ZIERIKZEESCHEl liiiiaM—Mmif NIEUWSBODE L DINSDAG 21 JUNI WAAKIW OPCiEHOI Z1ERJKZEESCHE COURANT De Chineesche waterlinie vertraagt Japansche opmarsch De Kern „Geslaagd" ABONNEMENT Prijs p. 3 maanden 11.50, buitc-n Zierikzee f 1.80 Voor het buitenland p. jaar flO. Afzonderlijke nummers vijf cent. Verschijnt dagelijks. Tel. No, sa. - Giro 137677 1707 - 1880 Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZIERIKZEB 94STE JAARGANG No. 13757 ADVERTENTIEN van 1—4 regels 80. cent, van 4 regels en' daarboven 2Q cent p. regel. Reclames 40 cent p. regel. Bij contract belangrijke korting Inzending op. den dag van uitgave vóór 10. uur Óe Chineezen kunnen even pauzeeren De overstroomingen in China blijven een verontrustenden invloed uitoefenen op de stemming te Tokio, ofschoon de kranten, wellicht beseffend, dat zij in het begin de fout hebben gemaakt de zaak sensationeel voor te stellen, thans een luchtigen toon aanslaan. Inderdaad is het nog te vroeg om thans reeds uit te mal ken of het water een geduchte militaire hindernis vormt of alleen een ramp voor de Chineesche boenen beteekent. Zekjër is echter, dat de Japansche generale staf er door in verlegenheid is gebracht en dat de opmarsch naar Hankau er door zal worden vertraagd. De Japansche schepen zouden reeds "mijlen ver" stroomopwaarts van An- king zijn gekomen. Te Anking is een divisie van onbekende maar belangrijke sterkte, aan land gezet. Deze rukt thans langs den noordelijken oever van de ri vier op. De schepen zullen slagb'oomien over de rivier, mijnenvelden en kust|- batterijen moeten passeeren. Indien het water van de Gele Rivier de Jangtse rntocht bereiken, zullen de troepen van de landingsdivisie door verdronken lanid moeten oprukken. Daarom schijnt de lan- dingsdivsiie een andere richting te heb1- I ben gekozen en Vrijdag Tsingsjang te hébben veroverd, dat op een heuvelrug ligt, welke zich tot Hankau uitstrekt. Daar Zijn de troepen veilig voor het water. De schepen zullen trachten tot Kjoekiang te komen, dat een goede vlieg basis en tevens 'het eindstation van de spoorlijn naar Nantsjang in Kiangsi is. Deze spoorweg wordt met Japansch geld geëxploiteerd. Zoodra Kjoekiang is ge nomen zullen vloot- en landingsdivisies waarschijnlijk Hankau en Woesjapg aan vallen. De overstrooming geeft den verslagen Chineeschen troepen aan het Loenghai- front tijd om adem te halen. Bovendien wordt het tempo aan den Japanschen opmarsch er door vertraagd en dat is in hooge mate hinderlijk voor de aan- vallers. Het moreele 'effect van deze vertraging moet evenmin worden over dreven als het economische van den geheelen oorlog. Het Japansche volk voelt zich vagelijk ongerust, gedeeltelijk, om dat het niets te hooren krijgt van wat er gebeurt, gedeeltelijk, omdat het niet begrijpt, waarom het zoolang moet duren. I Benige Japansche leiders bleginnen ook ongerust te worden, imimder over de vraag, of de militairen wel Zullen overwinnen, idan wel of en hoe er ooit vrede moet worden gesloten. Bemiddeling in Spanje wordt overwogen Mussolini zou de burgeroorlog snel beëindigd willen zien De Britsche ambassadeur te Rome Lorei Pert h heeft op een instructie van Lon den wederom! 'met den Italiaainschen mi nister "van buitenlandsche zaken graaf Ciano geconfereerd over de mogelijk heid tot spoedige in werking tredfcig] van het Engelsch-Italiaamsche adcoord. Volgens de Britsche opvatting zijn er drie mogelijkheden. Er zou een snel eind aan den oorlog kunnen komlen, in welk geval graaf Cianio uitdrukkelijk belooft de Itajiaansche troe pen terug te trekken. Practisdh is deze mogelijkheid echter niet groot. De tweede mogelijkheid is een w a p e n s t i 1 s ta n d, gedurende welke de tegenstanders tot een regeling zouden kunnen kotolen over de terugtrekking) van de 'buitenlandsche troepen. Er is echter ook niet veel kans op een wapenstilstand De derde mogelijkheid schijnt nog de beste kansen te bieden. Er zOu werkelijk' voortgang, gemiaakt kunnen worden door middel van de n o n-i n t e r v e n t i e-colml- ImSissie. i11 I In dit geval zouden er waarnemers komen in twintig of 25 groote Spaan- sche havens. Ten tweede Zouden de an dere havens telkens worden gecontro leerd. Ten derde zouden er evenals thans waarnemers meegaan op alle sche pen naar Spaatnsche wateren. Ten vierde zouden waarnemers worden geplaatst op alle schepen, waarvan vermoed wordt, dat zij naar Spanje willen. De Italiaansche pers wijdt veel ruimte aan de berichten van &e Londensdhe correspondenten over het Spaansclhe vraagstuk en weten klaarblijkelijk geen raad m'et de positieve imtededeelingen vin Britsche bladen, dat het initiatief voor de onderhandelingen van 11 a I i. aansche zijde is uitgestaan. Het is ook njet geheel duidelijk waarom Italië Zoo bijzonder gesteld is o|p spoedige inwerkingtreding, van het aecoord met Engeland. Blijkbaar wil Mussolini den oorlog in Spanje zoo snel mogelijk beëindigd zien, omdat Italië niet lang m'eer door kan gaan m'et hulpverleening op de te genwoordige schaal. Hij gelooft dat de door Engeland Voorgestelde mlethode van terugtrekking van buitenlanders den oor log zal verkorten ten voiordeele van generaal 'F ranco. Het schijnt, dat mlaar- schalk Graziano onlangs naar Spanje is gezonden om rapport uit te brengen. In het Emgelsche Lagerhuis heeft Butler imedegedeeld, dat sedert het begin van den S p a a n s c h e n burgeroor log drie Britsche schepen lot zinken! z'ijin gebracht, en tien ernstig beschadigd Zijln. Verder liepen 43 schepen minder ernstige schade op. Bij' de aanvallen wer den 21 imenschen, onder wie dertien B.rit- s'che onderdanen, gedopd. Vijfmaal is bij Fraindo geprotesteerd. Internationaal Wegencongres Verdere vervolmaking van den weg Gistermiddag heeft de minister van Waterstaat, mlr. ir. J. A. M. van Buur en, in een plechtige zitting, 'het 8ste Internati onale WegenooEigres m de ghopte zaal Van 't Kuirhatus te Schevieningen geopend* De geologische en geografische verhou dingen in het westelijk deel van Neder land hebben er toe geleid, toen de nood zakelijkheid werd gevoeld era betere we gen ,aan te leggen, een geheel nieuw net van primlaire wegen te ontwerpen. Ook bij de secundaire wegen verkoos men dikwijls den aanleg van een! geheel nieu wen weg 'boven de verbetering van een ouden bestaanden weg. Nadat reeds in 1920 met verbetering Van het Nederiandsche wegennet een aanvang was gemiaakt, is dit sedert 1927 en vooral in de laatste jaren, volgens een vooropgesteld plan in uitgébreiden vorml voortgezet. Dat de Nederiandsche ingenieurs voor al jn het westen van ons land voor een bijzonder 'zware taak stonden, Zal zeker niemland verwonderen'. Het ontwerpen van wegen op dezen slappen ondergrond is bijzonder kostbaar, Zoodat men Voor de moeilijkheid kwam te staan een compromis te vinden tps- schen de k'osten en de degelijkheid van het werk. Deze moeilijkheden waren daar om) Zoo bijzonder groot, o)m'dat de on dergrond weer overal verschillende is. Slechts na diepgaande studiën en nadat men veel ervarjog had opgedaan, kwant mien te weten, hoe mten op deze grond soort met niet' al te groote kosten een weg kon aanlegjgen die niet meer verzak te dan toelaatbaar is. Bovendien mioet mten er nog bij rekenen, dat het aantal kunstwerken, welke in het westelijk deel van ons land bij den aanleg Van wegen vereischt wordt, bij- Zonder groot is en dat ieder van deze kunstwerken tengevolge van de verschil len jn ondergrond bijzondere studie ver eischt. Verder is ook de keuze van een zich daarvoor leenende terreinstrook in deze bijzonder dichtbevolkte déél en van Ne derland, welke bovendien reeds voorzien zijn van een dicht waterwegen_net, steeds zeer mloeilijk. En tenslotte zijn de aan den wegbe- beerder opgelegde voorschriften, welke inzake den aanleg van) wegjen in acht tolöeten worden gemo'mlen, dikwijls zeer ingewikkeld en tijdroovend. Om' een indruk te geven hoe kostbaar de nieuwe wegen bij ons Zijh, deelde de minister imlede, dat in het westelijk deel van ons land een bedrag van 300.000 gal den per km. niet als ahnormlaail kan worden beschouwd en dat er nog ver schillende weggedeelten bestaan, welke per kilotoleter nog veel diuprder zijn. Ofschoon zeer belangrijke geldsommen voor de rijkswegen beschikbaar worden gesteld (dit was b.v. 30.000.000 gul den^ in 1938), de verdere vervolmaking van het Nederiandsche wegennet is nog njet Zoo ver voortgeschreden als het geval zo'u zijn gjeweest onder meer noitofale omstandigheden. COLLECTE voor het Fonds ter aanmoediging en ondersteuning van den ge- wapenden dienst i/d. Nederlanden (Fonds voor oud-militairen) BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee maken bekend', dat de ge wone jaarlijksche oclieete ten behoeve van het fonds ter aanmoediging en onder steuning van den gewapenden dienst in de Nederlanden (Fonds voor oud-mili tairen) in deze gemeente aan de huizen der ingezetenen, zal wordem gehouden op Woensdag 22 Juni a. s., van des middags 12 uur af. Zij noodigen de ingezetenen uit die vaderlandsche instelling welke aan de algemeene hulp bij voortduring dringend behoefte heeft, ook thans wederom) krachtdadig te ondersteunen, teneinde in de steeds stijgende uitkeeringen door het Fonds aan de deelgeredhtigden, te kun nen voorzien. Zierikzee, den 21 Juni 1938. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. SCHUURBEQUE BOEIJE, Burgemeester P. F. WITTERMANS, Secretaris. De „Karimata" boven de „Lutine" Kleine stagnatie op de baggermolen Sedert den nacht van Vrijdag op Zaï- teradg zooals reeds gemeld werd heeft de tinbaggermolen „Karimata" Zijn werkzaamheden boven het „Lutine"-wrak hervat, nadat deze ruim drie dagen on derbroken waren tengevolge van den storm van de vorige week. Her en der verspreid wordt aan boord van de „Karimata" 'gewerkt, waar men rustig een uur kan rondloopen Zonder iemand',-dien men Zoekt, te vinden. Van daar dan ook, dat de leiding van het werk' besloten heeft, een luidspreker' installatie met versterkers aan te leggen. Zaterdagmiddag is men hiermee gereed gekomen, Zoodat men thans van éénl centraal punt uit miet behulp van vijf zware luidsprekers iedereen aan boord kan bereiken. Rustig en Zeker gaan de menschen aan boord hun gang; zekerheid, onaan doenlijke Zelfverzekerdheid is de sugges tie, die van de werkende „Karimata" uitgaat. Onafgebroken draaien de machi nes len brengen de met zand en schelpen gevulde bakken die Zaterdag voor de eerste maal ook klei bevatten omhoog. Maandag gonsde de molen Zijh sterkste lied' over de wateren, toen er opeens iets ongewoons in den zeeftrommel werd ge zien. Daar lag namelijk een stalen plaatje van geringe afmetingen, dat vrij spoedig herkend1 werd als een onderdeel van een der takels, waarin het gansehe b'ag- geremmertoestel hangt. Onmiddellijk werd het baggerbedrijf stopgezet. Immers dit kleine mankeerende onderdeel, dat door het schudden van den ladder van Zijn plaats was geschoven, zou onberekenbare gevolgen kunnen hebben. Men hoopte het euvel evenwel spoedig te kunnen herstellen, zoo dat omstreeks middernacht de „Karimata" opnieuw zou beginnen. Als een ploeg over den akker Elk voorwerp, hoe klein ook, dat op gebaggerd wordt, vangt de zeeftrommiel op. Thans is een koperen plaat van 66 bij 35 <j.M. opgehaald, afkomstig van de „Lutine", die in 1795 te Woolwich schijnt te zijn gerepareerd en opnieuw) gekoperd'. De „Lutine" was oorspronkelijk een Fransch oorlogsschip dat samen met 15 andere bodems in 1791 door de Engel- schen uit Touloin was weggevoerd'. Zoo komt deze plaat het merkwaar digste stuk dat de Karimata tot dusver heeft boven gebracht bevestigen dat toen thans vlak bij het wrak gekomenl is. Het behoeft wel niet gezegd' te wor- Iden hoe een dergelijke vondst werkt op de verbeelding en de animo van allen, die rechtstreeks of indirect bij het ben drijf van de Karimata zijn betrokken. Zooals de ploeg over een akker gaat en voor naast voor snijdt, zoo graaf* de „Karimata" de eene geul naast de andere, telkens dieper komend, zoodat het geheele terrein, waar zich resten of wrakstukken van de „Lutine" kunnen bevinden, systematisch wordt afgezocht. Wrakstukken, stukken ijzer, graniet en zelfs betonblokken worden door de bac ken onder water aan stukken gehaikt en door den emmerladder naar boven ge bracht. Op het oogenblik is men over de volle breedte van 100 M. reeds 25 M. gevor derd, terwijl men Zondag reeds ruim 16 M. diep zat. Het zal misschien nog twee of drie weken duren voor men tot het midden is genaderd van de kuil, (die men onder het watteroppervlak graaft. DRAMA OP ZEE Uit angst voor de nazi's springt Duitsch matroos midden op de Noordzee over boord Hoeveel angst sommige Duitscher®, die hun land zijn ontvlucht, hebben om weer in dat land terug te keeren, is genoeg- Zaalml bekend, doch een geval a)s zich thans i;n verband daarmee heeft voorge daan, zal toch wel tot de uitzonderingen behooren. D'e Duitsche matroos Bahlke, bebop* rende tot de bemanning van het Engel- scbe stoomschip „Nyance", op weg van Montral naar Bremen, wilde liever mid den in de Noordzee verdrinken, dan in Bremen op Duitsich grondgebied terug te keeren. Toen zijn schip n.l. m de nacht van Vrijdag op Zaterdag in de Noordzee was, is hij, m'et een zwemtvest om', over bood gesprongen. Terwijl hij zijn schip zag verdwijnen, dreef hij eenzaam rond, toet slechts de flauwe hoop dopf een passeerend schip te worden opgemerkt. Met het verschij nen vlan de dageraad nam deze hoop toe, 'angstig) turende over de wijde zee of hij een schip kon ontwaren, verstreek de tijd. I Eindelijk, na bijna 3 uren te hebben rondgedreven, passeerde het Griekiscfie stootoschip „Aghios Nicölaois", welk schip op weg was van Griekenland via Oran en Vlissingen, waar gebunkerd mloest worden, naar Stettin. De uitkijk aan boord kreeg den drenkeling in de igaten, de kapitein liet onmiddellijk de stoep strijken en toen was de Duitscher spoe dig opgepikt. Geheel verkleumd van de koude werd hij iaan bbord opgenomen, doch dank Zij de goede zorgen van Zijn redders, wa9 hij spoedig opgeknapt en bleek hij geen nadeelige gevolgen van zijn avon tuur te hebben beltomen. Het Griek- Sche Schip kwam Zaterdagmiddag in de haven Van Vlissingen en daar werd de Duitsche tmlatroos aan de politie over geleverd. Het bleek', dat de Duitscher reeds eejijge jaren te Antwerpen was gedo- Imicileerd, waar hij op het Engelsche stoomschip „Nyance" had gemonsterd en daarmede reeds een paar reizen had ge daan, echter zonder Duitsche havens aan te doen. Hij verklaarde liever te ver drinken dan naar Duitsehland terug te keeren, daar zijn lot dan nog vreesellij- ker zou zijn. De Duitscher bleek een politieke vluchteling te zijn en overi gens niets strafbaars! op zijn geweten te hébben. Opzijn verzOek heeft de politie te Vlissingen helm! dan ook naar Antwerpen laten vertrekken, waar hij zich in verbinding toet zijn toiaatschappij1 Zou stellen. Voedselvoorziening in oorlogstijd Wetsontwerp eerlang te verwachten Het antwoord van de Ministers van Economische Zaken en van Defensie op de vragen van den heer Bierema betref fende het vormen bij den importhandel van voorraden bij de voeding van mensch len dier ten behoeve van de Defensie luidt: Het is juist dat de regeering een re geling) Voorbereidt, waarbij belangrijke grondstoffen voor de voeding van mensch en dier bij den importhandel in perma nenten opslag worden aangehouden, zoo- dat in tijden van mobilisatie of oorlog de overheid bij1 staking der aanvoeren op deze voorraden zal kunnen rekenen. Het ligt in de bedoeling de noodzake lijke kosten af te wentelen op 'hen, in wier belang de voorraden worden aan gelegd, d w.z. voor zoover het brood tarwe betreft op den broodverbruikér en wat veevoeder aangaat op den vee houder. Welk systeem van uitvoering tenslotte gekozen zal worden, is nog niet beslist. Dit maakt nog een punt van bespreking uit tusschen de regeering en de verte genwoordigers van den handel, met wie deze geheele regeling is en wordt be sproken, opdat zooveel mogelijk met de belangen van den handel kan worden, rekening gehouden. Wenscht Mussolini een einde aan den Spaanse hen burgeroorlog De „Karimata" haalt een koperen plaat van de „Lutine" op Duitsch matroos springt uit angst voor Nazi's overboord Het 8ste Internationale Wegen congres te Scheveningen geopend Steun aan suikerbietentelers f 10,25 per 1000 K.G. Droog warm weer 'n "Akker! je" genomen, doodkalm gebleven Glansrijk geslaagd WEERBERICHT Hoogste 'barometerst. 769.8 te Maastricht Laagste 747.8 te Thorshavn Verwacht tot den avond van 22 Juni: In het Noorden meest matige Zuidelijke tot Zuidwestelijke wind, licht- tot half bewolkt, later zwaar bewolkt, waarschijn lijk nog droog, vrij! warm weer; in het Zuiden zwakke tot matige wind uit Zui delijke richtingen, helder tot licht be wolkt, droog, warm weer. Zon op: Zon onder: 22 Juni 3,39 8,24 Maan op: Maan onder: 22 Juni 1,55 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 22 Juni 8,53 21,11 2,22 14,53 Slechts kan worden vastgesteld, dat bij deze beslissing het belang van de geheele Nederiandsche volkshuishouding den doorslag zal geven. De regeering is voornemens de ver plichting, welke zij zich voorstelt den importhandel in het belang van 's lands defensie op te leggen, te gronden op de Landbouw-Crisiswet 1933, krachtens welke de bevoegdheid bestaat aan het sluiten van monopolie-overeenkomsten voorwaar den te verbinden. Een wetsontwerp, waarbij de regeering machtiging wordt verleend tijdelijk de in de Landbouw-crisiswet vervatte bëvoegd- iheden ook ten béhe^ve van de voor bereiding der voedselvoorziening in oor logstijd te mogen gebruiken, zal binnen korten tijd de Staten-Generaal bereiken. j De Osservatoire Romlanp publideert >een ireeks berichten over de rooimSdn- katholieke scholen in Oostenrijk. Uit Linz' verneemt het blad, dat op een donferentie officieel is medegedeeld, dat in die to|e- koimst de een he i d ssehop 1 alleen toegelaten zal' 'zijh. Bij de opvoeding zal nog slechts irekening igehouden worden met de waarheden, berustende op bloed ien erfelijkheid". De eenige ideologie, die onderwezen zal iwlorden, is „de nationale wet van het Duitsche yojk".

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1938 | | pagina 1