{ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
DONDERDAG 20 JUNI 1940
OPGEN1
ZEMIOEEXtë COURANT
De Kern
ABONNEMENT
Prijs fl.BO p. kwartaal, buiten Zierikzee
f 1-80. Voor het buitenland! flo.p. jaar
Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver
schijnt dagelijks, behalve 's Zondags.
17Q7- 1880
Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.A. J. de Looze - Uitg.-Red.M. J. Kosten
96STE JAARGANG No. 14367
ADVERTENTIES
Prijs: 20 cents p. regel, minimum go cents
BIJ ooctract speciale prijzen. Grootte der
letters naar plantrruimte. „Sucoesjes" 60
cents. Inzending tot 's morgens 10 uur
VAN HET WESTFRONT
Cherbourg en Nancy bezet
Het Fransche leger verkeert in staat
van ontbinding. Snelle troepen rukken
op en hebben Cherbourg ingenomen. Le
Mans is gepasseerd. De Loire is bij Or
leans overschreden. In Bourgondië rukken
snelle troepen op in de richting van
Lyon. Ten Westen van Mühlhausen heb
ben gepantserde divisies zich kunnen ver
eenigen met troepen welke uit het gebied
van den boven-Rijn aanvallen. Nancy is
ingenomen.
Het Rijn-Marnekanaal is gepasseerd. In
de Maginotlinie biedt de vijand nog ver
zet. Voor Cherbourg is een groot koop
vaardijschip tot zinken gebracht.
Talrijke bomaanvallen werden op En-
gelsche vliegvelden gedaan, waarbij olie-
opslagplaatsen aan de Thames werden
beschadigd.
Engelsche vliegtuigen hebben in het
Noorden en Westen van Duitschland hun 1
vliegtuigaanvallen herhaald. De bommen
troffen niet-militaire doelen, waarbij 18
personen, politie en burgers, werden ge
dood. Zes vliegtuigen werden vernield;
vijf eigen toestellen worden vermist.
In hun commentaren wijzen de Duit-
sche bladen er op, dat tot dusver noch
capitulatie van Frankrijk, noch de wapen
stilstand een feit is, en dat de gevechts
handelingen dientengevolge worden
voortgezet öm Duitschland militair tegen
alle verrassingen te beveiligen.
Onder den druk der rustelooze ach
tervolging, schrijft de Deutsche Allge-
meine Zeitung, gaat de militaire ineen
storting van Frankrijk snel verder.
Het Italiaansch legerbericht
D© st/ijd in do koloniën
Het achtste legerberieht van het alge
meen hoofdkwartier van heb Italiaansché
leger luidt alc volgt i
Onze verkenningsvliegtuigen ter zee
hebben een vijandelijke duikboot tot zin
ken gebracht. In den sector van Noord
Afrika is de toestand ongewijzigd. In
Oost Afrika werd een tegenaanval onder
nomen op een Engelsche kolonie, die ge
steund door gevechtswagens gepoogd had
in onze linies door te dringen en daarbij
de Italiaansché vlag had geheschen. De
colonne werd verdreven.
Onze luchtmacht heeft aanvallen onder
nomen op vijandelijke luchtbases en drie
vliegtuigen in brand geschoten. Vijande
lijke toestellen hebben een dorp op het
platteland gebombardeerd, waarbij drie
vrouwen en eenige kinderen gedood wer
den. De vijand heeft vluchten boven Ita
liaansch gebied ondernomen en eenige
bommen uitgeworpen boven de centra
van Ligurië en Piemont. Er vielen geen
slachtoffers te betreuren. De schade is
gering.
INDRUKKEN UIT BELGIË
Van Antwerpen naar Brussel
en Leuven naar Maastricht
Twee dagen na de overgave van het
Belgische leger is een correspondent
van de Kölnische Zeitung uit Den Haag
naar België gereden. De weg was hem
voorgeschreven: Antwerpen, Brussel, Luik,
Maastricht. De sporen van den strijd
waren op den weg Breda—Antwerpen,
van de Nederlandsche grens af zeer dui
delijk. Al gauw ontmoetten ze de eerste
Belgische vluchtelingen, te voet,
op rijwielen, met handkarren en kleine
met paarden bespannen wagens. Dikwijls
hadden ze hun plunje en de rest op
een kinderwagen geladen.
In Antwerpen zwol deze terugkeer tot
een geweldigen stroom aan. De bewo
ners hadden zich langs de verkeerswegen
opgesteld, vaak drie tot vier rijen dik,
om te zien of bij de teruggekeerden ver
wanten en vrienden waren. Weldra werd
men de eerste krijgsgevangenen
gewaar. Ze werden stormachtig ontvan
gen, heel anders, meent de berichtgever,
dan in Nederland het geval was, wat hij
uit een temperamentsverschil verklaart.
Ten gevolge van de omstandigheden,
waarin ze de stad hunner inwoning weer
bereikten, ontbrak de indruk van een
terugstroomend leger, dat zich overge
geven heeft. Temidden van de Belgische
kwamen ook Nederlandsche sol
daten in hun groenachtige uniformen
mee. Ze reden meest in gesloten afdee-
lingen op fietsen en zagen er naar den
indruk van dezen zegsman helderder en
frisscher uit dan degenen, naast wie ze
gevochten hadden.
De reis van Antwerpen naar Brussel
duurde niet langer dan in vredestijd. De
Dr. A. BORMS,
die een voorname rol speelde in de
Vlaamsch Nationalistische Beweging,
wordt, evenals enkele Vlaamsche Na
tionale Kamerleden vermist.
in de lucht gevlogen bruggen waren
overal door noodbruggen vervangen. Die
ontploffingen hadden vooral in kleine
plaatsen de huizen in de buurt zeer be
schadigd. Hier en daar was er zichtbaar
fel gevochten. Het Brusselscha straatbeeld
werd voor een groot deel door de Duit-
sche soldaten bepaald. Voor het overige
had de stad van alle Belgische steden
het meest haar gewone aanzien bewaard
Leuven heeft zwaar geleden.
Voor de ziekenhuizen in de binnen
plaatsen bevonden zich gewonde Belgi
sche soldaten drongen honderden
universiteitsbibliotheek is uitgebrand,
maar het raadhuis ongerept bleef. Ten
slotte uit de schrijver zijn verwondering
over het verschil in houding en voorko
men tusschen Belgische krijgsgevangenen
of vluchtelingen en de in omgekeerde
richting optrekkende Duitsche troepen,
alsmede over het feit, dat hij dien heelen
rit, welke op sommige plaatsen niet meer
dan 50 of 60 km achter het front liep,
geen enkelen Franschen of Britschen vlie
ger gezien heeft.
DE MIDDELLANDSCHE ZEE
ALS HANDELSWEG
voor Engeland, Frankrijk en Italië
De blokkade in de Middellandsche Zee
heeft voor de voorziening van Engeland
en Frankrijk ernstige gevolgen. De Duit
sche openbare meening houdt zich sedert
de toetreding van Italië tot den oorlog
ten zeerste bezig met de hier opgedoken
problemen. De omvangrijke goederenruil,
die langs dezen ouden handelsweg ge
voerd werd en die zelfs de oudste van
alle is, welke de handelsgeschiedenis kent,
staat thans onder Italiaansché beheer-
sching. Het Suezkanaal is voor de koop
vaardij gesloten en staat naar het schijnt
alleen nog voor Engelsche oorlogsschepen
open.
Van de geallieerden wordt Frankrijk
onmiddellijk door den nieuwen toestand
getroffen. Drie-vierde deel van den ge-
heelen uitvoer der rijke bezittingen Al
gerije, Tunis en Syrië-Libanon ging naar
Frankrijk. De waarde der exporten be
droeg jaarlijks 800 millioen r.m. 24 mil-
lioen ton tarwe, of een vierde van de
geheele Fransche graanbehoefte, 25 mil
lioen ton gerst, ruim het dubbele van
de eigen Fransche productie, 91.000 ton
olijfolie, het belangrijkste vet der Fran
sche keuken, vervallen of verkeeren
rechtstreeks in gevaar.
Van de grondstoffen, die voor den oor
log van belang zijn en die uit de Fran
sche koloniën kwamen, moeten behalve
ijzerertsen en muntmetalen in de eerste
plaats fosfaten genoemd worden. De
winningsplaatsen zijn op één na de groot
ste der wereld. Algerije en Tunis hebben
32.000 ton ruw lood aan Frankrijk gele
verd, dat 38.000 ton wol uit dit gebied
importeerde, waardoor het met uitzon
dering van petroleum practisch autarkie
bezat.
Maar ook de petroleum kwam door de
Middellandsche Zee. Door een geweldige
pijpleiding werd hij uit Irak in de Fran
sche lijn naar Tripolis en in de Engelsche
naar Haifa vervoerd. Meer dan de helft
der Fransche olie-importen werden uit
dit eene bronnengebied gedekt.
Ook de Engelschen hebben groote hoe
veelheden olie van daar betrokken. Be
i langrijker voor hen was echter de pe
troleum van Iran, die thans den moeilij
ken weg langs de Kaap de Goede Hoop
moet varen. Dat beteekent een vrachtver-
lies van 18 d' agen toft 3 weken, een langen
tijd, gezien de schaarschte aan tankboo-
1 ten. Tot voor kort ging 25 procent van
de totale petroleumtransporten ter we-
j reld door de Miadellandsche Zee. Er
moet op gewezen -worden, dat de Engel-
I schen hun ijzerertsen behalve uit Scan-
dinavië hebben betrokken uit Marokko
en Algerije, en dat zij tezamen met
Frankrijk op groote deelen van de Turk-
sche chroomertsproductie beslag hadden
gelegd. j
DE VLUCHT NAAR
ZWITSERLAND
De geschiedenis herhaalt zich
De vluchtelingenstroom over de ver
schillende grensovergangen van Frankrijk
langs het Juragebergte heeft, naar een
speciale correspondent van het D.N.B.
mededeelt, den laatsten tijd den vorm
van een ware volksverhuizing aangeno
men. Te voet, op fietsen, met kruiwagens,
handkarren, kinderwagens, paardenwa-
gens en auto's komen vrouwen, kinderen
en grijsaards, zoowel Zwitsers als Fran
sehen, slechts met de noodzakelijkste ba
gage en hun have en goed in beddela-
kens geknoopt over de grenzen van het
asyl verleeoende Zwitserland. Daarbij ko
men in steeds grootere groepen Fransche
soldaten en officieren, spoorwegarbei
ders, douanebeambten en grensgendar-
merie, op Zwitsersehen bodem, waar
zij direct ontwapend en in interneerings-
kampen worden ondergebracht'.
Den naar getal grootsten stroom Fran
sche soldaten verwacht men in den grens-
sector tusschen Bazel en Verrières. In
de omstreken van Chaux de Fonds zijn
dlle)\PM?gd v «iF'asr„juute*
de tot de bezetting van een vliegveld,
over de grens" gekomen en geïnterneerd.
Ook bij Vallores zochten Fransche troe-
pendeelen hun toevluchtin Zwitserland.
De inwoners van Verrières beleven op
nieuw historische uren. Hier overschreden
reeds eenmaal in de geschiedenis, tijdens
den Fransch-Duitschen oorlog van 1870
—71, een verslagen Fransch leger en dui
zenden vluchtelingen de neutrale grens.
Ook thans beleefde Verrières dergelijke
tooneelen als toentertijd, alleen met dit
verschil, dat door den bliksemsnellen
opmarsch der Duitsche troepen geen
groot aantal soldaten van het verslagen
en terugtrekkende Fransche leger meer
op neutralen bodem heeft kunnen vluch
ten.
HOE DE POSTERIJEN WERKEN
De nachtposttreinen rijden nog niet
Reeds enkele dagen na het einde van
de oorlogshandelingen in Nederland is de
post begonnen alles in het werk te stel«
len, teneinde met de grensprovincies,
vooral ook met het moeilijk bereikbare
Zeeland, verbinding tot stand te bren
gen. Het begon per auto, n.l. een dage-
lijksche autorit van Utrecht via Breda
naar Middelburg, vice versa. Intusschen
begon het treinverkeer zich te herstellen
en kon het autoverkeer dienovereenkom
stig worden ingekrompen.
Eerst was alleen nog de treinroute
Utrecht-'s Hertogenbosch-Breda-Bergen op
Zoom beschikbaar, waarvan, wegens het
ontbreken van de brug over de Waal,
nog het traject Waardenburg—Den Bosch
per auto moest worden afgelegd. Daarna
kwam, op 15 Juni, de spoorverbinding
Rotterdam-Breda tot stand, welk traject
dus weer geheel per rail kon worden
afgelegd. En binnenkort reist dte post
tusschen Bergen op Zoom en Vlissingen
ook reeds weder per spoor.
Dit spoorvervoer beteekent niet alleen
een snellere overkomst, maar ook een be
langrijk grootere vervoersfrequentie. Zoo
wordt er thans reeds vijf maal per dag
post van Den Haag naar het Zuiden,
weldra ook naar Middelburg, verzonden.
Met Zeeuwsch-Vlaanderen wordt verbin
ding onderhouden via Antwerpen; bin
nenkort wordt ook via Hoedekenskerke
weer post vervoerd.
Zoo begint het postvervoer zich gelei
delijk óver het geheele land te herstellen.
Door snelle en veelvuldige verzending
staat het, wat het dagvervoer betreft,
nog slechts weinig bij het postvervoer
van voor den oorlog ten achter. Alleen
het nachtpostvervoer ontbreekt nog. Op
een spoedige weder indienststelling van
de nachtposttreinen en de daarbij aan
sluitende autodiensten is op dit oogen-
blik echter nog weinig uitzicht.
DE RIJKSMIDDELEN
vertoonden over Mei
een dalende tendenz
Gaat men de uitkomsten over Mei in
bijzonderheden na, dan blijkt wel, hoe
groot de ravage is geweest, die de oor
logsdagen en hetgeen daarop volgde, op
den middelenstaat hebben teweegge
bracht. De grootste wonden vertoonen
uiteraard die middelen, welke in recht
streeks verband staan met handel en ver
keer. Zoo bedroeg voor de invoer-
rechtende opbrengst slechts f 4,984,700
tegen verleden jaar f10,257,200, een na-
deelig verschil dus van ruim föy* mill.,
waarmee reeds bijkans de helft van de
totale daling verklaard wordt. De tevo
ren bestaande aanzienlijke voorsprong
t.o. verleden jaar (ruim 41/2 millioen) is
nu opeens in een achterstand van 63/4
ton verkeerd. Natuurlijk heeft het s t a -
tistiekrecht zich getrouwelijk bij
de invoerrechten, die, ondanks de dras
tische verhoogingen, welke sindsdien
plaats vonden, (laatstelijk, in Februari
jl., ten bate van het Leeningfonds 1940)
minder opdrachten dan sedert begin 1934
aangesloten. Zij wierpen met f 105,710 aan
merkelijk minder dan de helft af van
verleden jaar.
Van zeer ingrijpenden aard was de
achteruitgang bij de omzetbelas
ting, die nu slechts f 3,945,184 op
leverde, tegen f5,651,419 verleden jaar
en f 12,444,619 over April. Laten wij
laatstgenoemd bedrag buiten beschou
wing, dan blijft toch het feit bestaan
dat de baten in Mei jl. f 1.7 millioen on
der die van verleden jaar zijn gebleven.
Met dit al is er ook nu nog bij dit mid
del over vijf maanden een voorsprong
van f4,979,800 én ten opzichte van 5/12
raming zelfs van f6,211,500.
Bij de zegelrechten, die slechts
L6Q9.000 opbrachten, of minder dan de
tot Maart 1917 teruggaan om een
lagere opbrengst te vinden. De wissel
vallige successierechten vertoon
den alsmede een aanzienlijke daling, nl.
van f 1,056,600, al zijn er ook de laatste
jaren wel eens maanden geweest, die
minder opleverden dan de huidige bate
van f2,772,000.
Ook de registratierechten vorm
den, niettegenstaande de daling van
f576,000, nog geenszins een laagte-record;
de opbrengst was zelfs, wanneer men
April buiten beschouwing laat, hooger
dan in een der voorafgaande maanden
van dit jaar.
Bij de dividend- en t a n t i me^
belasting is de stijgende lijn, die wij
andere jaren in dit seizoen waarnemen,
onderbroken. De opbrengst ad f 1,376,500
(f617,000 minder dan verleden jaar) is
nu ongeveer tot het peil van Maart
ingezakt. 1 I 1 i I
De drie drankaccijnzen, alsmede
de suikeraccijns, vertoonen een neer
gaande lijn.
Bij het gedistilleerd bedraagt de daling
zelfs f264,700. De min of meer onbesten
dige suikeraccijns bleef f 264,700 bij Mei
1939 ten achter.
Grondbelasting en inkomstenbe
lasting zijn iets boven den stand ver
leden jaar, doch in beide gevallen is de
voorsprong, die eind April nog te boe
ken viel, sterk ingekrompen.' Tegelijker
tijd is de overigens geringe achterstand
bij vermogensbelasting en verdedigings-
belastingi I wat grooter géwordén.
SCHEEPVAART OP DE MAAS
HERVAT
Kolenaanvoer verzekerd
Er kan op worden gerekend, dat de
scheepvaart op de Maas nog deze week
wordt hervat, zoodat de kolenaanvoer uit
Zuid-Limburg verzekerd wordt. Voor-
loopig zal nog slechts met schepen van
beperkte afmetingen kunnen worden ge
varen, n.l. van ten hoogste 1000 ton, die
dan de havens Stein en Born zullen
kunnen bereiken. De vaart op het Juli-
anakanaal, de Zuid-Willemsvaart en door
het Maas-Waalkanaal zal voorloopig nog
niet mogelijk zijn.
Onmiddellijk nadat de krijgsverrichtin
gen waren gestaakt, heeft men een on
derzoek ingesteld naar de schade en
naar de versperringen, die in de Maas
waren ontstaan. Al dadelijk kon worden
vastgesteld, dat alle stuwen in de rivier
onbeschadigd waren gebleven, zoodat er
geen gevaar bestond, dat het peil van
het water zoodanig zou dalen, dat de
scheepvaart niet mogelijk zou zijn. De in
storting van tal van bruggen was echter
oorzaak er van, dpt de rivier op vele
plaatsen was versperd. Een bijzonder
Capitulatie noch wapenstilstand
in Frankrijk blijkt een feit
Rijksmiddelen over Mei ver
toonen een dalende lijn
Zomerzitting Provinciale Staten
Zeeland voorloopig uitgesteld
Spoedig ook varkensvleesch op
de bon 1 pond p. peri. p. week
Nachtposttreinen zullen voor
loopig nog niet kunnen rijden
Herstel der Msaucheepvaart
waarborgt kolenaanvoer
Barometerstand van hedenmiddag 2 muur
Zon op: Zon onder:
21 Juni 3,39 20.24
21 Juni 21,13
-7.
Hoog- en Laagwater te Zierikzee
HoogwaterLaagwater
21 Juni 3,38 16,02 8,55 21,28
By de vroeger geldende tijdsaanwijzing
dient 1,40 uur te worden
moeilijk geval was bij Grave geschapen,
waar een deel van de verkeersbrug op
de schutsluis was neergekomen, waardoor
deze onbruikbaar was. Met man en macht
werd hier reeds op 22 Mei met het op-
ruimingswerk begonnen en thans is men
zoover gevorderd, dat de sluis weer in
gebruik kan worden genomen.
De beteekenis van de hervatting van de
scheepvaart op de Maas kan moeilijk
worden overschat en moet vooral van
belang worden geacht voor het herstel
van het bedrijfsleven. Vandaar aak, dat
zoowel de Rijkswaterstaat, als de Neder
landsche Spoorwegen en de Staatsmij
nen intensief hebben samengewerkt om
het opruimings- en herstelwerk zooveel
mogelijk te bespoedigen. In de eerste
plaats moet men hier denken aan de
kolenvoorziening van ons land. Onze mij
nen in Zuid-Limburg kunnen, wanneer zij
op volle capaciteit werken, de gansche
behoefte in ons land dekken. Ook voor
den aanvoer van andere producten is
de hervatting van de scheepvaart van
groot belang. Gedacht mag hier worden
aan basalt, zand en grint, kalk, kunst
meststoffen, enz.
De Duitsche steden Recklinghausen en
Coblenz zijp door Engelsche vliegtuigen
met bommen bestookt. Te Coblenz werd
een ziekenhuis getroffen, waarbij twee
verpleegsters zwaar werden gewond. De
patiënten waren tijdig in de schuilkelder
ondergebracht. Het ziekenhuis was een
eind buiten de stad gelegen.
De Spaansche herdersrepubliek in de
Pyreneeën, Andorra, zal, nu de bis
schop van Urgel gestorven is, onder de
souvereiniteit van de Spaansche repu
bliek komen.
Bij 'de vluchtelingen, die uit Frankrijk
zijn aangekomen, bevinden zich o.m. ba
ron Rothschild, Malvy, de vroegere Fran
sche minister van bmnenlandsche zaken,
en talrijke leden van de Fransche en
Belgische parlementen. Alle hotels te
San Sebastian en in andere plaatsen van
het Baskenland zijn overvol vluchtelingen