ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
kleine kerk
Msjnhardtjes
ZATERDAG 3 FEBRUARI 1940
OP&EH
ZSRUCZffSOg COURANT
De Kern
ABONNEMENT
Prijs fl.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee
f 1.80. Voor het buitenland f 10— p. jaar
Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver
schijnt dagelijks, behalve 's Zondags.
1707.-1809
Uitgave :°N.V. de) Zierikzeesche Nieuwsbode,„Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32,]Postgiro 137677 - Dir.: A."J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
96STE JAARGANG No. 14255
ADVERTENTIES
Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents
BIJ contract speciale prijzen. Grootte der
letters naar plaatsruimte. „Sucoesjes" 60
oents. Inzending tot 's morgens 10 uur
DUURDER VERVOER
DUURDER LEVEN
In de Fransche dagbladen wordt de
aandacht getrokken door een propagan-
da-advertentie van de Société d'Etudes
pour le Développement de l'Automobile,
onder den tilel „Le transport cher c'est
'la vie chère!" Wanneer de Staat
aldus begint de tekst de tabak duurder
maakt, dan kunt U misschien zeggen:
„dat raakt mij niet, want ik ben niel-
rooker". Maar wanneer de Staat nieuwe
lasten legt op de vervoermiddelen, dan
kan dit U in geen geval onverschillig
laten, want als gevolg van het duurder
geworden transport zult gij ook bij den
slager, den melkboer en den fruitman
meer moeten betalen. Immers, dit vleesch,
die melk en dat fruit moesten eerst ver
voerd worden. En als het transport duur
der wordt, zal ook alles wat aan ver
voer onderhevig is, duurder moeten wor
den.
Dit inzicht stemt volkomen overeen
met de bij voortduring onder de aandacht
gebrachte waarschuwing om toch niet 't
vervoerwezen te beschouwen of te be
handelen als een melkkoe van éen scnier
onbeperkt productievermogen. Het zou
van een onvergefelijke kortzichtigheid en
van een volslagen blindheid voor deneco-
nomischen opbouw onzer samenleving
getuigen, indien de Schatkist meende,
zich aan deze bron van inkomsten naar
hartelust te mogen laven, uit overweging
dat immers het heele bedrijfs- en persoon
lijke leven dit onderdeel van het voort-
brengings- en distributieproces toch niet
kan missen, zoodat men het ongestraft
gerust telkens zooveel duurder mag ma
ken als aan den Fiscus op een oogenblik
te pas mocht komen.
In tegenstelling tot zoodanige opvattin
gen heeft de Algemeene Nederlandsche
Verkeersfederatie in hare publicatie:
„Structuur, doelstelling en werkwijze der
Algemeene Nederlandsche Verkeersfede
ratie" hare inzichten als volgt geformu
leerd:
Een juiste visie op het wezen van ver
voer kan niet verkregen worden door het
transportbedrijf te beschouwen als een
op zichzelf staand doel. Zonder de be
langen der betrokken ondernemers uit het
oog te verliezen, dient men het vervoer
te zien als een middel tot het bewijzen
van in geld waardeerbare diensten aan
een veel ruimeren, ja schier onbeperut
grooten kring van belanghebbenden.
Dit middel duurder te maken dan noo-
dig of uit een gezichtspunt van algemeen
belang wenschelijk is, is dan ook onjuist.
Dit alom onmisbare en welvaartversprei-
dende middel zwaarder te belasten dan
de daaraan te besteden kosten wettigen,
houdt de Algemeene Nederlandsche Ver
keersfederatie voor een handelwijze welke
ten allerhoogste uit hoofde van een tijde-
lijken noodtoestand der gemeenschaps
middelen tot binnen een zekeren omvang
kan worden vergoelijkt, doch welke bui
ten zulk een klemmende noodzaak stellig
niet mag worden voortgezet.
Een belastingpolitiek welke eenvoudig-
heidshalve het vervoerwezen zou blijven
behandelen als een onuitputtelijke bron
voor gemakkelijk te verkrijgen heffingen,
kan slechts remmend en onder omstandig
heden zelfs vernietigend inwerken op de
algemeene welvaart. Inzonderheid een
land als het onze, welks bloei of kwijning
door alle eeuwen heen zoo nauw heeft
samenhangen met 's werelds vervoer
wezen, dient zich wel bijzonder ernstig
te bedenken alvorens het zijn transport
duurder maakt dan strikt onvermijdelijk is
DE BALKAN-CONFERENTIE
Italië wacht den loop der dingen af
Vrijdag is te Belgrado de conferentie
der Balkanstaten gehouden, die, in tegen
stelling met vorige jaren, in een geest
van eensgezindheid werd begonnen. Van
overwegend belang is het bij deze con
ferentie, hoe de houding van Italië is,
daar het meermalen heeft bekend ge
maakt, dat het in Zuidoost Europa
een hartig woordje wenscht mee te spre
ken in de groote politieke vraagstukken.
Men mag van deze conferentie geen
wonderen verwachten, doch als deze
slechts den wil tot uiting brengt, van alle
de betrokken staten om bij te dragen tot
het behoud van den vrede in het Balkan-
gebied, dan is daardoor reeds uitgedrukt,
ANDREW DUNCAN,
de nieuwe Engelsche minister
van Handel
dat de Balkan-entente in haar geheel een
politiek volgt, die overeenkomt met die
van Italië. Gezien de goede betrekkin
gen tussehen Italië en Zuid-Slavië, welk
land zeker een der invloedrijkste is van
den Entente, mag men dit resultaat als
zeker verwachten. Ook met de andere
Balkan-mogendheden en daarnaast vooral
met Hongarije, onderhoudt Italië uitste
kende betrekkingen, doch dit is helaas
niet voldoende om met zekerheid te ver
wachten, dat de gebeurtenissen zich zul
len ontwikkelen op de wijze, die Italië
zou wenschen, omdat er ook andere fac
toren zijn die deze gebeurtenissen bein-
fluenceeren. Het is daarom, dat Italië een
afwachtende houding zal blijven aan
nemen.
Italië, dit is duidelijk, zal geen vreemde
invloeden op den Balkan dulden en daar
onder moeten wij niet alleen Russi
sche, doch wel degelijk Fransche en En-
gelsche invloeden verstaan, terwijl
men schijnbaar ook aan Duitsehland niet
dan een beperkten invloed zal willen
zien toegekendDe correspondent van
het „Giornale d'Italia" weet mede te dee-
len, dat Italië op duidelijke wijze aan het
Duitsche Rijk te kennen heeft gegeven,
dat Rome zich zou verzetten tegen iedere
Russische aggressie in het Donaugebied
en op het Balkanschiereiland. De Itali-
aansche politiek is gebaseerd op zekere
grondslagen, die niet verlaten zullen
worden. Italië is zeer veel gelegen aan
de veiligheid van Hongarije en Zuid-Sla
vië en in het algemeen van de geheele
Middellandsche Zee. Maar over Rumenië
rept het, nog, niet, doch men houde zich
er van verzekerd, dat men de politiek
van Carol met de grootste aandacht volgt
Verdediging van onze
economische belangen
Ingediend is een wetsontwerp houden-
de aanvulling van de wet medewerking
aan de verdedigingsvoioiibereiding 1939.
De toelichting van de Ministers van
Economische Zaken, van Defensie en van
Financiën luidt als volgt:
Het is der regeéring gebleken, dat
vreemde mogendheden in verband met de
economische oorlogvoering in verschillen
de gevallen verklaringen eischen, waar.
bij zij, die deze verklaringen afleggen,
zich verbinden, zich te onderwerpen aan
een zeker toezicht nip hun bedrijf van
wege vertegenw'oioirdgers van die vreem
de mogendheden.
De regeering is van meening, dat een
dergelijk toezicht veelal di©or Nederland
sche ondernemingen, zij het (moede, wordt
aanvaard teneinde de totstandkoming van
transacties te bevorderen. Heeft, indivi
dueel gezien, het afleggen van zondanige
verklaringen wellicht een dergelijk gevolg
het komt den Ministers vioior, dat de ver
dediging van de algemeene' economische
belangen van Nederland doioir verklari'ni-
gen van bovenbedoelde strekking zou
kunnen worden geschaad en dat het daar
om gewenscht kan zijn, maatregelen te
treffen, als gevolg waarvan tolt het af
leggen van dergelijke verklaringen (niet
verder wordt overgegaan.
j beneden normaal. De grootste afwijkin,-
gen kwamen vojotr op den 22en eln den'
I 15en. resp. 12 graden en 0.5 graad be-
neden normaal. Alle dagen waren der-
i halve te koud. De gemiddelde maximum-
i temperatuur was 7.5 graad en het ge-
1 middelde minimum 3 graden beneden!
j normaal. Op alle dagen was in De Bilt
de minimum-temper.-: tuur beneden het
vriespunt bedroeg in De Bilt 22 tegen 4
normaal.
De neerslag, die voornamelijk als sneeuw
viel, was in de verschillende provincies
30 tot 75 pet. beneden normaal.
In De Bilt werden 110 uren zonhei-
sehijn waargenomen tegen 53 imotrmaal.
In De .Bilt was de gemiddelde tem
peratuur uit de waarnemingen te 8.14
en 19 uur -5.1 graad. Hiermede is heit
vroegere Januari-reqotrd van. UtrechtDe
Bilt. namelijk -3.3 graad in 1850, belang
rijk overtroffen. Van de 3 wintermaan
den December, Januari len Februari is er
sedert het begin van de waarnemingen
in 1849 slechts étfn geweest die kouder
was, <n.l. Februari 1855 met -5.3 graad.
Spionnen aangehouden
De politie te Nijmegen heeft verleden
week de hand Weten te leggen op tw^e
personen, die blijkbaar van plan waren
een aantal b'escheidien in haniden varii
een buitenlandsche mogendheid te spa-
spélen. De aandacht viel n.l. op teen per
soon die gedurende idle laatste jaren in
Duitsehland werkte en sedert eenige da,-
gen in .een hotel te Nijmegen vertoefde
ien in verschillende café's' ien restaurants
besprekingen voerde. Zij gangen werden
nagegaan totdat hij blijkbaar van plan
was te vertrekken. Toen achtte de pioi-
litie het tijdstip gekomen iom in te griji-
gen. Hij werd met zijn koffer in een
café aangetroffen in gezelschap van een
tweeden persoon. In den koffer werd
een pakje gevonden dat teekening^n van
Nederlandsche kunstwerken bevatte. Het
tweetal is meegenomen naar het politie
bureau en in bewaring gesteld.
Oud* vrouw bevroren
Woensdagochtend heeft een boer op
een weiland aan den Ooster Ringdijk te
Amsterdam een oude vrouw gevon-
den, die in half-bewusteloozen toestand
op den grond lag. Haar voeten en handen
bleken bevroren te zijn. De vrouw, een
tachtigjarige weduwe, eenigszins kindsch,
die bij haar dochter in Diemen inwoont,
was Dinsdagavond tegelijk met de ande-
ren naar bed gegaan. Toen men Woens-
j dagochtend opstond, vermiste men de
oude moeder. Zij was ongemerkt in den
nacht of in den vroegen ochtend van huis
weggeloopen. De vrouw is in zorgwek-
kenden toestand naar het O.L. Vrouwe
gasthuis vervoerd.
MARKTBERICHTEN
Voilingtver»en. «Do Eendracht» Tholen
Uienveiling. Grove uien f4,90; gewone
f4,92—4,95; drielingen f2,12; picklers
f3,51; roode bewaarkool f4—4,50; gele
dito f4; witte dito f2,74—2,80 per 100 kg.
THOLEN. Boternoteering van Donder
dag 1 Febr. Roomboter f 0,89Boere-
boter f0,84 per pond; Eieren f5 per 100
I stuks.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Het weer in Januari
Het KNMI iai De Bildt méldt:
Gemiddeld over de 5 hoiofdstatioms was
in Januari de ochtend temperatuur 7„5 gr.
DE FRIESCHE ELFSTEDENTOCHT
Een Wiestem-Sehpuwemaar
schrijft ons:
„Pas op, ©en scheur, rechts houd/ern"*
Krats, daac passeeren groote troepen rij
ders ons; het is een gedrang van jewel
ste. Met de wind in den rug wtetfd!
Sneek spoedig- bereikt. De start was
buiten Leeuwarden, ©en kWartier loepen
van het Beursgebouw. Zioiuden al deze
rijders het halen? Dat kleiine, bleek©
tneisje daar, en die dikkert, die niets,
doet dan zich met boterhammen volprop
pen? Toen we de schaatsen onder had
den, hojojrden we dat ©en groote 2000
ons al vicnor Waren, en dat de eerstel
wedstrijdrijder Sneek al was gepasseerd.
Gemakkelijk ging het anders niet: doioir
de sneeuw iwas de geveegde baan maar
heel smal, zoioidat elkaar voorbijrijden
haast niet mogelijk was. Van Sneek naar
Savoren hadden desmeesten wind mee,
soms half tegen. Alles was noig zoo on
wezenlijk? Waren (we nu heusch aan de
beroemde Elfstedentocht begonnen? Het
was haast niet te gelooven.
In Stavoren troffen We al veel uit-
vallers; ook velen die al aan de borrel
zaten. Daar zou niet veel van terecht
komen. Verhalen tover wedstrijdrijders op
Nooirsche schaatsen, die spijt hadden, geen
Friesche doorloopers te hebben onder-
1 gebonden, hioiorde je alom. Om de vele
controleposten te bereiken, in elke stad
étfn. moest je toiopen over planken, over
j strooi, over matten, en daar werden je
schaatsen niet beter van. Maar, ieder
was even behulpzaam: veldwachters, die
je een hand gaven om je naar boven
te trekken, menschem, die vroegen, „zal
ik je schaatsen uitdoen?" Kfortom, veel
medeleven. Vlaggen van kerktorens, van
huizen, muziek, wuivende men'schen; tot
nu toe Was het een lust. Kinderen, die
per schaats naar seh©oil gingen, postbo
den. melkboeren, sleden vi©l schapen, ieder
leefde op het ijs. Geen Wloinder, dat de
Friezen er zich zooi op1 thuis voelen.
In Stavoren ©en kleine 70 K.M. afge
legd; nu de ©erste rust. Niet lang zit-
ten, dooirrijden, nog „maar" 130 K.Mj.
Het Was juist 11 uur. de zon kwam even
dooir. Maar nu tegen den Wind ito, naar
Hindeloopen. Was dit schaatsenrijden
Neen, meer loepen. Was dat ijs? Meer
sneeuW. Al maar dooir scherp uitkijken,
over den rug van mijn tochtgenoot, met
wien ik aan den stok reed, In H ito d el-
1 o o p e n werd chocolate aangeboden door
meisjes in nationale kleedij. Maar, wat
zagen veel rijders er moe uit.' Ojcxk hier
tal van uitvallers. In fellle tegenwind
naar Workum en verder naar Bolsiward,
een ontzettend slecht stuk; al maar door
(woei er sneeuw op die baan. Een, twee,
drie slagen, dan Wéér loopein.Pas op,
een schots! Striemende Wind. Neen, hier
is geen rijden meer mogelijk; afbinden
en drie K.M. loopen. Dan weer opga.
bonden en doorrijden tot Bols ward.
Bij de eontrioile een veldwachter: „De
tram1 staat klaar, nienschen. Jullie hebt
de helft nog niet achter den rug, schei
er maar uit". Niet ierg bemoedigend. Mijn
metgezel en ik kijken elkaar eens aan:
neen, Wij gaan dooir. Wat een tafreeli,
bij deze pleisterplaats. Hier slapen er
een paar, totaal „iop'\ In een hoek ver
binden Rojoide Kruismenschen bebloede
hielen en beenen; Wat wordt er gemopj-
perci. Nu zou er een stuk komen van
17 K.M., nóg slechter dan Wat we gehad
hadden. Maar, het viel mee. Heel in.
de verte de lichtjes van Harlingen.
Wat kronkelt die vaart; volhouden, niet
praten, tanden op elkaar. Wat een ge-
Zwoeg. Zonder ijsstok zou het nooit zijtn
gegaan. In Harlingen zagen We velen
naar den trein gaan met gezichten van
spijt, en woede, ook van doodelijke ver
moeidheid. Het contróle-café vol rijders,
die zich afvragen, wat te doen?
De wind wordt steeds sterker. „Zijn
er nog liefhebbers vjoior Dokkum', dan
samen verder; allééf/i Wordt het te ge
vaarlijk". Eén huurt er hier een voor
rijder. die f 40 hebben moet, maar dit
is niet meer de echte sport. We zullen
trachten, er op eigen krachten te komen.
Na Harlingen de diepe duisternis in. Plots
een bons, een gil, ©en val. Wat is er
gebeurd? Lantaarns komen te hulp. Een
van ons stootte Zijin hoofd 'tegen eernf
brug; ©en flinke buil, geen wond, ge
lukkig. Volhouden maar. Eén twee, éfain
twee. Daar houdt (onze voorman in: de
weg kwijt, pikdonker en niemand, die
ons kan inlichten. Ha, daar staat een
Wegwijzer; lantaarns lichten bijl. We Zijn
op den goeden weg naar Franeker.
Een lichtje zWaait ons tegemoet. „Zeg
menschen, heb je het al geboord? In
de buurt van Dokkum Wioirdt het ijs zóó
slecht, daar mag niemand verder. De
commissie heeft besloten om ieder, die
het tot Wier brengt, het Elfstedenkruis
te geven". O, Wat eeai pracht boiodschap
was dat. Ja, dat halen we nog wel.
In Franeker werd ons moed ingesproi-
ken. „Weten jimme het al, nog een goed
uur riiden, dan staan de bussen klaar".
Een prachtig vooruitzicht. Nog een dik
uur klauwen, pal tegen de wind in, dan.,,
een lichtje! Dat zal Wier zijn. Neen, pas
Beriikum. Een tegenvaller. Maar einde
lijk. wéét- licht, daar doemt de laatste
jcontriole vóór Leeuwarden op. Mijn -ge
zel en ik. wie kijken elkaar dankbaar aan:
het doel is bereikt In ©en half uur brengt
de bus ons naar Leeuwarden, waar
Waar de kaart voor het laatst wordt af-
geteekend. Een warm bad ©n een dito
groc en dan naar bed. Het Elfstedenkruis
meenen we wel verdiend te hebben. (Het
werd ook verdiend door onzen stadge
noot J. A. van Dijk, die bijna heel den
tocht meereed Red.)
Of We ©en volgende keer weer van
de partij: willen zijln? Graag, de voldoe
ning was groot, een gevoel van kuinnen
komt (©ver je, het iwas een ware strijd.
Duurder vervoerbeteekant duur-
der wordend leven voor velen
Italië zal gaan vreemde Invloeden
op den Balkan dulden
Wettelijke verdediging van onze
economische belangen eisch
Januari gaf tweemaal zooveel
zonlicht dan normaal
Indrukken van een Schouwschen
Elfstedentocht deelnemer
Zondag 4 Februari
's morgens 10 uur
Ds. Pijnacker Hordijk
VEREEN. lytijrLnlua HERVORMDEN
ze heeten:
de ideale pijn-, kou- en griep-verdrijvers.
Twaalf stuks 50 cent. Twee stuks'10 cent.
Zijn niet rond, maar hartvormig van model.
Zon op: Zon onder:
4 Febr. 7,40 16,48
5 Fobr. 7,38 16,50
Maan op: Maan onder:
4 Febr. 4,45 13,27
5 Febr 5 30 14,42
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laajgwater:
4 Febr, 12,00 5,26 17,57
5 Febr. 0,35 13 09 6,35 18,54
Predikbeurten te Zierikzee
Zondag 4 Februari.
Ned. Herv.Kerk.
Nieuwe Kerk. 10 ure, ds Valeton.
Kleine Kerk. 10 ure, ds. Pynaoker Hor
dijk en 7 ure, ds. Aaibars van Birjansland.
Luth. Kerk.
Geen dienst.
Gerei. Kerk.
10 en 6 ure, ds. H. Scholing rau
Arnemuiden.
Ohr. Geref. Kerk.
9.30, ds. Hoogeodoorn, 2 Leesdienst en
6 ure, ds. Hoogeodoorn.
Leger des Heils (Poststraat)
7.30, 10, 3.30 en 7.30 ure. Dinsdags 8
nre. 'sWoensdags 7.30 ure (Openluohtwerk).
Donderdags 8 ure. Alles onder leiding van
de kapiteins Kremerv. Urk.
Gerei. Gent. (St.-Domusstraat)
9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk.
Oud-Gerei. Gent
9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk.