ZIERIKZEESCHE MIEUWSBODE ©POER ZEMKZ&SO&COmAMT De Kern m VRIJDAG 28 JUNI 1940 ABONNEMENT i707-t8&® Prijs fl.BO p. kwartaal, bulten Zierikzee f 1.80. Voor het buitenland f 10.— p. jaar Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.A. J. de Looze - Uitg.-Red.M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14374 ADVERTENTIES Prijs: 20 cents p. zegel, minimum 80 cents Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar r 1 cctrruimte. „Sucoesjes" 80 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur BESSARABIE EN DE BUKOWINA Ultimatum van Rusland aan Rumenië De Russische Sovjetregeering heeft aan de regeering te Boekarest een ultimatum gesteld betreffende den afstand van Bessarabië en een deel van Bukowina, welk ultimatum gisteravond II uur afliep. De Rumeensche Kroonraad1, die gister avond' bijeenkwam, besloot tot de Sov jetregeering tijld en plaats te bepalen: voor ie©n samenkomst, teneimide de nota te bespreken. Het antwoordt uit Moskou Wprdt afgewacht. In den macht van Donderdag op Vrij dag is de Rumeensche Kroonraad op- nieuwl bijeengekomen ini het Koninklijk Paleis te Boekarest. Alle. vensters van het paleis iwaren verlicht en groepen belangstellenden stonden voor het gie- boujw' den toestand te bespreken. Het Roemeensche publiek had door de avond- uitzending van de Roemeeinjsche radioi pm kwart voor negen kenjnis gekreigen van de Sovjet-Russische eisdhejn en het Rumeensche voorstel. (Bessarabië, vroeger gouvernement van Rusland, maakt sinds 1918 deel uit van Rumenië, is 44422 K.Mj.2 groot en telt pl.m. 3 millioen inwoners, Moldaviërsi, Oekraïners, Groot-Russen, Bulgaren en Duitschers. Na den vrede van Brest-Litojwsk (1918) Indest Rusland geheel Bessarabië aan Rumenië afstaan. Dit laatste land moest daar een sterke grensbewaking onder houden en tot in 1929 gold er fwietteJjijik1 oorlogstoestand. Het Rumeensche bestuur had tot nog toe jegens de niet-RumeenV- scbe nationaliteiten ee® Weinig tegemoet komende politiek gevoerd. Het land is niet goed voorzien van verkeersmidde len en economisch geheel naar Rusland KONING CAROL VAN RUMENIE -georiënteerd, zoo met name in zijnspoor- Iwlegen. Eerst in 1928 is aanleg van nieu- Iwie lijnen on verbetering der bestaande naar Rumeensche steden en havens met kracht ter hand genomen). (Bukolwina (beukenlamd) is eep voor malig Opstenrijksch kroonland', dat se dert 1919 deel uitmaakt van Rumenië. Het is 10440 K.M.2 grpot en iwordt be volkt door 850.000 ibwoners, Ruthenemi, Rumenen. Duitschers, Polen ien Magya- ren. Hoofdstad is Czernojwitz (Cernauti). Kabinet gereorganiseerd Naar het Rumeensche Nieuwsagent schap „Radp;r" mededeelt, is het Ru-, meensche kabinet gereorganiseerd. Afge treden is ohder andere de Mijniister van Ruitenlandsche Zaken Gigurtu. Nieuwe le den van het kabinet zij|n géworden de voorzitter van de Kamer Vajda Vojvod (Minister-Staatssecretaris) 'en den Presi dent van den Sepaat, Argetoianu (Mi nister van Buitenlamdsche Zaken). MALTA EN SUEZ De strijd tusschen Italië en Enge land wordt uitgevochten in de Mid- dellandsche Zee. De eerste aan vallen zijn gericht tegen Malta en Suez, de steunpunten met behulp waarvan het Engeland is gelukt, in vereeniging met Gibraltar, vas ten voet te krijgen en te behouden in de Middellandsche Zee, ten na- deele vooral van Italië. Toen de eeuwen lange heerschappij, welke de Johanniter ridders op Malta hadden uitgeoefend, ineenstortte onder den aanval van de Bonapartistische troe pen tijdens Napoleons expeditie naar Egypte, verschenen ook onmiddellijk de Engelschen op het appèl, die niet wensch- ten toe te laten, dat het eiland onder Fransche heerschappij kwam. Aan het Fransche bewind kwam dan ook spoe dig een einde. Na de nederlaag, die Na poleon in 1798 bij Aboukir leed, verscheen de Engelsche vloot onder bevel van Nel son voor Malta. De Engelsche vlootvoogd zag onmiddellijk in, dat het eiland kon worden uitgebouwd tot een der sterk ste zeevestingen. Een Britsch Malta zou een eind maken aan alle Fransche plan nen met betrekking tot het Oosten en het opkomen van een Groot-Italië verhinde ren. De Engelschen hadden dadelijk een mo tief bij de hand voor een aanval op het eiland. Nelson liet zich opdracht geven door den Koning van Napels, voor malig leenheer van de Johanniter Orde, om op te komen voor de Siciliaansche rechten op Malta. Hierop blokkeerde de Engelsche vloot het eiland en hongerde de bezetting uit, zoodat zij zich in Sep tember 1800 moest overgeven. Hoewel En geland tegenover de Johanniter Orde de verplichting op zich had genomen, haar het eiland te restitueeren, dacht het er niet aan, die verplichting na te komen. Ook herhaalde aanmaningen van den Paus hielpen niets. Aan het einde van den oorlog tusschen Engeland en Frank rijk werd bij het Verdrag van Parijs van 1814 Malta als Britsche bezetting erkend. Het Suez Kanaal In het begin heeft Engeland het tot stand komen van het Suezkanaal uit alle macht tegengewerkt. Toen de doorgra ving van de landengte echter desondanks eenmaal een feit was geworden, ver anderde het Britsche Rijk van taktiek en trachtte op alle mogelijke wijzen in het bezit van het kanaal te komen. Op dat oogenblik verkeerde de Engelsche schatkist niet in schitterende omstandig heden. Daarom sprong Rothschild voor Engeland in de bres en kocht de aan- deelen, die zich in het bezit bevonden van den spilzieken Khedive Ismail, tegen een spotprijs op. Toen het Britsche Rijk zijn intrede deed in de maatschappij tot exploitatie van het Suezkanaal, kreeg het drie vertegen woordigers in den raad van beheer. Na verloop van enkele jaren stond de maat schappij geheel onder Engelschen invloed; en niet alleen het kanaal, doch geheel Egypte. Hiertoe diende in de eerste plaats een in 1882 met behulp van Engelsch geld kunstmatig verwekte opstand tegen den Khedive, welke Engeland een voor wendsel verschafte om tot „herstel van de orde" troepen in Egypte aan land te zetten. In den Raad van Beheer van de Maat schappij tot Exploitatie van het Suez kanaal nemen, naast Engeland, alleen Frankrijk en Nederland een zetel in. Nog in den loop van verleden jaar werd een Italiaansch voorstel, om de belangen van dit land te doen vertegenwoordigen in den Raad van Beheer, van de hand ge wezen. OPENBARE VEILIGHEID Het houden van vergaderingen De verordening, tWaaibij1 o.m. het vier- eenigingswezen en het houden van ver gaderingen twpirdt geregeld en waarbij aan de procureurs-generaal ruime be voegdheden zijn toegekend, zal op een dezer dagen te houden bijeenkomst vain de vijf functioWnarissetn, onderwierp valn bespreking uitmaken. De bedoeling is hiierbijl te komen tot richtlijnen voocr een zooveel mogelijke uniforme toepassing van de verordening iiru de ressorten van die procureurs-generaal. Het Vaderland heeft met den Haag- scben procureur-generaal een oinldieihoud over de verordening gehad. Aan het ver slag daarvan ohtlieeneto Iwij het volgende: Reeds thans bereiken de procureurs generaals lawines van aa|nivragen voor te houden vergaderingen. De hieib'iji ge volgde gedragslijn is echter meestentijds niet juist. Men behoieft aan de)m procu reur-generaal geen toestemming vooreen vergadering te vragen. Men behoeft slechts mededeeling te doien van het) Gébruikt voor den inmaak onze prima Inmaak-Brandewijn Bespaart suiker voornemen om een vergadering te hou den. Deze mededeeling moet den pro cureur-generaal 7 dagen vioor den da,- tum der vergadering bereikt hebben. Komt er geen afwijzende beslissing, dus hoort mien na die mededeeling Inlets meer, dan kan de vergadering voortgang vilnlden. Heeft de procureur-generaal bezWaren, dan is de vergadering onherroepelijk ver- b|oidiem. Voorzoover de nieuwe verordening voor schriften bevat ten aanzien, van verga deringen zijn deze niet van toepassing voor vergaderingen met een zuiver gods dienstig of artistiék karakter, noch voor besloten gezelschappen. Ook hierbij! zijn ,enkele punten, wielke een nader overleg vereischen. HEROPENING DER BEURS wordt spoedig verwacht In financiëele kringen is men van oor deel dat de handel in effecten binnen kort zal worden hesvat. De nieuwe beurs- voorschriften zijn gereed, en daarin komt o.a. ook voor, dat de prolongatierente op 5 pet. wordt gefixeerd. Nu is het weliswaar altijd nog mogelijk, dat hierin wijziging wordt gebracht, maar waar schijnlijk lijkt dit niet. Het is ongetwijfeld een hooge rente, en wanneer men bedenkt, dat daarbij voor particulieren nog 1.8 pet. komt, z'oodat men voor zijn debetpositie onge veer 7 pet. moet betalen, vraagt men zich af, of deze vergoeding wel in overeen stemming met den gang van zaken op de geldmarkt is. Niet onwaarschijnlijk is het, dat men in deze hooge rente een middel meent te hebben, waarmede eenige pressie op een zoo spoedig mogelijke af wikkeling van geblokkeerde prolongatie posities kan worden geoefend. Gesteld echter, dat zulks het geval is, dan is het natuurlijk de vraag, in hoeverre met dit middel het beoogde doel kan worden bereikt. Dat zal uit den aard der zaak geheel afhangen van den gang van zaken op de beurs. Blijkt het mogelijk om effecten, die tot dekking van opgenomen gelden in onderpand zijn gegeven, tegen koer sen te verhandelen, die van de onder- pandskoersen niet te ver afwijken, dan zal de rente ongtwijfeld een druk-middel kunnen zijn. Wanneer dat echter niet het geval is, moet men er zich niet te veel van voorstellen, aangezien menigeen er dan de voorkeur aan zal geven, zijn po sitie aan te houden. Het voornaamste blijft intusschen een zoo spoedig mogelijke heropening van de beurs, opdat het publiek weer eenige zekerheid krijgt omtrent de waarde van zijn bezit. Voor het' geheele bedrijfsleven is het trouwens gewenscht, dat er op dit punt weer beweging komt. Minder dan ooit behoeft er thans vrees te be staan voor kapitaalvlucht, want deze is ten eenenmale onmogelijk en evenmin be hoeft er voor aanbod van buitenlandsche zijde te worden gevreesd. Er lijkt daarom geen enkel bezwaar tegen, schrijft de N.R.C., om het binnen- landsche effectenverkeer te herstellen, en het is daarbij tevens te hopen, dat men zich niet uitsluitend bepaalt tot staats fondsen en eenige binnenlandsche indu- strieele aandeelen. Had' de oorlog tusschen Italië eiti Frankrijk langer geduurd, dan zou hij! zich gemakkelijk naar het voormalige Ahessinië verplaatst hebben. In de Rhei- nisch Westfalische Zeitung geeft iemand, blijkbaar van den tegenlwoordigep toe stand pp de hoogte, bijzonderheden. Ad dis Abeba telt reeds ongeveer 150.000 iniwioUers. Koortsachtig wordt er ge bouwd; een moderne Europeesche stad is in Iwjording ien dit iai amper vier jaren. HET VERKEERIJN ZEELAND j Nieuwe regeling per 1 Juli Alle motorverkeer iterk beperkt Spoor en tram voor personenvervoer In de huidige omstandigheden is het noodzakelijk het verkeer te beperken. De hoeveelheid benzine en andere motor brandstof die beschikbaar is, laat niet toe het gemotoriseerde weg- en water verkeer op zoo uitgebreide schaal te onderhouden als wij gewend waren. Ook bedrijven die met behulp van benzine motoren of dergelijke gedreven worden, vallen onder de beperkende bepalingen. Zooals de heer Ir. J. A. Ch. Oudemans, Rijksinspecteur voor het Verkeer in het district Zeeland mededeelde, wordt met 1 Juli a.s. een geheel nieuwe regeling ingevoerd. Tot dien datum berust de beslissing over benzineaan- vragen in handen der burgemeesters. Maar daarna heeft de Rijksverkeersin spectie de regeling zoowel van het per sonen- als van het goederenverkeer te verzorgen. Leidraad bij dit alles is, dat alle mo torverkeer sterk beperkt zal worden/ Benzine en trajecten gedistribueerd Om tot een goede regeling en billijke verdeeling te komen, laat de Rijksinspec teur zich voorlichten door deskundigen uit de bedrijfswereld. Zoo is er een ad viescommissie voor het beroepsvervoer, dat b.y. bodediensten met vrachtauto's omvat, voor het eigen vervoer, dus dat van grossiers, wasscherijen en derg., en voor het personenvervoer, dat niet alleen de autobussen, maar ook taxi's en huur auto's betreft Is deze regeling in werking, dan zou den we kunnen zeggen, dat zoowel de benzine als de trajecten gedistribueerd zijn. Niemand rijdt meer zonder vergun ning en ieder ontvangt een driehoekig herkenningsteeken, dat hem bij overtre ding onverbiddelijk ontnomen wordt. Reizen per spoor of tram De hoofdverbindingslijnen in Zeeland zullen intact blijven, al is het dan met een beperkte dienstregeling. Ook de meeste autobusdiensten zullen in zeer beperkte mate op gang gehouden kunnen worden. Het publiek zal wel zooveel mogelijk gebruik moeten maken van spoor of tram. Wie dus voor zaken of besprekingen op reis gaat, zal in hoofdzaak, zoo niet uitsluitend, aangewe zen zijn op de openbare vervoermiddelen. Het verdient nog meer dan anders aan beveling, vooraf een programma en reis schema op te stellen. Heen en weer rei zen zal nog meer tijdroovend en dus duurder worden in ons eilanden-gewest dan vroeger. Voor plezierritten met privé-auto's of voor tochten met motorvaartuigen in privé-bezit, dus jachten, is geen benzine meer. Deze is enkel beschikbaar voor de instandhouding van het economisch leven. Het taxi-verkeer zal beperkt blij ven tot zeer dringende gevallen. De dok toren zullen wel blijven rijden. Het goederenvervoer valt onder deze Rijksinspectie. Voor, de eilanden Tholen en Sint-Philips- land geldt de regel, dat zij voor personenvervoer onder de Inspectie Mid delburg en voor het vrachtvervoer on der die te Breda vallen. Ook voor 't vrachtverkeer gaat men uit van het standpunt: sterke beper king, economisch gebruik en billijke ver deeling van de beschikbare hoeveelheid motorbrandstof. Het spreekt dus vanzelf dat een re- tourreis met een leegen wagen of een rit met een half geladen wagen tot het verleden behooren. Het publiek zal zoo veel mogelijk de nog bestaande verzend- gelegenheden moeten benutten. Overleg en samenwerking van hen die verzenden en hen die vervoeren onderling, en met de autoriteiten, zal hier veel kunnen bereiken. Het vervoer per vrachtauto op langen afstand wordt beslist uitgescha keld. Naai* uit Bordeaux: verluidt hebban de biji de Fransche en Belgische regeering geaccrediteerde diplomaten, die zich op het oogenblik in Biarritz bevinden, in een bijeenkomst besloten voorloopig te Biarritz te blijven, to,t de Fransche re geering een definitief besluit genomen (heeft over Ihaar zetel. De diplomatenl hebben een oommissie ge-vormd voor per manent contact met de F. r&nsche cen trale autoriteiten. Rusland eischt van Rumenië Bessarabië en de Bukowina. Malta en Suez de ^twistpunten in de Oude Wereldzee. Nieuwe regeling van het verkeer in Zeeland met 1 Juli. Met ingang van 15 Juli wordt ons leger geliquideerd. De Coöp. veiling Zierikzee in het afgeloopen jaar. anletlaliLety G J. J. VERTON Vraagt steeds onze bekende Vleeschcroquetten 2 k 25 cent Fijne Roomsoezen W eespermoppen en Botersprits VERRENIEUWSTRAAT ZIERIKZEE DE VERDUISTERING In het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien vajn de verduis- ring: Zonsondergang 28 Juni 10 nur 3 min. Zonsopgang 29 Juni 5 unr 23 min. Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 29 Juni 9,17 21,35 2,42 15,14 By de vroeger geldende tijdsaanwijzing dient 1,40 uur te worden bygevoegd. PREDIKBEURTEN Zondag 30 Juni. Ned. Herv. Kerk. Zierikzee. Nieuwe kerk. 10 ure, ds. Heijboer van Ouwerkerk. Kleine kerk. 10 ure, ds. Valeton. Luth. Kerk. 10 ure, ds. J. H. Grottendieok, em.-pred. Geref. Kerk. 10 en 6 ure, ds. Leene. Ohr. Geref. Kerk. 10 en 6 ure, LeesdieBst. Leger des Heils (Poststraat) Zaterdagavond 8 ure, Openluohtwerk. Zondag 7.30 en 10, Zaalbij een komst, 3 30 Openluohtsamenkomst op 't Groentje en 7.30 ure, Zaalbijeenkomst. Dinsdag 8 are voor soldaten en bekeerlingen. Donderdag 8 ure, Openbare samenkomst, alles onder leiding van adj. Ras en kapt. Torenbeek. Geref. Gem. (St.-Domusstraat) 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk. Oud-Gerei. Gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk. Renesse. 8 ure, ds. Faber. Noordwelle. 10.30 ure, ds. Faber (Doop) Haamstede. Ver. v. Vrijs. 8 ure, dhr. Gast van Renesse, in het clublokaal.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1