ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE kiespijn? WOENSDAG 3 APRIL 1940 OPGEH< ZKRllGSESOSCOIJRAMT De Kern ABONNEMENT 1707 - mèo Prijs 11.50 p. kwartaal, buiten Ziorikze* f 1.80. Voor het buitenland f lo.p. jaar Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red»: M. J, Kosten 96STE JAARGANG No. 14305 ADVERTENTIES Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur DE VOORUITGANG VAN HET VERKEER Toen in de Middeleeuwen de geheele Christenheid te velde trok om het Heilige Graf te bevrijden uit de handen van den Islam, was het vervoerswezen in hoofd zaak aangewezen op vaartuigen van nog al primitieven aard, door zeilen of zelfs door roeiers bewogen; overland was slechts een zeer traag verkeer mogelijk, met lompe voertuigen, met paarden of anders te voet. Van eenige snelheid kon op deze wijze natuurlijk geen sprake zijn, te land noch te water. De bebake- ning ter zee wal al even gebrekkig als de toestand waarin de wegen verkeerden Bovendien dreigden overal gevaren van vijanden, roovers, epidemische ziekten enz. enz. Er leefde toen in Engeland een Fran ciscaner monnink, Roger Bacon ge naamd, geboren in 1214, gestorven in 1294. Hij wordt een wijsgeer en natuur onderzoeker genoemd, dat wil in die dagen zeggen, een man die zich feitelijk met alle aspecten van menschelijke weet gierigheid bezighield. Zijn denkbeelden, die wel eens worden gekenschetst als voorloopers der latere Renaissance-ge- dachte, droeg hij in zijn hoofdwerk (Opus Majus) in 1268 op aan Paus Clemens IV. Tien jaren later vond evenwel de toen malige Generaal der Franciscaner orde termen om Bacon uit te stooten, wegens het verkondigen van denkbeelden, welke niet met de discipline dier orde in over eenstemming werden geacht. Wij kunnen hier gevoegelijk in het midden laten welke meeningsverschillen er in dit conflict ter tafel gekomen zijn. Curieus voor onzen tegenwoordigen tijd blijven intusschen eenige uitlatingen van dien Middeleeuwschen monnik ten aan zien van het verkeerswezen. Een radio voordracht door W. J. Cameron voor de Fordfabrieken in Amerika gehouden, vermeldt dienaangaande eenige opvattin gen die waarlijk voor dien tijd uitermate verrassend mogen heeten. Het is zeer wel mogelijk aldus Roger Bacon in de 13e eeuw om vaartuigen te constru- eeren die door machines worden voort gedreven in plaats van door roeiers. Eveneens kunnen er wagens worden uit gedacht die zich zonder de kracht van levende wezens voortbewegen. Ook acht ik het mogelijk dat er een toestel wordt uitgevonden waarmee de mensch zich in de lucht kan verheffen, dusdanig dat een man plaats neemt in het midden van een machine die met kunstmatige vleugels is uitgerust. Tot zoover deze denker uit de Middel eeuwen. Wat er van zijn voorspellingen uitgekomen is? Alles! In dezelfde volg orde als door Bacon opgenoemd heeft de mensch achtereenvolgens leeren uit vinden: de stoomboot, de locomotief, de automobiel en het vliegtuig. Deze geheele ontwikkeling heeft zich voltrokken binnen een tijdsverloop van ongeveer honderd jaar. De stoomboot werd op den voet gevolgd door het stoompaard op rails. Gedurende een vrij lange tus- schenperiode hebben deze beide ver voersmiddelen toen vrijwel het rijk alleen gehad, slechts op een veiligen afstand begeleid door het versnelde zeilschip (de clipper) en door enkele pogingen met geintensifieerde paardentractie. Dit ble ken intusschen doodloopende paden te zijn. Het rijwiel verscheen inmiddels, doch kon uiteraard niet meer zijn dan een individueel vervoermiddel. Pas tegen het einde der vorige eeuw heeft als collec tief verkeersmiddel op den openbaren weg de automobiel haar intrede ge daan. Doch reeds zat weldra het vliegtuig den landmotor op de hielen. In hetzelfde jaar waarin de gebroeders Wright hun eerste zelfstandige vlucht konden onder nemen (dié 1 minuut duurde is voor het eerst een auto dwars over het Ame- rikaansche vasteland gereden, een tocht waarvoor toen 61 dagen noodig waren. Sinds de uitvinding van al deze hier- voren vermelde nieuwere vervoerswijzen heeft de techniek waarlijk niet stilgestaan De moderne stoom- en motorvaartuigen steken op grootsche wijze af bij het bescheiden stoomscheepje waarmeee Ne derlanders voor het eerst den Atlanti- schen Oceaan overstaken (Z.M.'s s.s. „Curasao" in 1827) en ook de jongste modellen van electrische en Dieseltrei- nen doen een grondig verschil zien met den „Arend" van 1839. tiet vliegen is van een griezelig kijkspel reeds gewor den tot een integreerend deel van ons verkeersapparaat, doch heeft hiermede nog lang niet de verdere mogelijkheden tot expansie uitgeput. En de auto? Hier heeft de practische toepassing stellig nog niet hare groot ste uitbreiding bereikt. De voertuigen zelve alsmede de gebezigde brandstof hebben reeds een zeer belangrijke po- I pulariseering medegemaakt, als gevolg J van rationeelere fabricagemethodes, wel- 1 ke gretig gebruik hebben gemaakt van alle bijkomstige uitvindingen en practi sche ervaringen. Voor het bedrag het welk in 1907 de toen nog tamelijk pri mitieve auto kostte, kan men tegenwoor dig drie zeer veel betere auto's koopen. Voorts heeft alom het wegennet zich leeren richten naar deze nieuwe mogelijk heden, een evolutie, die zich overal ter wereld nog in vollen gang bevindt, en die zich ongetwijfeld nog zeer lang zal blijven voortzetten. j Aldus zien wij ons, zeven eeuwen na dat Roger Bacon zijn voorspelling neer schreef, in het bezit van alle wonderen welke hij in een ver verschiet te water, te land en in de lucht zag komen. Het vervoer van menschen en goederen is sneller, geriefelijker en goedkooper ge worden, dank zij de uitvinders en ver vaardigers van al deze nieuwere ver keersmiddelen en hulpstoffen. Demensch- heid heeft hierdoor ongedroomde nieuwe waarden van materieelen en cultureelen aard zien ontstaan. Alom wordt voor uitgang verkregen, in techniek zoowel als in democratiseering van de toepas sing. Daar waar stilstand of achteruit gang vallen waar te nemen, en daar waar het vervoer duurder wordt of geen kans ziet om goedkooper te worden, in al die gevallen is hetzij een over matige belastingdruk, hetzij eenigerlei andere vorm van overheidsingrijpen de schuldige oorzaak, doch niet het ver voer zelf of het vervoermiddel waarmee dit wordt uitgeoefend. ONZE BEVOLKING IN 1939 Toename met 0,9 pet. Het aantal huwelijken steeg Zuigelingen sterfte neemt regelmatig af 'In het juist verschenen maandschrift van het Centraal Bureau voor de Statis tiek zijln die voorloopige demografische cijfers over 1939 gepubliceerd. Wij zul len hieronder de voornaamste meedeelen. De gemiddelde bevolking bedroeg in 1939 8.761.441 tegen 8.684.082 personen in 1938. Dat is dus een toeneming vain 77.359 personen, of Wiel1 bijtna 0-9 pet. Deze inwoners Iwlaren onder de provin ciën en over de groepen van gemeenten verdeeld als volgt in procenten: Groningen 4.81; Friesland 4.82; Drente 2.80; Overijlssel 6.53; Gelderland 10.47; Utrecht 5.43; N.-Holland 19.11; Z.-Holland 24.80; Zeeland 2.90; N.-Brab'ant 11,43; Lim burg 8.90. Gemeenten met minder dan 5000 in woners 20.52; 5o00—20.000 inlwioners 30.56 20.000—50.000 inwoners 11.46; 50.000— 100-000 inwoners 10.87; 100.000 inwoners; en meer 26.59. Hieruit blijkt, dat in Zuid-Holland ©en vierde deel van de bevolking woont, in Noord-Holland bijlna een vijfde. Het ge ringste aantal inwoners tellen Drente en Zeeland, elk met bijlna 3 pet. Verder woont ruim een vierde deel in de groote steden, ruim de helft in de kleine plat telandsgemeenten. Als we den loop van de bevolking nu nagaan, dan blijkt dat het aantal hu- wel ijl kien belangrijk is gestegen en Wel van 7.7 tot 9.2 per 1000 inwoners of Iwel, in absolute Cijfers uitgedrukt: er zijn in 1939 13.558 huwelijken meer gesloten dan in 1938. Dit is louter teen gevolg van de mobilisatie en wel meer speciaal van de kostwinnersvergoeding, die aan ge huwde gemobiliseerden wordt uitgekeerd Het aantal levend geborenen is ongeveer gelijk gebleven; het bedroeg per 1000 inwoners in de jaren 1933 tot en met 1939 per jaar respectievelijk 20.8 20.7, 20-2, 20.2, 19.8, 20.6 en 20.7. De sterfte is in 1939 een kleinigheid hooger dan in 1938, waarin ze zeer laag was. Sedert 1933 is de sterfte per 1000 inwoners pier jaar 8.8, 8.4, 8.7, 8.7, 8J8, 8.5 en 8.7. De zuigelingensterfte, d.i. het aantal overleden kinderen beneden het jaar op 100 levend geborenen neemt re gelmatig af. Sedert 1933 bedraagt deze per jaar resp. 4.4, 4.3, 4.0, 3.9, 3.8, 3,6 en 3.4. Een prachtig resultaat voor al len, die zich op' dit gebied bewegen. DE GROOTSTE TOPAAS DER WERELD In de Havard-universiteit in Amerika wordt tegenwoordig de grootste topaas- ter wereld, die in Brazilië gevonden werd, tentoongesteld. Een studente bekijkt den gigantischen edelsteen, wiens ouderdom de mineralogen op 100 millioen jaren schatten. VLIEGTUIGAANVALLEN OP NEDERL. VISCHTREILERS Proteiten te Berlijn Met betrekking tot de vliegtuigaanval- len ,op Nederlandsche vischtreilers, n.l. de Protinus, de Vikingbank IJ. 183 en de I. S. Groen IJ. 130, heeft onze gezant te Berlijn opdracht gekregen, een ernstig vertoog tot de Duitsche regeering te richten, waarin tegen deze beschietingen met den meesten nadruk opgekomen wordt, met name tegen de volstrekt on toelaatbare gewelddaad jegens de Proti nus. Het officieele onderzoek naar den bij daglicht in volle zee geschieden aan val op dit schip heeft toch bevestigd, dat, terwijl de treiler van talrijke duidelijke Nederlandsche nationaliteitskenmerken was voorzien, onder meer ook aan de bovenzijde met de kleuren van de Neder landsche vlag was beschilderd, een Duitsch vliegtuig het heeft gebombar deerd en beschoten, als gevolg waarvan dc kapitein en een schepeling aanstonds zijn gedood, het vaartuig tot zinken is gebracht en van de in de sloep redding zoekende opvarenden twee door uitput ting zijn gestorven. De Nederlandsche regeering verzoekt maatregelen tegen de schuldigen en be houdt zich een eisch tot schadevergoe ding voor. VERSCHILLENDE BERICHTEN Motorrijder botst tegen vrachtauto De handieilreiziger A. uit Tilburg, die zich gisteravond pier motorrijwiel van, de richting Grave naar zijln woonplaats wilde begeven, is op den rijksstraatweg 's-Hertogiemboseh—Grave, ter hoogte van het kruispunt te Heesch, tegen een militairen vrachtauto gebotst. Het onge luk geschiedde doordat de bestuurder van den militairen auto plotseling zonder rich ting aan te gieven den weg naar Oss wilde inslaan. Daardoor kreeg de motorrijlder geen ge legenheid om te remmen, waardoor hij in volle vaart tegen den vrachtauto op reed. De motorrijder, die met flinke snel heid reed, sloeg eenige malen over den kop en kwam vervolgens met het hoofd op het wegdek terecht, twaar hij' bewus teloos ten met zware verwondingen aan het hoofd bleef liggen. Twee militaire doktoren verleenden ter plaatse de eerste hulp, waarna hij1 per ziekenauto naar een 1 ziekenhuis in zijtn woonplaats werd ver- I voerd. Zijln toestand is zeer zorgwek- kend. 1 Man en vrouw werkten samen De Groningsche recherche heeft aange- houden den 42-jarigen timmerman S. K. en zijn vrouw, de 43-jarige G. v. d. M., als verdacht van diefstal van horloges en andere winkelgoederen. Dezer dagen bezocht dit echtpaar verschillende goud smidzaken te Groningen. Men deed het voorkomen alsof men een dames horloge wilde koopen. Terwijl de vrouw met de verkoopster onderhandelde en de aandacht van haar man afleidde, wist deze zijn slag te slaan. In een der win kels wekte hun manier van doen arg waan, temeer daar zij geen keus konden maken en zonder iets te koopen weer vertrokken. De politie werd gewaar schuwd en vond in het bezit van den man drie gestolen dameshorloges, terwijl tevens bij hen in beslag werden genomen eenige damestasschen, die op dezelfde wijze uit een winkel waren gestolen. Zij zijn ter beschikking van, de justitie ge steld. KORT EN BONDIG Wanneer wij den oorlog willen voeren met zoo weinig mogelijk vernietiging en met zoo gering mogelijke aantasting van onze geestelijke en materieele bescha ving. aldus Chamberlain, dan moeten wij Duitschland berooven van de meest essen- tieele grondstoffen, benoodigd voor zijn aggressieve politiek. Ift Belgrado zijn verscheidene wii- ken aan de oevers van de Save en de Donau overstroomd. De groote pakhuizen in de omgeving van het goederenstation staan onder water, terwijl de sporen van het station zelf reeds eenige dagen lang onder water staan. Een deel der opgeslagen goederen is weggespoeld. De bevolking der ontruimde wijken is on dergebracht in openbare gebouwen. Sprekende over den Britschen handel met Duitschlands neutrale buren, zeide Chamberlain, dat deze landen zich moe ten realiseeren, dat zij niet naar belie ven producten uit de bronnen van het Britsche en Fransche rijk kunnen krijgen wanneer zij zich niet verbinden hun toe- komstigen handel met Duitschland te be perken. De geallieerden zijn vast besloten om het wapen van hun zeestrijdkrachten in tensiever en doeltreffender te gebruiken. Britsche oorlogsschepen hebben reeds ze kere maatregelen genomen om het ver keer van Duitsche vrachtschepen van de Scandinavische landen naar Duitschland te belemmeren. Het departement van defensie, zal op advies van den landsadvocaat, geen vergoeding van schade uitkeeren aan hen, wier bezittingen door mijnex plosies schade, in welken vorm ook, hebben geleden. Men gaat hierbij uit van het standpunt, dat de Staat alles in het werk stelt om dergelijke, explosies te voorkomen. Officieel wordt van Engelsche zijde medegedeeld, dat zich in een Schotsche munitiefabriek een ontploffing heeft voorgedaan, waarbij drie menschen om het leven gekomen en vier gewond zijn. Vijf menschen zijn gewond naar het zie kenhuis gebracht. Na de ontploffing brak brand uit. In den omtrek zijn de ruiten van woonhuizen en winkels gesprongen. De Ned. Centrale voor Eieren en Pluim vee zal in de week van 1—5 April onder bepaalde voorwaarden een niet nader aangeduid quantum koelhuis -kip peneieren aankoopen. De verwach ting is, dat de regeering hiermede voor- loopig zal voortgaan, hetgeen aan de markten een zeer welkome steun zal geven. Ten einde te voorkomen, dat de boter- prijs in België zal stijgen, als gevolg van de prijzen van het veevoeder, zullen de contingenten voor den invoer van boter worden verhoogd. Nederland zal een aanvullend contingent van 100.000 kg boter leveren. Er wordt geen enkele andere maatregel onder oogen gezien ten einde een prijsbederf te voorkomen, wel ke nadeelig zou zijn voor den Belgischen landbouw en het algemeen belang. Een dijkbreuk van dè rivier de Susque hanna heeft in Pennsylvanië (V.S.) over stroomingen veroorzaakt, ten ge volge waarvan tot dusver negen men schen het leven hebben verloren. Een wolkbreuk deed de rivier buiten haar oevers treden. Een hevige brand voegde zich bij den watersnood, doordat benzine uit drie door het geweld van de over strooming vernielde groote reservoirs zich over de watervlakte verspreidde en in brand geraakte. Manlief kwam laat van het kantoor, Tenminste dat hield hij haar jm" voor. Maar toen hij 's nachts Riep, onverwachts, „Aannemen, 'n TIP", toen had ze hem door. 'n Tl P VAN BOOTZ Inz de heer J Z te Leiden ontving een llesch TIP. DéposilairWijnhandel M. C. v. d. VLIET, Zierikzee De vooruitgang van het verkeer in den loop der eeuwen Zal Rooievelt voor de derde maal president worden Onze bevolking nam het vorig jaar met 0.9 pet. toe Protest te Berlijn tegen de vlieg- tuigaanvallen op onze treilers België zal 100 000 k.g. boter als aanvullend contingent betrekken Nog eenige regen Mijnhardtje Twaalf stuks 50 et; Dón 'n Twee stuks 10 et. Barometerstand van hedenmiddag 2 ujun Zon op: Zon onder: 4 April 5,29 18,38 Maan op: Maan onder: 4 April 4,06 15,22 De Leidschendamsche moordzaak Vlak voor de uitspraak in de zaak te gen den 29-jarigen R. A., die gisteren door de Haagsche rechtbank wegens moord op den veehouder van der Horst lot levenslange gevangenisstraf is veroor deeld, is er een gerucht opgedoken, het welk betrekking heeft op een mede-dader. Het gerucht wordt in de Avondpost nader omschreven. Volgens dat blad zou een familie in een gemeente, in de buurt van Stompwijk gelegen, eêrst thans met de mededeeling zijn gekomen, dat op den dag van den moord, op Vrijdag 27 Oct. j.l., een als militair gekleed persoon zich aan haar woning had vervoegd. De man, die in een auto zat, welken hij zelf bestuurde, vroeg vergunning om zich in een schuur achter het huis even te mogen verkleeden. Naar hij voorgaf had hij zonder daartoe verlof te hebben zija standplaats verlaten. Om nu niet het risico te loopen onderweg te worden aangehouden, wilde hij zich in burger- kleeding steken. De familie had dit ver zoek toegestaan. Naar de bewoner van het huis, waar de man zich verkleedde, mededeelde, was het hem opgevallen, dat de militair uiterst nerveus was. Tot zijn vrouw had hij gezegd„Zóó moet iemand zich gedragen die een moord gepleegd heeft 1" Het signalement, dat de rijwielhande laar van den militair, die zich in zijn werkplaats heeft verkleed, gegeven heeft, zou op verschillende punten overeenko men met dat wat verdachte van „Arie" geeft.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1