Z1ERIKZEESCHE NIEUWSBODE VRIJDAG 19 JULI 1940 De Kern OPGEHt ABONNEMENT Prijs f 1.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee f 1,80. Voor het buitenland f 10.00 p. jaar. Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14392 ADVERTENTIES Prijs: 20 cent per regel, minimum 80 cent. Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Suecesjes" 60 cent. Inzending tot *s morgens 10 uur CONCENTRATIE EN AGITATIE Op de Woensdag gehouden persconfe rentie werden twee interessante onder werpen behandeld, die het Nederlandsche volk de laatste dagen bijzonder belang inboezemen. Eén betrof de toekomst, één het heden. Hoe denken de Duitsche auto riteiten over de nationale concentratie, waarover - zooveel wordt gesproken en geschreven, en hoe staat de Duitsche overheid tegenover de particuliere acties van onverantwoordelijke elementen, die onrust zaaien, waar bovenal bezonnen heid en rust niet alleen noodzakelijk zijn, om het hoofd koel te houden, maar bo vendien door de groote meerderheid worden gewenscht. De Duitsche overheid neemt alsnog een afwachtende houding aan ten opzichte van de pogingen, die van meer dan ééne zijde wordt ondernomen, om tot concen tratie van de vroeger elkaar zoo heftig bestrijdende politieke groepen en par tijen te komen en de eenheid te vinden, die zoo noodzakelijk is met het oog op de toekomst van ons land en volk. Men heeft, aldus de heer Janke, op de bijeen komst van de Nederlandsche pers, eens een boek kunnen lezen van een Ameri- kaansch journalist, onder den titel „Duitschland zet de klok terug". Wij hebben den indruk, dat vele Nederlan ders nog niet de realiteit beseffen, en dat zij nog altijd de klok wenschen terug te zetten. De concentratie is tot nog toe mis lukt, omdat degenen, die daarvoor ijve ren, niet beseffen, dat een beweging voor politieke concentratie een vernieuwings beweging moet zijn, wil ze slagen, en dat men moet ophouden, vast te houden aan oude begrippen. Onder die oude be grippen verstaan wij dan ook bijvoorbeeld den toekomstigen staatsvorm van Neder land. Het is nog te vroeg om te debat- teeren over vragen als het herstel van de monarchie en het Koningshuis. Men moet beseffen, dat het allereerste doel van een vernieuwingsbeweging moet zijn het welzijn van het volk en dat al het andere daaraan ondergeschikt moet wor den gemaakt, en pas in de tweede plaats aan de orde moet worden gesteld. Een vernieuwingsbeweging moet zoo zijn, dat ze door alle Nederlanders volkomen wordt welkom geheeten. Wij moeten ongetwijfeld onze pogin gen om te komen tot een nieuwen tijd, niet opgeven, en al is dan ook dezen eersten keer nog niet bereiktj wat men wenschen, wij leven nog slechts acht weken onder het Duitsche régime. Wij zijn overtuigd, dat de Nederlanders ieder voor zich zich zullen blijven afvragen, hoe het in de toekomst moet en kan gaan, en dat op bezadigde wijze met elkaar zullen blijven bespreken. Het tweede belangwekkende onderwerp was de actie van kleine groepen zonder eenige verantwoordelijkheid en verant woordelijkheidsbesef. Deze groepen, die, zooals de heer Janke zeide, volstrekt geen groot deel van de Nederlandsche bevolking achter zich hebben, matigen zich een optreden aan, dat door niemand geduld kan worden. Men heeft gevraagd, of voor deze lieden het wapenverbod niet geldt. Immers, onmiddellijk na het einde van den oorlog, is een verordening uitgevaardigd, waarbij niet alleen het ge bruik, maar ook het bezit van wapens verboden en met strenge straffen be dreigd werd. Van dit wapenverbod be staat geen enkele ontheffing of uitzon dering voor particulieren, en overtredin gen zullen dan ook zeker niet worden geduld. De Duitsche overheid wenscht rust en ordè en zal die handhaven zon der aanzien des persoons. DE BAGDADSPOORWEG Verkeersweg tusschen Irak en Turkij* De Bagdadspjoonweg is eindelijk ma 37 jaar gereed gekomen. Een vertraagd! ein de. (want de gebeurtenissen gingen snel ler dan de aanleg van deze geruchtma kende lijin en hebben ze voor een groot deel van haar waarde 'beroofd. Duitsche ingenieurs bouwden er in weerwil van alle hindernissen met groote hardjnekkig- heid aan. De moeilijkheid was do drie mogendheden, Engeland, Frankrijk en Rus land, die er rechten lieten gelden, tevre den te stellen. In 1914, bij het uitbreken van den wereldjoorlog, was er iets meer dan de helft van gereed. Dit beteekende het einde van het oor spronkelijk hiermee beoogde denkbeeld. Weliswaar werd er gedurende die jaren aan verder gebouwd1, maar de toen aan gelegde stukken dienden zuiver militaire CORDEL HULL, de Amerikaansche minister van buiten- landsche zakenzal Zondag te Havanna het Pan-Amerikaansche Congres openen. oogmerken. Dit gold imet name, naar de Frankfurter Zeitung in herinnering brengt, het deel van Basra naar Bagdad, welke verbinding 'door EngelSche® be werkstelligd werd. Met de ineenstorting van Turkije Was het oorspronkelijke ont werp volslagen uitgehold, immers leidde ze voortaan door drie verschillende ge bieden. De belangen liepen uiteen en wat vooral woog, geen enkel land had'n groot interesse bïji het verkeer over de heele baan. De laatste sector, die van Tel' Koet- sjoiek, zou niet, althans nog niet, ge bouwd zijn, indien hiji voor Irak niet het voornaamste traject van Zijn eigen lands- lijn ware geweest. Daarna kocht de re giering te Bagdad m 1936 van de Brit ten de heele in Irak gelegen b'aan om ze mei eigen krachten tot de noorde lijke grens verder te biouwen. Dat hier mee eindelijk de verbinding tusschen Bosporus en Perzische Golf tot stand kwam, mag dus pp rekening van een toeval geschreven worden. In geen ge val is ze een slagader van het wereld verkeer, Wat ze vóór den wereldoorlog had kunnen Worden. Voor gehaaste rei zigers is de wieg door de lucht sneller en aangenamer dan de 1400 K.M. o,ver de rails. En wde land en volk willen1 leeren kennen doien verstandig zich van een auto' te bedienen, vooral in een land, waar de stobkstof uit den grond spuit. Uit militair oogpunt heeft ze als geheel nauwelijks groet belang, daar ze tot drie staten behoort. Zeker is ze voor Irak en Turkije een onontbeerlijke ver. keersweg, voornamelijk uit het oeconio- mische gezichtspunt. HET DUITSCHE LEGERBERICHT In Overzeesche wateren opereerende Duitsche oorlogsschepen hebben nog 30,000 ton scheepsruimte der vijandelijke koopvaardij in den grond geboord. Met vaartuigen der marine zijn Duit sche troepen geland op het voor Bre- tagne liggende eiland Quèssant. Duitsche gevechtsvliegtuigen hebben 't exercitieterrein Aldershot, benevens vlieg velden, fabrieken en haveninstallaties in Zuid- en Midden-En gel and aangevallen. Op het vliegveld Tunbridge Wells, in een fabriek te Eastbourne en in de ha veninstallaties te Portland werden bij zonder zware branden waargenomen. Op een groote wapenfabriek in Greenock werden verscheidene treffers geplaatst. Bij aanvallen op schepen in het Kanaal gelukte het een koopvaardijschip in brand te schieten, benevens een tweede koop vaardijschip en een patrouilleboot met bommen zoo zwaar te beschadigen, dat de bemanningen de schepen moesten ver laten. Gedurende den nacht het Rijn- en Roer gebied binnenvliegende vijandelijke toe stellen werden door luchtafweer verdre ven of verhinderd hun bommen neer te werpen op de beoogde doelen. Eenige lukraak neergeworpen bommen richtten noch persoonlijke, noch materieele schade aan. Een vijandelijk vliegtuig van het type Bristol-Blenheim werd in een luchtge vecht ten Noorden van Cherbourg neer geschoten, een eigen vliegtuig is boven het Kanaal neergestort. De nieuwe Boterdistrlbutie komt de mindergegoeden ten goede De boter- en vetdistributie zal velen met verbazing hebben vervuld: waarom moet in dit zuivelland bij uitstek, in dit land, „overvloeiende van melk en honing", nu juist Ipoter worden ge distribueerd? Van Duitsche zijde is al uitvoerig toe lichting verstrekt op deze maatregel, maar toch is gebleken, dat men de kern van de zaak nog met algemeen begre pen heeft. Wij willen daarom nog eens de aandacht vestigen op de punten waarop het aankomt. Twee feiten staan vast: Nederland pro duceert veel meer boter dan het zelf verbruikt en de uitvoer is voor een goed deel weggevallen. De eigenaardige constellatie bestond in ons land dat de productie van boter berekend was op den export, maar dat een goed deel der eigen bevolking (ook ons leger niet!) deze boter nooit te zien kreeg en margarine nuttigde, aangezien deze lager in prijs wasl De kern van de geheele regeling is nu deze, dat men tracht dat deel van den export dat tengevolge van den oorlog is weggeval len, gedeeltelijk door de binnenlandsche consumptie te doen opnemen. Wat dus mede brengt, dat een overeenkomstig deel van het margarineverbruik moet ophou den en de margarine-productie moet worden ingekrompen. Echter zal het niet mogelijk zijn, de geheele overproductie in het binnenland te plaatsen; dit zal vermoedelijk toch geen moeilijkheden opleveren, daar men in den winter rekenen moet met een sterk verminderde zuivelopbrengst, daar het niet mogelijk zal zijn voor onze zeer groote veestapel voldoende veevoer aan te voeren. De veestapel zal dus verkleind moeten worden en de cfaardoor bereikte daling in de boterproductie zal juist voldoende zijn, naar men meent, om de productie in overeenstemming te doen zijn met de vergroote consumptie. Er is echter nog een ander element in deze zaak; het is niet eenvoudig zóó, dat het er op aankomt zooveel mogelijk boter te gebruiken. Er is, juist met het oog op de noodzakelijkheid van beperking van den veestapel, tenslotte een beperkte zij het ook ruime productie. En deze productie nu, wordt verdeeld over een zoo groot mogelijk deel van het volk. Het is dus niet een kwestie op de een of andere wijze een zoo groot mogelijk deel van de boterproductie op te eten het is een kwestie van rechtvaardige ver deeling van het natuurlijke product over een zoo groot mogelijke bevolkingsgroep. Vandaar dan dus de bepalingen der distributie, welke ertoe leiden, dat de beter gesitueerden, waarvan sommige kringen tot nu toe buitenmate te veel boter en vet gebruikten, zich leeren be-- perken, opdat die kringen die tot nu toe vrijwel uitgesloten waren van het boter- gebruik, daaraan nu toekomen. Vandaar dan ook de dwingende inkomengrens van f 1400, waarboven het practisch onmo gelijk zal zijn margarine te gebruiken. VOOR HONDERD PROCENT VACANTIEGENOEGEN Goede voorbereiding is het halve werk In de komternde vacantieWiekem zal me. nigeen op reis gaan op een of andere nigeen op reis gaan op een andere per autoi of motor, maar met een lang zamer vervoermiddel, de fiets, gedeel telijk te voet Wellicht of per trein en bus. Deze wat ongewone wijze van reizen behoeft tedhter niemand te weerhouden van het nemen van vacantie, mits hiji maar rekening houdt met de omstandig heden en zijn vacantie behoorlijk voor bereidt. Die voorbereiding begint al bij' de treinreis naar het uitgekozen vacantie- oord of naar het punt, waar de fiets- of Wandeltocht zal beginnen'. Er rijden niet zooveel treinen en bussen als voor. heen, er zijn overstapmoeilijkheden hier en daar, de fiets zal tijdig aan den trein moeten zijn; dat alles informeere men tevoren aan het station of bij een reis bureau. dat voorkomt teleurstelling on derweg. De eene trein is ook drukker dan de andere; ook daarnaar informeere men tijdig tevoren en ga liever b.v. zeer vroeg in den morgen, implaats van in een overvollen trein te moeten staan. Wie gewoon is auto of motor ter beschikking te hebben, realiseert zich wel licht niet, (welk een tegenvaller een oni- Iweg van 'een paar kilometer is voor hen, die te voet of per fiets reizen. Juist daarom dient men die omwegen te vermijden door Zijin tochten tevoren uit te stippelen; dat heeft tevens het voor deel, dat men van te voren zich reken schap geeft van hetgeen onderweg te zien zal zijn, zoodat men niet de kans loopt, later te haoren, dat men het be langrijkste overgeslagen heeft. Men late zich dus van tevoren door bevoegden inlichten efru voorzie zich voorts van goede kaarten en gidsen. Daardoor leert u uw vacantieverblïjf al kennen terwijl u er nog niet bent geweest. Reeds deze voorbereiding is een genoegen, dat u zich zeker niet moet ontzeggen. Voor al ©en duidelijke en overzichtelijke kaart kan u hierbiji zeer goede diensten be- 'Wij'zen, terwijl die kaart tijdens uw vacantie onmisbaar is. Ingewikkelder wordt het echter, indien u leien gevarieerde vacantie wilt hebben en een zwerftocht door ons land wilt gaan maken. Dan is het absoluut dnmo- gelijk een goede, prettige vacantie te hebben Waaraan rnien later steeds met plezier terugdenkt, als men niet eerst een goed plan heeft gevormd. Inichtin- gen van deskundigen zijin dan onontbeer lijk. Per fiets en te voet kan men de mooie plekjes bezoeken, welke niet aan de groote verkeerswegen liggen, plekjes, die men meestal voorberijidt als men niet op hun aanwezigheid is gewezen. Eeni goede kaart of gids is daarom in dit ge val zeker zijn geld dubbel en dwars Iwaard. VERSCHILLENDE BERICHTEN Geheime telefoonnummers vervallen Op last van het Duitsche gezag zul len alle Nederlandsche geheime telefoon aansluitingen als zoodanig vervallen. De betrokken telefoonnummers worden voortaan normaal bekend gemaakt .en gepubliceerd in den telefoongids. Het totaal z.g. geheime telefoonnum mers te 's-Gravenhage bedroeg ongeveer 2000. Hieronder waren er velen, die een geheime aansluiting prefereerden, om niet voor aanbieding van alle mogelijke leve ranties opgebeld te worden, terwijl voorts ook verschillende directeuren van groo te instellingen naast de lijnnummers van hun instellingen, die in den gids ver meld stonden, eigen, niet gepubliceerde lijnen hadden, om niet door een ieder opgebeld te worden. Rust eo orde gewenscht Zooals gemeld hebben enkele onver antwoordelijke elementen in eenige plaat- sen des lands pogingen in het werk gesteld om onrust te zaaien. Zij hebben zich daarbij niet ontzien schade toe te brengen aan goederen of door middel van wapenvertoon angst en schrik te verwekken. Van Duitsche zijde wordt er met na druk op gewezen, dat het verbod vani het dragen van wapenen nog steeds geldt en dat dientengevolge streng tegen over- J treders van dit verbod zal worden op- getreden, teneinde het wekken van ter- reurstemming te voorkomen. Het uit- oefenen van gewelddaden, door wie ook ondernomen, zal met kracht worden te- gengegaan. Wederopbouw van Middelburg De adviseurs van B. en W. te Middel burg zijn het met dat college eens, dat in het stratenplan het bijzondere ka rakter van Middelburg zooveel mogelijk behouden moet blijven. Het ligt niet in de bedoeling de geheele Groote Markt wat den vorm betreft, veel te veranderen. Ook het oorspronkelijke plan om de Korte Delft, die intact is gebleven, te offeren aan het verkeersbelang, is komen, te vervallen. Zooveel mogelijk zal bij den wederopbouw den loop der vroegere stra ten worden gevolgd. Het feit, dat deze straten niet meer op de markt, maar op de Lange Delft zullen uitmonden, be hoeft niet als een ingrijpende wijziging te worden opgevat. Verwacht wordt, dat tegen het' eind van dit jaar mét den wederopbouw zal kun nen worden begonnen. In de haven van New-York is Dins dag het Engelsche stoomschip Eastern Prince aangekomen met 52 milHoün dol lar goud van de Bank van Engeland aan boord. Volgens de New1 York Herald Tri- bine ligt thans voor 1,75 milliard dol lar aan buitenlandsch go ud in de kel ders van de Federal Reserve Bank (DNB) Pogingen om tot concentratie der politieke groepen te komen Zulten onze visschers in de Oost zee hun netten kunnen uitwerpen? Nieuwe boterdistrlbutie komt ten bate van de mindergegoeden Zuidhoek ^krijgt een electrisch gemaal op de Oosthavenslulf Wederopbouw van Middelburg tegen het einde van dit jaar iUtle(Lilleüf C. J. J. VERTON Nog zonder bonj Vleeschcroquetten Vleeschbroodjes Roomsoezen Gevulde Heeren Bolussen Beschuit Fijne Botersprits VERRENIEUWSTRAAT ZIERIKZEE DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis- ring: Zonsondergacg 19 Juli 21 uur 49 min. Zonsopgang 20 Juli 5 uur 43 min. Maan op: Maan onder: 20 Juli 20,18 5,22 Hoog- en Laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 20 Juli 3,24 15,41 8,44 21,16 By de vroeger geldende tydsaanwyzing dient 1,40 uur te worden PREDIKBEURTEN Zondag 21 Juli. Ned, Herv, Kerk. Zierikzee. Nieuwe kerk. 10 ure, d6 Vstleton. Kleine kerk. 10 ure, ds. Pijnaoker Hordijk Luth. Kerk. Geen dienst. Gerei. Kerk. 10 en 6 ure, ds. Leene. Ghr. Geref. Kerk. .10 en 6 ure, ds. Hoogendoorn. Leger des Heils (Poststraat) Zaterdagavond 8 ure, Opentuchtwerk. Zondag: 10 Heiligiogsdienst, 3 30 Open lucht bij de Nobelpoort, 7 Openlucht op de baveo en 8 ure, Verlossingssamenkomet. Alle samenkomsten onder leiding van majoor Potgieter uit Rotterdam. Gerei. Gem. (St.-Domussiraat) 10,30, 3 en 7 ure, Leeskerk. Oud-Gerei. Gem. 10 30, 3 en 7 ure, Leeskerk. Samenwerking Studentenorganisaties In de afgeloopen weken Zijb in stu dentenkringen besprekingen gevoerd', wel ke geleid hebben tot de oprichting van ©en lichaam, waarin de samenwerking der Nederlandsche studenten-organisaties in den vervolge tot uitdrukking zal ko men, Van deze organisatie, waaraan alle richtingen van het Nederlandsche studen tenleven zullen deelnemen, zullen binnen, kort, wanneer ook de onderdeelem ge- noegzaam zijn georganiseerd, nadere bij» zonderheden (worden gepubliceerd»

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1