ZIERIKZEESCHE JSk KIEUWSBODE ZATERDAG 22 JUNI 1940 OPGEH< mï&KZEEsa&jgmJüKr De Kern 7ATFPnAfi 77 JUNI 104(1V/MMN OPOENOHcK DE QAqTF lAARaANa Mn 143 ABONNEMENT Prijs fl.60 p. kwartaal, bulten Zierikzee fl.80. Voor het buitenland f 10.p. jaar Afzionderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. I7D7L* VQ88 Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14369 ADVERTENTIES Prijs: 20 oents p. regel, minimum 80 cents Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar piantrniimto. „Succesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur DE STRIJD IN FRANKRIJK Lyon door da Duitsche troepen bezet Het D.N.B. meldt uit het groote Duit sche hoofdkwartier d.d. 21 Juni: De bewegingen van onze troepen ter bezetting van Normandië, Bretagne en van het terrein aan de Loire-monding en in het Rhónedal geschieden volgens de plannen. De door Bourgondië oprukkende snel le troepen hebben Lyon genomen. Bij de verovering van Nevoy in België vielen onze troepen 700 nieuwe pantser wagens in handen. In Elzas-Lotharingen is de zuivering van gedeelten der Magi- notlinie tegen den nog hier en daar hardnekkig strijdenden vijand aan den gang. De Fransche troepen, welke nog in Noord-Lotharingen zijn samengedrongen, werden uiteen gedreven en enkele losse eenheden houden nog stand in het Wes ten der Vogezen bij den uit den vorigen oorlog bekenden Hartmannsweiler- k o p f, die echter reeds in ons bezit is. Het Luchtwapen heeft ook op 20 Juni zijn aanvallen op de terugtochtswegen van den vijand voortgezet. De Stuka's hebben batterijen van de 'Maginot- linie voor het Paltzer Woud buiten gevecht gesteld en den tegenstand van den vijand gebroken. Bij de bezetting van Straatsburg, Schlettstadt en Colmar, evenals bij het forceeren van de Bourgondische poort, werden onze troepen op schitterende wij ze door de luchtdoelartillerie in het veld gesteund in den strijd gebracht. Gevechtsvliegtuigen hebben La Rocheïle en den mond van de Gironde aangevallen en een transportschip van 11.000 ton tot zinken -gebracht, evenals een oorlog^ schip van 4000 ton. In den nacht van 20 op 21 Juni hebben de Engelsche vliegers weer aanvallen op Noord- en West-Duitschland gedaan om daar hun bommen willekeurig op niet-militaire doelen te werpen. De scha de is gering, maar opnieuw zijn eenige burgers gedood. De totale verliezen in de lucht waren gistere» zes vliegtuigen. Twee van onze vliegtuigen worden ver mist. DE ONDERHANDELINGEN TE COMPIÈGNE De historische wagen moet naar Bar/ijn De onderhandelingen over een wapen stilstand1, Iwaarpp Frankrijk bijl de Duit sche regeering beeft aangedrongen zijn in het bbsch van Compiègne. waar ito November 1918 een andere wapgnstilstalnjd tot stand kwam, begonnen. Van de Fran sche regeering Waren afgevaardigd ge neraal Huntziger. Leon Noel (amb'assa- edur van Polen), vice-admiraal L-elu en de generaal van het luchtwapen Bergeret. Bij' de ontvangst der delegatie ter aan hooring van de voorwaarden was Hitier aanwezig, alsmede de generaals von Brauchitz en vpin Keitel, minister^ van Ribbentrop en de plaatsvervanger van den Führer Hess. Generaal von Keitel las de préambule van de voorwaarden voor, die inhouden een verhindering van de voortzetting van den strijd etm faci liteiten van Frankrijk tot het voordzet ten van den strijd tegen Engeland. Nadien is bekend gemaakt, dat de his torische Wagon in het bbsch van Com piègne. waarjn in 1918 de voorwaarden tot den Wapenstilstand werden: gewee kend, Welke een einde maakte aato den wereldoorlog, evenals het daar opgerichte gedenkteeken, naar Berlijn moet worden gebracht, evenals het daar Oipgerichta 1 gedenkteeken; dat het emplacement iinj het bosdh vernietigd moet Worden en 1 het gedenkteeken opgericht voor maar- schalk Foch ongeschonden bewaard moet blijven. j Dienstplichtigen met klein verlof wegens mobilisatie-vrijstellingen moeten zich melden als zij werkloos zijn In verband met de algemeene bekend making van den opperbevelhebber van land- en zeemacht inzake het in werke- lijken dienst blijven en het wederom op roepen van werklooze dienstplichtigen, wordt het volgende meegedeeld: Dienstplichtigen, die tot nu toe werk zaam waren in diensten of bedrijven, ten behoeve waarvan hun een mobilisatie vrijstelling van bepaalden tijdduur werd verleend en die in verband hiermede met klein verlof werden gezonden, zijn verplicht zich te melden bij hun depot GENERAAL VON KEiTEL, heeft de voorrede gehouden tot de Duitsche wapenstilstands-voorwaarden, die de Fransche delegatie in Oom- pièyne kwam vernemen. indien zij thans uit die functie ontslagen zijn en geen anderen loongevenden arbeid gevonden hebben, noch op andere wijze in eigen onderhoud kunnen voorzien, zoodat zij ten laste van de gemeenschap zouden komen. Zij dienen zich daartoe onverwijld te vervoegen bij den burgemeester der ge meente van inwoning, door wiens zorg zij gedirigeerd worden op de depóts. Dienstplichtigen, die ingevolge een hun verleende mobilisatie-vrijstelling in het genot van groot verlof gesteld of geble ven zijn, doch voor wie de reden, op grond waarvan hun die vrijstelling ver leend werd, thans een einde heeft ge nomen, behoeven, voor zoover niet nader anders wordt bepaald, geen gevolg meer te geven aan de lastgeving, gesteld in hun zakboekje. DE NATIONALE INZAMELING Thans vastgesteld op 6 Juli De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van binnen- landsche zaken, deelt mede, dat bij de voorbereiding van de inzameling ten be hoeve van de getroffen gebieden, waar voor het hulpcomité 1940 werd opgericht, is gebleken, dat het wenschelijk is aan 1 deze inzameling een meer nationaal ka- 1 rakter te geven en haar in provinciaal verband te regelen. De secretaris-generaal heeft den com- missarissen der Koningin in de provinciën verzocht, hem in deze aangelegenheid I ter zijde te staan. Het Hulpcomité 1940 heeft in verband met dezen nieuwen opzet zijn werkzaam heden geëindigd. De nationale inzameling zal nu plaats vinden op Zaterdag 6 Juli, welke datum het mogelijk maakt de voorbereiding be hoorlijk tot haar recht te doen komen. Voor de besteding der gelden, door deze Nationale inzameling bijeengebracht zij worden uitsluitend bestemd voor de getroffen gebieden zal gebruik ge maakt worden van bestaande nationale instellingen. DE TELEFOON Alle netten weer bruikbaar De toestand van het telefoonnet was, na het einde der oorlogshandelingen, zorgwekkend. Niet alleen was er veel schade aan de locale netten en instal laties, maar ook de interlocale geleidin gen waren voor een groot deel gestoord. De interlocale kabels hangen n.l. onder de verkeers- en spoorbruggen en voor zoover deze verwoest waren, en in vele gevallen ook elders, waren de kabelver bindingen verbroken. Thans, ruim een maand later, is de telefoonverkeer, op enkele uitzonderingen na, reeds weder in menig opzicht be vredigend. Alle telefoonnetten in Neder- deriand, en ook, met zekere beperkingen, in Zeeuwsch-Vlaanderen, zijn thans be reikbaar. Waar de rivierovergangen ver- stoord zijn, zijn thans overal door het water noodkabels gelegd. Deze verbin- dingen hebben in den regel een geringer capaciteit dan de later te leggen, defini- 1 tieve kabels. De telefonische verkeerswegen zijn dus zeer versmald, en daarom kan het niet anders of de aanvrager van een telefoon- gesprek, vooral op langen afstand, moet veelal langer wachten. Dit wachten duurt echter op de meeste verbindingen reeds belangriik korter, dan nog enkele dagen geleden het geval was. Daarbij komt, als gunstige factor, dat het automatische districts en interdistrictsverkeer, dat uiteraard steeds zonder tijdverlies wordt afgewikkeld, thans vrijwel geheel her steld is. Ook de snelverkeersverbinding tusschen Amsterdam en 's-Gravenhage kon weder in werking worden gesteld. In een minder gunstige positie verkeert dasi entegen Rotterdam, waar de inter locale centrale ernstig werd beschadigd, zoodat het interlocale verkeer thans in een noodcentrale van kleine capaciteit onder weinig gunstige omstandigheden moet worden afgewikkeld. Is dus de toestand over het geheel thans niet on bevredigend, aan het snelle, bijna wacht- tijdlooze verkeer van vóór den oorlog is men nog geenszins toe. De toestand van voor den oorlog zal eerst weder kunnen worden bereikt, wanneer de herstelde nieuwe definitieve kabels de noodkabels zullen hebben vervangen. Dit zal uiter aard nog wel eenige maanden duren. VERSCHILLENDE BERICHTEN Geschenken <loor gewonde militairen De rijkscommissaris voor het bezette gebied in Nederland, dr. Seisz Inquart, heeft Duitsche en Nederlandsche gewon den militairen bezocht en hun geschenken aangeboden.^ l i De gewonden hadden een circulaire ontvangen, waarbij zij hun wenschen kon den kenbaar maken. In vele gevallen was het niet gemakkelijk aan hun verlangen te voldoen. Gisteren heeft de rijkscom missaris de geschenken in een groot ziekenhuis te Rotterdam persoonlijk uit gereikt, waarbij hij zich met de Nederl. soldaten onderhield. Ook heden zal de rijkscommissaris ge wonde militairen be^/oeken. Nscfe-landBruggenland Het aantal bruggen in Nederland waar van er thans enkele door het oorlogs geweld zoo deerlijk zijn verminkt, wordt op 10 a 20.000 geschat. Dat zijn uitslui tend de bruggen op de openbare wegen. Ontelbaar zijn de bruggen en de bruggetjes op de niet-openbare wegen; haar aantal is zelfs onmogelijk te schat ten. In Nederland met zijn vele water is de brug te allen tijde een- onmisbare ver keersweg geweest. Ook wel eens een... uitweg. Een uitweg voor hen, die te laat op school of op kantoor kwamen en als motief konden opgeven, dat „de brug omhoog was" en zij moesten wach ten! Menige ouderwetsche brug is in het moderne verkeer echter een obstakel ge bleken. Zij klapte op of draaide los, juist als men er aan kwamen; soms kostte ze ons geld als we tol moesten betalen. Maar ze was toch altijd te ver kiezen boveji een veerpont, die net weg was als wij arriveerden, die om het half uur of het uur voer en ons geduld op een zware proef stelde. Van een melkwagen gevallen Te Oosterzee (Gron.) is een doode- lijk ongeluk gebeurd, waarvan de 11-ja- rige B. de Graaf het slachtoffer is ge worden. De jongen viel van een rijdende melkwagen, waarbij hij een der wielen over het hoofd kreeg. Zwaar gewond werd hij opgenomen. Hoewel twee ge- neesheeren spoedig ter plaatse waren, mocht hulp niet meer baten. De jongen bleek reeds te zijn overleden. Van een plat gevallen De 71-jarige mevrouw J. J. Bleeker— Meews, wonende op de Nieuwstad te Groningen, is, bij het binnenhalen van de wasch van het drie meter hoog gelegen plat gevallen en zwaar gewond. Zij is naar het Academisch ziekenhuis gebracht, waar zij eenige uren later is overleden. l Da eerste en de laatste Tijdens den oorlog, zoo meldt het „Va derland", is de kerk van Putto (N.B.) op de grens van België geheel uitge brand. Toen ze in 1867 was voltooid was het eerste kind, dat er in werd gedoopt G. Mathesse. En toen; 1 Mei 1940 de laatste begrafenisdienst werd gehou den, luttele dagen voor de kerk werd verwoest, was deze voor dienzelfden G. Mathesse. Vluchtelingen uit Breda vertoeven in Zuid-Frankrijk Een uit Frankrijk geëvacueerd inwoner van Breda heeft daar de verblijdende tijding gebracht, dat een groot deel van de 1000 nog niet teruggekeerde vluchte lingen zich in Frankrijk bevindt en bin nen enkele weken kan worden terug verwacht, behoudens een klein aantal dat via Calais naar Engeland is overgestoken. Vele vertoeven in de omgeving van An gers, Nantes, Dordogne etc. Pogingen worden aangewend om allen zoo spoe dig mogelijk naar huis te doen terug- keeren. In Zuid-Frankrijk waren de vluchtelin gen beter behandeld dan in het Noorden. Enkelen hebben gepoogd te voet Spanje of Italië te bereiken, doch dit bleek niet mogelijk, omdat de toegangswegen naar deze landen waren afgesloten. De Fransche regeering heeft zich gis termorgen tot de Italiaansche regeering gewend, door tusschenkomst van de Spaansche regeering, met het verzoek te onderhandelen over een wapenstil stand. De Italiaansche regeering heeft door tusschenkomst der zelf de regeer ing geantwoord in termen, gelijkluidend aan hef antwoord der Duitsche regeering. VERKEER IN NIEUWE BANEN Spoot wegen en binnenvaart voor de lange afstardan Vergunningstelsel voor vracht- autoverkeer Een der belangrijkste onderwerpen, waarvoor de Nederlandsche en Duitsche autoriteiten na 14 Mei geplaatst zagen, 1 was het herstel van de verkeersverbin- dingen als onderdeel van het algemeene opbouwprogramma. Reeds zijn in de afgeloopen weken be langrijke vorderingen gemaakt. Ander zijds bestaan er nog groote moeilijkheden j die moeten worden overbrugd. Om tot een oplossing te geraken, zijn reeds diep gaande besprekingen gevoerd en zijn maatregelen van verstrekkenden aard in voorbereiding genomen. Daarbij wordt uitgegaan van het stand punt, dat de gewijzigde omstandigheden geen louter herstel van oude toestan den, maar een aanpassing aan de nieuwe behoeften vereischen. Zooals inlusschen bekend is geworden, heefc het spoorwegverkeer zich grooten- deels hersteld en{ is 't thans op bijna alle baanvakken weer mogelijk, zij het met de inconveniënten, welke door de oor logsvernielingen zijn veroorzaakt. Een nieuwe dienstregeling en nieuwe tarie ven zijn met dit herstel gepaard ge gaan. Ingrijpender zal zijn de nieuwe regeling van het autoverkeer voor personen en goederen. Waren er vóór het uitbreken van den oorlog tusschen de geallieerden j en Duitschland, voor Augustus 1939 dus, ongeveer 150.000 auto's van alle soorten in Nederland in gebruik, de mobilisatie met haar vele vorderingen, de oorlog met zijn vernielingen hebben dit aantal sterk doen dalen. Na 14 Mei is het autoverkeer sterk gehandicapt door het gebrek aan benzine. Op dit gebied zal over de ge- heele lijn een herziening van de vroe gers toestanden noodig zijn. Een bijzon dere organisatie is daartoe in het leven geroepen. Jarenlangen strijd ten einde Van 1 Juli af zal de regeling van het geheele autoverkeer worden toevertrouwd aan de tien inspecties van de rijksver keersinspectie. Deze inspecties zullen elk in het eigen district de bevoegdheid krij gen rijvergunningen en benzinetoewijzin gen te verleenen. Noodgedwongen zal de nieuwe organisatie van het autoverkeer met een zekere kneveling en beperking gepaard moeten gaan. Een lichtzijde daarvan is echter, dat er nu gelegenheid is, om den jarenlangen strijd tusschen spoorwegverkeer, autover keer en binnenvaart terzijde te stellen en aldus niet rendabele concurrentiever houdingen uit te schakelen. Als algemeene beginselen zullen, naar wij vernemen, daarbij worden aangehou den, dat de spoorwegen en de binnen vaart voortaan de aangewezen vervoer middelen zullen zijn voor het verkeer over lange afstanden. Het autoverkeer zal de verkeersbehoeften moeten dekken voor de korte locale verbindingen, voor ver bindingen, waarin door spoorwegverkeer niet kan worden voorzien en voor bijzon dere economische taken. De wapanstilfttandsonderhande- lingen in Compiègne Spoorwegen en binnenvaart voor vervoer op langen afstand Uitbreiding postverkeer naar het neutrale buitenland Alle telefoonnetten zijn weder bruikbaar gemaakt Werkobjecten in Zeeland voor werkloozen in onze provincie DE VERDUISTERING In bet bfelang van de naleving van de bepalingen ten aajnZien van de verduis- ring: Zonsondergang 22 Juni 10 uur 4 min. Zonsopgang 23 Juni 5 uur 20 min. Maan op: 23 Joni 22,16 24 Juni 22,41 Maan onder: 7,38 8,43 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 23 Juni 5,01 17,13 10,19 22.54 24 Juni 5,38 17,50 11,01 23,34 By de vroeger geldende tijdsaanwijzing dient 1,40 uur te worden bijgevoegd. KORT EN BONDIG De spoorweg van Bergen (Noorwegen) is voor het algemeen verkeer vrijgegeven. Niet minder dan 17 bruggen, die op dit belangrijke baanvak waren vernield, zijn binnen korten tijd door de Duitsche weer macht hersteld. In anderhalve maand heb ben Duitsche pioniers het geheele tot dusver in exploitatie zijnde net der Noorsche staatsspoorwegen weder in orde gebracht en daarbij ongeveer 2000 meter vernielde bruggen hersteld. m In het kader van de bezuinigingsmaat regelen voor bréndstof en benzine heb ben de Zweedsche autoriteiten tot de taxibezitters in Stockholm een verzoek gericht, om zooveel mogelijk de taxi's, die door carbid en houtgas gedreven worden, in bedrijf te stellen. Voor het eerst is een taxi in het stadsbeeld van Stockholm verschenen, welke met carbid gedreven wordt. Ook talrijke bezitters van particuliere auto's zijn bezig him auto's geschikt te maken voor houtgas. Het Zwitsersche blad Suisse meldt uit Genève, dat een autocolonne van 45 wa gens aan de Zwitsersche grens is aange komen, waarin zich de geheele staf van het Fransche 45e legercorps onder bevel van generaal Daille bevond. De staf werd geïnterneerd en naar het binnenland ver voerd. Onder de Fransche troepen, die de laatste dagen ontwapend zijn, bevindt zich ook een regiment Spahis. Ongeveer 2000 gewonden zijn in ziekenhuizen on dergebracht. Burgerlijke Stand van Zlarlkzee Gebioren: 14. Pieterinedla Neeltje, d'. van J. I. Hage en J. C. Evertse. Overleden: 17. Jozina Cornelia Bakker, 71 j., !wed. van J. Folmer.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1