{ZIERIKZEESCHE KIEUWSBODE GROTE KERK ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1939 OPGEN< onderwijs De Kern ABONNEMENT Prijs p. 3 maanden f 1.60, buiten Zierikzee f 1.80 Voor het buitenland p. jaar f10. Afzonderlijke nummers vijf cent Verschijnt dagelijks. TeL No. 32. Giro 137677 ZKMKZEESOS COURANT 1707 - 1880 Directeur A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN Uitgave N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZIERIKZEB IÜI 96STE JAARGANG No. 14150 ADVERTENTIEN: van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels en) daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent p. regel. Bi) contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur ONDER DEN SCHIJNWERPER valt het scherpe licht, op de Duitsch-R.ussisChe r i Clh 11 ij n e n in Europa, ina de .onderteekening va|n) het accoiord. tusscfhen von Ribbentrop en Moloiov, welker oogmerken in de „Esser National Zeitumg" warden uiteengezet en beschouwd als een uiteenzetting van het standpunt der Duitsche regee ring. In dat artikel wordt |o,Jml. gezegd: Duitsc'h- lands belang in het zuidoosten bestaat hierin, dat de natuurlijke betrekkingen van deze „ruimte" met haar natuurlijke partners, die reeds thans een bijna idiefini- tieven vorm1 hebben, beh|0ud,en en ge garandeerd blijven. Daarom is een neu trale Bialkanruiimlte imiet een ge waarborgde eaonotóische stabiliteit en verhoudingen, die vriji züj'n van conflict stof, tusschen het Duitslche Rijk en zijn vrienden het doel van Duitschlanld. Ook Rusland, dat in nieuwe en natuur lijke vriendschap imiet Duitschland is ver bonden, geeft duidelijk te kennen, dat het denzelfden wensdh heeft. Da-armlede is de nachtmerrie van een DuitSch-Rus- sisChe vijandschap, waarvan E-ngeland trachtte te profitêeren, van deze volken weggenomen. De neutraliteit van België en Ne derland en haar eerbiediging do.qr Duitschland en Frankrijk is een histori sche voorwaarde getwforden vooir een naast elkander leven van Frankrijk elni Duitschland. De vernietiging van dit „nie mandsland" zou 'het geheel e probleem der Duitsch Fransc'-he nabuur schap in vollen histpirisdhen en psy- Choliogischen otmlvang weer op het tapijt brengen. Duitschland, eerbiedigt het Fransdhe en tenslotte pok het Emgelsche beginsel, dat België en Nederland tot geen partij! mlo- gen toetreden. Duitschland doet dat ter wille van de Belgen en de Nederlanders, maar ook. ter Wille van de daardoor vergemakkelijkte pacificatie tusschen Frankrijk en Duitschland, die steeds het doel is geweest van de Duitsdhe politiek. Nu tusschen Duitschland. en Rusland een natuurlijke en duurzame Wending i|n> den vonrn.^ hunner betrekkingen is tot stand gekomen, 'welke door de gemeen schappelijke oplossing van de Poolsdhe kWestie is beproefd en fen uitvioier ge legd, is de eisch .in zake het iduurzaaml uit d. e B, a 11 i s c h e r u i 'ml t e verwijderd houden van vreemde belangen en belang hebbenden een belangrijk DuitschRus sisch doel gewjorden. Het is derhalve een gebod van het (©ogenblik om langs den weg van overeenkomst tusschen Duitsch land en Rusland het probleem der Bal- tisChe landen tot een vpor den Europee- söhen vrede alleen bevorderlijke, vfooir de gro|ate mogendheden -natuurlijke, en vojor de volken gelukkige oplossing te brengen. In officieele kringen te Londen be schouwd, men het Russisdli-Duitsldhe vre desaanbod als een -enorme bangmakerij, die erop gericht is Engeland en Frankrijk van den oorlog te doen afschrikken en vooral er op berekend Frankrijk en En geland, van elkaar te scheiden. Men is te Londen van mlseniiag dat d.eze overeenkomst erger lijkt dan zij' in werkelijkheid is en hoe dan pok niets verandert aan den stand van zakeln. Men legt er dan nadruk ,op dat alle factoren der huidige situatie -reeds een rnlaand ge leden dopr de geallieerden Werden voor zien. „Indien Engeland en Frankrijk het Duit sche vredesaanbod van de hand wijzen, verklaarde gebeim'rat Schwidt tot de journalisten op een persconferentie, „dan gaat het voor Duitschland omi Zijn be staan, en dan gaat Duitschland over tol het offensief. Wij verlangen van Enge land en Frankrijk geen capitulatie. Wij verlangen slechts, dat deze staten gaan inzien, dat Polen verloren is en als oorlogsdoel vervalt, en dat daar om niets ons m'eer verhindert, aan de groen,e tafel plaats te nemen". Maandag komt het Bngelsche Lagerhuis bijeen, 'waarin Chamberlain in zijin te hou den uiteenzetting over den toestond, zal spreken -over d:e Duitsch-Russitsohe vioor- stell-en. Zon op: Zon onder: 1 Oct. 6,01 17,38 2 Oct. 6,03 17,36 Maan op: Maian onder: 1 Oct. 18,51 8,59 2 Oct. 19,25 10,04 15 JAAR AMSTERDAM-BATAVIA De moderne luchtweg naar Indië Op 1 October is het vpor degene, die de geheele ontwikkeling: der Inidië-route heeft meegeleefd, mlerkwiaardig ,om een blik terug te slaan, en terug te denkep aan vlucht No. 1, die pp 1 October 1924 in Amsterdam in het éémmptorig vliegtuig HNA-CC Imiet v-an der Ho PP, van Weerden Poel lm' -a in en van den Broeke een aanvang naiml. 21/2 jaar duurde het, tot 15 Juni 1927, voordat -weer een schare bijeen stond op Schiphol olm! een afsldheid, bijl te wo nen: het vertrek v,an de éénlmlotorige HNA-DP, met Geyseodprffer, Scbo-lt-e en Weber en den eersten passagier, -den Heer van Lear Black imiet Zijin be diende. Dit Wias (de aanvaang van de eerste heen- en weervludht, -en het |was juist 3 jaren na vlucht No. 1, dat de 3e vlucht een aanvang niaimi Imet de Post duif, de HNA-EA, Imiet Koppen, Frijns en EllPmlan in de stuurhut. Dit was het eerste driehilotorige toestel, -dat op het traject Amsterdam—Batavia werd inge zet. Pas een jaar later begon een reeks regelimlatig-e vluchten, waa-rbiji als eersten d,e vier vliegtuigen der KNILM naar hun bestemlming op Java 'wierdien overgevlogen Wiji geven hier nog eens de nalm!en der pioniers van dien tijld: Kappen, Kengen, v-an Herk, vertrek 13 September 1928; Moll, van Haselen, Elleman (de zelfde Eliemlan van de Postduif, die thans nog bijl de KNILM in Indië werk- zaam' is); dan Prillwitz, Wegn-er, Lisher en vervolgens SChptt, Waltm'ann, Beaton. De vertrekken lagen Imiet een wleék tus- schenruim'te. Na d.e KNILM-vliegtuigen volgde nog -de HNA-EN m'et S 'm1 i r n o f f, Aler -en Veenendaal -en twiee -rnlaand enj later nog, -eens hetzelfde vliegtuig, doch thans {m'et nieuwe regist ra tieteekens PH- AEN im'et Frijns, Duiim'elaar en Biruyne- steyn. En wieer duiu-rt het -een jaar, tot 12 September 1929, -eer d;e nieuwe reeks inzet, de vluchten 10, 14 -enz. tot -en imet 17. Allen d.riemjotOirige Fokker-vliegtuigen, die im'et de Postduif voor de eerste maal op d.e route wa-ren geplaatst. Met deze 17e vlucht op 12 DedefmJbar 1929, uit gevoerd, door T-epas, P-ell-ens en Wieber, sluit d,e reeks der v -o o r b e ir e i id ie n d e proefvluchten. En dan, 25 Septem ber 1930, begint de 14-daagsche Id-ienst. W.ijl beginnen dan imet de 18e vlucht en wanneer opj 1 October 1931 de Iwleek- d-ienst in-zet, wordt het j-ournaal van de 45e vlucht aangevangen. W-iji kunnen de geheele geschiedenis der Indië-route hier niet in bijzonderheden vermelden. Wiiji giaven dit pv-erzieht slechts o-ml te toionen, hoe langzaami in den aa'n- vang het tellen d.er vluchte-n ging en hoe geleidelijk eerst door den week- dienst, daarna door -den 2 X wekelijk- schen dienst, die op 12 Juni 1935 begon en tenslotte door bet inzetten van dein; dienst driemaal per 'week op 2 October 1937 de telling der vluchten snel voort spoedde. Bijl de voorbereiding van den lucht- dienst op Indië i-n het jaar 1927, 1923 en 1929 heeft men niet kunnen bevroedelni h-oe dit luchtverkeer er heden ten dage uit zou zien. Men heeft toen niet kunlnert droomien van 3 diensten per week, va-n vliegsnel'heden van 280 K.M. per uur, reizen van 51/2 en 6 dagen en -evenmin, dat in 1939 d-ojor een oorlog het pra-chtig bedrijif- wio-rdt iontw|richt. Beperking verbruik van benzine op Zondag B,iji nadere beschikking van de Minister van Economische Zaken zijin ten aajnlzien van het vertrad, |oiml op Zondagen en al- gem'een erkende Christelijke feestdagen na des voor middags vijtf uur benzine of benzol te gebruiken t)0|t bet doen rijden van motorrijtuigen o-nder de uitzonde ringen nog opgenomen Motio-rrijtuigen, blijkens het ke-nt-eekien thuisbehoorend, in het buitenland, echter mlet uitzondering van Ned.-Inidië, Suri name ren Curasao. Voorts is de uitzonderingsbepaling voor motorrijtuigen, in gebruik bij geneeshee- ren, verloskundigen -en verplegers, ten behoeve van de uitoefening van hun be roep, uitgebreid tot artsen, veeartsen, ver loskundigen, verplegers en verpleegsters" TensLotte ziji in herinnering gebracht, dat het verbod niet het goederenvervoer betreft. Het verbod is slechts -een t ijl d olijk en is het afstemmen '"met de nieuwe Philips toestellen. Hebt U al kennis gemaakt met den schitterenden Philips 735 A van fl. 142 50? Negen drukknoppen, linodyne sys teem, dus geen omschakelen meer van de eene golfband naar de andere, en feillooze automatische afstemming. Kristalheldere weergave, goede kortegolf-ontvangst, en een kast, die een lust is voor het oog. Vraag ons eens om demonstratie van dit ideale toestel' Fa. W. J. Weltevreden Erkende Philips Radio Service Telefoon 199 Z I E R I K Z E E Weg te Rotterdam, Iwlaar Zijl kort 11a aan- koimlst (Overleed, Het 5-jarig Zoontje van mevr. K., dat op den bagagedrager miee reed,, kwam er Zonder eemig letsel af. 5teun tot den hoogste f 1.455,000 De minister van oeQanoimisdhe zaken heeft bepaald, dat uit het Lamidlbo-uiwi- crisisfonds laan hen, die als teler vanj gewassen van den tuinbo,u|wl Zijin aan gesloten bijl de stichting Nederlandsch-e Groenten- -en PruitCentrale en op den dag -der uitkeering geacht kunnen wlor- den hun bedrijf alsnog uit te oefenen, steun zal wiorden verleend to|t een be drag van ten hologste f 1,455,000. I j rechtzaken Rechtbank te Middelburg 1 Vrijdag 29 September. J J. J. d,e J., 40 jaar, 'wierkmian, twjom-en-d-e te ZierikZe-e, Wegens het op 20 Mei 1939 te Go-lijnsplaat en van daar per beurtschipper naar Rotterdam „dieren (kippen ©n hanen) nopdeloos vervoeren; op pijnlijke en kwellende Iwjijfze", to-t f25 boete subsidair 15 -dagen hechtenis; met vernietiging van het vonnis Vajni den Kantonrechter te ZierikZee van 2 Aug. Wegens smaadschrift veroordeeld Veertien -dagen geleden heeft voor de Haarlemsche rechtbank terecht gestaan een 49-jarige getrouwde vrouw uit West- zaan wegens smaadschrift. Zij werd er van verdacht, twee jaar lang anonieme brieven en briefkaart-en m'et beleedigonL den inhoud aan' allerlei personen in de Zaanstreek gezonden te hebben. Hoewel het b ewijsmateriaal, waarover de Justitie beschikte, de mogelijkheid van twijfel vrijwel uitsloot, bleef de vtfouw voor de rechtbank hardnekkig ontkennen. D-e Officier van Justitie eischte drie maanden gev^tr. De rechtbank veroor deelde de vrouw tot drie maanden voor waardelijk, rtiet drie jaar proeftijd en een boete van f75 gulden, subsidiair 30 t dagen hechtenis. .maatregel. Bijl die iregeerimg is mimi. een bemzine-rantsoeneering i|ni voorbereiding. Zoioidra -de benzine-id-istributie een feit zal zijn geworden (al dan niet gepaard1 gaan de im'et de vaststelling van -een imiaximum- snelheid.) Zal -het verbod v|0|0r Zonidags- ritten Wio-rden ing-etrioikk-en. Aan de sa menstelling van een distributie-systeem Wiordt thans göwlerkt. VERSCHILLENDE BERICHTEN Kostwinnersvergoeding voor gemobiliseerden ongewijzigd 1 Op vragen van het Tweede Kamerlid den heer Posthurnija betreffende die be rekening van het bedrag van -d-e kost winnersvergoeding v|0|or gemobiliseerden, die in werkverschaffingen |wiaren ge- plaatst, heeft de minister van Defensie geantwoord,: I Volar hen, die in d-e werkverschaffing waren geplaatst, |w|ord-t het daar ver diende loiojn als grondslag voor het vast- stellen van het bedrag, van de kostwin nersvergoeding genomen. Vopr degen-ejni, die Wisselvallige inkoimlsten genoten onder welke categorie imfede iw|o:rden be grepen ziji, d,ie nu -eens in de wierkvcr- schaffing wiarem geplaatst en dan Weer steun ontvingen' 'wlQrdi bëdoeide grond slag 'Zoioveel im|ogelijk gevoilmld, door het gemiddelde hunner i-nkolmtst-en. Dit ge middelde zal liggen ben-eden bet loion en boven den steun. I De minister is van oordeel, dat de be staande regeling, wat -het rekening houden met de werkverschaffingsloon-en betreft, g -e e n w iji z i ig i in g behoef t. Dooctalijke aanrijding J Vrij-dag|midid,ag reed d-e 31-jarige me- vrou'w' A. N. A. K.—B van Hillegersberg per fiets naar haar Woning te Vlaardin- ger—Ambacht. Op dien Kleiweg te O v e r- s c h i e wilde Ziji een stilsta,an-d-en perso- nenauto vporbijl -rijden. Zij k'wolm' daar- dojO|r voor -een best-elEiuto, terecht, die van d,en anderen kant k'wia'm, De bestuur der, J. N. uit Overschie, kon niet ver hinderen, dat mevr. K. Werd- aangereden- Mevr. K. bleef bewlustelo|0|S en met ern stige Wlondeu liggen. De juist passeerem- de im'ej. dr. S., kinderarts te Gouda, ver leende de eerste ibulp, 'waarna opk d-e politie-arts, uit Overschie, arriveerde. De burgemeester van Overschie 'was even eens spoedig, ter plaatse. Mevr. K. werd op last van de medici verviopnd- inanj het gem'eente ziekenhuis aain den Bierg- Rijkiiandbouwwinterschool te Goes Vpor h-et toelatingsexamen tot de 1ste klasse der RijkslandbpiU-wwinterschooil zijn p;.a. geslaagd: M. van Gastel, Schuddie- beurs; G. M. Geluk. St.-Maartensdijk; Joh. Kik, Oosterland; J. G. Klompe, Wissen- kerke; J. P. W. C. Stpjs, Nie-uwerkerk en L. Vis, Npordgouwe. De Duitsch-Russische doeleinden in Europa gepubliceerd De regeering overweegt rant- soeneering en distributie benzine Vijftien jaar luchtvaart tusschen Nederland en Ned. Oost-lndië Kostwinnersvergoeding voor ge mobiliseerden ongewijzigd Vergadering Dag. Bestuur der Zeeuwsche Landbouw-Maat.ij Zondag 1 October voormiddags 10 uur Ds. PIJNACKER HORDIJK VEREEN. innig HERVORMDEN Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 1 Oot. 4,16 16,25 9,29 21,55 2 Oot. 4,42 16,54 10,02 22,26 Financiëel Weekoverzicht 29 September. Zoo sterk was d£ indruk van de veer- tiendaagsche hausse voor bepaalde fond sen na het uitbreken van den oorlog, dat het publiek zich vrij lang niet ver trouwd heeft kunnen maken met de ge dachte, dat door den achteruitgang ge durende de laatste twee weken de aan vankelijke koerswinsten mieerendeels ver loren Zijn gegaan, terwijl de koersver liezen nog vergroot zijn. Het grootste deel der ind-ustrieele aandeden was en is zwak g e- siemd en, d-e thans hooger dan bij het uitbreken, van den oorlog woteerende fondsen zijn gemakkelijk te teilen- Hiertoe behoor^n o.m. aandeelen Vereenigd-e Blik- f'abrieke.n,, die deze week een interlmi- dividend van 8 pet- aankondigen (tegen een dividend van 6I/2 Pct- over het geheele jaar 1§38), Brocades—Stheemlan en van Gelder Papier. Sch eep va art,aan,d ee r^n waren eerder gedrukt; m'en begint zich te re- aliseeren^ dat de stijgende vra-chtnotee- ringen gedeeltelijk de weerspipgtelin-g van gestegen kosten zijn, -maar ook, dat de Nederlandsche reederijen niet steeds de -tarieven, op de Londensche -markt kun- men volgen en dat vele schepen zijn opgelegd. De Regeering betaalt voor de door haar gecharterde booten slechts -mis tig verhoogde prijzen., terwijl het lucra tieve vervoer tusschen, buitenlands-che ha vens toestemlming van het Rijksbureau „Zeescheepvaart" is vereischt. Natuurlijk blijft desondanks de vrije vaart loonend. Voorkeur wordt aan, den dag gelegd voo-r de aandeelen van ondernemiiingen welker werkkring practisch bujten de oprlogszöne lig1!, Zooals Java-Chin,a-Ja pan, Lijn, Koninklijke Paketv,aart-Mij. Wat de kolonial-e aandeelen betreft, hebben, suikeraandeelen slechts m'atig van de hausse geprofiteerd, doch de winsten relati-ef goed k-unP-en handhaven. Wij hebben, in vroegere overzichten de aan dacht er op gevestigd, ho-e belangrijk de grcoite liquide middelen, van spmimige maatschappijen, zijn, cm'dat deze daardoor in staat gesteld worden minder gnopte winsten uit bet suikerbedrijf door ont vangsten -uit belegging aam te vullen. Stijgt de s iU|i k -e r p r ij s en daarmede dè winst pier qu-intaal, dan wordt het aandeel uit de liquide mi-d,delen in het totaal der ontvangsten minder belang rijk. Grootere winsten Scheppen echter voor -dis maatschappij-en met thans min der bevredigende liquiditeit de kans, deze geleidelijk te verbeteren. Meer belangstelling dan de bimme|Qi- lan-dsche aand-eeien vond de Am'erikaan- sche afdeeling, al concentreerde deze zich niet m'eer op de „war babies", «paar herontdekte ook Amis ter dam, zijn voor liefde volor s po o rW-egsh ar e s, die -dan. ook sterk op den^ voorgrond traden. Met de spoorwegaandeelen zijn o-ok de spe culatievere soorten spoorwegleeningen niiet onbelangrijk gestegen- Er zijn nog genoeg volgelingen van Wall Street te vinden, vooir wie het Makelijkscbe cijfer der wagonverladingen een niet -minder nauwkeurig bestudeerde index van de inidustrieele 'bedrijvigheid des lands is, dan, het percentage der bedrijvigheid in de staalindustrie. Men weet hoe gevoelig die bedrijvigheid in de staalindustrie en hoe gevoelig dien tengevolge opk staaiaandeel-en voor eon- jlUnctuireele invlo-eden zijn- Het zio-u ech ter v-erkeerd Zijn*, te veronderstellen, dat aandeelenkoersen en bedrijvigheid vo-1- komën parallel lpopen (Robaver)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1939 | | pagina 1