ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DINSDAG 11 APRIL 1939 OPuEH ZIERIKZEESCHE COURANT 1707 - .1689 li COLIJN's RADIOREDE De Kern ptiN^!Üv ABONNEMENT Prijs p. 3 maanden fl.60, buiten Zierikaee f 1.80 Voor het buitenland p. jaar 110. Afzonderlijke nummers vijf cent. Verschijnt dagelijks. TeL No. 32. - Giro 137677 Directeur! A. J. DE LOOZE TaïUitgever-RedacteurM. J. KOSTEN Uitgave N.V. ZIERIKZEESCHEI NIEUWSBODE - ZIERIKZEB 95STE JAARGANG No. 14004 ADVERTENTIEN van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels eni daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent p. zegel. Bij contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur De Regeering niet beducht voor een directe bedreiging Voorzorgsmaatregelen in verband met de Europeesche politieke toestand Grensbataljons opgeroepen De regeeringspersdienst mieldt: Bij Kon. Besluit van heden is bepaald, dat die te genwoordige buitengewone omstandighe den inhoudende, oorlogsgevaar in den zin, waarin dat woord in 's lands wetten voorkomlt. Krachtens dit besluit is heden opgeroepen het personeel van de batal jons voor de grensbeveiligiag. Deze ver klaring en oproeping zijn niet te be schouwen als een rechtstreeks gevolg van de gebeurtenissen der laatste dagen. De algemeene toestand in Europa heeft de regeering de wenschelijkheid doen igte- voelen dat onze grenzen, beter dan tot dusver, worden beveiligd ter verzeke ring van onze politiek van zelfstandig heid. De verdere ontwikkeling der ge beurtenissen zal dientengevolge met meer gerustheid kunnen worden afgewacht. Da beleekenis dar maatregelen In verband miet de buitengewone pm, standigheden heeft de regeering züdh an dermaal verplicht gezien, in het belang van het liapd bizpndere maatregelen te treffen. 3o,o is 'zij in den afgelioopen nacht over gegaan tot het onder de wapenen roepen van het personeel, behoorende tot de bataljons bestemid voor de grensbeveili- gng- Teneinde oinnooidige bezorgdheid te voprkolmlen sprak Minister Colïjn heden- mjorgen over de drie zenders een kort woord otml de beteekenis van dezen maat regel in het juiste licht te stellen. In de genomen maatregelen moet meni niet zien, dat de regeering beducht is voor een directe bedreiging van ons land. Voor deze opvatting bestaat geen aan leiding. Onze betrekkingen met het bui tenland laten niets te weutschen over. Met alle mogendheden is de verhouding goed. Latente internationale spanning Wat im'en dan wel in de genomen maat regelen moet zien? Voorzorgsmaatregelen, in verband met den algemeenen toestand in Europa. Ons werelddeel verkeert in een toestand van latente i n t e r n a t i- VESTIGINGS-SCENE EEN TAFREEL UIT DE REVUE: ..DAT ZAL JE GEBEURE Dr. H. COLIJN 0 11 a 1 e spanning, welke oins land ver plichten er rekening mee te houden, dat spanningen kunnen ontladen in vijande lijkheden. Als dat geval zich zou gaan voordoen, dan imbeten wij metterdaad in staat zijn op afdoende wij'Ze blijk te geven van onze vaste wil onze zelf standigheid te handhaven, onder alle o.n>- standigheden en naar alle zijden. Voorzieningen noodzakelijk Omi dit effectief te kunnen doen, wan neer zulks noodzakelijk zou blijken, mioet onze heele weermacht gemobiliseerd worden. Het is een eisch van voorzichtig beleid, de voorwaarden te scheppen, die het ongestoord verloop eener eventueele imiobilisatie kunnen waarborgen. Maatre gelen werden voorbereid om1, zoolang de rust in Europa niet is Weergekeerd, in deze leemte te voorzien. Daarmede is eenigen tijd gemloeid, ter overbrugging van deze periode en evenals in de Sep temberdagen van het vorig jaar, grens bataljons onder de wapenen geroepen. De regeering blijft waakzaam Het is hoodig voorzieningen te treffen die ieen meer permanent krialkter dragen. Dr. Colijn herhaalde dat de regeering van niem|amd eenige vijandige hajnideli|n|g tegenover Nederland ducht, tmlaar wij mloeten tegenover iedereen duidelijk ma ken, dat wij onze neutraliteit en onaf hankelijkheid paar alle Zijden willen hand haven. Voor biZondere ongerustheid is geen enkele reden, hoewel natuurlijk de toe stand in de wereld ook onze aandacht gespannen houdt, (aldfuis dr. Colijln, die besloot imlet vast te stellen, diait het lot van o1115 land niet in de hainld va|ni mienschen ligt, mlaajr dat God de wereld regeert Geen coördinatie zonder voorafgaande belastingverlaging op auto's Men schrijft ons: Nadat de beide wetsontwerpen op de coördinatie van het vervoerwezen bij1 de Tweede Kamer waren ingediend, is een rapport verschenen vam een commissie, hetwelk in. dit verband van. he(t groot ste belang is- Deze oommissie had nJl, tot taak te onderzoeken of het m|otor- wegverkeer w&l voldoende belasting be taalt, waaruit de kosten van de aan te leggen wegen en. te bouwen bruggen alsmede het onderhoud daarvan kunnen worden gedekt. Men 'hoort n.l. zoo dik wijls beweren, dat de spoorwegen ten, opzichte van de auto Zoo in het nadeel zijn, omldat de s'poorwegen alle kosten moeten betalen, zooals de aanleg en heit onderhoud van de spoorlijhen en spoor bruggen. Daartegenover, zoo zegt onieb dan, m'aakt de auto gebruik van door het Rijk of de Provincie aangelegde we gen. Deze oomimissie moest nu nagaan, of de door de auto betaalde belastingen, /jooals wegenbelasting, belasting op ben zine enz., wel voldoende zijn om daaruit de kosten van den aanlag en het onder houd der wegen te betalen. De com missie heeft zidh zoo zorgvuldig mo gelijk van haar tajaik gekweten. Zij heeft een opstelling gemaakt, waarin alje denk bare kosten ook die wejke in de ste den gem'aakt worden voor zoover deze in aanmerking komen zijn opgenomen. Daarbij heeft Zij ramingen gemaakt, wel ke zoo voorzichtig mlogelij!k Zijn en daar door zeer ongunstig voor het autover keer. Terwijl zij aannam'', dat alle aan te leggen wegen in 1951 geheel moeten Zijn afges'chreven, heeft zijl bij de bere kening der inkomsten uit de belastin gen geen rekening! gehlouden met de toe neming van het verkeer over den weg. Zij is uitgegaan van de veronderstelliing1, dat het aantal auto's in die vijftien jaar hetzelfde Zou blijven als het in 1935 was. Toch was het resultaat van de onder- Zoekingen van de commissie verbijsterend Het bleek n.l., dat 38 pet. van de belas tingen, welke door het autoverkeer wor den opgebracht, voldoiende zijn, oml de kosten te bestrijden, welke daarvoor ge maakt worden. Het autoverkeer betaalt dus, ook als het verder niet toeneemlty wat niet het gev'al is reeds driemlaal zooveel als werkelijk noodig zou Zijln. Ook de rijwielbelasting blijkt ruimischooits vloldoende om de kosten van de fiets paden te betalen. Nu zal men zich herinneren, dat het juist een van de argumenten van de vOrkeerscioördinatie was, dat de tegen woordige toestand geen juiste werkver- deeling tuss'chen spoor-, weg- en water vervoer kon brengen, omdat het eene op een andere basis dam het andere staat. De ordening van. het vervoer mioest daar injuist gelijkheid brengen,, opdat een zoo juist mlogelijke taaWverdeeling zou kun nen plaats vinden. Maar hoe is het nu mogelijk tol een geiijjke basis te komen indien eeu deel van dit vervoer, n.l. de auto drie- of meer maal zooveel moei betalen aan belastingen als de aan leg en het onderhoud van de door haar gebruikte wegen kost? Ieder zal begrij pen, dat Zulks onmogelijk is. Hier doet het spreekwoord opgeld: gelijke mon niken, gelijke kappen. Wil men tot een billijke verdeeling van het werk komlanj waarbij ieder vervoermiddel zal reke-. nen wat 'hem toekomt, dan is het niet mogelijk, dat de spoorwegonderneminjgl slechts één keer de kosten van den spoor weg betaalt, terwijl de ,auto. drie miaa.1 de kosten van den weg 'moet betalen. Wat wil dit nu zeggen? In de eerste plaats natuurlijk, da.t de siuto nu veel, te veel belasting betaalt en dienltenge- volge een kleinere plaas in, het verveer inneemt, dan- zij zou doen als de jasten) eerlijk verdeeld waren. Maar daarnaast ook, dat indien de Regeerihjg deze wets ontwerpen tot wet zou willen doen ver heffen, zij daarin eerst een. "bepaling zicu mloeten opnemen., volgens wejke de be lastingen pp auto's worden, verlaagd tot ongeveer een derde van wat zij1 nu zdjin. Want dan betaalt de auto, in verhouding pas hetzelfde als de spoorweg mjoet op brengen. En het zou toch juist de voorwaarde vian de ordening z'ijn, dat de verschillende vervoersvormen gelijke bestaansvoorwaarden kregen.. VERSCHILLENDE BERICHTEN Niet .safe" vrienden In verband imlet den diefstal van f45000 uit een safe vtasn een der banken te Am sterdam-, is lop- verzoek van de politie te Amis ter dam1, ppk de 35-jarige veekoop man H. M. uit Groningen, gearresteerd- Bij' het dioor die recherche te Gronin gen ingestelde onderzoek bleek hij daar niet aanwezig te zijln. Hij! was vertrokken paar Oude Pekela. Daar werd hij' aange houden ien naar Groningen gebracht. Hij! is, evenals de verdachte imlej. S. V., op transport gesteld naar Amsterdam!- De veekooplm'an M- is een goede kennis van cmlej. V. ien hij' werd aangehouden als verdacht van medeplichtigheid. Valsche munters aangehouden De Rptterdamisohe recherche heeft 2 broers, 45 ien 47 jaar oud, aangehouden, die in 1933 veroordeeld zijn wegens val sche mlunteriji en die thans opnieuw met hun bezigheden waren begonnen'. Bij: het onderzoek is komen vast te staan, dat zij' in Juni 1938 de vervaardiging van val sche guldens en rijksdaalders hebben her vat. Een van hen werd bij1 de uitgifte op heeterdaad betrapt. Daarna werd een huiszoeking gedaan in de woning vajn den- anderen broer, w|aar imlatrijZen en ander materiaal' voor de valsche mfunterij', in beslag genomen is. Het aantal infanten, dat dpor dit tweetal' is uitgegeven, ntoet zeer groot zijn. De stukken waren zeer goed magemlaakt; de postkantoren hebben- ettelijke van deze valsche guldens en rijksdaalders in ontvangst genomen. Eerst bij! de Nederlandsche Bank was de ver- val'sching opgemierkt. Rat doodt kuikens Een landbouwer te Otterlo, gemeente Ede, had in een van zijn kippenhokken 200 geteste kuikens bij de kunstmoeder. Toen hij des avonds zeven uur de kachel verzorgde, was alles nog in de beiste orde. Tegen negen uur, dfuis twee uur later, kwam' de man weer in het hok om' «voor den nacht nog even de kachel bij te Vullen. Toen hij' de deur opende, schoot een rat weg en de boer vond in een hok honderdtien doode Ikfuikens. Ver stopt achter een zak trof hij er nog 12 aan, die waren doodgebeten. De rat had dus kans gezien in twee uur tijds hon derd-twee-en-twintig geteste, dus dure, kuikens te vermoorden, hetgeen neer komt op een kuiken per minuut. Te Otterloo bindt uilen nu fanatiek den strijd tegen de Tatten aan. Zestien stuks vee verbrand Door onbekende oorzaak is brand ont staan in den alleenstaanden veestal van den veehandelaar A. H. Oosterens aan den weg Voikel—Mijl (N.-Br.) Een juist pasiseerende. automobilist, die het gebouwtje zag branden, waarschuw de onmiddellijk de bewoners van een dichtbij gelegen huis, die op hun beurt de brandweer van den brand in kennjis stelden. Deze kon echter niets mieer te gen het vuur uitriichten. Vijf paarden en elf runderen kwamen in de vlammen om. De heer Oosterens, die in Voikel, ge meente Uden woont, was niet voor het vee, doch wel voor den stal verzekerd.. Motorrijder verongelukt In de hoofdstraat van Ro,lde (D.) is de motorrijder R. Polling uit Groningen, ira de bocht van genoemde straat in volle' vaart tegen een uit tegenovergestelde richting komende personenauto' uit Mus- selkanaal gebotst De motorrijder werd van zijn voetuig geslingerd en bleef dood op den weg liggen. Het slachtoffer was1 deerlijk verminkt. Het stoffelijk over schot is naar Groningen overgebracht. De auto werd niet beschadigd. De heer Polling was lid van den gemeente- raadraad te Groningen voor de SDAP en eerst 56 jaar oud. Fabrikant gearresteerd In den nacht van Zaterdag op Z-on- dag heeft een felle briand gewoed in de fabrieksgebouwen der Nofdh-apser Rul- tabaksfabriek te Tegel en (L.) De brandweer wist het vuur, dat was uit gebroken in de tabaks- en sauskanier, na landerhalf uur te bedwingen." Drie af- daelingen der fabriek z'ijn verwoest. Een gropte hoeveelheid tabak ging verloren. De machines bleven ev-enwel intact. De schade lpppt in de duizenden. De eige naar van de fabriek is in verhand met dezen brand pp last van den Officier van Justitie gearresteerd. Onverlicht motorrijder rijdt op wielrijdsters in Op den Oostsingel' te Delft, is een onverlicht van den kant van dein1 Haag komend, mptorrijwiel' met groote snel heid van achteren ingereden op twee wielrij'dsters. Een van de vrouwen viel tegen den grond, doch Zij Werd slechts licht gewond. De motorfiets sldeg onh waarbij' de bestuurder en de dinopassagier zeer ern stige verwpndingen opliepen. Zij1 werden beiden in hopgst zorgwekkenden toe stand n|aar het ziekenhuis te Delft over gebracht. Het w|aren zekere P. J. H. den O-., en W. L. v. d. H. uit Delft beiden zeventien jaar o,ud. De gewonde wielrijdster is naar haar wppnplaats Rot terdam) vervperd. Hoog- eD laagwater te Zierikz.ee Hoogwater: Laagwater: 12 April 8,22 20,47 1,55 14,! Onze regeering niet beducht voor een directe bedreiging Personeel grensbataljons opge roepen voor grensbeveiliging Voorzorgsmaatregelen in ver band met politieken toestand Minister van Econ. zaken, heden avond 7 uur voor de microfoon De Duce heden in Tirana, de voorm. Albaneesche hoofdstad O Droog weer Zon op: Zon onder: 12 April 5,13 6,50 Maan op: Maan onder: 12 April 1,59 11,22 De Radio-weerberichtgeving De CLO hebben onder de aandacht van den minister van waterstaat gebracht, dat vele landbouwers in het oosten en noor den naar het ochtendweerbericht van Hamburg, en in het z|uiden naar dat van Brussel Luisteren, omdat die meer Waarde voor hen hebben dan de radloi- weerberichten van De Bilt, welke op min der recente gegevens berusten. De CLO1 achtte dezen toestand nationaal' onbevre digend -en verzoeken den minister verajn- dering hierin te bevprderen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1939 | | pagina 1