De Kern
Botersprits en
Arnh. Meisjes
ABONNEMENT
Prijs fl.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee
11.80. Voor het buitenland f 10— p. jaar
Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver
schijnt dagelijks, behalve 's Zondags.
Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.A. J. de Looze - Uitg.-Red.M. J. Kosten
ADVERTENTIES
Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents
Bij contract speciale prijzen. Grootte der
letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60
cents. Inzending tot 's morgens 10 uur
OFFERVAARDIGHEID
Indien Nederland ooit in de gelegen
heid is geweest, blijk te geven van zijn
saamhoorigheidsgevoel, dan is het zeker
wel op dit oogenblik. Zwaar zijn ver
schillende deelen van het land, verschil
lende groepen der bevolking getroffen
door den geesel van den niets ontzien-
den oorlog.
Er wordt een beroep, een dringend
beroep gedaan op de offervaardigheid
van geheel ons volk; een beroep; dat
weerklank zal vinden in alle Nederland-
sche harten. Groot is ons medegevoel
met de getroffenen, met hen, die vaak
alles wat zij bezaten in enkele minuten
verloren.
Wij, die het geluk hadden, gespaard
te blijven, wij hebben een duren plicht
te vervullen tegenover deze ongelukki-
gen. Wij hebben te geven, met milde
hand. Op ons rust de plicht om mede
te werken tot het lenigen van den nood,
het helen van de wonden, door den oor
log geslagen. Nooit is hulp meer en
dringender noodig geweest, dan in den
rampzaligen tijd, dien wij thans door
maken.
Wij hebben hen gezien, de ongeluk-
kigen, die, beroofd van have en goed,
ronddoolden, letterlijk niet wetend, waar
zij het hoofd zouden moeten nederleggen
Ons hart krimpt ineen bij de gedachte
aan het leed, dat over zooveel onschul-
digen is gebracht.
De weldadigheidszin van ons volk is
bekend. De Nederlander staat er voor
bekend, dat hij de beurs niet gesloten
houdt, wanneer er een gave van hem
wordt verwacht voor een goed doel. Wel
nu, thans wordt aan zijn deur geklopt
voor een doel, zoo goed als het zich
slechts denken laat; voor het steunen
van zwaar beproefde medeburgers.
Wij hebben reeds onmiddellijk getracht
hun leed te verzachten, door onze huizen
open te stellen, voor hen, die plotseling
dakloos waren geworden. Wij hebben hen
aan onze tafel genood en ons eigen,
vaak karig, maal met hen gedeeld. Maar
er moet méér worden gedaan. Wat ver
nield en verwoest is, moet worden op
gebouwd. De sporen van de ramp, die
over ons land is gekomen, moeten uiter
lijk worden uitgewischt.
Niemand onzer, wij herhalen het, zal
daarin willen achterblijven. In meerdere
of mindere mate zijn wij allen beproefd
door het noodlot dat over ons viqlk is
gekomen; doch wij zetten eigen moeilijk
heden op zij om te helpen daar, waar
hulp het dringendst noodig is. Hoe klein
schijnen onze zorgen, wanneer wij ze
vergelijken met het schrijnende leed van
zoovele anderen, die de gevolgen van
den oorlog aan den lijve hebben ge
voeld
Eén voor allen en allen voor één!
Dat is de leuze, welke thans voor geheel
Nederland geldt. Nimmer is dit zoozeer
tot ons doorgedrongen als nu. De col
lectebus, die ons dezer dagen wordt
voorgehouden, zal niemand onzer, al is
hij nog zoo arm, voorbij laten gaan zon
der er zijn gift in te werpen. Zelfs de
armste zal bedenken dat er nog armer
zijn dan hijzelf, dat er menschen zijn
die, buiten eigen toedoen, nog meer aan
spraak hebben op steun.
Laat het goede hart spreken en de
hand doen, wat er te doen valt. Een ge-
geheel volk staat gereed om te toonen,
dat „saamhoorigheidsgevoel" geen ij del
woord is. De bezoeking van den oorlog
is over ons gekomen en zijn nasleep
is: ellende. Hoe groot die ellende is,
kunnen zij getuigen, die ze met eigen
oog hebben aanschouwd. Het zijn onze
medeburgers, landgenooten, broeders,
die er het slachtoffer van zijn geworden.
Vastberaden zullen wij de handen in
eenslaan, om het mogelijk te maken, den
wederopbouw met kracht ter hand te
nemen. Het is voor mede-Nederlanders,
dat wij ons offer brengen! Het is aan
ons, fe toonen dat wij vooral in tijden
van nood een volk zijn, vaster aaneen
gesmeed, dan ooit; en daarom zullen we
geven, geven met milde hand!
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
15 Juni 10,13 22,37 3,24 16,01
B§ de vroeger geldende tydsaanwyzing
dient 1,40 uur te worden
VAN HET WESTFRONT
I
j De Marne overschreden
Chalons bezet
1 De pogingen der aan de kust bij St.
Valéry ingesloten Fransch-Engelsche troe
pen om over -de zee te ontkomen zijn
mislukt. Zooals reeds is gemeld,, heeft
deze groep gecapituleerd. Met meer dan
26.000 gevangenen, onder wie vijf Fran-
sche en een Engelsche generaal, is een
onafzienbare buit in Duitsehe handen ge
vallen.
Aan het geheele aanvalsfront worden
de operaties met snelheid voortgezet.
De Marne is op vele plaatsen ondanks
tegenweer overschreden. In de Champagne
hebben de Duitsehe divisies Chalons ge
nomen en de slagvelden van 1915 achter
zich gelaten. Ook tusschen de Argonne
en de Maas heeft de Duitsehe aanval
terrein gewonnen.
Volgens de voorloopige berichten be
draagt sinds 5 Juni, het begin van de
nieuwe operatis, het aantal gevangenen
meer dan 100.000. Ook de verliezen van
den vijand aan oorlogsmaterieel zijn zeer
groot.
Bij twee legercorpsen aan de Westelijke
vleugel is het gelukt door samenwer
king van alle wapens meer dan 200 pant
serwagens hetzij te vernietigen, hetzij
buit te maken. Ondanks het omslaan van
het weer heeft het luchtwapen grooten
steun verleend.
Het is hierbij gelukt een transportschip
en een groote sleepboot vol troepen tot
zinken te brengen en een ander troe-
penscbip van ongeveer 10.000 ton, even
als een groot aantal kleine schepen zwaar
te beschadigen. Bij' Havre werden 20 vij
andelijke kabelballons vernield en neer
geschoten.
j In Noorwegen hebben onze torpedo-
bootjagers in den luchtstrijd 4 van 15
Britsche vliegtuigen' neergeschoten, die
een aanval op het vliegveld bij Dront-
heim ondernamen,
t Lukraak geworpen bommen van den
vijand in Noord-Duitsehland hebben geen
militaire doelen getroffen en weinig
schade aangericht. De verliezen in de
lucht van den vijand waren Woensdag
19 vliegtuigen. Vier eigen vliegtuigen
worden vermist.
Een van onze duikbooten heeft bij een
aanval op een konvooi verscheidene sche
pen tot zinken gebracht.
KANSEN VOOR DE
BINNENVAART
Zeil en vaarboom weder aan bod
Bijna 4 millioen ton omvat onze Ne-
derlandsehe binnenvloot, bij een totaal
van ruim 19.000 schepen. Op die binnen
vloot leven een 56.000 menschen. Daar
naast is er dan nog een groot aantal,
die wel van de binnenvaart leven, maar
niet in de roef wonen.
De tijden, die de schippers achter zich
hebben, zijn niet te best geweest. Onze
binnenvloot is groot, veel te groot om
alleen in eigen land emplooi te kunnen
vinden. Zij moet, zooals bijna alles wat
Nederland doet, de wijde wereld in; in
dit geval vooral naar de aangrenzende
landen, om daar te werken op de rivie
ren. Zoowel in ons eigen land als daar
buiten is evenwel de laatste jaren op
de binnenvaart een groote verandering
gekomen; het gemotoriseerde vervoer
heeft den eigenlijken schipper veel werk
uit de handen genomen.
Het is niet onmogelijk, aldus de „Te
legraaf", dat er thans voor de bin
nenvaart in haar geheel een betere tijd
aanbreekt. De beurtvaart krijgt nu al
meer kansen, voorzoover zij in staat is
van andere drijfkracht dan benzine of
olie gebruik te maken. Nu de vracht
auto's van de wegen moeten verdwijnen,
komen onze waterwegen weer meer in
tel. In verscheiden streken van ons land,
waar de oorlog heeft gewoed, kan de
binnenvaart nog niet doen wat zij wil.
Geleidelijk komt hierin echter verbete
ring en als straks b.v. het kolenvervoer
kan beginnen en de mijnen haar pro
ductie aan het land gaan afleveren, zul
len heel wat schepen het zwarte goud
kunnen vervoeren.
De beurtvaart heeft het al vrij druk.
Zij is vooral ingesteld op de voorziening
aan levensbehoeften. Dit moet thans voor
een groot deel per schip gebeuren. De
j eigenlijke binnenvaart is op het oogen-
blik nog niet aan trek. Ze moet het
1 hebben van het herstel van ons econo-
I misch leven, van de grootere transpor
ten.
I
Als voorheen leveren wij thans prima
WIJNEN,
GEDISTILLEERD
en LIKEUREN.
HERSTEL DER SCHEEPVAART
Goederenverkeer met de
Oostzeelanden
Naar de „Deutsche Zeitung" verneemt
is de kapitein-luitenant-ter-zee Christi-
ansen als commissaris voor de koopvaar
dij en de binnenvaart toegevoegd aan den
Rijkscommissaris. In een vraaggesprek 1
van dit blad met den nieuwen function-
naris verklaarde deze, dat voorloopig zijn
voornaamste taak bestaat in het coördi- t
neeren van alle leidinggevende instanties,
reederijen en vereenigingen op scheep-
vaartgebied en in het tot stand brengen
van een Overzicht van Nederlandsche
scheepsruimte voor zee- en binnenvaart,
opdat het nemen van doelmatige maat
regelen gewaarborgd kan worden. j
Verder bestaat het plan in samenwer-
king met de Nederlandsche bestuursor
ganen alle mogelijkheden te overwegen,
die met de voorhanden zijnde scheeps-
ruimte open liggen, opdat het goederen-
vprlmox* tucooLo» Ai-todorlnnH on niiitcpTi-
land benevens met de Scandinavische
landen en de Oostzeestaten zooveel mo-
gelijk hersteld worde.
In een beschouwing, die het blad hier- j
aan vastknoopt, wordt vooral gewezen i
op de groote waarde van de Groninger
kustvaarders, die uitstekende diensten
kunnen bewijzen. Verder wordt in over- j
weging gegeven Nederlandsche maat-
schappijen voor den handel met de Oost-
zeestaten op te richten.
Wat de binnenvaart en de Rijnvaart be
treft wijst het blad er op, dat de Neder
landsche schippers zich al sedert tien
tallen van jaren uitstekend thuis gevoelen
op de Duitsehe rivieren en kanalen. Voor
den wederopbouw van het land zijn er
veel bouwmaterialen noodig, evenals voor
de Zuiderzeewerken, zoodat er veel
vrachtaanbod verwacht kan worden.
HULPCREDIETEN
VOOR ZAKENLIEDEN
Regeling spoedig te wachten
Ten einde door den oorlog getroffen
zakenlieden, wier bedrijf verloren is ge
gaan of schade heeft geleden, hulp te
bieden, overweegt de overheid, zooals ge
meld, maatregelen om aan deze cate
gorie door middel van credieten steun te
verleenen voor zoover het betreft be
drijfsvoorraden en inventaris. Het vraag
stuk van de verwoeste of beschadigde
panden staat hier dus buiten.
Gemeld wordt, dat officieel© mededee-
lingen over deze hulpcredieten, naar het
zich laat aanzien, thans niet lang meer
op zich zullen laten wachten.
Aangenomen mag worden, dat een
vorm is gevonden, waarbij ook het bank
wezen zal worden betrokken en de pro
vinciale comité's tot steunverleening, wel
ke in verschillende provincies zijn op
gericht, zullen worden ingeschakeld.
ONZE VLEESCHVOOR.ZIENING
Rund- en schapenvleeich is er
voldoende Varkensvleesch
zal schaarsch worden
Uit het feit, dat extra varkens uit de
markt worden genomen, volgt, lezen wij
in De Vee- en Vleeschhandel, dat voor
het oogenblik van een schaarschte van
varkensvleesch nog geen sprake is. Ook
rundvleesch is er nog meer dan vol
doende Gezien de positie van het kracht
voer is het evenwel te voorzien, dat
hierin binnen afzienbaren tijd verande
ring zal komen en vooral het varkens
vleesch betrekkelijk schaarsch zal wor
den.
Het is daarom, dat we nog weer eens
willen wijzen op te beteekenis van het
schaap als vjeeschleverancier. In de jaren
voor de crisis waren de meeste schapen,
die hier te lande geslacht werden, be
stemd voor export naar het buitenland.
Gedurende den loop van de crisis is
hierin echter een algeheel© verandering
gekomen. De export liep sterk achter
uit en de schapenhouderij zag zich ge
noodzaakt voor haar product afzet op
de binnenlandsehe markt te zoeken.
Inmiddels kan geconstateerd worden,
dat de laatste jaren het aantal schapen
belangrijk is gestegen. In 1910 waren hier
te lande 890.000 schapen. Dit aantal daal
de tot 668.000 stuks in 1920 en 485.000
stuks in 1930. Dit was dus vlak voor de
j doorwerking van de crisis. Daarna trad
evenwel een stijging in, zoodat in 1939
het aantal schapen 690.000 stuks bedroeg
j Gedurende de crisisjaren steeg het aan-
tal dus met 205,000 stuks of circa 42 pet.
i
De oorlogservaringen van
een Zeeuwschen vlieger
die ongeschonden uit den strijd kwam
Het Dagbl. v. Zeeland had een onder
houd met een Zeeuwschen vlieger, dhr,
A. v. d. Poest Cfement te Nisse.
Gedurende de mobilisatie is de heer
v. d. Poest Clement gedetacheerd geweest
te Gilze-Rijen. Toen de internationale toe
stand zich verscherpte, werden de vlie
gers met hun „kisten" gedetacheerd naar
een geheim vliegveld bij Noordwijk. Al
leen ingewijden wisten van het bestaan
van dit vliegveld af en het ontsnapte
dan ook aan een bombardement in den
morgen van den eersten oorlogsdag, zoo
dat de 15 machines, welke er stonden,
direct te gebruiken waren.
Om 5 uur in den morgen kreeg de
heer v. d. Poest Clement zijn eerste
opdracht. Een escadrille^ van drie vlieg
tuigen, waaronder 't zijne moest een aan
val ondernemen op het inmiddels reeds
Üyvs \lv ..n»nirai<ila tflin0irQl/|
in aanleg te Katwijk.
Weldra zat de escadrille boven K a t-
wijk en ontdekte daar een zestig vlieg
tuigen op het meergenoemd veld, welke
met groote stuurmanskunst er moesten
zijn neergezet, gezien het groote aantal;
ook op het strand hadden de Duitsehe
piloten hun kisten behouden weten te
doen landen. Nauwelijks boven 't veld,
of het Duitsehe luchtafweergeschut trad
in actie en dat het goed werkte, bespeur
de men al gauw door de in de vlieg
tuigen geslagen „wonden".
Niettemin werd de opdracht uitge
voerd.
Onze beperkte luchtmacht, die door
de eerste bombardementen op de vlieg
velden een groot deel van haar ongeveer
250 machines was kwijt geraakt, stond
tegenover het reusachtige en geperfec-
tionneerde Duitsehe luchtwapen echter
voor een hopelooze taak. Zooals men
weet, was ook het vliegveld Ypenburg
bij Den Haag door de Duitschers in den
morgen van 10 Mei bezet.
De tweede opdracht, welke de heer v.
d. Poest Clement kreeg, was een aanval
op dit vliegveld.
Onder nog moeilijker omstandigheden
da:i bij K a t w ij k moest deze aanval
worden uitgevoerd. Op een gegeven mo
ment werd de meter uit het dashboard
van onzen piloot gescholen, doch zelf
liep hij, ook in andere ontmoetingen,
geen schrammetje op.
Zoodra men aan den grond was, wer
den de vele kogelgaten met wat primi
tieve middelen dichtgemaakt en voort
ging het weer.
Een der gevaarlijkste opdrachten was
de verkenningstocht naar de Grebbe-
linie, verbonden aan een voorgeschre
ven bom-aanval op vijandelijke strijd
krachten. Dwars door de hel bij den
Wageningschen berg moest het gaan
en niet velen van het uitgezonden esca
drille konden de terugreis ondernemen.
Schokkend was ook het aanschouwen
van het bombardement van Rotterdam
dat onze luchtmacht niet kon keeren en
dat onze zegsman, die boven Hillegers-
berg cirkelde, ook machteloos moest ga^
deslaan.
Vaak heeft de heer v. d. Poest Clement
weten te ontkomen door laag langs den
grond vliegend, dekking te zoeken ach
ter een boomenrij en de spannendste
race beleefde hij in de nabijheid van
Leiden. Op 'n gegeven moment be
merkte hij, dat een escadrille Messer-
schmidts „aan zijn staart hing". Zoo snel
en Taag als het ging, raasde hij weg in de
richting van de stad zelf, om daar plot
seling weg te duiken naar een der sin
gels, bijna scherend over 't water. De
Messerschmidts donderden 'n moment la
ter over hem heen; niet vermoedend het
Pogingen tot het herstel van
het ontwrichte K.L.M. bedrijf
Treffende oorlogservaringen van
een Zeeuwschen vliegenier
Hulpcredieten voor zakenlieden
spoedig te verwachten
Zeil en vaarboom krijgen weer
een kans bij de binnenvaart
Hoe het werkloosheidsvraagstuk
hier zal worden opgelost
ankeWakkeu/
C. J. J. VERTON
Neemt s.v.p. eens proef
met onxe prima
Ze zullen zéker voldoen
Alles met natuurboter bereid
Denkt ook nog steeds om de
bekende Croquetten.
VERRENIEUWSTRAAT ZIERIKZEE
Zon op: Zon onder:
15 Juni 3,40 20,22
Maan op: Maan onder:
15 Juni 15,05 0,58
stoutmoedige duik je van den Nederlan
der, zochten zij dien buiten Leiden. On-
dertusschen keerde v. d. Poest Clement
zonder ongelukken met zijn kistje en
vloog de richting in waaruit hij gekomen
was.
Tallooze kameraden van den heer v.
d. Poest Clement vielen bij hun zware
taak, enkele anderen ontkwamen den
dood op wonderbaarlijke wijze.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Bruiloft op hospitaalschip
In het stadion Sparta te Rotterdam
vindt men nu eenige door de ramp ge
troffen ouden van dagen, die door lief
derijke zusterhanden verpleegd, de door
gestane angsten en zorgen trachten te
vergeten. Een van deze verpleegden, mej.
L. van den Broek—Streefland, heeft het
feit herdacht, dat zij 40 jaar geleden in
den echt werd vereenigd met W. H. van
den Broek. Veertig jaar woonde zij met
haar man tezamen in het Lammetje Groen
bij den Binnenweg, waar hij op den
trouwdag reeds twintig jaar woonde.
Veertig jaar lang hebben zij samen lief
en leed gedeeld, en nu zijn zij gescheiden,
want hij wordt verpleegd in het hospi
taalschip aan de Parkhaven. Maar de dok
ter heeft zijn toestemming verleend, dat
de beide oudjes op dezen, voor hen zoo
heugelijken dag, toch nog even bij elkaar
konden zijn en door de zorgen van het
evacautiebureau is de bruid naar het
hospitaalschip vervoerd. Twee uur lang
hebben beiden onder het puin bedolven
gelegen, toen werden zij gered en daar
na gescheiden, om elkaar thans weer
terug te zien.