ZIERIKZEESCHE JSk KIEUWSBODE
ZATERDAG 22 JUNI 1940
OPGEH<
mï&KZEEsa&jgmJüKr
De Kern
7ATFPnAfi 77 JUNI 104(1V/MMN OPOENOHcK DE QAqTF lAARaANa Mn 143
ABONNEMENT
Prijs fl.60 p. kwartaal, bulten Zierikzee
fl.80. Voor het buitenland f 10.p. jaar
Afzionderlijke nummers 5 cent. Ver
schijnt dagelijks, behalve 's Zondags.
I7D7L* VQ88
Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
96STE JAARGANG No. 14369
ADVERTENTIES
Prijs: 20 oents p. regel, minimum 80 cents
Bij contract speciale prijzen. Grootte der
letters naar piantrniimto. „Succesjes" 60
cents. Inzending tot 's morgens 10 uur
DE STRIJD IN FRANKRIJK
Lyon door da Duitsche troepen bezet
Het D.N.B. meldt uit het groote Duit
sche hoofdkwartier d.d. 21 Juni:
De bewegingen van onze troepen ter
bezetting van Normandië, Bretagne en
van het terrein aan de Loire-monding
en in het Rhónedal geschieden volgens
de plannen.
De door Bourgondië oprukkende snel
le troepen hebben Lyon genomen.
Bij de verovering van Nevoy in België
vielen onze troepen 700 nieuwe pantser
wagens in handen. In Elzas-Lotharingen
is de zuivering van gedeelten der Magi-
notlinie tegen den nog hier en daar
hardnekkig strijdenden vijand aan den
gang.
De Fransche troepen, welke nog in
Noord-Lotharingen zijn samengedrongen,
werden uiteen gedreven en enkele losse
eenheden houden nog stand in het Wes
ten der Vogezen bij den uit den vorigen
oorlog bekenden Hartmannsweiler-
k o p f, die echter reeds in ons bezit is.
Het Luchtwapen heeft ook op 20 Juni
zijn aanvallen op de terugtochtswegen
van den vijand voortgezet. De Stuka's
hebben batterijen van de 'Maginot-
linie voor het Paltzer Woud buiten
gevecht gesteld en den tegenstand van
den vijand gebroken.
Bij de bezetting van Straatsburg,
Schlettstadt en Colmar, evenals bij het
forceeren van de Bourgondische poort,
werden onze troepen op schitterende wij
ze door de luchtdoelartillerie in het veld
gesteund in den strijd gebracht.
Gevechtsvliegtuigen hebben La Rocheïle
en den mond van de Gironde aangevallen
en een transportschip van 11.000 ton tot
zinken -gebracht, evenals een oorlog^
schip van 4000 ton.
In den nacht van 20 op 21 Juni hebben
de Engelsche vliegers weer aanvallen
op Noord- en West-Duitschland gedaan
om daar hun bommen willekeurig op
niet-militaire doelen te werpen. De scha
de is gering, maar opnieuw zijn eenige
burgers gedood. De totale verliezen in
de lucht waren gistere» zes vliegtuigen.
Twee van onze vliegtuigen worden ver
mist.
DE ONDERHANDELINGEN
TE COMPIÈGNE
De historische wagen moet naar Bar/ijn
De onderhandelingen over een wapen
stilstand1, Iwaarpp Frankrijk bijl de Duit
sche regeering beeft aangedrongen zijn
in het bbsch van Compiègne. waar ito
November 1918 een andere wapgnstilstalnjd
tot stand kwam, begonnen. Van de Fran
sche regeering Waren afgevaardigd ge
neraal Huntziger. Leon Noel (amb'assa-
edur van Polen), vice-admiraal L-elu en
de generaal van het luchtwapen Bergeret.
Bij' de ontvangst der delegatie ter aan
hooring van de voorwaarden was Hitier
aanwezig, alsmede de generaals von
Brauchitz en vpin Keitel, minister^ van
Ribbentrop en de plaatsvervanger van
den Führer Hess. Generaal von Keitel
las de préambule van de voorwaarden
voor, die inhouden een verhindering van
de voortzetting van den strijd etm faci
liteiten van Frankrijk tot het voordzet
ten van den strijd tegen Engeland.
Nadien is bekend gemaakt, dat de his
torische Wagon in het bbsch van Com
piègne. waarjn in 1918 de voorwaarden
tot den Wapenstilstand werden: gewee
kend, Welke een einde maakte aato den
wereldoorlog, evenals het daar opgerichte
gedenkteeken, naar Berlijn moet worden
gebracht, evenals het daar Oipgerichta 1
gedenkteeken; dat het emplacement iinj
het bosdh vernietigd moet Worden en 1
het gedenkteeken opgericht voor maar-
schalk Foch ongeschonden bewaard moet
blijven. j
Dienstplichtigen met klein verlof
wegens mobilisatie-vrijstellingen
moeten zich melden als zij
werkloos zijn
In verband met de algemeene bekend
making van den opperbevelhebber van
land- en zeemacht inzake het in werke-
lijken dienst blijven en het wederom op
roepen van werklooze dienstplichtigen,
wordt het volgende meegedeeld:
Dienstplichtigen, die tot nu toe werk
zaam waren in diensten of bedrijven,
ten behoeve waarvan hun een mobilisatie
vrijstelling van bepaalden tijdduur werd
verleend en die in verband hiermede
met klein verlof werden gezonden, zijn
verplicht zich te melden bij hun depot
GENERAAL VON KEiTEL,
heeft de voorrede gehouden tot de
Duitsche wapenstilstands-voorwaarden,
die de Fransche delegatie in Oom-
pièyne kwam vernemen.
indien zij thans uit die functie ontslagen
zijn en geen anderen loongevenden arbeid
gevonden hebben, noch op andere wijze
in eigen onderhoud kunnen voorzien,
zoodat zij ten laste van de gemeenschap
zouden komen.
Zij dienen zich daartoe onverwijld te
vervoegen bij den burgemeester der ge
meente van inwoning, door wiens zorg
zij gedirigeerd worden op de depóts.
Dienstplichtigen, die ingevolge een hun
verleende mobilisatie-vrijstelling in het
genot van groot verlof gesteld of geble
ven zijn, doch voor wie de reden, op
grond waarvan hun die vrijstelling ver
leend werd, thans een einde heeft ge
nomen, behoeven, voor zoover niet nader
anders wordt bepaald, geen gevolg meer
te geven aan de lastgeving, gesteld in
hun zakboekje.
DE NATIONALE INZAMELING
Thans vastgesteld op 6 Juli
De secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van binnen-
landsche zaken, deelt mede, dat bij de
voorbereiding van de inzameling ten be
hoeve van de getroffen gebieden, waar
voor het hulpcomité 1940 werd opgericht,
is gebleken, dat het wenschelijk is aan
1 deze inzameling een meer nationaal ka-
1 rakter te geven en haar in provinciaal
verband te regelen.
De secretaris-generaal heeft den com-
missarissen der Koningin in de provinciën
verzocht, hem in deze aangelegenheid
I ter zijde te staan.
Het Hulpcomité 1940 heeft in verband
met dezen nieuwen opzet zijn werkzaam
heden geëindigd.
De nationale inzameling zal nu plaats
vinden op Zaterdag 6 Juli, welke datum
het mogelijk maakt de voorbereiding be
hoorlijk tot haar recht te doen komen.
Voor de besteding der gelden, door deze
Nationale inzameling bijeengebracht
zij worden uitsluitend bestemd voor de
getroffen gebieden zal gebruik ge
maakt worden van bestaande nationale
instellingen.
DE TELEFOON
Alle netten weer bruikbaar
De toestand van het telefoonnet was,
na het einde der oorlogshandelingen,
zorgwekkend. Niet alleen was er veel
schade aan de locale netten en instal
laties, maar ook de interlocale geleidin
gen waren voor een groot deel gestoord.
De interlocale kabels hangen n.l. onder
de verkeers- en spoorbruggen en voor
zoover deze verwoest waren, en in vele
gevallen ook elders, waren de kabelver
bindingen verbroken.
Thans, ruim een maand later, is de
telefoonverkeer, op enkele uitzonderingen
na, reeds weder in menig opzicht be
vredigend. Alle telefoonnetten in Neder-
deriand, en ook, met zekere beperkingen,
in Zeeuwsch-Vlaanderen, zijn thans be
reikbaar. Waar de rivierovergangen ver-
stoord zijn, zijn thans overal door het
water noodkabels gelegd. Deze verbin-
dingen hebben in den regel een geringer
capaciteit dan de later te leggen, defini- 1
tieve kabels.
De telefonische verkeerswegen zijn dus
zeer versmald, en daarom kan het niet
anders of de aanvrager van een telefoon-
gesprek, vooral op langen afstand, moet
veelal langer wachten. Dit wachten duurt
echter op de meeste verbindingen reeds
belangriik korter, dan nog enkele dagen
geleden het geval was. Daarbij komt, als
gunstige factor, dat het automatische
districts en interdistrictsverkeer, dat
uiteraard steeds zonder tijdverlies wordt
afgewikkeld, thans vrijwel geheel her
steld is. Ook de snelverkeersverbinding
tusschen Amsterdam en 's-Gravenhage kon
weder in werking worden gesteld.
In een minder gunstige positie verkeert
dasi entegen Rotterdam, waar de inter
locale centrale ernstig werd beschadigd,
zoodat het interlocale verkeer thans in
een noodcentrale van kleine capaciteit
onder weinig gunstige omstandigheden
moet worden afgewikkeld. Is dus de
toestand over het geheel thans niet on
bevredigend, aan het snelle, bijna wacht-
tijdlooze verkeer van vóór den oorlog is
men nog geenszins toe. De toestand van
voor den oorlog zal eerst weder kunnen
worden bereikt, wanneer de herstelde
nieuwe definitieve kabels de noodkabels
zullen hebben vervangen. Dit zal uiter
aard nog wel eenige maanden duren.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Geschenken <loor gewonde militairen
De rijkscommissaris voor het bezette
gebied in Nederland, dr. Seisz Inquart,
heeft Duitsche en Nederlandsche gewon
den militairen bezocht en hun geschenken
aangeboden.^ l i
De gewonden hadden een circulaire
ontvangen, waarbij zij hun wenschen kon
den kenbaar maken. In vele gevallen was
het niet gemakkelijk aan hun verlangen
te voldoen. Gisteren heeft de rijkscom
missaris de geschenken in een groot
ziekenhuis te Rotterdam persoonlijk uit
gereikt, waarbij hij zich met de Nederl.
soldaten onderhield.
Ook heden zal de rijkscommissaris ge
wonde militairen be^/oeken.
Nscfe-landBruggenland
Het aantal bruggen in Nederland waar
van er thans enkele door het oorlogs
geweld zoo deerlijk zijn verminkt, wordt
op 10 a 20.000 geschat. Dat zijn uitslui
tend de bruggen op de openbare wegen.
Ontelbaar zijn de bruggen en de
bruggetjes op de niet-openbare wegen;
haar aantal is zelfs onmogelijk te schat
ten.
In Nederland met zijn vele water is
de brug te allen tijde een- onmisbare ver
keersweg geweest. Ook wel eens een...
uitweg. Een uitweg voor hen, die te
laat op school of op kantoor kwamen
en als motief konden opgeven, dat „de
brug omhoog was" en zij moesten wach
ten!
Menige ouderwetsche brug is in het
moderne verkeer echter een obstakel ge
bleken. Zij klapte op of draaide los,
juist als men er aan kwamen; soms
kostte ze ons geld als we tol moesten
betalen. Maar ze was toch altijd te ver
kiezen boveji een veerpont, die net weg
was als wij arriveerden, die om het half
uur of het uur voer en ons geduld op
een zware proef stelde.
Van een melkwagen gevallen
Te Oosterzee (Gron.) is een doode-
lijk ongeluk gebeurd, waarvan de 11-ja-
rige B. de Graaf het slachtoffer is ge
worden. De jongen viel van een rijdende
melkwagen, waarbij hij een der wielen
over het hoofd kreeg. Zwaar gewond
werd hij opgenomen. Hoewel twee ge-
neesheeren spoedig ter plaatse waren,
mocht hulp niet meer baten. De jongen
bleek reeds te zijn overleden.
Van een plat gevallen
De 71-jarige mevrouw J. J. Bleeker—
Meews, wonende op de Nieuwstad te
Groningen, is, bij het binnenhalen
van de wasch van het drie meter hoog
gelegen plat gevallen en zwaar gewond.
Zij is naar het Academisch ziekenhuis
gebracht, waar zij eenige uren later is
overleden. l
Da eerste en de laatste
Tijdens den oorlog, zoo meldt het „Va
derland", is de kerk van Putto (N.B.)
op de grens van België geheel uitge
brand. Toen ze in 1867 was voltooid
was het eerste kind, dat er in werd
gedoopt G. Mathesse. En toen; 1 Mei 1940
de laatste begrafenisdienst werd gehou
den, luttele dagen voor de kerk werd
verwoest, was deze voor dienzelfden G.
Mathesse.
Vluchtelingen uit Breda vertoeven
in Zuid-Frankrijk
Een uit Frankrijk geëvacueerd inwoner
van Breda heeft daar de verblijdende
tijding gebracht, dat een groot deel van
de 1000 nog niet teruggekeerde vluchte
lingen zich in Frankrijk bevindt en bin
nen enkele weken kan worden terug
verwacht, behoudens een klein aantal dat
via Calais naar Engeland is overgestoken.
Vele vertoeven in de omgeving van An
gers, Nantes, Dordogne etc. Pogingen
worden aangewend om allen zoo spoe
dig mogelijk naar huis te doen terug-
keeren.
In Zuid-Frankrijk waren de vluchtelin
gen beter behandeld dan in het Noorden.
Enkelen hebben gepoogd te voet Spanje
of Italië te bereiken, doch dit bleek niet
mogelijk, omdat de toegangswegen naar
deze landen waren afgesloten.
De Fransche regeering heeft zich gis
termorgen tot de Italiaansche regeering
gewend, door tusschenkomst van de
Spaansche regeering, met het verzoek
te onderhandelen over een wapenstil
stand. De Italiaansche regeering heeft
door tusschenkomst der zelf de regeer ing
geantwoord in termen, gelijkluidend aan
hef antwoord der Duitsche regeering.
VERKEER IN NIEUWE BANEN
Spoot wegen en binnenvaart
voor de lange afstardan
Vergunningstelsel voor vracht-
autoverkeer
Een der belangrijkste onderwerpen,
waarvoor de Nederlandsche en Duitsche
autoriteiten na 14 Mei geplaatst zagen, 1
was het herstel van de verkeersverbin-
dingen als onderdeel van het algemeene
opbouwprogramma.
Reeds zijn in de afgeloopen weken be
langrijke vorderingen gemaakt. Ander
zijds bestaan er nog groote moeilijkheden j
die moeten worden overbrugd. Om tot
een oplossing te geraken, zijn reeds diep
gaande besprekingen gevoerd en zijn
maatregelen van verstrekkenden aard in
voorbereiding genomen.
Daarbij wordt uitgegaan van het stand
punt, dat de gewijzigde omstandigheden
geen louter herstel van oude toestan
den, maar een aanpassing aan de nieuwe
behoeften vereischen.
Zooals inlusschen bekend is geworden,
heefc het spoorwegverkeer zich grooten-
deels hersteld en{ is 't thans op bijna alle
baanvakken weer mogelijk, zij het met
de inconveniënten, welke door de oor
logsvernielingen zijn veroorzaakt. Een
nieuwe dienstregeling en nieuwe tarie
ven zijn met dit herstel gepaard ge
gaan.
Ingrijpender zal zijn de nieuwe regeling
van het autoverkeer voor personen en
goederen. Waren er vóór het uitbreken
van den oorlog tusschen de geallieerden j
en Duitschland, voor Augustus 1939 dus,
ongeveer 150.000 auto's van alle soorten
in Nederland in gebruik, de mobilisatie
met haar vele vorderingen, de oorlog met
zijn vernielingen hebben dit aantal sterk
doen dalen. Na 14 Mei is het autoverkeer
sterk gehandicapt door het gebrek aan
benzine. Op dit gebied zal over de ge-
heele lijn een herziening van de vroe
gers toestanden noodig zijn. Een bijzon
dere organisatie is daartoe in het leven
geroepen.
Jarenlangen strijd ten einde
Van 1 Juli af zal de regeling van het
geheele autoverkeer worden toevertrouwd
aan de tien inspecties van de rijksver
keersinspectie. Deze inspecties zullen elk
in het eigen district de bevoegdheid krij
gen rijvergunningen en benzinetoewijzin
gen te verleenen. Noodgedwongen zal de
nieuwe organisatie van het autoverkeer
met een zekere kneveling en beperking
gepaard moeten gaan.
Een lichtzijde daarvan is echter, dat er
nu gelegenheid is, om den jarenlangen
strijd tusschen spoorwegverkeer, autover
keer en binnenvaart terzijde te stellen
en aldus niet rendabele concurrentiever
houdingen uit te schakelen.
Als algemeene beginselen zullen, naar
wij vernemen, daarbij worden aangehou
den, dat de spoorwegen en de binnen
vaart voortaan de aangewezen vervoer
middelen zullen zijn voor het verkeer
over lange afstanden. Het autoverkeer zal
de verkeersbehoeften moeten dekken voor
de korte locale verbindingen, voor ver
bindingen, waarin door spoorwegverkeer
niet kan worden voorzien en voor bijzon
dere economische taken.
De wapanstilfttandsonderhande-
lingen in Compiègne
Spoorwegen en binnenvaart voor
vervoer op langen afstand
Uitbreiding postverkeer naar het
neutrale buitenland
Alle telefoonnetten zijn weder
bruikbaar gemaakt
Werkobjecten in Zeeland voor
werkloozen in onze provincie
DE VERDUISTERING
In bet bfelang van de naleving van de
bepalingen ten aajnZien van de verduis-
ring:
Zonsondergang 22 Juni 10 uur 4 min.
Zonsopgang 23 Juni 5 uur 20 min.
Maan op:
23 Joni 22,16
24 Juni 22,41
Maan onder:
7,38
8,43
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
23 Juni 5,01 17,13 10,19 22.54
24 Juni 5,38 17,50 11,01 23,34
By de vroeger geldende tijdsaanwijzing
dient 1,40 uur te worden bijgevoegd.
KORT EN BONDIG
De spoorweg van Bergen (Noorwegen)
is voor het algemeen verkeer vrijgegeven.
Niet minder dan 17 bruggen, die op dit
belangrijke baanvak waren vernield, zijn
binnen korten tijd door de Duitsche weer
macht hersteld. In anderhalve maand heb
ben Duitsche pioniers het geheele tot
dusver in exploitatie zijnde net der
Noorsche staatsspoorwegen weder in
orde gebracht en daarbij ongeveer 2000
meter vernielde bruggen hersteld.
m
In het kader van de bezuinigingsmaat
regelen voor bréndstof en benzine heb
ben de Zweedsche autoriteiten tot de
taxibezitters in Stockholm een verzoek
gericht, om zooveel mogelijk de taxi's,
die door carbid en houtgas gedreven
worden, in bedrijf te stellen. Voor het
eerst is een taxi in het stadsbeeld van
Stockholm verschenen, welke met carbid
gedreven wordt. Ook talrijke bezitters
van particuliere auto's zijn bezig him
auto's geschikt te maken voor houtgas.
Het Zwitsersche blad Suisse meldt uit
Genève, dat een autocolonne van 45 wa
gens aan de Zwitsersche grens is aange
komen, waarin zich de geheele staf van
het Fransche 45e legercorps onder bevel
van generaal Daille bevond. De staf werd
geïnterneerd en naar het binnenland ver
voerd. Onder de Fransche troepen, die
de laatste dagen ontwapend zijn, bevindt
zich ook een regiment Spahis. Ongeveer
2000 gewonden zijn in ziekenhuizen on
dergebracht.
Burgerlijke Stand van Zlarlkzee
Gebioren: 14. Pieterinedla Neeltje, d'. van
J. I. Hage en J. C. Evertse.
Overleden: 17. Jozina Cornelia Bakker,
71 j., !wed. van J. Folmer.