ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
WOENSDAG 6 MAART 1940
OPGEHOl
ZIERUaBESOff COURANT
1707 - 1380
De Kern
ABONNEMENT
Prijs f 1.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee
f 1.80. Voor het buitenland1 f 10.p. jaar
Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver
schijnt dagelijks, behalve 's Zondags.
Uitgave N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.:«A.?J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
96STE JAARGANG No. 14282
ADVERTENTIES
Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents
Bij contract speciale prijzen. Grootte der
letters naar plaatsruimte. „Sucoesjes" 60
cents. Inzending tot 's morgens 10 uur
ONDER DEN SCHIJNWERPER
staat nogmaals de uitspraak van den
Duitschen admiraal Raeder onder het licht
der openbaarheid. Deze gaf den neutra
len den raad, evenals Amerika, hum sche
pen uit de gevaarlijke zones rondiotm En
geland terug te trekken. Maar die neu
trale staten, welke aan de Noordzee
liggen, zooals België, Denemarken, Noor.
wegen en Nederland, m o e t e (n ■eétm deel
van hun economisch bestaan mede in
handel op Engeland vi/ndefo!
In een mededeeling vafn het Duitschc
gezantschap is verklaard, dat „Duitsch-
land er den neutralen, geefa verwijt van
zal maken, dat de kapitein van een, neu
traal schip het omderzioek van zijn schip
toelaat wanneer het in vioJle zee wordt
aangehouden, )of dat hij zich niet verzet
Wanneer zijn schip tniaar ee(ni vijandelijke
haven wordt lopgebracht". Maar dit is
juist de positie van de Nederlandsche
schepen die tegen hun Iwil gedwon
gen een Engelscheni eoinltrölepiost aan
doen, lotf riskeeneu daartoe gedwongen te
zuilep worden, maar die dan toch soms
nog, ZioiOals in het geval van de „Burger-
dijk", ondanks een neutrale ladi(ng be
stemd voor de neutrale Nederlandsche
regeering getorpedeerd iw|o|rden.
Hier lijkt behalve het recht, qotk de
logica zoiek, en hier Wordt de last, wel
ken de neutralen buiten hu|ni schuld te
torsen krijgen, Wel tot het onzin|niige op
gevoerd.
Bijna 21/2 pet. van onze totale handels
vloot is sedert 'begin September van het
vorige jaar vernield; percentueel |omge.
veer evenveel als Frankrijk (2.6 pet.)
en slechts ongeveer twee vijfden minder
dan Engeland en, Duitschla|nid (elk 3.8 pet.)
En dat alleen omdat Wij1 ions rechtmatig
overzeesch handelsverkeer will©n in stand
houden, lOmdat Wij blijven varen, aange
zien Wij varen moeten iolm te kumfnen
leven.
Gedurende den geheelen dag hebben
de Russen getracht vasten voet te krij
gen op de zuidkant van Fiin!a|n)d. Op het
ijs van de baai van t Wiborg is hevigj
gevochten, bij afnemend vuur vani de
Finsche batterijen. De val van Vi-
borg Wioirdt verwacht, ondanks het
geweldige verzet, dat de Finnen bieden,
vooral bij het bombardeeren van de Rus
sen, terwijl zij zich een weg banen' over
het ijs. Sneeuwwolken hebben de sjov-
jetluchtmacht gehinderd, maar die Weers
verwachting is nog niet zoodanig, dat
zij: Wiborg kan redden.
Van Viipuri af, Waar de gevechten
voortduren, volgt het front ongeveer de
spoorlijn Viipuri-Hitola-Tammisuo tot in
de omstreken van Tali. Daar buigt Zij,
naar het Oosten, violgt de Zuidelijke
oevers van de meren tusschen Tali en de
Vioksi, ten Nioorden van de stad Heïin-
joki. Op een twintig K.M. ten Z.-Oiosteln
van het punt, Waar de Russen deb bo
venloop van de Vuoksi hebben bereikt,
vechten de Finnen: |niog jop de Russische
flank in het gebied van het meer Ayrae-
paan. De terugtocht va]n de Finsche troe
pen Wordt gedekt dolor de Mannerheim-
linie, welke aan den Oostelijker oever
van de Vuoski noig intact is.
Het is misschien maar een zeer Wan
kele hoop, dat de loop der internatio
nale gebeurtenissen Finland op de ëbn
of andere Wijze uitkomst zal brengen,
maar jn den nojoid klemt me/n Zich aan
eiken stroohalm vast en het moet in
alle gevallen niet uitgesloten worden
geacht, dat er iets gebeurt, Waardoor
Moskou genoopt Wlordt den veldtocht te
gen Finland met em compromis te li
quideeren.
Voor de Finnen doet het er minder
toe van Welken kant die hulp koimti,
als er maar hulp komt, spioedig en in
voléomde mate. Het is daarom niet te
verwonderen, dat in Finland de gedachte
om de Westelijke mogendheden te hulp
te roepen, steeds meer veld Wint. Tn
De «Tara» werd getorpedeerd
Explosies aan weerskanten
van het schip
Gisternamiddag zijn de 35 leden van
het in den Atlantischen Oceaan vergane
s.s. „Tara" te Rotterdam aangekomen. Het
gezelschap verliet 's morgens om acht uur
Parijs met den direct doorgaanden trein,
die om half drie te Antwerpen stopte.
Een paar vertegenwoordigers van de ree-
derij de Maatschappij Vracht
vaart te Rotterdam en ook
eenige familieleden waren de mannen
tegemoet gereisd en wachtten hen aan
het Antwerpsche station op. Uit een der
wagons werd, toen de trein binnenreed,
een Nederlandsche driekleur met op de
witte baan de naam Tara gestoken, zoo
dat men elkaar spoedig gevonden had.
Kapitein Breedijk deelde aan de N.R.C.
mede, dat hij zelf in zijn kooi was ge
weest, toen de eerste explosie plaats had.
Het schip voer toen op 40 mijl afstand
ten Westen van Kaap Finistère
in den Atlantischen Oceaan dus, in een
gebied, dat men zeker niet voor gevaar
lijk kon houden.
Ter plaatse staat 1000 vaam water.
Van verankerde mijnen kan dus geen
sprake zijn. Dat het schip in aanraking
is geweest met een drijvende mijn is zeer
onwaarschijnlijk. Voor zoover bekend,
zijn in die in de buurt, waar de „Tara"
verging, nog nimmer aangetroffen. Boven
dien waren er twee explosies.
Leden van de bemanning verklaarden
met stelligheid, dat de eerste explosie
aan bakboord, de tweede aan stuurboord
was. Positief durfde de kapitein dat niet
zeggen, hij had wel den indruk, dat het
zoo was.
Als er dus een drijvende mijn zou zijn
geweest, zou deze tweemaal geëxplodeerd
moeten zijn, wat een onmogelijkheid is.
En dat er daar ter plaatse twéé drijvende
mijner, zijn geweest, die na elkaar met
het schip in aanraking kwamen is een
veronderstelling, die een zeeman heel
moeilijk kan aannemen.
Het zeer ernstige vermoeden is
er dus, dat er tweemaal een torpedo
in het duister van den nacht op het
schip is afgevuurd, hoewel dit ge
heel volgens de voorschriften was
verlicht, zoodat naam en nationali
teit van zeer ver af duidelijk waar
neembaar waren.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Oude vrouw verbrand
De alleenwonende 87-jarige weduwe K.
Wuffe te Eemster (gemeente Dwingelo)
werd Zondagavond door een harer zoons,
die haar eenige malen per dag komt
bezoeken, brandend in haar woning aan
getroffen. De oude vrouw is vermoede
lijk met haar kleeren te kort bij de
kachel gekomen en in brand geraakt.
Hoewel de vlammen onmiddellijk werden
gedoofd, kwam hulp te laat. De vrouw
is aan de gevolgen overleden.
Schietpartij in een woonwagenkamp
Zondagavond heeft, naar nu pas wordt
medegedeeld, in het woonwagenkamp te
R ij s w ij k een schietpartij onder de be
woners van twee bij elkaar behoorende
wagens plaats gehad. Uit het politie
onderzoek is gebleken, dat ten minste
vier maal geschoten zou zijn. De 21-j.
W. M. had eenige schoten gelost op
den 45-jarigen woonwagenbewoner P. B.,
paardenkoopman. Een der schoten trof
hem in het rechterbovenbeen. De ver
wonding was niet van ernstigen aard.
De getroffene heeft zich naar het zieken
huis Bethel te Delft begeven, waar hem
eerste hulp werd verleend. De dader is
Maandagochtend gearresteerd en over
gebracht naar Tiet bureau van politie,
waar hij is opgesloten. Hij zal ter be
schikking van de Justitie worden gesteld.
Een familieveete zou aan het voorge
vallene niet vreemd zijn. Ook te Voor
burg heeft verleden jaar reeds een soort
gelijk geval plaats gehad.
De prijzen van de sigaren
Het secretariaat van de Vereeniging
van Sigarenfabrikanten te Eindhoven
deelt het volgende mede:
De vertegenwoordigers der werkgevers
sommige kringen meent men loiok het
hoioifdartikel, (waarin de Times krachti
ger dan te voren de roiodzakelijkheid
van doeltreffende hulp aan Fiinlafnd be
toogt, te moeten opvatten als een symp-
tooim, dat er inderdaad iets gaande is.
organisaties in de sigarenindustrie heb
ben met den regeeringscommissaris te
Tilburg een bespreking gehouden.
I11 dit onderhoud werd er door den
contact-commissaris sterk de nadruk op
gelegd, dat de regeering het van groot
belang acht bij de productie, den daar
voor in aanmerking komenden koopprijs
bepalende factoren zoo laag mogelijk te
houden, teneinde prijsstijging der siga
ren tot het onvermijdelijke te beperken.
De te verwachten verdere stijging van
de sigarenprijzen zal hierdoor zoo lang
mogelijk tegengehouden kunnen worden.
In het bijzonder werd met grooten
nadruk de aandacht gevestigd op de
noodzakelijkheid, verder in deze richting
werkzaam te zijn, door sigaren in de
thans geldende prijsklasse zoo eenvoudig
mogelijk te maken, wat model en ver
pakking betreft; alleen wanneer aan deze
voorwaarde is voldaan zal het voorde
regeering mogelijk zijn haar goedkeuring
te verleenen aan toekomstige prijsver-
hooging, die zeker onvermijdelijk kan zijn.
De ipionnage-affaire
Zoowel de groentenexporteur J. K. als
de timmerman P. B. Gzn. te St.- Pan
era s (N.H.) als de autobandenhandelaar
B. te Graft, verdacht van spionnage,
hebben een bekentenis afgelegd. Zooals
men weet, kwam deze spionnagegeschie-
denis door de aanhouding van twee in
het fort Spijkerboor geïnterneerde Duit-
sche officieren op den Afsluitdijk aan
het licht. Alle drie te Groningen ge
arresteerde verdachten hebben een be
kentenis afgelegd. In verband met deze
spionnage-affaire heeft de Justitie voorts
nog een vrouw in Den Haag gearresteerd.
Brutale inbraken opgehelderd
De rijks- en de gemeenteveldwacht van
M o 0 k (L.) zijn er met medewerking van
de recherche te Nijmegen in geslaagd
drie inbrekers te arresteeren, die zich
aan eenige vermetele inbraken hebben
schuldig gemaakt. De hoofdverdachte is
ongeveer drie weken geleden uit de ge
vangenis ontslagen, waar hij een lang
durige straf had ondergaan wegens een
inbraak en dertien andere misdrijven.
Na een poging tot inbraak in het land
huis van den heer Santman te Mook,
heeft hij met twee kornuiten een bezoek
gebracht aan het landhuis van mejuffr.
Momma. Op hun gemak hebben zij alles
wat van hun gading was, 'bijeengezocht
en in koffers gepakt.
Daarna sloegen zij elders hun slag,
n.l. weer in het landhuis van mr. Sant
man. De hoofddader, zekere H., een be
rucht type uit de Nijmeegsche onderwe
reld, had reeds eenige jaren geleden in
dit landhuis ingebroken. Hij had zich
thans de medewerking verzekerd van
twee andere zware jongens, n.l. zekeren
G., die lang geen blanco strafregister
heeft, en vroeger deel uitmaakte van het
beruchte milieu te Oss, en een zekeren
v. d. W., die met laatstgenoemde een
kamer in oud-Nijmegen bewoonde.
Na een uitgebreid onderzoek viel de
verdenking op H. en zijn kornuiten. Bij
huiszoekingen werd een gedeelte van de
van de inbraken afkomstige voorwerpen
gevonden. De politie wachtte tot de in
brekers thuis kwamen en toen werden
zij achter elkaar geknipt. Al spoedig leg
den zij een volledige bekentenis af. Een
groot deel van de buit werd voorts terug
gevonden bij een opkooper.
Uit de Nieuwsbode
van vóór vijf-en-twintig jaar
Van 4—10 Maart 1915. Met het
oog op het mijnengevaar in de Ooster-
schelde hebben vele inwoners van Z i e-
r i k z e e Ged. Staten van Zeeland ver
zocht het vertrekuur van de Prov. boot
uit Katsche veer te willen vervroegen.
Aangenomen het beroep naar Leer
dam door ds. J. 'E. Klomp te Poort
vliet. l i
Op 57-jarigen leeftijd overleed te
'sGravenhage ds. D. J. Karres, van 1886-
1889 predikant te B r u i n i s s e.
Bij het te Amsterdam gehouden
examen aan de vakschool voor coupeurs
en coupeuses slaagde o.a. dhr. L. van
Nieuwland te Zierikzee.
Aan de Noord- en Zuidzijde van
Schouwen spoelden verscheidene mijnen
aan, die onder militaire bewaking wer
den gesteld en daarna onschadelijk ge
maakt.
Op 8 Maart overleed ds. L. R. van
den Broek, predikant te Haamstede,
Ouwerkerk en Brouwershaven, in
den ouderdom van 80 'jaar.
In de algemeene vergadering van
„Algemeene Ontwikkeling" te Zierik
zee rezen klachten over de hooge da
meshoeden. Had men het ongeluk achter
zoo'n hoed te zitten, dan kon men van
de lichtbeelden niets zien.
B. en W. van Zierikzee stelden
tot schatter van het vergunningsrecht
voor den verkoop van sterken drank
in het klein aan: den heer J. Kramer.
plaatsen zijn kleine havens en kunst
werken vernield. Een vloot van twaalf
steenkolenschepen, welke op weg was
naar Kopenhagen, is door het ijs uiteen
gedreven. Talrijke schepen zijn gestrand.
Op het eiland Bornholm is het verkeer
volkomen lamgelegd door de sneeuw
stormen. Gisteren zijn achttien
Finsche mófeders en 73 kinderen in De
nemarken aangekomen. Dit is de eerste
grootere groep Finsche vluchte
lingen. De volgende week wordt een
groep van tweehonderd personen ver
wacht en daarna zal het aantal snel
stijgen. Deensche families hebben be
loofd 30.000 Finsche kinderen op te ne
men. Het geheele Noordoosten der
Vereenigde Staten is geteis
terd door zwaren regen en door een
hagelstorm. Het land was overdekt
met een dikke laag ijs, die op vele
plaatsen het verkeer, den toevoer van
stroom en de telefoonverbindingen ver
stoorde. Dg ijzel veroorzaakte tal van
auto-ongelukken. Tot dusverre zijn twaalf
doodelijke ongelukken bekend geworden.
Bovendien richtte de storm geweldige
schade aan de boomen aan.
RECHTZAKEN
KORT EN BONDIG
Ons land boekte in de afgeloopen
maand met 25.121 bruto scheepston een
verliescijfer dat sedert het uitbreken van
den oorlog nog in geen enkele maand
zoo hoog is geweest. Het verliescijfer
van de rampspoedige Nov.-maand werd
in Februari met nog ruim 2000 bruto ton
overtroffen. Gisteren zijn vijf Itali-
aansche schepen in de Duins aangeko
men om op contrabande te worden
doorzocht. De drie laatste schepen wer
den begeleid door twee Engelsche oor
logsschepen. Nog eenige Italiaansche
schepen hielden zich bij den Noordelijken
toegang van de Duins op. Tengevolge
van het smelten van de sneeuw en het
kruien van het ijs wast het water van
de D 0 n a u snel. Omstreeks zes meter
boven normaal peil gemeten, iets wat
in jaren niet meer is geschied. Ver
scheidene straten der stad staan onder
water en de brandweer, bijgestaan door
de politieke organisaties, redt de be
woners met bootjes. Een hevige storm
heeft d r ij f ij s in de Deensche wateren
gebracht; voor de kust stapelt het ijs
zich tot 25 meter hoog op en op vele
Plakpolitiek
In verschillende steden van ons land
zijn onlangs op deuren, ramen en palen
zegeltjes geplakt met het opschrift:
„Elk volk heeft de regeering, die het
verdient.
„Hoe meer Joden, hoe meer welvaart.
„Hoe meer Joden, hoe minder cor
ruptie".
De Utrechtsche politie heeft op den
laten avond van 10 en 14 Februari eenige
personen betrapt bij het opplakken van
deze zegeltjes. Ze werden meegenomen
naar het bureau en bleken leden te zijn
van de NSB. Het was wel merkwaardig,
dat omstreeks dien tijd het weekblad
„Volk en Vaderland" zijn verontwaardi
ging uitsprak over deze opschriften en
van de politie eischte, een einde te maken
aan het doorwerken van het Joodsche
vergif. Het drietal moest gisteren terecht
staan, doch geen van drieën was ver
schenen.
De kantonrechter, die evenmin zijn af
keuring van deze practijken onder stoelen
of banken stak, veroordeelde den eersten
verdachte tot f20 boete Subs. 5 dagen
hechtenis en f25 boete of 10 dagen hech
tenis, den tweeden verdachte tot één
week principale hechtenis, niet voorwaar
delijk, en tot f 25 boete subs. 10 dagen
hechtenis, den derden verdachte tot f25
boete subs, 10 dagen hechtenis. Bij de
oplegging van de principale hechtenis
zeide de Katonrechter, dat voorwaarde
lijke hechtenis niet zou helpen; ze moeten
het maar eens leeren!
De Duitsche houding tegenover
de neutrale handelsscheepvaart
De «Times» bepleit onbegrensde
gealliëerde hulp aan Finland
Kapitein van de «Tara» gelooft
dat zijn schip is getorpedeerd
De Zeeuwsche luchtlijn blijft
voorloopig nog buiten bedrijf
De 4-daagsche afstandmarschen
zullen dit jaar niet doorgaan
's Nachts lichte vorst, overdag
iets zachter
Zon op: Zon onder:
7 Maart 6,34 17,49
Maan op: Maan onder:
7 Maart 5,37 16,27
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
7 Maart 1,57 14,23 7,42 19,51
LUCHTVAART
De Zeeuwsche Luchtlijn
blijft nog buiten bedrijf
De kansen op een heropening van de
luchtlijn Amsterdam-Rotterdam-Haamstede
zijn er niet beter op geworden. Een dienst
tusschen Rotterdam en Haamstede zou
zonder bezwaar kunnen worden onder
houden, daar de route vrijwel geheel den
vrijen corridor volgt. Anders echter is
het gesteld met het vliegen tusschen Am
sterdam en Rotterdam. Het gebied tus
schen beide steden is voor alle luchtver
keer verboden en de machines zouden dus
via IJmuiden naar de Noordzee moeten
gaan om dan via den Waterweg Waal
haven te bereiken, waardoor de afstand
wordt verlengd tot ongeveer 100 km.,
hetgeen een rendabele exploitatie onmo
gelijk maakt.
Schiphol uitsluiten is niet doenlijk,
schrijft de Tel., aangezien op Waalhaven
momenteel geen hangarruimte beschik
baar is om een DO 2 onder te brengen
en de KLM er weinig voor voelt om de
machine steeds buiten te laten staan.
Wat Vlissingen betreft, een doortrek
ken van cle lijn, mocht het eventueel
toch nog gelukken om een goede oplos
sing voor Haamstede te vinden, moet
uitgesloten worden geacht, daar Vlissin
gen binnen voor het luchtverkeer ver
boden gebied ligt.
Naar wij vanmorgen vernamen zou het
in de bedoeling liggen, dat in het volle
vacantieseizoen, Juli en Augustus, de
dienst Rotterdam—Haamstede zou wor
den hqrvat.
LAND- EN TUINBOUW
De vlaimarkt in Balgiê
Dp Belgische vlasmarkt staat thans ge
heel in het teeken van den inzet van
het nieuwe rootseizoen, althans voor zoo
ver' het de vlassers betreft. Van een
dringend aanbod is er volgens „Het Vlas"
geen sprake, maar het kan ook niet wor
den geloochend, dat er geen dringende
vraag bestaat, en dit geldt zoowel van
wege Engeland als vanwege Frankrijk
en Duitschland. Men beleeft werkelijk
eigenaardige toestanden op de markt;
idereen weet inderdaad, dat er in deze
drie landen groote behoeften bestaan aan
v