NIEUWSBODE WOENSDAG 26 JUNI 1940 M D e laatste dagen komt herhaaldelijk den naam van maarschalk Pétain, den Franschen premier in de pers voor, naar aanleiding van de met Duitschland en Italië gesloten wapenstilstandovereen komst. Een karakteristiek van den grijzen maarschalk, die 88 jaar telt, moge hier volgen. Pétain bezit de kenmerkende eigenschappen van den ouden soldaat. Hij houdt niet van veel woorden, doch weet te handelen. Dit heeft hij in deze laatste dagen getoond. De Kern ABONNEMENT Prijs fl.50 p. kwartaal, Kuiten Zi©rikz©e f 1.80, Voor het buitenland f 10.p. jaar Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14372 ADVERTENTIES Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar pleet: ruimte. „Sucoesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur POLITIEKE ASPECTEN Engeland zal op drie fronten worden aangevallen Petain, Frankrijk's grijze min.-president Turkije twijfelt partij te kiezen en kan zeggen dat door de onder werping van Frankrijk voor Italië de phase van den oorlog in Europa ingrooté trekken is afgesloten. Alle krachten wor den thans ingezet tegen Engeland, dat men op drie fronten zal bestrijden. In de eerste plaats richten de aanvallen zich tegen het Britsche eilandenrijk zelf ten tweede tegen de onder Engelsche heerschappij staande gebieden en in de derde plaats tegen de Engelsche vloot. Door het wegvallen van zijn bondgenoot zal Engeland zich thans alleen te weren hebben tegen de twee grootste Europee- sche mogendheden. Met den dag blijkt duidelijker dat de toezegging, door Mussolini gedaan aan Zwitserland, Joegoslavië, Griekenland en ten slotte aan Turkije en Egypte, dat Italië geen vijandige bedoelingen koes terde ten hunnen opzichte, een streep hebben gehaald door de plannen van de Westelijke mogendheden, om den oorlog tot deze gebieden uit te breiden. Nu Frankrijk is uitgeschakeld, is voor Italië het zwaartepunt verlegd naar de Middellandsche Zee. Hier wacht het de taak, de Britsche steunpunten te overwel digen en daardoor de Engelsche voogdij over de Middellandsche Zee te vernieti gen. Engeland kan slechts rekenen op steun uit de Vereenigde Staten. Hierdoor krijgt de oorlog het karakter van een Angelsaksischen strijd tegen de rest van de wereld. Door het deelnemen van Ita lië aan den oorlog is de toegang tot de Middellandsche Zee thans voor Engeland afgesloten. De posities, welke Engeland m deze zee bezit, zijn geheel van het moederland afgesloten, zoodat zij los van elkaar zullen moeten doorvechten. O ok in het Oosten heeft Engeland groote zorgen. Alle moeite, welke de Engelsche diplomatie zich daar sinds jaren gegeven heeft, heeft niet kunnen bewerken, dat de Arabische landen het met zich zelf eens hebben kunnen wor den aan welken kant zij moesten gaan staan, ondanks de verdragen van bond genootschap, welke de prijs geweest wa ren, waartegen landen als Egypte en Irak hun formeele onafhankelijkheid hadden weten te verwerven. En wat voor de Arabische landen geldt, geldt ook voor Turkije, ook al had dit land in grooter vrijheid kunnen besluiten tot het ver drag van onderlingen bijstand, dat het driekwart jaar geleden met Engeland en Frankrijk heeft aangegaan. T u r k ij e is, wel heel onpleizierig tus- schen twee stoelen komen te zitten. De vriendschap van de Sow jetunie, waarop de volksrepubliek heeft kunnen rekenen van het oogenblik van haar bestaan, heeft het bedorven, toen het zich met Engeland en Frankrijk verbond. Klaarblijkelijk vreesde het, dat deze vriendschap, na de sluiting van het niet- aanvalsverdrag tusschen Duitschland en de Sow jetunie, al te oppervlakkig worden zou. Nu echter het verloop van den oor log de macht van de geallieerden, die reeds geen geallieerden meer zijn, ver regaand verzwakt heeft, moet Turkije het onbehaaglijk gevoel krijgen, alleen achter te blijven met een vriend, die niet zoo'n bijzondere vriend meer is. Pétain heeft gedaan, wat voor zijn volk het beste was: met het heldere inzicht van den ouden soldaat, die zijn leven heeft gesleten op tal van slagvelden, de overmacht van den vijand erkennend, was het hem duidelijk, toen hij aan het be wind kwam, dat er slechts één uitweg bestond: den strijd ten spoedigste te be ëindigen. Dat dit een besluit was, dat hem buitengewoon: zwaar moet hebben gewogen, lijdt geen twijfel. Doch hij heeft niet geaarzeld om het ihes in de wonde te zetten, om nog te redden, wat er te redden viel. Hij heeft gehandeld"iii het belang van zijn land en volk. Geboren in 1856 zou men van Maar schalk Pétain kunnen zeggen, dat zijn werkelijke militaire loopbaan eerst is be gonnen, toen zij, door zijn pensionneering, reeds was afgeloopen. In de maand Aug. 1914 was hij juist, met het oog op het bereiken van de leeftijdsgrens, gepensi- onneerd, toen ten gevolge van het uit breken van den wereldoorlog weder een beroep op hem werd gedaan. Hij voerde het bevel over een brigade infanterie bij Charleroi en ontwikkelde daarbij zoo danige strategische eigenschappen, dat hij spoedig daarop werd belast met het be vel over een divisie en later met dat over een legercorps. In den loop van den wereldoorlog on derscheidde hij zich bij verschillende ge« legenheden, o.a. door Verdun te behou den, dat door de Fransehe legerleiding reeds was opgegeven. In April 1917 werd hij benoemd tot opperbevelhebber van de Fransehe strijdkrachten te land. Het grondstoffen- en voedsel probleem van Europa De gevolgen van de blokkade In een uitvoerig artikel behandelt de N.R.Ct. het grondstoffen- en voedselpro bleem, waarmede het vasteland van Europa, doordat het afgesloten is van de wereldzeeën, thans heeft te kampen. Het blad schrijft hierover o.m. het vol gende: Europa is van de wereldzeeën afgesloten. Het is gedwongen, zichzelf te voeden en zichzelf van grondstoffen te voorzien. Ten deele hebben de landen van hel vasteland van Europa dit reeds gedaan. Maar zij vulden hun eigen pro ductie aan met invoeren uit andere dee- len. Voor deze aanvullende invoeren zijn zij nu afhankelijk van wat de Europee- sche landen aan overschotten voortbren gen. De stopzetting van hot zoeverkeer heeft twee kanten, die van den ontvanger en dien van den leverancier. Wat den eer ste betreft, hij mist zekere aanvoeren en zal moeten trachten deze hetzij van Europeesche producenten te betrekken, hetzij het verbruik te verminderen. Even belangrijk is dit vraagstuk voor de producenten. Europeesche exporteurs, die tot dusverre hun goederen overzee zonden, waaronder ook de export naar Engeland valt, moeten nu ook voor hun producten een andere bestemming zoe ken. Dit zal in de meeste gevallen wel lukken, omdat Europa's voedselvoorzie ning v,oor een belangrijk gedeelte op overzee steunde. Maar anderzijds kunnen de producenten overzee hun producten niet kwijt. Zoo krijgt men dus ook een indruk van den invloed, welken de blok kade van continentaal Europa op het bedrijfsleven in de overige werelddee- len heeft. Wat de zuivelproducten betreft, bedroeg de boterinvoer van de landen van het vasteland van Europa in de laatste jaren gemiddeld 90.000 ton; Engeland alleen importeerde bijna een half millioen ton. De boterïnvoeren in continentaal Euro pa uit andere werelddeelen waren tot dusverre naar verhouding gering. Onder de belangrijkste exporteurs ko men o.a. voor: Denemerken met 150.000 ton, Nederland 55.000 ton, en Est land, Finland, Letland, Litauen, Zweden en Rusland elk met ieder jaarlijks tus schen 10.000 en 20.000 ton. Hieruit laat zich dus de conclusie trek ken, dat indien de productie op het zelfde peil blijft en dat is vooral afhankelijk van het vraagstuk der voed selvoorziening van het vee en ten deele van den omvang der oorlogsverrichtin gen. Europa zal, dank zij het wegvallen van Engeland als kooper, over voldoen de boter beschikken om het verbruik op gelijken voet als voorheen voort te zetten (event, ook ter vervanging van margarine en vet). Minder gunstig staat het er voor met de Tarwe Bijna 5 millioen ton tarwe vond jaar lijks haar weg tnlaar continentaal Europa (Engeland importeerde jaarlijks nog iets meer). Meer dan de helft van deze invoeren was afkomstig uit Argentinië, Canada en de Vereenigde Staten. Hoewel de cijfers sterk schommelen, zou men Engeland's invoer uit Europa met een gemiddelde van een half millioen ton kunnen kenschetsen. De situatie is nu aldus, dat Engeland's afsnijding van het continent van Europa bij lange na niet opweegt tegen de af snijding van overzee van dit continent. Als gevolg van een en ander heeft con tinentaal Europa over ongeveer 2—21/2 millioen ton tarwe minder te beschik ken dan vóór. den oorlog, welk tekort door intensievere productie moet wor den aangevuld. Voor een tekort aan Suiker valt niet te vreezen. Bijna alle landen ter wereld zijn na den wereldoorlog met een eigen suiker industrie begonnen. Londen was sinds lang de eenige suikermarkt geworden, waar bovendien nog veel suiker uit de dominions werd aangeboden ter voldoe ning aan de werkelijk groote behoefte. Als gevolg van deze constellatie betee- kende voor de meeste landen de invoer van suiker slechts een fractie van het verbruik. Zoo klein was deze aanvulling, dat in jaren van goede oogsten verschei dene dezer landen als exporteurs op de markt kwamen, welke onder minder gunstige omstandigheden wel importeurs waren. Europa zal nu wellicht iets min der suiker krijgen dan vporheen. Dit verschil is echter slechts een fractie van het verbruik en maakt daarvan een nau welijks merkbaar percentage uit. Door een iets grooter bebouwde oppervlakte is dit gemakkelijk te herstellen. Grooter zal het verschil zijn met de Tabak Gemiddeld importeerde continentaal Europa 250.000 ton ruwe tabak. Duitsch land zelf nam verreweg de eerste plaats in met ong. 100.000 ton 's-jaars. Hier moet de Balkan uitkomst bren gen en wel Bulgarije, Griekenland en Turkije in de eerste plaats en zij krijgen een goede kans om niet hun producten een blijvende plaats in het hart der rookers te veroveren. Want al zal deze dan zijn Braziliaan moeten missen, in totaal exporteerden de Europeesche pro ducenten jaarlijks ong. 125.000 ton. Dit wil derhalve zeggen, dat ongeveer de helft van Europa's invoerbehoefte in eigen huis kan worden gedekt. Wat de Meststoffen aangaat, staat het er met de phosphaten niet mooi voor. Slechts Rusland met ruim V2 millioen ton is een belangrijk leveran cier, waarbij dan nog slechts België met 50.000 ton komt. Daar stond een jaar- lijksche invoer van gemiddeld 4.5 mill, ton tegenover. Maar waar de nood het hoogst is, is de redding nabij. Ditmaal in den vorm van Algiers, Marokko en Tunis. Bedrie gen de vooruitzichten niet, dan zullen zij eerlang liun leveringen kunnen her vatten. Wat dit beteekent, wordt dui- deliik, indien men bedenkt, dat deze drie gebieden gemiddeld jaarlijks 3.5—4 mill, ton uitvoerden. Bij de nitraten is het continent gelukkiger, omdat Noorwegen en Duitschland zich in een grootere pro ductie mogen verheugen. Onbemest be- 1 hoeft de grond dus niet te blijven. 1 JOHANNES GUTENBERG I Deze dagen beginnen in Maine en Leipzig 3 de feesten ter herdenking van Gutenberg, die voor 600 jaar aan de wereld de losse letter schonk. Outenberg werd ongeveer in het jaar 1400 in Maine geboren. Hy be hoorde tot het geslacht Genfleisch, maar nam later den naam Gutenberq van eyn moeder aan. Als eyn belangrijkste werk stukken werden de 42-regelige en 36 regelige bijbel beschouwd. VAN HET STRIJDTOONEEL IN FRANKRIJK Meer gespaard dan verwoest De Parijsche correspondent van de Nieue Beroer Zeitung schrijft in een ar tikel over zijn indrukken ujt het Fran sehe strijdgebied Oi.a. het volgende: Die gevolgen van de moderne strijdmetho,- den zijin geheel en ali verschillend ge- twieest van datgene, wat men algemeen; vieriwiacht had. Er is in geen enkel ge val onr iedere, duimbreedte gromds ge- vpohtjem, in geen geval iedere stad, ieder dorp in den zoogenaamdem totalen oor log vernietigd. Integendeel. Het aantal gespaarde landstreken en (nederzettingen is naar verhouding veel grooter dan de veiiwjoieste. Rekening houdende met dem gigantischen vjoflkerenstrijld, die aan den gang twias. is eigenlijk zeer weinig ver nietigd. Ziwiaar geleden heeft het Noorden, n.l. Atrecht. Duinkerken ien Rotterdam. Dobh. tusschen de afzonderlijke punten- van te genstand tijdens den terugtpoht en de verdediging, zoo schrijft de correspondent verder, strekken zich dikwijls gebieden van twintig tot vijftig kilometer uit, waar geen dakpan van de huizen is gevallen. Nog veel duidelijker zijln dergelijke on beschadigd gebleven gebieden te zien voor ien voornamelijk achter P-arijls. Daar kan inen honderd kilometer rijden zon der een spoor van den -oorlog te zien. De correspondent zet dan verder uiteen, dat de Duitschers hun blommen uitslui tend pp bruggen, troepencolqnlnesmili taire steunpunten, alsmede pp kruispun ten van (wiegen en spoorwegstations heb ben geworpen. Tenslotte zegt de cor respondent: Ik heb nergens een böwiust bombardement van burgerpersopen of bur gerlijk eigendom gezien. WEDEROPBOUW VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Herstel van scheepvaart en industrie Onder leiding van mr. P. Dieleman, lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland, is te Axel een bijeenkomst gehouden teneinde met clr. Linde, gevolmachtigde voor Zeeland, de plannen te bespreken die voor den wederopbouw van Zeeuwsch Vlaanderen beteekenis hebben. Behalve de burgemeesters van de ge meenten in 't Oostelijk deel van Zeeuwsch "Vlaanderen, waren voor deze besprekin gen uitgenoodigd de vertegenwoordigers der in dit gebied gevestigde groote in dustrieën, directeuren van vervoeronder- nemingen in Zeeuwsch-Vlaanderen, inge nieurs van den Waterstaat, afgevaardig den van de kamer van koophandel voor Zeeuwsch-Vlaanderen enz. Eerst werd gesproken over de moeilijk heden welke het verkeer in Zeeuwsch- Vlaanderen tengevolge van den toestand ondervindt. Waarschijnlijk zal de spoor wegmaatschappij Mechelen-Terneuzen bie- nenkort in staat zijn, haar diensten te hervatten; dit heeft zoowel voor het reizigersvervoer als voor goederenzen dingen beteekenis. De Zeeuwsch-Vlaamsche tramwegmaat- schappii en de stoomtram Hulst-Walsoor den ziin in staat een beperkten dienst met trams en autobussen te onderhouden. Vooral aan het herstel van de vaart op het kanaal tusschen Terneuzen en Gent is bij de besprekingen de aandacht gewijd. De ingenieur van den rijks waterstaat, de heer P. Stelling, heeft mededeelingen gedaan met betrekking tot de pogingen 0111 de Oostsluis en de Middensluis te Terneuzen voor de scheep vaart vrij te maken. Binnen enkele dagen hoopt men zoover gevorderd te zijn, dat schepen tot 300 ton weer op het kanaal kunnen worden toegelaten. Wat de fabrieken betreft, heeft de bijeenkomst geleerd, dat men met tal van moeilijkheden heeft te kampen. Zoo kunnen de industrieën, die water aan het kanaal onttrekken, hiermede tenge volge van de vervulling niet voortgaan. Men zit ook met aan- en afvoer en riïet de levering van gas. De tricotagefabrieken, de w ever ij e n en textielfabrieken in Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen zien zich voor haar seizoen productie zeer belemmerd door het feit, dat de aanvoer van de noodige garens uit Frankrijk en België gestaakt is. Men kan mog geen vergunning krijgen om deze grondstoffen daar te gaan halen. De klompenindustrie wordt belemmerd door de vervoersmoeilijkheden. Verwacht mag worden dat deze spoedig zullen ver minderen, zoodat daardoor de kans om de orders uit te voeren, aanzienlijk zal verbeteren. Indien de schippers de be schikking krijgen over gasolie, zal de Engeland wordt straks op drie fronten aangevallen Wapenstilstandsvoorwaarden tusschen Duitschland en Frankrijk Gedeputeerden en Wethouders in hun functie gehandhaafd De grondstoffen- en voedselvoor ziening in Europa belicht Stagnatie in de automatiseering van de telefoon DE VERDUISTERING I11 het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de verduis- ring: Zonsondergang 26 Juni 10 uur 4 min. Zonsopgang 27 Juni 5 uur 22 min. Maan op: Maan onder: 27 Juni 23,48 11,55 Laatste Kwartier 18,33 klompenindustrie een niet onbeteekenend afzetgebied kunnen bedienen. Ook voor de v issch e rij is de verstrekking van gasolie van groot belang; dienaangaande is men overtuigd van de medewerking der autoriteiten. De vlasindustrie zal moeten wor den stilgelegd omdat het afzetgebied ont breekt. Men zal evenwel contact zoeken met de in Duitschland gevestigde vlas- spinnerijeh, teneinde langs dien weg po gingen aan te wenden om de bedrijven voortgang te doen hebben. HET TELEFOONNET IN ZEELAND Stagnatie in de automatiseering Het telefoonnet heeft in den oorlogs storm, ook in het Zeeuwsch gewest, rake klappen gekregen. Het ergste was- Zeeuwsch-Vlaanderen er aan toe, daar de aftrekkende geallieerde troepen de opdracht hadden gekregen zooveel mogelijk te verwoesten. Enorme schade werd o.a. aangericht in de nieuwe telefooncentrale te Terneuzen, waar men met hamers en breekijzers op het fijne mechanisme heeft ingeslagen. Het telefoonpersoneel heeft gedaan wat het kon om de verbindingen daar weer te herstellen en over veertien dagen hoopt men alles weer in goeden staat te hebben. Voor den herbouw van het vernielde interieur der centrale te Terneuzen heeft men het materiaal gebruikt dat eigenlijk voor de automatiseering van Walcheren was bestemd, waardoor in deze werk zaamheden aldaar groote stagnatie is ge komen; ook op Zuid-Beveland is het voor- loopig wachten op nieuw materiaal. Zuid* Beveland, Walcheren en de andere eilan den zijn er betrekkelijk nog goed van af gekomen, meldt hel Dbld. v. N. B. en Zld. In den Kreekrakdam zijn de kabels vernield geworden, evenals in den Rijks weg bij Kruiningen, maar op den Sloe- dam, bleven ze ongeschonden, hoewel in slaande bommen en granaten ze op zes plaatsen blootgelegd hadden. 'n Bijzonder bewijs van moed heeft het telefoonpersoneel gegeven bij het repa- reeren van de kabels in den Kreekrak dam. Ondanks het feit, dat de krijgs verrichtingen daar nog in vollen fang waren, werd de arbeid daar verricht, om dat men anders van de verbinding met het overig deel van Nederland verstoken was.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1