ZIERIKZEESCHE N IIEUWS B Ol DE H iiEgf DONDERDAG 22 FEBRUARI 1940 ZIER OPGENOi 3ffSOff CO MOTORTANKSCHIP «DEN HAAG» GEZONKEN S A N O ST O L De Kern ABONNEMENT Prijs fl.BO p. kwartaal, buiten Zierlkzee f 1.80. Voor het buitenland f 10— p. Jaar AfzondeiUJL- _mmers B cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. 1707-1880 L mm_ OASTF IAARGANG No. 14271 Uitgave; N.V. de|Zierikzeesche Nieuwsbode,^Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.; A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten ADVERTENTIES Prl)s: SO cents p. regel, minimum 80 cents Bij contract speciale prijzen. Groette der lettere naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur Van de 39 leden der bemanning zijn er 13 gered. De overigen worden vermist Het Nederl. tankschip „Den Haag" van de Standaard American Petroleum Com pany, op weg van New-Y|Ork naar Rot terdam, is Donderdag 15 Februari door een ontploffing ten N.W. van Quessant (Bretagne) gezonken. De bemanning ging na de explosie in drie sloepen. Hiervan is étin met 13 op varenden, na ruim drie etmalen, op zee te hebben rond gezwalkt, door een En- gelsch vaartuig aan boord genomen. 26 opvarenden worden nog vermist. De kapitein vertelt In het Bangorhotel te Londen, waar de schipbreukelingen onder dak werden gebracht, heeft de kapitein van de APC tanker een relaas van de ramp gegeven. Het was kwart over ééjn pp Donder dag van de vorige week, aldus de kapi tein, toen wij zonder eenige waarschu wing plotseling een geweldigen knal hoorden. Wij waren op weg van Newi York naar Rotterdam, met een lading van 11.800 ton plie voor onze maat schappij, en hadden een normale reis gehad. Wij Waren bovendien nog ver genoeg van de gevaarlijke zAne, Pm er niet aan te denken, dat de zeeën niet meer zoo veilig zijn als in vredestijd. Des te grooter onze schrik, toen ons vreedzaam varend schip daar plotseling midden in dc open zee met enorm geraas in tweeën brak. Het ging snel ip 'zijn Werk. Hat scfvp brak in tweeën Het eene oo-genblik voeren WIJ onbe zorgd door een kalme zee en het vol gende oogenblik was er die daverende, doffe knal en begonnen de twee deelen van het als een riet gebroken schip zich reeds van elkaar los te maken. Tijd) om S.O.S.-signalen uit te zenden was er niet. Alleen de b ooiten bleven ops nog over. In onze begrijpelijke haast iom een vei lig heenkomen te zoeken vóór het sn,el zinkende schip in de golven was ver dwenen, hadden wij geen tijd om orois in gelijke aantallen over de drie beschik bare reddingbooten te verdeelen. (De vier. de boot was door de ontploffing vernie tigd). Toen wij eenmaal van het zinkeuu- de schip los waren gekomen, ontdekten we. dat de booten ongelijk bemand wa-, em. Wij besloten, dat wij den strijd tegen het noodlot met de meest® kans op succes konden voeren door de booten! ieder met een gelijk aantal te bemannen. Elke boot kreeg een bemanning vap 13 leden. Eindelijk daagde redding Twee eindeloioze dagen en uiacht%/ van stille ellende heeft het daarna nog ge duurd voordat uit de eindeiooze verla tenheid van de zee de rooksliert ®n daar na het silhouet van het Engelscbe schip, opdoemde, dat wij ons leven lang dank baar zullen blijven. Eerst later hebben wij begrepen hoezeer wij aan den kapitein van het Engelsehe schip verplicht zijn. Wij vernamen toen, dat hij, dioor zich over ions te ontfermen, de veiligheid van Zijn eigen schip en de bema-pming in ge vaar bracht. De Duitsche onderzeebooten schijnen er den laatsten, tijd (namelijk de practijk van te hebben gemaakt (het Wooird is nog steeds aan den kapitein) van de Den Haag Red.), reddingbooten- met de overlevenden van ePn door hen tot zinken gebracht schip te vodgen, tot dat zij de aandacht trekken van een an der schip, dat dan eveneens aan de tor. pedo's ten pnooi valt. Om deze reden is de Engelsehe admiraliteit dan ook ge dwongen geworden, Engelsehe schepen aan te raden, zich niet van hup koerö af te wagen, om reddingbooten met schip, breukelingen op te pikken. De kapitein van het Engelsehe schip heeft zich daar door echter niet laten weerhouden, het redding-werk te verrichten. Waar is de reit van de bemanning? Tot Zoover het relaas van den kapitein, die zich in de reddingboot bevond, die door het Engelsehe schip is opgepikt. Met hem zijn twaalf leden van de be manning gered. Van de twee overblij vende booten met hun gezamenlijke be manning van 26 koppen is niets bekend. Er schijnt echter een aanwijzing te zijp, dat een van de twee booten vergaan is. Te Devonpiort, aan de Zuidoostkust is n.l. een reddingboot van de Dep Haag aangespoeld, die mogelijkerwijs een van de twee nog vermiste booten kan zijp- Het blijft natuurlijk ook mogelijk, dat dit de boojt is, waaruit de nu reeds te Londen aangekomen sehipbreukelijngen ge red zijn. Wat betreft de oörZaak van de ont ploffing valt voorloopig nog niets met zekerheid te zeggen. EEN KLEERENCOMITE VOOR FINLAND Organisatie over het g«h«ele land Naar aanleiding van een bij de Finsch- Nederlandsche vereeniging ingekomen dringende bede uit Finland, om kleeren ën wollen goederen, heeft zich een co mité gevormd, dat zich ten doel stelt in den kortst mogelijken tijd een klee- reninzameling te houden in geheel Ne derland. In vele gemeenten van ons land op ons eiland in Haamstede en Burgh werden plaatselijke comité's ingesteld, welke dc inzameling ter plaatse orga- niseeren, sorteeren en verpakken en zen den naar een centraal punt, vanwaar het transport naar Finland reeds is ge regeld. i In gemeenten, waar geen comité is gevestigd, kan men de goederen direct sturen naar: Kleerencomité voor Finland, loods Stockholm, IJsselhaven, Oostzijde, Rotterdam, of naar het comité op Schou wen, naar de echtgenooten van de bur- gemeesters der genoemde gemeenten, welke voor verder transport zorgdragen. Daar reeds van andere zijde geld- 1 collecten werden georganiseerd, beperkt dit comité zich tot het inzamelen van kleeren of van geld om kleeren te koo- 1 pen. Dit laatste kan worden gestort op I postgirerekening 68500, firma R. Mees - en Zoonen in Den Haag, (Kleerencomité voor Finland). Lijsten ter teekening voor het inza- melen van gelden voor de ambulance, die eerstdaags uit Nederland naar Fin land vertrekt, mogen, met toestemming van de gemeentelijke autoriteiten, wel licht den ingezetenen der diverse ge meenten worden aangeboden. DE BRUG OVER DE «EENDRACHT» Mag Tholen verkeersrecht heffen? De raad van de gemeente Tholen is bij de Kroon in beroep gekomen tegen een besluit van Ged. Staten van Zeeland, waarbij goedkeuring is onthouden aan eenige besluiten van Tholen's gemeente raad, welke strekken om van de middelen van het brugbedrijf f30,000 aan de alge- meene kas van de gemeente uit te kee- ren, ten einde daarmede een reserve te vormen met het doel daaruit in de eerst volgende jaren kapitaalsuitgaven te dek ken. Ged. Staten hebben allereerst de vraag aan de orde gesteld, of het onttrekken van genoemd bedrag aan het brugbedrijf (het exploiteeren van de aan de gemeente Tholen behoorende brug over de Een dracht) zich verdraagt met een goed fi nancieel beheer en zij hebben de beant woording dezer vraag in hoofdzaak af hankelijk gesteld van het antwoord op de vraag, of en in hoeverre de gemeente gerechtigd is tot het vorderen van rech ten van de gebruikers van de brug. Tus- schen de provinciale besturen van Noord- Brabant en van Zeeland en het gemeente bestuur van Tholen bestaat namelijk ver schil van meening over de toepassing van art. 9 van de Verenwet. Dit verschil van meening raakt de vraag of en in hoeverre de gemeente Tholen gerechtigd is tot het heffen van de onder- werpelijke verkeersrechten. Dit mee- ningsverschil is nog niet tot oplossing gebracht. Hangende deze kwestie achten Ged. Staten van Zeeland het geen goed financieel beheer de financieele positie van het brugbedrijf, door onttrekking daaraan van het bepaalde bedrag, te ver zwakken. Haar dagelijksch lepeltje Sanostol! Het volwaardige levertraanproduct met dien fijnen sinaasappelsmaak en den zeldzamenvitaminenrijkdom A, B, C en D! Sanostol is noodig voor Uw kind, maar óók voor Uzelf! De reeds welbekende flacon f. 1.40. De voordeelige, 2 y3 X zoo groote „familieverpakking" slechts f. 2.75 „Het lékkere levertraan-product!" BROCADE-S-STHEEMAN 8. PHARMACIA Pleidooi voor Tholen Mr, Th. G, Donner, directeur van het Centraal Adviesbureau te 's-Gravenhage, trad op voor de gemeente Tholen en be toogde, dat hetgeen de gemeente deed, geheel in overeenstemming is met de be- heersverordening (art. 6, 2e lid). Ged. Staten zeggen nu wel, dat deze verorde ning niet aan hun goedkeuring is onder worpen, maar zoolang deze verordening niet vernietigd is, heeft de gemeente het volle recht, zich daarop te beroepen. Ten onrechte hebben Ged. Staten deze kwestie verheven tot een financieele, ter wijl het een formeele is. Ook valt niet in te zien, waarom het kapitaal van het zoogenaamde brugfonds, niet zou mogen worden gerestitueerd aan den algemeenen dienst. Het geschil over art. 9 der Veren- wet is hier niet aan de orde. Het vroe gere veerrecht, geschonken door Philips van Bourgondië, is omgezet in een brug- recht en vormt een vermogensbestanddeel der gemeente. PI. drong aan op vernie tiging van het besluit van Ged. Staten. Verdediging der opvatting van G. S. Mr. B. D. H. Teilegen, griffier van de Staten van Zeeland, bepleitte de bevoegd heid van Gedeputeerden, dit besluit niet goed te keuren. Tegen het artikel 6 der beheersverordening hebben zij geen be zwaar gemaakt. Zij beschouwden dit ar tikel als een directief en achten hun bevoegheid daardoor niet beperkt. Wat het brugfonds betreft, gaat het niet aan, het nageslacht, dat toch reeds profiteert van een te zware belasting van het voor geslacht, toen het veer er nog was, opnieuw te bevoordeelen. Te meer is het gewenscht, het brugfonds intact te hou den, daar de heffing van bruggeld een zeer bestreden punt vormt. Op den duur zal men toch moeten komen tot een vrije brug. De Kroon zal later in deze zaak een beslissing nemen. KORT EN BONDIG De Engelsehe radio deelde gisteravond mee, dat de bladen te Montevideo op goede gronden het bericht verspreidden, dat opnieuw een Duitsch vestzak slagschip zich in het Zuidelijk deel van den Atlantischen Oceaan bevindt. Het 8000 ton groote vrachtschip „Lahn" is in de Zuidelijke wateren gezien en zou dezelfde rol moeten vervullen als de „Altmark" ten opzichte van de „Graf Spee". De n.v. Maatschappij Vracht vaart heeft van het departement van buitenlandsehe zaken bericht ontvangen, dat alle opvarenden van het s.s. „Tara" - hetwelk op zestig mijlen ten Zuidwesten van Finisterre tengevolge van een explosie is vergaan - gered zijn. In het winterkwartier van een te Rochester (V.S.) gevestigd circus heeft een brand gewoed, waarbij alle gekooide dieren, w.o. leeuwen, tijgers, luipaarden, apen en zeehonden, jammer lijk zijn omgekomen. Ongeveer 350 an dere dieren, welke zich in de stallen bevonden, w.o. ruim 20 olifanten, braken los en draafden de stad in, waar een groote opschudding heerschte. Eindi- lijk is de lang verwachte en gehoopte sneeuw hier en daar in Finland be ginnen te vallen welke het Rus sische offensief voor een heelen tijd stop kan zetten. Dikke sneeuwwolken beginnen zich samen te pakken boven het front van Salla, waar zich op h3t oogenblik 20.000 Russen moeten bevin den, die in dezen sector reeds verschei dene weken een offensief voeren. De verandering van het weer kan ook van grooten invloed zijn op de luchtopera- ties. Door de daartoe bevoegde Ned. instanties wordt sinds eenigen tijd over wogen, wijzigingen te brengen in de bepalingen, betreffende den uitvoer van z.g. „L i e b e s g a b e n" naar het buiten land. Deze wijzigingen zullen tot een beperking van dezen uitvoer leiden. Het verzenden van „Liebesgaben" naar par ticulieren in Duitschland heeft den laat sten tijd zulk een omvang aangenomen, dat gesproken kan worden van een massa-uitvoer van levensmiddelen. Tij dens de voorstelling van Don Carlos door het Stadtische Theater uit Dussel- dorf hebben gisteravond in de Stads schouwburg te Amsterdam ordever storingen plaats gehad. Een vijftien aanwezigen, die van hun anti-Duitsehe gezindheid blijk gaven, zijn door de po litie uit de zaal verwijderd. Zestig Fransche communistische kamerleden zijn van hun mandaat vervallen ver klaard. Zeven kregen vergiffenis voor hun dwaling, die zij tijdig hadden in gezien, terwijl de regeering overweegt dat pardon nog tot zeven anderen uit te breiden. Volgens de officieele Spaansche statistieken bedraagt het aan tal gesneuvelden aan het front aan na tional e zijde gedurende den burgeroorlog 70.000, waarbij nog komen 7000 dooden door in de loopgraven opgeloopen ziek ten. Deze getallen omvatten slechts je- identificeerde en begraven dooden. Zij, die op het gebied van de tegenpartij of tusschen de linies gesneuveld zijn, werden in deze statistiek niet opge- Een Britsch convooi passeert het Engelsehe Kanaal Tankschip «Den Haag» bij ingang van het Kanaal gezonken Finland heeft onzen steun In kleeren en geld hard noodig Uitbreiding van de K.L.M.-lijnen In Europa op 1 Maart a.s. Mag Tholen verkeersrecht heffen op de brug over de Eendracht? Voorloopig overzicht over de record koude Januari maand Overdag dooi Zon op: Zon onder: 23 Febr. 7,03 17.24 Maan op: Maan onder: 23 Febr. 18 02 6,35 Volle Maan 10,15 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 23 Febr 2 36 15,03 8 07 20,17 nomen. Tengevolge van een aard schok in het nabij Kayseri gelegen Turksche dorp Soysalli zijn veertig per sonen gedood en 20 gewond. Het D.N.B. meldt nog, dat de aardbeving bijna twee uur duurde en dat vier dorpen bijna geheel verwoest werden. Ook te Ankara en te Adana zijn lichte aardschokken gevoeld. In Zweden heeft gisteren een hevige sneeuwstorm gewoed. Op vele plaatsen werd het verkeer ern stig gestremd. -In het bijzonder op het eiland Oland, waar vele plaatsen thans reeds wekenlang van de buitenwereld zijn afgesloten. In de buurt van de Zweedsche hoofdstad heerschte in den nachi een koude van dertig graden onder nul. De strenge koude der laatste dagen is plotseling geweken, hetgeen ge leid heeft tot zwaren sneeuwval, in het bijzonder in Zui d-N o o r w e- gen. Bijzonder sterk was de tempera tuurstijging te Röros, ongeveer 100 km ten Zuiden van Trondheim, waar de temperatuur Dinsdag nog 40 graden on der nul, doch gisteren nog slechts 4 graden onder nul was. DIPLOMA HANDELSKENNIS Blijkens eene dcucxr den voorzitter der Kamer van Koophandel en Fabrieken v. Oostelijk NiOord.Bra'bant en Eindhoven in, <je vergadering van 31 Jan. j.l. gedane mededeel'mg, ligt het in het voornemen, iin den loop van dit jaar het bezit van, een diploma eindexamen Handelsavond school gelijk te stellen met het bezit; van een diploma Handelskennis voor de bepalingen der Vestigingswet Kleinbedrijf. Waar in het voorjaar wederom de exa mens voor het diploma Handelskennis zul len -worden afgenomen, zou het zeker voor velen die in het bezit zijn van eetnl diploma eindexamen Handelsavondschool van belang zijn dat voordien de beslist sing in deze door den Minister zoude kunnen -worden genomen. In verband met een en afotder heeft de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuw scha Eilanden te Middelburg zich tot den Minister van Economische Zaken gewend met verzoek de beslissing in deze -wel te willen bespoedigen, zoodat be langhebbenden, voordat zij zich voor het examen Handelskennis moeten aanmel den, ten deze zekerheid hebben,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1