ZIERIKZEESCHEl
SSHSRFÏSÏ^Sfi
NIEUWSBODE
3
ZlERiKZEESCHE COURANT
L- 1886
HITLER ANTWOORDT CHAMBERLAIN
De Kern
ABONNEMENT
Prils p. 8 maanden f 1.50, bul teil Zierikiee f 1.80
Voor het buitenland p. jaar f10. Afzonderlijke
nummers vijf cent Verschijnt dagelijks.
Tel. Na 32. - Giro 137677
■■■■OPQENO^M
Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN
Uitgave N.V. ZIERIKZEESCHEl NIEUWSBODE - ZIERIKZEB
95STE JAARGANG No. 13998
ADVERTENTIEN
van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels en;
daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent
p. regel. Bij contract belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Dultschland zal andere volken
niet In het wilde weg aanvallen
•i
ten
ga
np
In verband met zijn benoeming tot
eere-burger van Wilhelmshaven begaf
Hitier zich Zaterdagmiddag, na het slag
schip „Scharnhorst'' te hebben verlaten,
naar het stadhuis, waar hij op het plein
daarvoor zijn met spanning verwachte
rede hield, die iets langer dan een uur
duurde en waarin hij zich vooral richtte
tegen Engeland.
Duitschland's koloniën geroofd
Volgens het officieuze verslag vjaih het
DNB gaf Hitler in den aanvang vajij
zijn rede een overzicht over de gebeur-
nissen sedert het sluiten van den, vrede.
Hij herinnerde er aan, dat honderddui
zenden in den oorlog niet gevallen zijn
door vijandelijke wapenen, maar door
de hongerblokkade, idle nog onlaandeci ia|ng
is voortgezet om bet Duitscbe volk nog
meer te kunnen afpersen. De krijgsge
vangenen mlochten niet terugkeeren, de
Duitsche koloniën zijn geroofd,
de bezittingen van Duitschland in bet
buitenland in beslag genome^, de Duit
sche handelsschepen weggelokt, voor een
deel afgeperst. Daarbij kwam een finan-
cieele uitplundering, zooals de wiereld
nog niet had gezien.
De Volkenbond is niet geworden tot
een instrument van een rechtvaardige po
litiek van overeenstemming, maar tot den
garant voor het gemeenste diötajajt, dat
menschen ooit uitgedacht hebben.
Redevoeringen lossen geen problemen op
De Führer sprak vervolgens over den
wederopbouw van Duitschland sedert 30
Januari 1933, waarna hij o,,m. zeide: „Ik
ben er niet, en 't Duitsche volk is door
de Voorzieningheid niet geschapen om
een wet, die Engelschen of Frapschen
past, gehoorzaam op te volgen, maar
om! zijn levensrecht te verdedigen. Wij
zijn niet meer afhankelijk van de genode
of ongenade der andere staten of yam
hun staatslieden.
Wanneer thans een Engelsdh staaitsmjajn
mieent, dat men alle problemen moet be
spreken, dat mlen ze door vrijlm|oedige
besprekingen en onderha|nidelimgen inloot
oplossen, wiant dat kan mien toch, da|a'
zou ik dezen stajatsmlain slechts willen
zeggendmairvoor wias vóór onzen tijld
vijftien jajar lang gelegenheid. Wij Zijn
tot de overtuiging gekoimlen, dat wij' noch
in de binnenlajnidsche, noch in idie buitejni-
landsche politiek vian ons volk ook maar
h®t geringste Zouden hebben bereikt, 'wan
neer wij nog vijftien jaren gewlacht had
den tot dieze belachelijke instelling van
Genève er toe Zou Zijn gekomen om door
redevoeringen de problemen op te lossen
Waarschuwing tot Polen en Rumenië
Het Duitsche rijk van tegenwoordig is
niet b ereid levensbelangen prijte te gevent
het is ook niet bereid werkeloos te staan
tegenover opkomende gevaren. Wanneer
die geallieerden Idle landkaart van Europa
Zouden wijzigen, dan zoiuidien Iwlij (miet de^
mlacht hebben dait te verhinderen.
Maar wanneer zij van. het tegenwoor
dige Duitschland verwachten, dat het
tra wan tens tat en, welker eenige
taak is, tegen Duitschland iin. het sipei
gebracht te worden, geduldig laat rijipen
tot den dag, waarop dit netwerk m|oet
worden dichtgetrokken, dan verwisselt
m'en het tegenwoordige Duitschland met
dat van den vorigen oorlog. Wie zich
reeds bereid verklaart om voor deze
groote mogendheden de kastanjes uit het
vuur te halen, moet er op bedaicht zijn,
dat hij zich daarbij de vingers verbrandt.
Duitschland denkt er niet aan, iin het
wilde weg andere volken aam te valjen.
Wat wij' wilfen doen is onze economische
betrekkingen uitbreiden:. Daar hebben wij
recht op en ik aanvaard daarbij, aldus
Hitler, van geen Europees'ch of buiten-
Europeesch staatsman, voorschriften. In
ieder geval is het Duitsche rijk niet be
reid op den duur een intimidatie of opk
slechts een omfeingelinigspolitiek te aan
vaarden l
A
1
De ordening van het verkeer
Men schrijft ons:
Blijkens de beide wetsontwerpen ov'Cr
het vervoer van goederen en personen,
welke bij de Tweede Kamer aanhangig
zijn, wenscht de regeering een vCr|g|un-
ningsstelsei. Maar dat is naar haar oor
deel niet voldoende om de rentabiliteit
te vergrooten. Daarcm zullen de tarieven
vastgesteld móeten worden, welke zpo
hcog zijn, dat zij' het vervoer loonend
maken.
Maar de regeering heeft niet gezegd,
welke maatstaven aangelegd zulien wor
den. Algemeen daarom wordt vermoed,
dat als grondslag de itlarieven van de
spoorwegen gekozen zullen worden. Dat
Zou dan beteekenen, dat alle tarievai
van de binnenvaart en v!an de auto ver
hoogd 2Julien worden tot een peil, waarop
het tekort van de spoorwegen gedekt
zal zijn, maar dan zal het vexvoersap-
paraat toch heel ongezond worden, om
dat de berekende prijzen dan in geen
enkel verband meer staan met de voor
het vervoer te maken kosten.
Maar er is nog een ander bezwaar,
dat aan dit stelsel van vaste prij'zen is
verbonden. Op het ©ogenblik is naar het
oordeel van de regeering het aantal ver
voermiddelen te gnoot. De toestand is
dus ongezond. Wat doet men echter?
Het is natuurlijk billijk, dat de vervoer
ders hun kosten godek't krijgen, ten minste
als het vervoer werkelijk zoo zuinig mó
gelijk geschiedt. Maar zoolang er een
teveel is, zal ieder vervoermiddel min
der vervoeren dan wel mlogelij'k is. Dat
bet eekent natuurlijk', dat het bedrag, duit
berekend tmloet worden, hooger is dan
indien er volop werk is.
Daaroim zou men denken, dat de Regee
ring er eerst voor Zou zorgen, dat het
teveel werd weggewerkt en vooral dat de
al te zeer verliesgevende deden werden
losgelaten. Maar daarvan gebeurt niets.
De regeering meent, dat eerst na enkele
jaren tariefstelling zal bjijken, wat er
overbodig is en wat niet. Maar als men
het tarief zoo hoog stelt, dat het bedrijf
winst oplevert en ais men bovendien
monopolies sdhept, dan zal al sppedig
blijken, dat er geen enlkte] vervoermiddel
meer verdwijnt. Maar de gemeensdhatp
behoudt dan een vervoersapparaut, dait
sterk verouderd is en heejeimaal niet
Zoo goed als het zijn kon.
Als de regeering niet zou inlgirijpen
zou er vanzelf een vernieuwing ont
staan, doordat een deel van de vervoer
middelen verlies lijdt en den strijd nieit
zou kunnen volhouden. Regelmatig kjomt
er dan dus een vernieuwing, imaar dat
gaat |miet veel fltrijd geptaard. Nu kan
mlen hierin alleen verbetering brengen, als
mien een goedkoopere en snellere manier
kan bedenken oim de vervanging vian
verouderde vervoermiddelen tot stand te
brengen. Het proces moet dus versneld
worden. Maar wat doet de Regeering?
Door de toepassing van een monopolie
en door de verhooging der tarieven gaat
zij dit proces juist vertragen. Dat zal
het land jaarlijks veel geid iklosten.
Tenslotte willen wij nog op een prac-
tisch bezwaar wijzen. Het is n.l. totaal
onmogelijk in de practij'k1 de tarieven
voor iedere soort vervoer billijk en juist
vast te stellen. Want er zijn duizenden
bestemmingsplaatsen, eveneens duizenjen
afzendplaatsen, vervoer met en zonder
overlading, zeer uiteenioopende ver-
voerssnelheden, enz. In totaal zpu de
Overheid dus wel tienduizenden tarieven
moeten gaan vaststellen. Maar hoe kan
Zij dat alles weten? Reeds enkele jaren
lang hebben de belanghebbende vervoer
ders van de voornaamste vervoersme-
tboden (spoor, auto en beurtvaart) voor
een onderdeel getracht o;mi t:t een over
eenstemming te komen, 'm'aar dat is hun
nog steeds niet gelukt. Hoe zou de re
geering dan ieen nolg veel uitgebreider
taak op ztóh kunnen nemlën, terwijl zij
zelf niet deskundig is. Daarom zal er
van de tariefstelling in de practijk maar
heel weinig terecht koimien.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Oog uitgestoken
Toen de 56-jarige landbouwer H. van
Dijk te Waddinxveen (Z.-H.) bezig
was een koe in de weide een halster
aiam te doen om' 't dier naiair den stal te
voeren, hief de koe plotseling zijn kop
op, waarbij een der horens den land-'
bouwer in het rechteroog drong. De land
bouwer moet zijn oog missen.
Schildersgezel doodgevallen
Zaterdagmiddag had de 25-j. schilders-
knecht J. Sijbers, bil het inzitten van ©en
ruit ten huize van den heer Janssen,-
Dijckx te Roermond (L.) het onge
luk naar beneden te vallen. Met eeji)
ernstige hoofdwonde werd het slacht
offer naar het Laurentius Ziekenhuis ver
voerd, waar hij den/ dfden avond aan
de gevolgen overleed.
Vat uit elkaar gesprongen
Zaterdag was de bankwerker D. Boot
te Krommenie (N.-H.) bezig met het
lasschen van een zwavelzuur-vat. Alle
maatregelen van veiligheid waren getrof
fen, maar toch ontwikkelde zich gas ïn
het vat, want met een geweldige knal
sloeg het vat plotseling uit elkander,
De bankwerker werd zoo ernstig aan
het hoofd gewond, dat opname in het
ziekenhuis noodzakelijk was. Men vreest
voor zijn leven.
Maart vochtiger dan normaal
Gemiddeld over de vijf- hoofdstations
was in Maart de ochtendtsmiperatuur
bijna een hal ven graad beneden normaal.
In de eerste decade was de temjperatuur
2Va graad boven norm'aai, in de tweede
en derde 11/2 beneden normaal. De
grootste afwijkingen kiwa'mlen voor op
den 5en en den 18en, resip. 5 graad boven
en 41/2 graad beneden, normaal. De ge
middelde maximumtemperatuur was een
graad beneden en de gemiddelde mini-
mlumtemjperatuuir een halve graad boven
norm'aai. Het aantal dagen met een mi
ni miumtemperatuur beneden, het vries
punt bedroeg in De Bilt 11 tegen 12
ncrmiaal. De neerslag was over het ge-
heele land boven normaal, in Noord
en Zuid-Holland 15 tot 25 pnodent, el
ders 25 tot 60 procent boven normaal.
In De Bilt werden 98 uren zonneschijn
waargenomen tegen 122 uren normaal. J
De K.L.M. koopt vier D.C.-5 toestellen
De KjL.M. heeft thans besloten olm
over te gaan tot aankoop vam. 4
vliegtuigen van het type DC-5, het nieuw
ste product van de Douglas-fabriek m,
De minister van Waterstaat' heeft hiervoor
zijn toestemminnjg verleend.
Deze vliegtuigen worden reeds iin. dit
najaar in Nederlainld verwacht. Dat de
K.L.M. nog vóór 1940 tot uitbreiding
van haar vloot kan overgaan, is zonder
twijfel verheugend.
De vier DC-5 vliegtuigen zullen in den
aanviang van, 1940 ter beschikking zijn
I y;oor het net in het bilnmenland en. in
Europa. De eigenschappen van de DC-5
miaken dit vliegtuig vooral bruikbaar
voipr korte trajecten. Het is een zeer
economisch vïietuig, dat 22 passagiers
kan Vervoeren. Het heeft veel overeen
stemming met de DC-2, doch het wijkt 111
principe hiervan af door de constructie
als hoogdekker en de aanbrenging van
een neuswiel.
Het binnenlandsche luchtverkeer
In dezen izolmler zal ons land opk
weer de beschikking hebben over een:
luchtnet, dat in veie opzichten, verbe
terd is in vergelijking 'met het vorige
jaar.
I Vijf luchtverbindingen Zullen worden
onderhouden en wel: Amsterdam—Rotter-
dam-Haamstede-Vlissingen-Knocke; Am
sterdam-Rotter dam-EindhovenRotterdam
-Amisterdam-Leeuwafdenj Rotterdam-Am
sterdam-Groningen en Amsterdam-Texel.
Door verschillende omstandigheden, zal
Twiente dit jaar niet in, het binnenlandse^
luchtverkeer worden opgenomlen.
Op1 de lijn naar Zeeland blijft de dub-
'beldaagsche dienst gehandhaafd tot 23
Juni, dan vindt de verlenging plaats tot
Knocke. Op 17 April gaat de zornierdienst
regeling in, waardoor de avonddienst
Amsterdam—Vpssingen o,p ,een, later en
gunstiger tijdstip vertrekt, namelijk om
17 u/ur 30.
Bond voor Ziekenhuisverpleging Tholen
De eerste afdeelingsvergadering van
den Bond van Ziekenhuisverple
ging op het eiland Tholen en St.-
Philipsland, heeft een gunstig verloop ge.
had, daar met algemeene stemmen is
besloten in. te gaan op het bestuursvoor
stel tot verhooging der contributie voor
de leden van 4 op 5 cent per wieek.
Indien de andere afdeelingen in dien
geest ook besluiten zal deze nuttige in
stelling niet behoeven te worden, ont
bonden. De bedoeling van het bestuur
is, dat, indien de middelen der vereenJ.
ging door de verhoogde contributie zoo
danig worden dat er een overschot komt,
ook gunstiger bepalingen voor de leden
vast te leggen, inzake hun rechten en/
uitbetalingen.
Ook de tweede afdeelingsvergadering
van den Bond voor ziekenhuisverpleging
heeft leen gunstig verloop gehad. Weer
heeft men met algemeene stemmen be
sloten de vereeniging niet te ontbinden,
doch de contributie te verhoogen met 1
cent per persoon en per week. Met al
gemeene stemmen ging men niet accoord
met het bestuursvoorstel om voorloopig
geen nieuwe leden aan te mennen.
Werkkamp jeugdige werkloozen
Het Prov. Comité in Zeeland van de
Centrale voor wierkloozenzorg, gesticht
op initiatief van den Raad van Ned.i
Kerken voor practisch Christendom, zond
aan de plaatselijke comité's een circu
laire aangaande bet volgende werkkamp
te Chaam. Het Departement van Sociale
Zaken heeft goedgevonden, dat dit kamp
hetwelk 24 April zal aanvangen geen 9
doch 12 weken duurt en zal eindigen)
15 Juli a.s. De deelnemers mogen per
kalenderjaar slechts een kampperiode
meemaken, doch zij welke maar 4 weken
aan een kamp deelnamen, mogen in een
tweede kampperiode worden opgenomen
en dit volledig meemaken.
Het Prov. Comité 'wees erop, dat er
nog een grootte groep jeugdige perso
nen (16—24 jaar) werkloos rondloopen,
en verzocht de plaatselijke comité's in
samenwerking met het orgaan der Ar
beidsbemiddeling na te willen gaan wel
ke personen voor uitzending in aanmer
king komen.
Zij, die deelnemen, moeten ingeschre
ven staan bij de Arbeidsbemiddeling en
bij aanmelding een doktersattest overleg
gen. Aan zakgeld wordt fl.75 pier week
gegeven.
Aanmelden voor deelname vóór 15
April bij den secretaris van het Prov.
Comité den heer J. Lorier, Middelburg.
Zonsverduistering
Op 19 April vindt een gedeeltelijke
zónsverduistering1 plaats, die voor een
deel' van haar duur in Nederland kan
worden Iwlaargenomien. Om' 17 u. 48 m*
begint de verduistering1; het imidlden
vindt plaats om 18 u. 37 nu. en te 19 iu|»
03 iml. gaat de zon onder, vóór het einde
der verduistering.
„De Vier Bannen van Duiveland"
besloten tot aanvrage voor
ruilverkaveling
Zaterdagvoormiddag werd na afloop
der vergadering van den, Vier Bannen-
Polder in „De Meehaat" te Nieuwerkerk,
een vergadering gehouden om in eerste
instantie te 'komen tót ruilverkaveling
of om onder het oog te zien of een der
gelijke verkaveling hier mogelijk ,of ge-
wensdht is. Na inleiding door den Dijk
graaf, den heer G. L. Klomjpe, gaf Ir.
S'mjale v,an de Centrale Commissie een
uiteenzetting, bedoeld ,als een voorlop-
pige bespreking. Hierin werden behan
deld: de voordeeien van ruilverkaveling,
hoe deze wordt uitgevoerd en tot zijn
recht ko'mlt. Zij kan bestaan uit een vrij
willige óvereenkomist tusisdhen persolncn
of krachtens de wet. De hoofdleiding is
in handen van de Centrale Commissie
te Utrecht, de uitvoering wordt door
Ged. Staten opgedragen aan, de Plaatse
lijke Corn'missie/
Ruilverkaveling wordt aangenomen met
meerderheid van stemmen en met «lieer
de rheid van het aantal H.A. De kad.
grootte van den pplder bedraagt 2494.2542
H.A.
Aangetoond werd dat ruilverkaveling
de productiviteit van den grond ver
hoogt, meerdere werkgelegenheid schept,
wat meerdere welvaart voor landbouwer,
arbeider en middenstand beteekent.
De duidelijke uiteenzetting van den heer
Smale werd met kracht onderstreept
door de heeren Ir. Dorst, H. C. v. d.
Zande, A. C. v. d. Have en den, Dijkgraaf.
Van de gelegenheid oml vragen, te
stellen, werd door velen gebruik gemaakt,
welke vragen door den heer Smaie af
doende werden beantwoord.
Hierna werd onder de aanjwezige inge
landen een, stemming gehouden, waarbij
het voorstel tot indienen, van een aan
vrage aan Ged. Staten voor ruilverka
veling mlet 3 stemmen tegen werd aan
genomen.
De burgemeester van Nieuwerkerk fe
liciteerde het Polderbestuur rntet dezen
eersten stap en zeide namens de ge
meente alle medewerking toe.
De Dijkgraaf dankte den heer Smale
de sprekers en aanwezigen, voor hun
belangstelling, waarna hij de ver® 'de-
ring sloot.
Duitschland niet bereid een om-
singelingspolitiek te aanvaarden
Hoe de ordening van het ver
keer op te lossen is
De K L.M. koopt vier D.C.-5
toestellen aan voor Nederland
«De Vier Bannen» doen de
eerste stap tot ruilverkaveling
De voetbaluitslagen van de
gisteren gespeelde wedstrijden
Eenige. regen
Barometerstand van hedenmiddag 2 uur.
'Zon op: Zon onder:
4 April 5,31 6,36
Maan op: Maan onder:
4 April 7,27 5,19
Volle Maan 4,38
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
4 April 2,39 15,11 8,08 20,18
KAMER VAN KOOPHANDEL
Inschrijvingen handels
register.
De eigenaar v|an het mlaailderijbedirijf
handel in granen, veevoeder ejniz., idle heer
M. de Rijke te Zierikzee, trad uit het
bedrijf. De handei$na&mi wordt gewijzigd
in: Toon de Rijke. De nieuwe eigenaar
is dhr. A. M- de Rijke.
I De heer C. J. Simmers te Zierikzee
trad af ate eigenapr van de slagerij
Vischstraat. De haaidelsiiajaim werd ge
wijzigd in: J. G. L. Siim|mers' die thans
eigenaar wordt.
Landar beidersloonen
op Schouwen en Duiveland
De looncommissie van de werkgevers
in het landbouwbedrijf deelde aan de
samenwerkende landarbeidersbonden! me
de de volgende loonregeling aan de land
bouwers te willen adviseeren. Maanden
Mei en Juni f2.10 per dag. Van 1 Juli
tot en met 31 October f2.25 per dag;
van 1 Nov. tot en met 30 April f 2<
per dag, terwijl de tarieven voor aan
genomen werk zoodanig zouden moeteni
zijn, dat bij accoordwerk ten minste 15
pet. boven hel gewone dagloon zou wor
den verdiend. De bepaling, opgenomen!
in de arbitrale uitspraak van vorig jaar,
omtrent arbeidstijd en het 1 uur vroeger
beëindigen van den arbeid op Zaterdag,
zou worden nageleefd. Het bestaande
contract voor Zierikzee is ongewijzigd
verlengd. Alle afdeelingen van de land-
arbeidersbonden hebben deze voorstellen
besproken of zullen dit nog doen.
F1NANTIEEL NIEUWS
SCHELDEBANK N.V.
In de op 1 April jl. gehouden Alge-
imeene Vergadering van Aandeelhouders
der Scheldebank N-V., werd) de Balans
miet Verlies- en Winstrekening per 31
December 1938, alsmede het voorstel
Winstverdeeling, ongewijzigd goedge
keurd. Dienovereenkomstig werd, na re
serveering, 71/2 °/o divid'enid betaalbaar
De heer J. A. Bierimlasz, die els Com
missaris aan de beurt van aftreding was,
werd met algemeene stemm01* herkozen