ZIERIKZEESCHE KIEUWSBODE Ruwe Handen, Ruwe Huid Purol DINSDAG 19 DECEMBER 1939 OPCiENOI mtoKZEEscm courant DE ONDERGANG VAN DE «GRAF SPEE» Dt Kern aap—g gauw 1B.II HJ'M ABONNEMENT Prijs fl.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee fl.80. Voor het buitenland flO.— P« jaar Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. 1707 1-080 Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode'"Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14218 ADVERTENTIES Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents Bij contract speciale prijzen. Grootte der leners naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur De kapitein liet de kruiser in de lucht vliegen om hem uit handen van den vijand te houden Langsdorff als de moderne van Speyck Het Duitsche vestzak-slagschip „Graf Spee" is door zijn eigen bemanning Zon dagavond tot zinken gebracht. De ka pitein drukte op een knop, welke ver bonden was met een electrische mijn in het munitiemagazijn. Een verschrikkelijke ontploffing volgde en daarna kwamen er nog een aantal zwakkere explosies. De bemanning had het schip verlaten. Staan de in de reddingbooten brachten de offi cieren het saluut toen hun schip in de golven verdween. Hitier gaf bevel tot vernietiging Hitier zelf had bevel gegeven het oor logsschip van 10000 ton in de lucht te doen vliegen. Als protest tegen de houding der regeering van Uruguay, die weigerde aan de „Graf Spee" een lan- geren termijn toe te staan dan volgens de internationale regelen gebruikelijk is, doch welken de kapitein noodig beweerde te hebben, is de „Graf Spee" tot zin ken gebracht op een van de belang rijkste ankerplaatsen der reede van Mon tevideo. Op eenigen afstand stoomden de oorlogsschepen der geallieerden.... De bemanning wordt geïnterneerd Kapitein Langsdorff heeft met zijn of ficieren het schip verlaten en zich ge voegd bij het zich reeds in de redding booten bevindende deel van de beman ning. Allen schijnen toen door de „Ta- coma", een Argentijnsche kruiser en uit gevaren sleepbooten te zijn opgepikt. Ook de geallieerde oorlogsbodems hadden booten uitgezonden. De meeste van deze opvarenden van de „Graf Spee" zijn naar Buenos Aires gebracht door den Argen- tijnschen kruiser „Libertad", aan boord waarvan zich ook de commandant van de „Graf Spee" bevond. Alle leden van de bemanning van de „Graf Spee" zullen nu te Buenos Aires of te Mon tevideo worden geïnterneerd. Het wrak brandt nog Nadat de bemanning van boord was gegaan, keerde een boot met vier Duit sche matrozen naar het oorlogsschip te rug. Dezen lieten het schip in de lucht vliegen. Vervolgens werden de vier man nen aan boord genomen door de „Ta- coma". De Urugueesche autoriteiten heb ben deze vier opvarenden van de Graf Spee gearresteerd. Het wrak stond gisteren nog steeds in vlammen. Er steeg een zware rook wolk op, terwijl olie over de zee-opper vlakte vloeit tot op een afstand van twee mijl van het wrak. Hierin ligt een gevaar voor de schepen, die in de haven van Montevideo manoeuvreeren. Het optreden van de U uguaysche regeeriag De minister van buitenlandsche zaken van Uruguay heeft een uiteenzetting ge geven over de houding zijner regeering in het geval met de ingesloten Duitsche kruiser. „Ik ben er zeker van, zoo zeide de minister, dat de Uruguaysche regeering nauwgezet de beginselen der neutrali teit en de internationale wetten gehand haafd heeft. Ik ben 0|p, het oogenblik bereid over te gaan tot een publicatie van alle documenten betreffende dit bij zondere geval. Men zal dan kunnen waardeeren, hoe correct het optreden geweest is en hoezeer het zelfs royaal was." De minister besloot zijn verklaring met te zeggen: „door het tot zinken brengen van de Admiral Graf Spee is geen en kel slachtoffer gevallen. Alle zeelieden zijn gered en op weg naar Buenos Aires aan boord van Argentijnsche schepen. De commandant van het slagschip is veilig. Berlijn is vertoornd op de regeering van Uruguay, omdat zij de Graf Spee niet voldoende tijd heeft gelaten tot herstel van zijn zee waardigheid. Dit is volgens de Duitsche opvatting een inbreuk op het internati onaal zeerecht en op het zeegebruik. Men spreekt als zijn overtuiging uit, dat de regeering van Uruguay haar besluit niet zelfstandig maar onder den druk van Engeland heeft genomen. Intusschen is uit het Duitsche protest af te leiden, dat de Graf Spee in niet zeewaardigen toe stand in Montevideo is binnengeloopen, hetgeen uit de eerste Duitsche berichten waarin van een overwinning van de Graf Spee sprake, was niet viel op te maken, vooral omdat daarin zelfs werd medege deeld, dat de Graf Spee geen sporen van een gevecht vertoonde en eigenlijk alleen naar Montevideo was gegaan om de „door Engelsche gasgranaten ver nietigde levensmiddelen te vervangen". De Duitsche radio vertelde gisteravond, dat de ondergang van de Graf Spee het volk eerder met trots dan met droe fenis moest vervullen, terwijl de D.A.Z. er op wijst dat inleidende faze van den oorlog haar einde nadert. HET GEBEURDE BIJ VENLO Genoegdoening van Berlijn gevraagd Op vragen van het Tweede Kamer lid de Marchant et d'Ansembourg in ver band met het optreden van gewapende Duitschers op Nederlandsch grondgebied bij Venlo, heeft de minister van alge- meene zaken a.i., mede namens den mi nister van buitenlandsche zaken als volgt geantwoord Het is waar, dat op 9 November j.l. eenige gewapende Duitschers de Neder- landsche grens bij Venlo hebben over schreden en op Nederlandsche grondge bied onder bedreiging met wapengeweld de inzittenden van een auto, onder waar een Nederlandsche officier, hebben over meesterd. De identiteit der genoemde Duitschers kon dezerzijds niet worden vastgesteld. Het antwoord op de vraag „Is 't waar, dat de Duitschers een aantal der inzit tenden van de auto en de auto zelf met geweld over de grens gebracht hebben", luidt bevestigend. De regeering heeft van de Duitsche re geering volledige genoegdoening ver langd voor deze schending van ons grond gebied, met inbegrip van de invrijheid stelling van den ontvoerden Nederland sche chauffeur en het lijk van den Neder- landschen officier, die bij den overval, volgens de verklaring van ooggetuigen, den dood heeft gevonden. VERSCHILLENDE BERICHTEN Slachtoffer! van h«t ijs Gistermiddag zijn twee militairen P. de Winter en M. de Wilde, beide wo nende te G a a s t e r 1 a n d, bij het schaat senrijden op de Hoogeveenschevaart te Ossesluis door het ijs gezakt en verdron ken. De dertigjarige arbeider K. Reits- ma uit Oenkerk is gistermiddag bij het schaatsenrijden op de Ringvaart ter hoog te van de werkverschaffing Buitenveld onder Veenwouden, in een wak terecht gekomen en verdronken. Gistermiddag is de 25-jarige landarbeider J. Raggers uit S t e g g e r d a, bij het schaatsenrijden op de gekanaliseerde rivier de Linde door het ijs gezakt en verdronken. R. laat een vrouw en twee kinderen achter. Gistermiddag is de 25-jarige veehouder j E. C. Wijnia te B o o r n z w a a g bij het I schaatsenrijden op den Langstaartenpoel in een wak gereden en verdronken. De man was gehuwd en laat een vrouw met een kind achter. Da onb«w«akta overweg Gistermiddag om vier uur is op den onbewaakten overweg van den Hoogen Zeedijk te Zevenbergschehoek 'n twaalfjarig meisje, dat per rijwiel van school huiswaarts keerde, door den snel trein uit Breda gegrepen. Het meisje was op slag dood. Gasverstikking Bewoners van het huis Duinkerksche- straat no. 16 te 's-Gravenhage had den bemerkt, dat de medebewoners, de 34-jarige J. B. J. en zijp. 78-jarige huis houdster de weduwe M. L. op het appèl ontbraken. J. was ziek en werd door zijn huishoudster verpleegd. Deze laatste is bi] het ziekbed gaan zitten en is daar in slaap gevallen. In de kamer brandde een niet-goedgekeurde gaskachel, die boven dien geen uitlaat naar de buitenlucht had voor verbrandingsgassen en aan een lekke gasslang stond aangesloten. Beide perso nen bleken overleden te zijn. Speling der natuur Bij den landbouwer C. de Kam, hof stede „Roompot" in den Jacobapolder te Kamperland, is een kalf geboren met 5 pooten. De vijfde poot zit tusschen de schouderbladen van de voorste pooten. Het is een volslagen poot met een buig zaam kniegewricht en een teen. (M.C.) KORT EN BONDIG Her Britsche ministerie van luchtvaart deelde gisteravond mede, dat Engelsche bombardementsvliegtuigen twaalf Messer- schmidt-gevechtstoesteilen hebben neerge schoten in een verwoeden luchtslag boven de Duitsche bocht. Zeven Engel sche vliegtuigen zijn nog niet terugge keerd. De Britsche bombardementstoe stellen bevonden zich ojpi een verken ningsvlucht, met het doel, ieder Duitsch oorlogsschip, dat op zee aangetroffen wordt, aan te valleri. - (Gistermorgen is uit Gibraltar waargenomen, hoe 'n Spaansch post- en passagiersvliegtuig brandende kwam aanvliegen. Korten tijd later stortte het toestel in zee, op on geveer 10 km. ten Zuiden van Gibraltar. Britsche oorlogsschepen voeren uit om assistentie te verleenen. Zij namen de geheel verkoolde lijken van de inzitten den van het toestel aan boord. Hoeveel personen aan boord waren, is nog niet bekend. Het linieschip Renown, een onbenoemde kruiser en het vliegtuigmoe derschip Ark Royal zijri gisteren na het bericht van den ondergang van de Graf Spee met onbekende bestemming in Oostelijke richting uit de haven van Rio de Janeiro vertrokken. De beman ning heeft geen verlof gehad om aan wal te gaan, maar de schepen zijn wel voor het Braziliaansche publiek ter be zichtiging gesteld. Meer dan 30.000 per sonen hebben hiervan gebruik gemaakt. In den middag van 18 December hebben de Engelschen een groote vlucht ondernomen met 44 moderne gevechts vliegtuigen. Gepoogd werd verscheidene plaatsen aan de Noordzeekust aan te vallen. Zij werden ten Noorden van Hei geland door Duitsche jachttoestellen op gevangen en uiteengedreven. Er werden verscheidene verbitterde lucht ge vechten boven het binnendeel van de Duitsche bocht gevoerd. Daarbij werden, volgens tot dusverre ontvangen berich ten, 34 Engelschen neergeschoten. Het Duitsche luchtwapen heeft gisteren in het kader van zijn verkenningsvluchten Engelsche voorposten en beveiligings schepen aangevallen. De verkenning werd op breede waaiervormige wijze uitge voerd over de geheele Noordzee tot aan de Shetland-eilanden en tot Ports mouth. Verscheidene voorpostenschepen kustwachtschepen en tankbooten, bene vens andere vaartuigen, die in oorlogs- dienst zijn, werden met bommen en machinegeweren bestookt. Door vol treffers werden twee voorpostenschepen en twee andere vaartuigen tot zinken gebracht. Churchill, heeft gisteren voor de radio gesproken over den slag bij de La Plata rivier. Na hoog opge geven te hebben van de overwinning van de Engelsche wapenen, deelde Churchill mede, dat twee van de vier geschutto- rens van de A j a x getroffen waren, terwijl de Exeter veertig of vijftig treffers gehad had, waarvan verscheidene van granaten. Drie van haar achtduims kanonnen werden vernield en zij had tegen de honderd dooden en gewonden, voor het meerendeel dooden. De Brit sche commandant van de duikboot „Sal- m o n", luiten. Bickford, heeft gerappor teerd, dat hij een Duitsche duikboot, de kruiser „Leipzig" en wellicht nog een kruiser van 10.000 ton heeft getorpe deerd op een tocht in de Oostelijke Noordzee. -Wat is de taak van het vreemdelingen verkeer onder de huidige en te verwachten omstandigheden Zaterdagmiddag hield de Provinciale Zeeuwsche Vereeniging voor Vreemdelin genverkeer een bijzondere bijeenkomst in de bovenzaal van „de Vergenoeging" te Middelburg, ter behandeling van het j vraagstuk, wat de taak is van V.V.V. onder de huidige en te verwachten om- standigheden. j De voorzitter, mr. J. Moolenburgh, heet te allereerst welkom den directeur van de A.N.V.V., den heer H. W. R. de Waal, die op verzoek van het bestuur was overgekomen om het bedoelde on derwerp bij de vergadering in te leiden. Vervolgens heette spr. de verschillende autoriteiten welkom. Hierna verkreeg de heer de Waal het woord. Deze begon met er op te wijzen, dat er begrijpelijkerwijze op het gebied van vreemdelingenverkeer nog veel on zekerheid bestaat voor de naaste toe komst. Toch is er volgens spr. geen reden tot pessimisme, veel eerder voor gema tigd optimisme. De tallooze Nederlan ders, die vroeger vacantiereizen naar 't buitenland maakten, zullen op een zeer klein percentage na, in het land moeten blijven. En dit schept voor het vreem delingenverkeer ongekende mogelijkheden Maar dan moet men ook alles doen om de menschen tot reizen te bewegen en niet hen thuis laten zitten. En de vraag voor Zeeland is wat moet men doen om de menschen daarheen te trekken? Iedere organisatie moet zich terzake voortdurend aanpassen aan de omstandigheden van het oogenblik. Een groot verschil met de oorlogsjaren 19141918 is, dat het reizen veel vlugger gaat en goedkoo- per is dan toen. Spr. is van meening, dat de gemeenten voor Vreemdelingenverkeer ongelooflijk veel kunnen doen en dat Vreemdelingen verkeer voor de gemeenten van zeer groot belang is. Er moet z.i. dan ook een intense samenwerking zijn tusschen de gemeenten en de VVV's. Het gaat in de eerste plaats en niet alleen om de subsidies, dat is hoogstens een begin. Maar van grooter waarde is de moreele steun, de gemeentebesturen moeten bij zeer veel handelingen zich afvragen, hoe zij de VVV daarbij kunnen inschakelen. Er is veel te combineeren. O.a. het maken van propaganda voor bijzondere gebeur tenissen in de gemeente. Door den groo teren invloed van de gemeente op de pers dan van VVV, al wordt die ook steeds gaarne geholpen, is nog wel wat te bereiken. Dit is alles soms een veel voud van de subsidie. De Zeeuwsche bodem is waarschijnlijk geschikt voor vruchtbare resultaten van de te voeren propaganda. Men moet niet vergeten, dat het vreemdelingenverkeer niet alleen van beteekenis is voor hotels, café's, ver- keersinstellingen enz., maar ook voor al lerlei andere bedrijven en ook voor de industrie. Velen dezer instellingen doen reeds iets, maar de middenstand, die direct en indirect belang heeft bij vreem delingenverkeer, kan nog veel meer steu nen. Men moet de middenstanders in vele zaken erkennen en dan zullen ve len daarna zeker wel begrijpen, dat zij Vreemdelingenverkeer moeten steunen. Men moet leden werven door op den arbeid der vereeniging te wijzen en de middenstanders service te verleenen. Men moet niet alleen plaatselijk willen werken, maar contact zoeken met zuster verenigingen, die in groote trekken toch alle dezelfde belangen hebben. Men kan volgens spr. de menschen niet meer 3 weken op een plaats houden, men wil tegenwoordig trekken en zich verplaat sen en in een kortst mogelijken tijd veel zien. Daar moet men meer rekening mede houden. Daarom moet men de menschen niet opwekken een bepaalde plaats, maar Zeeland in haar geheel te bezoeken en dit door collectieve propaganda. Men kan daarom de Provinciale vereeniging nooit te veel inschakelen. Men moet alles on derling bespreken en spr. wijst daarmede in verband op de maandelijksche bijeen komsten, die de Ned. Ver. th%ns heeft ingesteld. Er moet een algemeene samen werking op den meest breeden basis worden ingesteld. Men is begonnen met een algemeen reisboek voor binnenland- sche reizen samen te stellen met ver melding van allerlei aardige tochten, met aanwijzing wat te zien is en hoe men het beste kan reizen. Het komt er voor namelijk op aan te overwegen hoe men het reizend publiek voor zijn omgeving belangstelling kan inboezemen. Na een pauze, waarin de aanwezigen een kop thee werd aangeboden, was er gelegenheid om met den inleider van gedachten te wisselen. De «Graf Spee» door kapitein Langsdorff zelf vernietigd Hevig luchtgevecht boven de Duitsche bocht bij Helgoland Genoegdoening over incident te Venlo door Nederland verlangd Het nog onbetrouwbare ijs eischte reeds vele slachtoffers Gemobiliseerde werkloozen zullen een Kerstgave ontvangen Om het vriespunt Postkantoor Zierikzee De dienst op 2 5 December (eer ste Kerstdag) is als op Zpmdagen. Afhalen van correspondentie van. 13.30 tot 14. Op 2 6 Dec. (tweede Kerstdag) vindt étjn brief- en pakketpostbes telling plaats. De openstelling is van 8—9; afhalen' van 13.30 tot 14. Het kantoer is dan niet open vioior den diepst der post wissels (met uitzondering van telegra fische), postbewijzen, quitantiën, aanne men van postpaketten, uitvoering verze keringswetten, postcheque- en girodienst, Rijkspostspaarbank, belastingbetalingen pasmunt. DENKT OM DE VOGELS I Tot de ijverigste insecten verdelgers We- hOjOren de meezen. Om de onschatbare diensten, die zij ons bewijzen ip den strijd tegen de schadelijke insecten, moe- ten wij hen helpen de moeilijke winter maanden doior te komen. Een mees verslindt dagelijks ongeveer haar eigen gewicht aan voedsel. Dit lijkt heel veel, doch het is maar 12 a 15 gram. Toch beteekent dit altijd pog 12.000 tot 15.000 eieren van schadelijke insec ten! Hoe kouder het is, hoe meer voed sel de mees mondig heeft, om haar li chaamswarmte te behouden. Een practische voedergelegenheid voor de meezen kan al heel eenvoudig ge maakt worden uit een halve oocosnoot. De nopt wordt er uitgehaald en de schaal gevuld met een mengsel van rupdvet of reuzel en oliehoudende zaden. Aan een ijzerdraad wordt zij dan lomgekeerd aan een boomtak opgehangen- Barometerstand van hedenmiddag 2 uurj Zon op: Zon onder: 20 Deo. 8,08 15,46 Maan op: Maan onder: 20 Deo. 12,28 1,08 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laaigwater: 20 Deo: 8,48 21,40 2,2S 15,00 Kerstgave voor gemobiliseerde werkloozen De minister van defensie heeft bepaald, dat de kostwinnersvergoeding, die is vast gesteld op het steunbedrag, hetwelk een dienstplichtige als ondersteunde werk- looze voor zijn opkomst laatstelijk genoot, in de week van 18—23 dezer wordt ver hoogd met het bedrag, dat de dienst plichtige dit jaar als Kerstgave vermoe delijk zou hebben genoten, indien hij niet in werkelijken dienst zou zijn geweest.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1939 | | pagina 1