ZIERIKZEESCHE
N
IIEUWS
B
Ol
DE
H
iiEgf
DONDERDAG 22 FEBRUARI 1940
ZIER
OPGENOi
3ffSOff CO
MOTORTANKSCHIP «DEN HAAG» GEZONKEN
S A N O ST O L
De Kern
ABONNEMENT
Prijs fl.BO p. kwartaal, buiten Zierlkzee
f 1.80. Voor het buitenland f 10— p. Jaar
AfzondeiUJL- _mmers B cent. Ver
schijnt dagelijks, behalve 's Zondags.
1707-1880
L mm_
OASTF IAARGANG No. 14271
Uitgave; N.V. de|Zierikzeesche Nieuwsbode,^Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.; A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
ADVERTENTIES
Prl)s: SO cents p. regel, minimum 80 cents
Bij contract speciale prijzen. Groette der
lettere naar plaatsruimte. „Succesjes" 60
cents. Inzending tot 's morgens 10 uur
Van de 39 leden der bemanning zijn er
13 gered. De overigen worden vermist
Het Nederl. tankschip „Den Haag" van
de Standaard American Petroleum Com
pany, op weg van New-Y|Ork naar Rot
terdam, is Donderdag 15 Februari door
een ontploffing ten N.W. van Quessant
(Bretagne) gezonken.
De bemanning ging na de explosie in
drie sloepen. Hiervan is étin met 13 op
varenden, na ruim drie etmalen, op zee
te hebben rond gezwalkt, door een En-
gelsch vaartuig aan boord genomen. 26
opvarenden worden nog vermist.
De kapitein vertelt
In het Bangorhotel te Londen, waar
de schipbreukelingen onder dak werden
gebracht, heeft de kapitein van de APC
tanker een relaas van de ramp gegeven.
Het was kwart over ééjn pp Donder
dag van de vorige week, aldus de kapi
tein, toen wij zonder eenige waarschu
wing plotseling een geweldigen knal
hoorden. Wij waren op weg van Newi
York naar Rotterdam, met een lading
van 11.800 ton plie voor onze maat
schappij, en hadden een normale reis
gehad. Wij Waren bovendien nog ver
genoeg van de gevaarlijke zAne, Pm er
niet aan te denken, dat de zeeën niet
meer zoo veilig zijn als in vredestijd.
Des te grooter onze schrik, toen ons
vreedzaam varend schip daar plotseling
midden in dc open zee met enorm geraas
in tweeën brak. Het ging snel ip 'zijn
Werk.
Hat scfvp brak in tweeën
Het eene oo-genblik voeren WIJ onbe
zorgd door een kalme zee en het vol
gende oogenblik was er die daverende,
doffe knal en begonnen de twee deelen
van het als een riet gebroken schip zich
reeds van elkaar los te maken. Tijd)
om S.O.S.-signalen uit te zenden was er
niet. Alleen de b ooiten bleven ops nog
over.
In onze begrijpelijke haast iom een vei
lig heenkomen te zoeken vóór het sn,el
zinkende schip in de golven was ver
dwenen, hadden wij geen tijd om orois
in gelijke aantallen over de drie beschik
bare reddingbooten te verdeelen. (De vier.
de boot was door de ontploffing vernie
tigd). Toen wij eenmaal van het zinkeuu-
de schip los waren gekomen, ontdekten
we. dat de booten ongelijk bemand wa-,
em. Wij besloten, dat wij den strijd
tegen het noodlot met de meest® kans
op succes konden voeren door de booten!
ieder met een gelijk aantal te bemannen.
Elke boot kreeg een bemanning vap 13
leden.
Eindelijk daagde redding
Twee eindeloioze dagen en uiacht%/ van
stille ellende heeft het daarna nog ge
duurd voordat uit de eindeiooze verla
tenheid van de zee de rooksliert ®n daar
na het silhouet van het Engelscbe schip,
opdoemde, dat wij ons leven lang dank
baar zullen blijven. Eerst later hebben wij
begrepen hoezeer wij aan den kapitein
van het Engelsehe schip verplicht zijn.
Wij vernamen toen, dat hij, dioor zich
over ions te ontfermen, de veiligheid van
Zijn eigen schip en de bema-pming in ge
vaar bracht. De Duitsche onderzeebooten
schijnen er den laatsten, tijd (namelijk
de practijk van te hebben gemaakt (het
Wooird is nog steeds aan den kapitein)
van de Den Haag Red.), reddingbooten-
met de overlevenden van ePn door hen
tot zinken gebracht schip te vodgen, tot
dat zij de aandacht trekken van een an
der schip, dat dan eveneens aan de tor.
pedo's ten pnooi valt. Om deze reden is
de Engelsehe admiraliteit dan ook ge
dwongen geworden, Engelsehe schepen
aan te raden, zich niet van hup koerö
af te wagen, om reddingbooten met schip,
breukelingen op te pikken. De kapitein
van het Engelsehe schip heeft zich daar
door echter niet laten weerhouden, het
redding-werk te verrichten.
Waar is de reit van de bemanning?
Tot Zoover het relaas van den kapitein,
die zich in de reddingboot bevond, die
door het Engelsehe schip is opgepikt.
Met hem zijn twaalf leden van de be
manning gered. Van de twee overblij
vende booten met hun gezamenlijke be
manning van 26 koppen is niets bekend.
Er schijnt echter een aanwijzing te zijp,
dat een van de twee booten vergaan is.
Te Devonpiort, aan de Zuidoostkust is
n.l. een reddingboot van de Dep Haag
aangespoeld, die mogelijkerwijs een van
de twee nog vermiste booten kan zijp-
Het blijft natuurlijk ook mogelijk, dat
dit de boojt is, waaruit de nu reeds te
Londen aangekomen sehipbreukelijngen ge
red zijn.
Wat betreft de oörZaak van de ont
ploffing valt voorloopig nog niets met
zekerheid te zeggen.
EEN KLEERENCOMITE
VOOR FINLAND
Organisatie over het g«h«ele land
Naar aanleiding van een bij de Finsch-
Nederlandsche vereeniging ingekomen
dringende bede uit Finland, om kleeren
ën wollen goederen, heeft zich een co
mité gevormd, dat zich ten doel stelt
in den kortst mogelijken tijd een klee-
reninzameling te houden in geheel Ne
derland.
In vele gemeenten van ons land
op ons eiland in Haamstede en Burgh
werden plaatselijke comité's ingesteld,
welke dc inzameling ter plaatse orga-
niseeren, sorteeren en verpakken en zen
den naar een centraal punt, vanwaar
het transport naar Finland reeds is ge
regeld. i
In gemeenten, waar geen comité is
gevestigd, kan men de goederen direct
sturen naar: Kleerencomité voor Finland,
loods Stockholm, IJsselhaven, Oostzijde,
Rotterdam, of naar het comité op Schou
wen, naar de echtgenooten van de bur-
gemeesters der genoemde gemeenten,
welke voor verder transport zorgdragen.
Daar reeds van andere zijde geld- 1
collecten werden georganiseerd, beperkt
dit comité zich tot het inzamelen van
kleeren of van geld om kleeren te koo- 1
pen. Dit laatste kan worden gestort op I
postgirerekening 68500, firma R. Mees -
en Zoonen in Den Haag, (Kleerencomité
voor Finland).
Lijsten ter teekening voor het inza-
melen van gelden voor de ambulance,
die eerstdaags uit Nederland naar Fin
land vertrekt, mogen, met toestemming
van de gemeentelijke autoriteiten, wel
licht den ingezetenen der diverse ge
meenten worden aangeboden.
DE BRUG OVER DE
«EENDRACHT»
Mag Tholen verkeersrecht heffen?
De raad van de gemeente Tholen is bij
de Kroon in beroep gekomen tegen een
besluit van Ged. Staten van Zeeland,
waarbij goedkeuring is onthouden aan
eenige besluiten van Tholen's gemeente
raad, welke strekken om van de middelen
van het brugbedrijf f30,000 aan de alge-
meene kas van de gemeente uit te kee-
ren, ten einde daarmede een reserve te
vormen met het doel daaruit in de eerst
volgende jaren kapitaalsuitgaven te dek
ken.
Ged. Staten hebben allereerst de vraag
aan de orde gesteld, of het onttrekken
van genoemd bedrag aan het brugbedrijf
(het exploiteeren van de aan de gemeente
Tholen behoorende brug over de Een
dracht) zich verdraagt met een goed fi
nancieel beheer en zij hebben de beant
woording dezer vraag in hoofdzaak af
hankelijk gesteld van het antwoord op
de vraag, of en in hoeverre de gemeente
gerechtigd is tot het vorderen van rech
ten van de gebruikers van de brug. Tus-
schen de provinciale besturen van Noord-
Brabant en van Zeeland en het gemeente
bestuur van Tholen bestaat namelijk ver
schil van meening over de toepassing van
art. 9 van de Verenwet.
Dit verschil van meening raakt de vraag
of en in hoeverre de gemeente Tholen
gerechtigd is tot het heffen van de onder-
werpelijke verkeersrechten. Dit mee-
ningsverschil is nog niet tot oplossing
gebracht. Hangende deze kwestie achten
Ged. Staten van Zeeland het geen goed
financieel beheer de financieele positie
van het brugbedrijf, door onttrekking
daaraan van het bepaalde bedrag, te ver
zwakken.
Haar dagelijksch lepeltje Sanostol!
Het volwaardige levertraanproduct
met dien fijnen sinaasappelsmaak
en den zeldzamenvitaminenrijkdom
A, B, C en D! Sanostol is noodig
voor Uw kind, maar óók voor Uzelf!
De reeds welbekende flacon f. 1.40.
De voordeelige, 2 y3 X zoo groote
„familieverpakking" slechts f. 2.75
„Het lékkere levertraan-product!"
BROCADE-S-STHEEMAN 8. PHARMACIA
Pleidooi voor Tholen
Mr, Th. G, Donner, directeur van het
Centraal Adviesbureau te 's-Gravenhage,
trad op voor de gemeente Tholen en be
toogde, dat hetgeen de gemeente deed,
geheel in overeenstemming is met de be-
heersverordening (art. 6, 2e lid). Ged.
Staten zeggen nu wel, dat deze verorde
ning niet aan hun goedkeuring is onder
worpen, maar zoolang deze verordening
niet vernietigd is, heeft de gemeente het
volle recht, zich daarop te beroepen.
Ten onrechte hebben Ged. Staten deze
kwestie verheven tot een financieele, ter
wijl het een formeele is. Ook valt niet
in te zien, waarom het kapitaal van het
zoogenaamde brugfonds, niet zou mogen
worden gerestitueerd aan den algemeenen
dienst. Het geschil over art. 9 der Veren-
wet is hier niet aan de orde. Het vroe
gere veerrecht, geschonken door Philips
van Bourgondië, is omgezet in een brug-
recht en vormt een vermogensbestanddeel
der gemeente. PI. drong aan op vernie
tiging van het besluit van Ged. Staten.
Verdediging der opvatting van G. S.
Mr. B. D. H. Teilegen, griffier van de
Staten van Zeeland, bepleitte de bevoegd
heid van Gedeputeerden, dit besluit niet
goed te keuren. Tegen het artikel 6 der
beheersverordening hebben zij geen be
zwaar gemaakt. Zij beschouwden dit ar
tikel als een directief en achten hun
bevoegheid daardoor niet beperkt. Wat
het brugfonds betreft, gaat het niet aan,
het nageslacht, dat toch reeds profiteert
van een te zware belasting van het voor
geslacht, toen het veer er nog was,
opnieuw te bevoordeelen. Te meer is het
gewenscht, het brugfonds intact te hou
den, daar de heffing van bruggeld een
zeer bestreden punt vormt. Op den
duur zal men toch moeten komen tot
een vrije brug.
De Kroon zal later in deze zaak een
beslissing nemen.
KORT EN BONDIG
De Engelsehe radio deelde gisteravond
mee, dat de bladen te Montevideo op
goede gronden het bericht verspreidden,
dat opnieuw een Duitsch vestzak
slagschip zich in het Zuidelijk deel
van den Atlantischen Oceaan bevindt.
Het 8000 ton groote vrachtschip „Lahn"
is in de Zuidelijke wateren gezien en
zou dezelfde rol moeten vervullen als
de „Altmark" ten opzichte van de „Graf
Spee". De n.v. Maatschappij Vracht
vaart heeft van het departement van
buitenlandsehe zaken bericht ontvangen,
dat alle opvarenden van het s.s.
„Tara" - hetwelk op zestig mijlen ten
Zuidwesten van Finisterre tengevolge
van een explosie is vergaan - gered
zijn. In het winterkwartier van een
te Rochester (V.S.) gevestigd circus
heeft een brand gewoed, waarbij alle
gekooide dieren, w.o. leeuwen, tijgers,
luipaarden, apen en zeehonden, jammer
lijk zijn omgekomen. Ongeveer 350 an
dere dieren, welke zich in de stallen
bevonden, w.o. ruim 20 olifanten, braken
los en draafden de stad in, waar een
groote opschudding heerschte. Eindi-
lijk is de lang verwachte en gehoopte
sneeuw hier en daar in Finland be
ginnen te vallen welke het Rus
sische offensief voor een heelen
tijd stop kan zetten. Dikke sneeuwwolken
beginnen zich samen te pakken boven
het front van Salla, waar zich op h3t
oogenblik 20.000 Russen moeten bevin
den, die in dezen sector reeds verschei
dene weken een offensief voeren. De
verandering van het weer kan ook van
grooten invloed zijn op de luchtopera-
ties. Door de daartoe bevoegde Ned.
instanties wordt sinds eenigen tijd over
wogen, wijzigingen te brengen in de
bepalingen, betreffende den uitvoer van
z.g. „L i e b e s g a b e n" naar het buiten
land. Deze wijzigingen zullen tot een
beperking van dezen uitvoer leiden. Het
verzenden van „Liebesgaben" naar par
ticulieren in Duitschland heeft den laat
sten tijd zulk een omvang aangenomen,
dat gesproken kan worden van een
massa-uitvoer van levensmiddelen. Tij
dens de voorstelling van Don Carlos
door het Stadtische Theater uit Dussel-
dorf hebben gisteravond in de Stads
schouwburg te Amsterdam ordever
storingen plaats gehad. Een vijftien
aanwezigen, die van hun anti-Duitsehe
gezindheid blijk gaven, zijn door de po
litie uit de zaal verwijderd. Zestig
Fransche communistische kamerleden zijn
van hun mandaat vervallen ver
klaard. Zeven kregen vergiffenis voor
hun dwaling, die zij tijdig hadden in
gezien, terwijl de regeering overweegt
dat pardon nog tot zeven anderen uit
te breiden. Volgens de officieele
Spaansche statistieken bedraagt het aan
tal gesneuvelden aan het front aan na
tional e zijde gedurende den burgeroorlog
70.000, waarbij nog komen 7000 dooden
door in de loopgraven opgeloopen ziek
ten. Deze getallen omvatten slechts je-
identificeerde en begraven dooden. Zij,
die op het gebied van de tegenpartij
of tusschen de linies gesneuveld zijn,
werden in deze statistiek niet opge-
Een Britsch convooi passeert het Engelsehe Kanaal
Tankschip «Den Haag» bij ingang
van het Kanaal gezonken
Finland heeft onzen steun In
kleeren en geld hard noodig
Uitbreiding van de K.L.M.-lijnen
In Europa op 1 Maart a.s.
Mag Tholen verkeersrecht heffen
op de brug over de Eendracht?
Voorloopig overzicht over de
record koude Januari maand
Overdag dooi
Zon op: Zon onder:
23 Febr. 7,03 17.24
Maan op: Maan onder:
23 Febr. 18 02 6,35
Volle Maan 10,15
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
23 Febr 2 36 15,03 8 07 20,17
nomen. Tengevolge van een aard
schok in het nabij Kayseri gelegen
Turksche dorp Soysalli zijn veertig per
sonen gedood en 20 gewond. Het D.N.B.
meldt nog, dat de aardbeving bijna twee
uur duurde en dat vier dorpen bijna
geheel verwoest werden. Ook te Ankara
en te Adana zijn lichte aardschokken
gevoeld. In Zweden heeft gisteren
een hevige sneeuwstorm gewoed.
Op vele plaatsen werd het verkeer ern
stig gestremd. -In het bijzonder op het
eiland Oland, waar vele plaatsen thans
reeds wekenlang van de buitenwereld
zijn afgesloten. In de buurt van de
Zweedsche hoofdstad heerschte in den
nachi een koude van dertig graden onder
nul. De strenge koude der laatste
dagen is plotseling geweken, hetgeen ge
leid heeft tot zwaren sneeuwval,
in het bijzonder in Zui d-N o o r w e-
gen. Bijzonder sterk was de tempera
tuurstijging te Röros, ongeveer 100 km
ten Zuiden van Trondheim, waar de
temperatuur Dinsdag nog 40 graden on
der nul, doch gisteren nog slechts 4
graden onder nul was.
DIPLOMA HANDELSKENNIS
Blijkens eene dcucxr den voorzitter der
Kamer van Koophandel en Fabrieken v.
Oostelijk NiOord.Bra'bant en Eindhoven in,
<je vergadering van 31 Jan. j.l. gedane
mededeel'mg, ligt het in het voornemen,
iin den loop van dit jaar het bezit van,
een diploma eindexamen Handelsavond
school gelijk te stellen met het bezit;
van een diploma Handelskennis voor de
bepalingen der Vestigingswet Kleinbedrijf.
Waar in het voorjaar wederom de exa
mens voor het diploma Handelskennis zul
len -worden afgenomen, zou het zeker
voor velen die in het bezit zijn van eetnl
diploma eindexamen Handelsavondschool
van belang zijn dat voordien de beslist
sing in deze door den Minister zoude
kunnen -worden genomen.
In verband met een en afotder heeft de
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
de Zeeuw scha Eilanden te Middelburg zich
tot den Minister van Economische Zaken
gewend met verzoek de beslissing in deze
-wel te willen bespoedigen, zoodat be
langhebbenden, voordat zij zich voor het
examen Handelskennis moeten aanmel
den, ten deze zekerheid hebben,