De Kern Botersprits en Arnh. Meisjes ABONNEMENT Prijs fl.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee 11.80. Voor het buitenland f 10— p. jaar Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.A. J. de Looze - Uitg.-Red.M. J. Kosten ADVERTENTIES Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur OFFERVAARDIGHEID Indien Nederland ooit in de gelegen heid is geweest, blijk te geven van zijn saamhoorigheidsgevoel, dan is het zeker wel op dit oogenblik. Zwaar zijn ver schillende deelen van het land, verschil lende groepen der bevolking getroffen door den geesel van den niets ontzien- den oorlog. Er wordt een beroep, een dringend beroep gedaan op de offervaardigheid van geheel ons volk; een beroep; dat weerklank zal vinden in alle Nederland- sche harten. Groot is ons medegevoel met de getroffenen, met hen, die vaak alles wat zij bezaten in enkele minuten verloren. Wij, die het geluk hadden, gespaard te blijven, wij hebben een duren plicht te vervullen tegenover deze ongelukki- gen. Wij hebben te geven, met milde hand. Op ons rust de plicht om mede te werken tot het lenigen van den nood, het helen van de wonden, door den oor log geslagen. Nooit is hulp meer en dringender noodig geweest, dan in den rampzaligen tijd, dien wij thans door maken. Wij hebben hen gezien, de ongeluk- kigen, die, beroofd van have en goed, ronddoolden, letterlijk niet wetend, waar zij het hoofd zouden moeten nederleggen Ons hart krimpt ineen bij de gedachte aan het leed, dat over zooveel onschul- digen is gebracht. De weldadigheidszin van ons volk is bekend. De Nederlander staat er voor bekend, dat hij de beurs niet gesloten houdt, wanneer er een gave van hem wordt verwacht voor een goed doel. Wel nu, thans wordt aan zijn deur geklopt voor een doel, zoo goed als het zich slechts denken laat; voor het steunen van zwaar beproefde medeburgers. Wij hebben reeds onmiddellijk getracht hun leed te verzachten, door onze huizen open te stellen, voor hen, die plotseling dakloos waren geworden. Wij hebben hen aan onze tafel genood en ons eigen, vaak karig, maal met hen gedeeld. Maar er moet méér worden gedaan. Wat ver nield en verwoest is, moet worden op gebouwd. De sporen van de ramp, die over ons land is gekomen, moeten uiter lijk worden uitgewischt. Niemand onzer, wij herhalen het, zal daarin willen achterblijven. In meerdere of mindere mate zijn wij allen beproefd door het noodlot dat over ons viqlk is gekomen; doch wij zetten eigen moeilijk heden op zij om te helpen daar, waar hulp het dringendst noodig is. Hoe klein schijnen onze zorgen, wanneer wij ze vergelijken met het schrijnende leed van zoovele anderen, die de gevolgen van den oorlog aan den lijve hebben ge voeld Eén voor allen en allen voor één! Dat is de leuze, welke thans voor geheel Nederland geldt. Nimmer is dit zoozeer tot ons doorgedrongen als nu. De col lectebus, die ons dezer dagen wordt voorgehouden, zal niemand onzer, al is hij nog zoo arm, voorbij laten gaan zon der er zijn gift in te werpen. Zelfs de armste zal bedenken dat er nog armer zijn dan hijzelf, dat er menschen zijn die, buiten eigen toedoen, nog meer aan spraak hebben op steun. Laat het goede hart spreken en de hand doen, wat er te doen valt. Een ge- geheel volk staat gereed om te toonen, dat „saamhoorigheidsgevoel" geen ij del woord is. De bezoeking van den oorlog is over ons gekomen en zijn nasleep is: ellende. Hoe groot die ellende is, kunnen zij getuigen, die ze met eigen oog hebben aanschouwd. Het zijn onze medeburgers, landgenooten, broeders, die er het slachtoffer van zijn geworden. Vastberaden zullen wij de handen in eenslaan, om het mogelijk te maken, den wederopbouw met kracht ter hand te nemen. Het is voor mede-Nederlanders, dat wij ons offer brengen! Het is aan ons, fe toonen dat wij vooral in tijden van nood een volk zijn, vaster aaneen gesmeed, dan ooit; en daarom zullen we geven, geven met milde hand! Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 15 Juni 10,13 22,37 3,24 16,01 B§ de vroeger geldende tydsaanwyzing dient 1,40 uur te worden VAN HET WESTFRONT I j De Marne overschreden Chalons bezet 1 De pogingen der aan de kust bij St. Valéry ingesloten Fransch-Engelsche troe pen om over -de zee te ontkomen zijn mislukt. Zooals reeds is gemeld,, heeft deze groep gecapituleerd. Met meer dan 26.000 gevangenen, onder wie vijf Fran- sche en een Engelsche generaal, is een onafzienbare buit in Duitsehe handen ge vallen. Aan het geheele aanvalsfront worden de operaties met snelheid voortgezet. De Marne is op vele plaatsen ondanks tegenweer overschreden. In de Champagne hebben de Duitsehe divisies Chalons ge nomen en de slagvelden van 1915 achter zich gelaten. Ook tusschen de Argonne en de Maas heeft de Duitsehe aanval terrein gewonnen. Volgens de voorloopige berichten be draagt sinds 5 Juni, het begin van de nieuwe operatis, het aantal gevangenen meer dan 100.000. Ook de verliezen van den vijand aan oorlogsmaterieel zijn zeer groot. Bij twee legercorpsen aan de Westelijke vleugel is het gelukt door samenwer king van alle wapens meer dan 200 pant serwagens hetzij te vernietigen, hetzij buit te maken. Ondanks het omslaan van het weer heeft het luchtwapen grooten steun verleend. Het is hierbij gelukt een transportschip en een groote sleepboot vol troepen tot zinken te brengen en een ander troe- penscbip van ongeveer 10.000 ton, even als een groot aantal kleine schepen zwaar te beschadigen. Bij' Havre werden 20 vij andelijke kabelballons vernield en neer geschoten. j In Noorwegen hebben onze torpedo- bootjagers in den luchtstrijd 4 van 15 Britsche vliegtuigen' neergeschoten, die een aanval op het vliegveld bij Dront- heim ondernamen, t Lukraak geworpen bommen van den vijand in Noord-Duitsehland hebben geen militaire doelen getroffen en weinig schade aangericht. De verliezen in de lucht van den vijand waren Woensdag 19 vliegtuigen. Vier eigen vliegtuigen worden vermist. Een van onze duikbooten heeft bij een aanval op een konvooi verscheidene sche pen tot zinken gebracht. KANSEN VOOR DE BINNENVAART Zeil en vaarboom weder aan bod Bijna 4 millioen ton omvat onze Ne- derlandsehe binnenvloot, bij een totaal van ruim 19.000 schepen. Op die binnen vloot leven een 56.000 menschen. Daar naast is er dan nog een groot aantal, die wel van de binnenvaart leven, maar niet in de roef wonen. De tijden, die de schippers achter zich hebben, zijn niet te best geweest. Onze binnenvloot is groot, veel te groot om alleen in eigen land emplooi te kunnen vinden. Zij moet, zooals bijna alles wat Nederland doet, de wijde wereld in; in dit geval vooral naar de aangrenzende landen, om daar te werken op de rivie ren. Zoowel in ons eigen land als daar buiten is evenwel de laatste jaren op de binnenvaart een groote verandering gekomen; het gemotoriseerde vervoer heeft den eigenlijken schipper veel werk uit de handen genomen. Het is niet onmogelijk, aldus de „Te legraaf", dat er thans voor de bin nenvaart in haar geheel een betere tijd aanbreekt. De beurtvaart krijgt nu al meer kansen, voorzoover zij in staat is van andere drijfkracht dan benzine of olie gebruik te maken. Nu de vracht auto's van de wegen moeten verdwijnen, komen onze waterwegen weer meer in tel. In verscheiden streken van ons land, waar de oorlog heeft gewoed, kan de binnenvaart nog niet doen wat zij wil. Geleidelijk komt hierin echter verbete ring en als straks b.v. het kolenvervoer kan beginnen en de mijnen haar pro ductie aan het land gaan afleveren, zul len heel wat schepen het zwarte goud kunnen vervoeren. De beurtvaart heeft het al vrij druk. Zij is vooral ingesteld op de voorziening aan levensbehoeften. Dit moet thans voor een groot deel per schip gebeuren. De j eigenlijke binnenvaart is op het oogen- blik nog niet aan trek. Ze moet het 1 hebben van het herstel van ons econo- I misch leven, van de grootere transpor ten. I Als voorheen leveren wij thans prima WIJNEN, GEDISTILLEERD en LIKEUREN. HERSTEL DER SCHEEPVAART Goederenverkeer met de Oostzeelanden Naar de „Deutsche Zeitung" verneemt is de kapitein-luitenant-ter-zee Christi- ansen als commissaris voor de koopvaar dij en de binnenvaart toegevoegd aan den Rijkscommissaris. In een vraaggesprek 1 van dit blad met den nieuwen function- naris verklaarde deze, dat voorloopig zijn voornaamste taak bestaat in het coördi- t neeren van alle leidinggevende instanties, reederijen en vereenigingen op scheep- vaartgebied en in het tot stand brengen van een Overzicht van Nederlandsche scheepsruimte voor zee- en binnenvaart, opdat het nemen van doelmatige maat regelen gewaarborgd kan worden. j Verder bestaat het plan in samenwer- king met de Nederlandsche bestuursor ganen alle mogelijkheden te overwegen, die met de voorhanden zijnde scheeps- ruimte open liggen, opdat het goederen- vprlmox* tucooLo» Ai-todorlnnH on niiitcpTi- land benevens met de Scandinavische landen en de Oostzeestaten zooveel mo- gelijk hersteld worde. In een beschouwing, die het blad hier- j aan vastknoopt, wordt vooral gewezen i op de groote waarde van de Groninger kustvaarders, die uitstekende diensten kunnen bewijzen. Verder wordt in over- j weging gegeven Nederlandsche maat- schappijen voor den handel met de Oost- zeestaten op te richten. Wat de binnenvaart en de Rijnvaart be treft wijst het blad er op, dat de Neder landsche schippers zich al sedert tien tallen van jaren uitstekend thuis gevoelen op de Duitsehe rivieren en kanalen. Voor den wederopbouw van het land zijn er veel bouwmaterialen noodig, evenals voor de Zuiderzeewerken, zoodat er veel vrachtaanbod verwacht kan worden. HULPCREDIETEN VOOR ZAKENLIEDEN Regeling spoedig te wachten Ten einde door den oorlog getroffen zakenlieden, wier bedrijf verloren is ge gaan of schade heeft geleden, hulp te bieden, overweegt de overheid, zooals ge meld, maatregelen om aan deze cate gorie door middel van credieten steun te verleenen voor zoover het betreft be drijfsvoorraden en inventaris. Het vraag stuk van de verwoeste of beschadigde panden staat hier dus buiten. Gemeld wordt, dat officieel© mededee- lingen over deze hulpcredieten, naar het zich laat aanzien, thans niet lang meer op zich zullen laten wachten. Aangenomen mag worden, dat een vorm is gevonden, waarbij ook het bank wezen zal worden betrokken en de pro vinciale comité's tot steunverleening, wel ke in verschillende provincies zijn op gericht, zullen worden ingeschakeld. ONZE VLEESCHVOOR.ZIENING Rund- en schapenvleeich is er voldoende Varkensvleesch zal schaarsch worden Uit het feit, dat extra varkens uit de markt worden genomen, volgt, lezen wij in De Vee- en Vleeschhandel, dat voor het oogenblik van een schaarschte van varkensvleesch nog geen sprake is. Ook rundvleesch is er nog meer dan vol doende Gezien de positie van het kracht voer is het evenwel te voorzien, dat hierin binnen afzienbaren tijd verande ring zal komen en vooral het varkens vleesch betrekkelijk schaarsch zal wor den. Het is daarom, dat we nog weer eens willen wijzen op te beteekenis van het schaap als vjeeschleverancier. In de jaren voor de crisis waren de meeste schapen, die hier te lande geslacht werden, be stemd voor export naar het buitenland. Gedurende den loop van de crisis is hierin echter een algeheel© verandering gekomen. De export liep sterk achter uit en de schapenhouderij zag zich ge noodzaakt voor haar product afzet op de binnenlandsehe markt te zoeken. Inmiddels kan geconstateerd worden, dat de laatste jaren het aantal schapen belangrijk is gestegen. In 1910 waren hier te lande 890.000 schapen. Dit aantal daal de tot 668.000 stuks in 1920 en 485.000 stuks in 1930. Dit was dus vlak voor de j doorwerking van de crisis. Daarna trad evenwel een stijging in, zoodat in 1939 het aantal schapen 690.000 stuks bedroeg j Gedurende de crisisjaren steeg het aan- tal dus met 205,000 stuks of circa 42 pet. i De oorlogservaringen van een Zeeuwschen vlieger die ongeschonden uit den strijd kwam Het Dagbl. v. Zeeland had een onder houd met een Zeeuwschen vlieger, dhr, A. v. d. Poest Cfement te Nisse. Gedurende de mobilisatie is de heer v. d. Poest Clement gedetacheerd geweest te Gilze-Rijen. Toen de internationale toe stand zich verscherpte, werden de vlie gers met hun „kisten" gedetacheerd naar een geheim vliegveld bij Noordwijk. Al leen ingewijden wisten van het bestaan van dit vliegveld af en het ontsnapte dan ook aan een bombardement in den morgen van den eersten oorlogsdag, zoo dat de 15 machines, welke er stonden, direct te gebruiken waren. Om 5 uur in den morgen kreeg de heer v. d. Poest Clement zijn eerste opdracht. Een escadrille^ van drie vlieg tuigen, waaronder 't zijne moest een aan val ondernemen op het inmiddels reeds Üyvs \lv ..n»nirai<ila tflin0irQl/| in aanleg te Katwijk. Weldra zat de escadrille boven K a t- wijk en ontdekte daar een zestig vlieg tuigen op het meergenoemd veld, welke met groote stuurmanskunst er moesten zijn neergezet, gezien het groote aantal; ook op het strand hadden de Duitsehe piloten hun kisten behouden weten te doen landen. Nauwelijks boven 't veld, of het Duitsehe luchtafweergeschut trad in actie en dat het goed werkte, bespeur de men al gauw door de in de vlieg tuigen geslagen „wonden". Niettemin werd de opdracht uitge voerd. Onze beperkte luchtmacht, die door de eerste bombardementen op de vlieg velden een groot deel van haar ongeveer 250 machines was kwijt geraakt, stond tegenover het reusachtige en geperfec- tionneerde Duitsehe luchtwapen echter voor een hopelooze taak. Zooals men weet, was ook het vliegveld Ypenburg bij Den Haag door de Duitschers in den morgen van 10 Mei bezet. De tweede opdracht, welke de heer v. d. Poest Clement kreeg, was een aanval op dit vliegveld. Onder nog moeilijker omstandigheden da:i bij K a t w ij k moest deze aanval worden uitgevoerd. Op een gegeven mo ment werd de meter uit het dashboard van onzen piloot gescholen, doch zelf liep hij, ook in andere ontmoetingen, geen schrammetje op. Zoodra men aan den grond was, wer den de vele kogelgaten met wat primi tieve middelen dichtgemaakt en voort ging het weer. Een der gevaarlijkste opdrachten was de verkenningstocht naar de Grebbe- linie, verbonden aan een voorgeschre ven bom-aanval op vijandelijke strijd krachten. Dwars door de hel bij den Wageningschen berg moest het gaan en niet velen van het uitgezonden esca drille konden de terugreis ondernemen. Schokkend was ook het aanschouwen van het bombardement van Rotterdam dat onze luchtmacht niet kon keeren en dat onze zegsman, die boven Hillegers- berg cirkelde, ook machteloos moest ga^ deslaan. Vaak heeft de heer v. d. Poest Clement weten te ontkomen door laag langs den grond vliegend, dekking te zoeken ach ter een boomenrij en de spannendste race beleefde hij in de nabijheid van Leiden. Op 'n gegeven moment be merkte hij, dat een escadrille Messer- schmidts „aan zijn staart hing". Zoo snel en Taag als het ging, raasde hij weg in de richting van de stad zelf, om daar plot seling weg te duiken naar een der sin gels, bijna scherend over 't water. De Messerschmidts donderden 'n moment la ter over hem heen; niet vermoedend het Pogingen tot het herstel van het ontwrichte K.L.M. bedrijf Treffende oorlogservaringen van een Zeeuwschen vliegenier Hulpcredieten voor zakenlieden spoedig te verwachten Zeil en vaarboom krijgen weer een kans bij de binnenvaart Hoe het werkloosheidsvraagstuk hier zal worden opgelost ankeWakkeu/ C. J. J. VERTON Neemt s.v.p. eens proef met onxe prima Ze zullen zéker voldoen Alles met natuurboter bereid Denkt ook nog steeds om de bekende Croquetten. VERRENIEUWSTRAAT ZIERIKZEE Zon op: Zon onder: 15 Juni 3,40 20,22 Maan op: Maan onder: 15 Juni 15,05 0,58 stoutmoedige duik je van den Nederlan der, zochten zij dien buiten Leiden. On- dertusschen keerde v. d. Poest Clement zonder ongelukken met zijn kistje en vloog de richting in waaruit hij gekomen was. Tallooze kameraden van den heer v. d. Poest Clement vielen bij hun zware taak, enkele anderen ontkwamen den dood op wonderbaarlijke wijze. VERSCHILLENDE BERICHTEN Bruiloft op hospitaalschip In het stadion Sparta te Rotterdam vindt men nu eenige door de ramp ge troffen ouden van dagen, die door lief derijke zusterhanden verpleegd, de door gestane angsten en zorgen trachten te vergeten. Een van deze verpleegden, mej. L. van den Broek—Streefland, heeft het feit herdacht, dat zij 40 jaar geleden in den echt werd vereenigd met W. H. van den Broek. Veertig jaar woonde zij met haar man tezamen in het Lammetje Groen bij den Binnenweg, waar hij op den trouwdag reeds twintig jaar woonde. Veertig jaar lang hebben zij samen lief en leed gedeeld, en nu zijn zij gescheiden, want hij wordt verpleegd in het hospi taalschip aan de Parkhaven. Maar de dok ter heeft zijn toestemming verleend, dat de beide oudjes op dezen, voor hen zoo heugelijken dag, toch nog even bij elkaar konden zijn en door de zorgen van het evacautiebureau is de bruid naar het hospitaalschip vervoerd. Twee uur lang hebben beiden onder het puin bedolven gelegen, toen werden zij gered en daar na gescheiden, om elkaar thans weer terug te zien.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1