ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
DINSDAG 11 APRIL 1939
OPuEH
ZIERIKZEESCHE COURANT
1707 - .1689 li
COLIJN's RADIOREDE
De Kern
ptiN^!Üv
ABONNEMENT
Prijs p. 3 maanden fl.60, buiten Zierikaee f 1.80
Voor het buitenland p. jaar 110. Afzonderlijke
nummers vijf cent. Verschijnt dagelijks.
TeL No. 32. - Giro 137677
Directeur! A. J. DE LOOZE TaïUitgever-RedacteurM. J. KOSTEN
Uitgave N.V. ZIERIKZEESCHEI NIEUWSBODE - ZIERIKZEB
95STE JAARGANG No. 14004
ADVERTENTIEN
van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels eni
daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent
p. zegel. Bij contract belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
De Regeering niet beducht
voor een directe bedreiging
Voorzorgsmaatregelen in
verband met de Europeesche
politieke toestand
Grensbataljons opgeroepen
De regeeringspersdienst mieldt: Bij Kon.
Besluit van heden is bepaald, dat die te
genwoordige buitengewone omstandighe
den inhoudende, oorlogsgevaar in den
zin, waarin dat woord in 's lands wetten
voorkomlt. Krachtens dit besluit is heden
opgeroepen het personeel van de batal
jons voor de grensbeveiligiag. Deze ver
klaring en oproeping zijn niet te be
schouwen als een rechtstreeks gevolg van
de gebeurtenissen der laatste dagen. De
algemeene toestand in Europa heeft de
regeering de wenschelijkheid doen igte-
voelen dat onze grenzen, beter dan tot
dusver, worden beveiligd ter verzeke
ring van onze politiek van zelfstandig
heid. De verdere ontwikkeling der ge
beurtenissen zal dientengevolge met meer
gerustheid kunnen worden afgewacht.
Da beleekenis dar maatregelen
In verband miet de buitengewone pm,
standigheden heeft de regeering züdh an
dermaal verplicht gezien, in het belang
van het liapd bizpndere maatregelen te
treffen.
3o,o is 'zij in den afgelioopen nacht over
gegaan tot het onder de wapenen roepen
van het personeel, behoorende tot de
bataljons bestemid voor de grensbeveili-
gng-
Teneinde oinnooidige bezorgdheid te
voprkolmlen sprak Minister Colïjn heden-
mjorgen over de drie zenders een kort
woord otml de beteekenis van dezen maat
regel in het juiste licht te stellen.
In de genomen maatregelen moet meni
niet zien, dat de regeering beducht is
voor een directe bedreiging van ons land.
Voor deze opvatting bestaat geen aan
leiding. Onze betrekkingen met het bui
tenland laten niets te weutschen over.
Met alle mogendheden is de verhouding
goed.
Latente internationale spanning
Wat im'en dan wel in de genomen maat
regelen moet zien? Voorzorgsmaatregelen,
in verband met den algemeenen toestand
in Europa. Ons werelddeel verkeert in
een toestand van latente i n t e r n a t i-
VESTIGINGS-SCENE
EEN TAFREEL UIT DE REVUE:
..DAT ZAL JE GEBEURE
Dr. H. COLIJN
0 11 a 1 e spanning, welke oins land ver
plichten er rekening mee te houden, dat
spanningen kunnen ontladen in vijande
lijkheden. Als dat geval zich zou gaan
voordoen, dan imbeten wij metterdaad
in staat zijn op afdoende wij'Ze blijk
te geven van onze vaste wil onze zelf
standigheid te handhaven, onder alle o.n>-
standigheden en naar alle zijden.
Voorzieningen noodzakelijk
Omi dit effectief te kunnen doen, wan
neer zulks noodzakelijk zou blijken, mioet
onze heele weermacht gemobiliseerd
worden. Het is een eisch van voorzichtig
beleid, de voorwaarden te scheppen, die
het ongestoord verloop eener eventueele
imiobilisatie kunnen waarborgen. Maatre
gelen werden voorbereid om1, zoolang de
rust in Europa niet is Weergekeerd, in
deze leemte te voorzien. Daarmede is
eenigen tijd gemloeid, ter overbrugging
van deze periode en evenals in de Sep
temberdagen van het vorig jaar, grens
bataljons onder de wapenen geroepen.
De regeering blijft waakzaam
Het is hoodig voorzieningen te treffen
die ieen meer permanent krialkter dragen.
Dr. Colijn herhaalde dat de regeering
van niem|amd eenige vijandige hajnideli|n|g
tegenover Nederland ducht, tmlaar wij
mloeten tegenover iedereen duidelijk ma
ken, dat wij onze neutraliteit en onaf
hankelijkheid paar alle Zijden willen hand
haven.
Voor biZondere ongerustheid is geen
enkele reden, hoewel natuurlijk de toe
stand in de wereld ook onze aandacht
gespannen houdt, (aldfuis dr. Colijln, die
besloot imlet vast te stellen, diait het lot
van o1115 land niet in de hainld va|ni
mienschen ligt, mlaajr dat God de wereld
regeert
Geen coördinatie zonder voorafgaande
belastingverlaging op auto's
Men schrijft ons:
Nadat de beide wetsontwerpen op de
coördinatie van het vervoerwezen bij1 de
Tweede Kamer waren ingediend, is een
rapport verschenen vam een commissie,
hetwelk in. dit verband van. he(t groot
ste belang is- Deze oommissie had nJl,
tot taak te onderzoeken of het m|otor-
wegverkeer w&l voldoende belasting be
taalt, waaruit de kosten van de aan te
leggen wegen en. te bouwen bruggen
alsmede het onderhoud daarvan kunnen
worden gedekt. Men 'hoort n.l. zoo dik
wijls beweren, dat de spoorwegen ten,
opzichte van de auto Zoo in het nadeel
zijn, omldat de s'poorwegen alle kosten
moeten betalen, zooals de aanleg en heit
onderhoud van de spoorlijhen en spoor
bruggen. Daartegenover, zoo zegt onieb
dan, m'aakt de auto gebruik van door
het Rijk of de Provincie aangelegde we
gen.
Deze oomimissie moest nu nagaan, of
de door de auto betaalde belastingen,
/jooals wegenbelasting, belasting op ben
zine enz., wel voldoende zijn om daaruit
de kosten van den aanlag en het onder
houd der wegen te betalen. De com
missie heeft zidh zoo zorgvuldig mo
gelijk van haar tajaik gekweten. Zij heeft
een opstelling gemaakt, waarin alje denk
bare kosten ook die wejke in de ste
den gem'aakt worden voor zoover deze
in aanmerking komen zijn opgenomen.
Daarbij heeft Zij ramingen gemaakt, wel
ke zoo voorzichtig mlogelij!k Zijn en daar
door zeer ongunstig voor het autover
keer. Terwijl zij aannam'', dat alle aan
te leggen wegen in 1951 geheel moeten
Zijn afges'chreven, heeft zijl bij de bere
kening der inkomsten uit de belastin
gen geen rekening! gehlouden met de toe
neming van het verkeer over den weg.
Zij is uitgegaan van de veronderstelliing1,
dat het aantal auto's in die vijftien jaar
hetzelfde Zou blijven als het in 1935
was.
Toch was het resultaat van de onder-
Zoekingen van de commissie verbijsterend
Het bleek n.l., dat 38 pet. van de belas
tingen, welke door het autoverkeer wor
den opgebracht, voldoiende zijn, oml de
kosten te bestrijden, welke daarvoor ge
maakt worden. Het autoverkeer betaalt
dus, ook als het verder niet toeneemlty
wat niet het gev'al is reeds driemlaal
zooveel als werkelijk noodig zou Zijln.
Ook de rijwielbelasting blijkt ruimischooits
vloldoende om de kosten van de fiets
paden te betalen.
Nu zal men zich herinneren, dat het
juist een van de argumenten van de
vOrkeerscioördinatie was, dat de tegen
woordige toestand geen juiste werkver-
deeling tuss'chen spoor-, weg- en water
vervoer kon brengen, omdat het eene op
een andere basis dam het andere staat.
De ordening van. het vervoer mioest daar
injuist gelijkheid brengen,, opdat een zoo
juist mlogelijke taaWverdeeling zou kun
nen plaats vinden. Maar hoe is het nu
mogelijk tol een geiijjke basis te komen
indien eeu deel van dit vervoer, n.l.
de auto drie- of meer maal zooveel
moei betalen aan belastingen als de aan
leg en het onderhoud van de door haar
gebruikte wegen kost? Ieder zal begrij
pen, dat Zulks onmogelijk is. Hier doet
het spreekwoord opgeld: gelijke mon
niken, gelijke kappen. Wil men tot een
billijke verdeeling van het werk komlanj
waarbij ieder vervoermiddel zal reke-.
nen wat 'hem toekomt, dan is het niet
mogelijk, dat de spoorwegonderneminjgl
slechts één keer de kosten van den spoor
weg betaalt, terwijl de ,auto. drie miaa.1 de
kosten van den weg 'moet betalen.
Wat wil dit nu zeggen? In de eerste
plaats natuurlijk, da.t de siuto nu veel,
te veel belasting betaalt en dienltenge-
volge een kleinere plaas in, het verveer
inneemt, dan- zij zou doen als de jasten)
eerlijk verdeeld waren. Maar daarnaast
ook, dat indien de Regeerihjg deze wets
ontwerpen tot wet zou willen doen ver
heffen, zij daarin eerst een. "bepaling zicu
mloeten opnemen., volgens wejke de be
lastingen pp auto's worden, verlaagd tot
ongeveer een derde van wat zij1 nu zdjin.
Want dan betaalt de auto, in verhouding
pas hetzelfde als de spoorweg mjoet op
brengen. En het zou toch juist de
voorwaarde vian de ordening z'ijn, dat
de verschillende vervoersvormen gelijke
bestaansvoorwaarden kregen..
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Niet .safe" vrienden
In verband imlet den diefstal van f45000
uit een safe vtasn een der banken te Am
sterdam-, is lop- verzoek van de politie te
Amis ter dam1, ppk de 35-jarige veekoop
man H. M. uit Groningen, gearresteerd-
Bij' het dioor die recherche te Gronin
gen ingestelde onderzoek bleek hij daar
niet aanwezig te zijln. Hij! was vertrokken
paar Oude Pekela. Daar werd hij' aange
houden ien naar Groningen gebracht.
Hij! is, evenals de verdachte imlej. S. V.,
op transport gesteld naar Amsterdam!-
De veekooplm'an M- is een goede kennis
van cmlej. V. ien hij' werd aangehouden
als verdacht van medeplichtigheid.
Valsche munters aangehouden
De Rptterdamisohe recherche heeft 2
broers, 45 ien 47 jaar oud, aangehouden,
die in 1933 veroordeeld zijn wegens val
sche mlunteriji en die thans opnieuw met
hun bezigheden waren begonnen'. Bij: het
onderzoek is komen vast te staan, dat
zij' in Juni 1938 de vervaardiging van val
sche guldens en rijksdaalders hebben her
vat. Een van hen werd bij1 de uitgifte
op heeterdaad betrapt. Daarna werd een
huiszoeking gedaan in de woning vajn den-
anderen broer, w|aar imlatrijZen en ander
materiaal' voor de valsche mfunterij', in
beslag genomen is. Het aantal infanten,
dat dpor dit tweetal' is uitgegeven, ntoet
zeer groot zijn. De stukken waren zeer
goed magemlaakt; de postkantoren hebben-
ettelijke van deze valsche guldens en
rijksdaalders in ontvangst genomen. Eerst
bij! de Nederlandsche Bank was de ver-
val'sching opgemierkt.
Rat doodt kuikens
Een landbouwer te Otterlo, gemeente
Ede, had in een van zijn kippenhokken
200 geteste kuikens bij de kunstmoeder.
Toen hij des avonds zeven uur de kachel
verzorgde, was alles nog in de beiste
orde. Tegen negen uur, dfuis twee uur
later, kwam' de man weer in het hok
om' «voor den nacht nog even de kachel
bij te Vullen. Toen hij' de deur opende,
schoot een rat weg en de boer vond in
een hok honderdtien doode Ikfuikens. Ver
stopt achter een zak trof hij er nog 12
aan, die waren doodgebeten. De rat had
dus kans gezien in twee uur tijds hon
derd-twee-en-twintig geteste, dus dure,
kuikens te vermoorden, hetgeen neer
komt op een kuiken per minuut. Te
Otterloo bindt uilen nu fanatiek den strijd
tegen de Tatten aan.
Zestien stuks vee verbrand
Door onbekende oorzaak is brand ont
staan in den alleenstaanden veestal van
den veehandelaar A. H. Oosterens aan
den weg Voikel—Mijl (N.-Br.)
Een juist pasiseerende. automobilist, die
het gebouwtje zag branden, waarschuw
de onmiddellijk de bewoners van een
dichtbij gelegen huis, die op hun beurt
de brandweer van den brand in kennjis
stelden. Deze kon echter niets mieer te
gen het vuur uitriichten.
Vijf paarden en elf runderen kwamen
in de vlammen om.
De heer Oosterens, die in Voikel, ge
meente Uden woont, was niet voor het
vee, doch wel voor den stal verzekerd..
Motorrijder verongelukt
In de hoofdstraat van Ro,lde (D.) is de
motorrijder R. Polling uit Groningen, ira
de bocht van genoemde straat in volle'
vaart tegen een uit tegenovergestelde
richting komende personenauto' uit Mus-
selkanaal gebotst De motorrijder werd
van zijn voetuig geslingerd en bleef dood
op den weg liggen. Het slachtoffer was1
deerlijk verminkt. Het stoffelijk over
schot is naar Groningen overgebracht.
De auto werd niet beschadigd. De heer
Polling was lid van den gemeente-
raadraad te Groningen voor de SDAP
en eerst 56 jaar oud.
Fabrikant gearresteerd
In den nacht van Zaterdag op Z-on-
dag heeft een felle briand gewoed in de
fabrieksgebouwen der Nofdh-apser Rul-
tabaksfabriek te Tegel en (L.) De
brandweer wist het vuur, dat was uit
gebroken in de tabaks- en sauskanier,
na landerhalf uur te bedwingen." Drie af-
daelingen der fabriek z'ijn verwoest. Een
gropte hoeveelheid tabak ging verloren.
De machines bleven ev-enwel intact. De
schade lpppt in de duizenden. De eige
naar van de fabriek is in verhand met
dezen brand pp last van den Officier van
Justitie gearresteerd.
Onverlicht motorrijder rijdt op
wielrijdsters in
Op den Oostsingel' te Delft, is een
onverlicht van den kant van dein1 Haag
komend, mptorrijwiel' met groote snel
heid van achteren ingereden op twee
wielrij'dsters. Een van de vrouwen viel
tegen den grond, doch Zij Werd slechts
licht gewond.
De motorfiets sldeg onh waarbij' de
bestuurder en de dinopassagier zeer ern
stige verwpndingen opliepen. Zij1 werden
beiden in hopgst zorgwekkenden toe
stand n|aar het ziekenhuis te Delft over
gebracht. Het w|aren zekere P. J. H.
den O-., en W. L. v. d. H. uit Delft
beiden zeventien jaar o,ud. De gewonde
wielrijdster is naar haar wppnplaats Rot
terdam) vervperd.
Hoog- eD laagwater te Zierikz.ee
Hoogwater: Laagwater:
12 April 8,22 20,47 1,55 14,!
Onze regeering niet beducht
voor een directe bedreiging
Personeel grensbataljons opge
roepen voor grensbeveiliging
Voorzorgsmaatregelen in ver
band met politieken toestand
Minister van Econ. zaken, heden
avond 7 uur voor de microfoon
De Duce heden in Tirana, de
voorm. Albaneesche hoofdstad
O Droog weer
Zon op: Zon onder:
12 April 5,13 6,50
Maan op: Maan onder:
12 April 1,59 11,22
De Radio-weerberichtgeving
De CLO hebben onder de aandacht van
den minister van waterstaat gebracht, dat
vele landbouwers in het oosten en noor
den naar het ochtendweerbericht van
Hamburg, en in het z|uiden naar dat
van Brussel Luisteren, omdat die meer
Waarde voor hen hebben dan de radloi-
weerberichten van De Bilt, welke op min
der recente gegevens berusten. De CLO1
achtte dezen toestand nationaal' onbevre
digend -en verzoeken den minister verajn-
dering hierin te bevprderen.