ZIER1KZE ESCH E
NIEUWSBODE
"zenuwen
'AKKERTJE
DINSDAG 19 JULI 1938
OPGENO!
ZIERIKZEESCHE COURANT
CHINA'S WEERSTANDSKRACHTEN
De Kern
Men neemt 'n
ABONNEMENT
1707 - 1889
Prils p. 3 maanden f 1.50, buiten Zierikzee f 1.80
Voor het buitenland p. jaar f 10. Afzonderlijke
nummers vijf cent. Versclhijnt dagelijks.
Tel. Na 82. - Giro 137677
Directeur: A. J. DE|LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZIERIKZEE
94STE JAARGANG No. 13781
ADVERTENTIEN
van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels en'
daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent
p. regeL Bij contract belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Tsjiang Kai-sjek, de dictator
De aan den verjaardag 'van den oorlog 1
in het Verre Oosten gewijlde beschouwin- j
gen der internationale pers stonden in
het algemeen onder den indruk van het j
feit, dat deze strijd reeds twaalf mlaan-
den had kunnen duren. D/a taaie tegen
stand der Ghineezien is voor de geheele
wereld onverwacht gekomen en de naar
aanleiding van dezen verjaardag in To
kio gepubliceerde manifesten toonen dui
delijk aan, dat ook daar het verloop!
van den oorlog een verrassing is en dat. 1
men in leidende Japansche kringen een
spoedige ineenstorting van den Chinee -
schen tegenstand voor onwaarschijnlijk1
houdt.
Ondanks alle onloochenbare 'en ook
door de Chineezen niet ontkende, Ja
pansche successen, waagt zich nauwelijks
iemand aan een voorspelling over het
einde der vijandelijkheden. Er zijn in
dezen oorlog zoovele onbekenden, dat
het zelfs aan de meest ervaren militaire
deskundigen onmogelijk is, een bereke
ning op te stellen. Daarbij komt, dat
ook de gegevens zich voortdurend ver
anderen en plotsieling geheel weg kun
nen vallen.
De oorlog zou onmiddellijk een geheel
ander aanzien krijgen, wanneer op het
oogenblik de Chineiesche opperbevelheb
ber maarschalk Tsjiang Kai-sjek om de
een of andere reden het tooneel zou
verlaten. Van de vele Chineezen, die
sinds jaren een botsing mist Japan voor
onvermijidelijk hielden, was Tsjiang Kai
sjek de eenige, die niet slechts de macht,
maar ook het verantwoordingsbewustzijh
bezat, om voorbereidingen voor dit con
flict te treffen. Met steun van buiten-
landsche raadslieden werkte Tsjiang Kai-
sjek sinds 1930 aan de schepping!
van een legerkern, die in den strijd
tegen de cbmlmiu,nisten zijn vuur proef
doorstond. De in deze burgeroorlog op
gedane ervaringen werden in de nieuwe
miltaiire opleidingsinstituten verwerkt en
reeds in het jaar Ï9S6 had China iets,
wat het tot op dat oogenblik nooit be
zeten had: een goed georganiseerd leger
onder een uniforme leiding. Om deze
troepen op alle gewenschte plaatsen te
kunnen gebruiken, liet Tsjiang Kai-sjek
wegen en nieuwe spoorwegen aanleg
gen, terwijl de oude routes verbeterd
werden. Ook het biegin van een lucht-
wapen was aanwezig en in die maanden
voor het uitbreken van dien oorlog had
Tsjiang Kai-sjek groot® voorraden wa
pens en munitie opgeslagen.
Toen de oorlog uitbrak, was China
weliswaar nog niet met zijln voor
bereidingen klaar, maar dat het
toch in staat was te strij'den, heeft
het enkel ien alleen aan den gene
ralissimus te danken.
De op het oogenblik 55-jarige Tsjiang
Kai-sjek staimlt uit de havenstad Nipgpoi bij'
Sjanghai. Over zijln afkomst is 2:00 goed
als niets bekend, maar in ieder geval
komt hijl uit de onderste volkslagen. Ook
zijln jeugd is in het duister gehuld; men
weet slechts, dat hij! in Japan een mili
taire academie bezocht en later tot de
revolutionairen om Soen Jat-sen in Kan
ton behoorde. Hij was de lieilder van
de militaire academie te Whampoa, wear
de officieren van het revoltutionaire le
ger opgeleid Iwloirden en Toen dit leger
zidh in jhet ja,a|r 1926 naar het Noorden
in beweging zette, stond hijl aan het
hoofd van de troepen. Tot zijln toen
malige raadslieden behoorden de Russi
sche generaal Galen-Blücher en de twee
de afgezant van Moskou, Borodin.
Tsjiang Kai-sjek brak echter tmiet hen'
na de inname van Nanking, iwlaar de
eerste Chinieesche centrale regeering ge
vormd werd. De generalissimus was de
eerste 'minister-president 'en iwerd binnen
weinige jaren de machtigste man van
China, die door zijn vijanden een dicta
tor genoemd werd. Tsjiang Kai-sjek had
inderdaad dictatoriale volmachten, die hij
echter steeds slechts voor het door hpm
nagestreefde doel, de eenheid van
C h i n a, gebruikte. Slechts een Chioeesch
van groot formaat kon in het Hemel-'
sche Rijk bereiken, wat Tsjiang Kai-
sjek bereikt heeft. Hij was hard, wan
neer het noodig was, maar hij kon ook
compromissen sluiten.
Van de mannen, die op het oogen
blik achter hem staan, stond nog
de helft twee jaren geleden in het
andere kamp. De chef van den
Qhineeschen generalen staf Li
Tsoeng-jen streed nog in het jaar
1936 tegen Tsjiang Kai-sjek! De
oorlog mag afloopen, zooals hij
wil, maar Tsjiang Kai-sjek is uit
geschiedenis van Oost-Azië niet
meer weg te dienken.
Waaghalzerij
met succes bekroond
Met een halve wrakke «kist»
over den Oceaan
Douglas Corrigan, den 31-jarigen Cali-
fornischen vlieger, heeft met een half
wrak toestel den sprong over den Oceaan
volbracht. Zondagochtend 10.37 was hij
van het Aimerikaajnsche ivliegveld Floyd
Bennet opgestegen en Maandag op het
Baldonnelvliegveld bij Dublin (Ierland)
geland.
Hij had zijn vrienden gezegd, dat hij
van plan was naar Californië te vliegen
en volgens zijn bewering was dat bij
het opstijgen Zondag* om! 10 u,ur ook' zijn
plan. Hij had echter zijn kompas ver
keerd gezet De lucht was bewolkt
toen hij opsteeg en hij vloog uren lang
denkende in de richting van Californië
te gaan. Toen hij uit de wolken te voor
schijn kwam realiseerde hij boven Ierland
te zijn. Dat is tenminste het verhaal dat
hij bij aankomst heeft gedaan! Hij had
toen nog 15 gallon benzine over.
Instruimlentem had hij' niet aah boord,
behalve een kompas, een instrument voor
meting van opstijgingen en dalingen, een,
z.g. inclinator, en nog een of twee werk
tuigen.
Zijn vertrek van Zondag wordt beschre
ven als een der gewaagdste starten, die
men op dat vliegveld ooit aanschouwd;
heeft. Ofschoon het toestel overbelast
was met 'bijna een halve ton, had de
piloot geen valscherm' b'iji zich. Hijl heeft
de vlucht geheel met eigen spaarduiten:
betaald, en alles zelf verricht, zonder
hulp. De directeur van het vliegveld
Floyd Bennet verklaarde: „Wanneer ik
zijn uitrusting en alles wat ik raad over
weeg, is dit de grootste' vlucht, die wij
ooit gezien hebben. Hij zat in een ver
schrikkelijke kist, maar voor een man,
als Corrigan zijn alle dingen mogelijk",
Corrigan had zichzelf met draad moe
ten vastbinden in de cockpit, toen hi)
er in geklommen was. De knop van
de 'cabinedeur slloeg hij, er af, toen hij
de deur sloot. Hij heeft de deur toen;
vastgebonden met om een krommen spij
ker gehaakten draad. Zijn machine had
45 PK minder dan 'het toestel, waar-*
mede Lindbergh indertijd over den Oceaan
vloog. Corrigan had nauwelijks geld ge
noeg om de benzine voor de vlucht te
koopen. Hij 'had in de vliegtuigloods tnaast
zijn vliegtuig geslapen, om de hotelkos
ten uit te sparen.
Corrigan was een groot bewonderaar
van Lindbergh. Hij had indertijd gehol
pen bij het bouwen van Lindberghs een-
dekker „Spirit of St. Louis".
Nederland telt 136.575 auto's
De oppervlakte ivtan orns land bedraagt
13.123 KM2. Totale lengte der wegen in
KM. 15969. Oppervlakte per imlj'l wieg-
lengte 0,9, totaal aantal autoim|oibielen
136.575, of per imlijl lwle,glenjg|te 8.5.
Dioioir de Autpmio tive-Aeronaut iels Trade
Division (van bet Amerikaamsclhe Departe
ment van Handel Zijn statistieken opge
steld betreffende oppervlakte, lengte der
Iwiegen en aantial automobielen va|m de
verschillende landen der iwieireld.
Gerekend naar de totale lengte defr
iwiegen, bezit Nederland, in vergelijking
nijet andere Eu'ropeesche landen, een groot
aantal' auto's. Slechts Engeland, België
en Zwitserland zijn ons in dit opzicht
vooir. Opimlerkeiijfc is, dat bjv1. Frankrijk en
Duitschland, niettegenstaiande een dichter
Wegennet, toch im'inder autolmjobielen per
hipf iwieglen|gte tellen.
Intusschen imloet in aan/mlerkilng Morden
genoimlen, dat de verhouding tussdhen oalnl-
tal' autotmlobielen en totale lengte der wie
gen mojg geenzins eeni goede vergelijkins-
basis voinmlt tvloior de |m|atp|rrijtuigendicht
heid- Hierbij spelen nog andere factoren
een irol, o.a. de bevolkingsdichtheid, de
intensiteit van industrie en handel, de
dichtheid van het spoorwegnet, gesteld
heid, etc.
HOWARD HUGHUES,
die voirige (week in recordtijd den aard
bol' irpudvloog.
Luchtvaart en landverhuizing
Toekomst-verwachtingen
85% der aaide nog onbekend
Biiji de ontvangst ioip Schip'hol' ivian de
leden van den Nederiands'chein Journalis
tenkring, die Zondag een exdu'rsie (naair
Almlsteirdalml hebben igemaakt, heeft de di
recteur der KLM, de heer A. Pl'eslmian,
een belangwekkende beschouwing gebon
den over de im|oigelijkheden Main landver
huizing in veirband imlet de lbehtiviaairt.
Omstandigheden, Iwfel'ke tot de landveir-
hu'ilzing zullen dwlingen, zijn de scherpe
Concurrentie in de Wiestersche tiultulur-
landen, het gebrek aiain vrijheid, de over
productie van werkkrachten1 in tal vjan
bedrijven, imlaar (vooral ook van het ge
brek aan tmlogel'ijkheden. voor klapitaial-
beleggingen. Daarolm) 'Zullen opk bankiers
daadwerkelijk 'en klraclhtig de öm5|g|ratie
imbeten steunen naar afzetgebieden' Voor
te investeer en, kapitalen. Dat imlogelijlthe-
den Vooit emigratie in de tppkolmlst nog
schier onbeperkt Zijn, blijkt Wiel uit het
feit, dat ongeveer 85 0/0 iv|an de aarde
nog ombekend is.
Daar het eanfigratie-vraajgstuk één der
grootste prpblemlen |m|oet Zijn, die ons
thans bezighouden, zullen, volgens dein!
beer Plesmian, onimiiddellljk de nopdi'ge
onderzoekingen >en voo,rbereid'iin|g|en mbe-
ten wiorden. genoimien. Nederlahd behoort
zich vopr te bereiden wlahneer straks
de emigratie in den al|gemieensten 'Zin
Zal' Wbrden doorgevoerd. Over enkele
jaren 'Zou een wereldcongres bijl
eengeroepen imloeten Worden o|ml opk steup
van andere Iwlestersche mlogendheden to
verkrijgen.
Dit Zou den hoeksteen tmjoeten vommien
van een hecht fuindaimJent ivppr eeh Wle-
irel'dbelwleging, die 'Zooveel tijd rvlopr zich
zou opeischen en, zopver de al'gemieeme
belangstelling op 'Zich zou vestigen, dat'
gedachten aan. opfrtfofg 'en uitgaven dalfl
oprliogsmlateriaal op den achtergrond ge
raken. Het is beter geld aan emigratie
te besteden, idain, dat de volkeren in steeds
grootere achterdocht zi'ch tegen elkander
biöwtapenen.
Geen enkele oorlog, hoe wireed ook,
kan de wereld gropter umak'en; de opper
vlakte blijft Zoioals Zijl is, Imiaar biedt ivoor
800 uïillioen tmlenschen plaats en Wel
licht oiok Werkgelegenheid. Op het o,ogen-
blikt telt do bevolking vlam de aarde 2.000
Imlillioen zielen, zöiodat de horizon nog
niet in het verschiet is, Welke de moge
lijkheden van leven en b!esta;atm op deze
aarde afbakent!
Uit de Nieuwsbode
van vóór vijftig jaar
Van 18 23 July 1888. Ds. C. F*
Zeeman hield een treffende rede bij' de
grpeve (vian den ontslapen burgemleester
van Zonneima i.;re, de heer K. Hoicke
Hoogenboom.
Te Zierikzee overleed de hoer
H. G. Mulbick Houlwier, van 14 Jan. 1856
lid van den raad en van 2 Sept. 1879
jwlethouder. De overledene was teviens se
cretaris der afd. Zierikzee van de ZLM
en hoofdingeland' van het Waterschap
Schpulwien.
Ds- W. K. P. Goeree, predikant te
Keirkfwerve, bedankte vlopr het b'e-
iroiep naar Kats (N.-Bev.)
Te Bu'rgh Werden als raadslid her
kozen de heeren C. van Zuijen -ep Wf
Speelmian.
Biijl de te Arnhem: gehouden exa|mlens
vopr de hppfda'kte slaagde de heer J.
v. Balliegop,ijien te Zierikzee.
Tie Dire is Who r overleed de beer
A. de Wlilde, rustend geneesheer aldaar,
in den lOiuderdolml van. 75 jaar.
Biijl het te Breda gehouden exaimlen
ter verkrijging Ivian de hoofdakte, slaagde
de heer M. T. v. Staalen te Ouiwer
ker k.
Bijl de 'eindexamiens HBS in Zeeland
slaagden van de Zierikzeesche HBS J- J"
C. Gayjmlans, H. Goiejmlanis, W|. P. H- v. d.
Driesen Ma'redulwl 'en J. H. der Weduwen.
Te Birussel' stond de therim|o|m|eter
's ImlLdda^S 2 (i^ulr op 48° F. Biij' een herber
gier 'zag ImOn het aanlokkelijk berigt vpjoir
bet venster: „Hier brandt de kagciheli"
De Koningin-Moeder, Maria van
Rumenië, Maandag overleden
Met een half wrak vliegtuig
over den Oceaan gevlogen
Luchtvaart en landverhuizing
kunnen samengaan
Nederland telde in het vorige
jaar 136.575 automobielen
De Middenstandsbond groeide
in het afgeloopen jaar
Warm weer
BURZYNSKI,
de Poplscho vlieger-kapitein, treft voor
bereidingen. voor een stratpspheertodht.
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
20 Juli 7,21 19,34 0,44 13,08$g
doet men thans
zonder last van
Baicfbeterstand van hedenmiddag 2 uur.
WEERBERICHT
Hoogste barometerst 768.8 te Lyon
Laagste 747.1 te Reykjavik
Verwacht tot den avond van 20 Juli:
Zwakke tot matige wind uit Westelijke
richtingen, nevelig tot zwaar bewolkt,
met weinig of geen regen des nachts,
overdag gedeeltelijk bewolkt, droog, vrijl
warm weer.
Zon op: Zon onder:
20 Juli 4,03 8,09
Maan op: Maan onder:
20 Juli 10,53 0,53
Laatste Kwartier 0,39 nam.
MARIA VAN RUMENIË f
Een veelbewogen leven van een
temperamentvolle vorstin
De^ KoninginMoeder, Maria van
Ruim'enië, is Maandagavond 6.20
uur, op 62-jiarigen leeftijd te
Siniaja overleden. Koning Carol,
Kroonprins Michael en Prinsels
Elisabeth, bevonden zich aan het
sterfbed der Koningin-Moeder.
De overleden Koningin-Moeder van
Roemienië w,as een kleindochter, zoowel
Van koningin Victoria van Engeland als
van Tsa,ar Alexander II van Rusland.
Haar vader, hertog Alfred van Saksen-
Coburg, hertog: v,'an Edinburg, de tweede
zoon v'an koningin Victoria, was in 1874
in het huwelijk getreden met grootvorstin
Maria Alexandrownai, de eenige dochter
v|an den Tsaar. Uit dit huwelijk werd
op 29 October 1875 als tweede kind
(prinses Miaria Alexandra Victo-
r i a geboren.
Toen prinses Maria van Saksen-Coburg
in 1893 Imiet kroonprins Ferdinand in
het huwelijk trad, was zij zeventien jaar
oud- In Roemenië gevoelde zij zich niet
thuis. De verbintenis wals/ hel werk ge
weest van Bratianu, den aümiachtigen
regeeringsleider, die Zich m'et suctees 'had
verzet tegen een huwelijk van den kroon
prins mot een hofdame van koningin
Carmtem Sylvia, Hellena Varesclu.
Na den oorlog, waarin de Koningin
steeds aan de Zijde van den Framschge
zinden Bratianu had gestaan, was de
aanvankelijk 'koele houding van het Roe-
meensche volk, die in 1914 bij de troions-
stij'gi'ng lal veel verbeterd was, geheel
in het tegendeel veranderd.
N;a de vele intriges omi den troonsaf
stand en de latere troonsbestijging van
haar oudsten zoon koning Car ;oi I II
is de ipopuliatriteit vian Koningin Maria
weer afgenomen en zoozeer Zelfs, dat
toen verleden jaar het gerucht liep dat
zij het slachtoffer van een 'ptomaïne-
vergiftjglnig' was geworden, de mogelijk
heid niet diredt daarvan werd verworpen,.
Met haar vijf kinderen is de overleden
koningin niet gelukkig geweest. Haar
oudste dochter Elisabeth, werd als ko
ningin v'an Griekenland van den troon
gestoo,ten en haar huwelijk met den in
1936 opnieuw koning gieworden George
II van Griekenland werd in 1935 ont
bonden.
Haar tweede dochter is de Koningin-
Weduwe v'an Joegoslavië, wier genitaal
in 1934 te Marseille werd vermOord,.
Haar jongste Zoon, |p r ins N icola,a'S
heeft naar men weet een paar jaar
geleden wegens z'ijn mlorgiahatisch huwe
lijk, afstand mloeten doen van zijn Konin
klijke prerogatieven. Met dezen jongi
sten zoon heeft Koningin Maria deel
uitgemaakt van den regientsehapsraad, die
het bewind over Roemienië waarnam tij
dens het koningschap' van den minder
jarigen' Michael, die na Zijns vaders
troonsafstand, eenige jaren koning, was..
Toen Carol in 1930 naar z'ijn land'
terugkeerde, heeft Michael weer af
stand gedaan en zijn plaats als kroon
prins weder ingenomen. De scheiding die
in 1928 echter aan het huwelijk van
Carol' II met prinses Helena van Grie
kenland een eind had gemaakt, is sinds
dien, ondanks daartoe aangewende po-
ging(en, niet weer tenietgedaan. De
jongste dochter der koningin Ileana, is
in 1937 mi'et aartshertog Anton Van Ha.bis-
biurg-Lütharingen gehpwd.
Er is veel gerucht geweest om' de
koninklijke familie van Roemenië en de
zeer temperamentvolle Koningin M,aria
heeft dit gerudht ook niet altijd trachten
te vermlijden.
De laatste jaren leefde de Koningin-
Moeder Maria betrekkelijk tenuggetro|k(-
ken in Roemen-nië, een [even dat echter
weinig gelukkig en evenmin rustig was.
Het werd vergiald door de politieke strub
belingen en familietwisten, die ook haar
oorzaken in de politiek vinden.