{ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 20 JUNI 1940 OPGEN1 ZEMIOEEXtë COURANT De Kern ABONNEMENT Prijs fl.BO p. kwartaal, buiten Zierikzee f 1-80. Voor het buitenland! flo.p. jaar Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. 17Q7- 1880 Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.A. J. de Looze - Uitg.-Red.M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14367 ADVERTENTIES Prijs: 20 cents p. regel, minimum go cents BIJ ooctract speciale prijzen. Grootte der letters naar plantrruimte. „Sucoesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur VAN HET WESTFRONT Cherbourg en Nancy bezet Het Fransche leger verkeert in staat van ontbinding. Snelle troepen rukken op en hebben Cherbourg ingenomen. Le Mans is gepasseerd. De Loire is bij Or leans overschreden. In Bourgondië rukken snelle troepen op in de richting van Lyon. Ten Westen van Mühlhausen heb ben gepantserde divisies zich kunnen ver eenigen met troepen welke uit het gebied van den boven-Rijn aanvallen. Nancy is ingenomen. Het Rijn-Marnekanaal is gepasseerd. In de Maginotlinie biedt de vijand nog ver zet. Voor Cherbourg is een groot koop vaardijschip tot zinken gebracht. Talrijke bomaanvallen werden op En- gelsche vliegvelden gedaan, waarbij olie- opslagplaatsen aan de Thames werden beschadigd. Engelsche vliegtuigen hebben in het Noorden en Westen van Duitschland hun 1 vliegtuigaanvallen herhaald. De bommen troffen niet-militaire doelen, waarbij 18 personen, politie en burgers, werden ge dood. Zes vliegtuigen werden vernield; vijf eigen toestellen worden vermist. In hun commentaren wijzen de Duit- sche bladen er op, dat tot dusver noch capitulatie van Frankrijk, noch de wapen stilstand een feit is, en dat de gevechts handelingen dientengevolge worden voortgezet öm Duitschland militair tegen alle verrassingen te beveiligen. Onder den druk der rustelooze ach tervolging, schrijft de Deutsche Allge- meine Zeitung, gaat de militaire ineen storting van Frankrijk snel verder. Het Italiaansch legerbericht D© st/ijd in do koloniën Het achtste legerberieht van het alge meen hoofdkwartier van heb Italiaansché leger luidt alc volgt i Onze verkenningsvliegtuigen ter zee hebben een vijandelijke duikboot tot zin ken gebracht. In den sector van Noord Afrika is de toestand ongewijzigd. In Oost Afrika werd een tegenaanval onder nomen op een Engelsche kolonie, die ge steund door gevechtswagens gepoogd had in onze linies door te dringen en daarbij de Italiaansché vlag had geheschen. De colonne werd verdreven. Onze luchtmacht heeft aanvallen onder nomen op vijandelijke luchtbases en drie vliegtuigen in brand geschoten. Vijande lijke toestellen hebben een dorp op het platteland gebombardeerd, waarbij drie vrouwen en eenige kinderen gedood wer den. De vijand heeft vluchten boven Ita liaansch gebied ondernomen en eenige bommen uitgeworpen boven de centra van Ligurië en Piemont. Er vielen geen slachtoffers te betreuren. De schade is gering. INDRUKKEN UIT BELGIË Van Antwerpen naar Brussel en Leuven naar Maastricht Twee dagen na de overgave van het Belgische leger is een correspondent van de Kölnische Zeitung uit Den Haag naar België gereden. De weg was hem voorgeschreven: Antwerpen, Brussel, Luik, Maastricht. De sporen van den strijd waren op den weg Breda—Antwerpen, van de Nederlandsche grens af zeer dui delijk. Al gauw ontmoetten ze de eerste Belgische vluchtelingen, te voet, op rijwielen, met handkarren en kleine met paarden bespannen wagens. Dikwijls hadden ze hun plunje en de rest op een kinderwagen geladen. In Antwerpen zwol deze terugkeer tot een geweldigen stroom aan. De bewo ners hadden zich langs de verkeerswegen opgesteld, vaak drie tot vier rijen dik, om te zien of bij de teruggekeerden ver wanten en vrienden waren. Weldra werd men de eerste krijgsgevangenen gewaar. Ze werden stormachtig ontvan gen, heel anders, meent de berichtgever, dan in Nederland het geval was, wat hij uit een temperamentsverschil verklaart. Ten gevolge van de omstandigheden, waarin ze de stad hunner inwoning weer bereikten, ontbrak de indruk van een terugstroomend leger, dat zich overge geven heeft. Temidden van de Belgische kwamen ook Nederlandsche sol daten in hun groenachtige uniformen mee. Ze reden meest in gesloten afdee- lingen op fietsen en zagen er naar den indruk van dezen zegsman helderder en frisscher uit dan degenen, naast wie ze gevochten hadden. De reis van Antwerpen naar Brussel duurde niet langer dan in vredestijd. De Dr. A. BORMS, die een voorname rol speelde in de Vlaamsch Nationalistische Beweging, wordt, evenals enkele Vlaamsche Na tionale Kamerleden vermist. in de lucht gevlogen bruggen waren overal door noodbruggen vervangen. Die ontploffingen hadden vooral in kleine plaatsen de huizen in de buurt zeer be schadigd. Hier en daar was er zichtbaar fel gevochten. Het Brusselscha straatbeeld werd voor een groot deel door de Duit- sche soldaten bepaald. Voor het overige had de stad van alle Belgische steden het meest haar gewone aanzien bewaard Leuven heeft zwaar geleden. Voor de ziekenhuizen in de binnen plaatsen bevonden zich gewonde Belgi sche soldaten drongen honderden universiteitsbibliotheek is uitgebrand, maar het raadhuis ongerept bleef. Ten slotte uit de schrijver zijn verwondering over het verschil in houding en voorko men tusschen Belgische krijgsgevangenen of vluchtelingen en de in omgekeerde richting optrekkende Duitsche troepen, alsmede over het feit, dat hij dien heelen rit, welke op sommige plaatsen niet meer dan 50 of 60 km achter het front liep, geen enkelen Franschen of Britschen vlie ger gezien heeft. DE MIDDELLANDSCHE ZEE ALS HANDELSWEG voor Engeland, Frankrijk en Italië De blokkade in de Middellandsche Zee heeft voor de voorziening van Engeland en Frankrijk ernstige gevolgen. De Duit sche openbare meening houdt zich sedert de toetreding van Italië tot den oorlog ten zeerste bezig met de hier opgedoken problemen. De omvangrijke goederenruil, die langs dezen ouden handelsweg ge voerd werd en die zelfs de oudste van alle is, welke de handelsgeschiedenis kent, staat thans onder Italiaansché beheer- sching. Het Suezkanaal is voor de koop vaardij gesloten en staat naar het schijnt alleen nog voor Engelsche oorlogsschepen open. Van de geallieerden wordt Frankrijk onmiddellijk door den nieuwen toestand getroffen. Drie-vierde deel van den ge- heelen uitvoer der rijke bezittingen Al gerije, Tunis en Syrië-Libanon ging naar Frankrijk. De waarde der exporten be droeg jaarlijks 800 millioen r.m. 24 mil- lioen ton tarwe, of een vierde van de geheele Fransche graanbehoefte, 25 mil lioen ton gerst, ruim het dubbele van de eigen Fransche productie, 91.000 ton olijfolie, het belangrijkste vet der Fran sche keuken, vervallen of verkeeren rechtstreeks in gevaar. Van de grondstoffen, die voor den oor log van belang zijn en die uit de Fran sche koloniën kwamen, moeten behalve ijzerertsen en muntmetalen in de eerste plaats fosfaten genoemd worden. De winningsplaatsen zijn op één na de groot ste der wereld. Algerije en Tunis hebben 32.000 ton ruw lood aan Frankrijk gele verd, dat 38.000 ton wol uit dit gebied importeerde, waardoor het met uitzon dering van petroleum practisch autarkie bezat. Maar ook de petroleum kwam door de Middellandsche Zee. Door een geweldige pijpleiding werd hij uit Irak in de Fran sche lijn naar Tripolis en in de Engelsche naar Haifa vervoerd. Meer dan de helft der Fransche olie-importen werden uit dit eene bronnengebied gedekt. Ook de Engelschen hebben groote hoe veelheden olie van daar betrokken. Be i langrijker voor hen was echter de pe troleum van Iran, die thans den moeilij ken weg langs de Kaap de Goede Hoop moet varen. Dat beteekent een vrachtver- lies van 18 d' agen toft 3 weken, een langen tijd, gezien de schaarschte aan tankboo- 1 ten. Tot voor kort ging 25 procent van de totale petroleumtransporten ter we- j reld door de Miadellandsche Zee. Er moet op gewezen -worden, dat de Engel- I schen hun ijzerertsen behalve uit Scan- dinavië hebben betrokken uit Marokko en Algerije, en dat zij tezamen met Frankrijk op groote deelen van de Turk- sche chroomertsproductie beslag hadden gelegd. j DE VLUCHT NAAR ZWITSERLAND De geschiedenis herhaalt zich De vluchtelingenstroom over de ver schillende grensovergangen van Frankrijk langs het Juragebergte heeft, naar een speciale correspondent van het D.N.B. mededeelt, den laatsten tijd den vorm van een ware volksverhuizing aangeno men. Te voet, op fietsen, met kruiwagens, handkarren, kinderwagens, paardenwa- gens en auto's komen vrouwen, kinderen en grijsaards, zoowel Zwitsers als Fran sehen, slechts met de noodzakelijkste ba gage en hun have en goed in beddela- kens geknoopt over de grenzen van het asyl verleeoende Zwitserland. Daarbij ko men in steeds grootere groepen Fransche soldaten en officieren, spoorwegarbei ders, douanebeambten en grensgendar- merie, op Zwitsersehen bodem, waar zij direct ontwapend en in interneerings- kampen worden ondergebracht'. Den naar getal grootsten stroom Fran sche soldaten verwacht men in den grens- sector tusschen Bazel en Verrières. In de omstreken van Chaux de Fonds zijn dlle)\PM?gd v «iF'asr„juute* de tot de bezetting van een vliegveld, over de grens" gekomen en geïnterneerd. Ook bij Vallores zochten Fransche troe- pendeelen hun toevluchtin Zwitserland. De inwoners van Verrières beleven op nieuw historische uren. Hier overschreden reeds eenmaal in de geschiedenis, tijdens den Fransch-Duitschen oorlog van 1870 —71, een verslagen Fransch leger en dui zenden vluchtelingen de neutrale grens. Ook thans beleefde Verrières dergelijke tooneelen als toentertijd, alleen met dit verschil, dat door den bliksemsnellen opmarsch der Duitsche troepen geen groot aantal soldaten van het verslagen en terugtrekkende Fransche leger meer op neutralen bodem heeft kunnen vluch ten. HOE DE POSTERIJEN WERKEN De nachtposttreinen rijden nog niet Reeds enkele dagen na het einde van de oorlogshandelingen in Nederland is de post begonnen alles in het werk te stel« len, teneinde met de grensprovincies, vooral ook met het moeilijk bereikbare Zeeland, verbinding tot stand te bren gen. Het begon per auto, n.l. een dage- lijksche autorit van Utrecht via Breda naar Middelburg, vice versa. Intusschen begon het treinverkeer zich te herstellen en kon het autoverkeer dienovereenkom stig worden ingekrompen. Eerst was alleen nog de treinroute Utrecht-'s Hertogenbosch-Breda-Bergen op Zoom beschikbaar, waarvan, wegens het ontbreken van de brug over de Waal, nog het traject Waardenburg—Den Bosch per auto moest worden afgelegd. Daarna kwam, op 15 Juni, de spoorverbinding Rotterdam-Breda tot stand, welk traject dus weer geheel per rail kon worden afgelegd. En binnenkort reist dte post tusschen Bergen op Zoom en Vlissingen ook reeds weder per spoor. Dit spoorvervoer beteekent niet alleen een snellere overkomst, maar ook een be langrijk grootere vervoersfrequentie. Zoo wordt er thans reeds vijf maal per dag post van Den Haag naar het Zuiden, weldra ook naar Middelburg, verzonden. Met Zeeuwsch-Vlaanderen wordt verbin ding onderhouden via Antwerpen; bin nenkort wordt ook via Hoedekenskerke weer post vervoerd. Zoo begint het postvervoer zich gelei delijk óver het geheele land te herstellen. Door snelle en veelvuldige verzending staat het, wat het dagvervoer betreft, nog slechts weinig bij het postvervoer van voor den oorlog ten achter. Alleen het nachtpostvervoer ontbreekt nog. Op een spoedige weder indienststelling van de nachtposttreinen en de daarbij aan sluitende autodiensten is op dit oogen- blik echter nog weinig uitzicht. DE RIJKSMIDDELEN vertoonden over Mei een dalende tendenz Gaat men de uitkomsten over Mei in bijzonderheden na, dan blijkt wel, hoe groot de ravage is geweest, die de oor logsdagen en hetgeen daarop volgde, op den middelenstaat hebben teweegge bracht. De grootste wonden vertoonen uiteraard die middelen, welke in recht streeks verband staan met handel en ver keer. Zoo bedroeg voor de invoer- rechtende opbrengst slechts f 4,984,700 tegen verleden jaar f10,257,200, een na- deelig verschil dus van ruim föy* mill., waarmee reeds bijkans de helft van de totale daling verklaard wordt. De tevo ren bestaande aanzienlijke voorsprong t.o. verleden jaar (ruim 41/2 millioen) is nu opeens in een achterstand van 63/4 ton verkeerd. Natuurlijk heeft het s t a - tistiekrecht zich getrouwelijk bij de invoerrechten, die, ondanks de dras tische verhoogingen, welke sindsdien plaats vonden, (laatstelijk, in Februari jl., ten bate van het Leeningfonds 1940) minder opdrachten dan sedert begin 1934 aangesloten. Zij wierpen met f 105,710 aan merkelijk minder dan de helft af van verleden jaar. Van zeer ingrijpenden aard was de achteruitgang bij de omzetbelas ting, die nu slechts f 3,945,184 op leverde, tegen f5,651,419 verleden jaar en f 12,444,619 over April. Laten wij laatstgenoemd bedrag buiten beschou wing, dan blijft toch het feit bestaan dat de baten in Mei jl. f 1.7 millioen on der die van verleden jaar zijn gebleven. Met dit al is er ook nu nog bij dit mid del over vijf maanden een voorsprong van f4,979,800 én ten opzichte van 5/12 raming zelfs van f6,211,500. Bij de zegelrechten, die slechts L6Q9.000 opbrachten, of minder dan de tot Maart 1917 teruggaan om een lagere opbrengst te vinden. De wissel vallige successierechten vertoon den alsmede een aanzienlijke daling, nl. van f 1,056,600, al zijn er ook de laatste jaren wel eens maanden geweest, die minder opleverden dan de huidige bate van f2,772,000. Ook de registratierechten vorm den, niettegenstaande de daling van f576,000, nog geenszins een laagte-record; de opbrengst was zelfs, wanneer men April buiten beschouwing laat, hooger dan in een der voorafgaande maanden van dit jaar. Bij de dividend- en t a n t i me^ belasting is de stijgende lijn, die wij andere jaren in dit seizoen waarnemen, onderbroken. De opbrengst ad f 1,376,500 (f617,000 minder dan verleden jaar) is nu ongeveer tot het peil van Maart ingezakt. 1 I 1 i I De drie drankaccijnzen, alsmede de suikeraccijns, vertoonen een neer gaande lijn. Bij het gedistilleerd bedraagt de daling zelfs f264,700. De min of meer onbesten dige suikeraccijns bleef f 264,700 bij Mei 1939 ten achter. Grondbelasting en inkomstenbe lasting zijn iets boven den stand ver leden jaar, doch in beide gevallen is de voorsprong, die eind April nog te boe ken viel, sterk ingekrompen.' Tegelijker tijd is de overigens geringe achterstand bij vermogensbelasting en verdedigings- belastingi I wat grooter géwordén. SCHEEPVAART OP DE MAAS HERVAT Kolenaanvoer verzekerd Er kan op worden gerekend, dat de scheepvaart op de Maas nog deze week wordt hervat, zoodat de kolenaanvoer uit Zuid-Limburg verzekerd wordt. Voor- loopig zal nog slechts met schepen van beperkte afmetingen kunnen worden ge varen, n.l. van ten hoogste 1000 ton, die dan de havens Stein en Born zullen kunnen bereiken. De vaart op het Juli- anakanaal, de Zuid-Willemsvaart en door het Maas-Waalkanaal zal voorloopig nog niet mogelijk zijn. Onmiddellijk nadat de krijgsverrichtin gen waren gestaakt, heeft men een on derzoek ingesteld naar de schade en naar de versperringen, die in de Maas waren ontstaan. Al dadelijk kon worden vastgesteld, dat alle stuwen in de rivier onbeschadigd waren gebleven, zoodat er geen gevaar bestond, dat het peil van het water zoodanig zou dalen, dat de scheepvaart niet mogelijk zou zijn. De in storting van tal van bruggen was echter oorzaak er van, dpt de rivier op vele plaatsen was versperd. Een bijzonder Capitulatie noch wapenstilstand in Frankrijk blijkt een feit Rijksmiddelen over Mei ver toonen een dalende lijn Zomerzitting Provinciale Staten Zeeland voorloopig uitgesteld Spoedig ook varkensvleesch op de bon 1 pond p. peri. p. week Nachtposttreinen zullen voor loopig nog niet kunnen rijden Herstel der Msaucheepvaart waarborgt kolenaanvoer Barometerstand van hedenmiddag 2 muur Zon op: Zon onder: 21 Juni 3,39 20.24 21 Juni 21,13 -7. Hoog- en Laagwater te Zierikzee HoogwaterLaagwater 21 Juni 3,38 16,02 8,55 21,28 By de vroeger geldende tijdsaanwijzing dient 1,40 uur te worden moeilijk geval was bij Grave geschapen, waar een deel van de verkeersbrug op de schutsluis was neergekomen, waardoor deze onbruikbaar was. Met man en macht werd hier reeds op 22 Mei met het op- ruimingswerk begonnen en thans is men zoover gevorderd, dat de sluis weer in gebruik kan worden genomen. De beteekenis van de hervatting van de scheepvaart op de Maas kan moeilijk worden overschat en moet vooral van belang worden geacht voor het herstel van het bedrijfsleven. Vandaar aak, dat zoowel de Rijkswaterstaat, als de Neder landsche Spoorwegen en de Staatsmij nen intensief hebben samengewerkt om het opruimings- en herstelwerk zooveel mogelijk te bespoedigen. In de eerste plaats moet men hier denken aan de kolenvoorziening van ons land. Onze mij nen in Zuid-Limburg kunnen, wanneer zij op volle capaciteit werken, de gansche behoefte in ons land dekken. Ook voor den aanvoer van andere producten is de hervatting van de scheepvaart van groot belang. Gedacht mag hier worden aan basalt, zand en grint, kalk, kunst meststoffen, enz. De Duitsche steden Recklinghausen en Coblenz zijp door Engelsche vliegtuigen met bommen bestookt. Te Coblenz werd een ziekenhuis getroffen, waarbij twee verpleegsters zwaar werden gewond. De patiënten waren tijdig in de schuilkelder ondergebracht. Het ziekenhuis was een eind buiten de stad gelegen. De Spaansche herdersrepubliek in de Pyreneeën, Andorra, zal, nu de bis schop van Urgel gestorven is, onder de souvereiniteit van de Spaansche repu bliek komen. Bij 'de vluchtelingen, die uit Frankrijk zijn aangekomen, bevinden zich o.m. ba ron Rothschild, Malvy, de vroegere Fran sche minister van bmnenlandsche zaken, en talrijke leden van de Fransche en Belgische parlementen. Alle hotels te San Sebastian en in andere plaatsen van het Baskenland zijn overvol vluchtelingen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1