ZIER1KZE ESCH E NIEUWSBODE "zenuwen 'AKKERTJE DINSDAG 19 JULI 1938 OPGENO! ZIERIKZEESCHE COURANT CHINA'S WEERSTANDSKRACHTEN De Kern Men neemt 'n ABONNEMENT 1707 - 1889 Prils p. 3 maanden f 1.50, buiten Zierikzee f 1.80 Voor het buitenland p. jaar f 10. Afzonderlijke nummers vijf cent. Versclhijnt dagelijks. Tel. Na 82. - Giro 137677 Directeur: A. J. DE|LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZIERIKZEE 94STE JAARGANG No. 13781 ADVERTENTIEN van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels en' daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent p. regeL Bij contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur Tsjiang Kai-sjek, de dictator De aan den verjaardag 'van den oorlog 1 in het Verre Oosten gewijlde beschouwin- j gen der internationale pers stonden in het algemeen onder den indruk van het j feit, dat deze strijd reeds twaalf mlaan- den had kunnen duren. D/a taaie tegen stand der Ghineezien is voor de geheele wereld onverwacht gekomen en de naar aanleiding van dezen verjaardag in To kio gepubliceerde manifesten toonen dui delijk aan, dat ook daar het verloop! van den oorlog een verrassing is en dat. 1 men in leidende Japansche kringen een spoedige ineenstorting van den Chinee - schen tegenstand voor onwaarschijnlijk1 houdt. Ondanks alle onloochenbare 'en ook door de Chineezen niet ontkende, Ja pansche successen, waagt zich nauwelijks iemand aan een voorspelling over het einde der vijandelijkheden. Er zijn in dezen oorlog zoovele onbekenden, dat het zelfs aan de meest ervaren militaire deskundigen onmogelijk is, een bereke ning op te stellen. Daarbij komt, dat ook de gegevens zich voortdurend ver anderen en plotsieling geheel weg kun nen vallen. De oorlog zou onmiddellijk een geheel ander aanzien krijgen, wanneer op het oogenblik de Chineiesche opperbevelheb ber maarschalk Tsjiang Kai-sjek om de een of andere reden het tooneel zou verlaten. Van de vele Chineezen, die sinds jaren een botsing mist Japan voor onvermijidelijk hielden, was Tsjiang Kai sjek de eenige, die niet slechts de macht, maar ook het verantwoordingsbewustzijh bezat, om voorbereidingen voor dit con flict te treffen. Met steun van buiten- landsche raadslieden werkte Tsjiang Kai- sjek sinds 1930 aan de schepping! van een legerkern, die in den strijd tegen de cbmlmiu,nisten zijn vuur proef doorstond. De in deze burgeroorlog op gedane ervaringen werden in de nieuwe miltaiire opleidingsinstituten verwerkt en reeds in het jaar Ï9S6 had China iets, wat het tot op dat oogenblik nooit be zeten had: een goed georganiseerd leger onder een uniforme leiding. Om deze troepen op alle gewenschte plaatsen te kunnen gebruiken, liet Tsjiang Kai-sjek wegen en nieuwe spoorwegen aanleg gen, terwijl de oude routes verbeterd werden. Ook het biegin van een lucht- wapen was aanwezig en in die maanden voor het uitbreken van dien oorlog had Tsjiang Kai-sjek groot® voorraden wa pens en munitie opgeslagen. Toen de oorlog uitbrak, was China weliswaar nog niet met zijln voor bereidingen klaar, maar dat het toch in staat was te strij'den, heeft het enkel ien alleen aan den gene ralissimus te danken. De op het oogenblik 55-jarige Tsjiang Kai-sjek staimlt uit de havenstad Nipgpoi bij' Sjanghai. Over zijln afkomst is 2:00 goed als niets bekend, maar in ieder geval komt hijl uit de onderste volkslagen. Ook zijln jeugd is in het duister gehuld; men weet slechts, dat hij! in Japan een mili taire academie bezocht en later tot de revolutionairen om Soen Jat-sen in Kan ton behoorde. Hij was de lieilder van de militaire academie te Whampoa, wear de officieren van het revoltutionaire le ger opgeleid Iwloirden en Toen dit leger zidh in jhet ja,a|r 1926 naar het Noorden in beweging zette, stond hijl aan het hoofd van de troepen. Tot zijln toen malige raadslieden behoorden de Russi sche generaal Galen-Blücher en de twee de afgezant van Moskou, Borodin. Tsjiang Kai-sjek brak echter tmiet hen' na de inname van Nanking, iwlaar de eerste Chinieesche centrale regeering ge vormd werd. De generalissimus was de eerste 'minister-president 'en iwerd binnen weinige jaren de machtigste man van China, die door zijn vijanden een dicta tor genoemd werd. Tsjiang Kai-sjek had inderdaad dictatoriale volmachten, die hij echter steeds slechts voor het door hpm nagestreefde doel, de eenheid van C h i n a, gebruikte. Slechts een Chioeesch van groot formaat kon in het Hemel-' sche Rijk bereiken, wat Tsjiang Kai- sjek bereikt heeft. Hij was hard, wan neer het noodig was, maar hij kon ook compromissen sluiten. Van de mannen, die op het oogen blik achter hem staan, stond nog de helft twee jaren geleden in het andere kamp. De chef van den Qhineeschen generalen staf Li Tsoeng-jen streed nog in het jaar 1936 tegen Tsjiang Kai-sjek! De oorlog mag afloopen, zooals hij wil, maar Tsjiang Kai-sjek is uit geschiedenis van Oost-Azië niet meer weg te dienken. Waaghalzerij met succes bekroond Met een halve wrakke «kist» over den Oceaan Douglas Corrigan, den 31-jarigen Cali- fornischen vlieger, heeft met een half wrak toestel den sprong over den Oceaan volbracht. Zondagochtend 10.37 was hij van het Aimerikaajnsche ivliegveld Floyd Bennet opgestegen en Maandag op het Baldonnelvliegveld bij Dublin (Ierland) geland. Hij had zijn vrienden gezegd, dat hij van plan was naar Californië te vliegen en volgens zijn bewering was dat bij het opstijgen Zondag* om! 10 u,ur ook' zijn plan. Hij had echter zijn kompas ver keerd gezet De lucht was bewolkt toen hij opsteeg en hij vloog uren lang denkende in de richting van Californië te gaan. Toen hij uit de wolken te voor schijn kwam realiseerde hij boven Ierland te zijn. Dat is tenminste het verhaal dat hij bij aankomst heeft gedaan! Hij had toen nog 15 gallon benzine over. Instruimlentem had hij' niet aah boord, behalve een kompas, een instrument voor meting van opstijgingen en dalingen, een, z.g. inclinator, en nog een of twee werk tuigen. Zijn vertrek van Zondag wordt beschre ven als een der gewaagdste starten, die men op dat vliegveld ooit aanschouwd; heeft. Ofschoon het toestel overbelast was met 'bijna een halve ton, had de piloot geen valscherm' b'iji zich. Hijl heeft de vlucht geheel met eigen spaarduiten: betaald, en alles zelf verricht, zonder hulp. De directeur van het vliegveld Floyd Bennet verklaarde: „Wanneer ik zijn uitrusting en alles wat ik raad over weeg, is dit de grootste' vlucht, die wij ooit gezien hebben. Hij zat in een ver schrikkelijke kist, maar voor een man, als Corrigan zijn alle dingen mogelijk", Corrigan had zichzelf met draad moe ten vastbinden in de cockpit, toen hi) er in geklommen was. De knop van de 'cabinedeur slloeg hij, er af, toen hij de deur sloot. Hij heeft de deur toen; vastgebonden met om een krommen spij ker gehaakten draad. Zijn machine had 45 PK minder dan 'het toestel, waar-* mede Lindbergh indertijd over den Oceaan vloog. Corrigan had nauwelijks geld ge noeg om de benzine voor de vlucht te koopen. Hij 'had in de vliegtuigloods tnaast zijn vliegtuig geslapen, om de hotelkos ten uit te sparen. Corrigan was een groot bewonderaar van Lindbergh. Hij had indertijd gehol pen bij het bouwen van Lindberghs een- dekker „Spirit of St. Louis". Nederland telt 136.575 auto's De oppervlakte ivtan orns land bedraagt 13.123 KM2. Totale lengte der wegen in KM. 15969. Oppervlakte per imlj'l wieg- lengte 0,9, totaal aantal autoim|oibielen 136.575, of per imlijl lwle,glenjg|te 8.5. Dioioir de Autpmio tive-Aeronaut iels Trade Division (van bet Amerikaamsclhe Departe ment van Handel Zijn statistieken opge steld betreffende oppervlakte, lengte der Iwiegen en aantial automobielen va|m de verschillende landen der iwieireld. Gerekend naar de totale lengte defr iwiegen, bezit Nederland, in vergelijking nijet andere Eu'ropeesche landen, een groot aantal' auto's. Slechts Engeland, België en Zwitserland zijn ons in dit opzicht vooir. Opimlerkeiijfc is, dat bjv1. Frankrijk en Duitschland, niettegenstaiande een dichter Wegennet, toch im'inder autolmjobielen per hipf iwieglen|gte tellen. Intusschen imloet in aan/mlerkilng Morden genoimlen, dat de verhouding tussdhen oalnl- tal' autotmlobielen en totale lengte der wie gen mojg geenzins eeni goede vergelijkins- basis voinmlt tvloior de |m|atp|rrijtuigendicht heid- Hierbij spelen nog andere factoren een irol, o.a. de bevolkingsdichtheid, de intensiteit van industrie en handel, de dichtheid van het spoorwegnet, gesteld heid, etc. HOWARD HUGHUES, die voirige (week in recordtijd den aard bol' irpudvloog. Luchtvaart en landverhuizing Toekomst-verwachtingen 85% der aaide nog onbekend Biiji de ontvangst ioip Schip'hol' ivian de leden van den Nederiands'chein Journalis tenkring, die Zondag een exdu'rsie (naair Almlsteirdalml hebben igemaakt, heeft de di recteur der KLM, de heer A. Pl'eslmian, een belangwekkende beschouwing gebon den over de im|oigelijkheden Main landver huizing in veirband imlet de lbehtiviaairt. Omstandigheden, Iwfel'ke tot de landveir- hu'ilzing zullen dwlingen, zijn de scherpe Concurrentie in de Wiestersche tiultulur- landen, het gebrek aiain vrijheid, de over productie van werkkrachten1 in tal vjan bedrijven, imlaar (vooral ook van het ge brek aan tmlogel'ijkheden. voor klapitaial- beleggingen. Daarolm) 'Zullen opk bankiers daadwerkelijk 'en klraclhtig de öm5|g|ratie imbeten steunen naar afzetgebieden' Voor te investeer en, kapitalen. Dat imlogelijlthe- den Vooit emigratie in de tppkolmlst nog schier onbeperkt Zijn, blijkt Wiel uit het feit, dat ongeveer 85 0/0 iv|an de aarde nog ombekend is. Daar het eanfigratie-vraajgstuk één der grootste prpblemlen |m|oet Zijn, die ons thans bezighouden, zullen, volgens dein! beer Plesmian, onimiiddellljk de nopdi'ge onderzoekingen >en voo,rbereid'iin|g|en mbe- ten wiorden. genoimien. Nederlahd behoort zich vopr te bereiden wlahneer straks de emigratie in den al|gemieensten 'Zin Zal' Wbrden doorgevoerd. Over enkele jaren 'Zou een wereldcongres bijl eengeroepen imloeten Worden o|ml opk steup van andere Iwlestersche mlogendheden to verkrijgen. Dit Zou den hoeksteen tmjoeten vommien van een hecht fuindaimJent ivppr eeh Wle- irel'dbelwleging, die 'Zooveel tijd rvlopr zich zou opeischen en, zopver de al'gemieeme belangstelling op 'Zich zou vestigen, dat' gedachten aan. opfrtfofg 'en uitgaven dalfl oprliogsmlateriaal op den achtergrond ge raken. Het is beter geld aan emigratie te besteden, idain, dat de volkeren in steeds grootere achterdocht zi'ch tegen elkander biöwtapenen. Geen enkele oorlog, hoe wireed ook, kan de wereld gropter umak'en; de opper vlakte blijft Zoioals Zijl is, Imiaar biedt ivoor 800 uïillioen tmlenschen plaats en Wel licht oiok Werkgelegenheid. Op het o,ogen- blikt telt do bevolking vlam de aarde 2.000 Imlillioen zielen, zöiodat de horizon nog niet in het verschiet is, Welke de moge lijkheden van leven en b!esta;atm op deze aarde afbakent! Uit de Nieuwsbode van vóór vijftig jaar Van 18 23 July 1888. Ds. C. F* Zeeman hield een treffende rede bij' de grpeve (vian den ontslapen burgemleester van Zonneima i.;re, de heer K. Hoicke Hoogenboom. Te Zierikzee overleed de hoer H. G. Mulbick Houlwier, van 14 Jan. 1856 lid van den raad en van 2 Sept. 1879 jwlethouder. De overledene was teviens se cretaris der afd. Zierikzee van de ZLM en hoofdingeland' van het Waterschap Schpulwien. Ds- W. K. P. Goeree, predikant te Keirkfwerve, bedankte vlopr het b'e- iroiep naar Kats (N.-Bev.) Te Bu'rgh Werden als raadslid her kozen de heeren C. van Zuijen -ep Wf Speelmian. Biijl de te Arnhem: gehouden exa|mlens vopr de hppfda'kte slaagde de heer J. v. Balliegop,ijien te Zierikzee. Tie Dire is Who r overleed de beer A. de Wlilde, rustend geneesheer aldaar, in den lOiuderdolml van. 75 jaar. Biijl het te Breda gehouden exaimlen ter verkrijging Ivian de hoofdakte, slaagde de heer M. T. v. Staalen te Ouiwer ker k. Bijl de 'eindexamiens HBS in Zeeland slaagden van de Zierikzeesche HBS J- J" C. Gayjmlans, H. Goiejmlanis, W|. P. H- v. d. Driesen Ma'redulwl 'en J. H. der Weduwen. Te Birussel' stond de therim|o|m|eter 's ImlLdda^S 2 (i^ulr op 48° F. Biij' een herber gier 'zag ImOn het aanlokkelijk berigt vpjoir bet venster: „Hier brandt de kagciheli" De Koningin-Moeder, Maria van Rumenië, Maandag overleden Met een half wrak vliegtuig over den Oceaan gevlogen Luchtvaart en landverhuizing kunnen samengaan Nederland telde in het vorige jaar 136.575 automobielen De Middenstandsbond groeide in het afgeloopen jaar Warm weer BURZYNSKI, de Poplscho vlieger-kapitein, treft voor bereidingen. voor een stratpspheertodht. Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 20 Juli 7,21 19,34 0,44 13,08$g doet men thans zonder last van Baicfbeterstand van hedenmiddag 2 uur. WEERBERICHT Hoogste barometerst 768.8 te Lyon Laagste 747.1 te Reykjavik Verwacht tot den avond van 20 Juli: Zwakke tot matige wind uit Westelijke richtingen, nevelig tot zwaar bewolkt, met weinig of geen regen des nachts, overdag gedeeltelijk bewolkt, droog, vrijl warm weer. Zon op: Zon onder: 20 Juli 4,03 8,09 Maan op: Maan onder: 20 Juli 10,53 0,53 Laatste Kwartier 0,39 nam. MARIA VAN RUMENIË f Een veelbewogen leven van een temperamentvolle vorstin De^ KoninginMoeder, Maria van Ruim'enië, is Maandagavond 6.20 uur, op 62-jiarigen leeftijd te Siniaja overleden. Koning Carol, Kroonprins Michael en Prinsels Elisabeth, bevonden zich aan het sterfbed der Koningin-Moeder. De overleden Koningin-Moeder van Roemienië w,as een kleindochter, zoowel Van koningin Victoria van Engeland als van Tsa,ar Alexander II van Rusland. Haar vader, hertog Alfred van Saksen- Coburg, hertog: v,'an Edinburg, de tweede zoon v'an koningin Victoria, was in 1874 in het huwelijk getreden met grootvorstin Maria Alexandrownai, de eenige dochter v|an den Tsaar. Uit dit huwelijk werd op 29 October 1875 als tweede kind (prinses Miaria Alexandra Victo- r i a geboren. Toen prinses Maria van Saksen-Coburg in 1893 Imiet kroonprins Ferdinand in het huwelijk trad, was zij zeventien jaar oud- In Roemenië gevoelde zij zich niet thuis. De verbintenis wals/ hel werk ge weest van Bratianu, den aümiachtigen regeeringsleider, die Zich m'et suctees 'had verzet tegen een huwelijk van den kroon prins mot een hofdame van koningin Carmtem Sylvia, Hellena Varesclu. Na den oorlog, waarin de Koningin steeds aan de Zijde van den Framschge zinden Bratianu had gestaan, was de aanvankelijk 'koele houding van het Roe- meensche volk, die in 1914 bij de troions- stij'gi'ng lal veel verbeterd was, geheel in het tegendeel veranderd. N;a de vele intriges omi den troonsaf stand en de latere troonsbestijging van haar oudsten zoon koning Car ;oi I II is de ipopuliatriteit vian Koningin Maria weer afgenomen en zoozeer Zelfs, dat toen verleden jaar het gerucht liep dat zij het slachtoffer van een 'ptomaïne- vergiftjglnig' was geworden, de mogelijk heid niet diredt daarvan werd verworpen,. Met haar vijf kinderen is de overleden koningin niet gelukkig geweest. Haar oudste dochter Elisabeth, werd als ko ningin v'an Griekenland van den troon gestoo,ten en haar huwelijk met den in 1936 opnieuw koning gieworden George II van Griekenland werd in 1935 ont bonden. Haar tweede dochter is de Koningin- Weduwe v'an Joegoslavië, wier genitaal in 1934 te Marseille werd vermOord,. Haar jongste Zoon, |p r ins N icola,a'S heeft naar men weet een paar jaar geleden wegens z'ijn mlorgiahatisch huwe lijk, afstand mloeten doen van zijn Konin klijke prerogatieven. Met dezen jongi sten zoon heeft Koningin Maria deel uitgemaakt van den regientsehapsraad, die het bewind over Roemienië waarnam tij dens het koningschap' van den minder jarigen' Michael, die na Zijns vaders troonsafstand, eenige jaren koning, was.. Toen Carol in 1930 naar z'ijn land' terugkeerde, heeft Michael weer af stand gedaan en zijn plaats als kroon prins weder ingenomen. De scheiding die in 1928 echter aan het huwelijk van Carol' II met prinses Helena van Grie kenland een eind had gemaakt, is sinds dien, ondanks daartoe aangewende po- ging(en, niet weer tenietgedaan. De jongste dochter der koningin Ileana, is in 1937 mi'et aartshertog Anton Van Ha.bis- biurg-Lütharingen gehpwd. Er is veel gerucht geweest om' de koninklijke familie van Roemenië en de zeer temperamentvolle Koningin M,aria heeft dit gerudht ook niet altijd trachten te vermlijden. De laatste jaren leefde de Koningin- Moeder Maria betrekkelijk tenuggetro|k(- ken in Roemen-nië, een [even dat echter weinig gelukkig en evenmin rustig was. Het werd vergiald door de politieke strub belingen en familietwisten, die ook haar oorzaken in de politiek vinden.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1938 | | pagina 1