vleeschhandei", wordt nu
overlegd, hoe deze distributie nu is op
te zetten met de minst mogelijke be-
drijfsontwrichting.
GIBRALTAR. HET VRAAGTEEKEN
De Engelsehein strijden thainS met ver.
twijfelden moed oim Gibraltar voer het
Britsche Imperium te behouden, (want zij
iwieten maar al te zeer, dat met dein
val van Gibraltar een dier belangrijkste
Engelsche steunpunten komt te vervalj-
len. een hoeksteen van de Engelsche hefer*-
schappij in de Middellands che Zee, vopr
(wlat het Westelijke gedeelte betreft. Het
Britsche, prestige is thans in het geheele
Middell'andsche Zeebekken, tot in het Na
bije Oosten Zwfaar geschokt, Zoodat het
verlies van Gibraltar voor de Engelschen
een hoogst onaangename nasleep moet
hebben. Daarom schijnen de Britten be
sloten te zijn, Gibraltar tot eiken prijs
te verdedigen ien onder ale omstanldig1-
heden, ofschoon de Italiaansche bonman-
valen reeds thans de militaire capicitejt
en beteeken is van den,1 driehoeksrots heb
ben verminderd. In Gibraltar strijden de
Engelschen op het oogenblik om de heer-
schapoiji in de MiddelUlamdschie Zee. Zon
der Gibraltar zal dit bekken spoedig ge
heel in de Italiaansche belangensfeer val
len en houdt Gibraltar op een Engelseh
Dominion te zijln.
KORT EN BONDIG
De eerste van 30 speciale treinen,
(waarmede in totaal 20.000 Italiaansche
industriearbeiders naar Duitschland zul
len iworden vervoerd, is den Breniner
gepasseerd. Het gaat om1 metaalbewer
kers, mecaniciens «en arbeiders der che
mische industrie, uit de provincies Mi
laan, Brescia, Udine, Genua, Vineenzai,
Salerno, Bergano, Beseara, Padua en Mo(-
dena. Dagelijks (worden verdere treinen
met Italiaansche arbeiders verlwacht.
De hitte in Spajnje heeft Dinsdag haar
hoogtepunt bereikt te Cord-oba met 42
graden. Ook te Cacetres, Sevilla, Jaen
en Granada tw<erd meer dan 40 gradeni
Warmte in de schadu,w waargenomen.
JOSEF BÜRCKEL
is tot rfjksatadhouder en gouwleider van
Lotharingen benoemd, met gelyktydig
ontslag in deze functies te Weenen
De Mexicaansche Kamfer heeft een (wiet
aangenomen op de ilmvoerimg van den al-
gemeenen dienstplicht. De in het regeer
ringsontwerp vastgestelde straffen tte-
dgen hen, die zich aan defni dienst Willen
onttrekken worden verzacht. Ook de in
voering van de militaire opleiding aa|m
staatsscholen (werd goedgekeurd.
Krachtens 2 decreten van deini Fübrier
zdl het geheele burgerlijke bestuur in
Elzas-Lotharingen en Luxemburg ip het
vervolg niet meer in handen van mili
taire autoriteiten Zijn, maar in die van
chefs der burgerlijke administratie, die
onmiddellijk onder den Führer ressor
teeren. De uitoefening c|er militaire gfe-
zagsrechten blijft bij! de militaire -autor
ri bei ten berusten.
Duizenden belwoneirs vaini de kust van
Louisiana zijn moeten vluchten voor ge
weldige overstroiomingen, die door 'een
tornado (waren veroorzaakt. Vele plaatsen
Zijii thans geïsoleerd. De schade, die
vooral in suikerplantages en moestuinen
is aangericht is lontzaglijk. De eerste be
richten spreken van doodem en van tal
rijke geW'Ondan. Men vreest, dat vooral
in afgelegen plaatsen talrijke m^nschen-
levens zijn te betreuren.
Naar het Stockholmsche blad Nye Dag-
ligt Allehanda uit Londen is een Brit
sche rijksconferentie voor October te
Nieuwi-Delhi bijeen roepen. Er zal be
raadslaagd worden over het beste ge
bruik van de hulpbronnen voor den ooi;,
log. Ook de Oost-Afrikaansche bezittin
gen Zijn tot deze conferentie uitgenoo-
digd. Canada daarentegen (niet.
De Italiaansche troepen hebben in
Britsch-Somaliland de havenstad Zeil a
ingenomen. In deze berichten die uit
Aden afkomstig zijn, wordt gezegd, dat
de Italianen in drie kolonnes, op een af
stand van 100 km van elkaar, concentrisch
oprukten naar Berbera, dat de hoofdstad
en de grootste haven des lands is. De
Engelsche gemotoriseerde cavalerie, die
een tegenaanval deed, werd met zware
verliezen teruggeslagen.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Tragiach ongeluk
Op de Wijde Ee bevond zich gisteren
de 27-jarige heer P. Nijdam uit Fra-
n e k e r, die met zijn vrouw en twee
kinderen een dagje uit was, met een
roeischouw, toen op een gegeven ©ogen
blik het driejarig kind de moeder los
liet en overboord geraakte. De vader,
die niet kon zwemmen, sprong het kind
in het zeer diepe water na, waarbij
het kind werd gered, doch de vader
in de diepte verdween. Reddingspogingen
mochten niet baten. Na een half uur
dreggen heeft de politie het lijk van
den heer Nijdam opgehaald.
Cacaoboonen en -producten
In het Verordeningenblad is een be
sluit opgenomen van den secretaris-ge
neraal van het departement van land
bouw en visscherij, waarbij ten aanzien
van het bereiden, voorhanden en in voor
raad hebben, verwerken, verpakken, ver
handelen en vervreemden, afleveren en
vervoeren van cacaoboonen en cacao-
producten, beperkende regelen in den
zin van artikel 9 van de Landbouw-
crisiswet 1933 worden gesteld.
Good afoeloopen
Maandagavond jl. is een 10-tons vracht
auto van de Firma Bernaards te Bergen
op Zoom, bij het uitrijden der Thool-
sche pont, doordat de motor plotseling
stilhield en de remmen niet goed functio
neerden, achteruit de groote helling van
het Thoolsche veer afgereden. Door de
tegenwoordigheid van geest van den
chauffeur, welke direct het stuur om
gooide, bleef de aanhangwagen schuin
over de brugboom der pont hangen, ter
wijl de tractor te water reed. De chauf
feur kon zich tijdig redden.
Direct is met lossing begonnen der meer
dan 300 kisten aardappelen, waarna de
vrachtauto van v. d. Klooster, het vehikel
op den wal heeft getrokken. Door het
vallende water was de pont tevens vast-
geloopen. Meer dan; 2 uur is men bezig
geweest deze met een groote ploeg volk
te water te krijgen, wat. eindelijk na veel
moeite mocht gelukken, zoodat het ver
keer weer door kon gaan. De schade
aan de pont blijkt niet groot te zijn.
Voortaan zullen in donker geen zware
vrachtauto's, wegens het groote gevaar
voor mensch en materiaal, meer worden
overgezet. Men vergete niet, dat voor
15 jaar, bij een dergelijk geval als boven
vermeld, 7 slachtoffers zijn gevallen.
Bij het zwemmen verdronken
Dinsdagavond is aan het strand te
Scheveningen, ter hoogte van den vuur
toren, de 17-jarige M. K., uit de Van
Wezenbekestraat, bij het zwemmen ver
dronken. De jongen was bij een golf-
J breker in zee gegaan en is vermoedelijk
door den sterken stroom meegesleurd.
Het lijk is nog niét aangespoeld,
j Een vriend van hem, de 17-jarige
N. H., die zich ook te water had be-
geven, kwam eveneens in levensgevaar
te verkeeren, doch kon gered worden
door drie burgers. Hij bekwam geen let
sel en kon op eigen gelegenheid naar
huis gaan.
Schore wordt bij Kruiningen gevoegd
Onder de gemeenten die zwaar door
i het oorlogsgeweld zijn getroffen behoort
ook Schore. Naast talrijke woningen zijn
i daar alle gemeentegebouwen, n.l. het ge-
meentehuis, de toren en de school ver-
loren gegaan. Financieel is Schore niet
bij machte om dit alles te herstellen,
waarom, naar de burgemeester vanKrui-
I ningen Zaterdag mededeelde, tot ophef-
I fing der gemeente Schore is besloten.
J Zij zal dan bij Kruiningen worden ge-
voegd. De opheffing zal op korten ter
mijn, n.l. reeds per 1 October of 1 No-
vember een feit worden. (P.Z.C.)
Doodolijk ongeluk met een lift
j In het gebouw van de Rijksverzeke-
i ringsbank te Amsterdam is gister-
middag een ernstig ongeluk gebeurd,
j dat aan een 19-jarigen jongeman het
i leven gekost heeft.
I De jongeman wenschte gebruik te ma-
ken van de goederenlift en had zich in
de liftschacht voorovergebogen in af-
wachting van de lift. Op hetzelfde oogen-
blik kwam deze omlaag. De man ge
raakte met het hoofd bekneld tusschen
I den. muur en de lift. Met een schedel-
fractuur en een ernstige hoofdwonde is
hij naar het Wilhelmina-gasthuis ver-
voerd, waar hij korten tijd later is over
leden.
Extra brood- en vetrantioenen
vóór landarbeiders
De secretaris-generaal, waarn. hoofd
van het departement van landbouw en
visscherij deelt mee, dat landarbei ders,
werkzaam in den hooibouw en landar
beiders, die zware oogstwerkzaamheden
verrichten, nog tot 1 September 1940
voor een extra broodrantsoen van 100
pet. in aanmerking komen.
Genoemde categorieën van landarbei
ders kunnen gedurende deze periode ech
ter geen aanspraak maken op extra-
boter- of vetkaarten voor „zeer zwa-
ren" arbeid. Zij komen derhalve uit
sluitend voor de extra- boter- of vet
kaarten voor „zwaren arbeid", dat is
dus voor een extra boter- of vetr antsoen
van 50 pet. in aanmerking.
Na 1 September wordt het extra brood
rantsoen van genoemde landarbeiders tot
50 pet. verminderd.
Extra brood- en vetrantioenen
voor landarbeiders tot 1 Sept.
Waarschuwing tot de fietsers bij
de nieuwe maximum-snelheden
Kinderschoenen in de maten
1823 zonder bon te krijgen
Geen eenheidsworst, maar wel
vleeschdistributie verwacht
Goede deelname voor den Wan
deltocht door Schouwen op 10
Augustus a.s.
DE VERDUISTERING
In het belang van de naleving van de
bepalingen ten aanzien van de verduis-
ring:
Zonsondergang 8 Aug. 21 uur 17 min.
Zonsopgang 9 Aug. 6 uur 14 min.
Maan op:
9 Aug. 11,57
Maan onder.'
22,09
Hoog- en Laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
9 Aug. 6,31 18,47 11,50
By de vroeger geldende tydsaanwyzing
dient 1,40 uur te worden bygevoegd.
Uw eigen belang
De avonden worden korter.
Men kan niet meer met daglicht
toe tot het naar bed gaan, zooals
velen vermoedelijk 't verduisterings-
vraagstuk hebben opgelost, toen het
nog lang lioht was.
Het is dan dienst van de luchtbe
scherming gebleken, dat vooral den
laatsten tijd nog meermalen af en
toe lioht wordt opgestoken in niet
afgeschermde vertrekken (keukens,
achtervertrekken, gangen, enz.)
Met nadruk wordt er nog eens op
gewezen, dat alle liohtnitstraling,
ook aan de achterzijde der woningen,
verboden is en niet kan geduld
worden, daar het de oriënteering
van de vliegers vergemakkelijkt.
Ook al geschiedt dit lioht opsteken
misschien bij onnadenkendheid, het
eigen belaDg der bewoners brengt
mede, dat er op juiste wijze en af
doende afgeschermd wordt.
Kinderschoenen zonder bon
Naar het Alg. Hdbld. vernet imt, is j
thans de verkoop van kinderschoe nen in
de maten van 18—23 vrijgegeven. Voor
den aankoop van desze kindersel ïoenen
behoeft men dus vstn te voren geen
bon aan te vragen.
Opheffing van den B.V.L.
Na de ontbinding der Vrijwillige Land»
stormkorpen Motordienst, Vaartuigen-
dienst, Spoorwegdienst, Luchtwachtdienst
en Luchtafweerdienst is thans de mede-
deeling ontvangen, dat op bevel der Duit
sche Overheid, ook de B.V.L. wordt op
geheven en zijn werkzaamheden moeten
worden gestaakt.
De bijzondere vrijwilligers zijn hier
mede ontslagen van hunne verbintenis,
welke na de bezetting haar feitelijken
grondslag had verloren. Aldus het „Land
stormblad".
De B.V.L. bestaat niet meer. De herA
innering aan deze waarlijk nationalè
„concentratie" zal echter in onze harten
blijven voortleven, evenals de dankbaar
heid jegens onzen grijzen generaal Duy-
maer van Twist, die dit monumentale
bolwerk voor Kroon en Vaderland heeft
opgericht.
Voor de afwikkeling der loopende vor
deringen e.d. zullen nog maatregelen
worden getroffen.
Voor dergelijke aangelegenheden kan
men zich voorloopig nog wenden tot de
bestaande correspondentie-adressen der
Landstormcommissiën, die zelf evenwel
tegelijk met den B.V.L. zijn opgeheven.
Ook het Landstormblad verschijnt niet
meer.