IZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1938 OPCiEHO] Z1ER1KZEESCHE COURANT De Kern ABONNEMENT Prijs p. 3 maanden f 1.50, buiten Zierikzee f 1.80 Voor het buitenland p. jaar f10. Afzonderlijke nummers vijf cent. Verschijnt dagelijks, TeL No. 32. - Giro 137677 1707-^-1880 Directeur Uitgave A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZIERIKZEE 94STE JAARGANG No. 13806 ADVERTENTIEN van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels eni daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent p. regel. Bij contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur HONGARIJE 900 JAAR Koning Stefanus, heilige en staatsstichter Van nomadenvolk tot cultuurnatie De Hongaarsche natie viert op het oogenblik tie herinnering aan haar eersten koning. Naast andere plech tigheden komt op 18 Augustus in Stuhlweissenburg, de oude residen tie der Arpadenkoniingen, de Rijks dag in bijzondere zitting bijeen, om, door de aanneming iviain eeniwet, herinnering aan koning Stefanus te vereeuwigen. I Negen honderd jaren geleden, op 15 Augustus, is Hongarije's eerste koning pes torven. Koning Stefanus was een ware j heerseherspersoonlijkheid, die een goed inzicht had in de problemen van zijn tijd Daarom kon hij tenslotte het moeilijke werk volbrengen, uit ©en tot op dats oogenblik oorlogszuchtig nomadenvolk van het oosten een natie te smeden. De Koning als heilige De geloofsijver en de religiositeit van dezen eersten Hongaarschlen koning zijn legendarisch geworden. Voor de blekee- ring van zijn heidensche nomaden heeft 1 Rome hem heilig ivierklaard. Bn to'dh was Stefanus alles anders dan een van de wereld afgekeerd asdeet. Als groot po liticus van de Middeleeuwen zag hij in, I dat de geestelijke cultuur van den toen- j maligen tijd als scherpste contrast met het nomadiseerende leven van zijn volk 1 de radicaalste wegbereider Zou zijn tot het doel: een gezleten cultuurvolk te ma- 1 ken uit de Magyaren en dit uit Centraal Azië stammende volk te betrekken in de cultureel© en politieke stroomingen, van het West-Romeinsch© rijk. JUAN NEGRIN, minister-president en imjinister ivan oor- lag der Spaiainsche republikeinen is af getreden wejgfens imeenin;gSvfórsc(hil met zijn collega's tjOj.'V* de tpepiassinjg vlain de genomen besluiten betreffende de rege ling van de oerlpjgsin dustrie. De Koning ais hervormer plantte vreemde instellingen en vreemd j gedachtenjgjoed op Hongaars chen boaem. 1 De levenskrachtige overleveringen van het volk heeft deze koning wijs bewaard. j Het nieuwe gedachtengcied paste hij aan de tradities van zijn volk aan en stip- pelde met zijn hervormingen dien weg! uit, dien het Hongaarsche volk te gaan had om een natie van den westerschen Cultuurkring te wjorden. Stef'anjuis was 't, die o.a. de basis legde voor het fieo-: dale zelfbestuur van Hongarije in de ko- mende eeuwen, een bestuurssysteem, dat zich organisch ontwikkelde uit het stad- houderschap op de koninklijke domeinen, i De schepper van een staat Koning Stefanus was schepper van een staat. De overgang van de 10e naar de 11e eeuw is in de geschijedenis van Europa het tijdperk der systematische bekeering tot het Christendom en het ontstaan van nieuwe staten. Het Chris- slendom vatte in dien tijd wortelen in 1 de rijen der volken, die buiten de beidel keizerrijken leefden. De vorsten der Ce- j nen, Zweden, Nooren, Tsjechen, Polen, 1 Russen en Hongaren legden indertijd de basis voor een nieuwe bestuursorganisa- j tie voor hun volken. Alle vorsten vairi I den toenmaligen tijd werkten aan die 1 uitbreiding van hun macht, evenals de eerste Hongaarsche koning. In onder- scheid met koning Stefanus was hun hou- ding echter volstrekt oorlogszuchtig. Hongarije, cultureele eenheid ^tefanus had uit de geschiedenis ge- leerd en ingezien, dat gebiedsuitbreiding steeds imaginair blijft, indien zij niiet aan- sluit aan een innerlijk krachtigen staat. Op Homgarij's aarde hebben sinds het begin van het historische tijdperk Kei- ten, Sky ten, Sarmaten, Germanen, Sla ven en Turken gewoond. Geen van deze volkeren vermocht het echter zich opi den langen duur een soevereinen, staat op te bouwen. Het Hongaarsche volk was voor zoover de kennis van de geschie denis reikt, het ©enige volk, waaraan het gelukte, zich in het gebied van Do- nau en Theiss als politieke en cultureele I eenheid te handhaven. I De „A n s c h I u s s" van Oostenrijk bij! Duitschland heeft, aldus meldt de „Times" in verschillende Duitsch spre- kende kantons in Zwitserland een natio- t nalistische reactie ten gevolge gehad. Zoo is het m vele kantons thans namelijki officieel toegestaan, dat bij! de debatten J in de kantonnale raden in plaats van Duitsch Schwytzerdütsch wordt gespro- ken. De Raad van het kanton Zug is Zelfs zoover gegaan dat het Duitsch bij de debatten heeft verboden en het Schwytzerdütsch imperatief voorgeschre- j CHOLERA EN MALARIA de geesel van het Oosten Nu de Japanscihe opmairsch langis den Noordelijken p©v©r van de Jamgtse wordt opgehouden dopr het hpp;ge water en de Japanners lapn den Zuidelijken oever geen ivprderinjgien kunnen maken door 't krachtig ivierzet van de Chineezl&n, is ma/air Reuter meldt, het Japanse he oppercloimr mando msn plan den linkervleugel van de Ohineezen te omsingelen do,oir op -te rukken in faet Noordoostelijk deel v:an Hoepeh. De Japanners w(aichten ook op de gelegenheid pp te rukken langis het Pojangmeer. In de afgelpppen wieek heb ben. 'Zijl uit dit gebied troepen teruggetrok ken, doch thans hebben Zij hierheen nieu we versterkingen vervoerd. De Japangche troepen die in het ge bied Van de Jamgtse opereeren, onder winden zeer veel last van cholera en malaria, deZe last schijnt 'Zop groot te zijn, dat men er te Sjanghai mee rekent dat hierdoor ppnieuW oponthoud in den opmarsch Zal pmtstiapin. Ben waarnemer, welke juist uit Kioiekiamig is teruggekeerd meende dat bij' de troepen aldaar 5000 ziektegevallen. voorkwamen, pen andere Waarnemer meent dat het aantal Ja- pansche soldaten in Chipa dat aiain cho lera of maJiaria lijdt, veilig op 20.000 geschat kan worden. In het jgebied v)an Nantsjamg heeTscht thans een cholerer epidemie. De Chineesche autoriteiten trachten, door de bevplking op (glroiote schaal tegen malaria in te spuiten, een epidemie viajn dez© Ziekte te voorklomen. RASSENWAANZIN der huidige dictaturen Ben wan de weerzinwekkendste bes tan g- deelen van de huiaige dicltaturen is wel de wetenschappelijk pnzipnige, maar pro pagandistisch blijkbiaar vpp,rdeeli|g|e, ras senleer. Het Dpitsche jvjolk, dat ujt tal van ras sen is samengesteld, is desondanks tpt „het" Nordische ras geproclameerd. En Mussolini, die blijkbaar w|a(t meer goed- koppe populariteit piopdig had, is een dergel ijken onzin pp Zij'n manier (gjaiam nawpilgen. Waarmede ^lweer ,een denk beeldig ras, dat natuurlijk opk' weer „het" ras ter wereld is, is ontstaan. Tot welk een verdierlijking een dons©- quente dotoirvpermg van derfgielijke theo rieën voert, blijkt uit een vertaling die de Nieuwe Koerier geeft w;ain een artikel in het „Arrihiv für Biojpigie und Rassen- lehre der National Spziailistischen Deut- sdhen Arbeiterpartei". Het artikel is van de hand van een officier en draagt ho.t titel: „Het nut van luchtbombardementen gezien ya/n het standpunt der rassenkeur ien der sociiaie hygiëne". In vertaling (citeert „de Nederlander"! „De sterkst bevolkte stadswijken zullen van de luchtbombardementen het meeste te lijden [hebben. Deze (wijken worden door arme lui bewppnd, die een leven zonder suites hebben geleid. Onterfden der gemeenschap, die imlen op deze w'ij'Ze kwijt zal raken. De explosie wianbOm'men Ivan een pf meer ton Zal buiten materieel© een of meer tpn zaJ bluiten materieel© schade absoluut zeker talrijke geyaJJem v:an waanzin veroorzaken. Lieden met een slecht zenuwgestel .zullen een bombar dement niet uithouden. Zpp zullen de bombardementen ons helpen zenuwlijders te ontdekken en hen uit 't sociale leven uit te delgen. Zdodra deze zieken pntdekt zijn', behoeft men Ze slechts nog te steri- liseeren, en de rassenkeur wordt er dop;r b'eviorderd". Vieel behoeven wij' hieraan niet toe te vjoegen. Het w'oord verdierlijkinlg, dat wij hierboven, gebruikten, is niets te sterk, doch vieeleer te Zwak om de 'mentaliteit, die uit het ge(gjeiv(en ditaat spreekt, te kenschetsen. Iets hfanschelijks is im'mOrs in dit ges'chrijf niet meer te vinden. Wij' /vergeten niet, (dat dit artikel verscheen in ©en land, Wiaar niets v!a|n de drukpers komt, dat den autoriteiten niet 'welgeval lig is. De keuringseischen voor autolantaams De invoering weer een jaar uitgesteld In aansluiting op het bericht over de keurinigseischen vpor auto-koplampen, -gloeilampjes en rijwieiachterlichtem kaïn nog wprden Igemeld dat de verplichting koplampen. en glo<eila|m|pjes met Rijlkskeur aan leen auto te hebben, met ingajpg vlan 1 Januari 1940 Zal bestaan, echter ten aanzien vlan auto's 'welke na 31 December 1938 Zijn ingevoerd of hier te lande ver vaardigd met iin|gfainig[ vjafnj' 1 Jahiuari 1939. Zooals mien iziclh 'Zal kunnen herinneren zouden pprspronkelijk yplgens de Motor en Rijwielbeschikking, de keuripgseisehen .'vlOjOir de verlichting van motorrijtuigen op 1 Januari 1938 worden ingevoerd. Kort nadat deze diatum W'ajs vastgesteld kw'am [mien echter tot de conclusie dat de eischen ivhin de practijk ©en jnar uit stel nopdig maakten. Ijhans is ide invoering opnieuiwi een jaar uitgesteld, behalve ten aanzien van mo torrijtuigen die na 31 December 1936 'Zijn ingevoerd of hier te lande zijfn Vervaar digd. j EEN IDEAAL BEROEP stewardess bij de K.L.M. Het is voor de tegenwoordige vrouwe lijke jeugd een soort ideaal beroep ge worden om stewardess bij de KLM te te zijn. Voor de Nederlandsche mieisjes ten minste. Sinds in 1935 dit beroep uit Amerika in ons land is geïmporteerd;, is er bij iedenen oproep van de KLM! een' stroom van brieven welkp er op duidt, dat er voor dit beroep wel tien-, maal zooveel sollicitanten zijn, dan er vliegtuigen beschikbaar Zijh. En de ge lukkigen, die er in slagen, zich het ro mantische blauwe uniform te verwervjen, zijn dan ook door velen benijd. Dat het „stewardess-bij-de-KLM-Zijn" echter ook buiten ons land, zelfs buiten, cms werelddeel evjein aantrekkelijk is als hier te lande, was ons niet bekend, maar bleek bij de aankomst van het Indië- vliegtuig „Zilverreiger", dat ewn bijzon- deren last van Batavia met zich mede- droeg. Gezagvoerder Brinkhuis had n.l. van zijn KNILM-coilega, die juist uit Sydney, was teruggekeerd, ©en Australi1- lisch meisje overgenomen, dat het be wijs bleek van dit verrassende feit. Dit meisje was miss Laurie Steele, tot voor kort hoofd-stewardess Australische luchtlijn, thans stewardess bij de KLMj. Nu was het niet de eerste keer, dat een buitenlandsche stewardess bij de KLM! op bezoek kwam. Reeds was 'hier vorig Generaal VUILLEMIN, de chef van de Fransche luchtvaart is op het Berlijnsehe vliegveld Staaken aan gekomen. Hij heeft een bezoek gebracht aan de vliegtuigfabriek te Leipzig. Sir Harold MacMichae! de Enigelsche Hoojgie Commissaris in Par- lestima, die met alle energie arbeidt in oivierleg met ide Rritsctoe nejgieerin'g oln ©em nieuw© pptossing <vppr het moeilijk© Paliestimia-iyiiaiagstuk te vinden. jaar de Amerikaansehe head-stewardess van de United Airlines, miss Helen Hunt ley, op beZoek, die ons bij die gelegen heid een Zeer intieressanten kijk achter de schermen van bet Amerikaansehe vlieg- wezen heeft gegeven, maar Zooals op gemerkt is, dit was slechts ©en bezoek tijdens ©en vacantie-trip>. Thans is het een meisje, dat reeds in Australië haar sporen verdiend beeft, en haar kennis komt uitbreiden door in dienst te ko men van de KLM. Bij de aankomst van. het vliegtuig speel de 2ieh nog een aardig tooneeltjfft af. Immers daar was de Australische vlie gende verpleegster miss Nancy Byrd die thans bij de KLM op bezoek is eni van de komst van haar landgenoot© had gehoord. Een hartelijke begroeting volg de en de eerst© minuten werden volko men in beslag genomen door het uit wisselen van nieuwtjes uit het v©rre we relddeel, dat haar vaderhand is. Een nieuw snelvarend passagiersschip Marseille Baf a via in zestien dagen Reeds werd in het in Mei j.l. ver schenen jaarverslag 1937 van de N.Vft Rotterdamsche Lloyd medegedeeld, dat onderhandelingen met de Kon. Maat schappij „De Schelde" te Vlissingen, over den bouw van een snelvarend passagiers schip;, zich in een vergevorderd stadium/ bevonden. Nadat inmiddels 'het algemie©- ma plan, het bestek, alsmede de lijnen' van het model, dat in de sleeptank te Wageningen is beproefd, Zijin goedgekeurd is tot de bestelling van dit schip over gegaan'. Hiermede is dus thans naast de ver nieuwing van de vrachtvloot, waartoe in de jaren 1935, 1936 en 1937 do,or het bestellen van de vrachtmo!orschep©n „Brestagi", „Weltevreden", „Bantam" en „Japara", elk groot 11.000 ton draagver mogen, werd besloten, ook de vernieu wing van de passagiersvloot, die sedert de in 1930 reeds merkbaar intredende cri sis niet mleer had plaats gevonden, we der hervat. Het nieuwe passagiersschip heeft nog geen naam ontvangen en Zal voorloopig bekend staan onder het bouwinummer Schelde 214. Het schip zal worden gebouwd op de in December a.s. door het te water la ten van het vrachtmotors chip „Bantam" vrijkomende helling te Vlissingen en is het 74ste schip dat voor den Rotter- damschen Lloyd sedert de oprichting in 1883 wordt gebouwd. De voornaamste bijzonderheden vam dit neiuwe mailschip Zijn: lengte over alles 631 voet; bruto tonnenmaat 21000 ton; aantal PK 27000; aantal passagiers: le ten 2e kïassle 562; 3e kl. UI; 4e kl. 50. Het schip Zal worden voortbewogen door 2 schroeven, welke ieder worden aangedreven door 4 Schelde-Sulzer die selmotoren middels een tandrad-over- overbrenging, welke het schip ©en dienst- snelheid verzekeren van 21 mijl, waar door de afstand tusschen Marseille en Sabang in 13 dagen kan worden afge legd, van Marseille naar Belawam in 14 dagen en van Marseille naar Batavia in 16 dagen. Een aanmerkelijke vergrooting van de snelheid tegenovjér de 16 mijl j van de tegenwoordige schepen, die hel traject Marseille-Batavia in 20 dagen af- leggen. Negenhonderd jaar Hongarije Koning Stephanus de stichter Het Spaansche Republikeinsche Kabinet, Juan Negrin, afgetreden Groote snelheden voor passa giersschepen naar Ned.-lndië Douglas Corrigan; de nieuwe vlieger-filmheld van Hollywood Invoering keuringseischen voor autolantaarns uitgesteld Weinig of geen regen Barometerstand van hedenmiddag 2 uur. WEERBERICHT Hoogste bar©meterst. 764,8 te Rodhefort Laagste 736,6 te Lerwick Verwacht tot den arvlomd yam 18 Aug.: Aanhankelijk nog krachtige, m den nac'ht echter reeds afnemende, Noor westelijke tot Wiestelijke twind, 'zwaarbewolkt met opklaringen, weinijgi (of geen regen, des nachts iets kouder, Oivierdag weinig ver andering in temperatuur. Zon op: Zon onder: 18 Aug. 4,48 7,19 Maan op: Maan onder: 18 Aug. 10,05 1,06 Laatste kwartier 8,50 nam. Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 18 Aug. 6,49 19,04 0,02 12,21 Rijtijdenbesluit treedt 1 Januari in werking Op de vragen van het Tweed© Kamer lid den heer van Braambeek betreffende het tijdstip van uitvaardiging van het Rijtijdenbesluit heeft de minister van So ciale Zaken schriftelijk geantwoord, dat het niet in de bedoeling ligt de uitvaar diging van het Rijtijdenbesluit te ver schuiven totdat een Reglement Autover voer van Goederen in werking zal Zijn getreden. Invoering van het Rijtijden besluit, zoodra zulks mogelijk is, komt inderdaad zeer gewenscht voor. Het laat zich aanzien, dat genoemd be sluit met ingang van 1 Januari a.s. m werking zal kunnen treden. De 21-jarig© Da min y Dodge uit de dynastie /vhn oen fabrikant der Dod- ge-auto's, is 'tijdens 'zlijn wittebroodsweken iv©rdromken. Hij' 'wa|s 2 Augustus jl. in het huwelijk (getreden en bracht zlijn witte broodsweken doior in een vacantiekamp b'ijl Little Current, in Ontario. Bij' een dynamiet-ontploffing in het ka'mp werd hij gewond, tegelijk met zijn echtgenoote en drie anderen. Toen hij1 in ieen bootje naar het 'ziekenhuis werd hervoerd, is hij! uit het bootj© gevallen en verdronken- In Noord K©,rea hebben hevige re gens talrijke o.ve rstrop m in gen ver oorzaakt. TenigevOKg© yam het breken van leem dam! is het water in een steenkolen mijn bij Kaigiando |g|eipppein, waardoor meer dan i veer lig Mijnwerkers werden gedood pf ©matig gewomd. Dopr het in storten van huizen iZijn tien personen om het leven gek/olmen; talrijke spoor lijnen en teiefppn-yeibindingem zijn ver broken.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1938 | | pagina 1