ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE MAANDAG 27 MAART 1939 OPGEN ZIERIKZEESCHE COURANT De Kern ABONNEMENT 1707 - «80 Prijs p. 8 maanden {1.50, buiten Zlerikaae f 1.80 Voor bet buitenland p. Jaar f10. Afzonderlijke nummers rijf cent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 8a. - Giro 137677 Directeur sJA. 3. DE LOOZE ^Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN Uitgave N.V. ZIERIKZEESCHEI NIEUWSBODE - ZIERIKZEE 95STE JAARGANG No. 13993 ADVERTENTIEN van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels en daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent p. regel. BIJ contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur MUSSOLINI'S REDE VAAG Vrede indien Frankrijk toe geeft inzake Tunis, Djiboeti en het Suez-Kenaal In hei starnjpvolje Olympische stadion in Rom'e heeft Mussolini Zondag zijn toilet spanning verbeide rede ter geleigen heid van de herdenking van de oprich ting der Fascistische strijdhonden in 1919, gehouden. Trouw betuigend aan het verbond 'met Duitschland heeft Mussolini duidelijk te kennen gegeven, dat hij m|et Frankrijk tot overeenstemtoiing wil komen langs den weg van diplomatieke onderhande lingen. Mussolini zette de richtlijnen van 2ijn politiek in vijf punten uiteen. Hij verklaarde nnel nadruk, dat het geen zich in Midden-Europa heeft af gespeeld, noodzakelijk mloest gebeuren. Hij voegde hieraan toe, dat, als ihet pro bleem! op hét moreeje plan wordt ge plaatst, niemand het recht heeft den eersten steen te werpien, zoo als de oude en ae moderne geschiedenis van Europa overvloedig aantoont. Het koloniale vraagstuk In de Italiaansehe nota van 17 Septemh ber 1938 zijn de Italiaansehe vraagstuk ken ten aanzien van Frankrijk, vraagstuk ken, die van "kolonialen aard zijn, duide lijk gesteld. Deze vraagstukken hebben een naam: zij heeten Tunis, Djiboeti «en het Suez-kanaal. De Fransdhe regeering is volkopilen vrij omi te weigeren deze problemen opk mlaar te bespreken, zooals zij tot dusver heelt gedaan met een teveel herhaald en wellicht te uitdrukkelijk „nooit". Dpch het zal er zich niet over mogen be klagen, ais de kloof, welke de beide lan den op het ©ogenblik scheidt, zoo diep wordt, dat het zeer mloeilijk zal worden haar te overbruggen. De Adriatische Zee In het volgende punt noemide Mups- solini de Middeilandsche zee, die naar hij zeide, in geografisch, historisch, poli tiek en militair opzicht een levensruimte voor Italië is- „Wanneer wij Middelland- sche Zee zeggen", aldus de dupe, „re kenen wij hiertoe natuurlijk pok de golf, dié de Adriatische zee heet en waarin de Italiaansehe belangen de voornaamste, 1 doclh ten aanzien van de Slaven niet exclusief zijn; en daardoor heersöhtt er sedert twee jaar vrede". Bewapening noodzakelijk Tenslotte legde Mussolini den nadruk op de noodzakelijkheid van bewapening, j „Het wachtwoord", zeide hij', „is dijt: I wij zullen de kanonnen, schepen, en vlieg tuigen vermeerderen. Tot eiken prijs, zelfs indien wij een einde moesten ma ken aan alles, wat mlen het burgerlijk leven noemt. Wanneer men sterk is, is imJen bij zlijn vrienden geliefd en wordt mien door zijn vijanden gevreesd". De algemeene indruk De redevoering van iden dude heeft een element van duidelijkheid gebracht, dat onder de huidige omstandigheen ver re van waardeloos is, doordat hij voor den eersten keer het Vraagstujk' op het diplomatieke plan heeft gebracht, het dui delijk op hei terrein der onderhandelin gen geplaatst, en het tot koloniaal ge bied beperkt: Djiboeti, Tunis en Suez!, Zonder het den vorm te geven van het dreigement, waarin de Italiaiamsehe pers het tot nu toe sloot. In het kort is de algemeene indruk, dat de redevoering den toestand niet ernstiger heeft gemaakt en dat z'ij zelfs misschien zekere nog vage, vooruitzichten opent op een ontspanning in de Middel- landsche Zee. RECHTZAKEN Rechtbank te Middelburg Zitting van Vrijdag 24 Maart J- M. de B., 36 jaar, werkimlain tö. Ren esse, wegens „oplichting" 14 dagen gevangenisstraf. j T. L. D. L., 28 jaair, zonder beroep te Ren esse, wegens „een gewoonte tmia- kan van koopen van goederen met het oogmerk oim/ zonder volledige betaling zich de beschikking over die goederen te verzekeren". 3 maanden gevangenis- straf. i M. J. K., 19 jaar, werkmlan te' Noor d- well©, wegens ontucht. 8 maanden ge vangenisstraf. Oueipo de Llano, Spaansch cavalerie-generaal, heeft het offtneief in den sector van Cordova in de Zuidelijke provincie Andalusia, ingeuet. De troepen rukken snel op. PRINS BERNHARD IN ZEELAND Eigen v erslag. Zaterdagmorgen heeft Z.K.H. reeds te half negen plaats genomen in de auto geen hofauto doch de particuliere wagen van den Commissaris der Konin gin en is Hij naar Zuid-Béveland ge reden. Het eerst naar den W i 1 h e I- minapolder, waar de directeur, dhr. J. Minderhoud, den Prins in zijln woning ontving en de voorzitter van het hoofd bestuur der maatschappij' een uiteenzet ting gaf van de totstandkoming, van de zen polder, zijin streven en werken in deze tijden. Spr. overhandigde Z.K.H. een legpenning in goud, die het bestuur spe ciaal alleen aan dte leden van het Vor stenhuis aanbiedt. De Prins heeft daarvoor dank gebracht en vervolgens verschillende deelen vani het grootste landbouwbedrijf in oogen- scbeuw genomen en ook groote belang stelling getoond voor de mooie collec tie paarden, die hem werden getoond;, Had men op Wilhelminadorp door mu ziek en ovatie getuigd van de blijdschap over de komst van Z.K.H., dat was niet minder het geval te Ierseke, dat ver volgens bezocht werd. Hier bezichtigde de Prins de sorteerloods van „de Meul- meester" en gebruikte de Prins enkele oester^. Ook kreeg de 'bekende oester-; kweeker Iz. Willemse een bezoek, en dit was daarna het geval miet de oester putten van Verwijs ©n het mosselbedrijf van Jan Prins. Tegen 12 uur was de Prins in de Abdij te Middelburg terug, om te kwart voor één de hoofdstad te verlaten en, via Soeburg naar V lissin gen te rij den, waar honderden hem op en bij. de terreinen van de Werf der Kon. Mpij, „De Schelde" met gejuich ontvingen. De muziek zette het Wilhelmus in en na een korte begroeting ging het naar de Vostelijke tribune bij de voorsteven van het nog op stapel staande motorschip „Beatrix" voor de Zeelandlijln. Hier heeft de president-commissaris van de Schelde, de heer B. E. Ruijls uit Rot terdam, den Prins het welkom toegei- roepen ©n er op gewezen), dat het Huis van Oranje feitelijk de eerste steenj heeft gelegd voor de Kon. Mijl. De Scheld© en haar mu zoo bloeiend en groot be drijf. Dat het niet komien van Prinses Juliana een gevolg is vani verblijdende omstandigheden, stemt tot vreugde. De president-commissaris der Stoomvaart maatschappij Zeeland", de heer Th, H. de Meestor, gaf de verzekering het op hoogen prijs te stellen, dat de Prinis als vertegenwoordiger van Prinses Juliana is" gekomen om die „Prinses Beatrix" te doopen en te water te laten. De heer ir. H. C. Wesseling verzocht daarop den, Prins tot de eigenlijke handeling over te gaan, waaraan deze gaarne voldeed. In enkele minuten lag de Prinses Bea trix in het water, heel wat anders dan! op 14 Januari toen H.M. de Koningin, de laatste beletselen weg nam voor het zusterschip „Koningin Emma* en ook na uren 'w- acnten niet het te water gaan kon 'bijwonen. Daardoor was nu de plechtigheid op de Schelde zelve in een 20 mihjutetni afgeloopen en kofri de ontvangst in het hoofdgebouw en de voorstelling van tal van autoriteiten, o.w. de ledenj van Ged. Staten met den griffier, het gemeente bestuur van Vlissingen met dén secre taris, enkele ingenieurs, en de marine- en ïandmiadht hoofdofficieren, plaats vim- den. Daarna reed de Prins met de andere heeren maar „Brittajunia" en zat daar aan, aan de hoofdtafel van de hier ge serveerde lunch. Tegen 5 uur reed de Prins naar het station, onder weg toegejuicht ©ni ge groet door duizenden, o.a. velen in ver een igings verband en keerde Hiji, na af scheid van den Commissaris der Konin gin en den burgemeester, per extratrein naar Nederland boven den Moerdijk te rug, evenals de andere genoodigden, o.w. de Ministers Colijto, de Wilde en van Buuren, den directeur-generaal der PTT ir. Damme en vele andere vooraanstaan de autoriteiten, die de plechtigheid met hunne tegenwoordigheid hadden opgeluis terd. Binnenvaartschool te Zierikzee? Tot behartiging van de bel'angen van den Binnenvaartcursuis, welke hier reeds bijtoa een jaar wordt gegeven, heeft zicjh een Comlmissie gevormd bestaande uit de navolgende heeren: Jhr. Mr. J. Scfliuurbeque Boeije, voor zitter; K. de Vries, seor.-penningtm.Ir. H. D. J. Swatens, C. J- Schot B.W.z, A- Groenendijk, H. van der Doe, D. Bal alle te Zierikzee en Jad. de Rijke te Zonnemaire. In samenwerking met het Onderwijs fonds voor de Scheepvaart zal wordm getracht den cursus om te zetten in een B innenvaartsdhoo 1 voor Schouwen en Duii- veland, gevestigd te Zierikzee. j Enorme toeloop van candidate» voor het Middenstandsexamen i Het was te voorzien, dat naarmiajte voor imeer bedrijfstakken vestigjhgs- eischen zouden worden afgekondigd', de betrokken middenstanders sbeeids meer de noodzakelijkheid van het volgen van een imid denstanidscurs,u|s zopden 'gaan in- I zien. Niet voorzien was echter, dat een zoo groot aantal middenstanders zich voor het volgen van een cursps zou aanmel den. 1 Aan de exam'ens van Juni en Novem ber 1938 namen in totaal' ruuim 13-000 j middenstanders ideel, waarvan 8000 aan het speciaal' examen voor ouderen en 5000 aan het motorwaal examen. De aantallen echter, die zich voor het examen van Mei 1939 aanmeldden, zijln verbijsterend te noeimen. Alleen needs voor dit examien meldden zich bijima 14.000 middenstanders aan, verdeeld in 9400 vpor het monmlaal' en 4300 voor het spe ciaal' examien. Het grootste aantal' dandida|ten heeft de R.K- OinderwijlS'oentrale met 6433 candi dates Dan volgt het Instituut voor Mid denstandsontwikkeling met 4681 en ten slotte de Christelijke Onderw ijscen trale met 2581 - De Nederlandsche bevolking in 1937 Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft dezer dagen doen verschijnen die jaargang 1937 van de statistiek van den loop der bevolking. De dichtheid der bevolking neemt oog steeds toe. In 1830 bedroeg het aantal inwoners per kn# 80,2, in 1937 was dit gestegen tot 262,7 dus 3t/4 maal zoo veel. Het grootste is de bevolkingsdichtheid in Zuid-Holland met 723,2 inwoners per km2, het kleinst in Drenthe met 91,3. De netto vervangingsfacto.r der Nederlandsche bevolking, weergevende in hoe verre het aantal geborenen voldoende is om de bevolking op den duur in stand te houden werd berekend. Hij1 bedroeg in de jaren 1935—1937, rasp. 1,14, 1,14 en 1,12. Het ruwe geboortecijfer, d.i. het aantal levend geborenen per 1000 inwoners is thans voor het eerst beneden de 20 gedaald en wel tot 19,8. Het sterf tecijfer is iets gestegen en bedraagt in 1937 8,8, zoodat het geboorte~Oiverscho,t 11 is, een laagterecord sedert 1869 niet bereikt. Het huwelijkscijfer bleef onge veer gelijk, mannelijk 7,7 per 1000 inwo ner®. De gemiddelde h u w e 1 ij' k s 1 e e f t ij Idi van voor het eerst "gehuwde mannen is 27,6 jaar en van voor het eerst gehuwde virouwen 25,2. Op het platteland huiwen de imiannen later dan in de steden. I De zuigelingensterfte bedroeg 1 in 1937 3,9 o/0, 4,4 o/0 voor jongens en 3,4 o/o voor meisjes. Zij is grooter naar mate de gemeenten kleiner zijn. Hooger sterftecijfers, zoowel vopr zuigelingen als volwassenen vindt men in de eerste maan- I den des jaars. Per 100 gehuwde paren kwamjen in 1937 2 ech tscheid itogem tot staind. Per 1000 inwoners zijn er 51 van woonplaats veranderd. Binnenvaartexamens j De schriftelijke exaiméns voor het di ploma schipper bij de Binnenvaart i*n die voor het diploma machinist voor de Binnenvaart, zullen op Vrijdag 31 Maart ajs. worden afgenomen o.a. te Vlissin gen in de Zeevaartschool'. POST-TELEGRAAF-TELEFOON De automatifeering van de telefoon P.TJT.-Nieiuws bevat een overzicht van den groei vato het Nederlandsejh© tele foonnet en de ontwikkeling van het auto matische stelsel. Over het afgeloopen jaar is het aantal rijksaansluitingen met ruim 12.000 tot 199,.425 en de procentueel© automatiseering met 7 pet. toegenomen tot bijna 61 pet., terwijl op 1 Januari 1939 121,342 aansluitingen verdeeld over 32i centrales in dienst waren. Neemt men ook de aansluitingen van de 3 gemeente netten Amsterdam, 's-Gravenihage en Rot terdam in aanmerking, dan waren op; 1 Januari 1939 van de ruimi 305.000 aan sluitingen in Nederland, 227.000 of 74.4 pet. geautomatiseerd of rond het drie vierde gedeelte. LUCHTVAART Een luchtlijn vla de Noordpool Er schijnen plannen te bestaan dat de Russische luchtvaartmaatschappij Aero- flot dezen zomer een luchtlijn Moskou— New York via de Noordpool in ex ploitatie zal nemén. De dienst zal ge vlogen worden ,miet Russische vliegtui gen van een nieuw type, mml. M 24 en M 25, welke beide uitgerust zijn nvüt drie motoren van 1000 p.k. elk. Zij ver voeren 32 passagiers en hebben een be manning van vijf personen. San Francisco Hongkong De Pan American Airways deelen ine- de, dat de California Clipper, een vlieg- boot van 41 ton, welke 74 passagier® kan vervoeren, te beginnen miet 29 Maant een regelmatigen dienst zal vlie|gen tus- schen San Francisco eu Bonkong. Mussolini's rede opent vaga vooruitzichten op ontspanning Komt er een binnenvaartschool voor Schouwen Duivelend ta Zierikzee Enorme toeloop van candidatan voor het Middenstandsexamen Het nieuwe mailschip «Prinses Beatrix» liep vlot van stapel Drie vierde der telefoonaanslui tingen is thans geautomatiseerd Iets zachter Zon op: Zon onder: 28 Maart 5,47 6 24 Maan op: Maan onder: 28 Maart 10 21 1,30 Eerete Kwartier 12 36 Hoog- eri laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 28 Maart 7,12 19,46 0,36 13,10 KERKNIEUWS Geref. Gem. Ds. M. Heikoop te Utrecht bedankte vooir het beroep naar Bruinisse. ZEETIJDINGEN ZIERIKZEE, 25 Maart. Uitgeklaard: Mo torschip „Nordmach", kapt. A. Matzer, met oesters naar Wyck auf Föhr (Duitsch land). Financieel Weekoverzicht 2 4 Maart. Scheen het de eerste dagen na de af kondiging van het protectoraat over Bo- hemen 'en Moravië, dat de reactie op de beurzen van bescheiden afmetingen! zou blijjven, de gebeurtenissen veroor zaakten later zoo'n ernstigen terugslag! in andere landen, dat zoowel de Euro- peesche beurzen als Wall street zich niet aan den invloed daarvan kotmden ont trekken. Voor de tweede maal, in enkele maan den tijids, is het koers niveau hier» ter beurze teruggevallen tot het diepte, punt, dat tijdens de crisisperiode van September 1938 werd bereikt. Den eer sten keer geschiedde zulks in de laatste Week van Januari, toen de spanning tus- schen Frankrijk! en Italië haar hoogte punt scheen te hebben bereikt en onge veer tegelijkertijd het ontslag van dr. Schacht werd bekend gemaakt. De binnenl. be leggings mark t heeft den invloed ondergaan van de al- allerwege heerschende onzekerheid, of schoon de koersverliezen belangrijk bij, die van September 1938 ten achter ble ven. In een periodevan oprust, zoon als de huidige, wordt meer waarde ge hecht aan verschillen in de leeningsvoor- waarden (aflossingstermijnen enz.) dan in normale tijden; hierdoor is te ver klaren, dat het koersverlies voor de 50- jarige annuïteitenleenipg 3 pet. Neder land 1937 (gemiddelde looptijd 20 jaar) ruim 3 pet. bedroeg ©n dat van de 3 pet. 20-jarige Staatsleening 1937 (gemid delde looptijd 9 jaar) slechts circa 1" pet. De 3—31/2 pet. leening Nederland alsmede de 3 pet. Ned.-Indische Staats. 1 e e n i n g e n boekten een achteruitgang van 11/2, 2 pet. Verschillende 31/2 pet. gemeenteleeningen konden weer tegen pftrikoere of daaromtrent worden var. kregen. De 31/2 pet. Bataafsche petro leum verloor niet meer dan een half procent en noteert thans 100i/2 pet. Op de binnenl. aande elenmarkt zijto gevoelige verliezen geleden. Gunstige jaarverslagen, zooals die o.a. door Fur- ness (dividend 121/2 pet.; koers 120 pet. ex-div.) en Wilton-Feijenoord (dividend 10 pet., koers 1435/g pet. cum. div.) zijp uitgebracht, hebben nauwelijks invloed ge had. Het verslag van Van G e I'd e r daarentegen, dat teleurstellend was, daar het dividend op de gewone aandeelen van) 8 pet. tolk 3 pet. moest worden ver laagd, heeft tot ©en belangrijk koersver lies, van 107 pet. tot 961/2 pet. (na 94)„ geleid. De jaarcijfers van de Konink- 1 ij1 k e Boot maakten «een goeden in druk, niettegenstaande het dividend over 1938 ad 6 pet. een percent lager ge steld werd dan het vorige jaar. Bijnd zeven achtste gedeelte van de winsli iwerd in het bedrijf gehouden. De lagere exploitatiewinst spruit in hoofdzaak voort uit het feit, dat de kosten van een groo ter aantal in reparatie en verbouwing! zijinde schepen ten laste van het af-, geloopen jaar zijtn gebracht. Berichten in de Indische pers maakten melding van een gunstigeni gang van za ken in de Java-suikercultuur. De door de N1VAS aan de maatschappij-en verantwoorde opbrengst over 1938 wordt getaxeerd op f 5.25 per quintaal, d.i. slechts f0.20 minder dan in het alleszin® bevredigende jaar 1937, toen bijna alle ondernemingen op deze prijsbasis behoor lijke winsten kondien maken. Men taxeert dat de helft van den oogst 1939 reeds voor ongeveer f 6.30 is gerealiseerd. In dien de omstandigheden zich niet sterk in ongunstigen zin, wijzigen, belooft 1939 een voorspoedig jaar voor de Java-sui kercultuur te worden. Aandeelen NISU verloren deze week echter circa 15 pet., Javasche Cultuur 18 pet., Vorstenlanden daarentegen slecht® 8 facit. (Robaver).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1939 | | pagina 1