IZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 6 JULI 1939 OPCiENO! Z1ERJKZEESCHE COURAKT De Kern I ABONNEMENT 1797 - 1080 Prlfs p. 3 maanden fl.50, bulten Zierlkzee 1.80 Voor het buitenland p. jaar £10. Afzonderlijke nummers vijf oent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. - Giro 137677 Directeur I A. J. DE LOOZE [Uitgever-RedacteurM. J. KOSTEN Uitgave N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZIERIKZEE 95STE JAARGANG No, 14076 2 ADVERTENTIEN van 1—4 regels 80 oent, van 4 regels eni daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent p. regel. Bij contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur ONDER DEN SCHIJNWERPER ....valt de stralenbundel thains op de pogingen die worden aamigewend om te komen tot ©en drievoudig verdrag tus- schen Engeland, Frankrijk en Ruslandi en die nog maar steeds op groote moei lijkheden schijnen te stuitemi. Niettemin wanhopen de Enigelsche bla den nog niet aam. het tot stand komen van het verdrag, maar indien het tot- dusver reeds een «vrijwel hopelooze taak gebleken is, om over de modaliteiten daarvan tusschen London en Moskou tot overeenstemming te komen (Parijs speelt hierbij slechts een bemiddelende rol, be reid als het is, zich aan te sluiten bij een overeenkomst, waarover de twee an dere partners het eens kunnen worden), dan wordt het eerst recht de vraag, of men nog op overeenstemming rekenen mag, nu de Engelsche regeering tot het door Moskou totdusver steeds verworpen standpunt schijnt te Zijn teruggekeerd, n.l. dat men met de onderteekeming van een algemeen verdrag moet beginnen en het eerst daarna een inhoud kan; geven. In het artikel, dat het Russische blad „Izwestija" aan de onderhandelingen met de twee groote West-Europeesche mo gendheden wijdde, kort nadat Molotow het volkscommissariaat van buitenland- sche zaken overgenomen had, heette het uitdrukkelijk, dat de Sovjetunie op het standpunt stond, dat indien Frankrijk en Engeland werkelijk een barrière tegen agressie wilden, een „eenheidsfront" van wederzijdschen bijstand diende te wor den gevormd, waarvan de deelnemers Engeland, Frankrijk en de Sovjetunie, „verbonden door een verdragvaini we derzijdschen bijstand op den' grondslag van g e 1 ij k h e i d, de andere staten van Oost- en Centraal-Europa, welke door agressie bedreigd worden, garandeeren". Men weet. dat in den beginne de moei lijkheid gescholen heeft in den Russi- sischen eisch van gelijkheid. Toen deze kwestie eenigermate in orde gekomen scheen, .werd de vraag acuut, tot welke landen de garantie va®> de bondgenooten zich zou uitstrekken. Engeland wilde aan vankelijk slechts Polen en' Roemenië in de onderhandelingen' betrekken. De Sov jet-unie stelde zich van den beginne af op het standpunt, dat ook de Oostzee landen met name dienden te worden gegarandeerd. Op den duur werd men het er onderling over eens, dat ook Turkije en Griekenland eronder zouden vallen. Maar de Oostzeelanden bleven het strui kelblok. Op dit punt hebben de onder handelingen nog heel wat langer gehokt, dan op het beginsel van de gelijkheid, dat hiermede trouwens nauw verbonden was. Engeland schijnt volgens de berich ten het Russische standpunt steeds meer te zijn genaderd, tot het op een oogen- blik de vraag stelde, of de Sovjetunie dan daartegenover ook bereid was Ne derland ©n Zwitserland te gara©,- deeren, waarvan de onafhankelijkheid evenzeer tot het levensbelang van En geland en Frankrijk behoorden als die van de Oostzeelanden' tot het levens belang van de Sovjetualfe. Wat de Sovjetunie hierop geantwoord heeft, is nog niet duidelijk. Het ziet er echter naar uit dat Enge land, Frankrijk en de Sow jetunie ervoor- loqpig imlee volstaan een verdrag van wie der keer i gen b' iji stand te sluiten, alieen vopr het geval van een redhtstreek- sclhen aanval op een van hen drieën. In dien tussehentijd Zou de Engelsch Frainsche diplomatie dan de taak hebben om/ de Oioistzeeianden te overtuigen, dat hun Waarachtigste belangen gembeid zijn biji een bondgenootschap met de drie anti-agigressie tmlogendheden. Duitsch Italiaansch accoord inzake Zuid-Tirol Emigratie naar Duitschland In Berlijn Wordt bevestigd, /dat pvereen- stemiming is bereikt tusschen Duitschland en Italië betreffende de emigratie van Duitsche bewioners van Zuid-Tirol na,ar het Duitsche Rijk. Te Bolzano (Bozen) is reeds een emli- gratie-bureau opgericht wiaar Diuitsehers van Italiaansche nationaliteit, die viopr goed naar Duitschland willen vertrekken, advies kunnen krijigen en waar ook de cOmpensatie-kwesties worden geregeld. Zuid-Tirol werd in 1919 krachtens het verdrag van St. Germlain ,aan Italië toe gewezen en totdat de spil Romie—Berlijn werd [gevormd is /dit gé/bied een twist appel geweest. Er is geen sprake van gedwongen emi gratie, mlaar het gebrek aan arbeidskraJh- ten in het Duitsche Rijk zal tot gevolg hebban, dat iedere Zuid-Tiroier, die naar Duitschland igaat, bijzonder hartelijk zal wOrden verwelkomd. Naar de Roimeinsche correspondent van de „Times" schrijft, is het klaarblijkelijk de bedoeling ide Duitsch—Italiaansche grens, die door Hitier voor eeuwig on schendbaar is verklaard, zop veel moge lijk tot een „rassengrens" te maken. De Duitsch-sprekende bevolking van Ti- rol is eerst igepo;st over haar bereidheid naar Duitschland te lemigreeren of niaar eiders in Itapë te verhuizen. Naar ver luidt zou ten aanzien van het laatste geval zijn overwogen de bezittingen van de betrokkenen tegen gelijkwaardige be zittingen in andere deeleu van Italië te ruilen. De bevolking van Alto Adige (Zuid-Ti rol) bedraagt ongeveer 300.000 zieien. Van deze zijn ongeveer 200.000 van Duitsche afkomlst, terwijl ongeveer 90.000 een Ita liaansch of RiOjmlaanscJh dialect spreken. De resteeren.de 10.000 zijn buiteniandsche onderdanen, hoofdzakelijk Duitschêrs. Nader wordt gemeld dat de overeen komst reeds sedert eenigen tijld in wer king zou, zijin an idat al ongeveer 6000 Tiroiers naar Duitschland zouden zijn vertrokken. HET ONDERZOEK NAAR DE „THETIS" RAMP Woods zat verklaringen voort Tijdens het voortgezette verhoor inzake de ramlp van de „Thetis" heeft luitenant ter zee Woods verklaard, Idat er oor spronkelijk >een fout iwas geconstateerd; in de oliedrukieüdingen voor het bedienen van de hoogteroeren, doch dat er op iwieg naar Liverpool voor was ge zorgd, dat (da hoogteroeren iweer goed werkten. Voorts zeidie hij, het zeer waarschijln- lijk te achten, dat men bet 'water .in. het voorschip had kunnen houden als mien de stalen deur no. 25 direct had kunnen sluiten. Dit lukte echter njet da delijk, daar deze deur klemlde door een vieugejmOer, die te ver uitstak. Hiji had voor de proefvaart aangeraden de vleugelmoeren koirter te maken, m'aar wist niet of dit gebeurd was. Een der contróiekranen vant de achter ste ïanoeerbuis iwas blijkbaar geblokkeerd igeweest, zoodat zijl niet de aanwezigheid van iwater in de buis aangaf. Het toestel voor het afvoeren van water uit de buis iwas niet gebruikt, daar getuige dit niet moqdig had geoordeeld. Woods verklaarde verder nog, dat er een voldoende aantal D&vis-rejddiragStoe- stenen aan boprd was igeweest. De stoker gehoord Na de pauze kwa'mi de laatste mlan, die uit de „Thetis" Iwist te ontsnappen, nl- de stoker Arm|o( ld, in |de getuigenbank. Deze igaf een uitvoerig relaas vam de wijze waarop hij uit de gezonken d,uik- boiot iwas ontkonrlen. Hiji vertelde verder, hoe vóór heiml vier anderen m:et hun Davis-apparaten in de sluiskainter waren gelaten. Toen na een kwartier ©pg niets gebeurde, Het Imlen het water weg stroo- Imien en toen bleek dat de omgelukkigen. gestikt wiaren. Waarsdhijnlijk uit angst hadden zijl die adeimhalingsslangen van den imiond gerukt. Het water stnopimlde over de Imlachine en het schakelbord, ten gevolge Waarvan koirtsruiting ontstond). Dit duurde jriaar teven, miaiar er waren toch vlammen waar te nemen en' er ont stond ©ook, 'waardoor (d,e luoht, die ohil elf uur 'simlorgens a] vrijl slecht Was, nog slechter werd. Zijl die gasmaskers hadden zetten deze toen pp. Arnold zelf hadi hopfdpijn gekregen. Spoedig daarna iwas hiji tezamlen met den eveneens geredden: Shaw, echter in de sluiskaimier gebracht en kort daarna kwamen zij aan de |opper- vlakte, Waar beiden onmiddellijk waren opgepikt. DE KABINETSCRISIS Nog geen oplossing Zofouis was aangekondigd heeft de ka binetsformateur Dr. 'H. Colijn, Woens dagmiddag een bespreking gehad miet de leiders der zes groote fracties der Tweede Kamer. Uit het weinige, dat vlan deze con ferentie, waarover geenerlei miededeeling werd gedaap, is doorgesijpeld, neemt men aan, dat dit overleg op br©ede biasis zonder resultaat is gebleven. Over de- kansen van een nationaal kabinet ojp breede basis, laat men zich in parlemen taire kringen dan ook tamelijk pessi mistisch uit. De formateur schijnt vooral op oppo sitie van r.-k. zijde te zijn gestuit, doch ook van s,-d. zijde waren er ernstige bezWaren. Geen nadere bespreking 1 De bijeenkomst heeft van 4 tot 6.15 ure geduurd. Dr. Coiijn sprak oen in- leidend woord ter toelichting van zijn j bedoeling met de 'bijeenkomst en van zijn schematisch program. Vervolgens i heeft ieder van de aanwezigen de j heeren Schouten (a.r.), die Geer (cjh.), j Deckers (r.k.), Joekes (vijd.), Bierema i (liben Albarda (s.d.) zijn voorioopige zienswijze kenlaar gemaakt. Tenslotte is afgesproken, dat de formateur zijn ge dachten over het gehoorde zou laten gaan, om daaruit zijn conclusies te trek ken. Een afspraak vöor een nadere bespre king is niet g e m a a k t, wat opi zich zelf (ook) veelzeggend was. Verwacht werd, dat een nadere mededeeling met betrekking tot de kabinetscrisis spoedig zou worden gediaan, waaruit een defini tieve conclusie omtrent hot resultaat der bespreking zou kunnen worden getrokken. Dr. Colijn aanvaardt de opdracht niet Dr. H. Colijn heeft zich heden (Don derdagmorgen naar H.M. de Koningin begeven teneinde Hare Majesteit mede te deelen dat hij' de hem verleende op dracht tot vorming van een kabinet, welke door hem in beraad was gehou den, niet aanvaardt. Ds Nederlandsche Spoorwegen in 1938 Verlies van f 23 millioen Verschenen is het verslag over 1938 viaai de Nederlandsche Spoorwegen, waar in o.m'. het volgende wordt meegedeeld: De opbrengst van het personenvervoer vertoonde een geringe stijging n.l. van f55.1162.000 in 1937 tot f55.492.000 in 1938 De opbrengst van het goederenvervoer daarentegen gaf een daling te zien vain f40.311.000 tot f38.567,000. De totale ont vangsten uit het vervoer daalden van f 100.420.000 op f 99.332.000. De overige baten bedroegen f 1.569.000. Die exploitatiekosten daalden van f91,113.000 in 1937 tot f88.508.000 in 1938. Het exploitatie-saldo bedraagt f 12.393.000. Van de noodzakelijke afschrij vingen ad f 20,488 millioen wordt dus door dit saldo der exploitatierekening 60,5 procent gedekt In verband irmet de re organisatie daalde het debetsaldo der in- terestrekening van. 20,9 tot 15,2 millioen. Het n a d e e 1 i ig e saldo [der veriies- en winstrekening bedraagt 2 3 (mi i l'l i o e n guld en. Da strijd tusschen trein en autobus De Directie gOeft er zich rekenschap van dat het (monopolie van de snelheid' dat de spoorweg gedurende de eerste 80 jaren vain zijn bestaan heeft bezeten, voorgoed is verdwenen. Een zeer groot deel van het Vroegere spoorwegvervoer heeft zich naar het par ticuliere bedrijf zoowel te land als te water verplaatst. Wanneer echter de ver- voersintensiteit op de rail daalt beneden een zeker minimum, Wiordt het spoor wegbedrijf onrendabel. Een (duurzaam on rendabel bedrijf muoet in technisch op zicht achterop raken en de grootste be- lemtmleringen ondervinden bij het voeren van een doelmatige prijspolitiek. Men heeft evenwel de overtuiging, dat juist voor ons land miet zijn dichte en sterk toenemende bevolking het railvervoer op alle drukke trajecten de imieest economi sche vervoerswijze is en dit bij: de te verwachten toeneming van de verkeers intensiteit in steeds sterkere mate zal twiorden. Die mate van veiligheid, Welke het rail verkeer biedt, kan daarbij in afzienbare toekomst door geen andere vervoerswijze worden geëvenaard. Het aantal ongevallen op onbe waakte overwegen hoopt tmen te kunnen beperken, door in samenwer king imlet het wegverkeer, op groote schaal automatische beveiligingsinstallaties in te voeren. Voor een economische ontwikkeling van het Nederlandsche vervoersapparaat lijkt het de Directie noodzakelijk dat trajects- gewijze de vervoersdichtheiid zooveel mo gelijk wordt geconcentreerd op. een be paald vervoermiddel. De inkomsten over de laatste miaanden van het afgeioopen jaar zijn hooger dan over de overeenkomstige maanden van 1937. Over de eerste (miaanden van 1939 heeft deze stijging zich voortgezet. De toekomst zal in sterke mate afhan kelijk zijn van het antwoord op de vraag of een sluitende wettelijke regeling van het vergunningsstelsel voor personen- en goederenvervoer in afzienbaren tijd tot stand komt en van de wijze, waarop deze in de practijk Woridt toegepast. Centr. Keuringsbureauopmedisch en hygiënisch gebied Strijd tegen da tuberculose In samenwerking met de departemen ten van Sociale Zaken, van Onderwijs, Kunsten ©n Wetenschappen en van Justi tie, alsmede met een reeks van instellin gen ien organisaties, is in het leven, ge roepen de stichting „Centraal Bureau voor Keuringen pp Medisch-Hygiënisch gebied". Deze stichting is tot stand gekomen door samenwerking van de reeds ge noemde departementen miet het Prophy- laxefonds, de aiigemeene Nederlandsche V'ereeniging „Het Groene Kruis", de na tional© federatie „Het Wit-Geie Kruis", de Nederlandsche Maatschappij! tot Be vordering der Geneeskunst, de Nederland sche Central© Vereeniging tot bestrijding der Tuberculose, de Rijksverzekerings bank, de Federatie van Bedrijfsvereeni- gingen, de Vereeniging van Raden van Arbeid, het Verbond van Nederlandsche werkgevers, het Chr. Nationaal Vakver bond, het R.K. Werkliedenverbond', het Nederlandsch Verbond van Vakvereeni- gingen, de Vereeniging vank Nederlandsche gemeenten. Al deze lichamlen zijn vertegenwoor digd in het bestuur. Het bureau zal zich in tegenstelling met de consultatie-bureaux iuitsliuiteni met keuringen bezig houden. De Werking ©rvan is als volgt: Wanneer ©en keuring wordt aange vraagd1, geschiedt deze, indien groo.ere groepen iworden onderzocht, op de plaats fwaar die werken of verblijven. De keu rende tuberculose-arts gaat met het door- li'chtingsapparaat daarheen; per dag kan hiji ongeveer 60 personen onderzoeken). De twijfelachtige gevallen worden door hem op het consultatiebureau in overleg met den daar werkenden arts onderzocht Alvorens echter tpt keuring, wordt over gegaan, informeert het Centrale Bureau, indien althans het onderzoek arbeiders betreft, of, wanneer een lijder gevonde,» Iwlordt, die behandeling rnopdig heeft, vol doende maatregelen kunnen worden ge- Onderhandelingen over Engelsch- Fransch Russissch accoord Amerilca's nood-defensle- programma voltooid Aanvaardt dr. Colijn de opdracht tot kabinetsformatie niet? Centraal Keuringsbureau voor T B C.-bestrijding gesticht 9 Het beleid van de Directie der Insulaire verdedigd Iets warmer troffen lojm) bami die behandeling deelach tig 'te doen worden, of voor het gezin gezorgd wordt gedurende den tijd, dat hiji behandeld wordt, en of de patiënt na herstel weer in het bedrijf kan wor den opgenomen. Zou het antwoord op deze vragen onbevredigend zijn, dan. kan het bureau de keuringen weigeren. Wanneer slechts voor eenige personen, keuring aioodig is, dan geschiedt deze in overleg met de vereenigingen, die de con sults tiebureaux exploiteeren, qp deze bu reaux. Op het oiogenblik worden 10.000 siga renmakers, metaalbewerkers en textiel arbeiders 'gekeurd, waarvoor het Prophy- laxefonds geiden beschikbaar heeft ge steld. j Het bureau is gevestigd te 's-Graven- hage, Van Alkemadeiaan 700. Aan het bureau worden specialist-tubercful0|3e- artsen verbonden. DE KABINETSCRISIS ,.'s Lands stuurman" heeft op 't oogeniblik Het rijk geheel alleen, Want wat gevreesd werd is gebeurd: De and'ren gingen' heen. De reederij wou echter niet Den stuurman laten gaan En nu werft deze, naar zijn keus, Weer nieuwe roeiers aan. De laak der roeiers is wel zwaar In dezen harden tijd, Zij worden dan ook om hun baa» Wel allerminst benijd. De moeilijkheden bijl hun werk Zijn immers zonder tal En het ontbreekt niet aan critiek Bij stuurlui aan den wal! Dat onze stuurman slagen zal Hoopt zeker ieder mensch En dat dit snel en goed gebeurt Is stellig ieders wensch, Want er dreigt aan den horizop Een hevige orkaan, En dan is 't „alle hens aajü dek" Om zich er doof te slaan.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1939 | | pagina 1