IZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1938
OPCiEHO]
Z1ER1KZEESCHE COURANT
De Kern
ABONNEMENT
Prijs p. 3 maanden f 1.50, buiten Zierikzee f 1.80
Voor het buitenland p. jaar f10. Afzonderlijke
nummers vijf cent. Verschijnt dagelijks,
TeL No. 32. - Giro 137677
1707-^-1880
Directeur
Uitgave
A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN
N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZIERIKZEE
94STE JAARGANG No. 13806
ADVERTENTIEN
van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels eni
daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent
p. regel. Bij contract belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
HONGARIJE 900 JAAR
Koning Stefanus, heilige en staatsstichter
Van nomadenvolk tot cultuurnatie
De Hongaarsche natie viert op het
oogenblik tie herinnering aan haar
eersten koning. Naast andere plech
tigheden komt op 18 Augustus in
Stuhlweissenburg, de oude residen
tie der Arpadenkoniingen, de Rijks
dag in bijzondere zitting bijeen, om,
door de aanneming iviain eeniwet,
herinnering aan koning Stefanus te
vereeuwigen. I
Negen honderd jaren geleden, op 15
Augustus, is Hongarije's eerste koning
pes torven. Koning Stefanus was een ware j
heerseherspersoonlijkheid, die een goed
inzicht had in de problemen van zijn tijd
Daarom kon hij tenslotte het moeilijke
werk volbrengen, uit ©en tot op dats
oogenblik oorlogszuchtig nomadenvolk van
het oosten een natie te smeden.
De Koning als heilige
De geloofsijver en de religiositeit van
dezen eersten Hongaarschlen koning zijn
legendarisch geworden. Voor de blekee-
ring van zijn heidensche nomaden heeft 1
Rome hem heilig ivierklaard. Bn to'dh was
Stefanus alles anders dan een van de
wereld afgekeerd asdeet. Als groot po
liticus van de Middeleeuwen zag hij in, I
dat de geestelijke cultuur van den toen- j
maligen tijd als scherpste contrast met
het nomadiseerende leven van zijn volk 1
de radicaalste wegbereider Zou zijn tot
het doel: een gezleten cultuurvolk te ma- 1
ken uit de Magyaren en dit uit Centraal
Azië stammende volk te betrekken in
de cultureel© en politieke stroomingen,
van het West-Romeinsch© rijk.
JUAN NEGRIN,
minister-president en imjinister ivan oor-
lag der Spaiainsche republikeinen is af
getreden wejgfens imeenin;gSvfórsc(hil met
zijn collega's tjOj.'V* de tpepiassinjg vlain de
genomen besluiten betreffende de rege
ling van de oerlpjgsin dustrie.
De Koning ais hervormer
plantte vreemde instellingen en vreemd j
gedachtenjgjoed op Hongaars chen boaem. 1
De levenskrachtige overleveringen van
het volk heeft deze koning wijs bewaard. j
Het nieuwe gedachtengcied paste hij aan
de tradities van zijn volk aan en stip-
pelde met zijn hervormingen dien weg!
uit, dien het Hongaarsche volk te gaan
had om een natie van den westerschen
Cultuurkring te wjorden. Stef'anjuis was 't,
die o.a. de basis legde voor het fieo-:
dale zelfbestuur van Hongarije in de ko-
mende eeuwen, een bestuurssysteem, dat
zich organisch ontwikkelde uit het stad-
houderschap op de koninklijke domeinen, i
De schepper van een staat
Koning Stefanus was schepper van een
staat. De overgang van de 10e naar de
11e eeuw is in de geschijedenis van
Europa het tijdperk der systematische
bekeering tot het Christendom en het
ontstaan van nieuwe staten. Het Chris-
slendom vatte in dien tijd wortelen in 1
de rijen der volken, die buiten de beidel
keizerrijken leefden. De vorsten der Ce- j
nen, Zweden, Nooren, Tsjechen, Polen, 1
Russen en Hongaren legden indertijd de
basis voor een nieuwe bestuursorganisa- j
tie voor hun volken. Alle vorsten vairi I
den toenmaligen tijd werkten aan die 1
uitbreiding van hun macht, evenals de
eerste Hongaarsche koning. In onder-
scheid met koning Stefanus was hun hou-
ding echter volstrekt oorlogszuchtig.
Hongarije, cultureele eenheid
^tefanus had uit de geschiedenis ge-
leerd en ingezien, dat gebiedsuitbreiding
steeds imaginair blijft, indien zij niiet aan-
sluit aan een innerlijk krachtigen staat.
Op Homgarij's aarde hebben sinds het
begin van het historische tijdperk Kei-
ten, Sky ten, Sarmaten, Germanen, Sla
ven en Turken gewoond. Geen van deze
volkeren vermocht het echter zich opi
den langen duur een soevereinen, staat
op te bouwen. Het Hongaarsche volk was
voor zoover de kennis van de geschie
denis reikt, het ©enige volk, waaraan
het gelukte, zich in het gebied van Do-
nau en Theiss als politieke en cultureele I
eenheid te handhaven. I
De „A n s c h I u s s" van Oostenrijk
bij! Duitschland heeft, aldus meldt de
„Times" in verschillende Duitsch spre-
kende kantons in Zwitserland een natio- t
nalistische reactie ten gevolge gehad. Zoo
is het m vele kantons thans namelijki
officieel toegestaan, dat bij! de debatten J
in de kantonnale raden in plaats van
Duitsch Schwytzerdütsch wordt gespro-
ken. De Raad van het kanton Zug is
Zelfs zoover gegaan dat het Duitsch bij
de debatten heeft verboden en het
Schwytzerdütsch imperatief voorgeschre- j
CHOLERA EN MALARIA
de geesel van het Oosten
Nu de Japanscihe opmairsch langis den
Noordelijken p©v©r van de Jamgtse wordt
opgehouden dopr het hpp;ge water en
de Japanners lapn den Zuidelijken oever
geen ivprderinjgien kunnen maken door 't
krachtig ivierzet van de Chineezl&n, is ma/air
Reuter meldt, het Japanse he oppercloimr
mando msn plan den linkervleugel van
de Ohineezen te omsingelen do,oir op -te
rukken in faet Noordoostelijk deel v:an
Hoepeh. De Japanners w(aichten ook op
de gelegenheid pp te rukken langis het
Pojangmeer. In de afgelpppen wieek heb
ben. 'Zijl uit dit gebied troepen teruggetrok
ken, doch thans hebben Zij hierheen nieu
we versterkingen vervoerd.
De Japangche troepen die in het ge
bied Van de Jamgtse opereeren, onder
winden zeer veel last van cholera en
malaria, deZe last schijnt 'Zop groot te
zijn, dat men er te Sjanghai mee rekent
dat hierdoor ppnieuW oponthoud in den
opmarsch Zal pmtstiapin. Ben waarnemer,
welke juist uit Kioiekiamig is teruggekeerd
meende dat bij' de troepen aldaar 5000
ziektegevallen. voorkwamen, pen andere
Waarnemer meent dat het aantal Ja-
pansche soldaten in Chipa dat aiain cho
lera of maJiaria lijdt, veilig op 20.000
geschat kan worden. In het jgebied v)an
Nantsjamg heeTscht thans een cholerer
epidemie.
De Chineesche autoriteiten trachten,
door de bevplking op (glroiote schaal tegen
malaria in te spuiten, een epidemie viajn
dez© Ziekte te voorklomen.
RASSENWAANZIN
der huidige dictaturen
Ben wan de weerzinwekkendste bes tan g-
deelen van de huiaige dicltaturen is wel
de wetenschappelijk pnzipnige, maar pro
pagandistisch blijkbiaar vpp,rdeeli|g|e, ras
senleer.
Het Dpitsche jvjolk, dat ujt tal van ras
sen is samengesteld, is desondanks tpt
„het" Nordische ras geproclameerd. En
Mussolini, die blijkbaar w|a(t meer goed-
koppe populariteit piopdig had, is een
dergel ijken onzin pp Zij'n manier (gjaiam
nawpilgen. Waarmede ^lweer ,een denk
beeldig ras, dat natuurlijk opk' weer „het"
ras ter wereld is, is ontstaan.
Tot welk een verdierlijking een dons©-
quente dotoirvpermg van derfgielijke theo
rieën voert, blijkt uit een vertaling die
de Nieuwe Koerier geeft w;ain een artikel
in het „Arrihiv für Biojpigie und Rassen-
lehre der National Spziailistischen Deut-
sdhen Arbeiterpartei".
Het artikel is van de hand van een
officier en draagt ho.t titel: „Het nut
van luchtbombardementen gezien ya/n het
standpunt der rassenkeur ien der sociiaie
hygiëne".
In vertaling (citeert „de Nederlander"!
„De sterkst bevolkte stadswijken zullen
van de luchtbombardementen het meeste
te lijden [hebben. Deze (wijken worden
door arme lui bewppnd, die een leven
zonder suites hebben geleid. Onterfden
der gemeenschap, die imlen op deze w'ij'Ze
kwijt zal raken. De explosie wianbOm'men
Ivan een pf meer ton Zal buiten materieel©
een of meer tpn zaJ bluiten materieel©
schade absoluut zeker talrijke geyaJJem
v:an waanzin veroorzaken. Lieden met een
slecht zenuwgestel .zullen een bombar
dement niet uithouden. Zpp zullen de
bombardementen ons helpen zenuwlijders
te ontdekken en hen uit 't sociale leven
uit te delgen. Zdodra deze zieken pntdekt
zijn', behoeft men Ze slechts nog te steri-
liseeren, en de rassenkeur wordt er dop;r
b'eviorderd".
Vieel behoeven wij' hieraan niet toe te
vjoegen. Het w'oord verdierlijkinlg, dat wij
hierboven, gebruikten, is niets te sterk,
doch vieeleer te Zwak om de 'mentaliteit,
die uit het ge(gjeiv(en ditaat spreekt, te
kenschetsen. Iets hfanschelijks is im'mOrs
in dit ges'chrijf niet meer te vinden. Wij'
/vergeten niet, (dat dit artikel verscheen
in ©en land, Wiaar niets v!a|n de drukpers
komt, dat den autoriteiten niet 'welgeval
lig is.
De keuringseischen
voor autolantaams
De invoering weer een jaar uitgesteld
In aansluiting op het bericht over de
keurinigseischen vpor auto-koplampen,
-gloeilampjes en rijwieiachterlichtem kaïn
nog wprden Igemeld dat de verplichting
koplampen. en glo<eila|m|pjes met Rijlkskeur
aan leen auto te hebben, met ingajpg vlan
1 Januari 1940 Zal bestaan, echter ten
aanzien vlan auto's 'welke na 31 December
1938 Zijn ingevoerd of hier te lande ver
vaardigd met iin|gfainig[ vjafnj' 1 Jahiuari 1939.
Zooals mien iziclh 'Zal kunnen herinneren
zouden pprspronkelijk yplgens de Motor
en Rijwielbeschikking, de keuripgseisehen
.'vlOjOir de verlichting van motorrijtuigen
op 1 Januari 1938 worden ingevoerd.
Kort nadat deze diatum W'ajs vastgesteld
kw'am [mien echter tot de conclusie dat
de eischen ivhin de practijk ©en jnar uit
stel nopdig maakten.
Ijhans is ide invoering opnieuiwi een jaar
uitgesteld, behalve ten aanzien van mo
torrijtuigen die na 31 December 1936 'Zijn
ingevoerd of hier te lande zijfn Vervaar
digd. j
EEN IDEAAL BEROEP
stewardess bij de K.L.M.
Het is voor de tegenwoordige vrouwe
lijke jeugd een soort ideaal beroep ge
worden om stewardess bij de KLM te
te zijn. Voor de Nederlandsche mieisjes
ten minste. Sinds in 1935 dit beroep uit
Amerika in ons land is geïmporteerd;,
is er bij iedenen oproep van de KLM!
een' stroom van brieven welkp er op
duidt, dat er voor dit beroep wel tien-,
maal zooveel sollicitanten zijn, dan er
vliegtuigen beschikbaar Zijh. En de ge
lukkigen, die er in slagen, zich het ro
mantische blauwe uniform te verwervjen,
zijn dan ook door velen benijd.
Dat het „stewardess-bij-de-KLM-Zijn"
echter ook buiten ons land, zelfs buiten,
cms werelddeel evjein aantrekkelijk is als
hier te lande, was ons niet bekend, maar
bleek bij de aankomst van het Indië-
vliegtuig „Zilverreiger", dat ewn bijzon-
deren last van Batavia met zich mede-
droeg. Gezagvoerder Brinkhuis had n.l.
van zijn KNILM-coilega, die juist uit
Sydney, was teruggekeerd, ©en Australi1-
lisch meisje overgenomen, dat het be
wijs bleek van dit verrassende feit.
Dit meisje was miss Laurie Steele, tot
voor kort hoofd-stewardess Australische
luchtlijn, thans stewardess bij de KLMj.
Nu was het niet de eerste keer, dat
een buitenlandsche stewardess bij de KLM!
op bezoek kwam. Reeds was 'hier vorig
Generaal VUILLEMIN,
de chef van de Fransche luchtvaart is
op het Berlijnsehe vliegveld Staaken aan
gekomen. Hij heeft een bezoek gebracht
aan de vliegtuigfabriek te Leipzig.
Sir Harold MacMichae!
de Enigelsche Hoojgie Commissaris in Par-
lestima, die met alle energie arbeidt in
oivierleg met ide Rritsctoe nejgieerin'g oln
©em nieuw© pptossing <vppr het moeilijk©
Paliestimia-iyiiaiagstuk te vinden.
jaar de Amerikaansehe head-stewardess
van de United Airlines, miss Helen Hunt
ley, op beZoek, die ons bij die gelegen
heid een Zeer intieressanten kijk achter
de schermen van bet Amerikaansehe vlieg-
wezen heeft gegeven, maar Zooals op
gemerkt is, dit was slechts ©en bezoek
tijdens ©en vacantie-trip>. Thans is het
een meisje, dat reeds in Australië haar
sporen verdiend beeft, en haar kennis
komt uitbreiden door in dienst te ko
men van de KLM.
Bij de aankomst van. het vliegtuig speel
de 2ieh nog een aardig tooneeltjfft af.
Immers daar was de Australische vlie
gende verpleegster miss Nancy Byrd die
thans bij de KLM op bezoek is eni
van de komst van haar landgenoot© had
gehoord. Een hartelijke begroeting volg
de en de eerst© minuten werden volko
men in beslag genomen door het uit
wisselen van nieuwtjes uit het v©rre we
relddeel, dat haar vaderhand is.
Een nieuw snelvarend
passagiersschip
Marseille Baf a via in zestien dagen
Reeds werd in het in Mei j.l. ver
schenen jaarverslag 1937 van de N.Vft
Rotterdamsche Lloyd medegedeeld, dat
onderhandelingen met de Kon. Maat
schappij „De Schelde" te Vlissingen, over
den bouw van een snelvarend passagiers
schip;, zich in een vergevorderd stadium/
bevonden. Nadat inmiddels 'het algemie©-
ma plan, het bestek, alsmede de lijnen'
van het model, dat in de sleeptank te
Wageningen is beproefd, Zijin goedgekeurd
is tot de bestelling van dit schip over
gegaan'.
Hiermede is dus thans naast de ver
nieuwing van de vrachtvloot, waartoe in
de jaren 1935, 1936 en 1937 do,or het
bestellen van de vrachtmo!orschep©n
„Brestagi", „Weltevreden", „Bantam" en
„Japara", elk groot 11.000 ton draagver
mogen, werd besloten, ook de vernieu
wing van de passagiersvloot, die sedert
de in 1930 reeds merkbaar intredende cri
sis niet mleer had plaats gevonden, we
der hervat.
Het nieuwe passagiersschip heeft nog
geen naam ontvangen en Zal voorloopig
bekend staan onder het bouwinummer
Schelde 214.
Het schip zal worden gebouwd op de
in December a.s. door het te water la
ten van het vrachtmotors chip „Bantam"
vrijkomende helling te Vlissingen en is
het 74ste schip dat voor den Rotter-
damschen Lloyd sedert de oprichting in
1883 wordt gebouwd.
De voornaamste bijzonderheden vam dit
neiuwe mailschip Zijn: lengte over alles
631 voet; bruto tonnenmaat 21000 ton;
aantal PK 27000; aantal passagiers: le
ten 2e kïassle 562; 3e kl. UI; 4e kl. 50.
Het schip Zal worden voortbewogen
door 2 schroeven, welke ieder worden
aangedreven door 4 Schelde-Sulzer die
selmotoren middels een tandrad-over-
overbrenging, welke het schip ©en dienst-
snelheid verzekeren van 21 mijl, waar
door de afstand tusschen Marseille en
Sabang in 13 dagen kan worden afge
legd, van Marseille naar Belawam in 14
dagen en van Marseille naar Batavia in
16 dagen. Een aanmerkelijke vergrooting
van de snelheid tegenovjér de 16 mijl j
van de tegenwoordige schepen, die hel
traject Marseille-Batavia in 20 dagen af-
leggen.
Negenhonderd jaar Hongarije
Koning Stephanus de stichter
Het Spaansche Republikeinsche
Kabinet, Juan Negrin, afgetreden
Groote snelheden voor passa
giersschepen naar Ned.-lndië
Douglas Corrigan; de nieuwe
vlieger-filmheld van Hollywood
Invoering keuringseischen voor
autolantaarns uitgesteld
Weinig of geen regen
Barometerstand van hedenmiddag 2 uur.
WEERBERICHT
Hoogste bar©meterst. 764,8 te Rodhefort
Laagste 736,6 te Lerwick
Verwacht tot den arvlomd yam 18 Aug.:
Aanhankelijk nog krachtige, m den nac'ht
echter reeds afnemende, Noor westelijke
tot Wiestelijke twind, 'zwaarbewolkt met
opklaringen, weinijgi (of geen regen, des
nachts iets kouder, Oivierdag weinig ver
andering in temperatuur.
Zon op: Zon onder:
18 Aug. 4,48 7,19
Maan op: Maan onder:
18 Aug. 10,05 1,06
Laatste kwartier 8,50 nam.
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
18 Aug. 6,49 19,04 0,02 12,21
Rijtijdenbesluit treedt 1 Januari
in werking
Op de vragen van het Tweed© Kamer
lid den heer van Braambeek betreffende
het tijdstip van uitvaardiging van het
Rijtijdenbesluit heeft de minister van So
ciale Zaken schriftelijk geantwoord, dat
het niet in de bedoeling ligt de uitvaar
diging van het Rijtijdenbesluit te ver
schuiven totdat een Reglement Autover
voer van Goederen in werking zal Zijn
getreden. Invoering van het Rijtijden
besluit, zoodra zulks mogelijk is, komt
inderdaad zeer gewenscht voor.
Het laat zich aanzien, dat genoemd be
sluit met ingang van 1 Januari a.s. m
werking zal kunnen treden.
De 21-jarig© Da min y Dodge uit
de dynastie /vhn oen fabrikant der Dod-
ge-auto's, is 'tijdens 'zlijn wittebroodsweken
iv©rdromken. Hij' 'wa|s 2 Augustus jl. in het
huwelijk (getreden en bracht zlijn witte
broodsweken doior in een vacantiekamp
b'ijl Little Current, in Ontario. Bij' een
dynamiet-ontploffing in het ka'mp werd
hij gewond, tegelijk met zijn echtgenoote
en drie anderen. Toen hij1 in ieen bootje
naar het 'ziekenhuis werd hervoerd, is
hij! uit het bootj© gevallen en verdronken-
In Noord K©,rea hebben hevige re
gens talrijke o.ve rstrop m in gen ver
oorzaakt. TenigevOKg© yam het breken van
leem dam! is het water in een steenkolen
mijn bij Kaigiando |g|eipppein, waardoor
meer dan i veer lig Mijnwerkers werden
gedood pf ©matig gewomd. Dopr het in
storten van huizen iZijn tien personen
om het leven gek/olmen; talrijke spoor
lijnen en teiefppn-yeibindingem zijn ver
broken.