NIEUWSBODE DINSDAG 5 MAART 1940 ZIERIKZBESOff COURANT De Kern ABONNEMENT Prijs f 1.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee f 1.80. Voor het buitenland flo.— p. Jaar Afzonde*lij'-? nummers 6 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. 1880 Uitgave; N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14281 ADVERTENTIES Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents Bij contract special® prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur ONDER DEN SCHIJNWERPER moet het helle licht gericht worden op de aanvallen op Nederlandsche schepen, dl? in deze uiterst moeilijke tijden hun koers trekken in de met mijnen ver giftigde wateren. Dofch niet alleen het mijnengevaar en aanhouding of tot zin ken brengen door torpedojagers of duik- booten belemmert de scheepvaart in de rust ge uitoefening van haar taak. De laatste dagen komt een nieuw ernstig gevaar opzetten, n.l. het bestoken van vreedzame koopvaarders uit de lucht met bommen en mitrailleurs, waarbij eenige onzer moedige zeelui gedood werden. Wie het doen is niet twijfelachtig. De "Duitsche legerberichten hebben de laatste dagen met zooveel ophef van de actie der Duitsche luchtmacht boven de Noordzee melding gemaakt, tèrwijl van een Engelsche aanval op neutrale koopvaarders nimmer is gebleken, dat twijfel in uilgesloten. Trouwens, ook de mededeelingen van groot-admiraal Raeder aan een Amerikaansch journalist wijzen erop dat de Duitschers onbarmhartig optreden ook tegen neutrale en als zoodanig behoorlijk herkenbare! sche pen in het oorlogsgebied" rondom En geland. Wat de koopvaardijschepen betreft, zoo verklaarde Raeder, dat neutrale koopvaar dijschepen alleen dan het risico loopen tot zinken gebracht te worden, indien zij b.v. zigzag of des nachts zonder licht varen, zich met geweld tegen aanhou ding verzetten, 'inlichtingen doorgeven aan den vijand, enz. Voorts moeten neu trale koopvaard ij schepen, wan neer zij zich toevertrouwen aan het con- vooi van vijandelijke oorlogsschepen, vol gens het erkende volkerenrecht rekening houden met het gevaar van hun ver nietiging. Het varen in convooi is prac- tisch slechts een vervanging der koop vaardijschepen. Ten slotte stellen neutrale koopvaar dijschepen zich in het bijzonder bloot aan de gevaren van den oorlog, wan neer zij zich in de kustwateren van een oorlogvoerende mogendheid begeven. Dit geldt heden vooral voor de wateren aan de Engelsche kust, temeer daar de Brit- sche admiraliteit de^fieutrale koopvaar dijschepen dwingj^ te varen in gebieden, welke met mijrrên besmet zijn en door het misbruiken van neutrale vlaggen als mede door het gebruik van handels schepen voor oorlogsdoeleinden, het on derscheid tusschen vijandelijke en neu trale koopvaardijschepen bijna onmogelijk maakt. Onze regeering zal natuurlijk na mi- nitieus onderzoek wel protesten laten hooren te Berlijn en schadevergoeding eischen, maar geven doet het allemaal geen zier. Die de macht heeft gebruikt zo; van recht spreekt niemand in den oorlog, waar alleen het recht van den sterkste geldt. Nog is W i b o r g niet geheel in handen van den Russischen overweldiger, hoe wel in de straten der stad hevige ge vechten worden geleverd, omdat de Finnen haar wenschen te verdedigen als vóór-kazemat van haar derde linie, waar op ze zich zullen moeten terugtrekken. Bij hun offensief tegen Wiborg onder vinden de Russen moeilijkheden, door dat zij geen grootscheepsche aanvallen kunnen doen over het ijs. Finsche vlie gers hebben namelijk het ijs in de Golf voor de stad gebroken, waardoorde Russen voor een onoverkomelijke water barrière staan. De Zweedsche correspondenten te Hel sinki voegen eraan toe, dat de Russische opmarsch naar Wiborg van geen invloed is geweest op het optimisme van de Finnen, die hun hoop hebben ge vestigd op het feit, dat de Mannerheim- iinie nog tal van zeer sterke deelen omval. Wanneer de Russen Wiborg bin nentrekken, zullen zij er niet meer vinden dan rookende puinen. Wat nog slechts een maand geleden een fraaie stad met moderne gebouwen was zelfs nog na de zware Sovjet-Russische luchtaanvallen en artillerie bombardementen is nu niet meer dan een hoop puin. Men kan zich moeilijk aan een voor spelling wagen hoe lang Wiborg het nog zal kunnen uithouden. Ooggetuigen heb ben verhalen verteld, die wel duidelijk demonsteeren, welke kracht er van d e Russische „stoomwalstactiek" kan uitgaan. Een Finsche soldaat deelde mede, dat het bijna onmogelijk was de oprukkende Sovjet-troepen tegen te hou den, ofschoon alle kanonnen en mitrail leurs in den strijd werden gebracht en ERIC RAEDER DuUschland kan den~neuiralen slechts aanraden de politiek van pre sident Roosevelt na te volgen, die aan de Amerikaansche scheepvaart het be varen van de gevaarlyke zönes rondom Engeland heeft verboden VERSCHILLENDE BERICHTEN Duitsch vliegtuig beschoot Nederl. schip Het Ned. motorschip „Eliziema", groot 197 ton, uit Sappemeer, met een lading uien op weg van de Galatheesche ha ven (Flakkee) naar Leith (Schotland),» is Zaterdagmiddag op de Nioiordzee aan gevallen dooir een Duitsch bombarde mentsvliegtuig. De Elziena Werd met bommen en machinegeweervuur bestookt, tengevolge waarvan de kapitein, Hendrik Eldriks, en de machinist Lou Molenbroek uit Souburg, zijn gedood. Een derde lid van de bemanning, de kok Marimus de Jager uit Capelle bij Goes, werd aan het ho.ofd gewond. Hoewel zijn verwondin gen niet ernstig zijln, is hij toch ilm een hospitaal aan de Engelsche Oioistkust op genomen. De twee andere leden van de bemanning, de stuurman' Albert Dimkele uit Hoogkerk en de matroos H. Hendriks bleven ongedeerd. De drie overlevenden hebban 36 uur op een vl<ot in de Noordzee rondgedofo1- berd, alvorens zij door den Deenschen schoener Sine werden gered. Naar de kok, de heer Jager, die in het ziekenhuis is opgenomen, met ver wondingen aan het hoofd, het gelaat en de armen, verklaarde, heeft ©en Duitsch vliegtuig, na zeer laag over het schip gecirkeld te hebben, de Elziena zesmaal met machinegewieervuur bestookt. De kapitein was, om zich te bescher men, plat op den vloer van de stuurhut gaan liggen en gaf mij, aldus de heer Jager, bevel om naar beneden te gaan. Het achterdek werd dpoir een bom ge troffen. waarna een andere biom de stuur hut versplinterde. De kapitein kwam hier bij om het leven. De heer Jager werd doior de in het rond springende splinters van de stuurhut geroffen en gewiolnd. Toen de moitordrijver en de eerste stuurman trachtten een reddingboot meer te laten, dook het vliegtuig opnieuw om1- laag en liet het een derde bom vallen, Welke de reddingboot vernielde ©n den imotordrijver doodde. Ik gooide een vlot over boord, aldus vervolgde de heer Jager, en dook in zee. De eerste stuurman en die matroos volgden mij en wij slaagden er i(n> met het vlot weg te komen. Het ss «Rijnstroom» vermist Bij de Hollandsche Stoomboot Maat schappij te Amsterdam verkeert men in dtï grootste ongerustheid over het s.s. „Rijnstroom" van deze reederij, dat Zon dag van Duins naar Amsterdam is ver trokken en wa^j-van men sindsdien niets meer heeft vernomen. Met vrij groote zekerheid kan wor den aangenomen, dat het schip is ge zonken. Een sterke aanwijzing daarvoor vormt het feit, dat Zondag in de buurt van de boei bij Westhinder verschillende eigendommen van de Rijnstroom drij vende zijn aangetroffen, n.l. een gekap seisde reddingssloep, enkele redding boeien, verscheidene goederen, welke tot de lading behoorden en dekplanken. Deze vondst werd gerapporteerd door de kapiteins van het Nederlandsche mo torschip „Brandaris", dat Zondagochtend om negen uur genoemde plek is ge passeerd en van het stoomschip „Am- stelstroom", eveneens van de Holland sche Stoombootmaatschappij, dat op weg was van Huil naar Amsterdam. Aangezien er zich aan boord van de „Rijnstroom", die 695 ton mat, twee red dingssloepen bevonden, is er nog hoop dat de bemanning, die uit 12 personen bestond, zich in deze boot heeft kunnen redden. Vlieger in zee gesprongen Gistermiddag was de korporaal-vlieger Berkum van het vliegveld Vlissingen in een lestoestel opgestegen voor het maken van een oefenvlucht. Nadat hij eei-igen tijd had gevlogen raakte hij in da mist verdwaald. Hij bevond zich boven de zee, cirkelde daar rond, maar slaagde er niet in zijn koers te bepalen. Aan gezien zijn benzine opraakte, werd zijn toestand gevaarlijk. Toen hij onder zich een schip opmerkte, daalde hij tot een hoogte van ongeveer 25 meter, cirkelde rond het schip, maakte zich los uit de stuurhut, gaf een fikschen ruk aan de stuurinrichting, zoodat het vliegtuig af zwaaide, en sprong in het water. On danks zijn zware kleeding wist de kor poraal zich drijvende te houden. Aan boord van het schip had men, toen het vliegtuig zoo laag cirkelde, de conclusie getrokken dat er iets niet in den haak was en een sloep gestreken. Men slaagde er spoedig in den drenkeling op te visschen. Met een loodsboot <werd de fortuin lijke vlieger van boord gehaald en te Vl'ssingen aan laind gezet, waar inmid dels eenige superieuren en collega's hem' stonden iop te wachten. Met lachend ge zicht vertelde korp;oraal van Berkum van Zijn avontuur. Het vliegtuig moet alsi verloren beschouwd worden, daar het in diep Water is gezonken. bleven vuren totdat zij roodgloeiend ston den. Hoewel ieder schot, dat zij afvuur den, doel trof in de compacte massa der Russen, bleef de dynamische kracht voort stuwen. Het was alsof een vloedgolf de Russische massa's de laatste dagen Fin land binnenspoelt en ze in de branding voor de stad Wiborg te pletter laat loopen. KORT EN BONDIG Aan een haven aan de Engelsche Oostkust zijn twee tube's aangespoeld, die een sterk vergif bevatten en waar schijnlijk uit de medicijnkast van een verongelukt schip afkomstig zijn. Per radio zijn all© kustbewoners en vooral strandjutters gewaarschuwd, om als er nog meer tubes mochten aan spoelen, deze loingeopend aan de politi© te overhandigen. De Engelsche bladen berichten, dat het Ned. motorschip „Jon ge Willem", van de Middellandsche Zee vaart Comp. te Rotterdam, dat vijftig overlevenden van het gebombar deerde Engelsche passagiersschip „Do- mala" heeft gered, zelf heeft blootge staan aan bommen en machinegeweer vuur van Duitsche vliegtuigen. De „Maasdam" van de Holland-Amerikalijn is gisteren te New-York «aangekomen met 27 schipbreukelingen aan boord, die het schip had opgepikt. Zij zijn af komstig van het Finsche s.s. „Wilja"- De „Wilja" is twee weken geleden op de Noordzee getorpedeerd ©n gezonken. Op verscheidene plaatsen heeft m Denemarken het kruiende ijs aanzienlijke schade aangericht aan de ^havens en dij ken. In de Deensche wateren nabij d© mijnenvelden zijn do.or het kruien; van het ijs vele mijnen ontploft. Op een punt aan de kust heeft men b.vj. kort na elkaar vijf mijnomtploffingeni waargenomen. Blijkens een rapport, opgesteld voor het Hoover-fondscom'.té, is 46 procent der kinderen, die van het uiterste Oostelijke Finsche front zijn te ruggetrokken, lijdende aan mazelen, brotn- chiti^ of longontsteking, terwijl 755 kin deren, d.wi.z. 11 procent, gestorven zijn. Er wordt io?p gewezen, dat dit percen tage honger is dan dat der sterfte on der de soldaten, die deze geëvacueerde gebieden aan het front verdedigen. Na eenige dagen van dooi en stijging van temperatuur, -is het in Hongarije opnieuw koud geworden. De landbouw heeft zeer te lijden, do.ordat sedert 1906 niet zooveel sneeuw is gevallen als de zen winter. Het grootste deel van het in den herfst gezaaide koren is ver- rot. Men is ;ongerust over de kanseuu van het vootrjaarsgraan. Het na stren ge vorst en rijken sneeuwval .nok in de Zwitsersche bergen ingetreden doodw^der heeft weder tal van lawines veroor zaakt. De kracht van die omlaag sui zende sneeuwmassa's is dezer dagen we der in de buurt van Grindelwald geble ken, waar een bekend berghotel door een lawine gegrepen en mede naar be neden. gesleurd is. Vermoedelijk zull®n ook vele Hollanders van Grindelwald uit wel een bezoek gebracht hebben aan het berghotel Bar,egg, iOp 1650 meter hoogte boven den ondersten Griinidelwald- gletscher fraai gelegen. Sumner Welles, de Amerikaansche onderstaats secretaris van (buitenlandsche zaken, is Maandagmiddag te Lausanne aangekomen!. Woensdagavond zal hij naar P a r ij s gaan. De Berlijnsche correspondent van de Zwitsersche Nationaal Zeitung meent te weten, dat Sumner Welles bij zijn besprekingen te Berlijn dr. Schacht, den vroegeren gouverneur van de Rijksbank, heeft uitgenoodigd in de Vereemgd© Sta ten te komen. Maandagavond is het 10-516 ton metende Britsche tank schip „Charles F. Meijer" in het Ka naal getorpedeerd. Kort te voren had de bemanning op circa 50 K.M. tem Z.O. van Hastings een Duitsche onder zeeër waargenomen. Vluchten mocht ech ter niet baten. Het gebouw van het blad „Nordens Flamman" te Lulea, na de Stockholmsche „Nij Dag" het grootste communistische orgaan in Zwe den, is door brand verwoest. De oor zaak van den brand is nog niet bekend. Tot dusver heeft men twee verkoolde lijken gevonden. Daar nog drie personen vermist worden, vreest men dat vijf personen bij dezen brand het leven heb ben verloren. Nog houden de Finnen In Wiborg stand tegen de Russen De «Rijnstroom» van de H.S.M. wordt sedert Zondag vermist Ned. kustvaarder door Duitsche bommenwerper aangevallen Op het oogenblik is geen her ziening der Pachtwet te wachten ft Streekplan voor uitbreiding der bevolking op S. en D. gevraagd ft Nog enkele buitjes Sumner Welles, Roosevelt's waarnemer in Europa, temidden van den Amerikaanschen gezant William Philips en Roosevelt's gezant by het Vaticaan, Myron C. Taylor Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 6 Maart 1,09-13,40 7,02 19,17 RECHTZAKEN Spionnen veroordeeld De Rotterdamsche rechtbank heeft gis termiddag de zaken behandeld tegen den 47-jarigen kantoorbediende P. C. B. uit Schiebroek en den Duitschen journalist H. D., beiden gedetineerd, die betrokken zijn geweest bij de exploitatie van den gehei men kortegolfzender, waarmee B. uit zijn woning aan den Molensingel te Scnie- broek tweemaal per dag weerberichten en berichten omtrent de bodemgesteld heid naar Essen uitzond. Het is diep te betreuren, aldus het O.M. dat een Nederlander, terwijl de regeering van dit land zich de ontzaglijk zware taak opgelegd ziet de neutraliteit te handha ven, ten faveure van enkele guldens die neutraliteit in gevaar brengt. Er zijn er nog meer, die zich aan zulk misdadig bedrijf schuldig maken. Hun gangen wor den nu rusteloos nagegaan en ook zij zul len te zijner tijd worden gegrepen. Spr. heeft deze zaak met bijzonderen spoed aangebracht en hij hoopt, dat deze straf zaak het aan iederen aspirant-spion dui delijk zal maken, hoe riskant en hoe on maatschappelijk dit bedrijf is, waarbij het onverschillig kan zijn ten dienste van welk land die daden geschieden. Wij wenschen geen spionnen. Tegen ieder der verdachten eischte het O.M. v ij f jaar gevangenisstraf, met aftrek der preventieve hechtenis. Uniformsmokkelarij Het strafrechtelijk onderzoek in de zgn. uniformensmokkelzaak is nog niet beëindigd, zegt de minister van Justitie in de Memorie van Antwoord over de begrooting van Justitie. Door op be spoediging hiervan aan te dringen, zou men de deugdelijkheid in gevaar kunnen brengen. Tegen personen, die hier te lande ten behoeve van buitenlandsche spionna- gediensten trachten werkzaam te zijn, wordt door politie en justitie met groote activiteit opgetreden. Door mid del van de aangevangen coördinatie en verbetering van verschillende documen- taties is de mogelijkheid van doelmatig toezicht te dezen verhoogd. Ook de politieke propaganda, welke het vertrouwen in de Nederland sche overheid en staatsinstellingen be oogt te ondermijnen, heeft de volle aan dacht van den minister. Zoowel met be trekking tot dit verschijnsel als met be trekking tot de bedoelde activiteit ten behoeve van het buitenland is hij zich er van bewust, dat de vraag kan rijzen, of de bestaande middelen van controle en repressie toereikend zijn.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1