ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DINSDAG 6 AUGUSTUS 1940 OPüEN De Kern ABONNEMENT Prijs f 1.50 p, kwartaal, bulten Zierikzee fl,80. Voor het buitenland f 10.00 p. jaar. Afzonderlijke nummers 6 cent. t Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14407 ADVERTENTIES Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 cent. Bi] contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cent. Inzending tot 's morgens 10 uur Lindbergh pleit voor samenwerking met Europa CHARLES LINDBERGH de bekende Amerikaansche vlieger, heeft in een massale betooging te Chicago een rede gehouden voor het „Comité van burgers om - Amerika uit den oorlog te houden", welke per radio verspreid werd. Er zijn nog altijd kringen, hier en in het buitenland, verklaarde Lindbergh, die al het mogelijke doen om ons bij den oorlog te betrekken. Tegen deze kringen moeten wij voortdurend op onze hoede zijn. De openbare meening is ech ter thans definitief en overstelpend tegen onze deelneming aan den Europeeschen oorlog. Ik ben er weliswaar een voor stander van, dat de Vereenigde Staten zich niet in de binnenlandsche aange legenheden van Europa mengen, maar beschouw het toch van het grootste be lang, dat de Vereenigde Staten met Europa samenwerken. Alleen door samen werking kunnen wij de superioriteit van de Westelijke beschaving handhaven en het recht om ongestoord met de heele wereld handel te drijven. Wij zijn niet sterk genoeg om in we- derzijdsche oppositie het politietoezicht over de wereld uit te oefenen. Tot dus ver hadden wij te doen met een Europa^ dat door Engeland en Frankrijk be- heerscht werd. Voortaan zullen wij wel moeten rekenen op een Europa, dat door Duitschland beheerscht wordt. De Wes telijke beschaving blijft in ieder geval van twee groote centra afhangen, n.l. één op elk halfrond. Ondanks alle hulp van de moderne wetenschap is geen van deze centra in staat het andere centrum met succes aan te vallen, zoolang de kracht tot verzet van beide centra sterk ge noeg is. Een accoord tusscljen deze cen tra kan de beschaving en den vrede der geheele wereld voor geruimen tijd beveiligen. Men vertelt ons dikwijls, zoo ver volgde Lindbergh, dat als Duitschland den oorlog wint, samenwerking onmoge lijk zal zijn en verdragen sleehts vodjes papier zullen blijken. Ik antwoord daar op: Samenwerking is nooit onmogelijk, wanneer zij voor beide partijen van vol doend 2 voordeel is, en verdragen wor den zelden verscheurd, wanneer zij niet met zwakke landen gesloten zijn. Ik ben de laatste om aan te raden de nationale veiligheid van verdragen te laten af hangen. Integendeel, ik beveel de vol ledigste bewapening voor de verdediging aan. Zouden wij echter verdragen met de leidende natie van Europa van de hand wijzen, onverschillig wie dit is, dan nemen wij daarmede elke moge lijkheid tot vrede weg. Wenschen wij, dat de Vereenigde Sta ten buiten den oorlog blijven, dan moe ten wij ons laten gelden bij het op bouwen van den vrede. Laat Europa ons een vredesplan voorleggen (voor vooruitgang en bescherming van de Wes telijke beschaving, waaraan Europa en wij kunnen deelnemen. ITALIAANSCH LEGERBERICHT De strijd in de lucht Het 57ste legerbericht van het Itali- aansche hoofdkwartier luidt: In Noord-Afrika heeft een van onze formaties van aanvals- en jachtvlieg tuigen een zeer levendig gevecht ge leverd tegen een formatie van talrijke vijandelijke vliegtuigen, die trachtten onze Libysche troepen, die naar de grens van Cyrenaica oprukten, te bombardeeren. Tijdens den strijd, die door onze vlie gers met de uiterste felheid werd ge voerd, zijn tien vijandelijke vliegtuigen neergehaald, waarvan zeven Glouster- en drie Blenheim-toestellen. Bovendien werd een tiental vijandelijke auto's getroffen en in brand geschoten. Een ander Engelsch toestel werd neer geschoten door onze bommenwerpers, die een doeltreffend bombardement hadden ondernomen in de buurt van Marsa Ma- troeh. Al onze vliegtuigen zijn op him basis teruggekeerd. In Oost-Afrika is een aanval van vij andelijke strijdkrachten te Namaratit, op de grens van den Opper-Soedan aan het Rudolf meer, afgeslagen met medewerking van de bevolking. Een van onze luchtformaties heeft de haven van Beroer gebombardeerd, waar bij een vaartuig midscheeps getroffen werd. Een luchtaanval op Massawa heeft lichte schade veroorzaakt in de haven. Vier menschen werden gedood en een dertigtal gewond, onder wie elf Ascaris. Twee vijandelijke toestellen werden neer gehaald en een derde is waarschijnlijk neergehaald. Te Kassala is een vijandelijk vliegtuig door het luchtdoelgeschut neergeschoten. DE VAL VAN DE MAGINOT-LINIE Het machtige, moderne vestingwerk tusschen Bazel en Luxemburg Aan den weg, die van Verdun naar het fort Douaumont leidt, staat het ge weldige monument voor André Maginot. Het verheerlijkt den man, die in 1914 de verdediging aan de Maas leidde, waarbij hij zwaar gewond werd. Het is echter tevens gewijd aan de nagedach tenis van den minister van oorlog, die tien jaar na afloop van den wereld oorlog het machtige, moderne vesting werk tusschen Bazel en Luxemburg schiep, een vestinggordel, welke onder zijn naam in de geschiedenis voort leefde. In het monument staan de woor den gebeiteld, waarmede Maginot in de Fransche volksvertegenwoordiging den bouw van de vestingen motiveerde: „Het is een gebiedende noodzakelijkheid, een invasie in ons land te verhinderen. Daar voor is beton beter geschikt en minder kostbaar, dan de lichamen van onze soldaten." Onder dit motto werden steeds weer nieuwe milliarden uitgegeven, tot een wal van betonnen bunkers tot stand was gekomen, welke volgens mensehelijke be rekening de veiligheid van Frankrijk tegen iederen aanval van buitenaf waar borgde. Maginot heeft den oorlog niet meer beleefd. Hij stierf in 1932 en werd bijgezet in het Panthéon. Het schermen van de Parijsche politici met André Ma ginot had een goede reden. Hij had hun de mogelijkheid geopend tot het voeren van een gewaagde politiek. Ver trouwend op de Maginotlinie verklaarde de Fransche regeering op 3 September 1939 Duitschland den oorlog. Het ge loof in de kracht van Maginot's levens werk grensde aan het ongelooflijke. Er ging een soort magische kracht van uit, een kracht, die zelfs de ineenstorting van de Maaslinie overleefde. De gewel dige doorbraak van de Duitsche legers tusschen Maubeuge en Carignan op 14 en 15 Mei beteekende voor de Franschen slechts een doorbraak van de Daladier- linie, de zwakkere verlenging van het Lotharingsche verdedigingsstelsel. Het centrum van de Fransche stellingen was onaantastbaar. Het wonderlijke geloof in de onaan tastbaarheid van de Maginotlinie kreeg op 14 en 15 Juni onverwacht den doods steek. De Duitsche legers stormden voor waarts en doorbraken het front. In de negen maanden, die daaraan voorafgingen, waren de Franschen steeds verder uit het wijde voorveld tusschen de Duitsche en Fransche stellingen te ruggedreven. Sedert Pinksteren stonden de Duitsche soldaten voor de Fransche verdedigingswerken, die tusschen St. Avoid en Saaralberg door de meren in het Saardal werden gesteund. Een groot deel van het terrein was onder water gezet, met mijnen afgesloten en voorts van prikkeldraadversperringen voorzien. Daartusschen lag een ontelbaar getal kleine en groote bunkers, in de beste strategische positie. In dit gebied werd in den morgen van den 14deu Juni een groote aanval ingeleid. Des nachts hadden de Duitsche troepen van het eerste leger zich in de bosschen van het voorveld opgesteld en na een kort doch hevig artillerievuur stormden zij het diepe stellingssysteem van den vijand binnen. De ondersteuning van de actie door Stuka's moest voor- loopig achterwege blijven, daar de grond- FREDERICK COOK f de Amerikaansche Poolreiziger en kundige, is op 75-jarigen leeftyd overleden Cook nam deel aan de expeditie van Peary naar Groenland en de Zuidpool expeditie van de Gerlache. Hij beweerde in 1908 de Noordpool te hebben bereikt, wat hen? ld'oor Peary werd betwist. nevel het uitzicht zeer belemmerde. Eerst tegen den middag konden de vliegtuigen de infanteristen en de pionniers, die in hun strijd ,om iederen bunker zeer krach tig door de pantseraf weer artillerie wer den ondersteund, te hulp komen. Met zware verliezen moest de vijand zich ten slotte op het Marne-Rijnkanaal terug trekken onder achterlating van een groot aaintal gevangen©© en veel) materiaal. De doorbraak dolor de Maginoitlinie Was een feit geworden. DE OUDE WERELDZEE Druk bevaren route der wereld scheepvaart Sedert den aanleg van SueZkanaal is de Middellandsche Zee een der drukst 'btevaren routes van de Wereldischeepvaart geworden. Het Suezkanaal heeft dien lan gen omweg via de Kaap naar Indië overbodig gemaakt. De voornaamste be langhebbende hieibij1 Was Engeland, met zijln verat' gelegen koloniale hezittilagefn. Hierdoor kreeg de Middellandsche Zee 'n voortdurend grootere beteekeuis vioioirden Britscben handel zooiwlei als voiot de ver dediging van het Engeisehe Wereldrijk. Langzamerhand veroverde Engeland de eerste plaats onder de volken en otmt- nam tegelijkertijd aan de Middellandsche Ziee haar karakter van binnenzee. De Engelsehen hadden zich reeds ge nesteld te Gibraltar en versperden al dus den uitgang naar het Wiestépi. Zijl schiepen zich te Malta een machtsposi tie. Wlelke hoofdzakelijk gericht was te gen Italië, dat Zijl destijds gemakkelijk schaakmat konden zetten. Zij! verzeker den zich van steunpujntefli langs de ge heele route die naar het Suezkanaal1 leid de, tot aan Alexamdrië, Jaffa en Haifia en sloten op deze Wijze de zee ook in het Oosten af. Cyprus is verder een zeer belangrijk steunpunt iiru Britsch bezit, uit strategisch oogpunt beschouwd. '•Zoo Werd, dank zij' het feit, dat het Suezkanaal zich voomaméllijk in Eagelsch blezit bevindt, die route door de Midde]|- landsche Zee de kortste en veiligste zee weg van het Britsche moederland naar Indië. Aldus iwlas de toestand tot op het oogenblik, Wiaarop Italië Ontwaakte. Het heeft de oude Bngelsche posities, die langen tijd als onwankelbaar werden be schouwd, reeds aanmerkelijk verzwakt, door het Westeijke békken af te snijden van het Oostelijke deel der zee. Door* zijn centrale ligging beheerscht het prac- tisch gesproken de geheele Bngelisohe zeero.ute. mede door Zijp tóolpiniale bézit tingen in Noord-Afrika. Deze Wijziging in de machtsverhoudingen staat in.' hauw verband met het nieuwe, machtige wa pen: de luchtmacht. Engeland ziet zich thans in de Middel landsche Zee gedwongen tot het aam(ne- men van een verdedigende houding. De vroegere bondgenoot, Frankrijk, is voor Engeland een nieuw gevaar geworden. Spanje heeft een 'houding aangenomen, die het zeer nauw bindt aan Italië, al bestaat er nog geen bondgenootschap tusscheh de beide landen. Het behoud van Gibraltar kan twijfelachtig worden genoemd terwijl Malta reeds zoo goéd als prijsgegeven (werd. Alleen in het uiterste Oosten van de Middellandsche Ze© bevindt Engeland zich nog in sterke verdedigend© positie. Die strategen zijln het er echter over eens, dat Engeland' vaini zijn steunpunten in dit gebied uit nooit tot ©en beslissea- den aanval zal) kunnen overgaan. Het kan op zijp best nog gedurende eetnigen tijd er in slagen, het Suezkanaal te ver dedigen. HERSTELFONDS 1940 De verdeefing van de tien millioen Gelijk bekend heeft de Rijkscommissaris voor de bezette Nederlandsche gebieden bepaald, dat van de inkomsten van het fonds voor den wederopbouw Herstel fonds 1940, een "bedrag van f 10.000.000 in het bijzonder naar sociale gezichts punten zou worden besteed en dat de bestemming van Sdlien post dan ook door het departement van sociale zaken zoi worden bepaald. Ter uitvoering daarvan is aanstonds nagegaan, welke bestemming het best aan een dergelijk bedrag kon worden gegeven. In overeenstemming met het wnd. hoofd vèn het departement van financiën, onder wiens zorg overigens het be,heer van het herstelfonds valt en met goedvinden van de Duitsche auto riteiten, is zoo deelt in een circu laire de secretaris-generaal, wnd. hoofd van het departement van sociale zaken aan de gemeentebesturen mede be sloten, het bedrag ,op de volgende wijze te besteden. Ie. Bijdrage ten behoeve van voorloo- pige inrichting van een nieuwe woning door personen, die door oorlogsgeweld daartoe zelf niet in staat zijn f6.000.000. 2e. Bijdrage, om kleine zelfstandigen, die door oorlogsgeweld zijn getroffen en hun zaak hebben heropend, of hun bedrijf hebben hervat, zoo noodig gedurende korten tijd in de kosten van levens onderhoud tegemoet te komen f500.000. 3e. Bijdrage, in daarvoor in aanmer king komende gevallen, aan de .organen, die belast zijn met steun en andere hulp voor door oorlogsgeweld getroffenen f 1.500.000. 4e. Uitgaven, ter voorkoming dat het oorlogsgeweld lichamelijke of geestelijke gevolgen zal hebben voor de getroffenen: a. subsidie en andere steun in het be lang van personen, die door oorlogs geweld invalide dreigen te worden -of zijn geworden f 1.500.000; b. subsidie en andere steun in het belang van personen, die door tijdelijke maatregelen over de gevolgen van oorlogsgeweld kunnen wor den heengeholpen f500.000; tezamen een bedrag van f 10.000.000. Tot de noodige uitvoeringsmaatregelen zal onverwijld worden overgegaan. Dan zal ook kunnen worden bepaald, welke gemeenten uit dezen post behooren te worden geholpen. In het algemeen zullen het de zoodanige zijn, die in belangrijke mate door het oorlogsgeweld zijn ge troffen. Het geld zal echter daar worden be schikbaar gesteld, waar het voor de aan gegeven doeleinden het meest noodig blijkt. DE RIJKSGEBOUWENDIENST 460 werken voor P.T.T. in uitvoering of voorbereiding De vraag in hoeverre de tegenwoordige omstandigheden invloed hébben: doen gel den op den arlbéid van dein Rijksgebouwen dienst, vormde het onderwerp van ©en persgesprek, dat een redacteur van het A.N.P. had met het hoofd' van genoemden dienst, J. C. E. baron van Lynideni. D© Rijksgebouwendienst, zoo vertelde de heer van Lymden, had op dein. tienden Mei bijzonder veel |w'erk onder handen, allles bijeen zou aan nieulwe gebouwen, verbouw en onderhoud' in 1940 voor .on geveer f12 millioen Worden uitgevoerd. In die .©erste plaats zijl genoemd' de automatiseering van het telefoonnet met de daaraan verbonden verboUwiimg en moderniseeriing van postkantoren. Dit auto matiseeringsplan, met de uitvoering waar van een aantal j;are|n) Iwerd b'egofnnen, omvat in het geheel niet minder dan 1200 nieulwe gebouwen, groot en klein tezamen, Waarvan thans ongeveer de helft met inbegrip van Welhaast alle groote plaatsen gereed is gekomen. In voorbereiding of uitvoering zijtm op het ©ogenblik 460 werken, welke uit deze automatiseering voortvloeien. In iedere plaats waar P.T.T.-gebtauweP voor de automatiseering van het telefoon net moeten Worden ingericht, wordt pa>- gegaan of die geboulwien niet tevéns in andere opzichten voor moderniseerilnig in Lindbergh pleit voor samenwer king tusschen Amerika en Europa De verdeeling van de 10 millioen uit het Herstelfonds Op de duizend Nederlanders luisteren er 160 naar de radio Aan bestaande behoefte aan paarden kan worden voorzien 460 werken voor de P.T.T. in uitvoering of voorbereiding DE VERDUISTERING lm het belang van de male ving van de bepalingen ten aanzien van de verduis- ring: J Zonsondergang 6 Aug. 21 nur 21 min. Zonsopgang 7 Aug. 6 uur 11 min. 7 Aug. Maan op: 9,2 L Maan onder 21,03 Hoog- en Laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 7 Aug. 5,06 17,19 10,17 22,50 By de vroeger geldende tydsaanwyzing dient 1,40 uur te voorden bijgevoegd. merking komen. Het gevolg van dit on derzoek is. dat een groot aantal postkan- tonen door nieulwe moeten werdén ver. vangen*, of grondig moetetni worden ver bouwd, de efficiency, waarvoor ons P.T.T. beroemd is, viert nieuwen triomf. De Rijksgebouwendienst, die om zoo te zeggen als architectenbureau optreedt, mag onze posterijén als zijn grootste klant beschouwen, want dit staatsbedrijf bezorgt hem jaarlijks voor ©enige mili- ©enen aan opdrachten, in het loopend© jaar zelfs voor vier milioen, d.i. een der de van het totaal van alle departementen, Waarvoor de Rijksgebouwendienst als bouwkundig adviseur zijln opdrachten over 1940 heeft ontvangen. VERSCHILLENDE BERICHTEN Onder een wagenwiel geraakt en overleden Gistermorgen in de vroegte is den zestienjarigen H. Entjes, wonende te Scharmer, een ernstig ongeluk over komen. De jongeman was in het land aan het werk met paard en wagen. Op een gegeven oogenblik geraakte hij door tot nu toe onbekende oorzaak onder een wiel van den wagen. Hij bekwam zware verwondingen en moest naar het aca demisch ziekenhuis te Groningen worden overgebracht, waar hij aan zijn kwet suren is overleden. Distributie honden- en kattenbrood Het Rijksbureau voor de Voedselvoor ziening in Oorlogstijd deelt mede, dat van 1 Augustus tot en met 31 Augustus 1940 op bon No. 1 van de voederkaart' voor honden beschikbaar wordt gesteld voor: groep 1: 12 kg hondenbrood; groep 2: 12 kg hondenbrood; groep 3: 10 kg hondenbrood; groep 4: 6 kg hondenbrood groep 5: 5 kg hondenbrood; groep 6: 3 kg hondenbrood. Op bon Noj. 1 van de voederkaart voor katten wordt over dezelfde periode I1/2 kg kattenbrood beschikbaar gesteld. Na 31 Augustus 1940 is bon No 1 van bedoelde kaarten ongeldig en mag na dien datum niet meer worden ingenomen. Graanzolder ingestort In de gemeente De Werken en Sleeu- wijk (N.B.), is Maandagmorgen een zol der van het graanpakhuis van den heer M. Sigmond, hetwelk was verhuurd aan een graanhandelaar voor opslag van re- geeringsgraan, ingestort. In het «pakhuis waren vier menschen aan het werk. Alle vier werden onder het graan be dolven. De eigenaar van het pakhuis, de ongeveer zestigjarige heer Sigmond, en de 47-jarige Visser, werden beiden levenloos onder het graan vandaan ge haald. Een zoon van den heer Visser, werd bewusteloos opgenomen, doch later is hij weer bijgekomen. De vierde kreeg een beenbreuk. Beide slachtoffers waren gehuwd. Visser had een groot gezin,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1