ZIERIKZEESCHE
KIEUWSBODE
Mijnhardfjes
MAANDAG 20 NOVEMBER 1939
ZJEftUOEfeSCHI COt'BAUT
DE «SIMON BOLIVAR» OP EEN MIJN
GELOOPEN EN GEZONKEN
De Kern
ABONNEMENT
96STE JAARGANG No. 14193
ADVERTENTIES
Prijs fl.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee
fl.80. Voor het buitenland flO.— P» jaar
Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver
schijnt dagelijks, behalve 's Zondags.
Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94
Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten
Prijs: 20 cents p. regel, minimum I
Bij contract speciale prijzen. Grootte der
letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60
cents. Inzending tot 's morgens 10 uur
Aan boord bevonden zich 400 personen, w.o.
127 leden van de bemanning99 passagiers
worden vermist
Het Nederlandsehe stoomschip „Simon
BoJivar" van de KNSM, dat Vrijdagavond
uit Amsterdam naar West-Indië was ver
trokken is op de Npordzee, niet ver van
de Engelsche kust, op een mijn geldo,-
pen en gezonkejn. 90 op varendein wlor- j
den vermist. 100 gewonden zijln te Har
wich aan land' gebracht.
Onder de passagiers bevonden zich ojn-
geveer 90 van Engelsche en 50 van an
dere buitenlandsche nationaliteit, vooral j
uit Duitschland', en andere Cetnitraal-Euroi-
peesche landen. Er waren veel vrouwen,
en kinderen aan) bbord.
De gezagvoerder, kapitein Voorspay, is
bij deze ramp omgekomen. j
Onder de Nederlandsehe passagiers wa- 1
ren verscheidene employé's van de Ba-
taafsche Petroleum Maatschappij en oiok
eenige religieuzen.
De gevaarlijke route
Dat het ongeluk onder Harwich is ge
beurd1, is niet zoo vreemd als het lijkt. 1
De gebruikelijke route van IJmuiden naar j
het Engelsch Kanaal is n.l. (niet bevaar
baar. Alle scheepvaart, zoowel van het
Noorden als van het Zuiden wiordt voor
het meerendeel tusschem de Engelsche
kust en de GoiOdwin Sands doorgeleid),
Van de gevaarlijke gebieden werden j
kaartjes verstrekt aan zeevarenden. Ook
de kapitein van de „Simon Bolivar" heeft
natuurlijk nauwkeurig geweten twelke ge
bieden hij heeft moeten vermijden. Dat
hij dit inderdaad heeft gedaan blijkt uit j
het feit, dat hij dichtbij Harwich is ge-
passeerd. Hoe en waar het ongeluk is
gebeurd is dan ook voorloopig niet dui
delijk.
Het schip zonk spoedig
Onmiddellijk nadat het ongeluk gebhurde,
zijn Engelsche schepen van de Oostkust
op vollen stoom naar de plek des on-
heils getogen om te pogen van het schip
te Tedden wat mogelijk was. Het bleek j
echter van het 'eerste oogenblik, dat men
hier voor een (Ongemeen moeilijke taak
stond. Het schip, dat tegen een mijjni was 1
geloopen, helde n.l. ionmiddellijk om en
zonk in Zeer korten tijd'. Dit had tent- j
gevolge, dat vele menschen, die opge
schrokken, waren dqor het .ontzettende
geraas, dat het gevolg Was van deze ont
ploffing. naar buiten liepen uit hun hut
ten en met het snel ziinikejnde schip in
den maalstroom verdwenen en reddeloos
omkwamen.
Moeilijke redding
De reddings va ar tuigen stonden vqor eeh
zeer moeilijke taak. Aan drijvende stuk
ken hout, die van het schip waren los
geslagen, poogden velen zich vast te'
houden, hetgeen in veie gevallejnj echter
vergeefs was, aangezien het hout niet
groot genioeg was om de menschen, die
zich er aan vast hadden geklampt, drij
vende bloven water te houden. Vioor de
oogen van de redders zonken velen in
de meedo ogenLooze diepte. Een groot aan-
dat daarentegen kon gered wordelm, waar
van -echter sommigen zwaar gewond wer
den, anderen lichter gewioind, terwijl ook
een aantal menschen ongedeerd bleef.
Van de geredden behoorden er 140 tot
de bemanning. Toen het ongeluk gebeur
de, was de zee vrij ruw, hetgeen ook
al het reddingswerk aanmerkelijk bemoei
lijkte. De reddingschepen voeren met hun
gewonden naar de pabijzijbde kustplaats'.
De zorg voor de gewonden
Onmiddellijk werden de overlevenden,
aan land gebracht en elf vaim de zwaarst
gewonde passagiers werden naar het hos
pitaal ter plaatse vervoerd, waar medi
sche zorg over hen waakte. Tweehon
derd anderen werden i|ni een hotel ter
plaatse ondergebracht.
Later in den avond is het grootste
gedeelte van de geredden, voor zoover
zij vervoerd konden wiorden, baar Lob-
den gereisd. Zij zijn daar op Liverpool
Station aangekomen en hebben hun in
trek genomen in het Great Easterbl Ho
tel. Het Nederlandsehe gezantschap' te
Londen heeft alle moeite gedaan iom de
over,evenden behulpzaam te zijn, maar
gezien het groet aantal der betriokkeneft
en gezien ook het feit, dat vele vriouwien
ni-et in staat waren eejnige mededeeling
te <toen -en er oiok ©en groot aa|ntal kin
deren bij waren, werden de werkzaam
heden. vooral de administratieve, buiten
gewoon bewioeilijkt.
Een geredde vertelt
Een hofmeester die gered werd, ver
telde aan een verslaggever van het Hbl.:
„Onmiddellijk na de ontploffing wer
den al onze reddingboioteto) gestreken. Zij
werden volgepropt met alle passagiers,
die er maar in plaats konden imemenl.,
Sommige menschen waren (nauwelijks aan
gekleed; anderen waren i|ni pyjama. Vro.u-
twen droegen babies in de armefnj- Op
het oogenblik dat de sloepen zee zou
den, hoorden wij een (nieuwe explosie.
Eenige seconden later slechts helde het
gro.ote schip over en de passagiers van
de twee o-f drie reddingsboioiten, die juist
op het punt stonden (niaar den veiligen
oever te gaan, werdien in eeb draaikolk
geworpen -en boeten en) bemanningen ver
dwenen in de diepte.
Anderen sprongejn met de weinige klee-
ren aan, zooals zij uit hun hutten kwa
men. in het water en probeerden) Inaar
de kust te Zwemmen, maar er was een
geweldige golfslag en het was onmoge
lijk de kust te bereiken. Een groot aan
tal der passagiers, waaronder een aantal
vrouwen, die eveneens van bbord waren
gesprongen om zwemmende te trachten
de kust te bereiken en bovendien een'ige
leden van de 'bemanning, vonden sl-echts
eenige «ogenblikken nadat de ramp was
geschied1, den dood in de golven.
99 passagiers vermist
Volgens de laatste gegevens zijn de
namen ven de 272 geredden bekend.
In totaal bevonden zich, zooals gemeld,
400 personen aan boord, waarvan 130
tot de bemanning en het civiel perso
neel behoorden. Van deze 130 personen
zijn thans de namen van 104 der ge-
geredden bekend. Het aantal Nederland
sehe passagiers bedroeg 111, waarvan er
toi dusver 87 voorkomen op de lijst
dergenen, die aan land zijn gebracht.
Men verkeert dus nog in onzekerheid
omtrent het lot van 128 opvarenden,
waarvan zich volgens het opgegeven to
taal aantal geredden, zich ongeveer 40
personen aan land moeten bevinden, om
trent wier indentiteit nog geen berich
ten zijn binnengekomen. Dit houdt mede
verband met de omstandigheid, dat de
schepelingen over talrijke ziekenhuizen
zijn verdeeld. Naar de directeur van de
K. N. S. M. mededeelde, is het daarom
niet uitgesloten, dat in den loop van
heden nadere mededeelingen over deze
personen zullen worden bekend gemaakt.
In ieder geval staat het zoo goed als
zeker vast, dat bij dezen ramp ongeveer
90 personen om het leven zijn gekomen.
In officieel© kringen te Lqniden wiordt
verklaard', dat de „Simon Bolivar" zoin-
der twijfel op -een Duitsche mijn is ge
loopen. Er waren geen Britsche mij
nen in de buurt. Overeenkomstig het in
ternationale recht zijn alle Britsche mij
nen z(o,o gemaakt, dat 'zij onschadelijk
worden, wanneer zij va|rn haar ligplaat
sen loslaten.
Nog 126 personen vermilt
Omtrent het aantal passagiers, dat zich
aan boord' van de „Siinon Bolivar" be
vond, deelt de directie van de KNSM
(mede, dat zich tezamen in de eerste,
tweede en derde klasse, 235 passagiers
bevonden. Volgens de bij de directie ont
vangen berichten zijln tezamen 166 pas
sagiers gered, terwijl 99 hunner nog wor
den vermist. Wanneer echter de berich
ten van andere zijde juist Zijlni, dat van)
•de Britsche passagiers er ruim 50 zijn
gered', kan dit totaal aantal nog met
een 20-tal verminderen.
Van de bemanning bestaalnde uit 127
koppen, werden volgens de laatste lijst
100 gered, zoodat neg 27 man worden
vermist. De post is vermoedjelijk geheel
verloren gegaan.
DUITSCHE VLIEGBOOTEN
BOVEN VLIELAND
Nederlandsch jachtvliegtuig nam de
booten onder vuur Een Duitsche
machine beantwoordde het vuur
De Regeeringspersdienst meldt:
Zaterdagochtend is nabij Vlieland op
korten afstand van de kust (zonder eeni-
gen twijfel binnen de territoriale wateren)
een Duitsche vloegboot ontdekt (type
Blohm und Voss). Een Nederlandsch jacht
vliegtuig nam de vliegboot onder vuur,
waarop het Duitsche toestel de Neder
landsehe territoriale wateren verliet, doch
daarbij met zijn achtermitrailleur 't vuur
beantwoordde, voorzoover thans bekend
zonder te treffen. Vervolgens ontmoette
het Nederlandsehe toestel nog twee Duit
sche vliegbooten, die eveneens, na te zijn
beschoten, ons rechtsgebied hebben ver
laten.
De Nederlandsehe Regeering heeft bij
de Duitsche Regeering geprotesteerd te
gen de hierboven vermelde neutraliteits-
schendingen, alsmede tegen de beant
woording van het vuur door een in over
treding zijnde vliegboot.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Diafstallen van rijksgoederen
De gemeente- en militaire politie te
Amersfoort hebben zes personen gearres
teerd, die zich hebben schuldig gemaakt
aan diefstal van groote hoeveelheden goe
deren, welke aan den Staat der Neder
landen toebehoorden. Het betreft hier
twee burgers uit Amersfoort en Barne-
veld, en vier militairen uit Amsterdam.
Een man uit Barneveld kwam aan de
kazerne van tijd tot tijd afval van het
eten halen en laadde zonder dat eenige
argwaan tegen hem rees, zakken op zijn
wagen.
Tusschen deze zakken werden echter
veel kostbaarder ingrediënten dan afval
medegegeven. Zoo waren er heele zakken
met aardappelen, erwten, boonen en kof-
fieboonen onder. Zelfs vaatjes zeep en
vet werden niet vergeten.
De „schillenboer" vervoerde dit goed
naar burger nummer twee, wonende in
de Muurhuizen en deze laatste zorgde
dan voor den verkoop.
Toen bij hem te Muurhuizen huiszoe
king werd verricht, trof men daar nog
groote partijen levensmiddelen aan, die
alle in beslag werden genomen. De mede
plichtigen konden daarop spoedig worden
opgespoord en in arrest genomen.
Schipper verdronken
Zondag is op de Maas te A r c e n (L.)
een tragisch ongeluk gebeurd. De rijnaak
„Schreckhorn", van een Zwitsersche maat
schappij, dje op weg was van Born (L.)
naar Duitschland met een lading eier
kolen aan boord, is plotseling omgesla
gen, doordat de deklast van het sleep-
schip aan het verschuiven geraakte. De
twee personen, die zich aan boord be
vonden, de 38-jarige schipper H. van
Look uit Antwerpen en zijn knecht H.
de Gelder uit Lekkerkerk, sprongen van
boord. De schipper was echter de zwem
kunst niet meester en verdween in de
diepte. De knecht wist zich te redden
met behulp van een boei en is door
omwonenden opgenomen.
Rij taak gezonken
Het Belgische Rijnschip „Philligone", is
nabij Wemeldinge door den storm
overvallen en met man en muis ver
gaan. Het schip was geladen met duizend
ton betonijzer en op weg naar Andel,
toen het in de Witte Tonnenvallei door
storm werd overvallen en zonk. De op
varenden, bestaande uit den schipper de
Roeck, diens vrouw en twee kinderen en
een knecht, zijn verdronken.
De sleepboot „Silani" is onverrichter-
zake te Wemeldinge teruggekeerd. De
kapitein van dit schip is tijdens de red
dingspogingen gewond. Hij heeft zich
bij terugkomst te Wemeldinge onder
geneeskundige behandeling moeten stellen
Overboord geslagen en omgekomen
Op den Rijn te L o b i t h is Zondag
tijdens den hevigen storm de schipper
Derksen van de „Volant" door een los-
gtslagen luik getroffen en te water ge
raakt. De man, die afkomstig is uit
Rotterdam, kon niet meer gered worden.
Het schip, dat op weg was van Rot
terdam naar Ruhrort achter de sleepboot
Vili, is door de sleepboot de haven
van Lobith binnengebracht.
i^TACHT VAN SMAAK - PRUS 7Q ct
Auto met 2 personen vermist
De burgemeester van Waddinxveen
maakt bekend, dat in den nacht van
Zaterdag op Zondag een vierpersoons
donkerblauwe auto, merk Fiat, met het
nummer M 26471, waarin gezeten een
heer en een dame, uit Waddinxveen
via den rijksweg over de Gouwe is ver
trokken naar Hilligersberg, doch daar
niet is aangekomen. Vermoed wordt, dat
zij is verongelukt. De inzittenden zijn
de vader en de schoonmoeder van den
arts W. uit Waddinxveen, beiden onge
veer 55 jaar oud. Zij waren uit Zutphen
afkomstig.
Inmiddels is door de politie reeds een
uitvoerig onderzoek ingesteld langs de
route, welke de auto ion volgen. Het
vermoeden bestaat, dat zij te water is
geraakt, daar de bestuurder ter plaatse
slecht bekend was. -
Tientallen mijnen losgeslagen
Tientallen mijnen zijn losgeslagen en
naar de kusten afgedreven tijdens den
storm, die in den nacht van Zaterdag op
Zondag in de meeste landen aan de
Nooidzee heeft gewoed. Van vele kust
plaatsen bereikte de scheepvaart onop
houdelijk waarschuwingen en omgekeerd
meldden tallooze vaartuigen, dat zij op
hun vaarweg drijvende mijnen hadden
ontmoet.
Wat het mijnengevaar langs de Ne
derlandsehe kust betreft, kan eveneens
op een toenemend risico gewezen wor
den. Zondagmiddag te half drie meldde
het Noorsche schip „Snar", dat het drie
drijvende mijnen heeft waargenomen bij
de lichtboei van Schouwenbank. Kort
daarop waarschuwde het Létlandsche
schip „Krimalda" dat het buiten Hoek
van Holland een mijn was gepasseerd.
Motorsch'p op de glooiing geworpen
Zondagmorgen vroeg is het Nederl.
motorschip „Excelsior", een Groninger, bij
het op de haven van Vlissingen komen,
aldaar hoog op de steenen glooiing ge
worpen en blijven zitten. Het schip zit
zoo hoog, dat men er gemakkelijk om
heen kan loopen. De schroefbladen zijn
finaal afgeslagen, het roer is ontzet, de
bodem geheel lekgeslagen en van vlot-
komen zal voorloopig wel geen sprake
zijn.
He; schip is met zoo'n groote kracht
op de steenen geslagen, dat de glooiing
op eenige plaatsen diepe sporen ver
toont. De kapitein, de heer Landstra uit
Groningen, de twee overige leden van
de bemanning, alsmede de loods, hebben
eenige hachelijke nachtelijke uren mee
gemaakt, doch geen van hen heeft eenig
letsel bekomen.
Dijlcdoorb-aak voorkomen
Zondagmorgen bleek, dat de nieuwe
zeedijk bij Bunschoten, welke onge
veer een jaar geleden werd aangelegd,
neiging tot scheuren vertoonde en het
gevaar voor een doorbraak niet denkbeel
dig was. Gelukkig deed men deze ont
dekking, toen de scheuren nog in hun
beginstadium verkeerden en men riep de
hulp in van militairen, die daar in de
omgeving gelegerd waren.
Tezamen met burgers hebben deze ruim
drie uur lang hard gewerkt en werd de
dijk ter plaatse met zandzakken versterkt
en voorloopig gerepareerd.
Door den Noordwesterstorm was het
water inmiddels toch reeds op de bewuste
plek door den dijk heengesijpeld met het
gevolg, dat de lager gelegen gedeelten
van het dorp en de binnenwegen onder
water kwamen te staan.
Door de zandzakken werd echter een
voortgang van de overstrooming voor
komen.
Heldenmoed beloond
Bij den brand Vrijdag in een munitie
wagen in het centrum des lands heeft de
dienstplichtige korporaal Van Dijk, met
gevaar voor eigen leven de paarden, die
als gevolg van de explosie op hol waren
geslagen tegengehouden. Hij heeft daar
mee een ramp voorkomen. Thans is zijn
heldhaftig gedrag op militaire wijze be
loond. De minister kende hem een grati
ficatie toe, benevens twee dagen extra
verlof, terwijl de opperbevelhebber hem
tot wachtmeester bevorderde.
Het Nederl. s.s. «Simon Bolivar»
bij de Engelsche kust vergaan
Belgische Rijnaak tijdens storm
weer op de O.-Schelde gezonken
Duitsch vliegtuig beantwoordt het
vuur van Nederl. jachtvliegtuig
Bezorgdheid over het verdwijnen
van auto, waarin 2 personen
Koude nacht
tegen Rheumatielc, Spierpijn, Spit
Zon op: Zon onder:
21 Nov. 7,31 16,00
Maan op: Maan onder:
21 Nor. 13,40 1,16
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laa|gwater:
21 Nov. 9,57 22,50 3,38 16,07
Dienst van de «Zeeland» stopgezet
De directie van de Stoomvaart Maat
schappij „Zeeland" heeft besloten den ge-
regelden dienst op Engeland voorloopig
tot nader order stop te zetten. De laat
ste boot is Zaterdagmorgen naar Enge
land vertrokken, van waar zij Dinsdag
zal terugkeeren.
LAND- tN TUINBOUW
Regeering verhoogt lijnzaadprijs
Ondanks de vele klachten over den
prijs, waarvoor de regeering lijnzaad van
de boeren overneemt, was nog steeds
geen verhooging toegepast.
Thans vernemen wij, dat de prijs met
terugwerkende kracht is verhoogd van
10 op 12 gulden.
De boeren mogen hun product echter
óók verkoopen aan handelaren, die in het
bezit zijn van bestelbons en vervoerver-
gunning van de Meelcentrale.
BOEKEN EN BROCHURES
„DE WACHT". Weekblad voor
de Weermacht.
De eerste bijdrage in dit nummer is
van de hend van den Opperbevelhebber
Generaal I. H. Reijnders, wiens portret
op den omslag is afgebeeld. Ook de
Commandant van het Veldleger, Lit.-
Generaal J. J. G. Baron van Voorst tot
Voorst, gaf voor deze eerste aflevering
een geleide-woord, terwijl Gen.-Maj. K. E.
Oudendijk, voorzitter van „Ons Leger",
namens het bestuur dezer vereeniging,
een bijdrage afstond. Z.K.H. Prins Bern-
hard stelde een nog niet gereproduceer
de, door hem genomen, foto van H.K.H.
Prinses Juliana en de Prinsesjes Beatrix
en Irene, ter reproductie in „De Wacht"
ter beschikking, welke met het onder
schrift: Bij „groote zus" op schoot, in
deze eerste aflevering werd geplaatst.
Het blad bevat zoowel artikelen over
taak en bewapening van onze weermacht
als artikelen over sport (door Res. Kapt.
K. J. J. Lotsy), mededeelingen van „O.
en O.", daarnaast zijn humoristische bij-
dregen, modellen voor knutselwerk",
puzzles, prijsvragen en een nieuw mobi
lisatie-spel opgenomen. Res. Luit. Jo Spier
heeft voor „De Wacht" eenige teekenin-
gen gemaakt.