ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE VRIJDAG 15 DECEMBER 1939 OPGEN ZlEMKZffSOS COURANT 17971 HET ZEEGEVECHT VOOR DE ZUID-AMERIKAANSCHE KUST Voorburg, Schillen en Bessenjenever De Kern C. J. J. VERTON ABONNEMENT Prijs 11.50 p. kwartaal, buiten Zierikze* fl.80. Voor het buitenland flo.— p. jaar Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode ^Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.A. J. de Looze - Uitg.-Red.M. J. Kosten 96STE JAARGANG No. 14215 ADVERTENTIES Prijs: 20 cents p. regel, minimum 80 cents Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur Het verloop en bizonderheden over den strijd De Engelsche kruiser «Fxeter» getroffen De correspiomdent van de New York Times te Buenos Aires schrijft aan zij® blad. dat de Britsche kruisers met de Graf Spee in contact zijn gekomen op ongeveer 20 mijl ten O,osten van Punta del Este (de monding van de Rio Plate) Woensdagochtend omstreeks 6 uur. Het vuur werd onmiddellijk geopend. De Brit sche kruiser Exeter werd zoodanig ge troffen, dat het schipi mjog sleeihts met beperkte snelheid kon varen, zopdat het den strijd moest cpgeven. Eenige minuten later versche®ie® twee Britsche kruisers aan den horizon, Zij; openden het vuur en binnen tien minu ten waren twintig schote® gewisseld. Een, uur l'ater Werd de strijd opi 25 mijl ten Zuiden van Punta del Este hervat. De Graf Spee bevond zich toen minder dan negen mijl uit de kust en het mon- dingsvuur van de kanonnen kon van de kust worden gezien. To,en te half negen de duisternis viel, lag een dik rook gordijn iover een lengte van verscheidene mijlen. De «Graf von Spee* verspeelde zijn commandobrug Van de kust van Uruguay had men in den lOjOp van den dag de oorlogssche pen twee keer gezien. Toen de Brit sche schepen Punta del Este voorbij. Wa ren, manoeuvreerden zij z®oda®ig, dat zij! de Graf Spree tusschen Zich (en de ondergaande zon in kregen, Zoodat het silhouet van het Duitsehe schip zich dui delijk afteekende. Lang nadat de zon Was ondergegaan duurde het schieten ®og voort. In het donker van den nacht Wist de Graf Spee echter te ontkomen en later wierp het schip het anker uit voor Montevideo. De treffers die de Graf Spee heeft opgeloiopen. moeten voor namelijk afkomstig Zijn van de Exeter. Aan den anderen kant richtte het Duit sehe oorlogsschip zich voornamelijk op dezen Britschen kruiser. Omstreeks middernacht verscheen de Duitsehe gezant te Montevideo op het hoofdkantoor van den havenmeester, om voorzieningen te treffen voor de ontsche ping van 36 dooiden en 70 gewonden. Men weet te Montevideo nog niet of de Exeter zoo zWaar getroffen is, dat het schip eveneens de haven zal moeten binnenloopen, of dat de schade zoo ge ring is, dat op zee voorzieningen ge troffen kunnen worden, die het het schip mogelijk maken, jopmieuw deel te nemen aan den strijd, Wanneer de Graf Spee de haven Weer verlaat. Het schip is in de richting van de zee gestoomd en vertoonde een lichte slagziji. Ajax en Achillei wachten da .Graf von Spee" op Het is zonder twijfel een merkwaardig gevecht geweest dat zich heeft afge speeld tusschen de vier oorlogsschepen. Het schijnt dat de Spee den aanval heeft geopend op den Britschen kruiser Ajax, die de Fraxnsche mailboot Formosa be geleidde. Later moeten de twee an dere Britsche kruisers te hulp zijn ge komen. Men weet welk een geduchte tegen standers de Britsche marine in de Duit sehe vestzakslagschepen hebben en dat de Engelschen slechts over enkele groo- te slagschepen beschikken, die in staat zijn deze Duitsehe oorlogsbodems in een open gevecht te bestrijden, omdat de Duitsehe schepen over zulk zwaar ge schut beschikken. De Exeter heeft 6 ka nonnen van 20.3 centimeter en naar het schijnt hebben de Duitschers vooral dit schip onder vuur genomen. De beide lichte kruisers Ajax en Achil les (schepen van hetzelfde type van on geveer 7000 ton) wachten nu voor den Rio de la Plata tot de Spee weer naar buiten komt. In het feit dat het Duit sehe schip de haven van. Montevideo is binnengevallen ligt een aanwijzing dat het schip vrij zwaar is beschadigd. De Duitsehe lezing over den strijd Het Duitsehe Nieuwsbureau meldt uit Montevideo, dat het vestzakslag schip Admiral Graf von Spee, welne in. de haven van Montevideo ligt, geen sporen van den strijd vertoont. Op het dek ziet men de gebruikelijke wacht. Commandobrug, gevechtstoren en romp zijn niet beschadigd. Het schip ligt enkele honderden meters van de kade. Op de reede, binnen de territoriale wateren, ziet men de omtrekken van twee Brit sche kruisers, welke omringd zijn van een aantal koopvaardijschepen. Van Britsche zijde wordt het strengste stilzwijgen in acht genomen over het aantal gesneuvelden en gewonden aan boord van de Britsche schepen. Vandaag zullen de Duitsehe geval lenen te Montevideo ter aarde besteld worden. Van de gewonden behoefde tot nu toe slechts één aan wal gebracht te worden, aangezien hij een wond aan de oogen heeft gekregen, welke een speci-, ale behandeling noodig heeft. De overige Duitsehe gewonden worden door de dok toren van het schip zelf verzorgd. Aldus de Duitsehe lezing. De Engelsche opvattingen over den slag De Britsche admiraliteit heeft gister avond een communiqué uitgegeven, waar in gezegd wordt: „Er zijn geen berichten ontvangen over dooden en gewonden op de Britsche schepen, die deelgenomen hebben aan den feilen strijd buiten Montevideo. Berichten daarover zullen zoo spoedig mogelijk worden gepubliceerd. Ondanks de schade, die de Exeter dwong zich uit den strijd terug te trekken, hebben de beide kleine zesduims kruisers het Duitsehe vestzakschip achtervolgd tot de La Plata en liggen thans in de monding te wachten. Zij hebben krachtige ver sterkingen gekregen. Wat het probleem van het inter,natiio- nale recht betreft, dat doioir de Graf Spiee aan de orde is gekomen, dit pro bleem! wordt thans actief bestudeerd doior de Britsche en Uraguaysche regee ring. Lord Chatfield heeft hier van gezegd: Het is mogelijk, dat wij de Graf Spee nogmaals in lopen Water zullen ontmoeten e® da® voor de laat ste maal. Maar er is nog een anderei mogelijkheid, want reeds zij® er berich ten die melden, dat de gezagvoerder interneering voor de® verderen duur van den oiorlog heeft aangevraagd, omdat het onmogelijk is het schip in korten tij'd te herstellen. RUSLAND UIT DEN VOLKENBOND GESTOOTEN De Volkenbondsraad heeft gisteren on der presidium van den gedelegeerde van Bolivië, Costa de Reis, zijn 107-de zitting gehouden. Na een welkomstwoord van den raadspresident tot de nieuw gekozen raadsleden Egypte, Finland en Zuid-Af- rika en aan het opnieuw gekozen China, behandelde de Volkenbondsraad het laat ste deel van de voor de Volkenbondsver gadering aangenomen resolutie, welke den Volkenbondsraad adviseert de consequen ties te trekken uit de door de Volken bondsvergadering uitgesproken veroor deeling van het Sovjet-Russische optreden tegen Finland. De raadspresident legde den Volken bondsraad een ontwerp-resolutie voor, waarbij de Volkenbondsraad zich ver- eenigt met de door de Volkenbondsver gadering uitgesproken veroordeeling en op de in de resolutie van de Volken bondsvergadering aangegeven gronden en gelet op artikel 16 paragraaf 4 van net Volkenbondsverdrag, constateert dat Sov jet-Rusland door zijn eigen handeling zich uit den Volkenbond uitgesloten heeft. Hieruit volgt, zoo is de laatste zin van de resolutie, dat Sovjet-Rusland niet langer deel van den Volkenbond uitmaakt De gedelegeerden van China, Zwitser land en Zuid-Slavië verklaarden zich van stemming over de resolutie te onthouden, speciaal met het oog op het laatste deel van de resolutie. Ook Holsti, Finland, verklaarde zich van stemming te onthou den, daar Finland als partij in de strijd vraag niet gelijktijdig rechter moet zijn. Van de andere raadsleden hebben alleen Paul Boncour (Frankrijk) en Butler (En geland) gesproken, beiden ten gunste van de resolutie. Hierop werd de ze een- stemmig aangenomen, met ze ven stemmen voor en vier stern- onthoudingen. Vóór stemden België, Bolivië, de Do- minicaansche republiek, Egypte, Enge land, Frankrijk en Zuid-Afrika, van stem ming onthielden zich China, Finland, Grie kenland en Zuid-Slavië. Afwezig waren Sovjet-Rusland, Peru, dat het lidmaat schap van den Volkenbond reeds opge zegd heeft, en Iran, welks vertegenwoor diger een diplomatieke ziekte had, om door zijn tegenstemmen den Volkenbond in moeilijkheden te brengen. DE REIS VAN DE „BREMEN" Het relaas van den kapitein Naar thans wordt gemeld is de Bremen Woensdagmiddag om 12.15 uur te Bre merhaven voor anker gegaan. Kapitein Ahrens deed volgens de Duitsehe bladen |iet volgende relaas van zijn wedervaren. Wij waren op 22 Augustus uit Bremer haven vertrokken. Wi> hadden ongeveer 1700 passagiers aan boord en brachten die veilig naar New York. Wegens het dreigende oorlogsgevaar was besloten de Bremen den volgenden morgen terstond weer uit New York te laten vertrekken. De Amerikanen hielden het sohip echter 36 uur vast onder voorwendsel, dat zij het op munitie moesten doorzoeken. Per soonlijk kreeg ik echter den indruk, dat de Amerikanen de Engelschen een handje wilden helpen, om hun de gelegenheid te geven ons op te vangen. Des avonds om 7 uur verlieten wij New York. Begunstigd door de duisternis en door de gunstige weersomstandighe den slaagden wij er in, het schip geheel onzichtbaar te maken voor mogelijke achtervolgers. In den loop van de reis kregen wij order een neutrale haven bin nen te loopen. Langs een specialen koers slaagden wij er in, deze neutrale haven (Moermansk) behouden op den 6den Sep tember te bereiken. Wiji kwamen op |onzie route geen vijan delijke schepen tegen. Toen ik in die neutrale haven was aangekomen had ik natuurlijk slechts é(jn gedachte: 'tschip weer naar Duitschland terug te brengen. Toen wij order daartoe ontvingen waren wij allen onbeschrijfelijk blij. Ik moet daarbij vertellen, dat reeds 850 man van onze bemanning naar huis gezonden waren en dat nog slechts een tiende van de bemanning over was. Met deze kleine bemanning moesten wij trach ten het schip thuis te brengen. Op den afgesproken tijd en bij een weer, dat gunstig was voor de voorge nomen doorbraak, verlieten wij de neu trale haven. Wij slaagden er in onbe merkt door het cordon te komen, dat de Engelschen van de Shetlandeilanden tot aan de Noorsche kust hadden gevormd en het Zuidelijk gedeelte van de Noord zee te bereiken, waar wij door Duitsehe vliegtuigen opgewacht werden, die ons verder begeleidden. Onder dit geleide voeren wij langs de Duitsehe mijnenvel den recht op de Duitsehe territoriale wa teren af, waar wij, aldus de kapitein, Dinsdagavond behouden aankwamen. Luchtstrijd boven de Oosl- Friesche Wadden-Eilanden De opgegeven verliezen zijn tegenüt ijdig Tusschen Wangerooge en Spiekerooge is het gistermiddag tot een luchtgevecht gekomen tusschen Duitsehe jagers en En gelsche bomvliegtuigen. De Engelschen, die vroegtijdig waar genomen werden, seint het D.N.B., had den 12 lange-afstand-mobvliegtuigen, hun meest moderne gevechtsvliegtuigen, inge zet. Dc Engelsche vliegtuiggroep werd door dc beproefde Messerschmidt's aan gevallen en binnen korten tijd uit elkaar gejaagd. Hierbij werden zes Engelschen neergeschoten. Eén Duitsehe jager moest op zee dalen. Het Engelsche ministerie van lucht vaart deelde daarover mede: Gedurende de laatste vierentwintig uur hebben omvangrijke formaties van de luchtmacht boven de Noordzee geope reerd. Eeii formatie van onze luchtmacht ontmoette een sterke vijandelijke formatie in den Bocht van Helgoland. Het kwam tot een scherp gevecht, gedurende het welk vier Duitsehe jagers en drie van onze vlietuigen neergeschoten werden. Een marconiit alt ooggetuige De marconist van een Japansch schip, dat langs de Nederlandsche Waddeneilan den opstoomde, seinde aan zijn reederij, dat het schip een aantal angstige oogen- blikken had medegemaakt. Toen het schip het eiland juist gepasseerd was, zag de bemanning plotseling een dozijn En gelsche vliegtuigen over zich passeeren. De toestellen vlogen nu eens in V-vorm en dan weer in los verband. Enkele minuten later kwamen over Spiekeroog driftige Duitsehe jagers aanvliegen, die met groote stijgsnelheid op de Britsche toestellen afgingen. Het aantal jagers was zeer groot en door hun bewegelijkheid en snel manoeuvreeren kon men hun aantal niet met zekerheid vaststellen. Een hardnekkig gevecht volgde. De ja gers openden het vuur en de Britsche bommenwerpers beantwoordden dat- on middellijk. Wij zagen op een gegeven oogenblik twee jagers en twee bom- i menwerpers tegelijk vallen. TWEEDE KAMER De begrooting van Waterstaa Bijl de behandeling van de Begroeting van Waterstaat heeft Minister Albarda Donderdagavond die sprekers beantwoord. Spr. dankte in de eerste plaats vooir de welwillende woorden, jegens hem ge sproken. Aan alle gemaakte opmerkingen zal spr., zoodra de handelingen zij® ver schenen, aandacht bestede®,. Inpolderingen ®oemde spr. Werk verruiming van de beste soort. Het ini tiatief is echter niet bij; het departement soms bij gemeenten of provinciën, soms bïji een particulier. Als goedkeuring wiordt onthouden, is dat om ernstige water staatsbelangen. Waterstaat zou ten lonrechte medewer king aan inpoldering iini Zeeland hebben onthouden. Spr. zal dit onderzoeken,-. Invoering der electriciteitsWiiet is bepleit en ontkend. Ee® drietal arti kelen der wet zijn bereids ingevoerd. De electriciteitsraad zal a.s. Maandag wor den geïnstalleerd. Komende tot de spoorwegen en 't Wegverkeer zeide spr. dat er een, onjuiste voorstelling Wordt gegeven, we derzijds. Beide moeten toit breede ont wikkeling komen, er mjoet evenwicht zij®. Het zou verkeerd zijn, het geheele volk in de bestaande tegenstellingen te be trekken. Het behoud der spoorwegen is een algemeen belang, qok va®, de auto mobilisten, ze moeten een re®deere®d be drijf Zij®. Het moeilijke is, het evenwicht te vinden en te beware®,. Wat is gezegd over belastingen op a u t |o's kon spr. niet onderschrijven. Spr. wil wel afschaffing der personeele belasting, maar niet een vast bedrag met heffing op de benzine. Geweze® is lop de moeilijkheden der tperwagenbedrijven De ondernemers zitten im de knel. Men is niet vrijgevig geweest met het geven van vergunnimge®, maar dit Was uit vrees voor Wederopleving der wilde bussen. Alcoholgebruik voor autobestuur ders vermeerdert het gevaar. De Weg- verkeerswet kent veel zwaardere straf fen dan de tegenwoordige. Het rijbewijs niet te laten intrekken door den rechter doch door de administratie, acht spreker niet juist. De gevolgen kunne® te erg zijn voor beroepschauffeurs e.d. Met 1 Januari 1940 behoeven de kloip1- 1 amp en niet aan de mieuwe voorschrif ten te voldioen. De termij® is met 2 jaar verlengd. T.a.v. het rïjit'djldenbesluit deelde de Minister tenslotte mede, dat aan den wensch om een bepaald artikel tijdelijk buiten Werking te stellen, niet kan wor- .den voldaan. Het verbieden va® aufoiver- voer iop> Zondag is niet van spreker uit gegaan en hij, zal er dus niet over spre ken. Na alles Wiat er is gezegd, behoeft spreker niet te herhalen dat hij; bet u i t- voeren van openbare werken, in zooi groot mogelijken omvang Zooveel' mogelijk zal bevorderen. Rusland met 7—4 stemmen uit den Volkenbond gestooten Britsche schepen houden voor de la Plata-monding de wacht De zwerftocht van de «Bremen» door den kapitein toegelicht Is medewerking aan inpoldering in Zeeland tegengewerkt 7 Dr. H. Col ijn krijgt belangrijke functie bij den Volkenbond Om het vriespunt aiiketlaliLeuj Dagelijks verkrijgbaar: Vleeschcroquetten 2 voor 25 cent Zaterdag: Vleeschbroodjes a 10 cl., Pariser Soezen, enz. Denk a.s. Kerstdagen aan een hoog fijne Kerstkrans VERRENIEUWSTRAAT e ZIERIKZEE Zon op: Zon onder: 16 Deo. 8,05 15,45 Maan op: Maan onder: 16 Deo. 11,01 21,57 Predikbeurten te Zierikzee Zondag 17 December. Ned. Berv. Kerk. Nieuwe Kerk. 10 ure, ds. Valeton. Kleine Kerk. 10 ure, ds. R^ddingius en 7 ure, de. Westerhof van Nieuwerkerk. Luth. Kerk. 10 nre, dhr. H. Smitheus Bange van Amsterdam. Geref. Kerk. 10 en 6 ure, ds. Ros van Krabbendijke Ohr. Geref. Kerk 9.30, ds. Hoogendoorn, 2 Leesdienst en 6 ore, ds. Hoogendoorn. Leger des Heils (Poststraat) 10 kapt. F. G. Kremer, 3.30 Openluoht- werk 't Groentje en 7.30 ure, kapt. F. G. Kremer. Gerei. Gem. (8t.-Donm88iraat) 9.30, 2 en 6 nre, Leeskerk. Oud-Geref. Gem. 9.30, 2 en 6 nre, Leeskerk. Ondanks de moeilijkheden moge® We niet stilzitten. De regeering Wil de werk- loiosheid ook door openbare werken krach tig bevorderen. Mjoet men door gebrek aan buitenlandsch materiaal soms afzien van brugbouw, dan is er mogelijkheid van kanalisatie. Het uitvoeren va® wer ken zal worden voortgezet, wat komt het er op aan, ®f men het Plan va® den Arbeid noemt |of Wat anders. Als er maar Wat gebeurt. Hierna ging de Kamer over fjot arti- kelsgewijze behandeling der begrooting.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1939 | | pagina 1