ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE vpnrtAn *o iakii iapi iOAn WAAWin yrycn VRIJDAG 19 JANUARI 1940 Oude Jenever M.C. Boonen op bon De Kern I A S. ZATERDAG fijne verse koekjes Ruwe handen PUROL ZSEiaiCZEESCHEjCOUnAMI I707-I8Ö8 ABONNEMENT Prijs f 1.50 p. kwartaal. buiten Zlecikaea 11.80. Voor het buitenland flO.— R. Jaar Afzonderlijke nummers B cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J, Kosten 96STE JAARGANG No. 14242 ADVERTENTIES: Prijs: 20 cents p. regel, minimum B0 cents Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur TWEE SYSTEMEN, TWEE WERELDEN De strijd per radio over en weer Het is toch wel een merkwaardige te genstelling, welke ons dezer dagen in de pers is geopenbaard. In Duitschland is het verboden, buitenlandsche radio-uit zendingen in de Duitsche taal te belui steren. Een verbod, dat maar niet zoo'n gewoon voorschrift is. Neen, op overtre ding ervan is niet minder gesteld dan de doodstraf. Dit feit was ons reeds eenigen tijd bekend. Maar nu de tegenstelling, waarover men in de dagbladen heeft kunnen lezen. De meest populaire radio-uitzending voor de Engelschen is die van Lord Haw Haw. Het is de man, die voor den Duitschen omroep de uitzendingen in het Engelsch en bestemd voor het Engelsche publiek, verzorgt Heel Engeland luistert naar deze uitzendingen en amuseert zich kos telijk. De min of meer dramatische wijze, waarop deze radioman zijn toespraken opzet en zijn deftige uitspraak hebben hem den bijnaam „Lord Haw Haw" ver schaft. Geen populairder man nu en geen grooter komiek althans in de waar deering van de Engelschen dan deze Lord Haw Haw. De kranten kondigen steevast de uren aan, waarop hij aan het woord komt; een revue is naar hem ge noemd. Het is niet onmogelijk, dat tenslotte van hoogerhand op eenige matiging zal worden aangedrongen. Er zijn reeds enkele stemmen in Engeland, die erop wijzen, dat toch altijd wel iets blijft hangen van de laster en onwaarheden, die volgens deze Engelschen door den Duitschen omroeper aan het Engelsche publiek worden opgedischt. Zelfs dit in aanmerking nemend, is de tegenstelling der feiten, zooals zij tot nu toe waren, toch frappant. Het is de tegenstelling, die zich telkens weer tusschen de beide systemen: net nationaal-socialistische en het liberaal- de mocratische openbaart. Het eene systeem kan £een openbaarheid, geen vrije m°e- ningsuiting en geen critiek dulden. Het andere kan zonder openbaarheid, zonder vrije meeningsuiting en zonder critieK niet bestaan. Waar het eene systeem on herroepelijk aan te gronde zou gaan, is voor het andere een onmisbaar levenssap Aan wie de toekomst? EXPLOSIE IN KRUITFABRIEK eischt vijf dooden en vele gewonden Is sabotage de oorzaak der explosie 7 Het Engelsche ministerie van Bevoorra ding betreurt ten zeerste, dat zich gister morgen in een zijner fabrieken, gelegen in het Noorden van Londen, een explosie heeft voorgedaan. Vijf menschen werden gedood en een aantal arbeiders gewond. Gelukkig waren de meeste gewonden slechts licht gekwetst. Er wordt een onderzoek ingesteld naar de oorzaken van het ongeval". Mei deze woorden heeft de Britsche regeering gisteravond de gebeurtenis be schreven, die tegen het middaguur in Londen zooveel angst en ontzetting heeft veroorzaakt. Officieel wordt voorts ver klaard, dat-^r^cxpiosie zich heeft voor gedaan in de koninklijke kruitfabriek in Waltham Abbey (in het Noorden van Grool-Londen). Hoe groot het aantal gewonden is, staat nog niet vast. Sommigen spreken van dertig, anderen van vijftig gewon- dsn. Ook zouden er, naar United Press verneemt, nog zeven menschen vermist worden. Het officieele communiqué deelt nog niets mede over de oorzaak van de ex plosie, doch het ligt voor de hand, dat er over sabotage gemompeld wordt. Er is op het oogenblik nog wel geen aanwijzing, die daarop duidt, maar men acht het wel opvallend, aldus United Press, dat de minister van Verkeerswezen Woensdag nog opnieuw de directie van de Spoorwegen gewaarschuwd heeft, alle waakzaamheid te betrachten met het oog op mogelijke Duitsche sabotage. Uiteraard denkt men ook weer aan de activiteit van de I.R.A., die reeds verscheiden ex plosies heeft veroorzaakt en in wier program, gelijk minister Hoare nog en kele maanden geleden mededeelde, bom aanslagen op spoorwegen, fabrieken en openbare gebouwen staan. Hoe krachtig de explosie was, blijkt wel hieruit, dat eenige stalen balken 500 meter ver werden weggeslingerd. Van een ziekenhuis in deze buurt werd het dak weggerukt; een spoorwegstation, dat zich op zes km. afstand van de kruit fabriek bevindt, werd zwaar gehavend. De fabriek ligt in het midden van een tuinbouw district, met het gevolg, dat hon derdduizenden ruiten van de kassen bij de explosie versplinterd werden. DE VIER ETAPPES VAN EEN KOLONIAAL RIJK Italië bereikt de eerste etappe TERUZZf, de Italiaansche minister voor de Afrikaansche Koloniën Onder voorzitterschap van Mussolini is gistermorgen de nieuwe algemeene raad van de adviseerende, corporatieve orga nen van Italiaansch Afrika bijeengekomen. Aan de vergadering werd deelgenomen door alle leden van de regeering en door 260 afgevaardigden van genoemde organen. Nadat de minister van Afrika, Teruzzi, een rede had gehouden, die een uiteenzetting betreffende de hervorming van de adviseerende organen welke op het gebied van het koloniale bestuur in corporatief verband werkzaam zijn, nam de Duce het woord. „De geschiedenis van de volken, zoo zeide hij, die in staat zijn aan een im perium leven te geven, leert ons, dat het imperium in het eerste tijdperk van zijn bestaan een geestelijke, politieke en mili taire schepping is van het moederland. In het tweede tijdperk leeft en ontwik kelt zich dit imperium, dank zij de middelen, die het grootendeels van het moederland ontvangt. In het derde stadium kan het imperium geheel en al voor zichzelf zorgen, dat wil zeggen zijn eigen zelfgenoegzaamheid op economisch en militair gebied bereiken. In een vierde periode is het imperium in staat, de hulpbronnen van het moeder land aan te vullen door het grondstoffen te leveren, alsmede op zijn grondgebied steeds meer menschenmassa's uit het moederland op te nemen. Wanneer rnen de imperia wil behou den, dan moeten zij bevolkt worden. Wij kunnen thans zeggen, dat. het eerste van de vier genoemde tijdperken bereikt is. De nieuwe adviseerende organen, die met ingang van vandaag hun werk zullen be ginnen, hebben de taak met zoo weinig mogelijk papier en inkt er voor te zor- gan, dat de volgende stadia spoedig aan breken. DE IN HET IJSSELMEER BEKNELDE STOOMBOOTEN Vorgsefsche tocht van Tepas Per ijsvlet naar het convooi en naar het eiland Urk Nog steeds is het niet gelukt in ver binding te komen met de in de ijswoeste- nij van het IJselmeer beknelde stoomboo- ten, de „Holland" en de „IJssel" van de reederij 'Koppe. Zelfs de tocht van Tepas, Donderdagmiddag, is vergeefsch geweest. Toen hij om half vijf op Schip hol terugkeerde, moest hij mededeelen, dat het zicht zoo slecht was, dat hij niets gezien had. Intusschen was gisteravond op Urk het zoeklicht van één van de ijsbrekers te zien, welke blijkbaar nog steeds trachten de booten te bereiken. Men schatte den afstand echter op nog meer dan vijf kilometer. Onze ongeëvenaard f3,— per literkruik. Behalve de Fokker, die vandaag er weer heen gaat, zullen de booten nog ander bezoek krijgen. Verzekeringsexperts zijn namelijk van plan van Elburg zich met een ijsvlet naar het convooi te be geven, om de schade aan de uit blik be staande lading van de „Friesland" vast te stellen. Of de vlet ook levensmiddelen zal meenemen was nog onbekend. De ijsvlet van Urk is ook altijd nog in buurt om zoo noodig assistentie te ver- leenen.' Gisteravond werd ook de vlet niet meer op Urk verwacht. Het eiland is natuurlijk nog steeds zonder verbinding met den vasten wal. Het postvliegtuig is wel over Urk gevlogen, maar niet ge daald. Ook de transporten, welke gister morgen naar Urk zijn afgestoken, hebben het eiland niet bereikt. De sneeuw ligt op de route Urk— Lemmer hoog opgewaaid, zoodat het on doenlijk is den overtocht te maken. He denochtend zullen opnieuw twee expedi ties trachten Lemmer te bereiken. Tus schen Urk en Lemmer is een ijsvlet je blijven steken en de mannen zijn te voet naar Urk gekomen. ROOKENDE HAMSTERAARS EN HAMSTERENDE ROOKERS De sterke verkoop van tabak, welke in de eerste maanden na de mobilisatie viel waar te nemen, is gedurende de maand December van het vorige jaar aanmerkelijk ingekrompen. Was men aan vankelijk van oordeel, dat het tabaksver bruik onder invloed van de mobilisatie was toegenomen, thans nu de Decem- bercijfers zijn verschenen kan men zich moeilijk aan de gedachte onttrekken, dat er in de maanden September tot November niet weinig is gehamsterd. Nu plegen de Decembercijfers in het algemeen beneden het normale te liggen, doch voor 1939 is dit wel in bijzondere mate het geval. In de eerste elf maan den bedroeg het maandgemiddelde van sigaren 141 millioen (in Dec. 123 mill.), van sigaretten 442 millioen (in Dec. 376 millioen) en van tabak 985.000 kg (in Dec. 564.000 kg). Het valt op, dat vooral de tabak zeer ver onder het gemiddelde ligt. In vergelijking met December 1938 blijkt de laatste maand van het vorige i jaar wat den verkoop van sigaren j en sigaretten betreft nog vrij gunstig J te zijn. j Over December 1939 zijn eenige cijfers voor sigaren 123 millioen (December '38: 112 millioen), voor sigaretten 376 millioen (December '38: 357 millioen). Het spreekt vanzelf, dat de fiscus er wel bij vaart. In 1939 vloeide aan accijns f39.5 mill. in de schatkist (de raming was f36 mill.) j tegen plm. f37 millioen over 1938. DE DISTRIBUTIE VAN BENZINE j Hoe deze bij invoering j zal worden geregeld I „De Auto", het officieele orgaan der KNAC bevat deze week een volledige uiteenzetting van den opzet der distri butieregeling van benzine. „Reeds herhaaldelijk", aldus het blad, „hebben wij aangedrongen op de bekend making van de wijze waarop de distri butie van benzine bij eventueele invoering zal worden geregeld. Ofschoon men van Regeeringszijde de meening schijnt toe gedaan, dat het tijd genoeg is als de belanghebbenden zulks vernemen bij de invoering van de distributie en deze daar over dus nog steeds nog in het onzekere verkeeren, achten wij voorlichting thans meer dan ooit geboden, omdat de onze kerheid een zeer ongunstige factor vormt voor de normale ontwikkeling van het voor ons economisch leven zoo belang rijke ftutoraobielverkeer. Van heden tot en met Donder dag 15 Februari zal bon 4 van de Rij fesdistributiekaart recht geven op het koopen van een halt pond bruine boonen, witte boonen of andere ge kleurde boonen, capucijners 'of grauwe erwteu. Billijkheidshalve zal de benzinedistri butie zijn gebaseerd op het aantal kilo meters dat men, in liters benzine uitge drukt den automobilist zal toewijzen. Bij de toewijzing wordt gebruik ge maakt van de opgave, waartoe iedere automobilist door middel van het bekende rose biljet was verplicht. Op dat biljet moest men opgeven hoeveel km men ge middeld per maand rijdt, hoeveel het ge middelde benzine- en olieverbruik be draagt, en tenslotte tot welke categorie van gebruikers men behoort. Voor de laatste opgave was bij het biljet een aanwijzing gevoegd, vermeldende de ver schillende soorten van categorieën en de onderverdeeling daarvan. Aan de hand van deze door den auto mobilist zelf gedane opgaven, zal worden vastgesteld voor hoeveel kilometers hem benzine zal worden toegewezen. Uiteraard is daarvoor een grondslag vastgelegd overeenkomende met 850 km per door den Minister vast te stellen tijdvak voor wat de personenauto's be treft en 400 km voor motorrijwielen, terwijl voor de bedrijfsauto's geen vaste grondslag bestaat. Wanneer tot distribu tie zal moeten worden overgegaan, zal het van den beschikbaren voorraad af hangen welk percentage van dien grond slag voor een bepaald tijdvak kan wor den aangeschaft. Uiteraard zijn door het bureau dat de distributie regelt verbruiks- normen vastgesteld voor de verschillende merken en typen automobielen. Het zal een ieder duidelijk zijn, dat het percentage tevens afhankelijk zal zijn van de categorie waartoe men behoort, en dat de eene categorie dus beter be deeld zal worden dan de andere. Zoo op het oog ziet deze regeling er vrij ingewikkeld en verre van eenvoudig uit. Laten wij hopen, dat het allemaal echter nog wel zal meeloopen. Het eenige wat thans niet valt te zeggen, is, waar op men zal kunnen rekenen. Maar iedere automobilist kan in elk geval voor zien- zelf, aan de hand van zijn eigen opgave nagaan, tot welke categorie bij behoort en met hoeveel kilometers men voor hem op het distributiekantoor vermoedelijk re kening heeft gehouden. KERKNIEUWS Ned. Herv. Kerk. RENESSE. Naar aanleiding van het be richt der kerkcollécte voor Finland in de Geref. Kerk te Ermelo, wordt de aan dacht er op gevestigd, dat de kerkeraden Noordwelle, reeds op Kerstmorgen 1939 der Hervormde gemeenten Renesse en een extra gave hebben gevraagd voor het Roode Kruis-werk in Finland, welke collecte toen f23 heeft opgebracht. Het is hartelijk te hopen dat na deze gevallen nog vele voorbeelden zullen volgen. Het aantal vacaturen In de Ned. Herv. Kerk - Het aantal vacaturen in de Ned. Herv. Kerk bedroeg 1 Jan. 233 tegen 235 va- j cante predikantsplaatsen op 1 Jan. 1939. j Over de verschillende provincies ver deeld bedroegen deze vacaturen voor de prov. Groningen 29, Friesland 41, Drenthe 12, Overijssel 7, Gelderland 30, Utrecht 13, Noord-Holland 45, Zuid-Holland 35, Zeeland 10, Noord-Brabant 9 en Limburg 2. I In de kringen der Vrijz. Hervormden en van den Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk zijn het aantal vacante plaatsen het grootst. Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laajgiwater: 20 Jan. 10,06 22,57 3,48 16,21 l De strijd in den aether tusschen twee wereldbeschouwingen Ontploffing in Engelsche kruit fabriek aan sabotage te wijten De eerste etappe van het Italiaansche Imperium is bereikt Nog geen verbinding met de in het IJsselmeer beknelde booten Als benzinedistributie komt, hoe zal men dat toepassen 7 Strenge tot matige vorst O C. J. J. VERTON Zwezerik- en kalfscroquetten Vleeschbroodjes Verschillende soorten Wellingtons 1 <1 Yanillenootjes j 16 cent y Weespermoppen Bitterkoekjes j per ons Botersprits l Arnh. meisjes d i Kransjes (amandel) 14 ct. p. ons jj VERRENIEUWSTRAAT ZIERIKZEE c genezen vlug met 0oos30-60ct.Bij Apolh.en Drogisten Zon op: Zon onder: 20 Jan. 8,01 16,22 Maan op: Maan onder: 20 Deo. 12,29 3,12 Predikbeurten te Zierikzee Zondag 21 Januari. Ned. Herv. Kerk. Nieuwe Kerk. 10 ure, ds. Valeton. Kleine Kerk. 10 ure, ds. Pijnaoker Hor dijk en 7 ure, dhr. de Haan, evangelist Egypte-kinderen. Lnth. Kerk. Geen dienst. Geref. Kerk. 10 en 6 ure, ds. Jonker van Abcoude. Ohr. Geref. Kerk. 9.30, ds. Hoogendoorn, 2 Leesdienst en 6 ure, ds. Hoogendoorn. Leger des Heilsj (Poststraat) 7.30, 10, 3.30 en 7.30 ure. Dinsdags 8 ure. '8Woensdags 7.30 ure (Openluohtwerk). Donderdags 8 ure. Alles onder leiding van de kapiteins Kremerv. Urk. Geref. Gem. (St.-Domnsstraat) 9.30, 2 en 6 nre, Leeskerk. Oud-Geret. Gem. 9.30, 2 en 6 nre, Leeskerk.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1940 | | pagina 1