IZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DE RAMP VAN DEN MIJNENVEGER De Kern MAANDAG 11 SEPTEMBER 1939 ABONNEMENT Prijs p. 3 taaanden f 1.50, buiten Zierikzee fl.80 Voor het buitenland p. jaar f10. Afzonderlijke nummers vijf cent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. Giro 137677 I OPGENOl ZIEMKZEESCHE COüftAWT 1707 - Directeur A. J DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN Uitgave N.V. ZIER1KZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEE 96STE JAARGANG No. 14133 ADVERTENTIEN van 1—4 regels 80 oent, van 4 regels eni daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent p. regel. Bij contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur ONDER DEN SCHIJNWERPER moet allereerst het klare licht worden geworpen op een, vioor de Polen vooral, gepubliceerde onjuistheid, namelijk dat Wiarscih au dopr de Duitscbers ge nomen zou zijin. Wel waren- Vrijdag ge pantserde eenheden van het Duitsche le ger tot aan den rand van Warschau doorgedrongen, maar zij schijnen daaruit éVen vlug wear te zijn verwijderd. In ieder geval Warschau is nog altijd in Poolsche handen <en wiordt met man en macht verdedigd, hoewel de regeering zich te. Lublin heeft geïnstalleerd. Ook deze manoevre behoeft den Polen niet noodlottig te worden. Gedurende den vo- rigen oorlog hebben de Belgen bijna hun geheele gebied bezet gezien. Frankrijk was gedwongen een aantal belangrijke centra prijs te geven. Servië werd ge heel veroverd. Toch hebben deze landen ten slotte de overwinning behaald. Hermann Göring heeft zich Zaterdag in een radiorede tot de Duitsdhe ar beiders gericht >en daarin een overzicht gegeven van het Duitsdhe standpunt te genover Polen, Engeland en Frankrijk, waarbij het voornamelijk Engeland het moest (ontgelden, dat hiji verantwoordelijk voor dezen (oorlog stelt. De redevoering was blijkbaar bedoeld om de arbeiders in stemming te houden, resp. te brengen en hen te bewegen welgemoed de offers te brengen, welke van hen zullen wor den gevergd: hard werken zonder ver hoogd lioon voor overwerk en Zondags- werk, bij aanmerkelijke beperking in voedsel, Meeding en in de gieheeie levens wijze. Het was duidelijk, dat Göring ten deele voor de vuist sprak, een omstandigheid, welke de redevoering levendigheid bij- Zette, maar anderzijds tot herhaling en onderlinge tegenspraak aanleiding gaf. Duitsdhland heeft ook dezen oorlog niet gewild, betoogde de maarschalk en het wil het ook nu niet. Duitsdhland wil ook niets van Frankrijk en niets vain, de Engelschen. Het is de Engelsdhe regee- ring, riep Göring uit, die het Engelsdhe en Fransche volk in een oorlog drijft. Duitsdhland wil vrede en staat voor dezen vrede altijd klaar! Over Italië repte Göring heelemaal niet. Als motief, waaromi men in Duitsdh land geen melding maakt van de 'be wegingen, welke in het Wiesten hebben plaats gehad, wordt verondersteld, dat men de geringe kans op een overeen stemming nog niet (geheel wil wegnemen. Een tweede motief zo:u zijn, dat men bij het Duitsdhe volk niet teveel de vraag op den voorgrond wil laten ko men, waarobi! Italië passief blijft. Om deze redenen worden die kleinere be wegingen in het Wiesten voorlioopig niet gemeld. Wat Polen aangaat zijn de meeningeni verdeeld over het vraagstuk, in hoeverre het den Polen nog zal kunnen gelukken! het grootste deel van de thans ingesloten troepen te redden en een nieuwe stel ling in te nemen op ongeveer hetzelfde front, dat in den piorlog tuss'chen Rus land en Duitsdhland heeft bestaan en zoo langen tij!d (onbeweeglijk is gebleven. Engeland heeft genoeg gepolemiseerd over het vraagstuk vrede of oorlog. Toen het de maat vol achtte, heeft mien den knoop doorgehakt en het zwaard ge trokken. Dat het niet spoedig in de schede zal gestoken worden mag wor den geconcludeerd uit het oomminuqué van het Britsche oiorliogsministerie, dat besloot zijn politiek te richten naar de veronderstelling, dat de oorlog drie jaar of langer zal duren. Instructies zijn verzonden aan alle re- geeringsdepartementen, ofml te bewerken dat alle plannen voor de toekomst ter stond1 gebaseerd worclen OP bovenge noemde veronderstelling. Met grimmigheid heeft de Britsche leeuw de tanden op elkaar gezet en zijn klauwen gescherpt voor den strijd, die eenmaal toch gestreden niioest wor den; een strijd, volgens Lloyd George, (om het internationale recht. Deze strijd duurt van het begin der geschiedenis en zal niet eindigen, wanneer men! niet ge lijk recht erkent voor sterke en Zwakke mogendheden. De strijd zal slechts eindi gen, wanneer de aanvaller merkt dat de weg te kostbaar wordt. Maar h|oe lang is de weg, aan welks einde de vrede staat, die voor het krijgsrumoer is ge vlucht? Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 12 Sept. 1,20 13,41 6,50 19,15 Het schip brak in tweeën en verdween binnen enkele minuten in de diepte De mijnenveger „Willem van Ewijck", welke Donderdagmiddag in gezelschap van de mijnenvegers „Jan van Gelder", .Abraham van der Hulst", Pieter Florisz" en den mijnenlegger „Nautilus" uit Nieu- wediep was vertrokken voor het leggien van mijnenvelden rond de zeegaten van de Waddeneilanden, is Vrijdagmiddag tus- schen tien minuten - en kwart voor 12, vijftig meter uit de kust van Terschelling' op een mijn geloopen en in de lucht gevlogen. In vereeniging met de andere mijnen- leggers was de „Willem van Ewijck" be zig een mijnenveld te leggen. Voor de juiste ligging van het veld moest in verband met den stroom hier en daar een mijn worden opgeruimd. Dit geschied de met behulp van een mitrailleuse van de mijnenvegers af. Toen ©enige man schappen van de Willem van Ewijck bijl de mitrailleuse op het achterdek gereed stonden om een der mijnen te vernie tigen, dreef de Willem van Ewijck door den sterken stroom over een andieren mijn. Een sLoep met .manschappen van de van Ewijck voer toen juist in de onmiddellijke nabijheid van de mijnen veger. De Willem van Ewijck werd midscheeps getroffen. Met een geweldige explosie brak het schip in tweeën en binnen enkele mi nuten verdween het schip in de diepte. Groote waterzuilen spoiten omhoog. De bemande motorsloep van de Van Ewijck werd door de kracht van de ontploffing eenige meters de lucht in geslingerd, doch zij kwam weer behouden op het water terecht, zonder dat de bemanning hierbij1 letsel opliep. Van boord van de Nautilus, die onder commando van den luitenant ter zee le klasse J. A. Gauw, het dichtst in de nabijheid1 was, werd onmiddellijk een motorsloep uitgezet, waarin ook de of ficier van gezondheid', P. J. Waegheningh plaats nam. Deze sloiep bfegaf zich naar de pdaats des onheils om de drenkelin gen op te nemen, zulks tëZam'en met de sloep van de Van Ewijck. Het eerst werden vier zwaar-gewonden in desloep opgenomen, onder wie de commandant van de Van Ewijck, luitenant-ter-zee le klasse J. E. ter Klooster, die onder meer een bieen 'had gebroken. Deze werd' met een anderen drenkeling aan boord van de Nautilus gebracht. Tijdiens de vaart naar den Helder is hij, evenals de drie andere gewonden, van wie er twee door de Jan van Gelder aan boord waren ge nomen, bezweken. Van de 51 leden van de bemanning Waren er 25 met de Van Ewijck in de diepte verdwenen. Voorts werden er 22 opvarenden, o.w. (eenige gewonden van de Van Ewijck door de uitgezette sloepen van de an dere mijnenvegers aan boord genomen. Van het vliegkamp De Mok arriveer den acht watervliegtuigen met medische 'hulp ter plaatse. Toen er geen dren kelingen meer werden waargenomen, gin gen de schepen met hun droeven last naar Den Helder, waar het treurige nieuws reeds bekend1 was geworden- Zaterdagmiddag heeft de adjudant in buitengewonen dienst van de Koningen, gep. schout-bij-nacht C. Baron de Vos van Steenwijk, te Den Helder in opdracht van H.M. een krans gelegd aan den voet van het monument „Voor Hien die Vielen". Wij' verzoeken u, Zoo zeide schout-bijl nacht Jolles na de kranslegging, tot den adjudant der Koningin, aan Hare Majes teit onzen diepgevoelden dank, over te brengen voor deze geste. Er is echter meer: bi} terugkeer in Den Haag ver zoeken wiji u Hare Majesteit de ver zekering te geven, dat jong noch oud bijl de marine versaagt. Voorwaarts gaat het! Om nieuwe daden uit te voeren in den dienst van Haar marine. Wijl voelen ons steunpilaren van Haar troon, Waar- op Zijl tot in lengte van jaren kan ver trouwen. Het is deze boodschap, die ik u wilde medegeven". DE DUIKBOOTOORLOG Geen Duitsche koopvaardijschepen meer op zee Het Britsche ministerie voor de voor lichting deelt mede, dat de taak alle vijandelijke scheepvaart van de zee "te doen verdwijnen met kracht wordt voort gezet, terwijl de Britsche» verbindingen zonder ernstige onderbreking blijven be staan. Thans bevindt zich reeds bijna geen Duitsch koopvaardijschip meer in volle zee. Een aantal is reeds door Britsche oorlogsschepen buitgemaakt, doch in meer dan één geval hebben de bemanningen van de Duitsche schepen de waterinlaten geopend en gaten in het schip geboord alvorens het te verlaten. Steeds, wanneer een Duitsche koop vaarder door een Britschen oorlogsbodem werd geënterd is er z'org voor gedragen, de bemann/ng in veiligheid te brengen. Open booten werden daarbij niet als een veilige plaats beschouwd. De overgroote meerderhe/d van de Duitsche vrachtschepen die zich op zee of in neutrale havens bevonden, hebben nu de wijk genomen in neutrale ha vens. Indien deze schepen geen pogin gen doen zich te bewapenen of deel te nemen aan de vijandelijkheden, Zul len zJij vanzelfsprekend in deze neutrale havens niet geïnterneerd worden. Zij we ten echter dat zij, wanneer zij hum havens verlaten, zij zoo goed als zeker in han den van eenheden van de Britsche ma rine zullen vallen. Er zijn echter twee mogelijkheden waar mee koopvaardijschepen in een oorlog de mogendheid die de heerschappij ter zee voert, kunnen tegenwerken, zij kaln- nen, zooals gezegd, zich bewapenen en als kaperschepen optreden. Anderzijds kunnen zij gebruik maken vam. radioinstal- latie's om inlichtingen omtrent de scheep vaart aan onderzeeërs en andere oor logsbodems te geven. In beide gevallen dient de neutrale mogendheid, in wier haven het schip legt, dit onmiddellijk te interneeren. Koopvaardijschepien kunnen tevens ,uit neutrale havens uitvaren om dienst te deen als voorraadschepen voor oorlogs bodems, in het bijzonder voior onderzee ërs. In dat geval Zullen zij door Britsche oorlogsschepen achternagezet worden- Dluitschland is thans, aldus besluit het ministerie voor de voorlichting, Zoo goed als afgesneden van de buitenwereld voor wat haar oorlogsberoorrading betreft, be halve in de Oostzee. Tomaszov na een luchtaanval Een speciale verslaggever van de Uni ted Press meldt via Boekarest uit Lem- berg: Negen Duitsche vliegmachines hebben vandaag een aanval ondernomen op het Poolsche marktstadje Tomaszov Lubelski Van de helft van het aantal kleine huisjes, dat dit stadje telt, bleef slechts een brandende puinmassa over. Dertig bewoners wierden gedood, o.w. d© dokter van het dorp, de eenige persoon, die in staat zou zijn geweest, den talrijken ge- Wonden hulp te bieden. Vijf uur na het bombardement kwam ik te Tomaszov aan en constateerde de uitwerking van de verschillende soorten bommen op het stadje met zijn van hout en gepleisterde muren opgetrokken huizen. Tdhiaszov heeft geen strategische beteekenis, behoudens dan het feit, dat het gelegen is aan den breeden weg van Lemberg naar Lublin, welke on getwijfeld van belang is voor den aan voer van materialen en troepen naar het Zuiden. Het telt ongeveer 3000 inwoners, doch dit aantal was reeds sterk ver minderd' door den groeten stroom vluch telingen, die met wagens uit de stad zijn getrokken en in het veld of bijl vrien den overnachten. Om drie uur 's middags, lp,en de markt vol menschen was, verschenen 9 Duit sche bommenwerpers aan den horizon. Slechts een of twee minuten voor de komst van de bommenwerpers trad1 de primitieve luchtalarminstallatie van het stadje in werking en trachtten de inwo ners zich in veiligheid te brengen. Zoo als blijkbaar ook in andere Poolsche ste den en zielfs in Warschau is geschied; negeerde een gedeelte der inwoners het alarm. Zij bleven in de Zijstraten staan, in afwachting van de komst van de vlieg tuigen. De vliegtuigen doken eenige ma len en lieten acht brandbommen en een groot aantal lichte bommen met groot explosievermogen vallen. Tpen wij' in het stadje aankwamen, was een inmiddels uit Lemberg versche nen motorbrandspuit bezig te trachten het vuur te stuiten. Vijf onvoldoende stralen water werden gericht op een nabijgelegen blok winkelhuizen, teneinde uitbreiding van het vuur te voorkomen. Men kon echter niet voorkomen, dat 200 a 300 Woningen met diem grffndt werden gelijk gemaakt. Een enkele bak- steenen schoorsteen stak slechts boven de puinhoopen uit. LUCHTGEVECHT BOVEN BELGIË Britsch vliegtuig tot dalen gedwongen Het Belgische grondgebied werd Za terdagnacht door buitenlandsche vliegtui gen overvlogen. Op 'drie dezer machines werd door Belgische vliegtuigen jacht gemaakt. Een bombardementsvliegtuig vajn Britsche nationaliteit werd tot landen verplicht; Een ander bombardementsvlieg tuig werd door twee Belgische jacht vliegtuigen omsingeld ien door de voor geschreven teekeins vuurpijlen en licht- kogels tot dalen aangemaand. Een Belgisch vliegtuig, waarop een Britsch vliegtuig' het vuur had geopend, werd vernield. De twee inzittenden van het toestel sprongen met behulp van hun valscherm naair beneden en werden daarbij gewond. Deze schending van de Belgische neutraliteit heeft tot een ener giek protest bij; de BritSclhe regeoriog geleid. Dit nachtelijk luchtgevecht heeft plaats gehad boven de provincie Henegouwen. In het vliegtuig, dat tot landen werd ge dwongen, bevonden zich vijf vliegers. Aan boord bevond zich een groote hoe veelheid strooibiljetten. Het was dus blijk baar de bedoeling opnieuw propaganda boven Duitsdhland te maken. De Britsche gezant te Brussel, sir Ro bert Clive, heeft een bezoek gebracht aan den Belgischen minister van Buiten- landsche Zaken, Spaak, om het leedwezen en de verontschuldiging van de Engel- s'che regeering te betuigen voor het overvliegen van Belgisch grondgebied door Engelsdhe vliegtuigen. De Bngelsche regeerimg is bereid de geleden sclhai le te vergoeden en brengt hulde aan de beide gewonde Belgische pfficieren, die het slachtoffer werden van hun plicht. Het Zuiden van België werd biji ver gisting door Engelsche vliegtuigen over vlogen. Er is opnieuw nadrukkelijk op dracht gegeven aan alle vliegers van de Royal Air Force iom zorgvuldig het Bel gische grondgebied te vermijden, ten einde dergelijke incidenten in de toe komst te voiorkolmlen. Engeland bereidt zich voor op een driejarigen oorlog De Britsche vloot veegt Duitsche koopvaarders van de zee Bijzonderheden over de ramp van de «Willem van Ewijck» Maatregelen en methoden ter ver mindering van benzineverbruik Zeeland trof verschillende maat regelen tegen luchtaanvallen Iets koeler Barometerstand van hedenmiddag 2 uur: Zon op: Zon onder: 12 Sept. 5,28 18,23 Maan op: Maan onder: 12 Sept. 4,03 17,32 Overwerk in bijzondere omstandigheden Het heeft de aandacht van den minis ter van Bmnenlandsche Zaken getrokken, dat in sommige gemeenten op grond van de betreffende rechtspositieregelingen betaling van overwerk plaats vindt, ci.q. zou moeten plaats vinden, voor de ver schillende door het personeel in verband met de imiobilisatie verrichte dan wel nog te verrichten werkzaamheden. Gezien het feit, dat de betreffende overwerkbepalingen niet igeacht kunnen! worden voor bijzondere omstandigheden als de huidige geschreven te zijn, acht de minister het vanzelfsprekend, dat do ambtenaren dus niet de groep werk lieden de bijzondere extra-werkzaam heden* daarmede verband houdende, o>ok buiten de kantooruren verrichten als be- hoorende tpt hun normalen ambt el ijken werkkring. Op grond hiervan acht de minister het gewenscht, dat de gemeentelijke rechts positie-regelingen, zo|© noiodig, worden aangevuld met een bepaling, aangevende, dat de eventueel© overwerkbepalingen in geval van oorliog, oorlogsgevaar pf bij zondere omstandigheden ten aanzien vajni de ambtenaren, buiten toepassing blijven. Zulks sluit niet uit, dat in zeer uit zonderlijke gevallen de billijkheid kan medebrengen, dat bijzondere prestaties, na, afloop daarvan, met een gratificatie worden belo|ond. De werkloosheid en de mobilisatie De regeeringspersdienst meldt: De huidige omstandigheden hebben ten gevolge dat ©enerzijds door het vervul len van dienstplicht tal van vacatures ontstaan, terwijl er anderzijds vele werk- loozen zijn. Meer dan ooit is het noodig, dat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt tot elkaar gebracht worden. Daartoe dient zooveel mogelijk te worden bevorderd, dat arbeiders daar werken, waar hun arbeidskracht het nuttigste kan worden aangewend. De minister van sociale zaken heeft deswege de bestaande regeling betref fende het verleenen van financieel© te gemoetkoming bij het verrichten van ar beid buiten de woonplaats herzien, met het doel om belemmeringen van nuttige verplaatsing van arbeidskrachten zooveel mogelijk te voorkomen. De wijzigingen geldèn van 1 September j.l. af. Dit alles betreft het verrichten van arbeid buiten de woonplaats binnen de Ned. grenzen. VERSCHILLENDE BERICHTEN Adres van het N.V.V. aan de regeering Het Ned. Verbond van Vakvereenigin- ;gen heteft een iadres gezonden aain den. voorzitter van den Raad van Ministers, jhr. mr. D. J. de Geer. Het NVV is na ampele overwegingen tolt de conclusie gekomen, dat de situa tie waairn ook ms land zich tengevolge van de internationale verwikkelingen be vindt, niet medebrengt, dat zou moeten worden afgezien van verbeteringen op sociaal- en sociaal-economisch gebied, welke no.odig of wenschelijk werden ge acht. Ook in de gegeven omstandigheden be staat, naar het adressant wil voorkomen, de mogelijkheid, de volkskradht niet slechts in stand te houden, maar ook te verbeteren, hetgeen ware te bereiken door het treffen van de volgende maatregelen: a. krachtige bestrijding der werkloosheid; b. verdere verkorting van den arbeids tijd; c. wettelijke regeling der vacantia; d. verkleining van de leerlingenschaal en verbetering van het vak- en handels onderwijs; e. verbetering van de zorg voor ouden van dagen; f. ordening van het bedrijfsleven.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1939 | | pagina 1