ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE kleine kerk Msjnhardtjes ZATERDAG 3 FEBRUARI 1940 OP&EH ZSRUCZffSOg COURANT De Kern ABONNEMENT Prijs fl.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee f 1.80. Voor het buitenland f 10— p. jaar Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. 1707.-1809 Uitgave :°N.V. de) Zierikzeesche Nieuwsbode,„Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32,]Postgiro 137677 - Dir.: A."J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14255 ADVERTENTIES Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents BIJ contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Sucoesjes" 60 oents. Inzending tot 's morgens 10 uur DUURDER VERVOER DUURDER LEVEN In de Fransche dagbladen wordt de aandacht getrokken door een propagan- da-advertentie van de Société d'Etudes pour le Développement de l'Automobile, onder den tilel „Le transport cher c'est 'la vie chère!" Wanneer de Staat aldus begint de tekst de tabak duurder maakt, dan kunt U misschien zeggen: „dat raakt mij niet, want ik ben niel- rooker". Maar wanneer de Staat nieuwe lasten legt op de vervoermiddelen, dan kan dit U in geen geval onverschillig laten, want als gevolg van het duurder geworden transport zult gij ook bij den slager, den melkboer en den fruitman meer moeten betalen. Immers, dit vleesch, die melk en dat fruit moesten eerst ver voerd worden. En als het transport duur der wordt, zal ook alles wat aan ver voer onderhevig is, duurder moeten wor den. Dit inzicht stemt volkomen overeen met de bij voortduring onder de aandacht gebrachte waarschuwing om toch niet 't vervoerwezen te beschouwen of te be handelen als een melkkoe van éen scnier onbeperkt productievermogen. Het zou van een onvergefelijke kortzichtigheid en van een volslagen blindheid voor deneco- nomischen opbouw onzer samenleving getuigen, indien de Schatkist meende, zich aan deze bron van inkomsten naar hartelust te mogen laven, uit overweging dat immers het heele bedrijfs- en persoon lijke leven dit onderdeel van het voort- brengings- en distributieproces toch niet kan missen, zoodat men het ongestraft gerust telkens zooveel duurder mag ma ken als aan den Fiscus op een oogenblik te pas mocht komen. In tegenstelling tot zoodanige opvattin gen heeft de Algemeene Nederlandsche Verkeersfederatie in hare publicatie: „Structuur, doelstelling en werkwijze der Algemeene Nederlandsche Verkeersfede ratie" hare inzichten als volgt geformu leerd: Een juiste visie op het wezen van ver voer kan niet verkregen worden door het transportbedrijf te beschouwen als een op zichzelf staand doel. Zonder de be langen der betrokken ondernemers uit het oog te verliezen, dient men het vervoer te zien als een middel tot het bewijzen van in geld waardeerbare diensten aan een veel ruimeren, ja schier onbeperut grooten kring van belanghebbenden. Dit middel duurder te maken dan noo- dig of uit een gezichtspunt van algemeen belang wenschelijk is, is dan ook onjuist. Dit alom onmisbare en welvaartversprei- dende middel zwaarder te belasten dan de daaraan te besteden kosten wettigen, houdt de Algemeene Nederlandsche Ver keersfederatie voor een handelwijze welke ten allerhoogste uit hoofde van een tijde- lijken noodtoestand der gemeenschaps middelen tot binnen een zekeren omvang kan worden vergoelijkt, doch welke bui ten zulk een klemmende noodzaak stellig niet mag worden voortgezet. Een belastingpolitiek welke eenvoudig- heidshalve het vervoerwezen zou blijven behandelen als een onuitputtelijke bron voor gemakkelijk te verkrijgen heffingen, kan slechts remmend en onder omstandig heden zelfs vernietigend inwerken op de algemeene welvaart. Inzonderheid een land als het onze, welks bloei of kwijning door alle eeuwen heen zoo nauw heeft samenhangen met 's werelds vervoer wezen, dient zich wel bijzonder ernstig te bedenken alvorens het zijn transport duurder maakt dan strikt onvermijdelijk is DE BALKAN-CONFERENTIE Italië wacht den loop der dingen af Vrijdag is te Belgrado de conferentie der Balkanstaten gehouden, die, in tegen stelling met vorige jaren, in een geest van eensgezindheid werd begonnen. Van overwegend belang is het bij deze con ferentie, hoe de houding van Italië is, daar het meermalen heeft bekend ge maakt, dat het in Zuidoost Europa een hartig woordje wenscht mee te spre ken in de groote politieke vraagstukken. Men mag van deze conferentie geen wonderen verwachten, doch als deze slechts den wil tot uiting brengt, van alle de betrokken staten om bij te dragen tot het behoud van den vrede in het Balkan- gebied, dan is daardoor reeds uitgedrukt, ANDREW DUNCAN, de nieuwe Engelsche minister van Handel dat de Balkan-entente in haar geheel een politiek volgt, die overeenkomt met die van Italië. Gezien de goede betrekkin gen tussehen Italië en Zuid-Slavië, welk land zeker een der invloedrijkste is van den Entente, mag men dit resultaat als zeker verwachten. Ook met de andere Balkan-mogendheden en daarnaast vooral met Hongarije, onderhoudt Italië uitste kende betrekkingen, doch dit is helaas niet voldoende om met zekerheid te ver wachten, dat de gebeurtenissen zich zul len ontwikkelen op de wijze, die Italië zou wenschen, omdat er ook andere fac toren zijn die deze gebeurtenissen bein- fluenceeren. Het is daarom, dat Italië een afwachtende houding zal blijven aan nemen. Italië, dit is duidelijk, zal geen vreemde invloeden op den Balkan dulden en daar onder moeten wij niet alleen Russi sche, doch wel degelijk Fransche en En- gelsche invloeden verstaan, terwijl men schijnbaar ook aan Duitsehland niet dan een beperkten invloed zal willen zien toegekendDe correspondent van het „Giornale d'Italia" weet mede te dee- len, dat Italië op duidelijke wijze aan het Duitsche Rijk te kennen heeft gegeven, dat Rome zich zou verzetten tegen iedere Russische aggressie in het Donaugebied en op het Balkanschiereiland. De Itali- aansche politiek is gebaseerd op zekere grondslagen, die niet verlaten zullen worden. Italië is zeer veel gelegen aan de veiligheid van Hongarije en Zuid-Sla vië en in het algemeen van de geheele Middellandsche Zee. Maar over Rumenië rept het, nog, niet, doch men houde zich er van verzekerd, dat men de politiek van Carol met de grootste aandacht volgt Verdediging van onze economische belangen Ingediend is een wetsontwerp houden- de aanvulling van de wet medewerking aan de verdedigingsvoioiibereiding 1939. De toelichting van de Ministers van Economische Zaken, van Defensie en van Financiën luidt als volgt: Het is der regeéring gebleken, dat vreemde mogendheden in verband met de economische oorlogvoering in verschillen de gevallen verklaringen eischen, waar. bij zij, die deze verklaringen afleggen, zich verbinden, zich te onderwerpen aan een zeker toezicht nip hun bedrijf van wege vertegenw'oioirdgers van die vreem de mogendheden. De regeering is van meening, dat een dergelijk toezicht veelal di©or Nederland sche ondernemingen, zij het (moede, wordt aanvaard teneinde de totstandkoming van transacties te bevorderen. Heeft, indivi dueel gezien, het afleggen van zondanige verklaringen wellicht een dergelijk gevolg het komt den Ministers vioior, dat de ver dediging van de algemeene' economische belangen van Nederland doioir verklari'ni- gen van bovenbedoelde strekking zou kunnen worden geschaad en dat het daar om gewenscht kan zijn, maatregelen te treffen, als gevolg waarvan tolt het af leggen van dergelijke verklaringen (niet verder wordt overgegaan. j beneden normaal. De grootste afwijkin,- gen kwamen vojotr op den 22en eln den' I 15en. resp. 12 graden en 0.5 graad be- neden normaal. Alle dagen waren der- i halve te koud. De gemiddelde maximum- i temperatuur was 7.5 graad en het ge- 1 middelde minimum 3 graden beneden! j normaal. Op alle dagen was in De Bilt de minimum-temper.-: tuur beneden het vriespunt bedroeg in De Bilt 22 tegen 4 normaal. De neerslag, die voornamelijk als sneeuw viel, was in de verschillende provincies 30 tot 75 pet. beneden normaal. In De Bilt werden 110 uren zonhei- sehijn waargenomen tegen 53 imotrmaal. In De .Bilt was de gemiddelde tem peratuur uit de waarnemingen te 8.14 en 19 uur -5.1 graad. Hiermede is heit vroegere Januari-reqotrd van. UtrechtDe Bilt. namelijk -3.3 graad in 1850, belang rijk overtroffen. Van de 3 wintermaan den December, Januari len Februari is er sedert het begin van de waarnemingen in 1849 slechts étfn geweest die kouder was, <n.l. Februari 1855 met -5.3 graad. Spionnen aangehouden De politie te Nijmegen heeft verleden week de hand Weten te leggen op tw^e personen, die blijkbaar van plan waren een aantal b'escheidien in haniden varii een buitenlandsche mogendheid te spa- spélen. De aandacht viel n.l. op teen per soon die gedurende idle laatste jaren in Duitsehland werkte en sedert eenige da,- gen in .een hotel te Nijmegen vertoefde ien in verschillende café's' ien restaurants besprekingen voerde. Zij gangen werden nagegaan totdat hij blijkbaar van plan was te vertrekken. Toen achtte de pioi- litie het tijdstip gekomen iom in te griji- gen. Hij werd met zijn koffer in een café aangetroffen in gezelschap van een tweeden persoon. In den koffer werd een pakje gevonden dat teekening^n van Nederlandsche kunstwerken bevatte. Het tweetal is meegenomen naar het politie bureau en in bewaring gesteld. Oud* vrouw bevroren Woensdagochtend heeft een boer op een weiland aan den Ooster Ringdijk te Amsterdam een oude vrouw gevon- den, die in half-bewusteloozen toestand op den grond lag. Haar voeten en handen bleken bevroren te zijn. De vrouw, een tachtigjarige weduwe, eenigszins kindsch, die bij haar dochter in Diemen inwoont, was Dinsdagavond tegelijk met de ande- ren naar bed gegaan. Toen men Woens- j dagochtend opstond, vermiste men de oude moeder. Zij was ongemerkt in den nacht of in den vroegen ochtend van huis weggeloopen. De vrouw is in zorgwek- kenden toestand naar het O.L. Vrouwe gasthuis vervoerd. MARKTBERICHTEN Voilingtver»en. «Do Eendracht» Tholen Uienveiling. Grove uien f4,90; gewone f4,92—4,95; drielingen f2,12; picklers f3,51; roode bewaarkool f4—4,50; gele dito f4; witte dito f2,74—2,80 per 100 kg. THOLEN. Boternoteering van Donder dag 1 Febr. Roomboter f 0,89Boere- boter f0,84 per pond; Eieren f5 per 100 I stuks. VERSCHILLENDE BERICHTEN Het weer in Januari Het KNMI iai De Bildt méldt: Gemiddeld over de 5 hoiofdstatioms was in Januari de ochtend temperatuur 7„5 gr. DE FRIESCHE ELFSTEDENTOCHT Een Wiestem-Sehpuwemaar schrijft ons: „Pas op, ©en scheur, rechts houd/ern"* Krats, daac passeeren groote troepen rij ders ons; het is een gedrang van jewel ste. Met de wind in den rug wtetfd! Sneek spoedig- bereikt. De start was buiten Leeuwarden, ©en kWartier loepen van het Beursgebouw. Zioiuden al deze rijders het halen? Dat kleiine, bleek© tneisje daar, en die dikkert, die niets, doet dan zich met boterhammen volprop pen? Toen we de schaatsen onder had den, hojojrden we dat ©en groote 2000 ons al vicnor Waren, en dat de eerstel wedstrijdrijder Sneek al was gepasseerd. Gemakkelijk ging het anders niet: doioir de sneeuw iwas de geveegde baan maar heel smal, zoioidat elkaar voorbijrijden haast niet mogelijk was. Van Sneek naar Savoren hadden desmeesten wind mee, soms half tegen. Alles was noig zoo on wezenlijk? Waren (we nu heusch aan de beroemde Elfstedentocht begonnen? Het was haast niet te gelooven. In Stavoren troffen We al veel uit- vallers; ook velen die al aan de borrel zaten. Daar zou niet veel van terecht komen. Verhalen tover wedstrijdrijders op Nooirsche schaatsen, die spijt hadden, geen Friesche doorloopers te hebben onder- 1 gebonden, hioiorde je alom. Om de vele controleposten te bereiken, in elke stad étfn. moest je toiopen over planken, over j strooi, over matten, en daar werden je schaatsen niet beter van. Maar, ieder was even behulpzaam: veldwachters, die je een hand gaven om je naar boven te trekken, menschem, die vroegen, „zal ik je schaatsen uitdoen?" Kfortom, veel medeleven. Vlaggen van kerktorens, van huizen, muziek, wuivende men'schen; tot nu toe Was het een lust. Kinderen, die per schaats naar seh©oil gingen, postbo den. melkboeren, sleden vi©l schapen, ieder leefde op het ijs. Geen Wloinder, dat de Friezen er zich zooi op1 thuis voelen. In Stavoren ©en kleine 70 K.M. afge legd; nu de ©erste rust. Niet lang zit- ten, dooirrijden, nog „maar" 130 K.Mj. Het Was juist 11 uur. de zon kwam even dooir. Maar nu tegen den Wind ito, naar Hindeloopen. Was dit schaatsenrijden Neen, meer loepen. Was dat ijs? Meer sneeuW. Al maar dooir scherp uitkijken, over den rug van mijn tochtgenoot, met wien ik aan den stok reed, In H ito d el- 1 o o p e n werd chocolate aangeboden door meisjes in nationale kleedij. Maar, wat zagen veel rijders er moe uit.' Ojcxk hier tal van uitvallers. In fellle tegenwind naar Workum en verder naar Bolsiward, een ontzettend slecht stuk; al maar door (woei er sneeuw op die baan. Een, twee, drie slagen, dan Wéér loopein.Pas op, een schots! Striemende Wind. Neen, hier is geen rijden meer mogelijk; afbinden en drie K.M. loopen. Dan weer opga. bonden en doorrijden tot Bols ward. Bij de eontrioile een veldwachter: „De tram1 staat klaar, nienschen. Jullie hebt de helft nog niet achter den rug, schei er maar uit". Niet ierg bemoedigend. Mijn metgezel en ik kijken elkaar eens aan: neen, Wij gaan dooir. Wat een tafreeli, bij deze pleisterplaats. Hier slapen er een paar, totaal „iop'\ In een hoek ver binden Rojoide Kruismenschen bebloede hielen en beenen; Wat wordt er gemopj- perci. Nu zou er een stuk komen van 17 K.M., nóg slechter dan Wat we gehad hadden. Maar, het viel mee. Heel in. de verte de lichtjes van Harlingen. Wat kronkelt die vaart; volhouden, niet praten, tanden op elkaar. Wat een ge- Zwoeg. Zonder ijsstok zou het nooit zijtn gegaan. In Harlingen zagen We velen naar den trein gaan met gezichten van spijt, en woede, ook van doodelijke ver moeidheid. Het contróle-café vol rijders, die zich afvragen, wat te doen? De wind wordt steeds sterker. „Zijn er nog liefhebbers vjoior Dokkum', dan samen verder; allééf/i Wordt het te ge vaarlijk". Eén huurt er hier een voor rijder. die f 40 hebben moet, maar dit is niet meer de echte sport. We zullen trachten, er op eigen krachten te komen. Na Harlingen de diepe duisternis in. Plots een bons, een gil, ©en val. Wat is er gebeurd? Lantaarns komen te hulp. Een van ons stootte Zijin hoofd 'tegen eernf brug; ©en flinke buil, geen wond, ge lukkig. Volhouden maar. Eén twee, éfain twee. Daar houdt (onze voorman in: de weg kwijt, pikdonker en niemand, die ons kan inlichten. Ha, daar staat een Wegwijzer; lantaarns lichten bijl. We Zijn op den goeden weg naar Franeker. Een lichtje zWaait ons tegemoet. „Zeg menschen, heb je het al geboord? In de buurt van Dokkum Wioirdt het ijs zóó slecht, daar mag niemand verder. De commissie heeft besloten om ieder, die het tot Wier brengt, het Elfstedenkruis te geven". O, Wat eeai pracht boiodschap was dat. Ja, dat halen we nog wel. In Franeker werd ons moed ingesproi- ken. „Weten jimme het al, nog een goed uur riiden, dan staan de bussen klaar". Een prachtig vooruitzicht. Nog een dik uur klauwen, pal tegen de wind in, dan.,, een lichtje! Dat zal Wier zijn. Neen, pas Beriikum. Een tegenvaller. Maar einde lijk. wéét- licht, daar doemt de laatste jcontriole vóór Leeuwarden op. Mijn -ge zel en ik. wie kijken elkaar dankbaar aan: het doel is bereikt In ©en half uur brengt de bus ons naar Leeuwarden, waar Waar de kaart voor het laatst wordt af- geteekend. Een warm bad ©n een dito groc en dan naar bed. Het Elfstedenkruis meenen we wel verdiend te hebben. (Het werd ook verdiend door onzen stadge noot J. A. van Dijk, die bijna heel den tocht meereed Red.) Of We ©en volgende keer weer van de partij: willen zijln? Graag, de voldoe ning was groot, een gevoel van kuinnen komt (©ver je, het iwas een ware strijd. Duurder vervoerbeteekant duur- der wordend leven voor velen Italië zal gaan vreemde Invloeden op den Balkan dulden Wettelijke verdediging van onze economische belangen eisch Januari gaf tweemaal zooveel zonlicht dan normaal Indrukken van een Schouwschen Elfstedentocht deelnemer Zondag 4 Februari 's morgens 10 uur Ds. Pijnacker Hordijk VEREEN. lytijrLnlua HERVORMDEN ze heeten: de ideale pijn-, kou- en griep-verdrijvers. Twaalf stuks 50 cent. Twee stuks'10 cent. Zijn niet rond, maar hartvormig van model. Zon op: Zon onder: 4 Febr. 7,40 16,48 5 Fobr. 7,38 16,50 Maan op: Maan onder: 4 Febr. 4,45 13,27 5 Febr 5 30 14,42 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laajgwater: 4 Febr, 12,00 5,26 17,57 5 Febr. 0,35 13 09 6,35 18,54 Predikbeurten te Zierikzee Zondag 4 Februari. Ned. Herv.Kerk. Nieuwe Kerk. 10 ure, ds Valeton. Kleine Kerk. 10 ure, ds. Pynaoker Hor dijk en 7 ure, ds. Aaibars van Birjansland. Luth. Kerk. Geen dienst. Gerei. Kerk. 10 en 6 ure, ds. H. Scholing rau Arnemuiden. Ohr. Geref. Kerk. 9.30, ds. Hoogeodoorn, 2 Leesdienst en 6 ure, ds. Hoogeodoorn. Leger des Heils (Poststraat) 7.30, 10, 3.30 en 7.30 ure. Dinsdags 8 nre. 'sWoensdags 7.30 ure (Openluohtwerk). Donderdags 8 ure. Alles onder leiding van de kapiteins Kremerv. Urk. Gerei. Gent. (St.-Domusstraat) 9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk. Oud-Gerei. Gent 9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1