WAT IEDER MOET WETEN
TELEGRAMMEN
De Dultschers bezetten Parijs
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakt bekendDe volledige ineen
storting van het geheele Fransche front
tusschen het Kanaal en de Maginotlinie bij
Montmedy, beeft de Fransche legerleiding
er toe gebracht haar oorspronkelijk voor
nemen, de hoofdstad van Franktijk te ver
dedigen, te laten varen. Parijs is derhalve
tot open stad verklaard. De Duitsche troepen
zijn Parijs binnengerukt. Het D N.B. meldt
voorts van welingelichte zijde dat ook Le
Havre door de Duitschers is bezet.
NA DEN STRIJD IN NOORWEGEN.
De Fiihrer en Opperste Bevelhebber
van de Duitsche Weermacht heeft een
dagorder gericht t,o,t de soldaten, diei
in Noorwegen hebben gestreden). Ook de
Opperbevelhebber van het Luchtwapen',
Generaal-Veldmaarschalk Göriing, heeft bijl
het einde van de krijgsverrichtingen in
Noor'wegen een dagorder -aan het Lucht-
Iwapen uitgevaardigd. De Opperbevelheb
ber der Duitsche Oorlogsmarine, Groot-
Admiraal Rader, heeft bij' het einde van
de krijgsverrichtingen in Nooiiwegep een
dagorder aan de Oprlogsmarine uitge
vaardigd, twaar hij' op de voorbeeldige
samenwerking der cpirlogsmarine met de
andere deelen der (weermacht wijst.
REORGANISATIE DER FRANSCHE
REGEERING.
Uit Poitiers, de beweerde nieuwe te-
tel van de Fransche regeering, wordt
gemeld, dat nieuwe meeningsverschillenl
tusschen b'epaalde leden van het Frain.-
sche kabinet Zijn ontstaan. Men rekent
op de mogelijkheid van een nieulwte ka
binetscrisis en reeds verluidt dat Ray
naud. Wegens zijn (nauwe verknochtheid
aan Engeland', een onhoudbare figuur is
geworden en moet aftreden. Mep ver
wacht bij een reorganisatie een regee
ring onder leiding vap Generaal Wey,-
gand of Maarschalk Pétain.
Het voornemen van üe regeering om
den oorlog ook na den val van Parijs
voort te zetten heeft bij de Fransche be
volking de grootste tegenzin ontmoet. Al
gemeen wijst men er op, dat in Parijs
alleen 80 pet. der Fransche oorlogsin
dustrie is gevestigd, zooals b.v. Renault
en Hotchkiss, waarvan de fabrieken niet
naar de provincies kunnen worden ver
plaatst.
ITALIANEN UIT ENGELAND.
Donderdagavond is een extra-trein met
ongeveer 700 Italiaansche burgers, die in
Londen woonden, uit Londen vertrokken
in de richting Glasgow, om hen naar
Italië terug te brengen. De Italianen zul
len worden verscheept naar Lissabon.
Een schip dat hun floor de Engelsche
regeering ter beschikking is gesteld, zal
hen naar hun plaats van bestemming
brengen. De Italiaansche ambassadeur in
Londen, Bastianini en zijn familie zul
len eveneens met een lateren extra trein
via Glasgow naar Lissabon vertrekken.
JAPANSCH INCIDENT IN INDIË.
Inzake de reeds gemelden aanval van
een Nederlandsch Indisch vliegtuig op
een Japanneesche visschersboot, heeft de
woordvoerder van het Japanneesche de
partement van Buitenlandsche Zaken ver
klaard, dat aan den Japanneeschen Con
sul-Generaal te Batavia om een uitvoe
rig rapport is verzocht. Men kan re
kenen, aldus de woordvoerder, op een
Japanneesch protest.
Inzake de geruchten over beweerde
Britsche troepenlandingen op Java heeft
de Engelsche regeering haar standpunt
in Tokio nog niet bepaald. Alleen heeft de
Engelsche ambassade in Tokio een tegen
spraak gegeven.
TURKIJE EN EGYPTE.
Het Joego-Slavische blad „Politika"
meldt uit Istamboel: Men verneemt uit
kringen, die in nauw contact staan tot
de Turksche regeering, dat de Sovjet-
regeering aan de regeering van Turkij.e
heeft medegedeeld, dat zij elke actie
van Turkije, om uit het conflict te blij
ven, zal ondersteunen. De correspondent
van hetzelfde blad te Istamboel deelt
mede, dat in kringen, die in nauwe ver
binding staan met de Turksche regeering,
verklaard wordt, dat tusschen Egypte
en Turkije een band bestaat. Deze band
gaat echter niet zoo ver, dat Turkije
automatisch met Egypte moet optreden,
d.w.z. Turkije behoeft niet in oorlog te
gaan voor het geval Egypte in een oor
log zou worden betrokken.
-
HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ
Trekking vajn 14 Juni.
f 10.000: 20326. f1000: 5343, 9031,
21872, 23834. f400: 8104, 10561, 13282,
20181, 23692, 24816. f300: 1692, 7328,
9389, 24315. f100: 1304, 1704, 2418,
2774, 7343, 10990, 11454, 11567, 12687'
16580, 16697, 17571, 17865, 18309, 20275',
20929, 22884.
BUSLICHTINGEN DER STADSBUSSEN
Bus KraanpJei'n4.54 (Ma 4.24). Fd1 7.04^
Zo 8.29, 11.19, 16.54, 22.09 (Za niét).'
Bus Nieulwlstraat: 4.49 (Ma 4.19), Fd!
6.59, Zo 8.24, 11.14, 16,49, 22.04 (Za niet).
Bus 't Vrije: 4.59 (Ma 4.29), Fd 7.09.
Zo 8.34, 11.24, 16.59, 22jl4 (Za niet).
(Fd. feestdagen. Zo. Zo!ndagen)r
R. KOOLE ZOON'S BANK N.V.
Jaarverslag 1939
De algemeene vergadering van boven
genoemde bankinstelling Werd, in ver
band met de bizondere omstandigheden^
nader vastgesteld op 29 Juni.
In het verslag van den directeur over
het afgeloopen jaar deelt deze aan het
collego van commissarissen mede. dat
het tijdvak van lage rente-stand in 1939
(Overging in een periode van duurder
geld. onder dalende bedrijvigheid van
het zakenleven, met als gevolg hiervan
een groeiende lusteloosheid op de ef
fectenbeurzen. Ook trad' er daling op
de Obligatiemarkt in. Op Schouwen en
Duiveland onderging men den invloed
van de door de regeering vastgestelde
prijzen, o.a. voor tarwe, peulvruchten en
suikerbieten. Het bankbedrijf ondervond
hiervan den terugslag. De omvang bleef
vrijwel ongewijzigd. De omzetten liepen
echter terug. De provisie verminderde
door geringere 'effectenorders en het uit.
blijven van emissies. Op het fondsen-
bezit Werd1 verlies geleden, terwijl de
interestb'ate gunstiger iwias. Het effecten-
verlies kon, ondanks de 'klejniere winst-
bate. geheel 'wiorden afgeschreven, waar
na de resultaten de bank veroprioveni
een dividend van '3 pet. voor te stellem.
Het iw'instsaldo bedraagt f3635.68.
Ir. C. M. Bolle, wiens oontractueelëi
verbintenis in 1939 tep einde liep, nam'
afscheid als directeur. De commissariaten
stellen nu vopr den oinder-directeur, da
heer E. J. Lunenberg, te benoemen tot
directeur der vennootschap.
Automobilisten, denkt aan uw veiligheid 1
Wij laten hier volgen eenige wenken
voor automobilisten, gebaseerd op erva
ringen van de „testdrivers" der General
Motors.
Niet uw hoofd omdraaien, als u
tegen uw mede-inzittenden spreekt.
Uw aandacht uitsluitend bij het be
sturen van den wagen houden.
Nooit het stuurwiel loslaten om te
gesticuleeren.
Goed opletten bij wegkruisingen,
zelfs indien u recht op voorrang hebt,
want de naderende chauffeur zal mis
schien niet stoppen of vertragen.
- Uw snelheid regelen naar den staat
van den weg en de heerschende ver
keersomstandigheden. U altijd onderwer
pen aan de voorgeschreven verkeersbe-
palingen.
Uw achteruitkijkspiegel altijd in
den juisten stand hebben en er ook ge
bruik van maken. Om andere voertuigen
voorbij te rijden, altijd eerst goed uit
kijken of de weg vrij is, alvorens te pas-
seeren.
Volkomen meester zijn van uw
wagen bij het nemen van bochten, dus
vertragen.
Nooit op een helling passeer en of
in bochten, waarin u geen vrij uitzicht
hebt. Rechts houden onder alle omstan
digheden.
Indien er een band springt onder
het rijden, zoo mogelijk niet onmiddellijk
de remmen gebruiken, zoolang uw snel
heid niet voldoende verminderd is.
ONDERWIJS
De ttand van het onderwijs
in deze dagen
De heer P. van Nes Czn., hoofd-inspeo-
tenr van het Lager Onderwijs, heeft aan
het «Volksblad" een en ander meegedeeld
over den stand van het onderwijs in deze
bijzondere dagen. De heer Van Nes is werk
zaam in de tweede hoofd-inspeotie, die
zioh nitstrekt over Zuid- en Noord-Holland,
Zeeland en Utrecht. In dit gebied be
vinden zich streken, waaraan de oorlog
geenszins onopgemerkt is voorbijgegaan.
«Ik kan niet anders zeggen, dan dat
het Duitsche gezag zeer correct tegenover
het onderwijs optreedt, ving de heer Van
Nes zijn madedeelingen aan. Nadat de be
zetting gedurende eenige dagen een feit
was geweest, heeft men mij van Duitsche
zijde verschillende informaties over ons
onderwijs gevraagd. Tevens verzekerde
men mij toen, dat het niet de bedoeling
van het Duitsohe gezag is, zioh met de
«innere Seite" (de inwendige aangelegen
heden) van ons onderwijs te bemoeien.
Wij wensoben - zoo verklaarde men mij -
dat het ouderwijs gevestigd blijft op de
Nederlandsohe, wettelijke basis, ook wat
de onderscheiding in openbaar en bijzonder
onderwijs aangaat.
De eenige voorwaarde die wij stellen is
dat het oüderwijs niets dentsohl'eindliohes
(vijandigs tegenover Duitsohland) zal be
vatten.
Natuurlijk heb ik geantwoord, dat iedere
Nederlander, die bij het onderwijs is be
trokken, zioh onder de gegeven omstandig
heden ertoe verplicht gevoelt, aan deze
voorwaarde te voldoen, al ware het alleen
ter wille van anderen. Immers, een ver
keerd optreden van een onderwijskracht
zou ook voor heel veel anderen hoogst
ongunstige gevolgen met zioh kunnen bren
gen. Van deze gedaohte zijn allen, die by
het onderwijs werkzaam zijo, doordrongen.
Anderzijds zullen zij en dit zal het
Duitsche gezag ongetwijfeld slechts in hen
kunnen waardeeren alles doen, wat
noodig is om de kinderen tot goede Neder
landers op te voeden.
Zondagartiendienst Zierikzee
Zondag 16 Juni:
Dr. Bongerd' en Dr. Verspyck.
De straatcollecte
Hulpcomité 1940
Om technische redenen is de
openbare straatcollecte ten behoeve
van het Nationaal Hulpcomité 1940,
uitgesteld. Dit geldt voor het ge
heele land. Waarschijnlijk zal de
collecte op Zaterdag 22 Juni e.k.
worden gehouden.
THEE EN KOFFIE
Van 6 Juni tot en met 5 Juli
worden op bon 69 een half ons thee
of een half pond koffie beschikbaar
gesteld
SUIKER
Van 31 Mei tot en met 27 Juni
geeft bon 70 van het Algemeen
Distributiebonboekje recht op, één
k g. suiker. Distributiebonnen moeten
nauwkeurig op de perforatie worden
afgescheurd.
SCHOENEN
Schoenen mogen alleen ge- en ver
kocht worden op vertoon van een
specialen distributiebon, welke, zoo
noodig, door het plaatsel-flk distri
butiekantoor verstrekt wordt, heer
loos en zgnzomerschoeisel vallen
buiten de distributieregeling.
TEXTIELPRODUCTEN
Textielproducten kleedingkousen,
enz.) mogen slechts aan particulieren
verkocht worden op vertoon van hun
distributie-stamkaart en dan nog
slechts per één stuk of één paar
tegéljjk of wel stof voor één japon, enz.
VASTE BRANDSTOFFEN
Kolen mogen niet worden ge- of ver
kocht voor verwarmingsdoeleinden.
Voor huishoudelijke kookdoeleinden
kunnen kolen worden afgeleverd
mits men over geen kookgas beschikt
en voor voedselbereiding aangewezen
is op vaste brandstoffen.
De hoeveelheid moet beperkt worden
tot het maximum gébruik gedurende
één week.
VLOEIBARE BRANDSTOFFEN
De distributie van petroleum zal
ingaan Maandag 17 Juni.
De eerste periode loopt tot en met
30 Juni. De petroleumzegels kunnen
worden afgehaald bjj de plaatselijke
distributiediensten.
Petroleumzegels worden verstrekt
aan hen, die niet beschikken over
een kookgas- of électrische kook-
installatie of kolenfornuizen of kook
kachels.
DE TEXTIELPRODUCTEN
De seoretari8-generaal, wnd hoofd van
het departement van Handel, Nijverheid en
Scheepvaart maakt het volgende bekend
De aandacht wordt er nogmaals op ge
vestigd, dat alle handelaren in textielpro
ducten, ongeaoht hun funotie, zioh moeten
doen inschrijven bij het Rijksbureau voor
de distributie van textielproducten door den
handel, teneinde een vergunning te kunnen
verkrijgen voor de uitoefening van hun
bedrijf. Het zal binnenkort verboden zijn
handel in textielprodaoten te drijven zonder
in bet bezit te zijn van deze vergunning.
Bepaalde, nader bekend te maken arti
kelen vallen niet onder de onderstaande
algemeene voorschriften ter beperking van
de aflevering van textielprodnoten. In het
algemeen vallen onder deze voorschriften
wel alle weefsels en andere afgewerkte
textielproducten, welke noodzakelijk zijn
voor kleeding, dekking en verzorging van
den mensoh.
Voor het afleveren van o.a. woning
inrichtingen is een speciale vergunning
van den plaatselijken distributiedienst
noodzakelijk. De beschikbare voorraad
van deze goederen moet tooh in de eerste
plaats gebruikt worden voor onze mede
burgers, wier huisraad en inboedel in de
laatste crisis verloren is gegaan.
Bewaar de bonnen
De onderstaande voorschriften vereisohen
in de eerste plaats de afgifte van bonnen
door de winkeliers voor elke aflevering
van textielproducten, welke sleohts in be
perkte mate betrokken kunnen worden.
Uitdrukkelijk wordt er de aandaobt op
gevestigd, dat deze bonnen bewaard moe
ten worden, aangezien te zijner tijd de
kooper opgave zal moeten doen van zijn
aankoopen, terwijl de verkooper aan het
publiek volgens nader aan te wijzen
groepen en sorteering zijn bonnen bij
eveneens later te noemen instanties zal
moeten inleveren. Er wordt in eigen be
lang een beroep op de algemeene mede
werking van de verkoopers en van het
koopende publiek gedaan.
Door de hierboven vermelde te
zijner tyd in te stellen scherpe oon-
tróle en uitwisseling van de op deze
wijze van twee kanten te verkrijgen
gegevens, zal blijken in hoeverre
voldaan is aan de gegeven voor
schriften.
Met name de z.g. groote artikelen, welke
hieronder gespecificeerd staan, zullen, in
dien zij in grootere hoeveelheden afgele
verd o.q. ontvangen zijn, in mindering
worden gebracht van de in de toekomst
te verleenen rechten van aanschaffing.
De z.g. «groote" artikelen zijn o. a.
wollen dekens, oostuums voor mannen en
jongens, manteloostuums, wollen japonnen,
wollen dames- en kindermantels, over
jassen voor mannen en jongens, regen
jassen en regenmantels, bedstellen, matras
sen, stoffen, bestemd voor de vervaardiging
van deze goederen.
Tijdelijk karakter
De bestaande regelingen en voorschrif
ten hebben een tijdelijk karakter. Zij
dienen als overgangsmaatregel tegen een
verbeterde en definitieve regeling, welke
zal worden ingesteld zoodra het Rijks
bureau voor de distributie van textielpro
dnoten door den handel de gegevens ver
zameld heeft, welke noodsakelijk zijn om
deze definitieve voorschriften zoo juist
mogelijk te doen zijn en de organisatie
gereed is.
Al de maatregelen, welke genomen zijn
en genomen zullen worden op het gebied
van de verdeeliDg van textielgoederen,
hebben ten doel te voorkomen, dat een
klein gedeelte van de volksgemeenschap
zioh thans voorziet van extra-voorraden,
terwijl dan door den aleohten aanvoer van
grondstoffen de groote rest der bevolking
reeds binnenkort niet goed zou kunnen
worden voorzien van datgene, wat voor
dagelijksoh leven en werken noodzakelijk is.
REGELING WERKLOOSHEID
Verruiming van werkgelegenheid
voor Nederlandsohe arbeiders in
Duitsohland
In een. gistermiddag gehouden pers
conferentie heeft minister Fisohböok,
commissaris-generaal voor sociale aange
legenheden, toegevoegd aan den Rijks
commissaris rijksminister Seyss In quart,
mededeeling gedaan van de eerste maat
regelen, die de Rijkscommissaris heeft ge
nomen om tot een snelle oplossing van
het werkloosheidsvraagstuk hier te lande
te geraken.
Hen herinnerde aan de maatregelen, die
de Duitsche regeering in 1933 in Groot-
Duitsohland en in 1938 in Oostenrijk heeft
getroffen, welke maatregelen tot een
snelle vermindering en tot opheffing van
de werkloosheid hebben geleid. In ons
land zijn er, ongerekend de gemobiliseer-
den, volgens een globale berekening
295,000 werkloozen. Dit aantal zon met
nog oa. 200,000 toenemen, zoo het leger
totaal werd gedemobiliseerd. Er zouden
dus in het. geheel ongeveer een half mil-
lioen werkloozen in Nederland zijn, voor
wie raad geschaft moet worden.
De wederopbouw
In verband hiermede heeft de rijkscom
missaris in de eerste plaats het oog ge
vestigd op de werkzaamheden voor den
wederopbouw. Deze zullen met alle mid
delen, ook financieel, worden aangemoedigd.
Vele handen zullen er werk bij kunnen
vinden. Hierbij ook het nog onder de
wapenen zijude gedeelte van het leger.
Het zon niet goed zijn zoo een aantal
gemobiliseerden met groot verlof werd
gezonden, die bij hun thuiskomst geen
werk hebben. Daarom is dan ook bepaald,
dat dezulken onder de wapenen behooren
te blijven.
Het zou echter evenmin goed zijn, zoo
het leger zijn tijd in ledigheid moest door
brengen. Hierom is voorgeschreven, dat
het zooveel mogelijk in het proces van den
wederopbouw zal worden geschakeld, b.v.
voor opruimiDgswerkzaamheden.
Geen ontslagen
Om de arbeidsmarkt niet verder met
werkzoekenden te belasten heeft de Rijks
commissaris verder bet deoreet uitgevaar
digd ingevolge hetwelk aan de ondernemers
wordt opgedragen zoo veel mogelijk ar
beiders aan het werk te houden en alleen
personeel te ontslaan, indien de uiterste
noodzaak daartoe aanwezig is In beginsel
worden alle ontslagen die sedert den 9en
Mei gegeven zijn ongedaan gemaakt. Zij
mogen alleen met toestemming van de
bevoegde autoriteiten gehandhaafd worden.
Nieuwe ontslagen zijn aan dezelfde toe
stemming onderworpen.
Werk In Duitichland.
Als de meest belangrijke maatregel van
het oomplex moet echter een verruiming
van de werkgelegenheid voor NederlaDd-
Bohe arbeiders in Duitsohland worden
beschouwd. Minister Fisehböok wees erop
dat in Duitsohland de behoefte aan werk
krachten voor alle takken van het bedrijf
zeer groot is, zoo groot dat het totale
overaohot op de Nederlandsohe arbeids
markt daar opgenomen kan worden. Welnu,
Duitsohland zet de deur voor Nederland
sohe werkkraohten wijd open. Dwang
wordt er niet uitgeoefendhet is aan
ieders vrije beslissing overgelaten of hij
in Duitsohland wil gaan werken of niet.
CONSERVEERING VAN
NEDERLAND'S AUTOPARK
De loop der gebeurtenissen heeft mede-
gebraoht dat sinds geruimen tijd een aan
tal auto's van verschillenden aard aan
hare normale bestemming onttrokken
moesten worden, welk verschijnsel zioh
ook nog verder blijkt voort te setten of,
en in welken toestand zij haar gewone
werk zullen knnnen hervatten, valt niet
te overzien. Van de nog onder hoede der
oorspronkelijke eigenaars berustende auto's
moet een groot gedeelte tijdens de hui
dige omstandigheden verstoken blijven
van brandstof.
Dit opgelegde gedeelte moet voorloopig
worden besohouwd als de reserve van
ons vervoersapparaat, waarvoor een nieuwe
periode van verhoogde activiteit zal aan
breken wanneer de thans geldende be
perkingen eerlaDg een einde zullen nemen.
Het moet dan ook in het algemeene be-
laDg wensohelijk worden geacht indien dit
rustende gedeelte van ons autopark niet
aan het roesten raakt, dooh integendeel
zoo doeltreffend mogelijk wordt onder
houden, opdat het te zijner tijd een zoo
groot mogelijk nuttig effect moge kunnen
afwerpen.
m
Nu valt evenwel te oonstateeren dat
een deel dezer auto's gevaar loopt, ge-
dnrende dezen stilstand aohteruit te gaan
in prestatievermogen, ingevolge onvol
doende onderdak of onoordeelkundige ver
zorging. Zulk een verwaarloozing zal deels
voortvloeien uit teohnieehe onbedrevenheid
of zorgeloosheid, deels uit het bezwaar
der aan doeltreffende stalling en onder
houd verbonden kosteD, welke uit de
veelal verminderde inkomsten wellicht
niet in voldoende mate knnnen worden
afgezonderd. De eene oorzaak bedreigt de
toekomst van ons transportwezen al even
zeer als de andere.
Deze waarnemingen hebben de A.N.V.F.
er toe geleid, het denkbeeld in overweging
te nemen of niet de voornaamste organi
saties, welke belang hebben bij een zoo
goed mogelijk toegerust vervoersapparaat,
gezamenlijk en in samenwerking met de
Overheid een regeling zouden kunnen ont
werpen welke tot doel zou hebben, het
thans tot werkloosheid gedwongen gedeelte
van het Nederlandsohe autopark zoo goed
mogelijk in conditie te honden voor zijn
toekomstige taak.
VERKEER EN VERVOER
Amsterdam's nieuwste taxi
Er zijn weer taxi's in Amsterdam, al
zijn het dan niet de aloude bekende blok-
banden of andere benzine-slikkende wagens
Het nieuwste snufje op taxigebied vormt
de «Vlot-weg-2-tax", welke thans in de
straten der hoofdstad haar intrede heeft
gedaan.
Het ia een fiets met «aanhangwagen"
waarin twee personen zioh op leeren kus
sens kannen neervlijen. Er zitten goede
veeren onder het bakje en zelfs de dikste
keien worden soepel genomen.
De zitbank van de nieuwbakken taxi
is geel geverfd en met leeren kussens be
kleed. Tegen den winter komen er kappen
over.
Zooals in een taxi past schrijft de Tel.,
is er een chauffeur die u heenbrengt waar
ge wilt. Deze doet eohter meer dan sturen
alleen, hij moet er bij trappen. Voor be
pakte en gezakte reizigers komt er een
bagagerek achter de zitbank, hetwelk plaats
biedt voor enkele koffers.
Momenteel zijn er drie taxi's gereed,
waarvan er één meteen aan een dokter
is verkocht, die met zijn eigen huiskneoht-
chauffeur er op uittrekt. Dooh er wordt
spoed gemaakt met den aanmaak van een
serie nieuwe exemplaren, zoodat binnen
verloop van eenigen tijd een 24 van deze
karretjes door de hoofdstad zullen kruisen
Ze worden stuk voor stuk met chauffeurs
bemand, die deel uitmaken van het garage
bedrijf en das, dank zij deze nieuwigheid,
yoor ontslag worden behoed.
De garagehouder poogt' de toestemming
van offioieele instanties te verkrijgen om
zijn karretjes op verschillende puuten van
de stad te stationneeren.
De chauffeur moet iets zwaarder trappen
dan op een normale fiets.
PREDIKBEURTEN
Zondag 16 Juni.
Ned. Herv. Kerk.
Zierikzee. Nieuwe kerk. 10 ure, ds.
Pijnaoker Hordijk,
Kleine kerk. 10 ure, ds. Valeton.
Lnth. Kerk.
10 ure, ds. de Jongh van Amersfoort.
Gerei. Kerk.
10, ds. G. Leene van Stadskanaal (Bev.
van ds. G. Leene) en 6 ure, ds. G. Leene
(Intrede). Extra-ooll. voor de zwaar ge
troffen zusterkerken te Rotterdam.
Ohr. Geref. Kerk,
10 en 6 nre, ds. Hoogendoorn.
Leger des Heils (Poststraat)
Zaterdagavond 8 ure, Openluohtwerk.
Zondag 7.30 en 10, Zaalbijeenkomst, 3.30
Openluohtsamenkomst op 't Groentje en
7.30 nre, ZaalbijeeDkomst. Dinsdag 8 nre
voor soldaten en bekeerlingen. Donderdag
8 ure, Openbare samenkomst.
Geref. Gem. (St.-Domusstraat)
10.30, 3 en 7 nre, Leeskerk.
Oud-Gerei. Gem.
10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk.
SL-FlHpslaad. Geref. gem. Verbetering.
10, 3 en 6.30 ure, Leesdienst.
St.-Maartonsdljk. 11, Leesdienst en 3.30
nre, ds. de Bres. Ned. geref. gem. 11, 3.30
en 7 ure, Leesdienst. Oud-geref. gem. 11,
3.30 en 7 ure, Leesdienst.
Scherponisso. 11, Leesdienst en 3 30 ure,
ds. Batelaan van Stavenisse. Geref. gem.
11, 3.30 en 7.30 nre, Leesdienst.