ZIERIKZEESCHE KIEUWSBODE Mijnhardfjes MAANDAG 20 NOVEMBER 1939 ZJEftUOEfeSCHI COt'BAUT DE «SIMON BOLIVAR» OP EEN MIJN GELOOPEN EN GEZONKEN De Kern ABONNEMENT 96STE JAARGANG No. 14193 ADVERTENTIES Prijs fl.50 p. kwartaal, buiten Zierikzee fl.80. Voor het buitenland flO.— P» jaar Afzonderlijke nummers 5 cent. Ver schijnt dagelijks, behalve 's Zondags. Uitgave: N.V. de Zierikzeesche Nieuwsbode, Zierikzee, Schuithaven B 94 Tel. 32, Postgiro 137677 - Dir.: A. J. de Looze - Uitg.-Red.: M. J. Kosten Prijs: 20 cents p. regel, minimum I Bij contract speciale prijzen. Grootte der letters naar plaatsruimte. „Succesjes" 60 cents. Inzending tot 's morgens 10 uur Aan boord bevonden zich 400 personen, w.o. 127 leden van de bemanning99 passagiers worden vermist Het Nederlandsehe stoomschip „Simon BoJivar" van de KNSM, dat Vrijdagavond uit Amsterdam naar West-Indië was ver trokken is op de Npordzee, niet ver van de Engelsche kust, op een mijn geldo,- pen en gezonkejn. 90 op varendein wlor- j den vermist. 100 gewonden zijln te Har wich aan land' gebracht. Onder de passagiers bevonden zich ojn- geveer 90 van Engelsche en 50 van an dere buitenlandsche nationaliteit, vooral j uit Duitschland', en andere Cetnitraal-Euroi- peesche landen. Er waren veel vrouwen, en kinderen aan) bbord. De gezagvoerder, kapitein Voorspay, is bij deze ramp omgekomen. j Onder de Nederlandsehe passagiers wa- 1 ren verscheidene employé's van de Ba- taafsche Petroleum Maatschappij en oiok eenige religieuzen. De gevaarlijke route Dat het ongeluk onder Harwich is ge beurd1, is niet zoo vreemd als het lijkt. 1 De gebruikelijke route van IJmuiden naar j het Engelsch Kanaal is n.l. (niet bevaar baar. Alle scheepvaart, zoowel van het Noorden als van het Zuiden wiordt voor het meerendeel tusschem de Engelsche kust en de GoiOdwin Sands doorgeleid), Van de gevaarlijke gebieden werden j kaartjes verstrekt aan zeevarenden. Ook de kapitein van de „Simon Bolivar" heeft natuurlijk nauwkeurig geweten twelke ge bieden hij heeft moeten vermijden. Dat hij dit inderdaad heeft gedaan blijkt uit j het feit, dat hij dichtbij Harwich is ge- passeerd. Hoe en waar het ongeluk is gebeurd is dan ook voorloopig niet dui delijk. Het schip zonk spoedig Onmiddellijk nadat het ongeluk gebhurde, zijn Engelsche schepen van de Oostkust op vollen stoom naar de plek des on- heils getogen om te pogen van het schip te Tedden wat mogelijk was. Het bleek j echter van het 'eerste oogenblik, dat men hier voor een (Ongemeen moeilijke taak stond. Het schip, dat tegen een mijjni was 1 geloopen, helde n.l. ionmiddellijk om en zonk in Zeer korten tijd'. Dit had tent- j gevolge, dat vele menschen, die opge schrokken, waren dqor het .ontzettende geraas, dat het gevolg Was van deze ont ploffing. naar buiten liepen uit hun hut ten en met het snel ziinikejnde schip in den maalstroom verdwenen en reddeloos omkwamen. Moeilijke redding De reddings va ar tuigen stonden vqor eeh zeer moeilijke taak. Aan drijvende stuk ken hout, die van het schip waren los geslagen, poogden velen zich vast te' houden, hetgeen in veie gevallejnj echter vergeefs was, aangezien het hout niet groot genioeg was om de menschen, die zich er aan vast hadden geklampt, drij vende bloven water te houden. Vioor de oogen van de redders zonken velen in de meedo ogenLooze diepte. Een groot aan- dat daarentegen kon gered wordelm, waar van -echter sommigen zwaar gewond wer den, anderen lichter gewioind, terwijl ook een aantal menschen ongedeerd bleef. Van de geredden behoorden er 140 tot de bemanning. Toen het ongeluk gebeur de, was de zee vrij ruw, hetgeen ook al het reddingswerk aanmerkelijk bemoei lijkte. De reddingschepen voeren met hun gewonden naar de pabijzijbde kustplaats'. De zorg voor de gewonden Onmiddellijk werden de overlevenden, aan land gebracht en elf vaim de zwaarst gewonde passagiers werden naar het hos pitaal ter plaatse vervoerd, waar medi sche zorg over hen waakte. Tweehon derd anderen werden i|ni een hotel ter plaatse ondergebracht. Later in den avond is het grootste gedeelte van de geredden, voor zoover zij vervoerd konden wiorden, baar Lob- den gereisd. Zij zijn daar op Liverpool Station aangekomen en hebben hun in trek genomen in het Great Easterbl Ho tel. Het Nederlandsehe gezantschap' te Londen heeft alle moeite gedaan iom de over,evenden behulpzaam te zijn, maar gezien het groet aantal der betriokkeneft en gezien ook het feit, dat vele vriouwien ni-et in staat waren eejnige mededeeling te <toen -en er oiok ©en groot aa|ntal kin deren bij waren, werden de werkzaam heden. vooral de administratieve, buiten gewoon bewioeilijkt. Een geredde vertelt Een hofmeester die gered werd, ver telde aan een verslaggever van het Hbl.: „Onmiddellijk na de ontploffing wer den al onze reddingboioteto) gestreken. Zij werden volgepropt met alle passagiers, die er maar in plaats konden imemenl., Sommige menschen waren (nauwelijks aan gekleed; anderen waren i|ni pyjama. Vro.u- twen droegen babies in de armefnj- Op het oogenblik dat de sloepen zee zou den, hoorden wij een (nieuwe explosie. Eenige seconden later slechts helde het gro.ote schip over en de passagiers van de twee o-f drie reddingsboioiten, die juist op het punt stonden (niaar den veiligen oever te gaan, werdien in eeb draaikolk geworpen -en boeten en) bemanningen ver dwenen in de diepte. Anderen sprongejn met de weinige klee- ren aan, zooals zij uit hun hutten kwa men. in het water en probeerden) Inaar de kust te Zwemmen, maar er was een geweldige golfslag en het was onmoge lijk de kust te bereiken. Een groot aan tal der passagiers, waaronder een aantal vrouwen, die eveneens van bbord waren gesprongen om zwemmende te trachten de kust te bereiken en bovendien een'ige leden van de 'bemanning, vonden sl-echts eenige «ogenblikken nadat de ramp was geschied1, den dood in de golven. 99 passagiers vermist Volgens de laatste gegevens zijn de namen ven de 272 geredden bekend. In totaal bevonden zich, zooals gemeld, 400 personen aan boord, waarvan 130 tot de bemanning en het civiel perso neel behoorden. Van deze 130 personen zijn thans de namen van 104 der ge- geredden bekend. Het aantal Nederland sehe passagiers bedroeg 111, waarvan er toi dusver 87 voorkomen op de lijst dergenen, die aan land zijn gebracht. Men verkeert dus nog in onzekerheid omtrent het lot van 128 opvarenden, waarvan zich volgens het opgegeven to taal aantal geredden, zich ongeveer 40 personen aan land moeten bevinden, om trent wier indentiteit nog geen berich ten zijn binnengekomen. Dit houdt mede verband met de omstandigheid, dat de schepelingen over talrijke ziekenhuizen zijn verdeeld. Naar de directeur van de K. N. S. M. mededeelde, is het daarom niet uitgesloten, dat in den loop van heden nadere mededeelingen over deze personen zullen worden bekend gemaakt. In ieder geval staat het zoo goed als zeker vast, dat bij dezen ramp ongeveer 90 personen om het leven zijn gekomen. In officieel© kringen te Lqniden wiordt verklaard', dat de „Simon Bolivar" zoin- der twijfel op -een Duitsche mijn is ge loopen. Er waren geen Britsche mij nen in de buurt. Overeenkomstig het in ternationale recht zijn alle Britsche mij nen z(o,o gemaakt, dat 'zij onschadelijk worden, wanneer zij va|rn haar ligplaat sen loslaten. Nog 126 personen vermilt Omtrent het aantal passagiers, dat zich aan boord' van de „Siinon Bolivar" be vond, deelt de directie van de KNSM (mede, dat zich tezamen in de eerste, tweede en derde klasse, 235 passagiers bevonden. Volgens de bij de directie ont vangen berichten zijln tezamen 166 pas sagiers gered, terwijl 99 hunner nog wor den vermist. Wanneer echter de berich ten van andere zijde juist Zijlni, dat van) •de Britsche passagiers er ruim 50 zijn gered', kan dit totaal aantal nog met een 20-tal verminderen. Van de bemanning bestaalnde uit 127 koppen, werden volgens de laatste lijst 100 gered, zoodat neg 27 man worden vermist. De post is vermoedjelijk geheel verloren gegaan. DUITSCHE VLIEGBOOTEN BOVEN VLIELAND Nederlandsch jachtvliegtuig nam de booten onder vuur Een Duitsche machine beantwoordde het vuur De Regeeringspersdienst meldt: Zaterdagochtend is nabij Vlieland op korten afstand van de kust (zonder eeni- gen twijfel binnen de territoriale wateren) een Duitsche vloegboot ontdekt (type Blohm und Voss). Een Nederlandsch jacht vliegtuig nam de vliegboot onder vuur, waarop het Duitsche toestel de Neder landsehe territoriale wateren verliet, doch daarbij met zijn achtermitrailleur 't vuur beantwoordde, voorzoover thans bekend zonder te treffen. Vervolgens ontmoette het Nederlandsehe toestel nog twee Duit sche vliegbooten, die eveneens, na te zijn beschoten, ons rechtsgebied hebben ver laten. De Nederlandsehe Regeering heeft bij de Duitsche Regeering geprotesteerd te gen de hierboven vermelde neutraliteits- schendingen, alsmede tegen de beant woording van het vuur door een in over treding zijnde vliegboot. VERSCHILLENDE BERICHTEN Diafstallen van rijksgoederen De gemeente- en militaire politie te Amersfoort hebben zes personen gearres teerd, die zich hebben schuldig gemaakt aan diefstal van groote hoeveelheden goe deren, welke aan den Staat der Neder landen toebehoorden. Het betreft hier twee burgers uit Amersfoort en Barne- veld, en vier militairen uit Amsterdam. Een man uit Barneveld kwam aan de kazerne van tijd tot tijd afval van het eten halen en laadde zonder dat eenige argwaan tegen hem rees, zakken op zijn wagen. Tusschen deze zakken werden echter veel kostbaarder ingrediënten dan afval medegegeven. Zoo waren er heele zakken met aardappelen, erwten, boonen en kof- fieboonen onder. Zelfs vaatjes zeep en vet werden niet vergeten. De „schillenboer" vervoerde dit goed naar burger nummer twee, wonende in de Muurhuizen en deze laatste zorgde dan voor den verkoop. Toen bij hem te Muurhuizen huiszoe king werd verricht, trof men daar nog groote partijen levensmiddelen aan, die alle in beslag werden genomen. De mede plichtigen konden daarop spoedig worden opgespoord en in arrest genomen. Schipper verdronken Zondag is op de Maas te A r c e n (L.) een tragisch ongeluk gebeurd. De rijnaak „Schreckhorn", van een Zwitsersche maat schappij, dje op weg was van Born (L.) naar Duitschland met een lading eier kolen aan boord, is plotseling omgesla gen, doordat de deklast van het sleep- schip aan het verschuiven geraakte. De twee personen, die zich aan boord be vonden, de 38-jarige schipper H. van Look uit Antwerpen en zijn knecht H. de Gelder uit Lekkerkerk, sprongen van boord. De schipper was echter de zwem kunst niet meester en verdween in de diepte. De knecht wist zich te redden met behulp van een boei en is door omwonenden opgenomen. Rij taak gezonken Het Belgische Rijnschip „Philligone", is nabij Wemeldinge door den storm overvallen en met man en muis ver gaan. Het schip was geladen met duizend ton betonijzer en op weg naar Andel, toen het in de Witte Tonnenvallei door storm werd overvallen en zonk. De op varenden, bestaande uit den schipper de Roeck, diens vrouw en twee kinderen en een knecht, zijn verdronken. De sleepboot „Silani" is onverrichter- zake te Wemeldinge teruggekeerd. De kapitein van dit schip is tijdens de red dingspogingen gewond. Hij heeft zich bij terugkomst te Wemeldinge onder geneeskundige behandeling moeten stellen Overboord geslagen en omgekomen Op den Rijn te L o b i t h is Zondag tijdens den hevigen storm de schipper Derksen van de „Volant" door een los- gtslagen luik getroffen en te water ge raakt. De man, die afkomstig is uit Rotterdam, kon niet meer gered worden. Het schip, dat op weg was van Rot terdam naar Ruhrort achter de sleepboot Vili, is door de sleepboot de haven van Lobith binnengebracht. i^TACHT VAN SMAAK - PRUS 7Q ct Auto met 2 personen vermist De burgemeester van Waddinxveen maakt bekend, dat in den nacht van Zaterdag op Zondag een vierpersoons donkerblauwe auto, merk Fiat, met het nummer M 26471, waarin gezeten een heer en een dame, uit Waddinxveen via den rijksweg over de Gouwe is ver trokken naar Hilligersberg, doch daar niet is aangekomen. Vermoed wordt, dat zij is verongelukt. De inzittenden zijn de vader en de schoonmoeder van den arts W. uit Waddinxveen, beiden onge veer 55 jaar oud. Zij waren uit Zutphen afkomstig. Inmiddels is door de politie reeds een uitvoerig onderzoek ingesteld langs de route, welke de auto ion volgen. Het vermoeden bestaat, dat zij te water is geraakt, daar de bestuurder ter plaatse slecht bekend was. - Tientallen mijnen losgeslagen Tientallen mijnen zijn losgeslagen en naar de kusten afgedreven tijdens den storm, die in den nacht van Zaterdag op Zondag in de meeste landen aan de Nooidzee heeft gewoed. Van vele kust plaatsen bereikte de scheepvaart onop houdelijk waarschuwingen en omgekeerd meldden tallooze vaartuigen, dat zij op hun vaarweg drijvende mijnen hadden ontmoet. Wat het mijnengevaar langs de Ne derlandsehe kust betreft, kan eveneens op een toenemend risico gewezen wor den. Zondagmiddag te half drie meldde het Noorsche schip „Snar", dat het drie drijvende mijnen heeft waargenomen bij de lichtboei van Schouwenbank. Kort daarop waarschuwde het Létlandsche schip „Krimalda" dat het buiten Hoek van Holland een mijn was gepasseerd. Motorsch'p op de glooiing geworpen Zondagmorgen vroeg is het Nederl. motorschip „Excelsior", een Groninger, bij het op de haven van Vlissingen komen, aldaar hoog op de steenen glooiing ge worpen en blijven zitten. Het schip zit zoo hoog, dat men er gemakkelijk om heen kan loopen. De schroefbladen zijn finaal afgeslagen, het roer is ontzet, de bodem geheel lekgeslagen en van vlot- komen zal voorloopig wel geen sprake zijn. He; schip is met zoo'n groote kracht op de steenen geslagen, dat de glooiing op eenige plaatsen diepe sporen ver toont. De kapitein, de heer Landstra uit Groningen, de twee overige leden van de bemanning, alsmede de loods, hebben eenige hachelijke nachtelijke uren mee gemaakt, doch geen van hen heeft eenig letsel bekomen. Dijlcdoorb-aak voorkomen Zondagmorgen bleek, dat de nieuwe zeedijk bij Bunschoten, welke onge veer een jaar geleden werd aangelegd, neiging tot scheuren vertoonde en het gevaar voor een doorbraak niet denkbeel dig was. Gelukkig deed men deze ont dekking, toen de scheuren nog in hun beginstadium verkeerden en men riep de hulp in van militairen, die daar in de omgeving gelegerd waren. Tezamen met burgers hebben deze ruim drie uur lang hard gewerkt en werd de dijk ter plaatse met zandzakken versterkt en voorloopig gerepareerd. Door den Noordwesterstorm was het water inmiddels toch reeds op de bewuste plek door den dijk heengesijpeld met het gevolg, dat de lager gelegen gedeelten van het dorp en de binnenwegen onder water kwamen te staan. Door de zandzakken werd echter een voortgang van de overstrooming voor komen. Heldenmoed beloond Bij den brand Vrijdag in een munitie wagen in het centrum des lands heeft de dienstplichtige korporaal Van Dijk, met gevaar voor eigen leven de paarden, die als gevolg van de explosie op hol waren geslagen tegengehouden. Hij heeft daar mee een ramp voorkomen. Thans is zijn heldhaftig gedrag op militaire wijze be loond. De minister kende hem een grati ficatie toe, benevens twee dagen extra verlof, terwijl de opperbevelhebber hem tot wachtmeester bevorderde. Het Nederl. s.s. «Simon Bolivar» bij de Engelsche kust vergaan Belgische Rijnaak tijdens storm weer op de O.-Schelde gezonken Duitsch vliegtuig beantwoordt het vuur van Nederl. jachtvliegtuig Bezorgdheid over het verdwijnen van auto, waarin 2 personen Koude nacht tegen Rheumatielc, Spierpijn, Spit Zon op: Zon onder: 21 Nov. 7,31 16,00 Maan op: Maan onder: 21 Nor. 13,40 1,16 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laa|gwater: 21 Nov. 9,57 22,50 3,38 16,07 Dienst van de «Zeeland» stopgezet De directie van de Stoomvaart Maat schappij „Zeeland" heeft besloten den ge- regelden dienst op Engeland voorloopig tot nader order stop te zetten. De laat ste boot is Zaterdagmorgen naar Enge land vertrokken, van waar zij Dinsdag zal terugkeeren. LAND- tN TUINBOUW Regeering verhoogt lijnzaadprijs Ondanks de vele klachten over den prijs, waarvoor de regeering lijnzaad van de boeren overneemt, was nog steeds geen verhooging toegepast. Thans vernemen wij, dat de prijs met terugwerkende kracht is verhoogd van 10 op 12 gulden. De boeren mogen hun product echter óók verkoopen aan handelaren, die in het bezit zijn van bestelbons en vervoerver- gunning van de Meelcentrale. BOEKEN EN BROCHURES „DE WACHT". Weekblad voor de Weermacht. De eerste bijdrage in dit nummer is van de hend van den Opperbevelhebber Generaal I. H. Reijnders, wiens portret op den omslag is afgebeeld. Ook de Commandant van het Veldleger, Lit.- Generaal J. J. G. Baron van Voorst tot Voorst, gaf voor deze eerste aflevering een geleide-woord, terwijl Gen.-Maj. K. E. Oudendijk, voorzitter van „Ons Leger", namens het bestuur dezer vereeniging, een bijdrage afstond. Z.K.H. Prins Bern- hard stelde een nog niet gereproduceer de, door hem genomen, foto van H.K.H. Prinses Juliana en de Prinsesjes Beatrix en Irene, ter reproductie in „De Wacht" ter beschikking, welke met het onder schrift: Bij „groote zus" op schoot, in deze eerste aflevering werd geplaatst. Het blad bevat zoowel artikelen over taak en bewapening van onze weermacht als artikelen over sport (door Res. Kapt. K. J. J. Lotsy), mededeelingen van „O. en O.", daarnaast zijn humoristische bij- dregen, modellen voor knutselwerk", puzzles, prijsvragen en een nieuw mobi lisatie-spel opgenomen. Res. Luit. Jo Spier heeft voor „De Wacht" eenige teekenin- gen gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1939 | | pagina 1