ZIERIKZEESCHEl SSHSRFÏSÏ^Sfi NIEUWSBODE 3 ZlERiKZEESCHE COURANT L- 1886 HITLER ANTWOORDT CHAMBERLAIN De Kern ABONNEMENT Prils p. 8 maanden f 1.50, bul teil Zierikiee f 1.80 Voor het buitenland p. jaar f10. Afzonderlijke nummers vijf cent Verschijnt dagelijks. Tel. Na 32. - Giro 137677 ■■■■OPQENO^M Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN Uitgave N.V. ZIERIKZEESCHEl NIEUWSBODE - ZIERIKZEB 95STE JAARGANG No. 13998 ADVERTENTIEN van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels en; daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent p. regel. Bij contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur Dultschland zal andere volken niet In het wilde weg aanvallen •i ten ga np In verband met zijn benoeming tot eere-burger van Wilhelmshaven begaf Hitier zich Zaterdagmiddag, na het slag schip „Scharnhorst'' te hebben verlaten, naar het stadhuis, waar hij op het plein daarvoor zijn met spanning verwachte rede hield, die iets langer dan een uur duurde en waarin hij zich vooral richtte tegen Engeland. Duitschland's koloniën geroofd Volgens het officieuze verslag vjaih het DNB gaf Hitler in den aanvang vajij zijn rede een overzicht over de gebeur- nissen sedert het sluiten van den, vrede. Hij herinnerde er aan, dat honderddui zenden in den oorlog niet gevallen zijn door vijandelijke wapenen, maar door de hongerblokkade, idle nog onlaandeci ia|ng is voortgezet om bet Duitscbe volk nog meer te kunnen afpersen. De krijgsge vangenen mlochten niet terugkeeren, de Duitsche koloniën zijn geroofd, de bezittingen van Duitschland in bet buitenland in beslag genome^, de Duit sche handelsschepen weggelokt, voor een deel afgeperst. Daarbij kwam een finan- cieele uitplundering, zooals de wiereld nog niet had gezien. De Volkenbond is niet geworden tot een instrument van een rechtvaardige po litiek van overeenstemming, maar tot den garant voor het gemeenste diötajajt, dat menschen ooit uitgedacht hebben. Redevoeringen lossen geen problemen op De Führer sprak vervolgens over den wederopbouw van Duitschland sedert 30 Januari 1933, waarna hij o,,m. zeide: „Ik ben er niet, en 't Duitsche volk is door de Voorzieningheid niet geschapen om een wet, die Engelschen of Frapschen past, gehoorzaam op te volgen, maar om! zijn levensrecht te verdedigen. Wij zijn niet meer afhankelijk van de genode of ongenade der andere staten of yam hun staatslieden. Wanneer thans een Engelsdh staaitsmjajn mieent, dat men alle problemen moet be spreken, dat mlen ze door vrijlm|oedige besprekingen en onderha|nidelimgen inloot oplossen, wiant dat kan mien toch, da|a' zou ik dezen stajatsmlain slechts willen zeggendmairvoor wias vóór onzen tijld vijftien jajar lang gelegenheid. Wij Zijn tot de overtuiging gekoimlen, dat wij' noch in de binnenlajnidsche, noch in idie buitejni- landsche politiek vian ons volk ook maar h®t geringste Zouden hebben bereikt, 'wan neer wij nog vijftien jaren gewlacht had den tot dieze belachelijke instelling van Genève er toe Zou Zijn gekomen om door redevoeringen de problemen op te lossen Waarschuwing tot Polen en Rumenië Het Duitsche rijk van tegenwoordig is niet b ereid levensbelangen prijte te gevent het is ook niet bereid werkeloos te staan tegenover opkomende gevaren. Wanneer die geallieerden Idle landkaart van Europa Zouden wijzigen, dan zoiuidien Iwlij (miet de^ mlacht hebben dait te verhinderen. Maar wanneer zij van. het tegenwoor dige Duitschland verwachten, dat het tra wan tens tat en, welker eenige taak is, tegen Duitschland iin. het sipei gebracht te worden, geduldig laat rijipen tot den dag, waarop dit netwerk m|oet worden dichtgetrokken, dan verwisselt m'en het tegenwoordige Duitschland met dat van den vorigen oorlog. Wie zich reeds bereid verklaart om voor deze groote mogendheden de kastanjes uit het vuur te halen, moet er op bedaicht zijn, dat hij zich daarbij de vingers verbrandt. Duitschland denkt er niet aan, iin het wilde weg andere volken aam te valjen. Wat wij' wilfen doen is onze economische betrekkingen uitbreiden:. Daar hebben wij recht op en ik aanvaard daarbij, aldus Hitler, van geen Europees'ch of buiten- Europeesch staatsman, voorschriften. In ieder geval is het Duitsche rijk niet be reid op den duur een intimidatie of opk slechts een omfeingelinigspolitiek te aan vaarden l A 1 De ordening van het verkeer Men schrijft ons: Blijkens de beide wetsontwerpen ov'Cr het vervoer van goederen en personen, welke bij de Tweede Kamer aanhangig zijn, wenscht de regeering een vCr|g|un- ningsstelsei. Maar dat is naar haar oor deel niet voldoende om de rentabiliteit te vergrooten. Daarcm zullen de tarieven vastgesteld móeten worden, welke zpo hcog zijn, dat zij' het vervoer loonend maken. Maar de regeering heeft niet gezegd, welke maatstaven aangelegd zulien wor den. Algemeen daarom wordt vermoed, dat als grondslag de itlarieven van de spoorwegen gekozen zullen worden. Dat Zou dan beteekenen, dat alle tarievai van de binnenvaart en v!an de auto ver hoogd 2Julien worden tot een peil, waarop het tekort van de spoorwegen gedekt zal zijn, maar dan zal het vexvoersap- paraat toch heel ongezond worden, om dat de berekende prijzen dan in geen enkel verband meer staan met de voor het vervoer te maken kosten. Maar er is nog een ander bezwaar, dat aan dit stelsel van vaste prij'zen is verbonden. Op het ©ogenblik is naar het oordeel van de regeering het aantal ver voermiddelen te gnoot. De toestand is dus ongezond. Wat doet men echter? Het is natuurlijk billijk, dat de vervoer ders hun kosten godek't krijgen, ten minste als het vervoer werkelijk zoo zuinig mó gelijk geschiedt. Maar zoolang er een teveel is, zal ieder vervoermiddel min der vervoeren dan wel mlogelij'k is. Dat bet eekent natuurlijk', dat het bedrag, duit berekend tmloet worden, hooger is dan indien er volop werk is. Daaroim zou men denken, dat de Regee ring er eerst voor Zou zorgen, dat het teveel werd weggewerkt en vooral dat de al te zeer verliesgevende deden werden losgelaten. Maar daarvan gebeurt niets. De regeering meent, dat eerst na enkele jaren tariefstelling zal bjijken, wat er overbodig is en wat niet. Maar als men het tarief zoo hoog stelt, dat het bedrijf winst oplevert en ais men bovendien monopolies sdhept, dan zal al sppedig blijken, dat er geen enlkte] vervoermiddel meer verdwijnt. Maar de gemeensdhatp behoudt dan een vervoersapparaut, dait sterk verouderd is en heejeimaal niet Zoo goed als het zijn kon. Als de regeering niet zou inlgirijpen zou er vanzelf een vernieuwing ont staan, doordat een deel van de vervoer middelen verlies lijdt en den strijd nieit zou kunnen volhouden. Regelmatig kjomt er dan dus een vernieuwing, imaar dat gaat |miet veel fltrijd geptaard. Nu kan mlen hierin alleen verbetering brengen, als mien een goedkoopere en snellere manier kan bedenken oim de vervanging vian verouderde vervoermiddelen tot stand te brengen. Het proces moet dus versneld worden. Maar wat doet de Regeering? Door de toepassing van een monopolie en door de verhooging der tarieven gaat zij dit proces juist vertragen. Dat zal het land jaarlijks veel geid iklosten. Tenslotte willen wij nog op een prac- tisch bezwaar wijzen. Het is n.l. totaal onmogelijk in de practij'k1 de tarieven voor iedere soort vervoer billijk en juist vast te stellen. Want er zijn duizenden bestemmingsplaatsen, eveneens duizenjen afzendplaatsen, vervoer met en zonder overlading, zeer uiteenioopende ver- voerssnelheden, enz. In totaal zpu de Overheid dus wel tienduizenden tarieven moeten gaan vaststellen. Maar hoe kan Zij dat alles weten? Reeds enkele jaren lang hebben de belanghebbende vervoer ders van de voornaamste vervoersme- tboden (spoor, auto en beurtvaart) voor een onderdeel getracht o;mi t:t een over eenstemming te komen, 'm'aar dat is hun nog steeds niet gelukt. Hoe zou de re geering dan ieen nolg veel uitgebreider taak op ztóh kunnen nemlën, terwijl zij zelf niet deskundig is. Daarom zal er van de tariefstelling in de practijk maar heel weinig terecht koimien. VERSCHILLENDE BERICHTEN Oog uitgestoken Toen de 56-jarige landbouwer H. van Dijk te Waddinxveen (Z.-H.) bezig was een koe in de weide een halster aiam te doen om' 't dier naiair den stal te voeren, hief de koe plotseling zijn kop op, waarbij een der horens den land-' bouwer in het rechteroog drong. De land bouwer moet zijn oog missen. Schildersgezel doodgevallen Zaterdagmiddag had de 25-j. schilders- knecht J. Sijbers, bil het inzitten van ©en ruit ten huize van den heer Janssen,- Dijckx te Roermond (L.) het onge luk naar beneden te vallen. Met eeji) ernstige hoofdwonde werd het slacht offer naar het Laurentius Ziekenhuis ver voerd, waar hij den/ dfden avond aan de gevolgen overleed. Vat uit elkaar gesprongen Zaterdag was de bankwerker D. Boot te Krommenie (N.-H.) bezig met het lasschen van een zwavelzuur-vat. Alle maatregelen van veiligheid waren getrof fen, maar toch ontwikkelde zich gas ïn het vat, want met een geweldige knal sloeg het vat plotseling uit elkander, De bankwerker werd zoo ernstig aan het hoofd gewond, dat opname in het ziekenhuis noodzakelijk was. Men vreest voor zijn leven. Maart vochtiger dan normaal Gemiddeld over de vijf- hoofdstations was in Maart de ochtendtsmiperatuur bijna een hal ven graad beneden normaal. In de eerste decade was de temjperatuur 2Va graad boven norm'aai, in de tweede en derde 11/2 beneden normaal. De grootste afwijkingen kiwa'mlen voor op den 5en en den 18en, resip. 5 graad boven en 41/2 graad beneden, normaal. De ge middelde maximumtemperatuur was een graad beneden en de gemiddelde mini- mlumtemjperatuuir een halve graad boven norm'aai. Het aantal dagen met een mi ni miumtemperatuur beneden, het vries punt bedroeg in De Bilt 11 tegen 12 ncrmiaal. De neerslag was over het ge- heele land boven normaal, in Noord en Zuid-Holland 15 tot 25 pnodent, el ders 25 tot 60 procent boven normaal. In De Bilt werden 98 uren zonneschijn waargenomen tegen 122 uren normaal. J De K.L.M. koopt vier D.C.-5 toestellen De KjL.M. heeft thans besloten olm over te gaan tot aankoop vam. 4 vliegtuigen van het type DC-5, het nieuw ste product van de Douglas-fabriek m, De minister van Waterstaat' heeft hiervoor zijn toestemminnjg verleend. Deze vliegtuigen worden reeds iin. dit najaar in Nederlainld verwacht. Dat de K.L.M. nog vóór 1940 tot uitbreiding van haar vloot kan overgaan, is zonder twijfel verheugend. De vier DC-5 vliegtuigen zullen in den aanviang van, 1940 ter beschikking zijn I y;oor het net in het bilnmenland en. in Europa. De eigenschappen van de DC-5 miaken dit vliegtuig vooral bruikbaar voipr korte trajecten. Het is een zeer economisch vïietuig, dat 22 passagiers kan Vervoeren. Het heeft veel overeen stemming met de DC-2, doch het wijkt 111 principe hiervan af door de constructie als hoogdekker en de aanbrenging van een neuswiel. Het binnenlandsche luchtverkeer In dezen izolmler zal ons land opk weer de beschikking hebben over een: luchtnet, dat in veie opzichten, verbe terd is in vergelijking 'met het vorige jaar. I Vijf luchtverbindingen Zullen worden onderhouden en wel: Amsterdam—Rotter- dam-Haamstede-Vlissingen-Knocke; Am sterdam-Rotter dam-EindhovenRotterdam -Amisterdam-Leeuwafdenj Rotterdam-Am sterdam-Groningen en Amsterdam-Texel. Door verschillende omstandigheden, zal Twiente dit jaar niet in, het binnenlandse^ luchtverkeer worden opgenomlen. Op1 de lijn naar Zeeland blijft de dub- 'beldaagsche dienst gehandhaafd tot 23 Juni, dan vindt de verlenging plaats tot Knocke. Op 17 April gaat de zornierdienst regeling in, waardoor de avonddienst Amsterdam—Vpssingen o,p ,een, later en gunstiger tijdstip vertrekt, namelijk om 17 u/ur 30. Bond voor Ziekenhuisverpleging Tholen De eerste afdeelingsvergadering van den Bond van Ziekenhuisverple ging op het eiland Tholen en St.- Philipsland, heeft een gunstig verloop ge. had, daar met algemeene stemmen is besloten in. te gaan op het bestuursvoor stel tot verhooging der contributie voor de leden van 4 op 5 cent per wieek. Indien de andere afdeelingen in dien geest ook besluiten zal deze nuttige in stelling niet behoeven te worden, ont bonden. De bedoeling van het bestuur is, dat, indien de middelen der vereenJ. ging door de verhoogde contributie zoo danig worden dat er een overschot komt, ook gunstiger bepalingen voor de leden vast te leggen, inzake hun rechten en/ uitbetalingen. Ook de tweede afdeelingsvergadering van den Bond voor ziekenhuisverpleging heeft leen gunstig verloop gehad. Weer heeft men met algemeene stemmen be sloten de vereeniging niet te ontbinden, doch de contributie te verhoogen met 1 cent per persoon en per week. Met al gemeene stemmen ging men niet accoord met het bestuursvoorstel om voorloopig geen nieuwe leden aan te mennen. Werkkamp jeugdige werkloozen Het Prov. Comité in Zeeland van de Centrale voor wierkloozenzorg, gesticht op initiatief van den Raad van Ned.i Kerken voor practisch Christendom, zond aan de plaatselijke comité's een circu laire aangaande bet volgende werkkamp te Chaam. Het Departement van Sociale Zaken heeft goedgevonden, dat dit kamp hetwelk 24 April zal aanvangen geen 9 doch 12 weken duurt en zal eindigen) 15 Juli a.s. De deelnemers mogen per kalenderjaar slechts een kampperiode meemaken, doch zij welke maar 4 weken aan een kamp deelnamen, mogen in een tweede kampperiode worden opgenomen en dit volledig meemaken. Het Prov. Comité 'wees erop, dat er nog een grootte groep jeugdige perso nen (16—24 jaar) werkloos rondloopen, en verzocht de plaatselijke comité's in samenwerking met het orgaan der Ar beidsbemiddeling na te willen gaan wel ke personen voor uitzending in aanmer king komen. Zij, die deelnemen, moeten ingeschre ven staan bij de Arbeidsbemiddeling en bij aanmelding een doktersattest overleg gen. Aan zakgeld wordt fl.75 pier week gegeven. Aanmelden voor deelname vóór 15 April bij den secretaris van het Prov. Comité den heer J. Lorier, Middelburg. Zonsverduistering Op 19 April vindt een gedeeltelijke zónsverduistering1 plaats, die voor een deel' van haar duur in Nederland kan worden Iwlaargenomien. Om' 17 u. 48 m* begint de verduistering1; het imidlden vindt plaats om 18 u. 37 nu. en te 19 iu|» 03 iml. gaat de zon onder, vóór het einde der verduistering. „De Vier Bannen van Duiveland" besloten tot aanvrage voor ruilverkaveling Zaterdagvoormiddag werd na afloop der vergadering van den, Vier Bannen- Polder in „De Meehaat" te Nieuwerkerk, een vergadering gehouden om in eerste instantie te 'komen tót ruilverkaveling of om onder het oog te zien of een der gelijke verkaveling hier mogelijk ,of ge- wensdht is. Na inleiding door den Dijk graaf, den heer G. L. Klomjpe, gaf Ir. S'mjale v,an de Centrale Commissie een uiteenzetting, bedoeld ,als een voorlop- pige bespreking. Hierin werden behan deld: de voordeeien van ruilverkaveling, hoe deze wordt uitgevoerd en tot zijn recht ko'mlt. Zij kan bestaan uit een vrij willige óvereenkomist tusisdhen persolncn of krachtens de wet. De hoofdleiding is in handen van de Centrale Commissie te Utrecht, de uitvoering wordt door Ged. Staten opgedragen aan, de Plaatse lijke Corn'missie/ Ruilverkaveling wordt aangenomen met meerderheid van stemmen en met «lieer de rheid van het aantal H.A. De kad. grootte van den pplder bedraagt 2494.2542 H.A. Aangetoond werd dat ruilverkaveling de productiviteit van den grond ver hoogt, meerdere werkgelegenheid schept, wat meerdere welvaart voor landbouwer, arbeider en middenstand beteekent. De duidelijke uiteenzetting van den heer Smale werd met kracht onderstreept door de heeren Ir. Dorst, H. C. v. d. Zande, A. C. v. d. Have en den, Dijkgraaf. Van de gelegenheid oml vragen, te stellen, werd door velen gebruik gemaakt, welke vragen door den heer Smaie af doende werden beantwoord. Hierna werd onder de aanjwezige inge landen een, stemming gehouden, waarbij het voorstel tot indienen, van een aan vrage aan Ged. Staten voor ruilverka veling mlet 3 stemmen tegen werd aan genomen. De burgemeester van Nieuwerkerk fe liciteerde het Polderbestuur rntet dezen eersten stap en zeide namens de ge meente alle medewerking toe. De Dijkgraaf dankte den heer Smale de sprekers en aanwezigen, voor hun belangstelling, waarna hij de ver® 'de- ring sloot. Duitschland niet bereid een om- singelingspolitiek te aanvaarden Hoe de ordening van het ver keer op te lossen is De K L.M. koopt vier D.C.-5 toestellen aan voor Nederland «De Vier Bannen» doen de eerste stap tot ruilverkaveling De voetbaluitslagen van de gisteren gespeelde wedstrijden Eenige. regen Barometerstand van hedenmiddag 2 uur. 'Zon op: Zon onder: 4 April 5,31 6,36 Maan op: Maan onder: 4 April 7,27 5,19 Volle Maan 4,38 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 4 April 2,39 15,11 8,08 20,18 KAMER VAN KOOPHANDEL Inschrijvingen handels register. De eigenaar v|an het mlaailderijbedirijf handel in granen, veevoeder ejniz., idle heer M. de Rijke te Zierikzee, trad uit het bedrijf. De handei$na&mi wordt gewijzigd in: Toon de Rijke. De nieuwe eigenaar is dhr. A. M- de Rijke. I De heer C. J. Simmers te Zierikzee trad af ate eigenapr van de slagerij Vischstraat. De haaidelsiiajaim werd ge wijzigd in: J. G. L. Siim|mers' die thans eigenaar wordt. Landar beidersloonen op Schouwen en Duiveland De looncommissie van de werkgevers in het landbouwbedrijf deelde aan de samenwerkende landarbeidersbonden! me de de volgende loonregeling aan de land bouwers te willen adviseeren. Maanden Mei en Juni f2.10 per dag. Van 1 Juli tot en met 31 October f2.25 per dag; van 1 Nov. tot en met 30 April f 2< per dag, terwijl de tarieven voor aan genomen werk zoodanig zouden moeteni zijn, dat bij accoordwerk ten minste 15 pet. boven hel gewone dagloon zou wor den verdiend. De bepaling, opgenomen! in de arbitrale uitspraak van vorig jaar, omtrent arbeidstijd en het 1 uur vroeger beëindigen van den arbeid op Zaterdag, zou worden nageleefd. Het bestaande contract voor Zierikzee is ongewijzigd verlengd. Alle afdeelingen van de land- arbeidersbonden hebben deze voorstellen besproken of zullen dit nog doen. F1NANTIEEL NIEUWS SCHELDEBANK N.V. In de op 1 April jl. gehouden Alge- imeene Vergadering van Aandeelhouders der Scheldebank N-V., werd) de Balans miet Verlies- en Winstrekening per 31 December 1938, alsmede het voorstel Winstverdeeling, ongewijzigd goedge keurd. Dienovereenkomstig werd, na re serveering, 71/2 °/o divid'enid betaalbaar De heer J. A. Bierimlasz, die els Com missaris aan de beurt van aftreding was, werd met algemeene stemm01* herkozen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1939 | | pagina 1